värin voimaa

sinikettutyttö

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3661

Ilmeni, että sininen ruokkii luovaa ajattelua, kun taas punainen parantaa keskittymistä yksityiskohtiin.

"Eri värien avulla kognitiivisia suorituksia voidaan tehostaa", Mehta ja Zhu lupaavat Science Expressissä.


-vanha juttu, mutta hyvä muistutella

29

11644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten vaan

      sinistelemään. Muutetaan kaikki siniseksi, niin on luovuus huipussaan!

    • WOhoo!!1

      Jou!

      • eisullekuulu

        paitsi et ollu ;'D


      • DokaxJäit

        Luulis ottavan ontelon pohjia myöden.


      • Säälivä
        DokaxJäit kirjoitti:

        Luulis ottavan ontelon pohjia myöden.

        Miksi yleensäkään menisi katsomaan rumaa ämmää joka kornisti keikistellen rääkyy PASKOJA biisejä!?


    • luo-vuta

      ilmankos on tekstitkin sinistä tässä, oonpas luova. Nää värijutut on ihan huuhaa juttuja, humpuukia on. Maailma oliskin hiukan liian helppoo jos nää kaikki huuhaa uskomukset ja muutkin ns. uskonnot olis totta..

      • kyllä

        että väreillä on merkitystä, niinkuin uskonnolla tai paremminkin uskolla.


      • kyllähän..
        kyllä kirjoitti:

        että väreillä on merkitystä, niinkuin uskonnolla tai paremminkin uskolla.

        värit vaikuttavat viihtyvyyteenkin.olisi kurjaa jos olis vaan määrättyjä värejä millä pitäisi vaikka asuto sisustaa.


      • Kokeiltukin on
        kyllähän.. kirjoitti:

        värit vaikuttavat viihtyvyyteenkin.olisi kurjaa jos olis vaan määrättyjä värejä millä pitäisi vaikka asuto sisustaa.

        Sisustusmaalarin tehtäviä tehneenä olen huomannut monenlaisia vaikutuksia jo pelkkien värien suhteen. Muut yhtä merkittävät vaikuttajat ovat muoto/muodot, valaistus sekä tuoksut.

        Olen myös nähnyt huoneen, joka on täysin keltainen, sekä täysin sinisen huoneen. Tutustunut tiloihin, jotka on maalatut täysin eritavoin kuin suomalaisessa tai edes pohjoismaisissa kodeissa. Täällähän seinät yleensä ovat vaaleat, hillityt ja sävyiltään rauhalliset.

        Sinistäkin on monta sävyä, joten on mahdoton arvatakaan, mitä sinisen sävyä tuossa tutkimuksessa tarkoitetaan. Vaalean sininen sopii sisustukseen, kunhan sitä ei ole sentään liikaa. Sama tietenkin koskee jokaista väriä, liika on liikaa.

        Viihtyvyyteen vaikuttaminen on syy, miksi värejä yleensäkään käytetään. Väreillä luodaan samanlaisia vaikuttimia kuin mainoksilla, eli pyritään vaikuttamaan ihmisten mieleen ja alitajuntaankin. Millaista olisi opiskella oululuokassa, jonka seinät olisivat oranssit ja kalusteet vihreät. Voisi olla melko levotonta keskittyä opetukseen. Sama pätee kotienkin värimaailmaan. Kotona tulisi viihtyä ja siellä tulisi hyvä olla. Olisi vaikea tuntea kotia kodikseen, jos huoneistonsa järjestystä, värimaailmaa ja kalustusta ei saisi itse valita. Ei sairaaloiden värityskään sattuman varainen ole, vaan psykologisesti tietyt värit hallitsevat.

        No, tuo meni asiasta sivuun, vaan paranisiko älykkyys sairaalassa, jonka yleisilme olisi sininen?


      • luo-vuta
        Kokeiltukin on kirjoitti:

        Sisustusmaalarin tehtäviä tehneenä olen huomannut monenlaisia vaikutuksia jo pelkkien värien suhteen. Muut yhtä merkittävät vaikuttajat ovat muoto/muodot, valaistus sekä tuoksut.

