Halpisjoustokeulat

Rest In Peace

51

13175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki.ei.pakoll

      biltema.fi
      hobbyhall.fi
      sppt.dot.com.fi

    • ,,,
    • Darwin voitti taas

      Kyseinen pyöräilijä sai ihan sitä mitä oli tilannutkin. Itse asiassa tästä kuolemasta pitäisi turman uhrin ansaita Darwinin palkinto, sen verran turha kuolema tuli. Menisiköhän viimein kaaliin edes jollekulle, että halvat pyörät ovat hengenvaarallisia vehkeitä.

      Juttu on niin, että halvalla saa...halpaa. Ihmiset luulevat, että se Biltemasta tai muusta halpahallista ostettu 100-290 euroa maksava rautaromu on polkupyörä, ei muuten väliä kunhan halvalla saa. Sitten näissä "polkupyörissä" on juuri halvat ja huonolaatuiset pomppukeulat, joilla ei oikeasti tee yhtään mitään, ovatpahan tekemässä pyörästä maastopyörän näköisen.
      RST ei ole joustokeula, eikä Nishiki ole mikään polkupyörä. Katsoisitte hyvät ihmiset sitä hintaluokkaa!

      Jos pyörään on ehdottoman pakko saada se joustokeula, niin sitten lähtökohtaisesti setaso mistä lähdetään liikkeelle on Rovk shock dart 2 tai 3 taikka Reba, taikka vastaavasti vaikkapa SrSuntour Epicon, myös Fox 32 F100 RLC käy, sekin on erittäin hyvä keula. Tällöin maastopyörän hintaluokkakin liikkuu 1000-1500 euron luokassa, jolloin pyörä on varmasti turvallinen ja luotettava ajettava.

      Muutoin kannattaa vaatia pyörään kiinteä haarukka ja satsata mieluumminkin sitten muiden komponenttien laatuun. Näitä muutaman sadan euron romupyöriä ei kannata ostaa ylipäätään lainkaan. Yleiseen ajoon ostetaan cc, maastoon maastopyörä ja maantielle maantiepyörä. Kaikkien hinta lähtee tonnin luokasta, hieman halvemmallakin saa.

      Toinen asiakokonaisuus on pyörän huolto. Se joustokeula vaatii täydellisen avaamisen ja huollon sekä puhdistuksen noin 50 ajotunnin välein. Muutenkin huollettu pyörä on luotettava. En ymmärrä lainkaan niitä ihmisiä jotka pitävät pyöränsä ympäri vuoden ulkona ruostumassa ja ihmettelevät sitten miksi pyörä on romuna. Polkupyörän oikea säilytyspaikka on eteisessä tai vaikkapa olohuoneen seinustalla kotona. Jossakin tapauksessa myös pyöräkellari on hyvä paikka, joskaan itse en veisi pyörääni talonyhtiön pyöräkellariin lainkaan.

      • joohan68

        oli muuten Nishiki, ja ostettu alan ammattiliikkeestä, ei marketista.
        Nishiki on niin hyvä brändi. ettei sitä saa biltemat ja tarjoustalot edes myydä !


      • Kokemus-K

        "Jos pyörään on ehdottoman pakko saada se joustokeula, niin sitten lähtökohtaisesti setaso mistä lähdetään liikkeelle on Rovk shock dart 2 tai 3 taikka Reba, taikka vastaavasti vaikkapa SrSuntour Epicon, myös Fox 32 F100 RLC käy, sekin on erittäin hyvä keula. Tällöin maastopyörän hintaluokkakin liikkuu 1000-1500 euron luokassa, jolloin pyörä on varmasti turvallinen ja luotettava ajettava. "

        Merkki on muuten Rock Shox (ei Shock), ja sillä keuloja vaikka juuri tuo Dart, Tora (sekä jousi että ilmamallit) ja Reba sekä monia muita aina kukkaron ja käyttötarjoituksen mukaan. Foxilla ei huonoja malleja olekaan, RLC:t harvinaisia ensiasennuskeuloina, yleensä niissä RL jossa ei siis säätöä jouston jäykkyydelle. Suntouriin suhtautuisin edelleen vähän varauksella vaikka sielläkin on ollut pyrkimystä parempiin tuotteisiin. Pitkän ajan kestävyys, huolto ja varaosat ovaty kuitenkin vielä arvoitus. Foxin tai Rock Shoxin saa aina korjautettua ja huollettua asiantuntevassa liikkeessä. Tosin Foxia ei ihan joka puljussa, lähinnä vain R-Techillä Tampereella.


      • saarna teille
        joohan68 kirjoitti:

        oli muuten Nishiki, ja ostettu alan ammattiliikkeestä, ei marketista.
        Nishiki on niin hyvä brändi. ettei sitä saa biltemat ja tarjoustalot edes myydä !

