Onko Insera X-cross

Malli kiinnostaisi eikä hintakaan ole paha. Kenelläkään tutulla ei ole sitä eikä mitään kokemusta mallista. Ihan tässä lähellä ei ole myyjääkään, joten kokeilemaan ei pääse. Onko hankinta oikeasti hintansa arvinen? Menestyih'n se testissä ja komponentit vaikuttavat laadukkailta.
Ilmoita

Luin testin ja suhtaudun tämän jälkeen kaikkiin TM:n testeihin aivan toisella tavalla.
8 VASTAUSTA:
Eli vastailit vähän kuin poliitikko. Tulkitsen niin, että samalla rahalla saan jotain parempaa? Millainen paikka muuten huuto.netti on hankkia kalustoa? Hinta ei liene siellä kovin paha. Pitänee tutustua valikoimaaan.
Tekniikan maailma ei olekaan pyöräilyn erikoislehti, vaan on yleisesti tekniikkaa käsittelevä lehti. TM:n testit ovat etupäässä hyvin tehtyjä ja luotettavia.

Insera on halpapyörämerkki se kannattaa pitää mielessä.
fm-81 kirjoitti:
Tekniikan maailma ei olekaan pyöräilyn erikoislehti, vaan on yleisesti tekniikkaa käsittelevä lehti. TM:n testit ovat etupäässä hyvin tehtyjä ja luotettavia.

Insera on halpapyörämerkki se kannattaa pitää mielessä.
Insera on voittanut Fillari-lehdenkin testejä, onko Fillari-lehti pyöräilyn erikoislehti?

Montakos testiä esimerkiksi Tunturi on voittanut viimeaikoina?
katsos kun kirjoitti:
Insera on voittanut Fillari-lehdenkin testejä, onko Fillari-lehti pyöräilyn erikoislehti?

Montakos testiä esimerkiksi Tunturi on voittanut viimeaikoina?
No jopas on yllättävää, että halpapyörä voittaa halpapyörävertailun Fillari-lehdessä. Insera ei siltikään ole juurikaan Yosemitea ihmeellisempi tekele. Insera ei sentään katkea kai alle.
fillaristi mies-81 kirjoitti:
No jopas on yllättävää, että halpapyörä voittaa halpapyörävertailun Fillari-lehdessä. Insera ei siltikään ole juurikaan Yosemitea ihmeellisempi tekele. Insera ei sentään katkea kai alle.
Kehumasi Tunturi ei ole voittanut mitään testejä, yllättävää eikö vain?

Kyllä se Insera onneksi nyky-Tunturin voittaa.
sitten? kirjoitti:
Kehumasi Tunturi ei ole voittanut mitään testejä, yllättävää eikö vain?

Kyllä se Insera onneksi nyky-Tunturin voittaa.
Älä jauha paskaa. Tunturi on voittanut myös testejä. Tunturi H300 oli joku vuosi takaperin TM:n testivoittaja ja onpa Tunturi voittanut vuosien varrella aikaisempiakin testejä. Muistaakseni Tunturi Rider voitti TM:n testin aikanaan. Equillar on sekin voittanut testejä.
fillaristi mies-81 kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Tunturi on voittanut myös testejä. Tunturi H300 oli joku vuosi takaperin TM:n testivoittaja ja onpa Tunturi voittanut vuosien varrella aikaisempiakin testejä. Muistaakseni Tunturi Rider voitti TM:n testin aikanaan. Equillar on sekin voittanut testejä.
Nyt ostetaan 2008 tai 2009 vuoden malleja. Sillä oo mitään väliä jos tunturi on 5 vuotta sitten jotain voittanut.
katsos kun kirjoitti:
Insera on voittanut Fillari-lehdenkin testejä, onko Fillari-lehti pyöräilyn erikoislehti?

Montakos testiä esimerkiksi Tunturi on voittanut viimeaikoina?
voitti TM:n hybridivertailun muutama vuosi sitten.
+Lisää kommentti
Niin, vaikka tuo tm:n testin voittikin niin kovin suppea tuo testi kuitenkin oli, eli yhtään pidempi aikaista kokemusta tuossa ei kenellekkään kertynnyt tuon kestävyydestä, eli kestääkö tuo käyttöä useamman vuoden vai alkaako jo rattaita hajoamaan...

Sportiasta saisit samaan rahaan eli 699€:lla tunturin X620:n, siinä on sama vaihteisto ja jarrut, runko vain on varmaankin parempaa tekoa ja muutenkin tuo on tunturi on paremmin varusteltu, tämä vain yhtenä vaihtoehtona. Tietty alkuperäinen mekaanikko tarjoaa vaihtoehdoksi jotain cyclocrossia mutta kaipa itse tiedät mitä fillariltasi haluat.
13 VASTAUSTA:
Itselläni on joku printti fillari- lehden testivoitosta tm:n lisäksi.
Tunturin runko ei ole hyvä, se on itseasiassa huono.
heh heh heh kirjoitti:
Tunturin runko ei ole hyvä, se on itseasiassa huono.
Sen jälkeen kun merkki meni ulkomaiseen omistukseen ja tuotanto loppui Turusta, ei käsitettä Tunturin runko ole ollut olemassa. Suuressa konsernissa Tunturia ei ole brändätty kovinkaan ylös, joten merkillä myydään lähinnä halvimman pään pyöriä ja jokunen kalleimista kolkuttelee keskihintaluokkaa melkein.

Eli Tunturiksi teipataan ties missä tehtaalla halpoja ja pääosin huonoja runkoja. Tämä taas aiheuttaa, että konserni myy Suomessakin paremmat pyörät Lapierre merkillä. Jos Tunturi olisi tarkoitus pitää elossa merkkinä, tulisivat nuo pyörät Suomeen Tunturiksi teipattuina. Se nostaisi merkin arvostusta, mikä pidemmällä aikavälillä nostaisi myyntiä.

Eli ajat, jolloin Tunturin erotti muista hyvin tehty teräsrunko, ovat auttamatta ohi. Alamäki alkoi jo joskus 80-luvulla. Muistan yhden hienon Tunturin 70-luvulta, jolla oli upea ajaa. Silloin Turussa oli vielä osaamista.
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Sen jälkeen kun merkki meni ulkomaiseen omistukseen ja tuotanto loppui Turusta, ei käsitettä Tunturin runko ole ollut olemassa. Suuressa konsernissa Tunturia ei ole brändätty kovinkaan ylös, joten merkillä myydään lähinnä halvimman pään pyöriä ja jokunen kalleimista kolkuttelee keskihintaluokkaa melkein.

Eli Tunturiksi teipataan ties missä tehtaalla halpoja ja pääosin huonoja runkoja. Tämä taas aiheuttaa, että konserni myy Suomessakin paremmat pyörät Lapierre merkillä. Jos Tunturi olisi tarkoitus pitää elossa merkkinä, tulisivat nuo pyörät Suomeen Tunturiksi teipattuina. Se nostaisi merkin arvostusta, mikä pidemmällä aikavälillä nostaisi myyntiä.

Eli ajat, jolloin Tunturin erotti muista hyvin tehty teräsrunko, ovat auttamatta ohi. Alamäki alkoi jo joskus 80-luvulla. Muistan yhden hienon Tunturin 70-luvulta, jolla oli upea ajaa. Silloin Turussa oli vielä osaamista.
niin laadukkaimmat teräsrungot tehtiin Tunturilla 2000 luvulla. Plasmahitsattu teräsrunko ei löydä voittajaansa vieläkään. Noitakin oli sitten tasapaksusta, ohennetusta ja tuplaohennetusta putkesta tehtyjä.
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Sen jälkeen kun merkki meni ulkomaiseen omistukseen ja tuotanto loppui Turusta, ei käsitettä Tunturin runko ole ollut olemassa. Suuressa konsernissa Tunturia ei ole brändätty kovinkaan ylös, joten merkillä myydään lähinnä halvimman pään pyöriä ja jokunen kalleimista kolkuttelee keskihintaluokkaa melkein.

Eli Tunturiksi teipataan ties missä tehtaalla halpoja ja pääosin huonoja runkoja. Tämä taas aiheuttaa, että konserni myy Suomessakin paremmat pyörät Lapierre merkillä. Jos Tunturi olisi tarkoitus pitää elossa merkkinä, tulisivat nuo pyörät Suomeen Tunturiksi teipattuina. Se nostaisi merkin arvostusta, mikä pidemmällä aikavälillä nostaisi myyntiä.

Eli ajat, jolloin Tunturin erotti muista hyvin tehty teräsrunko, ovat auttamatta ohi. Alamäki alkoi jo joskus 80-luvulla. Muistan yhden hienon Tunturin 70-luvulta, jolla oli upea ajaa. Silloin Turussa oli vielä osaamista.
Itse asiassa olet muuten väärässä. Tunturin rungot valmistaa nimenomaan Lapierre, kysyin asiaa ihan pyöräliikkeen asiantuntijalta. Periaatteessa jokaisessa Tunturin rungossa kuuluisi lukea Lapierre. Näin esimerkiksi Tunturi Equillarin kohdalla. Sen pitäisi olla Lapierre Equillar. Runko on laadukkaasta alumiinista hydroformattu ihan niin kuin kaikkien Lapierre hard tail pyörien rungot.

Teräsrungon aika on auttamatta ohi. Teräs on vanhanaikainen ja raskas materiaali, jota käytettiin myös maastopyörissä aikanaan. Minulla oli teräksinen Tunturi Rider. Pyörä painoi tonnin, eikä ollut kiva kannettava. Käytettynä saa vielä teräsrunkoja. Esimerkiksi Nakamura impactin runko on kromoteräsrunko.
Myin Tunturi Riderin pois.
fillaristi mies-81 kirjoitti:
Itse asiassa olet muuten väärässä. Tunturin rungot valmistaa nimenomaan Lapierre, kysyin asiaa ihan pyöräliikkeen asiantuntijalta. Periaatteessa jokaisessa Tunturin rungossa kuuluisi lukea Lapierre. Näin esimerkiksi Tunturi Equillarin kohdalla. Sen pitäisi olla Lapierre Equillar. Runko on laadukkaasta alumiinista hydroformattu ihan niin kuin kaikkien Lapierre hard tail pyörien rungot.

Teräsrungon aika on auttamatta ohi. Teräs on vanhanaikainen ja raskas materiaali, jota käytettiin myös maastopyörissä aikanaan. Minulla oli teräksinen Tunturi Rider. Pyörä painoi tonnin, eikä ollut kiva kannettava. Käytettynä saa vielä teräsrunkoja. Esimerkiksi Nakamura impactin runko on kromoteräsrunko.
Myin Tunturi Riderin pois.
Itseasiassa teräksestä saadaan tehtyä kevyemmät rungot kuin alumiinista, se vain on kalliimpaa.

Tunturin rungot ovat nykyään ihan pyllystä syvältä ja poikittain.

Pyöräliikkeen asiantuntija valehteli sinulle myydäkseen kallista paskaa.

Lapierre ei valmista mitään, se valmistuttaa.

Tunturin rungot eivät ole lähelläkään Lapierren runkoja.

Alumiinirungon aika on auttamatta ohi. Alumiini on vanhanaikainen ja raskas materiaali, jota käytettiin myös maastopyörissä aikanaan. Hiilikuitu on nykyaikaa ja on materiaaleista vääntöjäykin.
taas meni väärin kirjoitti:
Itseasiassa teräksestä saadaan tehtyä kevyemmät rungot kuin alumiinista, se vain on kalliimpaa.

Tunturin rungot ovat nykyään ihan pyllystä syvältä ja poikittain.

Pyöräliikkeen asiantuntija valehteli sinulle myydäkseen kallista paskaa.

Lapierre ei valmista mitään, se valmistuttaa.

Tunturin rungot eivät ole lähelläkään Lapierren runkoja.

Alumiinirungon aika on auttamatta ohi. Alumiini on vanhanaikainen ja raskas materiaali, jota käytettiin myös maastopyörissä aikanaan. Hiilikuitu on nykyaikaa ja on materiaaleista vääntöjäykin.
http://www.lapierre-bikes.co.uk/upload/lapierre/2009/zoom1600/9260.jpg

Tuo Lapierre TECNIC 500 on täsmälleen sama pyörä kuin Tunturi Equillar 09. Runko on sama, samoin navat ja pääosa kaikista osista. kiekot on eri. Runko on kuitenkin Lapierre tecnic 500 ja Tunturi Equillar mallissa ihan sama frame ja samasta materiaalistakin kaiken lisäksi. Sama koski myös kummankin pyörän 08 mallia.
fm-81 kirjoitti:
http://www.lapierre-bikes.co.uk/upload/lapierre/2009/zoom1600/9260.jpg

Tuo Lapierre TECNIC 500 on täsmälleen sama pyörä kuin Tunturi Equillar 09. Runko on sama, samoin navat ja pääosa kaikista osista. kiekot on eri. Runko on kuitenkin Lapierre tecnic 500 ja Tunturi Equillar mallissa ihan sama frame ja samasta materiaalistakin kaiken lisäksi. Sama koski myös kummankin pyörän 08 mallia.
http://www.accell-group.com/uk/daughters.asp

Molemmat, sekä Lapierre että Tunturi ovat Accell Group'n omistamia tuotemerkkejä. Joten pyörät ovat itse asiassa Accell Group'n pyöriä, joita myydää erilaisilla tuotemerkeillä.

Ikävää kunnianarvoisan Tunturin kannalta, että siitä on tullut lähes puhdas halpismerkki. Jos Accell Group aikoisi pitää merkin elossa, niin samoja pyöriä, joita myydään esimerkiksi Lapierren merkillä myytäisiin myös Tuntureina.
fm-81 kirjoitti:
http://www.lapierre-bikes.co.uk/upload/lapierre/2009/zoom1600/9260.jpg

Tuo Lapierre TECNIC 500 on täsmälleen sama pyörä kuin Tunturi Equillar 09. Runko on sama, samoin navat ja pääosa kaikista osista. kiekot on eri. Runko on kuitenkin Lapierre tecnic 500 ja Tunturi Equillar mallissa ihan sama frame ja samasta materiaalistakin kaiken lisäksi. Sama koski myös kummankin pyörän 08 mallia.
Höpö höpö!

Kummallista että Tunturin runko on kuitenkin 400g painavampi, jos olisi sama pitäisi painonkin olla sama. Huom siis pelkkä runko!
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
http://www.accell-group.com/uk/daughters.asp

Molemmat, sekä Lapierre että Tunturi ovat Accell Group'n omistamia tuotemerkkejä. Joten pyörät ovat itse asiassa Accell Group'n pyöriä, joita myydää erilaisilla tuotemerkeillä.

Ikävää kunnianarvoisan Tunturin kannalta, että siitä on tullut lähes puhdas halpismerkki. Jos Accell Group aikoisi pitää merkin elossa, niin samoja pyöriä, joita myydään esimerkiksi Lapierren merkillä myytäisiin myös Tuntureina.
Kysehän on Tunturin kaupallisesta kannattavuudesta. Tunturi menetti kannattavuuttaan rajusti ja myytiin Accell groupille. Mikäli tunturi ei vieläkään ole saavuttanut entistä suosiotaan ja myyntiluvut ovat laskussa, on emoyhtiön kannattavinta ajaa Tunturi kokonaan alas.
Tunturi on tehnyt typeriä ratkaisuja myymällä halpapyöriä ja samalla vetämällä hyviä pyörämalleja pois markkinoilta. F600 vedettiin pois, samoin Tunturi Cray ja monta muuta ennen näitä. Tunturia tuskin jää monikaan kaipaamaan kun merkki lasketaan hautaansa. Ostin Equillarin laadun takia, mutta onhan se totta, että kun rungossa lukee Suomeksi Tunturi, niin kyse ei voi olla ihan huippupyörästä kuitenkaan. Vasta kun valmistaja on joku Cube tai muu ulkomainen laatua valmistava firma, niin tietää ajavansa todella huippupyörällä. Enpä usko koskaan nousevani Helkaman tai vaikkapa juurikin Inseran selkään, koska ne ovat suomalaisia pyöriä. Tunturihan tulee samasta tehtaasta kuin Lapierre.

Tunturi Equillar jäänee viimeiseksi Tunturiksi jonka ostan, sillä Equillarin jälkeen hommaan varmaan Cube LTD:n tai jonkun Radonin mallin. Lapierrekaan ei ole pois suljettu mitenkään. Olen omistanut kaikkiaan kolme Tunturia: Tunturi Rider oli hybridimaasturi, Tunturi F600 0n edelleen minulla maantiekäytössä ja Tunturi Equillarin ostin xc-maastopyöräksi.
näyttää vain samalta kirjoitti:
Höpö höpö!

Kummallista että Tunturin runko on kuitenkin 400g painavampi, jos olisi sama pitäisi painonkin olla sama. Huom siis pelkkä runko!
Kyllä se muuten on sama runko. Tunturin versiossa rungosta on valittu eri materiaalivahvuus, mutta frame on sama. Siitä painoero. 400g on perin vähän, ja lopputuloksena on kestävämpi runko kuin Lapierren versiossa.

Voit laittaa technic 500 rungon ja Equillar 09 rungon vierekkäin ja huomata, että kyse on todellakin täysin samasta framesta.
fillaristi mies-81 kirjoitti:
Kyllä se muuten on sama runko. Tunturin versiossa rungosta on valittu eri materiaalivahvuus, mutta frame on sama. Siitä painoero. 400g on perin vähän, ja lopputuloksena on kestävämpi runko kuin Lapierren versiossa.

Voit laittaa technic 500 rungon ja Equillar 09 rungon vierekkäin ja huomata, että kyse on todellakin täysin samasta framesta.
Heitin ihan hatusta tuon 400g, joten hyvin sä vedät.

Meneppäs nyt muna kovana hivelemään niitä Tunturi-pyöriäsi kun et tunnu mitään oikeasti tietävän.

Yosemitet ovat painavampia kuin Tunturi Equillar. Yosemiten versiossa rungosta on valittu eri materiaalivahvuus, mutta frame on sama, ja lopputuloksena on kestävämpi runko kuin Tunturin versiossa.
X620:n saa 699€:lla?
+Lisää kommentti
Eikö polkupyörä kasata valmiista komponenteista?
Siis kaikki merkit kokoavat pyöränsä samoilta valmistajilta hankituista erilaatuisista ja hintaisista osista. Tarrat tietysti liimataan oman tuotemerkin mukaisiksi. Runko kait on ainoa "valmistajan" tuote. Mitä muuta siis voi aidosti vertailla kuin runkoja ja tuotemerkkiä?
6 VASTAUSTA:
Tuossa hintaluokassa rungotkaan harvemmin ovat talon tuotteita. Nekin ostetaan bulkkivalmistajilta Taiwanista, Kiinasta, Vietnamista jne. Osia hankitaan eri valmistajilta ja talon suunnittelua on ostaa kokoonpano valitsemilleen osille. Usein se ostetaan kaukoidästä. Taivan tuottaa laatutuotteitakin, mutta kun päästään listan häntäpäähän, niin lapsityövoimalla laitetaan osat vain kasaan.

Yksi törkeimmistä tavoista huijata tyhmää kuluttajaa on pyörien myyminen takavaihtajan mallinimellä. PP-tukku on yksi, mutta vain yksi, niistä jakelijoista, joka on kunnostautunut tällä saralla. Ostetaan halvinta Shimanoa ( = puhdasta roskaa), johon liitetään nimellä myytävän sarjan takavaihtaja.

Nyt puheena oleva pyörä ei ole kenties pahimmasta päästä, mutta talon tyylille uskollisena heidän sivuiltaan ei löydy tietoja osista! Eli on oletettavaa, että jotain ratkaisuja pitää piilotella. Selkeästi huono valinta on etuhaarukka.

Jos hakee hyvää pyörää, on valittava eurooppalainen, amerikkalainen tai taiwanilainen laatumerkki. Se on aloittelijan ostettava yhdellä osasarjalla, jolloin voi olla varma, ettei sinne ole piilotettu killereitä.
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Tuossa hintaluokassa rungotkaan harvemmin ovat talon tuotteita. Nekin ostetaan bulkkivalmistajilta Taiwanista, Kiinasta, Vietnamista jne. Osia hankitaan eri valmistajilta ja talon suunnittelua on ostaa kokoonpano valitsemilleen osille. Usein se ostetaan kaukoidästä. Taivan tuottaa laatutuotteitakin, mutta kun päästään listan häntäpäähän, niin lapsityövoimalla laitetaan osat vain kasaan.

Yksi törkeimmistä tavoista huijata tyhmää kuluttajaa on pyörien myyminen takavaihtajan mallinimellä. PP-tukku on yksi, mutta vain yksi, niistä jakelijoista, joka on kunnostautunut tällä saralla. Ostetaan halvinta Shimanoa ( = puhdasta roskaa), johon liitetään nimellä myytävän sarjan takavaihtaja.

Nyt puheena oleva pyörä ei ole kenties pahimmasta päästä, mutta talon tyylille uskollisena heidän sivuiltaan ei löydy tietoja osista! Eli on oletettavaa, että jotain ratkaisuja pitää piilotella. Selkeästi huono valinta on etuhaarukka.

Jos hakee hyvää pyörää, on valittava eurooppalainen, amerikkalainen tai taiwanilainen laatumerkki. Se on aloittelijan ostettava yhdellä osasarjalla, jolloin voi olla varma, ettei sinne ole piilotettu killereitä.
Esimerkiksi Canyonin sivuilla (canyon.de) pääsee hyvin tarkastelemaan mitä rahalla saa. Siis ei välttämättä tarvitse ajatella tilaavansa pyörää sieltä, mutta voi opiskella mitä eroa on eri hintatason pyörissä.

Canyonin halvimmat mallitkin ovat komponenteiltaan hyvää tasoa ja pyöristä on täydelliset tiedot. Inserasta kannattaa kysellä vastaavat tiedot. Vaikka takavaihtaja on XT, niin ei kannata kuvitella saavansa XT-pyörää ihan halvalla, koska XT-osasarja maksaa n. 600,-. Canyonin halvin XT-tason pyörä on 1299,-.
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Tuossa hintaluokassa rungotkaan harvemmin ovat talon tuotteita. Nekin ostetaan bulkkivalmistajilta Taiwanista, Kiinasta, Vietnamista jne. Osia hankitaan eri valmistajilta ja talon suunnittelua on ostaa kokoonpano valitsemilleen osille. Usein se ostetaan kaukoidästä. Taivan tuottaa laatutuotteitakin, mutta kun päästään listan häntäpäähän, niin lapsityövoimalla laitetaan osat vain kasaan.

Yksi törkeimmistä tavoista huijata tyhmää kuluttajaa on pyörien myyminen takavaihtajan mallinimellä. PP-tukku on yksi, mutta vain yksi, niistä jakelijoista, joka on kunnostautunut tällä saralla. Ostetaan halvinta Shimanoa ( = puhdasta roskaa), johon liitetään nimellä myytävän sarjan takavaihtaja.

Nyt puheena oleva pyörä ei ole kenties pahimmasta päästä, mutta talon tyylille uskollisena heidän sivuiltaan ei löydy tietoja osista! Eli on oletettavaa, että jotain ratkaisuja pitää piilotella. Selkeästi huono valinta on etuhaarukka.

Jos hakee hyvää pyörää, on valittava eurooppalainen, amerikkalainen tai taiwanilainen laatumerkki. Se on aloittelijan ostettava yhdellä osasarjalla, jolloin voi olla varma, ettei sinne ole piilotettu killereitä.
"Se on aloittelijan ostettava yhdellä osasarjalla, jolloin voi olla varma, ettei sinne ole piilotettu killereitä."

Näytä minulle pyörä hintaluokassa 1000,- joka on kasattu vain yhdellä osasarjalla???
Itse en ole sellaista löytänyt. Hinnalla pitäisi saada täydellisesti Deorella kasattu setti, mutta eipä saa. Kammet ja navat on ainakin halvemmista sarjoista.

Toiseksi ihmettelen sitäkin, että miten hehkuttamasi sinkulat maksaa 700,- vaikka niistä puuttuu kalliit vaihtajat vipuineen ja rataspakat?
Muoti maksaa, mutta joku tolkku pitäisi olla...
niin... kirjoitti:
"Se on aloittelijan ostettava yhdellä osasarjalla, jolloin voi olla varma, ettei sinne ole piilotettu killereitä."

Näytä minulle pyörä hintaluokassa 1000,- joka on kasattu vain yhdellä osasarjalla???
Itse en ole sellaista löytänyt. Hinnalla pitäisi saada täydellisesti Deorella kasattu setti, mutta eipä saa. Kammet ja navat on ainakin halvemmista sarjoista.

Toiseksi ihmettelen sitäkin, että miten hehkuttamasi sinkulat maksaa 700,- vaikka niistä puuttuu kalliit vaihtajat vipuineen ja rataspakat?
Muoti maksaa, mutta joku tolkku pitäisi olla...
Olet aivan oikeassa!

"...Näytä minulle pyörä hintaluokassa 1000,- joka on kasattu vain yhdellä osasarjalla..."

Olet täysin oikeassa tuon asian suhteen. On todella hankalaa löytää aloittelijalle "helppo kokoonpano". Siis sellainen, josta tietäisi ettei siellä ole killereitä. OLMO oli vielä muutamia vuosia sitten tuollainen merkki.

Tiedän kaksi vaihtoehtoa taklata tuon asian. Teettää pyörän luotettavalla pyöräkorjaamolla. Suuri osa esimerkiksi SURLY:ista taitaa joka tapauksessa tulla runkoina maahan, jolloin osasarjaksi saa juuri sen mitä haluaa, kunhan osaa pyytää.

Toinen vaihtoehto tuli esille Fillarimessuilla. OLMO:n maahantuoja Velosport sanoi, ettei yhdellä sarjalla varustettu OLMO ole ongelma, vaikka luettelossa on nykyään MIX'ejä ihan huippua lukuunottamatta.

Tosin tämän kevään jälkeen ei noita enää saa tonniin, koska Campa on käsittääkseni pudottanut kaikki Velocen alla olleet sarjat pois tuotannosta. Tämä on tosin yhden lehtijutun tieto, joten voi olla, että olen väärässä.
niin... kirjoitti:
"Se on aloittelijan ostettava yhdellä osasarjalla, jolloin voi olla varma, ettei sinne ole piilotettu killereitä."

Näytä minulle pyörä hintaluokassa 1000,- joka on kasattu vain yhdellä osasarjalla???
Itse en ole sellaista löytänyt. Hinnalla pitäisi saada täydellisesti Deorella kasattu setti, mutta eipä saa. Kammet ja navat on ainakin halvemmista sarjoista.

Toiseksi ihmettelen sitäkin, että miten hehkuttamasi sinkulat maksaa 700,- vaikka niistä puuttuu kalliit vaihtajat vipuineen ja rataspakat?
Muoti maksaa, mutta joku tolkku pitäisi olla...
Maantiepyörä Shimano 105 -osasarjalla (poikkeuksena Mavicin kiekot), 849,- ( 38.40 postikulut):

http://www.canyon.com/_en/roadbikes/specs.html?b=817

Maastopyörissä miksaillaan enemmän komponenttia, mutta esim toi Cube LTD Pro on tonnin pinnassa vähintään Deore-osilla:
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_334_339&products_id=6561

Canyon Yellowstone on aika puhtaasti Deore-pyörä hintaan 849,- ( 38.40 postikulut):
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/specs.html?b=764
Joo, rungot tehdään useimmin Taiwanissa. Jos tilaat 500 runkoa, saat ilman lisähintaa niihin merkiksi vaikka "Hyvä Suomi!". Komponentit ovat usein Shimanon tekemiä ja teettämiä. Niitä on sekä hyvin halpoja että todella hyviä ja kaikkia siltä väliltä.

Tilaajalle jää markkinointi ja myynti. Mitä vähemmän on välikäsiä (esim. erillinen maahantuoja), sitä edullisemmin fillaeita voi myydä.

Siksi joku Insera-malli voi olla erinomainen hintaan nähden. Voi olla myös huono.
+Lisää kommentti
Minä hankin tuon Insrera x-crossin viime kecäänä.Olen ajanut noin 3000 km ja olen tosi tyytyväinen siihen..näkyy olevan samat osat kuin minunkin pöörässä...voin kyllä suositella sitä muilekin....on pelaannut tosi hyvin..Én halua maksaa jostakin Tunturista samoilla osilla jotakin 1000 ekee...
Ilmoita
Aivan hyvä pyörä tavalliselle käyttäjälle ainakin minä olen tyytyväinen ostamaani!
3 VASTAUSTA:
Et sitten ole kokeillut koskaan kunnollista polkupyörää, kun väität Inseran X-Crossin olevan ok. Ihan pienillä muutoksilla pyörästä olisi voinut tehdä kelvollisen työmatkakulkineen.

SPPT:llä ei ole kiinostusta. Halutaan myydä kelvottomia pomppukeppejä, joiden ainoa hyvä ominaisuus on lukko. Onko XT yleensäkään järkevä sarja työmatkapyörään tms, vai pitäisikö sarjana olla esimerkiksi Sora. Kyllä pitäisi, jne....

Tieto lisää tuskaa, mutta kehotan sinuakin kokeilemaan jotain hyvää polkupyörää. Sen jälkeen tiedät mitä pyörältä voi vaatia. Tuossa hintaluokassa on parempiakin vaihtoehtoja.
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Et sitten ole kokeillut koskaan kunnollista polkupyörää, kun väität Inseran X-Crossin olevan ok. Ihan pienillä muutoksilla pyörästä olisi voinut tehdä kelvollisen työmatkakulkineen.

SPPT:llä ei ole kiinostusta. Halutaan myydä kelvottomia pomppukeppejä, joiden ainoa hyvä ominaisuus on lukko. Onko XT yleensäkään järkevä sarja työmatkapyörään tms, vai pitäisikö sarjana olla esimerkiksi Sora. Kyllä pitäisi, jne....

Tieto lisää tuskaa, mutta kehotan sinuakin kokeilemaan jotain hyvää polkupyörää. Sen jälkeen tiedät mitä pyörältä voi vaatia. Tuossa hintaluokassa on parempiakin vaihtoehtoja.
Onneks sain itse valita pyörän ja olen tyytyväinen siihen inseraanX.Täällä ei osaa ostaa pyörää oikein kuin maantiepyöräilijä ostakaa se mikä tuntuu hyvältä ja kukkaron mukaan!!! Kaunista kesän odotusta kaikille pyöräilijöile!
JEP! kirjoitti:
Onneks sain itse valita pyörän ja olen tyytyväinen siihen inseraanX.Täällä ei osaa ostaa pyörää oikein kuin maantiepyöräilijä ostakaa se mikä tuntuu hyvältä ja kukkaron mukaan!!! Kaunista kesän odotusta kaikille pyöräilijöile!
Se vain on niin, että samalla hinnalla saa moneen käyttöön paljon parempia pyöriä.

Tuossa yksi esimerkki samasta hintaluokasta:

http://suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=485

Asfaltilla aivan varmasti parempi pyörä sekä lenkille että työmatkatempoon.
+Lisää kommentti
täältä saa sen käsityksen et tunturia tekee jotku vinosilmät jossain ties missä ja että merkki on pilattu? totta ne kohta helkaman kans myy ulkomaille. Nopsahan teki fiksusti ja lopetti kunnes jatkovat uusilla susirumilla malleilla
1 VASTAUS:
Kun Accell Group lopetti Tunturin tehtaan siirtyi kokoonpano ensiksi Unkariin. Kun pyörä asemoitiin ihan siihen alimpaan kastiin, niin sekin oli liian kallis paikka koota Tunturit ja nyt kokoonpano jonkun jutun mukaan olisi Turkissa.

Onhan se ihan sama, onko fillari turkulainen vai turkkilainen. Ainoa asia joka tuossa harmittaa, oli teräsrunkojen kokoonpanolinjan alasajo.
+Lisää kommentti
Samaa pyörää olin katsomassa, eli Insera X-cross, hintakaan ei ole paha nimittäin. Pitäis eka myydä 1v ajettu Scott Atacama Sport pyörä. Ei ajettu talvella, säilytetty lämpimässä tallissa, uudet renkaat, 24 vaihetta, pesty ja vahattu monta kertaa kesässä.Kiiltää kuin uusi ja ei käyttöjälkiä. Kysymys onkin, mikä olisi hinta?
3 VASTAUSTA:
Viisikymppiä voisi olla sopiva hinta, jos kuvauksesi pyörän kunnosta pitää paikkansa. Tuollaisilla halpiksilla ei käytännössä ole jälkimarkkinoita. Noita on tarkoitus pitää vuosi tai kaksi ja heittää sen jälkeen roskikseen.

Kannattaa lukea TM:n tämän vuotinen testi ja miettiä muita vaihtoehtoja. Jos ei kaipaa jarruja, niin Inseran crossarikin saa aika hyvät arvostelut.

SPPT:n akilleenkantapää on huoltojen, ml. luovutushuollot, laatu. Hyvinkään liikkeellä on parempi maine kuin muilla!

Kirjoittaja on poistanut tästä viestin

Kyy Nikko kirjoitti:
Viisikymppiä voisi olla sopiva hinta, jos kuvauksesi pyörän kunnosta pitää paikkansa. Tuollaisilla halpiksilla ei käytännössä ole jälkimarkkinoita. Noita on tarkoitus pitää vuosi tai kaksi ja heittää sen jälkeen roskikseen.

Kannattaa lukea TM:n tämän vuotinen testi ja miettiä muita vaihtoehtoja. Jos ei kaipaa jarruja, niin Inseran crossarikin saa aika hyvät arvostelut.

SPPT:n akilleenkantapää on huoltojen, ml. luovutushuollot, laatu. Hyvinkään liikkeellä on parempi maine kuin muilla!
Sain pyörästä 250e puhtaana käteen, haha Nikkolle.
jumbo.gogi kirjoitti:
Sain pyörästä 250e puhtaana käteen, haha Nikkolle.
Olet todellinen kauppamies! Sait fillarista monta kertaa sen todellisen arvon :D :D :D Onneksi olkoon!!!

Koita tehdä seuraavaksi yhtä hyvä kauppa ostaessasi itse pyörää. Unohda hengenvaaralliset halpikset ja osta laatupyörä.
+Lisää kommentti
Periaatteessa ihan sama mikä merkki kyljessä lukee jos runko ja osat ovat laadukkaita ja kestäviä.

Eri asia sitten mistä ja miten tietää ovatko runko ja osat laadukkaita ja kestäviä.
1 VASTAUS:
Periaatteessa noin, mutta myös kokoonpanon laadulla on merkitystä. Sen takia jopa pyöräliikkeellä ja pyöräliikkeellä on eroa! Luovutushuollossa korjataan tehtään tekemiä kämmejä. Pitää olla esimerkiksi taito avata ja säätää koneella kasatut laakerit, jotka harvoin ovat tehtaan jäljiltä oikein kiristetty. Jossain se tehdään paremmin kuin toisessa paikassa.

Hyvinkään SPPT on poikkeus Inserakauppiaista, joiden vahvuusalueisiin eivät luovutushuollot ole kuuluneet. Jos on pakko ostaa Insera, niin se kannattaa tehdä Hyvinkäällä.
+Lisää kommentti
itsellä nyt toinen kausi alkanut X-crossin kanssa ja tyytyväinen olen.
Omaan "sunnuntai-polkijan" käyttöön. Kunhan huollattaa niin kaikki toimii hyvin ja hyvin
rulla. Rungossa ei mitään ongelmia eikä muussakaan käytöksessä.

En ole mikään pro enkä hifistelija vaan perus kuntoilija/työmatka ajaja.
Siihen käyttöön Insera on loisto peli.

Ainoastaan tekisi mieli päivittää cyclo crossiin
7 VASTAUSTA:
X-crossarin pahimpia ongelmia:
- pomppu,
- stemmi,
- satula jne.
Kyy Nikko kirjoitti:
X-crossarin pahimpia ongelmia:
- pomppu,
- stemmi,
- satula jne.
Voisitko vielä kertoa mitä ovat pomppu ja stemmi? En ole polkupyörä asiantuntia vaan tavallinen pulliainen.
nimimerkki varattu kirjoitti:
Voisitko vielä kertoa mitä ovat pomppu ja stemmi? En ole polkupyörä asiantuntia vaan tavallinen pulliainen.
Pomppu on halventava nimitys huonoista ja jopa vaarallisista joustokeuloista. Niille tyypillistä on, että keulan säädettävyys on huono, jolloin se on käytännössä täristävämpi kuin kunnollinen kiinteä keula!

Halpojen keulojen laatukin on heikko, joten ne eivät ole pitkäikäisiä. Niillä voi joskus ajaa vuoden, jos viitsii ajella pyörällä, josta kaikki pintatärinä tulee suoraan käsille.

Hyvä joustokeula on toimiva ratkaisu, kun hakee pehmeää etenemistä. Pelkän keulan hinta lähentelee silloin tonnia, joten sellaista ei ole alle tuhannen euron pyörässä. Allen tonnin pyörissä kannattaa suosia teräs tai hiilikuitukeulaa.

Stemmi on suomeksi ohjainkannatin. Eli se palikka, jossa tanko on kiinni. Säätöstemmejä on ainakin kolmea erilaista ratkaisua. X-crossissa oleva on niistä kaikkein halvin ja jopa vaarallinen. Siinä on koko paino yhden viiden millin pultin varassa!
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Pomppu on halventava nimitys huonoista ja jopa vaarallisista joustokeuloista. Niille tyypillistä on, että keulan säädettävyys on huono, jolloin se on käytännössä täristävämpi kuin kunnollinen kiinteä keula!

Halpojen keulojen laatukin on heikko, joten ne eivät ole pitkäikäisiä. Niillä voi joskus ajaa vuoden, jos viitsii ajella pyörällä, josta kaikki pintatärinä tulee suoraan käsille.

Hyvä joustokeula on toimiva ratkaisu, kun hakee pehmeää etenemistä. Pelkän keulan hinta lähentelee silloin tonnia, joten sellaista ei ole alle tuhannen euron pyörässä. Allen tonnin pyörissä kannattaa suosia teräs tai hiilikuitukeulaa.

Stemmi on suomeksi ohjainkannatin. Eli se palikka, jossa tanko on kiinni. Säätöstemmejä on ainakin kolmea erilaista ratkaisua. X-crossissa oleva on niistä kaikkein halvin ja jopa vaarallinen. Siinä on koko paino yhden viiden millin pultin varassa!
Itse ostin X-cross PRO:n tässä hiljattain. Kävin ennen ostoa koeajamassa pyörää, ja tiukan jarrutuksen jälkeen eturengas ei ollut enää keskellä etuhaarukkaa, vaan lähempänä toista haarukan putkea. Levyjarru otti etuhaarukkaan kiinni ja se hankasi. Vein pyörän takasin sisään, ja kerroin että nyt kävi näin, mitäs tää on.

Asiantuntemattoman oloinen myyjä sanoi, jotain että "levyjarrujen kuuluukin vähän pitää ääntä, varsinkin jos on päässy jotain likaa väliin, niinhän mopoissa ja autoissakin kuuluu pientä hankaamista" ja että "mitään vikaahan tässä EI OLE"

Kuitenkin sitten laittoi pyörän "pukille" ja tuli sitten sanomaan, että etupää oli kasattu väärin ja siitä johtui tuo renkaan liikahtamine, ja jarrujen hankaus.

Kuitenkin menin ostamaan tuon pyörän, enkä tajunnut pyytää edes mitään alennusta, sillä eikö tuollainen ole valmistusvirhe? vai missä ne pyörät kasataan, onko se polkupyörä tukussa vai valmistajalla?

Seuraavaksi päiväksi laittoivat pyörän sitten kuntoon, ja silloinkin etujarrut vielä hankasivat, ja jouduin tulemaan takaisin säädättämään niitä. Takarengaskin hieman valskaa kummallisesti, ja siitä sanoivat että niin pientä, että ei tehä mitn. Jos pahenee ni tule sitten uudestaan. Vaihteet ei ole toiminut kuin rasvattu, vaan varsinkin etuvaihtaja tuntuu välillä reistaavan, eikä välillä meinaa vaihtaa, vaan joutuu useamman kerran vääntämään vaihdevipua ja sitten se hyppää yhden rattaan yli.

Edessä on siis käyntiä polkupyörätukun suuntaan ja säädöt olisi saatava siten kohdilleen. Harmittaa vaan etten tajunnut kysellä esim. alennusta tms..
nimimerkki varattu kirjoitti:
Itse ostin X-cross PRO:n tässä hiljattain. Kävin ennen ostoa koeajamassa pyörää, ja tiukan jarrutuksen jälkeen eturengas ei ollut enää keskellä etuhaarukkaa, vaan lähempänä toista haarukan putkea. Levyjarru otti etuhaarukkaan kiinni ja se hankasi. Vein pyörän takasin sisään, ja kerroin että nyt kävi näin, mitäs tää on.

Asiantuntemattoman oloinen myyjä sanoi, jotain että "levyjarrujen kuuluukin vähän pitää ääntä, varsinkin jos on päässy jotain likaa väliin, niinhän mopoissa ja autoissakin kuuluu pientä hankaamista" ja että "mitään vikaahan tässä EI OLE"

Kuitenkin sitten laittoi pyörän "pukille" ja tuli sitten sanomaan, että etupää oli kasattu väärin ja siitä johtui tuo renkaan liikahtamine, ja jarrujen hankaus.

Kuitenkin menin ostamaan tuon pyörän, enkä tajunnut pyytää edes mitään alennusta, sillä eikö tuollainen ole valmistusvirhe? vai missä ne pyörät kasataan, onko se polkupyörä tukussa vai valmistajalla?

Seuraavaksi päiväksi laittoivat pyörän sitten kuntoon, ja silloinkin etujarrut vielä hankasivat, ja jouduin tulemaan takaisin säädättämään niitä. Takarengaskin hieman valskaa kummallisesti, ja siitä sanoivat että niin pientä, että ei tehä mitn. Jos pahenee ni tule sitten uudestaan. Vaihteet ei ole toiminut kuin rasvattu, vaan varsinkin etuvaihtaja tuntuu välillä reistaavan, eikä välillä meinaa vaihtaa, vaan joutuu useamman kerran vääntämään vaihdevipua ja sitten se hyppää yhden rattaan yli.

Edessä on siis käyntiä polkupyörätukun suuntaan ja säädöt olisi saatava siten kohdilleen. Harmittaa vaan etten tajunnut kysellä esim. alennusta tms..
insera sucks!!!
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Pomppu on halventava nimitys huonoista ja jopa vaarallisista joustokeuloista. Niille tyypillistä on, että keulan säädettävyys on huono, jolloin se on käytännössä täristävämpi kuin kunnollinen kiinteä keula!

Halpojen keulojen laatukin on heikko, joten ne eivät ole pitkäikäisiä. Niillä voi joskus ajaa vuoden, jos viitsii ajella pyörällä, josta kaikki pintatärinä tulee suoraan käsille.

Hyvä joustokeula on toimiva ratkaisu, kun hakee pehmeää etenemistä. Pelkän keulan hinta lähentelee silloin tonnia, joten sellaista ei ole alle tuhannen euron pyörässä. Allen tonnin pyörissä kannattaa suosia teräs tai hiilikuitukeulaa.

Stemmi on suomeksi ohjainkannatin. Eli se palikka, jossa tanko on kiinni. Säätöstemmejä on ainakin kolmea erilaista ratkaisua. X-crossissa oleva on niistä kaikkein halvin ja jopa vaarallinen. Siinä on koko paino yhden viiden millin pultin varassa!
Jopa vaarallinen keula.. ei hyvää päivää. Varmasti jos ajat satasta seinään
tälli123 kirjoitti:
Jopa vaarallinen keula.. ei hyvää päivää. Varmasti jos ajat satasta seinään
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka/1135252998774
http://web.archive.org/web/20090819190352/http://www.sss.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart_sss&search_iddoc=66828
http://www.ncconsumer.org/SR Suntour Suspension Forks.html
http://www.tokyobybike.com/2010/04/man-left-paralyzed-in-bicycle-accident.html

jne.

Se vaarallisuus ei myöskään aina ole välttämättä noin dramaattista: myös huonot ajo-ominaisuudet voivat aiheuttaa vaaratilanteita.
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmoita
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_126&products_id=2590

Jos tykkää askarrella, niin Insera CC7000 on ihan hyvä yleispyörä. Osat ovat mitä ovat, mutta runkoa on kehuttu testeissä hauskaksi ajettavaksi.

Kokoja on valitettavasti vain 52, 54 ja 56 senttisiä, joten kovin usealle ne eivät osu kohdalleen. Alapäähän tarvittaisiin ainakin 48 ja 50 sekä yläpäähän 58, 60 ja 62 senttiset, jotta kokojakauma kattaisi keskeisimmät aikuisten koot.

Alkuperäisessä viestissä kysytty X-cross on taas sitä itseään. Siihen ei kannata sortua.
Ilmoita
Mulla on insera x-cross ja oon tosi tyytyväinen pyörääni. Mulla on kylläkin se vanhempi malli mutta siinä uudessa on ihan samat osat.
Ilmoita
Voi voi, Insera X cross komponentit ovat huippu laatua. Rungolla 10 vuoden takuu, eikä 7. Urpojen lässytystä, ketkä ei ajattele omilla aivoilla. Mitä siinä rungossa pitää lukea?. Ja Sit ku monet puhuu, et stemmi keula oltava. Voi voi taas. Itsellelläni ranteen jännetuppi... ovat kadonneet, ku antaa kattokaas antaa vähän periksi.. ei sillä ole tarkoitus hypätä hyppyristä. Minun pyöräni on kestänyt hyvin.. miten te edes kehtaatte puhua peetä, kun teillä ei ole kokemusta huippupyörästä. Tunturi Distance halvat osat, hirveä hinta. Ottakaa järki käteen.
Ilmoita
Hyvähän se on.....
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Onko Insera X-cross

Malli kiinnostaisi eikä hintakaan ole paha. Kenelläkään tutulla ei ole sitä eikä mitään kokemusta mallista. Ihan tässä lähellä ei ole myyjääkään, joten kokeilemaan ei pääse. Onko hankinta oikeasti hintansa arvinen? Menestyih'n se testissä ja komponentit vaikuttavat laadukkailta.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta