Olivat Japani ja NL aikamoisia liittolaisia vuosina 1941-45. Sakujen hyökättyä neukkulaan v. -41 teki Stalin jaappanilaisten kanssa niin luotetun sopimuksen, että molemmat uskalsivat viedä joukkonsa pois maiden väliselta rajalta lähes tyystin. Japani alkoi kurittaa jenkkejä, Stalin taas pystyi pelastamaan Moskovan ja vähitellen tuskaisesti kääntämään Hitleriä vastaan käydyn ottelun voitokseen. Voisi itse asiassa olettaa, että aloite v. -41 sopimuksesta olisi tullut Japanilta. Saksan hyökkäyksessä koville joutuneen NL:n kanssa pystyi tekemään tuossa tilanteessa varsin edukkaan sopimuksen ja vapauttamaan runsaasti joukkoja Tyynenmeren operaatioon.
Itse asiassa Stalinin ja japanilaisten yhteistyö taisi toimia paremmin kuin muiden II maailmansodan yhtiökumppanien. Jenkit eivät saaneet lentotukikohtia NL:n Tyynenmeren rannikolta. Stalin tosin antoi Hirohitolle sen viimeisen puukoniskun selkään. Mutta vasta monien vitkutteluiden jälkeen, kun Japanin sotatalous oli täysin tuhoutunut, laivasto upotettu ja mm. öljy täysin lopussa.
NL vaati jenkeiltä ja briteiltä toista rintamaa, samalla kun oli tehnyt sopimuksen, joka antoi japanilaisille mahdollisuuden sotia täysillä Tyynenmeren alueella. Stalin siis vuosikaupalla vaati USA:a siirtämään joukkoja Japanin vastaisesta Tyynenmeren sodasta Eurooppaan. Mikäli Japani olisi pärjännyt paremmin omassa sodassaan ja sitonut USA:n joukot, olisi NL pystynyt valtaamaan koko Euroopan manteren omin päin.
Mahtoiko neukuilla ja japseilla olla jotain sotatarvike- tai raaka-ainekauppaa sodan aikana?
Japani-NL yhteistyö 41-45
zz-top
2
127
Vastaukset
kävivät varsin ravakkaa sotaa toisiaan vastaan juuri ennen ison rähinän alkamista.
- Stalingeneralissimus
On useita syitä miksi Japani hävisi. Yksi oli se, että Stalin ei ollut vielä kerinnyt tapatuttaa armeijan parhaita upseereita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381329
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä39916Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad35661- 14600
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26588- 25565
Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30557Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver17553Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17523