        No jo on perkeleen hyvä pyörä kun keula katkeaa alta. Halvalla saa edelleenkin halpaa. Alan ammattiliike on myynyt tappovehkeen halvalla joustokeulalla, joka on lyöty pyörään kiinni ihan puhtaasti markkinointisyistä. Sitten pyöräliikkeiden mafia myy näitä "hybridejä" pöljälle ostajalle, joka ei ymmärrä vaatia ihan oikeaa polkupyörää. Lopputulos on sitten pahimmassa tapauksessa pyörän ostajan kuolema täysin tarpeettomassa onnettomuudessa. Biltema on luku erikseen. Yosemite on lähinnä korni vitsi.


        Näiden halvoilla joustokeuloilla varustettujen hybridien ja "maastopyörien" myyminen pitäisi kieltää kertakaikkiaan lailla. Halpa joustokeula on hengenvaarallinen ja teknisesti täysin tarpeeton varuste. Tällaiset kaupunkipyörät ja halvemman pään kaupunkimaastopyörät pitäisi varustaa laadukkaalla jäykällä haarukalla.

        Valitettavasti suomalainen pyöränostaja haluaa sen pyöränsä mahdollisimman halvalla, viis laadusta. Pyöräkauppiaille on houkuttelevaa myydä näitä hybridiksi kutsuttuja romukasoja ostajille. Eipä tarvitse kysellä sen enempää ostajan tarpeista ja raha vaihtaa omistajaa kuitenkin.
        Kaipa se oppi joskus menee päähän, että halvalla ei saa hyvää. Sellaista ei edes ole kuin hyvä hybridipyörä. On vain huonoja ja kerta kaikkisen surkeita hybridejä, niillä on jonkun verran hintaeroa välissä. Ihan turhia vehkeitä ovat kaikki.

        lopuksi vähän listaa:

        -hybridipyörä ei tarvitse joustokeulaa, halvat keulat ovat hengenvaarallisia
        -hybridipyöriin myydään mukaan halvimmat mahdolliset levyjarrut, ulkonäkösyistä. Vaadi V-jarrut.
        -hybridipyörissä on tarpeettoman paljon vaihteita ja vieläpä maastovälityksillä, vaadi maantievälitykset ja korkeintaan 18 vaihdetta. Napavaihde jossa on 7 tai 8 vaihdetta riittää sekin oikein hyvin.
        -hybridipyörä on maastopyörän ja jonkun muun pyörätyypin äpärälapsi, se ei ole käytännössä hyvä minkäänlaiseen polkemiseen
        -hybridipyörissä on kaikille alustoille sopimattomat renkaat ja halvimmat mahdolliset kiekot
        -ostajana sinua on kusetettu liikkeessä myymällä sinulle vaikkapa SLX-takavaihtajalla pyörä, kun kaikki muu on korkeintaan aliviota tai deorea pyörässä, kenties jotakin vielä huonompaakin.
        -varminta on jättää hybridi kauppaan

        Suosittelen yleiseen pyöräilykäyttöön cyklocrossaria hyvillä osilla. Kaikkeen muuhun pyörä käyttötarkoituksen mukaan. Maastoon maastopyörä, maantielle maantiepyörä ja niin edelleen.

        Milloinkahan polkupyörille saadaan yhtenäiset turvallisuusvaatimukset, jotka jokaisen pyörän pitää täyttää?


      • joohan68
        Kokemus-K kirjoitti:

        "Jos pyörään on ehdottoman pakko saada se joustokeula, niin sitten lähtökohtaisesti setaso mistä lähdetään liikkeelle on Rovk shock dart 2 tai 3 taikka Reba, taikka vastaavasti vaikkapa SrSuntour Epicon, myös Fox 32 F100 RLC käy, sekin on erittäin hyvä keula. Tällöin maastopyörän hintaluokkakin liikkuu 1000-1500 euron luokassa, jolloin pyörä on varmasti turvallinen ja luotettava ajettava. "

        Merkki on muuten Rock Shox (ei Shock), ja sillä keuloja vaikka juuri tuo Dart, Tora (sekä jousi että ilmamallit) ja Reba sekä monia muita aina kukkaron ja käyttötarjoituksen mukaan. Foxilla ei huonoja malleja olekaan, RLC:t harvinaisia ensiasennuskeuloina, yleensä niissä RL jossa ei siis säätöä jouston jäykkyydelle. Suntouriin suhtautuisin edelleen vähän varauksella vaikka sielläkin on ollut pyrkimystä parempiin tuotteisiin. Pitkän ajan kestävyys, huolto ja varaosat ovaty kuitenkin vielä arvoitus. Foxin tai Rock Shoxin saa aina korjautettua ja huollettua asiantuntevassa liikkeessä. Tosin Foxia ei ihan joka puljussa, lähinnä vain R-Techillä Tampereella.

        siis voiko kuluttaja, joka ajaa alle 200 km / vuosi, kuten 90%:a meistä
        ostaa Nishikin alan liikkeestä ?
        vai onko aivan välttämätöntä sijoittaa eur 3000,- ?
        Olen kuullut että viisaiden maiden kuluttajat, kuten Saksa ja Japani, missä on
        pp teollisuutta ollut 100 vuotta pidempään kuin suomessa, eivät kaikki osta 3000,- euron
        fillaria normaaliajoon.
        Suomessa löytyy valtavasti viisautta tällä alalla ?
        pitäisikö sitä ruveta viemään muualle ?


      • järki käteen
        joohan68 kirjoitti:

        siis voiko kuluttaja, joka ajaa alle 200 km / vuosi, kuten 90%:a meistä
        ostaa Nishikin alan liikkeestä ?
        vai onko aivan välttämätöntä sijoittaa eur 3000,- ?
        Olen kuullut että viisaiden maiden kuluttajat, kuten Saksa ja Japani, missä on
        pp teollisuutta ollut 100 vuotta pidempään kuin suomessa, eivät kaikki osta 3000,- euron
        fillaria normaaliajoon.
        Suomessa löytyy valtavasti viisautta tällä alalla ?
        pitäisikö sitä ruveta viemään muualle ?

        Ei kai normikuluttajan tarvitse laittaa kolmea tonnia pyörään. Mutta sitä maalaisjärkeä sopii silti käyttää. Halpiskeula ei TODELLAKAAN ole tarpeellinen pyörän varuste, ovat itse asiassa hengenvaarallisia virityksiä. Pyörä kannattaa vaatia jäykällä keulalla, jos pyörä maksaa sen muutaman satasen. Todennäköisesti pyörä pysyy silloin jopa yhtenä kappaleena.

        En ymmärrä miksi johonkin Helkaman sinänsä aivan paskoihin citypyöriin on pakko tunkea se joustokeula mukaan. Taikka miksi halpis"maastopyörissä" on pakko olla se halvin mahdollinen halpajoustokeula, joka on ihan turha ja heikoista osista kasattuna toimiikin täysin väärin.

        Tavalliselle normipolkijalle riittää ihan hyvin joku täysin vaihteeton Helkama Jääkäri tai Jopo. Se vastaa suunnilleen omistajansa älykkyysosamäärääkin oikein hyvin. Jätetään sitten ne ihan oikeat polkupyörät meille harrastajille levyjarruineen ja joustokeuloineen.

        Kyllä se on ihan ostajan oma vika jos siihen kuolee, että halpiskeula katkeaa alta. Silloin on tullut ostettua halvalla halpaa. Siinä saa sitten ihan tasan sitä mitä ansaitseekin. Aplodit vielä päälle pitäisi antaa. Kannattiko haluta se halpajoustokeula pyörään? Toisaalta pyöräliikkeet ovat ihan yhtä syyllisiä kun myyvät sitä halpaa sillä halpisjoustokeulalla muotisyistä.

        Sen verran vielä, että se oikea, kallis joustokeula on sellainen osa joka tarvitaan vain ja ainoastaan maasto, dirtti tai dh-käytössä. Mikään muu pyörä ei tarvitse joustokeulaa. Halpismaastopyörillä ei edes pitäisi yrittää mennä metsään, koska ne eivät sitä kestä.


      • joohan68
        järki käteen kirjoitti:

        Ei kai normikuluttajan tarvitse laittaa kolmea tonnia pyörään. Mutta sitä maalaisjärkeä sopii silti käyttää. Halpiskeula ei TODELLAKAAN ole tarpeellinen pyörän varuste, ovat itse asiassa hengenvaarallisia virityksiä. Pyörä kannattaa vaatia jäykällä keulalla, jos pyörä maksaa sen muutaman satasen. Todennäköisesti pyörä pysyy silloin jopa yhtenä kappaleena.

        En ymmärrä miksi johonkin Helkaman sinänsä aivan paskoihin citypyöriin on pakko tunkea se joustokeula mukaan. Taikka miksi halpis"maastopyörissä" on pakko olla se halvin mahdollinen halpajoustokeula, joka on ihan turha ja heikoista osista kasattuna toimiikin täysin väärin.

        Tavalliselle normipolkijalle riittää ihan hyvin joku täysin vaihteeton Helkama Jääkäri tai Jopo. Se vastaa suunnilleen omistajansa älykkyysosamäärääkin oikein hyvin. Jätetään sitten ne ihan oikeat polkupyörät meille harrastajille levyjarruineen ja joustokeuloineen.