        Olen myös nähnyt huoneen, joka on täysin keltainen, sekä täysin sinisen huoneen. Tutustunut tiloihin, jotka on maalatut täysin eritavoin kuin suomalaisessa tai edes pohjoismaisissa kodeissa. Täällähän seinät yleensä ovat vaaleat, hillityt ja sävyiltään rauhalliset.

        Sinistäkin on monta sävyä, joten on mahdoton arvatakaan, mitä sinisen sävyä tuossa tutkimuksessa tarkoitetaan. Vaalean sininen sopii sisustukseen, kunhan sitä ei ole sentään liikaa. Sama tietenkin koskee jokaista väriä, liika on liikaa.

        Viihtyvyyteen vaikuttaminen on syy, miksi värejä yleensäkään käytetään. Väreillä luodaan samanlaisia vaikuttimia kuin mainoksilla, eli pyritään vaikuttamaan ihmisten mieleen ja alitajuntaankin. Millaista olisi opiskella oululuokassa, jonka seinät olisivat oranssit ja kalusteet vihreät. Voisi olla melko levotonta keskittyä opetukseen. Sama pätee kotienkin värimaailmaan. Kotona tulisi viihtyä ja siellä tulisi hyvä olla. Olisi vaikea tuntea kotia kodikseen, jos huoneistonsa järjestystä, värimaailmaa ja kalustusta ei saisi itse valita. Ei sairaaloiden värityskään sattuman varainen ole, vaan psykologisesti tietyt värit hallitsevat.

        No, tuo meni asiasta sivuun, vaan paranisiko älykkyys sairaalassa, jonka yleisilme olisi sininen?

        niin, se on makuasia, mikä väri antaa mitäkin vaikutuksia. Siinä merkitsee muukin kuin väri, eli paikka,aika ja kaikki olosuhteet. Mutta kyse olikin, et miten se vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen ja esim. luovuuteen, eli ei mitenkään, ihminen luo jos on sellainen fiilis niin yhtä hyvin olipa seinät mitä väriä hyvänsä.


      • en sitä kiellä
        luo-vuta kirjoitti:

        niin, se on makuasia, mikä väri antaa mitäkin vaikutuksia. Siinä merkitsee muukin kuin väri, eli paikka,aika ja kaikki olosuhteet. Mutta kyse olikin, et miten se vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen ja esim. luovuuteen, eli ei mitenkään, ihminen luo jos on sellainen fiilis niin yhtä hyvin olipa seinät mitä väriä hyvänsä.

        mutta mikä parantaa virikkeiden antoa esim. luovuudelle? Ei luovakaan luo ellei ole virikkeitä sille ja sen lkuovuuden parantamisestahan on kyse alkujaan. Itse luon epäjärjestyksellisessä ympäristössä paremmin ja herkemmin kuin siistissä ja kliinisessä, mutta joku muu ehkä vain ahdistuisi sekamelskasta.

        Näin ollen, on monta totuutta, mutta yksikään ei ole oikeampi kuin muut.


    • sininenlisää

      vain jäykkyyttä! ei sininen mitään luovuutta tuo vaan järkeä, rauhallisuutta ja tunteiden jäähdyttämistä!
      keltainen lisää luovuutta, ajattelua samoin vaaleanpunainen on mielikuvitusrikkaiden ehdoton ykkönen! violetti antaa käsillä tekemiseen paljon myös.

      • kuullut

        jostain jo aikoja sitten, että keltainen on "älykkyyttä" stimuloiva väri, vaikka sillä kulttuurimme menneisyydessä ollut turhaan huono maine esim. kevytmielisyyden värinä. Auringon keltainen piristää ja saa ehdottomasti paremmalle tuulelle kuin hämärän sininen. Voi sininenkin tietysti rauhoittaakin levottomia ja kuumissaan olevia. Tiedä häntä. Aurinkoista kevättä toivotan teille kaikille!


