Kokemuksia "sossuista"

Tietoa keräävä

Olen lukenut tätä palstaa nyt jonkun verran, ja huomannut että monella tuntuu olevan todella huonoja kokemuksia sossusta ja siellä työskentelevistä ihmisistä. Haluaisinkin kerätä näitä kokemuksia yhteen ketjuun, saadakseni hieman parempaa kokonaiskuvaa millaisia ongelmia sossussa asiointi teettää ihmisille? Millaista kohtelua siellä saa? Oletteko saaneet täydentävää/harkinnanvaraista/ehkäisevää toimeentulotukea? Kertokaa kiinnostuneelle, sossuksi pian valmistuvalle. Jos ei ketjulla muuta tarkoitusta, niin ainakin se, etten toistaisi niitä virheitä sitten kun itse olen sossu. Kiitoksia :)

41

7239

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wwfffeee

asuvana olen saanut asiallista palvelua sossussa. Välillä joudun turvautumaan sossuun, koska ainoastaan pätkätöitä/sijaisuuksia on löytynyt ja silloin korvaukset voivat viipyä. Mulla ei valittamista sossu-palvelun suhteen!

• sksisksi

Riippuu aivan mistä paikkakunnalta palvelu tulee. Itse saanut huonoa palvelua Vaasassa ja Turussa. Ei ole pidetty asioita tärkeinä vaan on sanottu kaikkiin ettei oo heidän ongelmansa esim.jos asunto lähtee alta(muita tukia kun odottelee). On sanottu myös ettei mun asioilla oo kiire ja ne ei oo niin tarpeellisia. Sen sanon sulle valmistuva älä ikinä kohtele ihmistä ala-arvoisesti ja kun hänelä on paha paikka. Kuuntele ja yritä auttaa. Älä tuomitse ja heitä lisää paskaa listaan kun muutenkin jo vaikeata. Onnea työelämään:)

• minä olen
        sksisksi kirjoitti:

Riippuu aivan mistä paikkakunnalta palvelu tulee. Itse saanut huonoa palvelua Vaasassa ja Turussa. Ei ole pidetty asioita tärkeinä vaan on sanottu kaikkiin ettei oo heidän ongelmansa esim.jos asunto lähtee alta(muita tukia kun odottelee). On sanottu myös ettei mun asioilla oo kiire ja ne ei oo niin tarpeellisia. Sen sanon sulle valmistuva älä ikinä kohtele ihmistä ala-arvoisesti ja kun hänelä on paha paikka. Kuuntele ja yritä auttaa. Älä tuomitse ja heitä lisää paskaa listaan kun muutenkin jo vaikeata. Onnea työelämään:)

saanut ihan asiallisen kohtelun ja lain mukaisen tuen.En polta ,en käytä alkoa,ja käyttäydyn kohteliaasti ja asiallisesti

• deianna

Olen aina saanut asiallista palvelua sossulla. Asiakaspalvelu tiskillä ystävällistä ja perinpohjaista, ainakin ne ihmiset joiden kanssa olen asioinut. Itselleni ollaan aina oltu ystävällisiä ja ymmärtäväisiä. Vaikka jo siitä paperisodasta nousee adrenaliini suuresti, niin osannut aina miettiä, etteivät ne sossut siellä v*ttuuttaan tyrkytä. Ainut korventava asia on se, miten helposti(!) sossusta saa rahaa. Entinen, väkivaltainen avomieheni mei valittamaan, että nyt olisi taas lapset tavattava, täytyy hakea ne (asuvat eri paikkakunnalla). Miehellä ei itsellään ole edes ajokorttia saati autoa. Sossu ei pyytänyt kuittia mistään bensamaksuista tai todistusta lasten äidiltä, että mies olisi lapset hakenut. Ryyppäämäänhän tuo tietty lähti.

• lentoa

En ole kovin hyvissä väleissä sossuun; mutta kuitenkin asiallinen keskusteluyhtys. Olen joutunut jokaisen "avustuksen" tappelemaan ja myös saanut, koska en ole antanut periksi. Täydentävä tt ei tule kuuloonkaan ja sossu jaksottaa pienimmätkin ylimääräiset tulot. Tämä siis Turussa. Lisäksi pitää mainita, että neuvontapisteen tietosuoja on ala-arvoinen. Sieltä ei voi kysyä mitään, koska kaikki muut jonossa ( 3 vartijaa) kuulevat kaiken. Joten ainoastaan puhelimitse ja se onkin sitten tuurin kauppaa milloin ja millä hinnalla saa vastauksen ongelmiin.

• Tietoa keräävä
        lentoa kirjoitti:

En ole kovin hyvissä väleissä sossuun; mutta kuitenkin asiallinen keskusteluyhtys. Olen joutunut jokaisen "avustuksen" tappelemaan ja myös saanut, koska en ole antanut periksi. Täydentävä tt ei tule kuuloonkaan ja sossu jaksottaa pienimmätkin ylimääräiset tulot. Tämä siis Turussa. Lisäksi pitää mainita, että neuvontapisteen tietosuoja on ala-arvoinen. Sieltä ei voi kysyä mitään, koska kaikki muut jonossa ( 3 vartijaa) kuulevat kaiken. Joten ainoastaan puhelimitse ja se onkin sitten tuurin kauppaa milloin ja millä hinnalla saa vastauksen ongelmiin.

tarkoitat kun sanot, että olet joutunut jokaisen avustuksen tappelemaan? Mielestäni tt ei pitäisi olla asia josta joutuu tappelemaan, koska se on viimesijainen tuki, sen pitäisi olla turvaverkko. Siis byrokraattistahan se hakeminen valitettavasti on =/ Mihin tarkoitukseen olet hakenut täydentävää toimeentulotukea, ja miten se on perusteltu ettet ole saanut sitä? Tulojen huomioimisesta: sosiaalityöntekijä/sosiaaliohjaaja voi harkinnalla jättää huomioimatta pieniä ylimääräisiä tuloja, ainakin kun kyseessä on palkkatulot. Sillä yritetään kannustaa työntekoon. Etuuskäsittelijä sen sijaan ei voi jättää huomioimatta kuin maksimissaan 20 e tulon, joten jos haluaa ettei jotain tuloa oteta harkinnalla huomioon, tulee pyytää että sosiaalityöntekijä käsittelee hakemuksen. Mainitsemasi tietosuoja-asia on myös mielestäni todella paha puute palvelussa, ja asia jota todennäköisesti voisi helposti kohentaa, esim. sermeillä yms..

• muttam
        Tietoa keräävä kirjoitti:

tarkoitat kun sanot, että olet joutunut jokaisen avustuksen tappelemaan? Mielestäni tt ei pitäisi olla asia josta joutuu tappelemaan, koska se on viimesijainen tuki, sen pitäisi olla turvaverkko. Siis byrokraattistahan se hakeminen valitettavasti on =/ Mihin tarkoitukseen olet hakenut täydentävää toimeentulotukea, ja miten se on perusteltu ettet ole saanut sitä? Tulojen huomioimisesta: sosiaalityöntekijä/sosiaaliohjaaja voi harkinnalla jättää huomioimatta pieniä ylimääräisiä tuloja, ainakin kun kyseessä on palkkatulot. Sillä yritetään kannustaa työntekoon. Etuuskäsittelijä sen sijaan ei voi jättää huomioimatta kuin maksimissaan 20 e tulon, joten jos haluaa ettei jotain tuloa oteta harkinnalla huomioon, tulee pyytää että sosiaalityöntekijä käsittelee hakemuksen. Mainitsemasi tietosuoja-asia on myös mielestäni todella paha puute palvelussa, ja asia jota todennäköisesti voisi helposti kohentaa, esim. sermeillä yms..

En viitsisi tässä alkaa kertomaan henkilökohtaisia ttt-hakuongelmia. Mutta tässä esimerkki tyypillisestä toiminnasta: kun ensimmäisen kerran hain ttt Turusta, niin kysyttiin kuinka paljon on tällä hetkellä tililläni rahaa. Vastasin totuuden eli noin 14 €. Päätöksessäni se oli vähennetty ttt: sta, vaikka olin saanut ttt jo edellisestä asuinkunnassani. Toimittamistani tiliotteista kävi hyvin ilmi, että olen vähävarainen ollut jo pitkään, mutta he halusivat tietää vielä itse hakupäivän saldon. En edes huomannut tätä ajoissa, vaan myöhemmin tarkastellessa päätöksiä. Muut asiat liittyvät mm. lapsen harrastuksiin ("lapsen ei tarvitse harrastaa"), silmälasien hankintaan, pesukoneongelmaan ja vuokravakuu halvempaan asuntoon evättiin, koska vuotuisessa asiakastapaamisessa aikaisemmin sitä ei ollut erikseen mainittu (ja mitenhän sen muuttamisen voi puoli vuotta etukäteen ennustaa?). Olen siis 5 vuotiaan pojan yh-äiti. Ylipäänsä suhtautuminen on ollut kohtalaisen nyreää koko ajan.

• tällaisia

ohjeita on?? - Kyllä minä etuuskäsittelijänä jätän huomioimatta ne tulot, mitkä harkitsen ilman mitään euromääriä; jätän myös tuloylijäämän siirtämättä, jos siihen perusteita ja päätän täydentävästä toimeentulotuesta niiden asiakkaiden osalta,jotka on siirretty etuuskäsittelyyn. Sossut eivät minun päätöksiäni muuta (vakituiset luottavat etuuskäsittelijöiden harkintakykyyn - toisin kuin usein opiskelijat, jotka säveltävät omia ohjeitaan). Menettelytavat on usein kuntakohtaisia (delegointisäännöt), joten tarkkuutta opiskelija - älä yleistä.

• mitä?

Tarkoittavat täydentävä,harkinnanvarainen ja ehkäisevä toimeentulo? Itse olen Työmarkkinatuella.Helmikuu 100€ ja Maaliskuu 90€ huimat tulot,jäin sairaslomalle joten en tiedä mitä Huhtikuulta saan mutta ei luku varmasti päätä huimaa. Mitä tukea voisin saada? Kannattaisiko hankkia hautapaikka valmiiksi vai saako hautajaiskuluihin mitään korvausta(ajattelen läheisiäni)?

• Tietoa keräävä

Eli perustoimeentulotuki, joka perustuu laskelmaan, jossa otetaan huomioon kaikki tulot, ja menoina perusosa (417,15 e/yksinasuva aikuinen), vuokra, sähkö, terveydenhuoltokulut (muut mahdolliset huomioitavat menot). Tuloillasi jos olet saanut vain 100 e helmikuussa ja 90 e maaliskuussa, olisit ollut ehdottomasti oikeutettu toimeentulotukeen. En voi vastata kuinka paljon koska en tiedä asumismenojasi yms, mutta siis joka tapauksessa olisit voinut saada tukea. Perusosastasi jäi puuttumaan yli 300 e/kk asumismenot. Ihmettelen että millä olet selviytynyt, ja maksanut vuokran? Täydentävä (harkinnanvarainen) toimeentulotuki, joka siis on tarkoitettu sellaisiin menoihin, joita perustoimeentulotuki ei kata. mm. lasten päivähoitomenot, harrastusmenot, vuokravakuus tai muut sellaiset menot, joiden myöntäminen on perusteltua. Täydentävän toimeentulotuen myöntäminen perustuu usein (ei kuitenkaan aina) sosiaalityön suunnitelmaan, eli sillä on joku tavoite. Lainojen maksuun ei kuitenkaan myönnetä toimeentulotukea. Mutta lainat voidaan ottaa huomioon määriteltäessä sitä, että taloudellinen tilanne on kuitenkin erittäin vaikea jolloin esimerkiksi vaikkapa talvitakkia ei ole mahdollista ostaa. Ehkäisevänä toimeentulotukena voidaan myöntää esimerkiksi vuokrarästit asunnottomuuden ehkäisemiseksi (ei kuitenkaan siis aina), esim. harrastusmenoja syrjäytymisen ehkäisemiseksi yms. Näissä kahdessa jälkimmäisessä korostuu työntekijän harkinta, ja käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain, toimistottain ja työntekijöittäin, valitettavasti. Sosiaalityön suunnitelmiakin tehdään hyvin vaihtelevasti eri paikoissa. Toimeentulotuen tulisi siis perustua yksilölliseen harkintaan, mutta etenkin nyt taantumassa esimerkiksi ajanvarauksille ei millään ehditä kaikkia asiakkaita ottaa, jolloin suunnitelmien/tilannearvioiden tekeminen on hankalaa. Henkilöstöä ei ole saatu lisää, joka tarkoittaa sitä että hakemusmääristä vain yritetään selvitä, ja huolehtia että ihmiset saisivat sen perustoimeentulotuen. Hautajaiskuluihin saa korvauksen, joka tosin kattaa vain ihan minimimenot hautauksesta, yleensä polttohautauksen ellei vainaja ole sitä vastustanut.

• keräilet tietoa

Eli perustoimeentulotuki, joka perustuu laskelmaan, jossa otetaan huomioon kaikki tulot, ja menoina perusosa (417,15 e/yksinasuva aikuinen), vuokra, sähkö, terveydenhuoltokulut (muut mahdolliset huomioitavat menot). Tuloillasi jos olet saanut vain 100 e helmikuussa ja 90 e maaliskuussa, olisit ollut ehdottomasti oikeutettu toimeentulotukeen. En voi vastata kuinka paljon koska en tiedä asumismenojasi yms, mutta siis joka tapauksessa olisit voinut saada tukea. Perusosastasi jäi puuttumaan yli 300 e/kk asumismenot. Ihmettelen että millä olet selviytynyt, ja maksanut vuokran? Täydentävä (harkinnanvarainen) toimeentulotuki, joka siis on tarkoitettu sellaisiin menoihin, joita perustoimeentulotuki ei kata. mm. lasten päivähoitomenot, harrastusmenot, vuokravakuus tai muut sellaiset menot, joiden myöntäminen on perusteltua. Täydentävän toimeentulotuen myöntäminen perustuu usein (ei kuitenkaan aina) sosiaalityön suunnitelmaan, eli sillä on joku tavoite. Lainojen maksuun ei kuitenkaan myönnetä toimeentulotukea. Mutta lainat voidaan ottaa huomioon määriteltäessä sitä, että taloudellinen tilanne on kuitenkin erittäin vaikea jolloin esimerkiksi vaikkapa talvitakkia ei ole mahdollista ostaa. Ehkäisevänä toimeentulotukena voidaan myöntää esimerkiksi vuokrarästit asunnottomuuden ehkäisemiseksi (ei kuitenkaan siis aina), esim. harrastusmenoja syrjäytymisen ehkäisemiseksi yms. Näissä kahdessa jälkimmäisessä korostuu työntekijän harkinta, ja käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain, toimistottain ja työntekijöittäin, valitettavasti. Sosiaalityön suunnitelmiakin tehdään hyvin vaihtelevasti eri paikoissa. Toimeentulotuen tulisi siis perustua yksilölliseen harkintaan, mutta etenkin nyt taantumassa esimerkiksi ajanvarauksille ei millään ehditä kaikkia asiakkaita ottaa, jolloin suunnitelmien/tilannearvioiden tekeminen on hankalaa. Henkilöstöä ei ole saatu lisää, joka tarkoittaa sitä että hakemusmääristä vain yritetään selvitä, ja huolehtia että ihmiset saisivat sen perustoimeentulotuen. Hautajaiskuluihin saa korvauksen, joka tosin kattaa vain ihan minimimenot hautauksesta, yleensä polttohautauksen ellei vainaja ole sitä vastustanut.

Justiin joo että olet valmistumassa sosiaalityöntekijäksi,etkö ymmärrä jo koulutusajalla sitä että on ero olla opiskelija tai sosiaalityöntekijä,siinä suhteessa olet jo aika lähellä valmistumista että olet jättänyt omat aivot narikkaan.Heh heh sinustako tulee työntekijä joka jakaa rahaa saanen nauraa.

• hain

Vajausta oli yli 500€.Lääkkeisiin ja poliklinikkamaksut 250€.Vuokra 650€ sisältää veden ja sähkön. Poikani maksoi yhden 1 kk vuokran ja osa rästissä. Pulloja olen keräillyt minkä voinut(sairaus rajoittaa).Tietysti olen joutunut lainaileen ystäviltä...joita onneksi on! Mitä mieltä olet ja mitä suosittelet minun tekevän seuraavaksi,en haluaisi olla "kerjääjä"!

• maksaa
        hain kirjoitti:

Vajausta oli yli 500€.Lääkkeisiin ja poliklinikkamaksut 250€.Vuokra 650€ sisältää veden ja sähkön. Poikani maksoi yhden 1 kk vuokran ja osa rästissä. Pulloja olen keräillyt minkä voinut(sairaus rajoittaa).Tietysti olen joutunut lainaileen ystäviltä...joita onneksi on! Mitä mieltä olet ja mitä suosittelet minun tekevän seuraavaksi,en haluaisi olla "kerjääjä"!

Sossu opiskelija maksaa sinun laskusi heh ei vais juuri tuossa tilanteessa mikä sinulla on että hitto sossu tulisi avuksi eikä sairaana tarvis tapella rahoista.Sossuun vaan paperit niin saat paluu postissa sellaista tekstiä ettet kerta kaikkiaan rahoja tarvi.Jokaisen ammatinvalinta kysymyshän jokaisella on itsellä mutta en kyllä sossuun töihin menis ikipäivänä.Kuunteleen ihmisten murheita ja rahahuolia kuitenkaan sen paremmin kun ei voi auttaa.

• sinulle tuleva sossutyöntekijä
        maksaa kirjoitti:

Sossu opiskelija maksaa sinun laskusi heh ei vais juuri tuossa tilanteessa mikä sinulla on että hitto sossu tulisi avuksi eikä sairaana tarvis tapella rahoista.Sossuun vaan paperit niin saat paluu postissa sellaista tekstiä ettet kerta kaikkiaan rahoja tarvi.Jokaisen ammatinvalinta kysymyshän jokaisella on itsellä mutta en kyllä sossuun töihin menis ikipäivänä.Kuunteleen ihmisten murheita ja rahahuolia kuitenkaan sen paremmin kun ei voi auttaa.

ihmiset ovat vain jonossa kerjääjiä ja sinä ja te siellä ylhäällä sitten katsahdatte armahtaen tai sitten ette köyhää ja kurjimusta. Oikeesti, älä kiinnostu ihmisestä ja hänen ongelmistaan, kunhan täytät paperit. Saat palkan. Älä luule, että vaikka ihminen on köyhä, hän haluaisi kertoa sinulle asiat, jotka haluaa pitää ominaan, ikävät asiat. Moni vaikka kuolee mieluummin kuin alentuu kerjäämään. Piste.

• ristiriita??

ensin valittelet, että käytännöt poikkeavat täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen osalta paikkakunnittain/toimistoittain/työntekijöittäin -- ja heti seuraavassa lauseessa kerrot, että toimeentulotuen tulee perustua yksilölliseen harkintaan Kerro, mikä tässä on jujuna??? - Kuinka voi olla yksilöllistä harkintaa, jos jokaiselle pitää antaa saman verran täydentävää toimeentulotukea esim. pesukoneeseen (yksinäinen/perhe; sairas/terve; taloyhtiössä pesukone/taloyhtiössä ei ole pesukonetta; pitkäaikainen asiakas/kertakäynti jne.). Ei joka juttua voida säätää pilkun päälle, kuka sellaista pumaskaa jaksaisi ylläpitää.

• sain oppia itse

sosku maksaa: - vainajan kuljetukset ja käsittelyt - kappelin - hautapaikan - haudankäsittelykulut - arkun ( perus mallia) HUOM! tilisi pitää olla tyhjä ja takautuvat tulosi sosku rokottaa itselleen. Jos kuolet alkukuusta sosku iskee tuloihisi kuolemisesi jälkeen saatavaan tuloosi. Perunkirjoitus tehdään oikeusaputoimistossa ilmaiseksi jos omaisesikin on tarpeeksi köyhä. vinkki: jos haluat maksaa kivesi itse se on kait maksettava eläsessäsi, koska tilillä olevasi varat vie sosku noihin edellä mainittuihin kustannukssi nensisijaisesti.

• faktaaaa

Nämä kuuuluu sosiaalitoimistolle: - arkku - vainajan käsittely kuljetus - hautapaikka - haudankäsittelykulut - kappeli vuokra - kukkaseppele arkulle (jossain ehkä muistotilaisuuttakin) Tilisi varat sosku laskee noihin kuluihin. eli osta kivi eläessäsesi itsellesi se ei kuulu soskulle ja kuolin ilmoitus. Muistotilaisuus kulutkin voisit itse maksaa. nekin jättää sosku pois. sittenpä omaisillesi ei jää kuluja vaan antaa soskun hoitaa yllä oleva lista. Muut laskut menevät sitten perunkirjoituksissa luottotappioina pois eivät periydy. esim pikavipit lehtikulut.... perunkirjoitus oikeusaputoimistosta jos sukusi köhä jäsen sen suorittaa. hänen ja vainajan varat lasketaan saako perunkirjoituksen ilmaiseksi.

• Tosin jo 15 vuoden takaa

Jouduin turvautumaan sossun palveluihin kaksi eri kertaa noin 15 vuotta sitten. Olin yliopisto-opiskelija enkä saanut kesätöitä. Lainat olin nostanut ja kuluttanut lukuvuoden aikana. Sain molemmilla kerroilla Vantaan sossusta aivan loistavaa palvelua. Virkailijat olivat erittäin ystävällisiä, heistä toinen jopa jotenkin näytti ottavan sydämenasiakseen minun auttamiseni. Kysyi tapaamisemme kuluessa pari eri kertaa "Onko nyt varma että sinulla ei ole mitään muita menoja mitä voisi ottaa huomioon?". Jotenkin jäi sellainen kuva että olin virkailijoille jotenkin mukava ja virkistävä kokemus, heidän normaalin puurtamisensa seassa. Nimittäin molemmilla kerroilla kun kävin, ehdin vuoroani odottaessani katsoa ympärilleni ja noin 10 ihmisestä jotka siellä olivat, olin molemmilla kerroilla ainoa selvä (klo oli ekalla kerralla 10 aamulla, toisella kerralla 14 iltapäivällä). Muutama oli selkeästi jossain aineissa. Joten ehkä niitä virkailijoita jotenkin lämmitti kun saivat minusta sellaisen kuvan että en jää sossun asiakkaaksi loppuelämäkseni, vaan oikeasti yritin itsekin. Enkä sitten jäänytkään.

• ************'

15 vuotta sitten tilanne oli toinen. Silloin köyhäänkin suhtauduttiin kuin ihmiseen. Nyt on tilanne toinen. Sitäpaitsi opiskelija saa aina suopeamman kohtelun kuin aidosti ja pysyvästi köyhä. Opiskelijallehan tilanne on yleensä tilapäinen.

• teksisi suorastaan

huokuu itseriittoisuutta ja samalla kehumalla sossua kehut itseäsi maasta taivaaseen. Ikäänkuin joku, joka on saanut mielestään huonoa palvelua, syy onkin hänessä itsessään. Niin ja vielä piste iin päälle, et sitten jäänyt sossun asiakkaaksi. Kuule, siellä on moni joka vastoin tahtoaan sinne menee, mutta ei vaan ole vaihtoehtoja kuin odotella eläkettä tai kuolemaa.

• ehkä jotain uutta

Sossu vertasi tuttavaan ja torppasi hakemuksen ko asian takia koska tuttavakaan ei saa

• vaan lähiomaisenkokemuksia

eli pojalta loppui kaikki toimeentulo ja lainasin rahaa bussilippuun ym pistämällä rahaa tilille (huom laina). Joku viikko myöhemmin hän pääsi sossun luukulle pankkitiliotteineen ja sieltä poimittiin sitten mun lainat ja käsiteltiin tuloina, samoin olen kuullut että ihmiset jotka hädissään ottavat pikaviin saavat kuulla että vippi onkin tuloa. Tämä näkemys vahtelee ymmärtääkseni eri kunnissa, pitäisi varmaan olla yhtenäiset ohjeet.

• ***********'

Keräätkö tietoja loppututkielmaasi varten? Jos, niin etköhän sitten vähän huijaa ihmisiä kertomaan turhaan asioistaan.

• mkdskl

En saanut ehkäisevää toimeentulotukea-->häätö-->keskeytyneet opinnot--->katkennut hoitosuhde lapseen--->vuosien asunnottomuus--->pitkäaikaistyöttömyys--->pian muutakin kärsimystä Ei sulla sossuna oo mitään sanavaltaa kun pomot painostaa rikkomaan lakia.

• työmarkkinatuella

Laskupäässäini ei pitäisi olla vikaa, mutta sossussa tulivat tulokseen, että en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Enkä minulla sitten on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, taikka jotain on jäänyt lukematta. Itse luulin, asioihin perehdyttyäni, että edes jonkun euron saisin - edes sähkölaskuta ja kotivakuutus, mutta ei. Yli seitsemänkuukautta sitten tipahdin ansiosidonnaiselta työmarkkinatuella. Asun omistusasunnossa, velkaa ei ole enää. Vastike on 195 €, vesi 24 €, sähkö noin 17 € ja kotivakuutus noin 8 € kuussa. Työmarkkinatukea saan 410 € ja kelan asumistukea 50 €. Kieltävän päätöksen tekoon meni sossulta 7 viikkoa - ei päivää. Ihmettelen tänäisen Hesarin uutista 300 € tuesta turvapaikanhakijoille. Heille kai (?) kaikki on ilmaista, niin että tuo jää shoppailuun? Tasavertaisuutta tämäkin?

• miksi????

Miksi et vastaa kysymyksiin etkä kommentoi muutenkaan? Vaan onko tämä jokin "pilajuttu" jotta sinulle kerrottaisiin yksityisasiota ja voit sitten naureskella niille yksin tai kavereiden kanssa? Kovin on hiljaista siellä päässä!!!

miksi???? kirjoitti:

Miksi et vastaa kysymyksiin etkä kommentoi muutenkaan? Vaan onko tämä jokin "pilajuttu" jotta sinulle kerrottaisiin yksityisasiota ja voit sitten naureskella niille yksin tai kavereiden kanssa? Kovin on hiljaista siellä päässä!!!

Eiköhän aloittajan osalta ole kyse siitä, että hän yrittää näin hankkia helpolla aineistoa lopputyötä varten.

• jotain rajaa
        ******************* kirjoitti:

Eiköhän aloittajan osalta ole kyse siitä, että hän yrittää näin hankkia helpolla aineistoa lopputyötä varten.

Ei yhtäkään oikeaa opinnäytetyötä voi tehdä tällatavaoin kerätystä aineistosta. Jos teet opinnäytettyön nettikeskusteluista ja -käyttäytymisestä, niin silloin voit kommentoida netissä seuraamaasi keskustelua. Oikeisiin tutkimuksiin pitää olla kunnon kyselykaavakkeet ja -systeemit.

• hakijoiden

eriarvoisuus ja se, että käsittelijästä riippuen saat aina erilaista kohtelua ja tukeakin maksetaan toisille enemmän kuin toisille. Esim. 2 työssäkäyvää yksinhuoltajaa hakivat saman sos.toimiston eri virkailijoilta toimeentulotukea, toinen ei saanut ja toinen sai monta sataa euroa ostositoumuksen apteekkiin. Tuloissa ei ollut eriävyyksiä eikä menoissakaan (vuokra, sähkö yms.). Olen kuullut myös joidenkin saavan joululahjoja sosiaalivirastosta?? ja joissain paikoissa kustannetaan lapsille harrastuksia kun taas toisissa sanotaan sen kuuluvan vain lastensuojelun piirissä oleville perheille.

• sama kuin edellä

näistä asioista ei voi puhua, koska toimeentulotuen asiat ovat salassapidettäviä. Joten jos ihmettelee ääneen virkailijalle tätä eriarvoisuutta hän vetoaa heti siihen, ettei tiedä muiden asioista ja asiakkaidenkaan ei pitäisi tietää mitä muut sieltä saavat. Toimeentulotuki virkailijat hoitavat vain omia asiakkaitaan eivätkä sitten itsekään tiedä miten muut kollegat toimivat...eivätkä kai haluakaan tietää.

• Sossupummi

Hieno ketju.. Sosoaalikeskuksen työntekijöillä ei ole moraalia eikä maalaisjärkeä. Heille on esimerkiksi hyvin vaikea selittää, ettei taloudelliset ongelmani johdu kohtuuttomasta vuokrasta, josta joudun itse maksamaan 30e/kk ja saan sillä yhden ylimääräisen huoneen, vaan esimerkiksi 300e opintolainasta, joka katsotaan minulle tuloksi, vaikka en ole sitä saanut, hakenut enkä edes opiskele. Tai että 0 eurolla ei elä kuukautta, vaikka teidän papareiessanne niin lukeekin. Lisäksi sosiaaliohjaaja ei ohjaa eikä auta vaan korkeintaan palvelee. Jos esim. valitat hänelle huonoa taloudellista tilannettasi, et saa siihen apua, ellet itse tiedä minkä pykälän turvin avustusta voi saada. Esim. Kysyin sos.ohjaajaltani, josko he voisivat avustaa pesukoneen hankinnassa. Vastaus oli kielteinen, mutta kun otin asiasta itse selvää, selvisi, että pesukoneen ostoa tuetaan aina 170 euroon asti. Samoin takuuvuokra, välttämättömät huonekalut, sänky, muuttokustannukset yms yms kuuluvat sos.huollon piirin maksettavaksi tarpeen mukaan. Eli ota itse selvää oikeuksistasi, sillä ei niitä sinulle kukaan tule kertomaan.. ei edes sos avustaja.

• ...............

Hakupäätöspapereissa on sellaista kapulakieltä, että siitä ei edes yliopisto-opiskelija ymmärrä, mitä siinä tarkoitetaan. Eli kielen selvyyteen pitäisi paljon kiinnittää huomiota, Kelalla sama ongelma. Päätöksen jälkeen on myös varataan aika, jolloin pitäisi tulla keskustelemaan asioistaan. Ajan voi perua vain tiettyyn puhelinnumeroon, joka on tunnin auki päivässä. Olen jättänyt aina menemättä näihin tapaamisiin ja en ymmärrä, miksi tällaisia aikoja varataan kysymättä hakijalta ja miksi aikoja ei voi peruuttaa helposti. Ylipäätään tällainen puhuminen ei auta ketään. Tiedän syyt omaan taloudelliseen tilanteeseeni, eikä sitä pystytä ratkaisemaan toimistossa. Intimiteettisuojaan pitäisi myös todellakin saada muutoksia. Joku vastaanottovirkailija lukee kaikkien kuullen papereiden oikeat liitteet ja kyselee esim. lääkekuiteista, että mikä tämä on. Näin Espoossa.

• Sossupummi

"Eli kielen selvyyteen pitäisi paljon kiinnittää huomiota, Kelalla sama ongelma." Kyllä kielen selkeyteen panostetaan, mutta esim. KELAstta lahtee vuosittain niin paljon paperia, ettei niitä voi kaikkia kirjoittaa "käsin", vaan ne tehdään suurelta osin valmiita tekstinpätkiä yhdistelemällä. "Päätöksen jälkeen on myös varataan aika" ? Hakemuksen yhteydessä voit halutessasi varata ajan keskustelemaan sosiaalityöntekijän kanssa haluamastasi aiheesta. Sosiaalikeskus lähettää myös itse kutsuja ns. aktivointisuunnitelman tekoon...

• tähän!
        Sossupummi kirjoitti:

"Eli kielen selvyyteen pitäisi paljon kiinnittää huomiota, Kelalla sama ongelma." Kyllä kielen selkeyteen panostetaan, mutta esim. KELAstta lahtee vuosittain niin paljon paperia, ettei niitä voi kaikkia kirjoittaa "käsin", vaan ne tehdään suurelta osin valmiita tekstinpätkiä yhdistelemällä. "Päätöksen jälkeen on myös varataan aika" ? Hakemuksen yhteydessä voit halutessasi varata ajan keskustelemaan sosiaalityöntekijän kanssa haluamastasi aiheesta. Sosiaalikeskus lähettää myös itse kutsuja ns. aktivointisuunnitelman tekoon...

Ei kannata kirjoitella koska "tietoja keräävä" ei ota kantaa mihinkään! Kerätköön tietonsa muualta jos tarvitsee niitä opiskelua varten...helpoimmalla tavalla yrittää materiaalia kerätä!

• jonkin verran

85%:sti tyly kohtelu. Toimeentulotuki-asioissa en ole asioinut ikinä mutta vammaispalvelulain mukaisissa etuuksissa kohtelu on ollut todella tylyä. Useat etuudet ovat tulleet vasta valittamisen jälkeen joko lautakunnalta tai hallinto-oikeudesta. "Haluaisinkin kerätä näitä kokemuksia yhteen ketjuun, saadakseni hieman parempaa kokonaiskuvaa millaisia ongelmia sossussa asiointi teettää ihmisille? Millaista kohtelua siellä saa? Oletteko saaneet täydentävää/harkinnanvaraista/ehkäisevää toimeentulotukea?" "Kertokaa kiinnostuneelle, sossuksi pian valmistuvalle. Jos ei ketjulla muuta tarkoitusta, niin ainakin se, etten toistaisi niitä virheitä sitten kun itse olen sossu." Oikeesti oot demari ja nyt kiinnostunut asioista kun pääset puskista huutelemaan. Sydäntäni oikein särkee kun demarit nyt pitää heikkojen ja huono-osaisten puolta. Eipä kiinnostanut asia silloin kun oli valta.

• kiduttamista............

Tampereella sossu (sosiaalitsto/tmt) rikkoo jatkuvasti lakia tietoisesti. Kaupunki on saanut huomautuksia mm. oikeusasiamieheltä, mutta ei tee mitään, päinvastoin. Nytkin on "joku sairaslomalla" ja siksi kuulema toimeentulotukihakemuksten käsittely voi kestää kuukauden. Kuukauden! Lain mukaan tulee päätös saada 7 päivässä! Ei ihme että tampereella varastamiset ym. lisääntyy hurjaa vauhtia. Taitaa olla aika kaaos hämeenkadulla kesällä kun soppaan hyppää sekaan kausikerjäläiset ja muut retroromanialaiset, mutta toisaalta ei ole pakkasta... Joo, palvelu on heikentynyt oleellisesti ja lain mukaan kuuluvat korvaukset saa jos saa, ja kannattaakin laittaa jok'ikinen päätös kopiona vaikkapa jollekin ajankohtaisohjelmalle (mot?)! ps. tampere nosti bussilipun hintaa 2 eurosta 2,5 euroon eli 25%. Eläköön joukkoliikenne! Eläköön yksityisautoilu! Eläköön kokoomuksen Timo. P. Niemi, köyhien ystävä ja työväen suurvisiiri! ...j a tampereen pormestari...

• Sossupummi

Olin itsekin jokin aika sitten samassa tilanteesa. Hakemusten käsittelyajat olivat keskimäärin 28 pv. Tein oikeusasiamiehen avustuksella muistutuksen lautakunnalle, jossa totesin asiallisesti, että menettely ei ole lain mukainen. Seuraavana päivänä oli rahat tilillä. Lisäksi sain sosiaalipalvelujohtajalta henk. koht. kirjeen ja ko kunta/kaupunki on nyt tarkkailun alla. Heillä on kk aikaa tehdä selvitys siitä, mitä asialle ollaan tekemässä. Tästä voi seurata kunnalle/kaupungille tuntuvat sakot. Tämä ei selvästikään ole kenenkään edun mukaista, mutta näin on pakko!

• vihainensossutädeill

Mulla erittäin huonoja kokemuksia sekä vaasan että tampereen sossusta
      ensin vaasan.. hain muuttoavustusta kun muutin tampereelle. Lähetimme kaikki paitsi tuli kirjettä että joku lappu puuttui ( en nyt muista kyse on viime syyskuusta 2011) lähetimme sen ja heillä oli kaikki laput siellä.. lokakuun loppuun asti odotimme vastausta kunnes soitimme ja kysyimme että missä nämä viipyy. sossu oli kadottanut laput. soitimme taas marraskuussa ja laput oli löytyneet.. joulukuussa tuli lappu että evätään koska puuttuu bensa kuitit. vaikka nekin taas loppujen lopuks löyty jne jne mut sitte tammikuussa tuli taas lappua että " evätään koska on turha lähteä laskemaan puolen vuoden takaista asiaa" että näin.. eihän se mun mielestä mun vika ole jos he itte kadottelee lappuja että kestää sen 4kk että edes saa jotain vastausta joka on eväys koska on niin kaukanen asia jo!?!?! saattaa olla ettei saanu kukaan tosta mitään selkoa :D mutta lyhyesti että kadottelivat lappuja ja eväsivät 4kk jälkeen koska oli niin takainen asia jo.

tampereen sossusta sen verran.. ollut nyt syyskuusta asti sossun asiakas.. sossu maksoi tammikuun ja helmikuun sähkölaskut joista tuli laskut takaisin leimalla tarkoittaen että ovat maksaneet.. nyt tullut pari muistutusta kyseisistä laskuista että kun laskuja ei ole maksettu. ensimäistä muistuketta en ottanut huomioon koska lasku oli maksettu eli en ajattelut että muistuke olisi nyt aiheellinen tai näin...mutta nyt toisen muistutuksen jälkeen huomenna soittoa että mitä helvettiä he ovat oikein tehneet kun maksuja ei ole mennyt kahtena kuuna peräkkäin ! olisin ymmärtänyt jos olisi vaan ollut muistukemaksuja mutta ei.. kun KOKO MAKSUA ei ole mennyt..

• mnvbfghgk

Turussa käyvän sossuhakijan kanssa samaa mieltä. Ei mitään yksityisyyttä! Sosiaalityöntekijä vaihtuu koko ajan ja kaikki "historiasta" asti kerrottava uudelleen vaikka ne on koneella. Vanhemmat kohtelee huonosti, mutta nuoremmilla on sydän (vielä)mukana.
      Toimeentulotukea saan työttömyysturvan ja asumistuen lisäksi n. 70 e kk. Opiskelen ja se ärsyttää että sossu ei millään auta koulumaksuissa vaan mun on vähistä varoista maksettava satoja euroja(koulu maksaa koska mulla opisk.oikeus menny sairastellessa joten opintotuella en voi opiskella ja se ei näin ole ilmaista). Valmistun kuitenkin hoitajaksi joten työpaikka varmasti taattu.

Vaasassa kohdeltu kuin sontaa.

Pietarsaari puolestaan saa kiitokset ja lämpimät terpat:)! Siellä homma toimii!

• Anonyymi00049

https://www.reddit.com/r/snappisensuroimat0n/comments/1rxu440/tässä_ehkä_sairain_hetki_suomitiktokissa/ tähän onneks sossut puuttuneet.

• Anonyymi00050

Onko sossu = KELA?

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27