        Kyllä se on ihan ostajan oma vika jos siihen kuolee, että halpiskeula katkeaa alta. Silloin on tullut ostettua halvalla halpaa. Siinä saa sitten ihan tasan sitä mitä ansaitseekin. Aplodit vielä päälle pitäisi antaa. Kannattiko haluta se halpajoustokeula pyörään? Toisaalta pyöräliikkeet ovat ihan yhtä syyllisiä kun myyvät sitä halpaa sillä halpisjoustokeulalla muotisyistä.

        Sen verran vielä, että se oikea, kallis joustokeula on sellainen osa joka tarvitaan vain ja ainoastaan maasto, dirtti tai dh-käytössä. Mikään muu pyörä ei tarvitse joustokeulaa. Halpismaastopyörillä ei edes pitäisi yrittää mennä metsään, koska ne eivät sitä kestä.

        no voi voi,
        ihanko jos ajaa torille kahville, niin joustokeula on poissuljettu vaihtoehto.
        edullisia joustokeuloja tehtiin 2009 n 15 miljoonaa maailamalle,
        onpa paljon tyhmiä pyöräkauppiaita.
        ihanko kaikkin on ny kuolleet kun on niillä ajelleet.


      • Keulakuvatus
        joohan68 kirjoitti:

        no voi voi,
        ihanko jos ajaa torille kahville, niin joustokeula on poissuljettu vaihtoehto.
        edullisia joustokeuloja tehtiin 2009 n 15 miljoonaa maailamalle,
        onpa paljon tyhmiä pyöräkauppiaita.
        ihanko kaikkin on ny kuolleet kun on niillä ajelleet.

        Harva pyörän ostaja oikeasti ajattelee sitä mitä oikeasti pyörältä haluaa. Hän ottaa sen joustokeulaisen pyörän kun niitä näyttää kaikilla muillakin olevan. Kauppias taas myy niitä koska ajattelee ostajien niitä haluavan eivätkä muut käy niin hyvin kaupaksi. Tyypillinen kehä siis joka kumoaa aika tehokkasti sen olettamuksen että kapitalismi tuottaisi automaattisesti sitä mitä ostajat haluavat.
        Tämähän juontaa juurensa siihen että aikaisemmin joustokeuloja oli vain kalliissa ja hyvissä pyörissä. Kannati siis laittaa jonkinlainen joustokeula halpaankin pyörään koska se sai sen näyttämään kalliimmalta ja siksi haluttavammalta. vähitellen on vain unohtunut missä alunperin mentiin ja se nyt vain "kuuluu" pyörään eikä kukaan oikein muista miksi.
        Ja kun halvalla nyt ei vain saa hyvää niin suuri osa ajaa nyt turhaa painoa tuovilla keuloilla. Kyllähän niistä suurin osa toimii vielä suhteellisen turvallisesti. Mutta odotellaanpa vielä muutama vuosi niin maailma on täynnä kymmenvuotiaita pyöriä joiden keulojen kestävyydestä ei kukaan osaa sanoa mitään. Voi kestää tai sitten ei.


      • joohan68
        Keulakuvatus kirjoitti:

        Harva pyörän ostaja oikeasti ajattelee sitä mitä oikeasti pyörältä haluaa. Hän ottaa sen joustokeulaisen pyörän kun niitä näyttää kaikilla muillakin olevan. Kauppias taas myy niitä koska ajattelee ostajien niitä haluavan eivätkä muut käy niin hyvin kaupaksi. Tyypillinen kehä siis joka kumoaa aika tehokkasti sen olettamuksen että kapitalismi tuottaisi automaattisesti sitä mitä ostajat haluavat.
        Tämähän juontaa juurensa siihen että aikaisemmin joustokeuloja oli vain kalliissa ja hyvissä pyörissä. Kannati siis laittaa jonkinlainen joustokeula halpaankin pyörään koska se sai sen näyttämään kalliimmalta ja siksi haluttavammalta. vähitellen on vain unohtunut missä alunperin mentiin ja se nyt vain "kuuluu" pyörään eikä kukaan oikein muista miksi.
        Ja kun halvalla nyt ei vain saa hyvää niin suuri osa ajaa nyt turhaa painoa tuovilla keuloilla. Kyllähän niistä suurin osa toimii vielä suhteellisen turvallisesti. Mutta odotellaanpa vielä muutama vuosi niin maailma on täynnä kymmenvuotiaita pyöriä joiden keulojen kestävyydestä ei kukaan osaa sanoa mitään. Voi kestää tai sitten ei.

        10 vuotta vanhoja joustokeulapyöriä, ainaki zoomin keuloja on vaikka kuinka paljon
        vielä liikenteessä.
        hyvin näyttävät toimivan, muussa kuin kilpakäytössä siis.
        käsittääkseni suurin osa fillaroitsijoista ei aja kilpaa, ainakaan radoilla tai maastossa.


      • Keulakuvatus
        joohan68 kirjoitti:

        10 vuotta vanhoja joustokeulapyöriä, ainaki zoomin keuloja on vaikka kuinka paljon
        vielä liikenteessä.
        hyvin näyttävät toimivan, muussa kuin kilpakäytössä siis.
        käsittääkseni suurin osa fillaroitsijoista ei aja kilpaa, ainakaan radoilla tai maastossa.

        No eivät ne kyllä hyvin toimi, eivätkä ole koskaan hyvin toimineetkaan (siis jouston suhteen). Mutta jos hyvintoimimisella tarkoitetaan sitä että ne ovat edelleen kasassa niin silloin toki ne toimivatkin edelleen. Mutta jos perinteinen teräshaarukka kestää helposti 50 vuotta niin en kyllä luottaisi noiden pysyvän kasassa niin pitkään. Kunnollisten tiivisteiden puute jo johtaa siihen että ne ovat käytännössä vanhemmiten aina sisältä kosteita joka ei voi olla hyvä yhdistelmä heppoisten jousien kanssa. Olen niitä nimittäin avannut ja nähnyt miten paljon vettä ja likaa niihin menee sisään.
        Ja nuokin näillä sattuneet onnettomuudet (eli siis katkeamiset) ovat sattuneet juuri tavallisessa liikenteessä, eivät kisa- tai maasto-oloissa. Suuri osa maastossa ajavista nimittäin ajaa ihan kunnon keuloilla.
        Mutta jos


      • joohan68
        Keulakuvatus kirjoitti:

        No eivät ne kyllä hyvin toimi, eivätkä ole koskaan hyvin toimineetkaan (siis jouston suhteen). Mutta jos hyvintoimimisella tarkoitetaan sitä että ne ovat edelleen kasassa niin silloin toki ne toimivatkin edelleen. Mutta jos perinteinen teräshaarukka kestää helposti 50 vuotta niin en kyllä luottaisi noiden pysyvän kasassa niin pitkään. Kunnollisten tiivisteiden puute jo johtaa siihen että ne ovat käytännössä vanhemmiten aina sisältä kosteita joka ei voi olla hyvä yhdistelmä heppoisten jousien kanssa. Olen niitä nimittäin avannut ja nähnyt miten paljon vettä ja likaa niihin menee sisään.
        Ja nuokin näillä sattuneet onnettomuudet (eli siis katkeamiset) ovat sattuneet juuri tavallisessa liikenteessä, eivät kisa- tai maasto-oloissa. Suuri osa maastossa ajavista nimittäin ajaa ihan kunnon keuloilla.
        Mutta jos

        minkä takia ns ammatikseen pyöriä myyvät liikkeet, ja siellä toimivat alan ammattilaiset
        myyvät näitä hengenvaarallisia toimimattomia joustokeuloja ?
        kukaan ei näytä ottavan vastuuta asiasta, mm kuolontapauksesta, missä
        aika paljon pyörää käyttävälle nuorelle myytiin laatuNishiki, eikä
        turvatonta markettipyörää.


      • PyöräPelle
        joohan68 kirjoitti:

        minkä takia ns ammatikseen pyöriä myyvät liikkeet, ja siellä toimivat alan ammattilaiset
        myyvät näitä hengenvaarallisia toimimattomia joustokeuloja ?
        kukaan ei näytä ottavan vastuuta asiasta, mm kuolontapauksesta, missä
        aika paljon pyörää käyttävälle nuorelle myytiin laatuNishiki, eikä
        turvatonta markettipyörää.

        No kauppiaiden on myytävä käytännössä sitä mitä valmistajat tuottavat. Ja kun suuri osa ihmisistä ei ole valmis maksamaan pyörästään kuin muutaman satasen niin ei ole oikein muuta tarjota kuin halvalla tuotettua. Nyt on sitten valmistajien taholta päätetty että kaikissa pyörissä on oltava joustokeula, oli sitten pyörän hinta mikä tahansa. Siinäpä se.

        Myös ns. laatuvalmistajat, vaikkapa Nishiki, toimivat ihan samoilla markkinoilla kuin muutkin. Ja jos muut tarjoavat joustokeulaa niin Nishikinkin pitää niin tehdä ettei jää jalkoihin. Mutta kun alle tonnin pyörään ei oikein voi budjetoida laatukeulaa (ja suuri osa ihmisistä ei sitä tunnistaisi vaikka sen siihen laittaisi) niin Nishikikin laittaa samaa halpaa kuin muutkin. Näin se vain menee.


      • joohan68
        PyöräPelle kirjoitti:

        No kauppiaiden on myytävä käytännössä sitä mitä valmistajat tuottavat. Ja kun suuri osa ihmisistä ei ole valmis maksamaan pyörästään kuin muutaman satasen niin ei ole oikein muuta tarjota kuin halvalla tuotettua. Nyt on sitten valmistajien taholta päätetty että kaikissa pyörissä on oltava joustokeula, oli sitten pyörän hinta mikä tahansa. Siinäpä se.

        Myös ns. laatuvalmistajat, vaikkapa Nishiki, toimivat ihan samoilla markkinoilla kuin muutkin. Ja jos muut tarjoavat joustokeulaa niin Nishikinkin pitää niin tehdä ettei jää jalkoihin. Mutta kun alle tonnin pyörään ei oikein voi budjetoida laatukeulaa (ja suuri osa ihmisistä ei sitä tunnistaisi vaikka sen siihen laittaisi) niin Nishikikin laittaa samaa halpaa kuin muutkin. Näin se vain menee.

        siis polkupyöriä myyvät erikoisliikkeet ovatkin erikoistuneet kuluttajien huijaukseen.
        luulin että tällä palstalla biltema ja kumpp. on todettu, alan ammattilaisten silmissä,
        huijareksi. aikamoinen mielipide. saahan maailmalta korkeatasoisia komponentteja, myös
        edullisiin, ei "laatuvalmistajien" pyöriin.


      • pyöräilijä mies
        PyöräPelle kirjoitti:

        No kauppiaiden on myytävä käytännössä sitä mitä valmistajat tuottavat. Ja kun suuri osa ihmisistä ei ole valmis maksamaan pyörästään kuin muutaman satasen niin ei ole oikein muuta tarjota kuin halvalla tuotettua. Nyt on sitten valmistajien taholta päätetty että kaikissa pyörissä on oltava joustokeula, oli sitten pyörän hinta mikä tahansa. Siinäpä se.

        Myös ns. laatuvalmistajat, vaikkapa Nishiki, toimivat ihan samoilla markkinoilla kuin muutkin. Ja jos muut tarjoavat joustokeulaa niin Nishikinkin pitää niin tehdä ettei jää jalkoihin. Mutta kun alle tonnin pyörään ei oikein voi budjetoida laatukeulaa (ja suuri osa ihmisistä ei sitä tunnistaisi vaikka sen siihen laittaisi) niin Nishikikin laittaa samaa halpaa kuin muutkin. Näin se vain menee.

        Suomalaisen pyöränostajan mielessä pitäisi tapahtua koko lailla täydellinen muutos, että halpisromujen myynti loppuisi. Pyörän ostajan pitäisi ymmärtää, että laatu maksaa, mutta toisaalta pyörä on pitkäaikainen sijoitus jopa 20 vuodeksi eteenpäin. Silloin se 1000-1700 euroa kannattaa sijoittaa pyörään. Tarkoitushan on kuitenkin, että kuluvaa osaa vaihdetaan ajan mittaan ja pyörä huolletaan ja pidetään ajokuntoisena, jolloin se maksaa itsensä käyttöarvollaan takaisin. Hyvän joustokeulan saa kun pyörän hintalappu alkaa suunnilleen sillä tonnilla, hieman allekin saa jo.

        Toiseksi EU-lainsäädännössä pitäisi tapahtua muutos. Nämä halpiskeulat pitäisi kieltää kokonaan. 10 vuotta vanha, ulkona säilytetty "maastopyörä" on sisältä niin vettynyt ja ruosteessa, etten yhtään ihmettele jos keula katkeaa alta yllättäen. Ja halpakin keula pitäisi putsata ja huoltaa noin 50 ajotunnin välein.

        Joustokeulasta on tullut ihan kaupunkipyöriinkin täysin tarpeeton ulkonäön vuoksi laitettu varuste, valitettavasti useimmiten hyvin heikkolaatuinen sellainen. Joustokeulalla ei käytännössä tee yhtään mitään kaupungissa eikä maantiellä. Hyvä jäykkä keula on paljon parempi ratkaisu. Sama koskee halpis levyjarruja. Joku mekaaninen halpavalmistajan levyjarrupaska on ihan yhtä hyvä kuin ei jarruja ollenkaan. Kohtuullinen v-jarru olisi paljon turvallisempi ja parempi ratkaisu. Levyjarrutkin ovat vaan nykyisin muoti-ilmiö pyörissä. Toki kalliimman pään pyörässä kunnollinen hydraulinen tai jopa mekaaninen levyjarru on perusteltu ratkaisu.

        Pyöräliikkeet tosiaan myyvät sitä mitä kansa haluaa. Halvalla halpaa. Sitten siihen halpaan lyödään onneton joustokeula kiinni ulkonäkösyistä. Näin nyt ovat pyöränvalmistajat valitettavasti päättäneet.

        Nishiki jonka keula katkeaa alta on kaikkea muuta kuin laatupyörä. Pyörän myyneen liikkeen pitäisi ottaa tapauksesta täysi vastuu.

        käyttäjällä nyt tietysti on se vastuu, että pyörän keula pitää avata, putsata ja huoltaa tasaisin väliajoin. keula imee sisäänsä vettä, kuraa ja muuta likaa ajan myötä kuitenkin. Vesi on jousille myrkkyä. Halpakeuloissa on heikkolaatuiset jousetkin.


      • joohan68
        pyöräilijä mies kirjoitti:

        Suomalaisen pyöränostajan mielessä pitäisi tapahtua koko lailla täydellinen muutos, että halpisromujen myynti loppuisi. Pyörän ostajan pitäisi ymmärtää, että laatu maksaa, mutta toisaalta pyörä on pitkäaikainen sijoitus jopa 20 vuodeksi eteenpäin. Silloin se 1000-1700 euroa kannattaa sijoittaa pyörään. Tarkoitushan on kuitenkin, että kuluvaa osaa vaihdetaan ajan mittaan ja pyörä huolletaan ja pidetään ajokuntoisena, jolloin se maksaa itsensä käyttöarvollaan takaisin. Hyvän joustokeulan saa kun pyörän hintalappu alkaa suunnilleen sillä tonnilla, hieman allekin saa jo.

        Toiseksi EU-lainsäädännössä pitäisi tapahtua muutos. Nämä halpiskeulat pitäisi kieltää kokonaan. 10 vuotta vanha, ulkona säilytetty "maastopyörä" on sisältä niin vettynyt ja ruosteessa, etten yhtään ihmettele jos keula katkeaa alta yllättäen. Ja halpakin keula pitäisi putsata ja huoltaa noin 50 ajotunnin välein.

        Joustokeulasta on tullut ihan kaupunkipyöriinkin täysin tarpeeton ulkonäön vuoksi laitettu varuste, valitettavasti useimmiten hyvin heikkolaatuinen sellainen. Joustokeulalla ei käytännössä tee yhtään mitään kaupungissa eikä maantiellä. Hyvä jäykkä keula on paljon parempi ratkaisu. Sama koskee halpis levyjarruja. Joku mekaaninen halpavalmistajan levyjarrupaska on ihan yhtä hyvä kuin ei jarruja ollenkaan. Kohtuullinen v-jarru olisi paljon turvallisempi ja parempi ratkaisu. Levyjarrutkin ovat vaan nykyisin muoti-ilmiö pyörissä. Toki kalliimman pään pyörässä kunnollinen hydraulinen tai jopa mekaaninen levyjarru on perusteltu ratkaisu.

        Pyöräliikkeet tosiaan myyvät sitä mitä kansa haluaa. Halvalla halpaa. Sitten siihen halpaan lyödään onneton joustokeula kiinni ulkonäkösyistä. Näin nyt ovat pyöränvalmistajat valitettavasti päättäneet.

        Nishiki jonka keula katkeaa alta on kaikkea muuta kuin laatupyörä. Pyörän myyneen liikkeen pitäisi ottaa tapauksesta täysi vastuu.

        käyttäjällä nyt tietysti on se vastuu, että pyörän keula pitää avata, putsata ja huoltaa tasaisin väliajoin. keula imee sisäänsä vettä, kuraa ja muuta likaa ajan myötä kuitenkin. Vesi on jousille myrkkyä. Halpakeuloissa on heikkolaatuiset jousetkin.

        joopa joo, suomalaisista n 50%:a ajaa alle 50 km / kausi,
        niillehän ilman muuta pitää hankkia 1000:n euron pyörä. Tietty ensin
        lottokioskin kautta, tai voihan sitä olla muuta hankkimatta sinä vuonna,
        ja seuraavana kun se siitä torin nurkilta kuitenkin anastetaan.
        hohhoijjaa, ihme että sodanajan mankeleilla isoisäkin pääsi syvärille saakka,
        vaikka oli teräsrungot ja kellokeskiöt ym, ihan mahdottomia romuja käytössä.
        tai siis heikkolaatuisia