    • krot

      SÄÄLI,TOSI SÄÄLI,ETTÄ TIEDEMIEHET MUUTA EI TEE,KUN AVASTAVAT SITÄ MITÄ EI KOSKE VAAN TERVEYS ASIJOITA.
      IHMISET KENELLÄ ON SYÖPÄ VAAN ODOTTAVAT,JA ODOTTAVAT
      SUU AUKI,MILLOIN TULEE MITÄ UUTTA LÄÄKEISTÄ TAI MITÄ PIENTÄ VINKKEJA SYÖPÄÄN ESTÄMISESTA,MUTTA NÄKY,
      ETTÄ TURHA ON ODOTTA IHMEITÄ TIEDEMIEHILTÄ!!!!!!
      PASKANMARJATTA VAAN.

    • Sininen on taivas

      Mutta värinä sininen on kylmä. Miulla kun on makuuhuoneen verhot siniset ja valkoiset seinät, pitää sanoa ettei huone koskaan tunnu lämpöiseltä eikä huokuttelevalta. On hiukan kuin yrittäisi olla metallin värisessä tilassa, kylmän kalsaa. Makuuhuoneeseen nuo värit sopivat, koska nukahtaminen on helpompaa viileässä kuin liian lämpimässä, enkä nuku muutenkaan kuin 6 tuntia vuorokaudessa yleensä.

      Luova ajattelu on yksilöllistä, ja oma luovuuteni kukkii paremmin kun värit ovat valoisia ja lämpimiä, joten yksilöllistä nuo väriasiat ja niiden vaikutuksetkin.

      Keittiössä kun on nuo punaiset verhot, ei ne ainakaan minua kovin viehätä, luoltaan työntää pikemminkin. Jos seinätkin maalaisi punaisiksi, tulisi huoneesta lähinnä kamala.

      Eriväristen seinien vaikutusta on turha kieltää. Keltainen, ruskea tai valkoinen, kaikilla väreillä on oma tunnelma ja henki, mutta enemmän ne taitavat vaikuttaa viihtyvyyteen ja mielenrauhaan kuin älykkyyteen tai älyttömyyteen. No, sekin on yksilöllistä.

      • auttaa luovuutta

        ihmiselle joka pitää siitä väristä ympärillään.Itse kyllä tuntisin tressaantuneeksi jos huone olisi sisustettu sinisellä,koska en erikoisemmin välitä sinisestä sisustuksessa.


    • taas näitä

      värianalyyseissa juoksevien kalevalakoru-tanttojen houreita.Sallin itseni nauraa.

      • senkun..

        naureskelet pois vaan...kukas kieltää...


    • NELIÖ!

      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      NELIÖ!
      2

    • ihan väärä linkki LOL

      Suomi24lla enemmän ongelmia kuin lipunmyynnissä, eikäpä se ole uutta!!!!!!!!!!!!!!

      • poopila

        Yhtä hyvin tääki toimii ku lippupisteen sivut.


    • voimaa,,,,

      suoli24 lla ja madonnalla ,, ninn ne voi sekoitaa tälleen jopa sellaionenkin muin SUOLI24 :_))

    • KAIKKI PERUTTU

      buaaaaaaaaaah.... mä sain liput, mutta kun en saanut parhaita paikkoja sviduttaa niin, että toivon madonnan keikan peruuntuvat!!!

      • LIPPUPISTE

        SIVUT EIVÄT AUENNEET.

        TOIVOTTAVASTI SATAA VITUSTI JA SALAMA ISKEE LIPPUPISTEEN JOHTAJAAN.


      • iso poika

        asdasdasd


      • jaaaaa a

        kuka hullu nyt työntäää satoja eoroja johonkin eläkeläis laulajaaan *hah* kusetusta !!
        tuskin edes vaivautuu tulemaaan paikalle madonna *hah*


    • Onks joku menos kattoo tota eläkeläismuijaa???

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe