Luonnollinen vs.hengellinen

Pyydän selitystä/apua seuraavaan jo vuosia ihmettelemäni seikkaan:

Raamatussa on koko joukko suorasanaisesti kerrottuja tai sanottuja asioita, joiden yhteydessä ei (kertomuksesta itsestään) voi mistään päätellä, että se on tarkoitettu ymmärettäväksi hengellisesti. Vaikkapa esimerkkinä lupaus,että kun kaksi keskenään sopii jostain Jeesuksen nimessä,he ovat sen saava.

Kun joskus tähän sanaan luottaen rukoilin,että ei-uskovaiset naapurini tekisivät parannuksen mutta mitään ei tapahtunut (ja tiesin Jumalan tahdon olevan,ettäkaikki itsensä parannukseen kääntäisivät), en oikein ymmärtänyt,mistä on kyse. Myöhemmin sitten kuulin koko joukon erilaisia ehtoja sille, ettäei tämä nyt ihan niin mene KUIN SIINÄ SANOTAAN.

Mistä tuntomerkistä siis tiedän,että joku nimenomainen suorasanainen kertomus tai vasinkin lupaus onkin tarkoitettu vertauskuvalliseksi mutta ei sanallisesti ymmärrettäväksi?

94

2007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teutatess

      Minä olen kokenut , esittämäsi lupauksen . Se on aina tarkoittanut sitä , että syntinen kertoo syntinsä rippi isälle , ja he pyytävät JEESUKSELTA/JUMALALTA SYNNIN PÄÄSTÖÄ . HE SAAVAT SEN .
      Aivan maallisista asioista siis ei ole kyse .

      • Sanot: "Se on aina tarkoittanut sitä , että syntinen kertoo syntinsä rippi isälle , ja he pyytävät JEESUKSELTA/JUMALALTA SYNNIN PÄÄSTÖÄ ." Siis se on suunnilleen 2000 vuotta tarkoittanut sitä? Eikö se tarkoitakaan, mitä siinä sanotaan? Mistä olet tulkintasi löytänyt?


      • teutatess
        Eslest kirjoitti:

        Sanot: "Se on aina tarkoittanut sitä , että syntinen kertoo syntinsä rippi isälle , ja he pyytävät JEESUKSELTA/JUMALALTA SYNNIN PÄÄSTÖÄ ." Siis se on suunnilleen 2000 vuotta tarkoittanut sitä? Eikö se tarkoitakaan, mitä siinä sanotaan? Mistä olet tulkintasi löytänyt?

        Siitä ainakin , että Jeesus kertoi melkein kaiken vertauksin , syystä että kirjanoppineet eivät olisi saaneet heti kaikkea selville . Farisealaisille Hän jopa teki muutaman, kompa kysymyksenkin , Tosikkoja kun olivat he meni siihen aina .
        Tunsitko K. Luoman, Tai U. Toivosen ,saarnaajia minun lapsuudesta , en nyt voi olla varma kummalta mutta jommaltakummalta . On selitys peräisin .


      • teutatess kirjoitti:

        Siitä ainakin , että Jeesus kertoi melkein kaiken vertauksin , syystä että kirjanoppineet eivät olisi saaneet heti kaikkea selville . Farisealaisille Hän jopa teki muutaman, kompa kysymyksenkin , Tosikkoja kun olivat he meni siihen aina .
        Tunsitko K. Luoman, Tai U. Toivosen ,saarnaajia minun lapsuudesta , en nyt voi olla varma kummalta mutta jommaltakummalta . On selitys peräisin .

        Luoman, Nurmisen, pikkumies-Ahosen ja Eelis Ahosen toki muistan hyvin mutta Urho Toivosen vain hämärästi. Oli vilkas ja leikkisä mies. Asui sentään vähän samalla suunnalla. Koponenhan kuolikin ihan äskettäin, hänen muistamisessaan ei ole ongelmia, olin hautajaisissakin L:rannassa. Oli muuten ihan kunnon veteraanin hautajaiset, kuorot ja kaikki vaikka on lähetysmiehiä sentään suvussa. Talvisäällä kirkko (mikä sen nimi on? Ihan kaupungin keskustassa) oli jo kohtalaisen täynnä vaikka varmaan vetää 1000 ihmistä.

        Turusta muistan hyvin Nousiaisen lisäksi lukkari Leo Simolinin, Olavi Savon ja myöhemmin kuolleista Topi Vesterisen joka oli hyvin lämminhenkinen mies, ihan toista kuin se Pohjois-Karjalan jäyhä jököttäjä Mielonen! Eihän Mielosta uskaltanut lähestyä muuten kuin karvalakki päässä ja talikko kädessä kun tuntui että se syö saman tien.

        Mutta hei kiitos lämpimästä kärsivällisyydestäsi. Olen lukenut paljon kannanottojasi täällä mutta en muista että olisin nähnyt pinnasi palaneen!


    • Älä missään tapauksessa lopeta yksityiskohtaista rukouselämääsi.

      Jumala on kuullut rukouksesi ja vastaa siihen ajallaan ja tavallaan. Hän ei vastaa aina heti, eikä välttämättä juuri niin, kuinka me pyydämme.

      Jos Hän vastaa jollain toisella tavalla, se on parempaa, kuin meidän pyytämämme tapa.

      Varmimmin se toimii siinä, kun kaksi riitapuolta nöyrtyvät pyytämään Jumalalta siunausta anteeksipyytämiselleen ja anteeksiantamiselleen. Nimittäin anteeksiantaminen ei ole pelkkiä sanoja, vaan sydämen asenne, jonka vain Pyhä Henki voi vaikuttaa.

      • Rauhaa vaan Vihne.Olen seurannut jo pitkään maltillista ja tasapuolista tapaasi toimia sheriffinä ollessasi. Siksi ilahduin heti kun näin sinunkin ottaneen kantaa asiaan. Mutta vastauksesi ei nyt ihan tyydyttänyt, eikä muidenkaan tähän asti antamat vastaukset.

        Eräs toinen nimimerkki olikin jo siteerannut oikein gtarkoittamaani paikkaa,joka siis kuuluu:

        "Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa." (Matt. 18:19)

        Jumala siis vastaa tavalla,joka on ehkä jopa parempi kuin se,mitä älysin pyytää. Naapurini kuoli mitä ilmeisimmin samassa ateistisessa ajattelussaan kuin missä elikin. Tämäkö olisi se Jumalan parempi tapa?

        Toinen nimimerkki tuolla sanoo, että hengelliset arvioidaan hengellisesti,tai jotain siihen suuntaan. Tässä raamatun paikassa ei ole kerrassaan mitään ehtoja,ei mitään. "niin he saavat sen..." He siis saavat sen (mitä ovat pyytäneet). Onko nyt ihan väärin ottaa sanatarkasti Raamatusta kiinni, kun kerran täällä sanotaan ja ollaan sitä mieltä, että Raamattu on sanasta sanaan totta? Vai muuttuvatko selitykset hengellisiksi silloin,kun nähdään,että mitään konkretiaa ei tulekaan?

        Nyt kuuluisi jo jonkun sanoa,että minulla on saastainen henki, tai omaa viisautta,tai jollain muulla fraasilla mitätöidä kysymykseni.


      • Eslest kirjoitti:

        Rauhaa vaan Vihne.Olen seurannut jo pitkään maltillista ja tasapuolista tapaasi toimia sheriffinä ollessasi. Siksi ilahduin heti kun näin sinunkin ottaneen kantaa asiaan. Mutta vastauksesi ei nyt ihan tyydyttänyt, eikä muidenkaan tähän asti antamat vastaukset.

        Eräs toinen nimimerkki olikin jo siteerannut oikein gtarkoittamaani paikkaa,joka siis kuuluu:

        "Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa." (Matt. 18:19)

        Jumala siis vastaa tavalla,joka on ehkä jopa parempi kuin se,mitä älysin pyytää. Naapurini kuoli mitä ilmeisimmin samassa ateistisessa ajattelussaan kuin missä elikin. Tämäkö olisi se Jumalan parempi tapa?

        Toinen nimimerkki tuolla sanoo, että hengelliset arvioidaan hengellisesti,tai jotain siihen suuntaan. Tässä raamatun paikassa ei ole kerrassaan mitään ehtoja,ei mitään. "niin he saavat sen..." He siis saavat sen (mitä ovat pyytäneet). Onko nyt ihan väärin ottaa sanatarkasti Raamatusta kiinni, kun kerran täällä sanotaan ja ollaan sitä mieltä, että Raamattu on sanasta sanaan totta? Vai muuttuvatko selitykset hengellisiksi silloin,kun nähdään,että mitään konkretiaa ei tulekaan?

        Nyt kuuluisi jo jonkun sanoa,että minulla on saastainen henki, tai omaa viisautta,tai jollain muulla fraasilla mitätöidä kysymykseni.

        viivähtää hetken. Hän, joka on mennyt rajan yli, on meitä paremmissa käsissä. Lopputuloksen tiedämme vasta viimeisellä tuomiolla, jos se vielä kiinnostaa.

        Mielestäni sinä olet tehnyt oikein, kun olet rukoillut hänen puolestaan, enempää tuskin olisit voinut.

        Meidän on uskottava menetyksienkin keskellä, että Jumala oli ja on kaikkivaltias siinäkin asiassa.

        Sitten kannattaa katsoa Tuomaan uskoa. Jeesus rakkaudessaan ojensi kätensä Tuomaan tutkittavaksi. Tätä tärkeämpää on Jeesuksen sanat: Sinä uskoit, kun sait nähdä. Autuaita ne, jotka uskovat vaikka eivät näe.

        Argeologia auttaa nykyisin monen mielestä kovasti. Minä kuitenkin pelkään, että usko muuttuu tuomasuskoksi, uskotaan vain mitä saadaan nähdä.

        Jos meidän uskomme muuttuu sellaiseksi, että uskomme vain, jos saamme heti rukousvastauksia, olemme hukassa totisesti.

        Olin kuulemassa erästä evankelistaa, joka esitti kysymyksen: MIkä on rukous, johon aina varmasti vastataan?

        Hän sanoi: Herra armahda!


      • vihne kirjoitti:

        viivähtää hetken. Hän, joka on mennyt rajan yli, on meitä paremmissa käsissä. Lopputuloksen tiedämme vasta viimeisellä tuomiolla, jos se vielä kiinnostaa.

        Mielestäni sinä olet tehnyt oikein, kun olet rukoillut hänen puolestaan, enempää tuskin olisit voinut.

        Meidän on uskottava menetyksienkin keskellä, että Jumala oli ja on kaikkivaltias siinäkin asiassa.

        Sitten kannattaa katsoa Tuomaan uskoa. Jeesus rakkaudessaan ojensi kätensä Tuomaan tutkittavaksi. Tätä tärkeämpää on Jeesuksen sanat: Sinä uskoit, kun sait nähdä. Autuaita ne, jotka uskovat vaikka eivät näe.

        Argeologia auttaa nykyisin monen mielestä kovasti. Minä kuitenkin pelkään, että usko muuttuu tuomasuskoksi, uskotaan vain mitä saadaan nähdä.

        Jos meidän uskomme muuttuu sellaiseksi, että uskomme vain, jos saamme heti rukousvastauksia, olemme hukassa totisesti.

        Olin kuulemassa erästä evankelistaa, joka esitti kysymyksen: MIkä on rukous, johon aina varmasti vastataan?

        Hän sanoi: Herra armahda!

        Kiitos vain tuosta tunnelmaltaan kauniista, lestadiolaiset ennakko-odotukset täyttävästä vastauksestasi. Mutta voisitko nyt jollakin ymmärrettävällä tavalla vastata kysymykseeni,miksi aivan selvästi Raamatussa annetut lupaukset eivät toteudu? Tuota mainitsemaani sanaa kalliona pitäessäni olen rukoillut monia asioita,mutta tilastollista sattumaa lukuun ottamatta mikään ei ole toteutunut. Kyseisessä raamatunpaikassa, sanottakoon se vielä kerran, ei ole mitään ehtoja.

        MIKSI SE EI TOIMI?


      • vihne kirjoitti:

        viivähtää hetken. Hän, joka on mennyt rajan yli, on meitä paremmissa käsissä. Lopputuloksen tiedämme vasta viimeisellä tuomiolla, jos se vielä kiinnostaa.

        Mielestäni sinä olet tehnyt oikein, kun olet rukoillut hänen puolestaan, enempää tuskin olisit voinut.

        Meidän on uskottava menetyksienkin keskellä, että Jumala oli ja on kaikkivaltias siinäkin asiassa.

        Sitten kannattaa katsoa Tuomaan uskoa. Jeesus rakkaudessaan ojensi kätensä Tuomaan tutkittavaksi. Tätä tärkeämpää on Jeesuksen sanat: Sinä uskoit, kun sait nähdä. Autuaita ne, jotka uskovat vaikka eivät näe.

        Argeologia auttaa nykyisin monen mielestä kovasti. Minä kuitenkin pelkään, että usko muuttuu tuomasuskoksi, uskotaan vain mitä saadaan nähdä.

        Jos meidän uskomme muuttuu sellaiseksi, että uskomme vain, jos saamme heti rukousvastauksia, olemme hukassa totisesti.

        Olin kuulemassa erästä evankelistaa, joka esitti kysymyksen: MIkä on rukous, johon aina varmasti vastataan?

        Hän sanoi: Herra armahda!

        Olen kuullut erään veljen kertomuksen:
        Veli oli suuressa sielun hädässä, tuska oli ihan fyysinenkin.
        Hän heittäytyi yöllä kotonaan polvilleen olohuoneen lattialle ja ääneen huusi Jumalalta apua. Pitkän kamppailun jälkeen käsittämätön rauha laskeutui häneen ja taakka otettiin pois.

        Kun kuulin hänen kertomuksensa, en kyennyt Herran pyhyyden tuntemisessa sanomaan: Väärin sammutettu!

        Minulle tuli sellainen olo, että nyt on ne ajat käsillä, kun kivet huutavat, lapset ovat lakanneet huutamasta ylistystä Herralle.


      • Eslest kirjoitti:

        Kiitos vain tuosta tunnelmaltaan kauniista, lestadiolaiset ennakko-odotukset täyttävästä vastauksestasi. Mutta voisitko nyt jollakin ymmärrettävällä tavalla vastata kysymykseeni,miksi aivan selvästi Raamatussa annetut lupaukset eivät toteudu? Tuota mainitsemaani sanaa kalliona pitäessäni olen rukoillut monia asioita,mutta tilastollista sattumaa lukuun ottamatta mikään ei ole toteutunut. Kyseisessä raamatunpaikassa, sanottakoon se vielä kerran, ei ole mitään ehtoja.

        MIKSI SE EI TOIMI?

        Jaakobin paini: Minä en päästä sinua ennekuin sinä siunaat minua.

        Sinulla on lupa vedota niihin kirjoituksiin ja pyytää, että Hän ilmestyy.


      • vihne kirjoitti:

        Jaakobin paini: Minä en päästä sinua ennekuin sinä siunaat minua.

        Sinulla on lupa vedota niihin kirjoituksiin ja pyytää, että Hän ilmestyy.

        kannattaa lukea raamatusta.
        57. Näin he torjuivat hänet. Jeesus sanoi heille: "Missään ei profeetta ole niin väheksytty kuin kotikaupungissaan ja omassa kodissaan."
        58. Ja koska he eivät uskoneet häneen, hän ei tehnyt siellä montakaan voimatekoa.


      • vihne kirjoitti:

        kannattaa lukea raamatusta.
        57. Näin he torjuivat hänet. Jeesus sanoi heille: "Missään ei profeetta ole niin väheksytty kuin kotikaupungissaan ja omassa kodissaan."
        58. Ja koska he eivät uskoneet häneen, hän ei tehnyt siellä montakaan voimatekoa.

        sinua osoitella, vaan kertoa miten vähän esikoisuudessa tunnetaan Pyhää Henkeä ja välitetään armolahjoista.


      • vihne kirjoitti:

        Jaakobin paini: Minä en päästä sinua ennekuin sinä siunaat minua.

        Sinulla on lupa vedota niihin kirjoituksiin ja pyytää, että Hän ilmestyy.

        Nelisenkymmentä vuotta on jo pyydetty. Vaikka ei siinä mitään kummallista ole; uskoihan alkuseurakuntakin pikaiseen Kristuksen tulemiseen - jopa Kristus itsekin uskoi: "Monet teistä eivät ole näkevä kuolemaa ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat" tai jotain sinnepäin. Sanat lausuttiin senaikaiselle yleisölle ja tekstistä päätellen kiistatta ajatuksin, että pian rytisee. Mutta odotellaan nyt vielä vähän...


      • Aivan Konkreettinen
        Eslest kirjoitti:

        Kiitos vain tuosta tunnelmaltaan kauniista, lestadiolaiset ennakko-odotukset täyttävästä vastauksestasi. Mutta voisitko nyt jollakin ymmärrettävällä tavalla vastata kysymykseeni,miksi aivan selvästi Raamatussa annetut lupaukset eivät toteudu? Tuota mainitsemaani sanaa kalliona pitäessäni olen rukoillut monia asioita,mutta tilastollista sattumaa lukuun ottamatta mikään ei ole toteutunut. Kyseisessä raamatunpaikassa, sanottakoon se vielä kerran, ei ole mitään ehtoja.

        MIKSI SE EI TOIMI?

        Juuri äsken kirjoitit sellaista jota ei löydy koko raamatusta. Sen(kö) mukaan lähdet sitten peräämään Jumalalta vastauksia??


      • Aivan Konkreettinen kirjoitti:

        Juuri äsken kirjoitit sellaista jota ei löydy koko raamatusta. Sen(kö) mukaan lähdet sitten peräämään Jumalalta vastauksia??

        Tätäkö tarkoitat? "Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa."

        Jos viittaat johonkin aiemmin sanomaani,voisitko olla ystävällinen ja lainata siitä vaikka muutaman sanan viestiisi?


      • Eslest kirjoitti:

        Nelisenkymmentä vuotta on jo pyydetty. Vaikka ei siinä mitään kummallista ole; uskoihan alkuseurakuntakin pikaiseen Kristuksen tulemiseen - jopa Kristus itsekin uskoi: "Monet teistä eivät ole näkevä kuolemaa ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat" tai jotain sinnepäin. Sanat lausuttiin senaikaiselle yleisölle ja tekstistä päätellen kiistatta ajatuksin, että pian rytisee. Mutta odotellaan nyt vielä vähän...

        on raamatullinen aika. Korpivaellus kesti 40 vuotta. Mooses paimensi appensa Jetron lampaita 40 vuotta. Näyttää siltä, että en kykene lisäämään luottamustasi Jumalaan, joten jätän sinut Jumalan armon ja rakkauden haltuun.

        Älä kuitenkaan pudota silmiä päästäsi, jos tapaat naapurisi taivaassa. Hän on Kaikkivaltias hänenkin kohdallaan.


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        Olen kuullut erään veljen kertomuksen:
        Veli oli suuressa sielun hädässä, tuska oli ihan fyysinenkin.
        Hän heittäytyi yöllä kotonaan polvilleen olohuoneen lattialle ja ääneen huusi Jumalalta apua. Pitkän kamppailun jälkeen käsittämätön rauha laskeutui häneen ja taakka otettiin pois.

        Kun kuulin hänen kertomuksensa, en kyennyt Herran pyhyyden tuntemisessa sanomaan: Väärin sammutettu!

        Minulle tuli sellainen olo, että nyt on ne ajat käsillä, kun kivet huutavat, lapset ovat lakanneet huutamasta ylistystä Herralle.

        Hallelujaa aamen.

        Ei ollut väärin sammutettu, ei totisesti.

        Joh. 14:24   Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani;

        ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

        Joh. 14:25   Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
        Joh. 14:26   Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

        Joh. 14:27   Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.

        Joh. 15:1   "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
        Joh. 15:2   Jokaisen oksan minussa,

        joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.

        Joh. 15:3   Te olette jo puhtaat ...

        *** sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. ***


      • vihne kirjoitti:

        on raamatullinen aika. Korpivaellus kesti 40 vuotta. Mooses paimensi appensa Jetron lampaita 40 vuotta. Näyttää siltä, että en kykene lisäämään luottamustasi Jumalaan, joten jätän sinut Jumalan armon ja rakkauden haltuun.

        Älä kuitenkaan pudota silmiä päästäsi, jos tapaat naapurisi taivaassa. Hän on Kaikkivaltias hänenkin kohdallaan.

        Kyllä laskisin naapurin taivaaseen mielelläni, kelpo mies oli ja aina ystävällinen naapurin paitaressuille vaikkei Jumalaan uskonutkaan.

        Oli hyvin lämmin ja ystävällinen, hyvä muisto jäi.


      • Aivan Konkreettinen
        Eslest kirjoitti:

        Tätäkö tarkoitat? "Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa."

        Jos viittaat johonkin aiemmin sanomaani,voisitko olla ystävällinen ja lainata siitä vaikka muutaman sanan viestiisi?

        Kirjoitit toisessa avauksessa seuraavaa;

        "Jeesus sanoi, etteivät opetuslapset ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen kuin Ihmisen Poika tulee."


      • Abimelek
        Eslest kirjoitti:

        Kyllä laskisin naapurin taivaaseen mielelläni, kelpo mies oli ja aina ystävällinen naapurin paitaressuille vaikkei Jumalaan uskonutkaan.

        Oli hyvin lämmin ja ystävällinen, hyvä muisto jäi.

        Jumala on rakkaus. Rakkaus on valmis kuolemaan myöskin vihollisensa pelastamiseksi. Jeesus tuli nimenomaan syntiä pelastamaan.

        Luulen, vaikka en tiedä, että lestadiolaiseksi tunnetun henkilön kanssa ei mielellään uskon asioista keskustella, vaikka naapurisi olisi ollutkin uskossa.

        Eivät ihmiset juurikaan avaudu mielestään kaikkitietävien edessä, jotka ovat lisäksi hyvin herkkiä tuomitsemaan Jumalan palvelijoita, elleivät he ole juuri saman poppoon ihmisiä.


      • Aivan Konkreettinen kirjoitti:

        Kirjoitit toisessa avauksessa seuraavaa;

        "Jeesus sanoi, etteivät opetuslapset ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen kuin Ihmisen Poika tulee."

        Muistelen että olisi Matt.10 luvun ehkä 20-25 jakeen seuduilla mutta en sano varmasti. Muistelen siinä sanotun että opetuslasten kehoitettaisiin kun heitävainotaan siirtymään kaupungista toiseen, ja että Ihmisen Poika tulee ennen kuin he ovat ehtineet kierroksen loppuun. Mutta voitko tarkistaa?


      • Abimelek
        Abimelek kirjoitti:

        Jumala on rakkaus. Rakkaus on valmis kuolemaan myöskin vihollisensa pelastamiseksi. Jeesus tuli nimenomaan syntiä pelastamaan.

        Luulen, vaikka en tiedä, että lestadiolaiseksi tunnetun henkilön kanssa ei mielellään uskon asioista keskustella, vaikka naapurisi olisi ollutkin uskossa.

        Eivät ihmiset juurikaan avaudu mielestään kaikkitietävien edessä, jotka ovat lisäksi hyvin herkkiä tuomitsemaan Jumalan palvelijoita, elleivät he ole juuri saman poppoon ihmisiä.

        Korjaus: Jeesus siis tuli syntisiä pelastamaan.


      • Tehi
        vihne kirjoitti:

        Olen kuullut erään veljen kertomuksen:
        Veli oli suuressa sielun hädässä, tuska oli ihan fyysinenkin.
        Hän heittäytyi yöllä kotonaan polvilleen olohuoneen lattialle ja ääneen huusi Jumalalta apua. Pitkän kamppailun jälkeen käsittämätön rauha laskeutui häneen ja taakka otettiin pois.

        Kun kuulin hänen kertomuksensa, en kyennyt Herran pyhyyden tuntemisessa sanomaan: Väärin sammutettu!

        Minulle tuli sellainen olo, että nyt on ne ajat käsillä, kun kivet huutavat, lapset ovat lakanneet huutamasta ylistystä Herralle.

        Mikä taakka oli kysessä, jos synnintaakka niin se ei ole raamatun mukaista lainkaan. Tässä ei näet ole kahta sopimassa mikä taivaassa on luvattu täyttää.


      • Aivan Konkreettinen
        Eslest kirjoitti:

        Muistelen että olisi Matt.10 luvun ehkä 20-25 jakeen seuduilla mutta en sano varmasti. Muistelen siinä sanotun että opetuslasten kehoitettaisiin kun heitävainotaan siirtymään kaupungista toiseen, ja että Ihmisen Poika tulee ennen kuin he ovat ehtineet kierroksen loppuun. Mutta voitko tarkistaa?

        Etsi sellainen hakukoneella ja tarkista asia.


      • Aivan Konkreettinen kirjoitti:

        Etsi sellainen hakukoneella ja tarkista asia.

        Soitinpa odotellessani tutulle saarnaajallejoka antoi heti oikean jakeen ja luki 1776:sta:

        (Matt. 10:23): Mutta koska he teitä siinä kaupungissa vainoovat, niin paetkaat toiseen. Totisesti sanon minä teille: ette ehdi kaikkia Israelin kaupungeita toimittaa, siihenasti kuin Ihmisen Poika tulee.

        Eli ei ollut omaa keksintöä, helpotuksen huokaus, pelästyin jo.


      • Abimelek
        Tehi kirjoitti:

        Mikä taakka oli kysessä, jos synnintaakka niin se ei ole raamatun mukaista lainkaan. Tässä ei näet ole kahta sopimassa mikä taivaassa on luvattu täyttää.

        Uskot lestadiolaiseen propagandaan, et elävään Jumalan sanaan. Puheesi on pelkkää ihmisoppia!!

        Jeesus Kristus on ainut Jumalalle kelpaava syntiuhri. HÄN on AINUT välimies Jumalan ja ihmisen välillä, eivät siis toiset ihmiset ja "saattomiehet".

        Jumalalla on AINOASTAAN lapsia, mutta ei lastenlapsia. Lastenlapsioppi on törkeätä ihmisoppia.

        Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
        *** syntienne anteeksisaamiseksi, ***
        niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Luuk. 11:2   Niin hän sanoi heille:

        "Kun rukoilette, sanokaa: Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi; [tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;]
        Luuk. 11:3 anna meille joka päivä meidän jokapäiväinen leipämme;
        Luuk. 11:4   ja
        *** anna meille meidän syntimme anteeksi, *** sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme; äläkä saata meitä kiusaukseen; [vaan päästä meidät pahasta]."

        Ap. t. 10:42   Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa,

        että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
        Ap. t. 10:43   Hänestä kaikki profeetat todistavat, ...

        ... että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
        ---------

        Aamen hallelujaa kiitos Jeesus sanastasi, aamen!!


      • Aivan Konkreettinen
        Eslest kirjoitti:

        Soitinpa odotellessani tutulle saarnaajallejoka antoi heti oikean jakeen ja luki 1776:sta:

        (Matt. 10:23): Mutta koska he teitä siinä kaupungissa vainoovat, niin paetkaat toiseen. Totisesti sanon minä teille: ette ehdi kaikkia Israelin kaupungeita toimittaa, siihenasti kuin Ihmisen Poika tulee.

        Eli ei ollut omaa keksintöä, helpotuksen huokaus, pelästyin jo.

        Matt. 10:23   Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

        Mitä tarkoittavat sanat, "... loppuun käydä Israelin kaupunkeja?"

        Israelin kansa on ollut ensiksikin hajoitettuna ympäri maailmaa. Se on ollut pakkosiirtolaisuudessa toisten kansojen orjana muun muassa. Vasta vuonna 1948 perustettiin NYKYINEN Israelin valtio. Onko se rajoiltaan lainkaan sama kun tuona aikana jolloin Jeesus puhui kaikista israelin kaupungeista?

        Tunnetko itse Israelin historian niin hyvin, että voit julkisesti halveksia Jumalan sanaa ja näin suurieleisesti??


      • Tehi kirjoitti:

        Mikä taakka oli kysessä, jos synnintaakka niin se ei ole raamatun mukaista lainkaan. Tässä ei näet ole kahta sopimassa mikä taivaassa on luvattu täyttää.

        2. "Näin sanoo Herra: Minä olen luonut kaiken. Minä päätän ja toteutan kaiken tahtoni mukaan, sillä minä olen Herra.
        3. Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle. Minä ilmoitan sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita, joista et mitään tiedä.

        Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä.
        Tässä mitataan se, mikä arvo Jeesuksen teolla on meille. Samalla myös rakkaus lähimmäiseemme.


      • Aivan Konkreettinen kirjoitti:

        Matt. 10:23   Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

        Mitä tarkoittavat sanat, "... loppuun käydä Israelin kaupunkeja?"

        Israelin kansa on ollut ensiksikin hajoitettuna ympäri maailmaa. Se on ollut pakkosiirtolaisuudessa toisten kansojen orjana muun muassa. Vasta vuonna 1948 perustettiin NYKYINEN Israelin valtio. Onko se rajoiltaan lainkaan sama kun tuona aikana jolloin Jeesus puhui kaikista israelin kaupungeista?

        Tunnetko itse Israelin historian niin hyvin, että voit julkisesti halveksia Jumalan sanaa ja näin suurieleisesti??

        Hei missäkohtaa tässä raamatun paikassa viitataan nykyisen Israelin kaupunkeihin? Eikö olisi rehellisempää pysyttäytyä siinä, mikä on ilmeisintä ja yksinkertaisin selitys?


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        2. "Näin sanoo Herra: Minä olen luonut kaiken. Minä päätän ja toteutan kaiken tahtoni mukaan, sillä minä olen Herra.
        3. Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle. Minä ilmoitan sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita, joista et mitään tiedä.

        Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä.
        Tässä mitataan se, mikä arvo Jeesuksen teolla on meille. Samalla myös rakkaus lähimmäiseemme.

        Näin on käynyt lestadiolaisliikkeessä hyvin monen osalle.

        Jumalan lapset on kutsuttu NIMENOMAAN Kristuksen sanan todistajiksi, ei Kristuksen yksinvaltaisiksi omistajiksi, jotka lukitsevat hänet yhdistyksensä kassakaappiin ja vilauttelevat häntä ylpeinä sieltä muille.

        Jotakin näin typerää on tehnyt myöskin paavi ja paavin kirkko.

        Hänenkö seurakuntamallinsa olisi meidän Kristukseen uskovien malli? Sille kun ei löydy mitään tukea raamatusta.

        Lukutaidottomille on ollut helppo syöttää humpuukia paavin kirkossa reilusti yli 1000 vuotta. Vaan eipä tuokaan Jumalan sijaikseksi tekeytynyt peto ole Kristusta voittanut, vaikka alamaisia linee nykyisinkin yli 800,000.


      • Aivan Konkreettinen
        Eslest kirjoitti:

        Hei missäkohtaa tässä raamatun paikassa viitataan nykyisen Israelin kaupunkeihin? Eikö olisi rehellisempää pysyttäytyä siinä, mikä on ilmeisintä ja yksinkertaisin selitys?

        Se yksinkertainen selitys? Kun sinulla ei näytä sellaista selitystä olevan, niin miksi peräät olemattomia.

        Ainut mielestäni oikea tapa on nostaa kunnioittavasti hattua sellaisilla Jumalan sanan kohdilla, jotka eivät meille avaudu tällä kertaa. Eikä alkaa inttäen syyttämään Jumalaa saamattomaksi, kun hän ei jostakin syystä toteutakkaan kaikkia meidän mielikuvituksiamme.


      • Tehi kirjoitti:

        Mikä taakka oli kysessä, jos synnintaakka niin se ei ole raamatun mukaista lainkaan. Tässä ei näet ole kahta sopimassa mikä taivaassa on luvattu täyttää.

        ottaisimme lakin käteen ja sanoisimme: Sinä Isä Jumala olet kaikkivaltias, Sinä Jeesus Kristus olet kakkiriittävä, Sinä Pyhä Henki olet kaikkeen kykenevä. Sinulle Isä ja Sinulle Poika annamme kaiken kiitoksen ja kunnian Pyhä Hengen yhteydessä.


        Sinun valtasi Kolmiyhteys, ulottuu kaikkialle ja sinulla on oikeus toimia meistä välittämättä, mutta kiitos ja ylistys, että saamme olla mukana tässä valtavassa pelastusihmeessä.

        Jeesus lähetti omansa todistamaan Hänestä. Ei Hän tarkoittanut jotenkin rajoittaa Jumaluuden vaikutusta. Hän armossaan otti heikon ihmisen työtoverikseen.


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        ottaisimme lakin käteen ja sanoisimme: Sinä Isä Jumala olet kaikkivaltias, Sinä Jeesus Kristus olet kakkiriittävä, Sinä Pyhä Henki olet kaikkeen kykenevä. Sinulle Isä ja Sinulle Poika annamme kaiken kiitoksen ja kunnian Pyhä Hengen yhteydessä.


        Sinun valtasi Kolmiyhteys, ulottuu kaikkialle ja sinulla on oikeus toimia meistä välittämättä, mutta kiitos ja ylistys, että saamme olla mukana tässä valtavassa pelastusihmeessä.

        Jeesus lähetti omansa todistamaan Hänestä. Ei Hän tarkoittanut jotenkin rajoittaa Jumaluuden vaikutusta. Hän armossaan otti heikon ihmisen työtoverikseen.

        Tuokin on seurausta "vain me" pelastumme seurakuntaopista. Kaikki pitää tulkita sen mukaisesti että Jumala toimii mukamas vain tietyn nimisen seurakunnan sertifioiman ihmisen välityksellä, ei mitenkään muuten. Rooman kirkossa tämä Jumalan valtuuttama henkilö on paavi. Es.lestadiolaisuudessa se on varauksetonta lapin luottamusta nauttiva henkilö.

        Perin kummallista on se, että tällaisia opetuksia uskotaan. Jos niillä käsityksillä ei olisi kannattajia, ne loppuisivat ja kuihtuisivat pois.

        Ps. 118:5   Ahdistuksessani minä huusin Herraa, Herra vastasi minulle ja asetti minut avaraan paikkaan.
        Ps. 118:6   Herra on minun puolellani, en minä pelkää; mitä voivat ihmiset minulle tehdä?
        Ps. 118:7   Herra on minun puolellani ja auttaa minua, ja minä saan ilolla katsella vihamiehiäni.
        Ps. 118:8   Parempi on luottaa Herraan, kuin turvata ihmisiin.

        Ps. 118:9   Parempi on luottaa Herraan, kuin turvata ruhtinaihin.
        Ps. 118:10   Kaikki pakanat piirittivät minua - Herran nimessä minä lyön heidät maahan.
        Ps. 118:11   He piirittivät minua joka taholta - Herran nimessä minä lyön heidät maahan.

        Ps. 118:12   Niinkuin mehiläiset he minua piirittivät - he sammuvat kuin tuli orjantappuroissa. Herran nimessä minä lyön heidät maahan.
        Ps. 118:13   Sinä sysäsit minua kovasti, että kaatuisin, mutta Herra auttoi minua.
        Ps. 118:14   Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, ja hän tuli minulle pelastajaksi.

        Ps. 118:15   Riemun ja pelastuksen huuto kuuluu vanhurskaitten majoissa: Herran oikea käsi tekee väkeviä tekoja.
        Ps. 118:16   Herran oikea käsi korottaa, Herran oikea käsi tekee väkeviä tekoja.
        Ps. 118:17   En minä kuole, vaan elän ja julistan Herran töitä.

        Ps. 118:18   Herra minua kyllä kuritti, mutta kuolemalle hän ei minua antanut.
        Ps. 118:19   Avatkaa minulle vanhurskauden portit, käydäkseni niistä sisälle kiittämään Herraa.

        Ps. 118:20   Tämä on Herran portti: vanhurskaat käyvät siitä sisälle.


      • Peräkamarinpoika
        vihne kirjoitti:

        ottaisimme lakin käteen ja sanoisimme: Sinä Isä Jumala olet kaikkivaltias, Sinä Jeesus Kristus olet kakkiriittävä, Sinä Pyhä Henki olet kaikkeen kykenevä. Sinulle Isä ja Sinulle Poika annamme kaiken kiitoksen ja kunnian Pyhä Hengen yhteydessä.


        Sinun valtasi Kolmiyhteys, ulottuu kaikkialle ja sinulla on oikeus toimia meistä välittämättä, mutta kiitos ja ylistys, että saamme olla mukana tässä valtavassa pelastusihmeessä.

        Jeesus lähetti omansa todistamaan Hänestä. Ei Hän tarkoittanut jotenkin rajoittaa Jumaluuden vaikutusta. Hän armossaan otti heikon ihmisen työtoverikseen.

        Tuntuu siltä, että hienoja viisauksia kirjoittanut Vihne horjuu tässä?
        Olenko käs väärin?

        Pakkorippi ei kuulu evankeliumiin. Meidän ei kannata ruveta tukemaan orjuuttavia opetuksia.
        Se, jos mikä, on ieksen vetämistä.

        Luther opettaa, että me voimme tehdä rippiä kahden kesken Jumalan kanssa. Mitä muuta on Isämeidän-rukouskaan? Pyydämme syntiä anteeksi ja Jumalaa armahtamaan meitä.
        Eikö syntiä anota anteeksi juuri silloin kun omatunto syyttää ja mieli on hätääntynyt?


      • Peräkamarinpoika kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että hienoja viisauksia kirjoittanut Vihne horjuu tässä?
        Olenko käs väärin?

        Pakkorippi ei kuulu evankeliumiin. Meidän ei kannata ruveta tukemaan orjuuttavia opetuksia.
        Se, jos mikä, on ieksen vetämistä.

        Luther opettaa, että me voimme tehdä rippiä kahden kesken Jumalan kanssa. Mitä muuta on Isämeidän-rukouskaan? Pyydämme syntiä anteeksi ja Jumalaa armahtamaan meitä.
        Eikö syntiä anota anteeksi juuri silloin kun omatunto syyttää ja mieli on hätääntynyt?

        tai ainakin ahtaasti.

        Me olemme Juumalan työtovereita sikäli, että saamme kaikin tavoin rohkaista epäilevää, mutta hänen tulevaisuuttaan emme voi määrätä. Se on Kaikkivaltiaan yksinoikeus.


      • Peräkamarinpoika
        vihne kirjoitti:

        tai ainakin ahtaasti.

        Me olemme Juumalan työtovereita sikäli, että saamme kaikin tavoin rohkaista epäilevää, mutta hänen tulevaisuuttaan emme voi määrätä. Se on Kaikkivaltiaan yksinoikeus.

        Suoraan sanoen, en ymmärrä, mitä tällä sanomisella ajat nyt takaa.

        Kun ihminen on yksin ja ahdistettu, pitää olla oikeus uskoa syntinsä anteeksi. ILMAN välimiehiä.
        Tästä oli puhe!!!

        Välimiesopin rakentaminen ei ole Jumalasta.
        Kun on yksin, eikä rohkaisijoita ole paikalla, tilanne on vakava, JOS välimiesoppeja opetetaan ja tuetaan. Mitään väärää työtä ei saisi puolustaa.


      • Aivan Konkreettinen kirjoitti:

        Se yksinkertainen selitys? Kun sinulla ei näytä sellaista selitystä olevan, niin miksi peräät olemattomia.

        Ainut mielestäni oikea tapa on nostaa kunnioittavasti hattua sellaisilla Jumalan sanan kohdilla, jotka eivät meille avaudu tällä kertaa. Eikä alkaa inttäen syyttämään Jumalaa saamattomaksi, kun hän ei jostakin syystä toteutakkaan kaikkia meidän mielikuvituksiamme.

        En olisi täällä asiaa ihmettelemässä jos minulla olisi valmis selitys. Mutta KÄSITYKSENI on se, että tuolloin elettiin Kristuksen välittömän tulemisen odotuksessa - eli hänen odotettiin tulevan saman sukupolven aikana takaisin.

        Raamattu ja Kristus ovat tässä suhteessa kyllä erehtyneet raskaasti. Muiden raamatunkohtien totuusarvoa voi arvioida vaikkapa tästä lähtökohdasta. Mutta kuten sanoin, selitystä minulla ei ole, vain oma käsitykseni.


      • Peräkamarinpoika kirjoitti:

        Suoraan sanoen, en ymmärrä, mitä tällä sanomisella ajat nyt takaa.

        Kun ihminen on yksin ja ahdistettu, pitää olla oikeus uskoa syntinsä anteeksi. ILMAN välimiehiä.
        Tästä oli puhe!!!

        Välimiesopin rakentaminen ei ole Jumalasta.
        Kun on yksin, eikä rohkaisijoita ole paikalla, tilanne on vakava, JOS välimiesoppeja opetetaan ja tuetaan. Mitään väärää työtä ei saisi puolustaa.

        Jos sun pitäisi hiihtää vaikkapa 50 kilometriä, ja sinulla on sukset ja sauvat ja monot ja pipo ja hiihtopuku ja hanskat ja suojalasit, mutta ei suksivoidetta.

        Joku tarjoaa sinulle sopivaa voidetta, otatko vastaan, vai et, on oma valintasi.

        Säännöissä sanotaan, että saa käyttää voidetta.
        Ei siis sanota, että ilman voidetta ei saa lähteä matkaan.


      • Eslest kirjoitti:

        En olisi täällä asiaa ihmettelemässä jos minulla olisi valmis selitys. Mutta KÄSITYKSENI on se, että tuolloin elettiin Kristuksen välittömän tulemisen odotuksessa - eli hänen odotettiin tulevan saman sukupolven aikana takaisin.

        Raamattu ja Kristus ovat tässä suhteessa kyllä erehtyneet raskaasti. Muiden raamatunkohtien totuusarvoa voi arvioida vaikkapa tästä lähtökohdasta. Mutta kuten sanoin, selitystä minulla ei ole, vain oma käsitykseni.

        Hänhän tuli helluntaina Pyhässä Hengessä takaisin, ei siis mennyt sukupolvia.

        Tätä me saamme aina odottaa, kun osallistumme hengelliseen tilaisuuteen. Sillä niinkuin te Hänen näitte menevän,Hän on tuleva takaisin...

        Siis julistuksen pitää aina tähdätä siihen, että Jeesus Kristus tulee syntiselle ihmiselle nähtäväksi, kuultavaksi ja sydämessä koettavaksi.


      • Abimelek
        Eslest kirjoitti:

        En olisi täällä asiaa ihmettelemässä jos minulla olisi valmis selitys. Mutta KÄSITYKSENI on se, että tuolloin elettiin Kristuksen välittömän tulemisen odotuksessa - eli hänen odotettiin tulevan saman sukupolven aikana takaisin.

        Raamattu ja Kristus ovat tässä suhteessa kyllä erehtyneet raskaasti. Muiden raamatunkohtien totuusarvoa voi arvioida vaikkapa tästä lähtökohdasta. Mutta kuten sanoin, selitystä minulla ei ole, vain oma käsitykseni.

        Minkäslainen suuruus meitä täällä puhuttelee jos saisin tiedustella? Sinustahan on tullut jo Jumalalle neuvoja.

        Ainoa joka tässä on erehtynyt, olet sinä velikulta.

        Yhden ihmisen elämä ei ole kovin pitkä, niinpä iankaikkisuus on jokaisen edessä ihan hetken kuluttua. Oli silloin, ja on nyt!!

        Sinuna pitäisin pienempää suuta tässä asiassa! Se on jokaisen kohdalla silloin viimeinen päivä Kristuksen toinen tulemus ja maailman loppu, sillä aika päättyy juuri sillä hetkellä kun viimeinen korahdus on vaiennut.
        Ja Kristuksen tulemus ja tuomiopäivä on silloin läsnä NYT hetkessä.


      • vihne kirjoitti:

        Hänhän tuli helluntaina Pyhässä Hengessä takaisin, ei siis mennyt sukupolvia.

        Tätä me saamme aina odottaa, kun osallistumme hengelliseen tilaisuuteen. Sillä niinkuin te Hänen näitte menevän,Hän on tuleva takaisin...

        Siis julistuksen pitää aina tähdätä siihen, että Jeesus Kristus tulee syntiselle ihmiselle nähtäväksi, kuultavaksi ja sydämessä koettavaksi.

        Saat toki hengellistää - enhän minä ole mikään sitä kieltämään. Mutta lukaisepa ihan pikaisesti vaikkapa Matt. 24:29-

        Siellä on kaiken eskatologian keskellä 34. jae, joka sanoo: "Totisesti sanon minä teille: ei suinkaan tämän sukukunnan pidä hukkuman ennen kuin kaikki nämät tapahtuvat." Kuulemma Jeesuksen omat sanat. Olenko minä ihan ainoa joka on haistavinaan tässä jonkinlaisen ristiriidan? Edelleenkään - minulla ei ole mitään selitystä. Joku käsitys kylläkin.


      • Peräkamarin poika
        vihne kirjoitti:

        Jos sun pitäisi hiihtää vaikkapa 50 kilometriä, ja sinulla on sukset ja sauvat ja monot ja pipo ja hiihtopuku ja hanskat ja suojalasit, mutta ei suksivoidetta.

        Joku tarjoaa sinulle sopivaa voidetta, otatko vastaan, vai et, on oma valintasi.

        Säännöissä sanotaan, että saa käyttää voidetta.
        Ei siis sanota, että ilman voidetta ei saa lähteä matkaan.

        Vihne!
        Nyt ei ihan ollut tuon vertauksen paikka.

        Asian pointti näet on siinä, ettei ole ketään voiteen tarjoajaa.


      • Abimelek kirjoitti:

        Minkäslainen suuruus meitä täällä puhuttelee jos saisin tiedustella? Sinustahan on tullut jo Jumalalle neuvoja.

        Ainoa joka tässä on erehtynyt, olet sinä velikulta.

        Yhden ihmisen elämä ei ole kovin pitkä, niinpä iankaikkisuus on jokaisen edessä ihan hetken kuluttua. Oli silloin, ja on nyt!!

        Sinuna pitäisin pienempää suuta tässä asiassa! Se on jokaisen kohdalla silloin viimeinen päivä Kristuksen toinen tulemus ja maailman loppu, sillä aika päättyy juuri sillä hetkellä kun viimeinen korahdus on vaiennut.
        Ja Kristuksen tulemus ja tuomiopäivä on silloin läsnä NYT hetkessä.

        Otetaanhan Raamatusta taas esimerkki. Se kuulemma selittää itse itseään. Tieteessä sitä kutsutaan kehäpäättelyksi, mutta annetaan sen olla.

        Eikö jossain paikassa taas sanota, että väärän profeetan tunnistaa siitä, että hänen ennustuksensa eivät toteudu vaan että hän puhuu julkeuttaan? Mitä minun on siis ymmärrettävä Matt. 24:29 ja siitä eteenpäin, koska ne asiat todistettavasti eivät tapahtuneet sen sukupolven aikana, jolle ne julistettiin?

        Eikö sinulla ole rohkeutta kohdata tätä asiaa silmästä silmään, vaan jankkaat vain muilta ulkoa oppimiasi opinkappaleita ja uhkauksia?


      • Peräkamarin poika kirjoitti:

        Vihne!
        Nyt ei ihan ollut tuon vertauksen paikka.

        Asian pointti näet on siinä, ettei ole ketään voiteen tarjoajaa.

        näet, että armon aurinko paistaa täydellä terällä.

        Kyllä minun raamatussani on monia kohtia, jossa Herrallamme on apulaisia:
        tuokaa tänne ne parhaat vaatteet ja pukekaa...
        ..Joosualle puettiin puhtaat vaatteet ja puhdas lakki päähän...

        ..korjaa häntä, jos sinä enemmän...
        .. nyt mninä haluan kuulla, miksi te minua kutsuitte...

        Etkö tiennyt, että Herramme ei itse aina voitele niitä suksia, mutta suuri varasto Hänellä kyllä on voiteita.


      • Eslest kirjoitti:

        Saat toki hengellistää - enhän minä ole mikään sitä kieltämään. Mutta lukaisepa ihan pikaisesti vaikkapa Matt. 24:29-

        Siellä on kaiken eskatologian keskellä 34. jae, joka sanoo: "Totisesti sanon minä teille: ei suinkaan tämän sukukunnan pidä hukkuman ennen kuin kaikki nämät tapahtuvat." Kuulemma Jeesuksen omat sanat. Olenko minä ihan ainoa joka on haistavinaan tässä jonkinlaisen ristiriidan? Edelleenkään - minulla ei ole mitään selitystä. Joku käsitys kylläkin.

        Ihmisen Pojan tuleminen

        29. "Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät.
        30. Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.
        31. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut.
        32. "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
        33. Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
        34. Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu.

        Mehän elämme nyt sitä aikaa jolloin aurinko ei anna valoaan ja taivaan voimat järkkyvät.
        Kirkkomme ja koko kristikunta on kaaoksessa. Julistajat sortuvat toistensa mollimiseen ja papisto tappelee eikä kirkas evankeliumi tule esille.

        Luotettavia julistajia ei tahdo olla, koska jokainen vähän katsoo omaa etuaan.

        Toivottomimmalla hetkellä ilmestyy Jumalan Pojan merkki, eli ihmisen katsellessa avointa helvettiä, tulee ristin sovitus kirkkaaksi ja rakkaaksi.

        Toki näissä asioissa on monia kerroksia, mutta tämä on yksi, joka koskee yksityistyä kristittyä.

        Kun esirippu halkeaa, menettää uhripalvelus merkityksensä.


      • vihne kirjoitti:

        näet, että armon aurinko paistaa täydellä terällä.

        Kyllä minun raamatussani on monia kohtia, jossa Herrallamme on apulaisia:
        tuokaa tänne ne parhaat vaatteet ja pukekaa...
        ..Joosualle puettiin puhtaat vaatteet ja puhdas lakki päähän...

        ..korjaa häntä, jos sinä enemmän...
        .. nyt mninä haluan kuulla, miksi te minua kutsuitte...

        Etkö tiennyt, että Herramme ei itse aina voitele niitä suksia, mutta suuri varasto Hänellä kyllä on voiteita.

        sitten olen hiljaa, jos pystyn.

        Tien kummassakin laidassa on oja, eikä ole suurta väliä, kummassa kiesinsä rikkoo.

        1. Jos väitetään, että pitää olla apulainen..
        2. Jos väitetään, ettei saa olla apulaista..

        Apu on sallittua, mtta ei pakollista.


      • On kesä tulossa
        vihne kirjoitti:

        sitten olen hiljaa, jos pystyn.

        Tien kummassakin laidassa on oja, eikä ole suurta väliä, kummassa kiesinsä rikkoo.

        1. Jos väitetään, että pitää olla apulainen..
        2. Jos väitetään, ettei saa olla apulaista..

        Apu on sallittua, mtta ei pakollista.

        Vihne! Olet ihan fiksu kirjoittaja.

        Jospa lukisit joskus toistenkin viestit!
        Säästyisi aikaa, eikä tarvisisi kirjoittaa asian vierestä.


      • Tehi
        vihne kirjoitti:

        Jos sun pitäisi hiihtää vaikkapa 50 kilometriä, ja sinulla on sukset ja sauvat ja monot ja pipo ja hiihtopuku ja hanskat ja suojalasit, mutta ei suksivoidetta.

        Joku tarjoaa sinulle sopivaa voidetta, otatko vastaan, vai et, on oma valintasi.

        Säännöissä sanotaan, että saa käyttää voidetta.
        Ei siis sanota, että ilman voidetta ei saa lähteä matkaan.

        Jos sun pitäisi hiihtää vaikkapa 50 kilometriä, ja sinulla on sukset ja sauvat ja monot ja pipo ja hiihtopuku ja hanskat ja suojalasit, mutta ei suksivoidetta.

        Otatte tietenkin voidetta, kun luulette että se auttaa. Mutta ette huomannut että maassa ei ole yhtään lunta.

        Sama toteutuu kun luulette niin tekevänne, mutta ilman elävää uskoa on mahdoton kelvata jumalalle.


      • Höpö juttu janne
        vihne kirjoitti:

        näet, että armon aurinko paistaa täydellä terällä.

        Kyllä minun raamatussani on monia kohtia, jossa Herrallamme on apulaisia:
        tuokaa tänne ne parhaat vaatteet ja pukekaa...
        ..Joosualle puettiin puhtaat vaatteet ja puhdas lakki päähän...

        ..korjaa häntä, jos sinä enemmän...
        .. nyt mninä haluan kuulla, miksi te minua kutsuitte...

        Etkö tiennyt, että Herramme ei itse aina voitele niitä suksia, mutta suuri varasto Hänellä kyllä on voiteita.

        Eiköhän se ole niin että Jumala auttaa sinua, etkä sinä kykene Jumalaa auttamaan. Millä Jumala sitten auttaa, sanallaan jonka hän on jättänyt seurakuntaansa. Mihinkä te niitä voiteita tarvitsette, Jeesus on käskenyt ottaa öljyä lamppuihinne.


      • Eslest kirjoitti:

        Otetaanhan Raamatusta taas esimerkki. Se kuulemma selittää itse itseään. Tieteessä sitä kutsutaan kehäpäättelyksi, mutta annetaan sen olla.

        Eikö jossain paikassa taas sanota, että väärän profeetan tunnistaa siitä, että hänen ennustuksensa eivät toteudu vaan että hän puhuu julkeuttaan? Mitä minun on siis ymmärrettävä Matt. 24:29 ja siitä eteenpäin, koska ne asiat todistettavasti eivät tapahtuneet sen sukupolven aikana, jolle ne julistettiin?

        Eikö sinulla ole rohkeutta kohdata tätä asiaa silmästä silmään, vaan jankkaat vain muilta ulkoa oppimiasi opinkappaleita ja uhkauksia?

        Vanha (1776) raamattu puhuu sukukunnasta, uudemmat sukupolvesta. Kun puhutaan sukukunnasta, eikö silloin tarkoiteta juutalaisia, Israelin sukukuntaa. silloin ei tule tätä ongelmaa, mikä sukupolvi on kyseessä.

        Kreikan kielen sana "genea" voidaan kääntää kummallakin tavalla, mutta mielestäni sukukunta on oikeampi.


      • Abimelek
        Tahvonen kirjoitti:

        Vanha (1776) raamattu puhuu sukukunnasta, uudemmat sukupolvesta. Kun puhutaan sukukunnasta, eikö silloin tarkoiteta juutalaisia, Israelin sukukuntaa. silloin ei tule tätä ongelmaa, mikä sukupolvi on kyseessä.

        Kreikan kielen sana "genea" voidaan kääntää kummallakin tavalla, mutta mielestäni sukukunta on oikeampi.

        Nimittäin käännösvirheestä. Yksi heppu on heti valmis työntämään Jumalan sanan kokonaan lokaan rekisteröidyllä nimimerkillä Eslest. Juuri näin siinä käy kyn Pyhä Henki ei ole selittämässä Jumalan sanaa.

        Tuon ajan kielessä ja kulttuurissakin on paljon sellaista, joka ei tule ikinä avautumaan suomalaisen kulttuurin pohjalta. Jumalan sanaa voi tutkia päämääränä uskoa ja ymmärtää sitä Pyhän Hengen valossa, taikka sitten sepustella niitä ja näitä muistinvaraisesti, vain pilkatakseen Jumalan sanaa.


      • teutatess
        vihne kirjoitti:

        sitten olen hiljaa, jos pystyn.

        Tien kummassakin laidassa on oja, eikä ole suurta väliä, kummassa kiesinsä rikkoo.

        1. Jos väitetään, että pitää olla apulainen..
        2. Jos väitetään, ettei saa olla apulaista..

        Apu on sallittua, mtta ei pakollista.

        Olen lukenut sinun viestit kaikki . Kunnioitan sinua Kristittynä nostan käsiäsi ylös tuen niitä USKO JA LUOTA LUJASTI KAIKKEEN HYVÄÄN . Ainakin Kristuksen lahjoittamaan , Armon aurinko jo pilkisti tänään , Se on Jeesuksen rakkaus .


      • Abimelek
        Tehi kirjoitti:

        Jos sun pitäisi hiihtää vaikkapa 50 kilometriä, ja sinulla on sukset ja sauvat ja monot ja pipo ja hiihtopuku ja hanskat ja suojalasit, mutta ei suksivoidetta.

        Otatte tietenkin voidetta, kun luulette että se auttaa. Mutta ette huomannut että maassa ei ole yhtään lunta.

        Sama toteutuu kun luulette niin tekevänne, mutta ilman elävää uskoa on mahdoton kelvata jumalalle.

        Sinähän pulleaksi paisunut veijari olet :-)))
        Luulet jo levasi elävien ja kuolleiden tuomari.

        Katso ettet hukkaan joutuisi, sillä tuomitessasi Kristuksen verellä puhtaksi pestyjä Jumalan lapsia, sinä luet itsellesi tuomion. Tämä on Jumalan sana!

        Luepas Raamatusta kenelle Jumalan lapset ovat kuuliaisia ketä he seuraavat ja kenen äänen he tuntevat ja kuka Hän on joka kaikki oikein tuomitsee.

        Häpeä sinä hengellisesti ylpeä ihmispoloinen, jos osaat!!


      • teutatess kirjoitti:

        Olen lukenut sinun viestit kaikki . Kunnioitan sinua Kristittynä nostan käsiäsi ylös tuen niitä USKO JA LUOTA LUJASTI KAIKKEEN HYVÄÄN . Ainakin Kristuksen lahjoittamaan , Armon aurinko jo pilkisti tänään , Se on Jeesuksen rakkaus .

        10. Alati rukoilen, että vihdoin saisin tulla teidän luoksenne, jos se on Jumalan tahto.
        11. Kaipaan päästä tapaamaan teitä, jotta voisin antaa teille jonkin hengellisen lahjan ja näin vahvistaa teitä,
        12. tai paremminkin, jotta puolin ja toisin saisimme rohkaisua yhteisestä uskostamme.

        Erään kerran, kun luin tuota kohtaa, ajattelin, että on jotenkin omahyväistä tekstiä. Mutta sitten tu 12. laukaisee koko jännitteen. Siinähän on meidän ilomme, että saamme rohkaisua yhteisestä uskostamme. Siunausta sinulle.


      • teutatess
        Eslest kirjoitti:

        Soitinpa odotellessani tutulle saarnaajallejoka antoi heti oikean jakeen ja luki 1776:sta:

        (Matt. 10:23): Mutta koska he teitä siinä kaupungissa vainoovat, niin paetkaat toiseen. Totisesti sanon minä teille: ette ehdi kaikkia Israelin kaupungeita toimittaa, siihenasti kuin Ihmisen Poika tulee.

        Eli ei ollut omaa keksintöä, helpotuksen huokaus, pelästyin jo.

        Kun nyt sattuu olemaan 1642 Raamattu niin : siinä sanotaan Matt. 10:23 näin , : Koska he teitä yhdes Kaupungis vainoavat, niin paetkat toiseen . Totiseti sano minä teille et te voi caikkia Israelin kaupunkeja toimittaa, siihen asti cun , ihmisen poika tulee .

        Jeesus ei tässä , "ihmisen pojan tulemisessa ", tarkoittanut toista tulemistaan , kuten monet ovat erheellisesti ajatelleet Sillä Hän tarkoitti Hengellistä tulemistaan Helluntaina , Pyhässä Hengessä , Silloin Hän perusti ARMONVALTAKUNTANSA /SEURAKUNTANSA

        VIHNE OLIT AIVAN OIKEASSA . KIITOS JEESUS


      • tuomitsemaan
        Abimelek kirjoitti:

        Sinähän pulleaksi paisunut veijari olet :-)))
        Luulet jo levasi elävien ja kuolleiden tuomari.

        Katso ettet hukkaan joutuisi, sillä tuomitessasi Kristuksen verellä puhtaksi pestyjä Jumalan lapsia, sinä luet itsellesi tuomion. Tämä on Jumalan sana!

        Luepas Raamatusta kenelle Jumalan lapset ovat kuuliaisia ketä he seuraavat ja kenen äänen he tuntevat ja kuka Hän on joka kaikki oikein tuomitsee.

        Häpeä sinä hengellisesti ylpeä ihmispoloinen, jos osaat!!

        Maailma ei koskaan ole voinut sietää totuutta, eikä sitä että Jumalan sana tuomitsee heitä. Jeesus soimasi fariseuksia kovin sanoin Te olette kuin valkeaksi kalkittu hauta ja sisällä täynnä kuolleitten luita. Tätäkään ei fariseukset halunneet kuulla, vaikka tilanne olisi nytkin sama. Ei ihminen ole miksikään muuttunut hengellisessä ylpeydessään ja vihassaan. 1.Kor.6 Ettekö tiedä että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita.


      • Abimelek
        tuomitsemaan kirjoitti:

        Maailma ei koskaan ole voinut sietää totuutta, eikä sitä että Jumalan sana tuomitsee heitä. Jeesus soimasi fariseuksia kovin sanoin Te olette kuin valkeaksi kalkittu hauta ja sisällä täynnä kuolleitten luita. Tätäkään ei fariseukset halunneet kuulla, vaikka tilanne olisi nytkin sama. Ei ihminen ole miksikään muuttunut hengellisessä ylpeydessään ja vihassaan. 1.Kor.6 Ettekö tiedä että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita.

        Muutoin sinut hukka perii, se on varmaakin varmempi asia.

        Jumala ei ikinä salli silmäteräänsä ronkittavan, minä ja kaikki Kristukseen uskovat Jumalan lapset olemme Jumalan silmäterä.

        Sinun tuomiosi tuomitsee ainoastaan sinut itsesi kadotukseen, siksi mieti toinenkin kerta ennen kuin tuomitset Kristuksen omia!


      • Abimelek
        tuomitsemaan kirjoitti:

        Maailma ei koskaan ole voinut sietää totuutta, eikä sitä että Jumalan sana tuomitsee heitä. Jeesus soimasi fariseuksia kovin sanoin Te olette kuin valkeaksi kalkittu hauta ja sisällä täynnä kuolleitten luita. Tätäkään ei fariseukset halunneet kuulla, vaikka tilanne olisi nytkin sama. Ei ihminen ole miksikään muuttunut hengellisessä ylpeydessään ja vihassaan. 1.Kor.6 Ettekö tiedä että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita.

        Room. 1:29   He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
        Room. 1:30   ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
        Room. 1:31   vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
        Room. 1:32   jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.
        ---------
        Room. 2:1   Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.
        --------

        Room. 2:2   Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät.

        Room. 2:3   Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?

        Room. 2:4   Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?

        Room. 2:5   Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
        Room. 2:6   hänen, "joka antaa kullekin

        *) hänen tekojensa mukaan":

        Room. 2:7   niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,
        Room. 2:8   mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.


      • HatseHup
        vihne kirjoitti:

        Ihmisen Pojan tuleminen

        29. "Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät.
        30. Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.
        31. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut.
        32. "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
        33. Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
        34. Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu.

        Mehän elämme nyt sitä aikaa jolloin aurinko ei anna valoaan ja taivaan voimat järkkyvät.
        Kirkkomme ja koko kristikunta on kaaoksessa. Julistajat sortuvat toistensa mollimiseen ja papisto tappelee eikä kirkas evankeliumi tule esille.

        Luotettavia julistajia ei tahdo olla, koska jokainen vähän katsoo omaa etuaan.

        Toivottomimmalla hetkellä ilmestyy Jumalan Pojan merkki, eli ihmisen katsellessa avointa helvettiä, tulee ristin sovitus kirkkaaksi ja rakkaaksi.

        Toki näissä asioissa on monia kerroksia, mutta tämä on yksi, joka koskee yksityistyä kristittyä.

        Kun esirippu halkeaa, menettää uhripalvelus merkityksensä.

        rohkenen todeta seuraavaa:

        Kautta aikojen on ollut marraskuu ja pimeää eli aurinko ei anna valoaan.

        Kautta aikojen on ollut sekaisin kirkkokunnat ja papisto, ei koskaan vakautta n.2000v aikana.Varsinkin 1500 alussa, kristikunta oli täydellisessä kaaoksessa, kun Luther lähti paavin valtaistuinta kumoamaan muutamien maallisten kuninkaitten ja ruhtinoiden tuella.

        Luotettavia julistajia ei ole löytynyt sitten Jeesuksen.

        Kautta aikojen ihminen on ajanut vain omaa etuaan.(Lutherkin)

        "Mehän elämme nyt sitä aikaa jolloin aurinko ei anna valoaan ja taivaan voimat järkkyvät.
        Kirkkomme ja koko kristikunta on kaaoksessa. Julistajat sortuvat toistensa mollimiseen ja papisto tappelee eikä kirkas evankeliumi tule esille.

        Luotettavia julistajia ei tahdo olla, koska jokainen vähän katsoo omaa etuaan."


      • Lissu-täti
        Abimelek kirjoitti:

        Room. 1:29   He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
        Room. 1:30   ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
        Room. 1:31   vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
        Room. 1:32   jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.
        ---------
        Room. 2:1   Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.
        --------

        Room. 2:2   Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät.

        Room. 2:3   Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?

        Room. 2:4   Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?

        Room. 2:5   Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
        Room. 2:6   hänen, "joka antaa kullekin

        *) hänen tekojensa mukaan":

        Room. 2:7   niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,
        Room. 2:8   mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.

        Tämähän on kuin suoraan Abimekille kirjoitettua, Lukisit rehellisesti omat pakinasi ja tulisit huomaaman mitä on tullut kirjoitettua. Kaikki väärät todistukset, valheet seurakunnasta ja sen työntekijöista. Osaatko ollenkaan hävetä.


      • raamatusta
        Lissu-täti kirjoitti:

        Tämähän on kuin suoraan Abimekille kirjoitettua, Lukisit rehellisesti omat pakinasi ja tulisit huomaaman mitä on tullut kirjoitettua. Kaikki väärät todistukset, valheet seurakunnasta ja sen työntekijöista. Osaatko ollenkaan hävetä.

        Käräjissä on kukin ensiksi oikeassa, mutta sitten tulee hänen riitapuolensa ja ottaa hänestä selvän. Sananalaskut 18:17


      • Abimelek
        Lissu-täti kirjoitti:

        Tämähän on kuin suoraan Abimekille kirjoitettua, Lukisit rehellisesti omat pakinasi ja tulisit huomaaman mitä on tullut kirjoitettua. Kaikki väärät todistukset, valheet seurakunnasta ja sen työntekijöista. Osaatko ollenkaan hävetä.

        Silloinhan kaikki Jeesukseen uskovat olisivat tyytyväisiä. Minäkin.

        Valitettavasti kirjoittamani on totta on ja kauhistuttaa.

        Jeesuksen Kristuksen seuraajana en lähde sinun jumaliesi muutaman Jumalan sanaa tuntemattoman valtaansa rakastavan ukon perään lapin tuntureille hortoilemaan, se on aivan varma asia.

        Siellä tunturimaastossa ei ole muuta annettavaa Jumalan lapselle, kun ainainen nälkä, puute ja ylpeän ihmisen valitus, kun ei armo kelpaa lahjaksi.

        Jeesuksessa on kaikki sielun ruoka tarjolla, se on hyvää sitä on riittävästi. Jeesus Jumalan poika joka on elävä Jumalan sana, ravitsee kuolemattoman silun.


      • Eikö olekin
        Abimelek kirjoitti:

        Silloinhan kaikki Jeesukseen uskovat olisivat tyytyväisiä. Minäkin.

        Valitettavasti kirjoittamani on totta on ja kauhistuttaa.

        Jeesuksen Kristuksen seuraajana en lähde sinun jumaliesi muutaman Jumalan sanaa tuntemattoman valtaansa rakastavan ukon perään lapin tuntureille hortoilemaan, se on aivan varma asia.

        Siellä tunturimaastossa ei ole muuta annettavaa Jumalan lapselle, kun ainainen nälkä, puute ja ylpeän ihmisen valitus, kun ei armo kelpaa lahjaksi.

        Jeesuksessa on kaikki sielun ruoka tarjolla, se on hyvää sitä on riittävästi. Jeesus Jumalan poika joka on elävä Jumalan sana, ravitsee kuolemattoman silun.

        Näin otaksun, tämän varmaankin muistat jatkossakin tunnustaneen julkisesti.


    • Aivan Konkreettinen

      Matt. 18:18   Totisesti minä sanon teille:

      kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.

      Matt. 18:19   Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa.
      -------

      Kun ihminen sitoo toisen ihmisen, jättämällä anteeksi antamatta toisen synnit, hän samalla sitoo itsensä Jumalan edessä taivaassa.

      Jumala ei sanansa mukaisesti anna sellaisen syntejä anteeksi joka ei anna toiselle hänen syntejään anteeksi. Tämä on hyvin kova paikka kaikille jotka kantavat tuomiohenkeä lähimmäisiään kohtaan.

      Matt. 18:32   Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle:

      'Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit;
      Matt. 18:33   eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?'
      Matt. 18:34   Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijain käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.

      Matt. 18:35   Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi."

    • Aivan Konkreettinen

      Usein pulustaudutaan selittelemällä jokin Raamatussa ilmoitettu konkreettinen asia tarkoittavan vain hengellistä.

      Jumalan tahto on että kaikki pelastuisivat.
      Jumalan tahto on myös se että me julistamme pelastavaa evankeliumia kaikille kansoille ja kaikille ihmisille, myös naapureillemme.

      Jumalan ajatukset ovat rauhan ajatuksia Jumala on rakkaus. Jumala ei tee naapurille väkivaltaa pelastuksen asiassa, vaan sanansa ja Henkensä kautta valmistaa pelastukseen ne kenet hän on valinnut. Valitsemisen armo on täysin ihmisen mittapuun mukaan selittämätön asia. Jumala kuitenkin näkee kaiken jo ennalta. Hän näkee ne jotka noyrtyvät ottamaan vastaan armon ja syntiensä anteeksiantamuksen.

      Hengelliset on selitettävä hengellisesti sanoo Raamattu.

      1. Kor. 2:11   Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on?

      Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.

      1. Kor. 2:12   Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
      1. Kor. 2:13   ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.

      1. Kor. 2:14   Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on;
      sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

      1. Kor. 2:15   Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
      1. Kor. 2:16   Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?"

      Mutta meillä on Kristuksen mieli.

      • Aivan Konkreettinen

        Millainen on Kristuksen mieli?

        ________

        Fil. 1:29   Sillä teidän on suotu, Kristuksen tähden, ei ainoastaan uskoa häneen, vaan myös kärsiä hänen tähtensä,
        Fil. 1:30   teidän, joilla on sama taistelu, mitä näitte ja nyt kuulette minun taistelevan.

        Fil. 2:1   Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,
        Fil. 2:2   niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset
        Fil. 2:3   ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne

        Fil. 2:4   ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.
        -----

        Fil. 2:5   Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

        Fil. 2:6   joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        Fil. 2:7   vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
        Fil. 2:8   hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.


      • Silloin kun minä rukoilin - sitkeästi,vuosikymmeniä - minulla oli mitä luultavimmin Kristuksen mieli, mitä se sitten tarkoittaakin. Nyt en ole enää varma.

        Mutta hei pysytäänpä asiassa: tuossa raamatunpaikassa ei puhuta mistään ehdoista mitään, eikä sanota, että kaiva lisäehdot sieltä tai täältä. Eikö ihan selvään ja suoraan Raamatun sanaan siis saa uskoa?


      • Aivan Konkreettinen
        Eslest kirjoitti:

        Silloin kun minä rukoilin - sitkeästi,vuosikymmeniä - minulla oli mitä luultavimmin Kristuksen mieli, mitä se sitten tarkoittaakin. Nyt en ole enää varma.

        Mutta hei pysytäänpä asiassa: tuossa raamatunpaikassa ei puhuta mistään ehdoista mitään, eikä sanota, että kaiva lisäehdot sieltä tai täältä. Eikö ihan selvään ja suoraan Raamatun sanaan siis saa uskoa?

        Onko sinulla Raamattua lainkaan? Lue nyt ensin ne paikat Raamatustasi ja kopioi ne sitten tanne, niin päästään yhdessä tutkimaan Jumalan sanaa.


      • Aivan Konkreettinen kirjoitti:

        Onko sinulla Raamattua lainkaan? Lue nyt ensin ne paikat Raamatustasi ja kopioi ne sitten tanne, niin päästään yhdessä tutkimaan Jumalan sanaa.

        Tällä kertaa on mahdollisuus vain muistinvaraisiin lainauksiin. Voisitko auttaa sen verran,että etsisit oikeat kohdat - varmaan tiedätpaikat joihin viittaan.


    • uskis

      en ymmärrä tätä Raamatun kohta täysin. Minusta on tärkeää ottaa Raamatun tulkinnassa aina huomioon konteksti ja kokonaisuus, johon lause liittyy. Helposti mennään harhateille, jos otetaan Raamatusta yksi ainoa lause ja tulkitaan sitä kirjaimellisesti. Lainaan tähän koko kappaleen mainitusta raamatunkohdasta:

      Syntiä tekevä veli ja seurakunta
      15 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. [3. Moos. 19:17; Sir. 19:13-17; Luuk. 17:3; Gal. 6:1; Jaak. 5:19,20]
      16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. [5. Moos. 19:15 ; Joh. 8:17; 2. Kor. 13:1; Hepr. 10:28]
      17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. [1. Tim. 5:19,20 | Room. 16:17; 1. Kor. 5:9-13]
      18 Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu. [Matt. 16:19 ]
      19 "Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa. [Matt. 7:7 ]
      20 Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään." [Matt. 28:20; Joh. 14:23, 20:19,26]

      Lisäksi suosittelen kuuntelemaan Jukka Norvannon selityksen tähän kohtaan. Se löytyy tästä osoitteesta:

      http://www.rkk-sansa.net/

      Kohta on Matt. 18: 11-20 ja otsikkona "Kuinka lähestyä väärintekijää?"

      Jospa tästä saataisiin jotakin keskustelun pohjaksi.

      • Abimelek

        Matt. 18:15   Mutta jos *veljesi* rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.

        Ei ole siis kyse minkä tahansa synnin tekemisestä, vaan rakkauden rikkoutumisesta
        kahden veljen välillä.


      • Sanankuulija
        Abimelek kirjoitti:

        Matt. 18:15   Mutta jos *veljesi* rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.

        Ei ole siis kyse minkä tahansa synnin tekemisestä, vaan rakkauden rikkoutumisesta
        kahden veljen välillä.

        Oikein sanottu!
        On kysymys kahden ihmisen välisestä asiasta, eikä ihmisen ja Jumalan välisestä asiasta (joka tietysti aina sekin on mukana).
        Mutta, tässä on rauhan rakentaminen ihmisten välillä kysymyksessä.

        Nämä menevät nykyisin sekaisin.


      • Abimelek
        Sanankuulija kirjoitti:

        Oikein sanottu!
        On kysymys kahden ihmisen välisestä asiasta, eikä ihmisen ja Jumalan välisestä asiasta (joka tietysti aina sekin on mukana).
        Mutta, tässä on rauhan rakentaminen ihmisten välillä kysymyksessä.

        Nämä menevät nykyisin sekaisin.

        Siinä mielessä asia ei ole sekaisin.

        Mutta siinä menee pahasti metsään, kun joku ylpeä ja hengellisesti sokea ihminen alkaa tuomaroimaan Jumalan ja ihmisen välisessä suhteessa Kristuksen paikalla ja tehtävässä.


      • teutatess
        Abimelek kirjoitti:

        Siinä mielessä asia ei ole sekaisin.

        Mutta siinä menee pahasti metsään, kun joku ylpeä ja hengellisesti sokea ihminen alkaa tuomaroimaan Jumalan ja ihmisen välisessä suhteessa Kristuksen paikalla ja tehtävässä.

        Olin Lammilla seuroissa koko päivän .
        Hyviä ja rakkaita terveisiä sieltä SS. ja HP. puhuivat selvästi , oikein , rakkaasti , ja sata lasissa puolueettomasti , ei itseensä ottavasti vaan meille syntisille , lohduttavasti .

        te olette saaneet paljon viestejä sillä aikaa
        Kun paneudun asioihin , palaan .


      • HatseHup
        Abimelek kirjoitti:

        Siinä mielessä asia ei ole sekaisin.

        Mutta siinä menee pahasti metsään, kun joku ylpeä ja hengellisesti sokea ihminen alkaa tuomaroimaan Jumalan ja ihmisen välisessä suhteessa Kristuksen paikalla ja tehtävässä.

        joka ei jossakin mielessä olisi hengellisesti sokea?
        Ihminen on ihmisestä syntynyt vaikka kautta aikojen on voinut uudelleen syntyä Kristuksessa ja näin olettaa olevansa hengellisesti kirkas.

        Ihminen on on ihminen vaikka voissa paistaisi.

        Hengellisesti ei-sokeita ihmisiä ole olemassakaan.


      • Abimelek
        HatseHup kirjoitti:

        joka ei jossakin mielessä olisi hengellisesti sokea?
        Ihminen on ihmisestä syntynyt vaikka kautta aikojen on voinut uudelleen syntyä Kristuksessa ja näin olettaa olevansa hengellisesti kirkas.

        Ihminen on on ihminen vaikka voissa paistaisi.

        Hengellisesti ei-sokeita ihmisiä ole olemassakaan.

        Samoin kiellät Jeesuksen kuolleista ylösnousemisen, koska et usko täydelliseen ihmiseen, joka ON samalla Jumala Poika.
        Jeesus Kristus syntisten Vapahtaja.

        Harmi jos tämän kiellät. Nimittän juuri Hänessä me tulemme siksi vanhurskaudeksi joka kelpaa Jumalalle. Ja jumalalle ei kelpaa muu kuin täydellinen Jumalan vanhurskaus.

        Kaikki tuo on totta mitä sanot syntisestä ihmisestä. Unohdat kuitenkin tyystin sen, että Jumalan luo ei yksikään synti mene. Jumala on Pyhä, eikä hän siedä silmissään syntiä lainkaan.

        Kristinuskon ydinsanoma on Jumala ja ihminen, Jeesus Kristus Jumala Poika Vapahtaja.

        Jos sinä Jeesuksen hylkäät, kun hän oman täydellisyytensä sinulle ilman ansioitasi tarjoaa, niin kusessa olet, sen minä sinulle sanon.

        Etkä ole muuten ainoa heppu, joka seisoo polviaan myöten kusessaan ja koittaa kontata omin eväin ja lukemattomin erilaisin konstein polvet verillä taivaan valtakuntaan.


      • HatseHup
        Abimelek kirjoitti:

        Samoin kiellät Jeesuksen kuolleista ylösnousemisen, koska et usko täydelliseen ihmiseen, joka ON samalla Jumala Poika.
        Jeesus Kristus syntisten Vapahtaja.

        Harmi jos tämän kiellät. Nimittän juuri Hänessä me tulemme siksi vanhurskaudeksi joka kelpaa Jumalalle. Ja jumalalle ei kelpaa muu kuin täydellinen Jumalan vanhurskaus.

        Kaikki tuo on totta mitä sanot syntisestä ihmisestä. Unohdat kuitenkin tyystin sen, että Jumalan luo ei yksikään synti mene. Jumala on Pyhä, eikä hän siedä silmissään syntiä lainkaan.

        Kristinuskon ydinsanoma on Jumala ja ihminen, Jeesus Kristus Jumala Poika Vapahtaja.

        Jos sinä Jeesuksen hylkäät, kun hän oman täydellisyytensä sinulle ilman ansioitasi tarjoaa, niin kusessa olet, sen minä sinulle sanon.

        Etkä ole muuten ainoa heppu, joka seisoo polviaan myöten kusessaan ja koittaa kontata omin eväin ja lukemattomin erilaisin konstein polvet verillä taivaan valtakuntaan.

        "koska et usko täydelliseen ihmiseen, joka ON samalla Jumala Poika. "

        En usko täydelliseen ihmiseen, en tarkoittanut Jumalan POIKAA.

        Voi, jospa polveni olisikin verillä koettaessani kontata Hänen luokseen armoa saamaan. Tuntuisi jo paremmalta, sillä olisin tullut synnin tuntoon. Mutta kun ei ole edes kaipuuta, on vain uteliaisuus ihmistä kohtaan, miksi ihminen uskoo?


      • HatseHup
        HatseHup kirjoitti:

        "koska et usko täydelliseen ihmiseen, joka ON samalla Jumala Poika. "

        En usko täydelliseen ihmiseen, en tarkoittanut Jumalan POIKAA.

        Voi, jospa polveni olisikin verillä koettaessani kontata Hänen luokseen armoa saamaan. Tuntuisi jo paremmalta, sillä olisin tullut synnin tuntoon. Mutta kun ei ole edes kaipuuta, on vain uteliaisuus ihmistä kohtaan, miksi ihminen uskoo?

        En kiellä mitään. Räppänät ovat auki.Mikä minä olen kieltämään yliluonnollisia asioita, minä joka en mistään mitään tiedä.

        Omasta halustani ja tiedonjanostani täällä kuljeskelen.

        En täällä moittien liiku enkä pilkaten vaan kysellen
        koska minua kiinnostaa ihmisenmieli,joka uskoo.

        Uskovat ottavat niin herkästi pippurin sieraimeensa, ainakin tuolla yhdellä palstalla, jossa meno on kuin viimeisenä päivänä:)


    • täydellisyyden tavoittelia

      Suurin osa kertomuksista ja vertauksista on tarkoitettu juutalaisille.
      Joskus itsestäkin on tuntunut että niissä on suuria virheitä , mutta ei Jumalan sanassa ole
      virheitä Jumala sanoo että minä olen alku ja minä olen loppu,eli kaikki mikä siinä välissä on, on vain hyväksyttävä.

      Pienenä kun oli tottelematon usein sai kuulla että paras nyt vain kun uskot tai sitten itket ja uskot,näitä sanoi maalliset ihmiset.

      Ja niin se on Jumalankin kohdalla ,hän antaa meidän rakkaudessaan ymmärtää meidän parhaamme ,mutta silti itkun kautta me usein vasta nöyrrymme ja se on suurta armoa jos edes välillä saamme nöyrtyä ja sanoa että tapahtukoon Isä sinun tahtosi.

      Psalmi 23:4 ...sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.

      Tuossa psalmissa on ääretön rakkauden sanoma ...

    • HatseHup

      "Mistä tuntomerkistä siis tiedän,että joku nimenomainen suorasanainen kertomus tai vasinkin lupaus onkin tarkoitettu vertauskuvalliseksi mutta ei sanallisesti ymmärrettäväksi?"

      Jokainen yrittää omalla älyllään ja tajunnavirralla ymmärtää raamatun vertauskuvia. Jotkut ottavat vertauskuvat todellisina. mm. usko siirtää vuoria.
      Miten tunturi siirretään Helsingin keskustaan? Jollekin uskovalle se on täysin mahdollista ja jollekulle ei.

      On parempi ettei liikaa rasita itseään miettimällä
      mikä on raamatussa vertauskuvaa mikä taasen totta.

      Jos on hyvä mieli, että uskoo siihen sovitustyöhön, niin näin olkoon. Mutta, jos alkaa liikaa räknäilee asioita, niin huonosti saattaa käydä ja ajautuu hengelliseen kriisiin, joka on luonnollista.

      Se joka toiselle on luonnollista on taas toiselle hengellistä.

      esim. minulle on luonnollista, että ihminen on heikko ajatuksissaan, teoissaan ja kaikessa ihmisen inhimillisessä raadollisuudessaan, mutta joku ottaa asiat hengellisesti ja yrittää niitä hengellisesti selittää. Jotkut jopa menevät niin pitkälle hengellisesti, että joutuvat itseihailun hengelliseen tilaan, sitä kuitenkaan ymmärtämättä.

      • Abimelek

        Jumalan sanaa voi tutkiä älyllä ja tajunnanvirralla, ja sitä tehdään paljon näin.

        Toinen tapa Kohdata Jumalan sana, on myöntää Kaikkivaltiaalle ymmärtämättömyytensä ja heikkoutensa ja tunnusta Hänelle syntinsä. Ja kääntyä sitten rukouksessa Hänen puoleensa, kysyen neuvoa siihen miten minun tulisi tämä Sinun sanasi ymmätää.

        Juuri eilen katselin netistä "Aamusydämellä" ohjelmasta keskustelua uskontojen uhreista. Toinen oli moonilaisen lapsi, nainen. Toinen keskustelija oli mies joka oli seikkaillut menestyksen teologiaa viljelevissä hengellisissä liikkeissä, muun muassa nauruherätyksessä ja joissakin muissa. Hän uskoi aina vaan syvempään pyhittymiseen ja sitä seuraavaan parempaan elämään. Hän syytti itseään kun ei pystynyt parempaan ja olo tuli vain entistä huonommaksi.
        Kun johtomisten profetiat eivä täyttyneet, se oli kristittyjen heikkoutta ja vikaa, ja Jumala lykkäsi aijotun suunnitelmaansa sen vuoksi.
        Myös tässä liikkeessä eristäydyttiin yhä syvemmälle kaikkia muita ihmisiä parempaan seuraan. :-)) muuten tuntuuko tutulta??

        Lopulta mies sai jatkuvista katteettomista lupauksista tarpeeksaeen. Sitä hänkin kaipasi että kun kukaan ei rakasta häntä sellaisena kun hän on. Aina vain pitäisi tulla paremmaksi ja paremmaksi, ja muuttua lopulta suunnilleen rahaksi ja sillä sitten maksaa autuutensa, panemalla kaiken lähetystyöhön.


      • HatseHup
        Abimelek kirjoitti:

        Jumalan sanaa voi tutkiä älyllä ja tajunnanvirralla, ja sitä tehdään paljon näin.

        Toinen tapa Kohdata Jumalan sana, on myöntää Kaikkivaltiaalle ymmärtämättömyytensä ja heikkoutensa ja tunnusta Hänelle syntinsä. Ja kääntyä sitten rukouksessa Hänen puoleensa, kysyen neuvoa siihen miten minun tulisi tämä Sinun sanasi ymmätää.

        Juuri eilen katselin netistä "Aamusydämellä" ohjelmasta keskustelua uskontojen uhreista. Toinen oli moonilaisen lapsi, nainen. Toinen keskustelija oli mies joka oli seikkaillut menestyksen teologiaa viljelevissä hengellisissä liikkeissä, muun muassa nauruherätyksessä ja joissakin muissa. Hän uskoi aina vaan syvempään pyhittymiseen ja sitä seuraavaan parempaan elämään. Hän syytti itseään kun ei pystynyt parempaan ja olo tuli vain entistä huonommaksi.
        Kun johtomisten profetiat eivä täyttyneet, se oli kristittyjen heikkoutta ja vikaa, ja Jumala lykkäsi aijotun suunnitelmaansa sen vuoksi.
        Myös tässä liikkeessä eristäydyttiin yhä syvemmälle kaikkia muita ihmisiä parempaan seuraan. :-)) muuten tuntuuko tutulta??

        Lopulta mies sai jatkuvista katteettomista lupauksista tarpeeksaeen. Sitä hänkin kaipasi että kun kukaan ei rakasta häntä sellaisena kun hän on. Aina vain pitäisi tulla paremmaksi ja paremmaksi, ja muuttua lopulta suunnilleen rahaksi ja sillä sitten maksaa autuutensa, panemalla kaiken lähetystyöhön.

        puhuivat koska omalla kohdallaan näin olivat kokeneet.

        "Toinen tapa Kohdata Jumalan sana, on myöntää Kaikkivaltiaalle ymmärtämättömyytensä ja heikkoutensa ja tunnusta Hänelle syntinsä. Ja kääntyä sitten rukouksessa Hänen puoleensa, kysyen neuvoa siihen miten minun tulisi tämä Sinun sanasi ymmätää. "

        Tuo on maltillinen kehotus, johon yhdyn. Mutta kun synti-käsitteeni on hakusessa, en edes ymmärrä mikä on syntiä. Joten kuinka voisin tunnustaa syntini, kun en tiedä mitä tunnustaisin? Mikä neuvoksi? Senpä takia olenkin jättänyt asiat Hänen Korkeutensa huomaan, kun Hän on viisaampi ihmislasta opastamaan. Enkä edes vastausta odota, kun ei ahdistuskaan paina näissä uskon asioissa.


      • teutatess
        HatseHup kirjoitti:

        puhuivat koska omalla kohdallaan näin olivat kokeneet.

        "Toinen tapa Kohdata Jumalan sana, on myöntää Kaikkivaltiaalle ymmärtämättömyytensä ja heikkoutensa ja tunnusta Hänelle syntinsä. Ja kääntyä sitten rukouksessa Hänen puoleensa, kysyen neuvoa siihen miten minun tulisi tämä Sinun sanasi ymmätää. "

        Tuo on maltillinen kehotus, johon yhdyn. Mutta kun synti-käsitteeni on hakusessa, en edes ymmärrä mikä on syntiä. Joten kuinka voisin tunnustaa syntini, kun en tiedä mitä tunnustaisin? Mikä neuvoksi? Senpä takia olenkin jättänyt asiat Hänen Korkeutensa huomaan, kun Hän on viisaampi ihmislasta opastamaan. Enkä edes vastausta odota, kun ei ahdistuskaan paina näissä uskon asioissa.

        Helpotetaan vähän . Apostolit on kirjoittaneet , jälkeenpäin , kaikki ne vertauksen selitykset, jotka Jeesus heille sanoi , siis totuus kyllä löytyy , Raamatusta tänään , ihan kokonaisena , siis vertaus ja selitys .


      • HatseHup
        teutatess kirjoitti:

        Helpotetaan vähän . Apostolit on kirjoittaneet , jälkeenpäin , kaikki ne vertauksen selitykset, jotka Jeesus heille sanoi , siis totuus kyllä löytyy , Raamatusta tänään , ihan kokonaisena , siis vertaus ja selitys .

        Apostolitkin olivat vain ihmisiä. Aikansa tulkkeja, mutta miten muutenkaan olisi voinut olla.

        Apostolit siis kirjoittivat vertauskuvat selviksi jälkipolville...

        Kuinkas on laita, kun näistä vertauskuvista edelleenkin käydään kiistaa mitä mikäkin allegoria tarkoittaa.

        Eikös Sanan pitäisi olla selvää ja järjellistä kuin pässinliha ettei täytyisi arvuutella eri uskontokuntien tulkintoja.

        Tavallinen ihminen ei ilman tukea tai opastusta raamatusta saa höhkäsenpöläystäkään selville vaikka luulee saavansa.


      • teutatess
        HatseHup kirjoitti:

        Apostolitkin olivat vain ihmisiä. Aikansa tulkkeja, mutta miten muutenkaan olisi voinut olla.

        Apostolit siis kirjoittivat vertauskuvat selviksi jälkipolville...

        Kuinkas on laita, kun näistä vertauskuvista edelleenkin käydään kiistaa mitä mikäkin allegoria tarkoittaa.

        Eikös Sanan pitäisi olla selvää ja järjellistä kuin pässinliha ettei täytyisi arvuutella eri uskontokuntien tulkintoja.

        Tavallinen ihminen ei ilman tukea tai opastusta raamatusta saa höhkäsenpöläystäkään selville vaikka luulee saavansa.

        KYLLÄ OLIVAT : Mutta olivat valaistuja Pyhällä Hengellä , jos tiedät mitä se tarkoittaa .
        Älä vähättele HEITÄ , JUMALA ANTOI KIRJOITTAA SANANSA VARMASTI OIKEIN .
        KUTEN MOOSESKIN SEN TEKI PYHÄNHENGEN VAIKUTUKSESTA
        AABRAHAM USKOI Ja se katsottiin hänelle, Lahja Vanhurskaudeksi ,
        Aadam ja Eva , huomasivat olevansa alasti. kuinkas nyt näin ?, ja piti lymytä !. JUMALA KÄVELI paratiisin käytävää illan viiletessä !?. Tämä kertoi heti missä mentiin ihminen oli syönyt siitä puusta josta oli kielletty syömästä . Siis kun kontrolli puuttui, ihminen otti ja söi , ehkä käärme vähän kavalasti auttoi, Miten käärme pääsi paratiisiin ?
        ps. tavallinen ihminen ei saakaan selvää ilman tukea ja opastusta , mutta Jumalan ihminen kyllä .


      • Rakasta lähimmäistä niin ....
        HatseHup kirjoitti:

        puhuivat koska omalla kohdallaan näin olivat kokeneet.

        "Toinen tapa Kohdata Jumalan sana, on myöntää Kaikkivaltiaalle ymmärtämättömyytensä ja heikkoutensa ja tunnusta Hänelle syntinsä. Ja kääntyä sitten rukouksessa Hänen puoleensa, kysyen neuvoa siihen miten minun tulisi tämä Sinun sanasi ymmätää. "

        Tuo on maltillinen kehotus, johon yhdyn. Mutta kun synti-käsitteeni on hakusessa, en edes ymmärrä mikä on syntiä. Joten kuinka voisin tunnustaa syntini, kun en tiedä mitä tunnustaisin? Mikä neuvoksi? Senpä takia olenkin jättänyt asiat Hänen Korkeutensa huomaan, kun Hän on viisaampi ihmislasta opastamaan. Enkä edes vastausta odota, kun ei ahdistuskaan paina näissä uskon asioissa.

        Täytyy vain todeta ettei syntikäsite ole muillekaan täällä kirjoittavilla täysin selvä. Sen näkee kirjoituksen sisällöstä suhteessa lähimmäiseen.


      • teutatess
        HatseHup kirjoitti:

        Apostolitkin olivat vain ihmisiä. Aikansa tulkkeja, mutta miten muutenkaan olisi voinut olla.

        Apostolit siis kirjoittivat vertauskuvat selviksi jälkipolville...

        Kuinkas on laita, kun näistä vertauskuvista edelleenkin käydään kiistaa mitä mikäkin allegoria tarkoittaa.

        Eikös Sanan pitäisi olla selvää ja järjellistä kuin pässinliha ettei täytyisi arvuutella eri uskontokuntien tulkintoja.

        Tavallinen ihminen ei ilman tukea tai opastusta raamatusta saa höhkäsenpöläystäkään selville vaikka luulee saavansa.

        KYLLÄ OLIVAT : Mutta olivat valaistuja Pyhällä Hengellä , jos tiedät mitä se tarkoittaa .
        Älä vähättele HEITÄ , JUMALA ANTOI KIRJOITTAA SANANSA VARMASTI OIKEIN .
        KUTEN MOOSESKIN SEN TEKI PYHÄNHENGEN VAIKUTUKSESTA
        AABRAHAM USKOI Ja se katsottiin hänelle, Lahja Vanhurskaudeksi ,
        Aadam ja Eva , huomasivat olevansa alasti. kuinkas nyt näin ?, ja piti lymytä !. JUMALA KÄVELI paratiisin käytävää illan viiletessä !?. Tämä kertoi heti missä mentiin ihminen oli syönyt siitä puusta josta oli kielletty syömästä . Siis kun kontrolli puuttui, ihminen otti ja söi , ehkä käärme vähän kavalasti auttoi, Miten käärme pääsi paratiisiin ?
        ps. tavallinen ihminen ei saakaan selvää ilman tukea ja opastusta , mutta Jumalan ihminen kyllä .


      • Abimelek
        Rakasta lähimmäistä niin .... kirjoitti:

        Täytyy vain todeta ettei syntikäsite ole muillekaan täällä kirjoittavilla täysin selvä. Sen näkee kirjoituksen sisällöstä suhteessa lähimmäiseen.

        On hyvä että itsekin sen ymmärrät. Tuo nimimerkki on sama henkilö, joka esiintyy kahdellakin eri rekisteröidyllä nimimerkillä.
        Ja monella rekisteröimättömällä. Okkultisti Matti on asialla. Hööpötettävä olet siis sinäkin.

        Synti on sydämen luopumista Jumalsta. Ja Rakkaus nimenomaan vihaa syntiä. Rakkaus ei hyväksy syntiä.

        Jos joku luotu, tai useampikin luotu, joka sattunalta asuu ruotsinlapissa, korotetaan erehtymättömäksi ja Jumalan veroiseksi, niin vitsauksia seuraa totta totisesti. Sellaisiin satuihin ei pidä kenekään uskoa. Eikä koskaan saa luottaa ihmisoppeihin. Ja sen sanominen on RAKKAUTTA, vaikka omavanhurskaus perkele siitä suuttuukin kovasti, kun rajaton valtansa uhkaa horjua, ja Jumalan lapset pääsevät iloon ja vapauteen Jeesuksessa Kristuksessa.


      • Abimelek
        teutatess kirjoitti:

        KYLLÄ OLIVAT : Mutta olivat valaistuja Pyhällä Hengellä , jos tiedät mitä se tarkoittaa .
        Älä vähättele HEITÄ , JUMALA ANTOI KIRJOITTAA SANANSA VARMASTI OIKEIN .
        KUTEN MOOSESKIN SEN TEKI PYHÄNHENGEN VAIKUTUKSESTA
        AABRAHAM USKOI Ja se katsottiin hänelle, Lahja Vanhurskaudeksi ,
        Aadam ja Eva , huomasivat olevansa alasti. kuinkas nyt näin ?, ja piti lymytä !. JUMALA KÄVELI paratiisin käytävää illan viiletessä !?. Tämä kertoi heti missä mentiin ihminen oli syönyt siitä puusta josta oli kielletty syömästä . Siis kun kontrolli puuttui, ihminen otti ja söi , ehkä käärme vähän kavalasti auttoi, Miten käärme pääsi paratiisiin ?
        ps. tavallinen ihminen ei saakaan selvää ilman tukea ja opastusta , mutta Jumalan ihminen kyllä .

        Hänen kanssaa ei toimita keskustella uskon asioista, koska hän ei ole uskova.


      • HatseHup
        teutatess kirjoitti:

        KYLLÄ OLIVAT : Mutta olivat valaistuja Pyhällä Hengellä , jos tiedät mitä se tarkoittaa .
        Älä vähättele HEITÄ , JUMALA ANTOI KIRJOITTAA SANANSA VARMASTI OIKEIN .
        KUTEN MOOSESKIN SEN TEKI PYHÄNHENGEN VAIKUTUKSESTA
        AABRAHAM USKOI Ja se katsottiin hänelle, Lahja Vanhurskaudeksi ,
        Aadam ja Eva , huomasivat olevansa alasti. kuinkas nyt näin ?, ja piti lymytä !. JUMALA KÄVELI paratiisin käytävää illan viiletessä !?. Tämä kertoi heti missä mentiin ihminen oli syönyt siitä puusta josta oli kielletty syömästä . Siis kun kontrolli puuttui, ihminen otti ja söi , ehkä käärme vähän kavalasti auttoi, Miten käärme pääsi paratiisiin ?
        ps. tavallinen ihminen ei saakaan selvää ilman tukea ja opastusta , mutta Jumalan ihminen kyllä .

        "mutta Jumalan ihminen kyllä ."

        Ken on meistä Jumalan ihminen? Ihminen ihmisestä syntynyt on vain ihminen tunteineen ja kiemuroineen. Vaikka kuinka hän ns. uudestisyntyy, niin vihtahousu
        kummittelee silloin tällöin.

        Teistä Larsin oppilaista en tiedä synnytkö te toisen kerran uudestaan?

        Minä olen syntynyt vain kerran. Ja yritän ohjailla purttani vanhuuden rauhansatamaan antamatta käärmeen houkutella puremaan omenaa. Noh eihän sitä tarvitse enää puraista koska kerran on jo haukattu ja ihmiskunta on syntirotkoon paiskattu.

        Yhä tänään ihmiset uskovat, että ihminen on muutakin kuin jänteitä ja suolia, jopa olettavat että ihmisellä on sielu... outoa


      • teutatess
        HatseHup kirjoitti:

        "mutta Jumalan ihminen kyllä ."

        Ken on meistä Jumalan ihminen? Ihminen ihmisestä syntynyt on vain ihminen tunteineen ja kiemuroineen. Vaikka kuinka hän ns. uudestisyntyy, niin vihtahousu
        kummittelee silloin tällöin.

        Teistä Larsin oppilaista en tiedä synnytkö te toisen kerran uudestaan?

        Minä olen syntynyt vain kerran. Ja yritän ohjailla purttani vanhuuden rauhansatamaan antamatta käärmeen houkutella puremaan omenaa. Noh eihän sitä tarvitse enää puraista koska kerran on jo haukattu ja ihmiskunta on syntirotkoon paiskattu.

        Yhä tänään ihmiset uskovat, että ihminen on muutakin kuin jänteitä ja suolia, jopa olettavat että ihmisellä on sielu... outoa

        Sinä voisit olla vaikka halle huu haa .

        Ken meistä on JUMALAN ihminen ? kas siinä pulma
        Ota selvää , se voi kannattaa . JEESUS Sanoi minulle on annettu kaikki valta maassa ja Taivaassa. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä , ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN . Ja opettamalla heitä pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää . Ja katso minä olen teidän kanssanne joka päivä , maailmanloppuun asti .


      • HatseHup
        teutatess kirjoitti:

        Sinä voisit olla vaikka halle huu haa .

        Ken meistä on JUMALAN ihminen ? kas siinä pulma
        Ota selvää , se voi kannattaa . JEESUS Sanoi minulle on annettu kaikki valta maassa ja Taivaassa. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä , ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN . Ja opettamalla heitä pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää . Ja katso minä olen teidän kanssanne joka päivä , maailmanloppuun asti .

        joskin eroan siinä suhteessa, että olen helluntailaisten kasvattama, mutta en ymmärrä uskoa.

        Lestadiolaisten käyttäytyminen uskonasioissa on aivan vierasta.

        Kaikilla suunnilla näyttää olevan sama yhteinen tekijä:jokainen lokerikoissaan kiistelee, mitä Jeesus sillä tai tuolla tarkoitti. 2000v. on pohdittu eikä edelleenkään ole uskovat päässeet sopusointuun raamatun sanomasta.


      • teutatess
        HatseHup kirjoitti:

        "mutta Jumalan ihminen kyllä ."

        Ken on meistä Jumalan ihminen? Ihminen ihmisestä syntynyt on vain ihminen tunteineen ja kiemuroineen. Vaikka kuinka hän ns. uudestisyntyy, niin vihtahousu
        kummittelee silloin tällöin.

        Teistä Larsin oppilaista en tiedä synnytkö te toisen kerran uudestaan?

        Minä olen syntynyt vain kerran. Ja yritän ohjailla purttani vanhuuden rauhansatamaan antamatta käärmeen houkutella puremaan omenaa. Noh eihän sitä tarvitse enää puraista koska kerran on jo haukattu ja ihmiskunta on syntirotkoon paiskattu.

        Yhä tänään ihmiset uskovat, että ihminen on muutakin kuin jänteitä ja suolia, jopa olettavat että ihmisellä on sielu... outoa

        Kyllä , kun synnymme pienenä lapsena , niin jossakin vaiheessa me saamme omakohtaisen herätyksen ja se johtaa meitä sydämen särkymä paikalle . se on Jeesuksen rakkautta ja saamme sen toisen joka on Uudestisyntyminen hengellisesti , siinä ei enää lisätä Kasteen määrää lapsi Kaste riittää . Mutta se on se syntien anteeksi antaminen jolla meitä korjataan .


      • Jos jos
        Abimelek kirjoitti:

        On hyvä että itsekin sen ymmärrät. Tuo nimimerkki on sama henkilö, joka esiintyy kahdellakin eri rekisteröidyllä nimimerkillä.
        Ja monella rekisteröimättömällä. Okkultisti Matti on asialla. Hööpötettävä olet siis sinäkin.

        Synti on sydämen luopumista Jumalsta. Ja Rakkaus nimenomaan vihaa syntiä. Rakkaus ei hyväksy syntiä.

        Jos joku luotu, tai useampikin luotu, joka sattunalta asuu ruotsinlapissa, korotetaan erehtymättömäksi ja Jumalan veroiseksi, niin vitsauksia seuraa totta totisesti. Sellaisiin satuihin ei pidä kenekään uskoa. Eikä koskaan saa luottaa ihmisoppeihin. Ja sen sanominen on RAKKAUTTA, vaikka omavanhurskaus perkele siitä suuttuukin kovasti, kun rajaton valtansa uhkaa horjua, ja Jumalan lapset pääsevät iloon ja vapauteen Jeesuksessa Kristuksessa.

        Miksi esitätte väitteenne muodossa "jos" Kun teidän väitteenne on jos muodossa väitteenne viittaa epämääräiseen ehdolliseen eikä vaikuta kovin todenperäiseltä. Antaa kuvan että se onkin keksittyä huuhaata.Jos joku korotetaan johonkin niin käytännössä se voikin olla valhetta. Ketään ei ole mihinkään korotettu ainoastaan teidä jutuissanne, mutta ei korottajia löydy mistään. Minua ei kiinnosta paätkääkään kuka on nimerkin takana, enemmän se onko totuus mukana vai manipulaatiomainen valhe. Ihmisoppia täällä on 95%,.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2537
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      178
      1521
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      1332
    4. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      108
      1269
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1187
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1102
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      41
      1068
    8. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1065
    9. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1057
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      971
    Aihe