      • kyllähän64
        joohan68 kirjoitti:

        joopa joo, suomalaisista n 50%:a ajaa alle 50 km / kausi,
        niillehän ilman muuta pitää hankkia 1000:n euron pyörä. Tietty ensin
        lottokioskin kautta, tai voihan sitä olla muuta hankkimatta sinä vuonna,
        ja seuraavana kun se siitä torin nurkilta kuitenkin anastetaan.
        hohhoijjaa, ihme että sodanajan mankeleilla isoisäkin pääsi syvärille saakka,
        vaikka oli teräsrungot ja kellokeskiöt ym, ihan mahdottomia romuja käytössä.
        tai siis heikkolaatuisia

        Aistin kommentissasi pienen ironian, mutta oikaisen ja valotan asiaa näiden nk. "sodanajan" pyörien kohdalta sen verran, ettei teräsrunko tee pyörästä lainkaan huonoa (vaikka moni nykyteini niin luuleekin) ja ettei näissä pyörissä suinkaan käytetty mainitsemaasi kellokeskiötä.

        Silloiset vakio (sota) pyörät olivat käyttötarkoitukseensa valmistettuja, mahdollisimman tukevarakenteisia ja helposti korjattavia, niin kuin muutkin sen ajan kulkineet. Rungot olivat ohentamatonta, pehmeää teräsputkea sillä se oli iskunkestävää, edullista ja helppoa juottaa (rungothan liitettiin silloin valtaosin muhveilla messinkijuotoksin)

        Keskiönä käytettiin lähes poikkkeuksetta yhtenäisillä, taotuilla teräskammilla varustettua Fauber -keskiötä, joka kestää melko hyvin laiminlyöntejä, pysyy hyvin säädössään ja on muutaman vuoden välein huollettuna käytännöllisesti katsoen ikuinen. Jopa kaatopaikoilta löytyneissä vääntyneissä rungoissa on ollut toimiva Fauber!!! Sen ainoa miinuspuoli oli suhteellisen suuri paino.

        Mainitsemasi kellokeskiöt yleistyivät lähinnä maantiepyörissä sotien jälkeen, patentoijaa ei tarkkaan muista mutta edelläkävijöinä olivat vahvasti kuvassa ainakin Singer, Stronglight ja Campagnolo. Pääpiirteiltään kellokeskiö muistutti lähinnä 70 -luvulla halvoissa retkeilypyörissä yleisesti käytettyä nk. kiilakeskiötä, mutta oli tätä huomattavasti kestävämpi, pysyi säädöissään, kammet olivat alumiinia ja niiden kiinnitys vankempi. Nykyaikainen kasettikeskiö on rakenteellisesti suora johdannainen kellokeskiöstä, mutta koska elämme kertakäyttökulttuurissa, ei sitä voi enää huoltaa/korjata, kuten oli kellokeskiön laita.

        Yleisesti ottaen varsin harva pyörä suoranaisesti hajoaa normaalista ajamisesta, halvemmat vain kuluvat kalliimpia nopeammin. Omiin havaintoihini perustuen voin myös todeta, että halvan pyörän pahin vihollinen on sen välinpitämätön omistaja!

        Halpaa ei viitsitä huoltaa, koska se on vain "halpa polkupyörä", ei enempää. Yksi tapa todistaa sen huonous on viedä se kaupungille telineeseen pariksi viikoksi potkittavaksi => huono pyörä, kun ei kestänyt muutaman turhautuneen nuorisoporukan kung fu -harjoituksia. Lopulta tämä sääliä ansaitsematon "romu" jätetään pesemättä, rasvaamatta ja pumppaamatta talveksi kerrostalon telineeseen ja kevällä todetaan, että kyllä täytyy saada uusi pyörä, tuo vanhahan on jo ihan romu.......

        Jotenkin näin se menee, eix jeh?

        ps: itse omistan 31, 27, 11, 10 ja 5 -vuotiaat polkupyörät, joista yksikään ei ole romu!


      • joohan68
        kyllähän64 kirjoitti:

        Aistin kommentissasi pienen ironian, mutta oikaisen ja valotan asiaa näiden nk. "sodanajan" pyörien kohdalta sen verran, ettei teräsrunko tee pyörästä lainkaan huonoa (vaikka moni nykyteini niin luuleekin) ja ettei näissä pyörissä suinkaan käytetty mainitsemaasi kellokeskiötä.

        Silloiset vakio (sota) pyörät olivat käyttötarkoitukseensa valmistettuja, mahdollisimman tukevarakenteisia ja helposti korjattavia, niin kuin muutkin sen ajan kulkineet. Rungot olivat ohentamatonta, pehmeää teräsputkea sillä se oli iskunkestävää, edullista ja helppoa juottaa (rungothan liitettiin silloin valtaosin muhveilla messinkijuotoksin)

        Keskiönä käytettiin lähes poikkkeuksetta yhtenäisillä, taotuilla teräskammilla varustettua Fauber -keskiötä, joka kestää melko hyvin laiminlyöntejä, pysyy hyvin säädössään ja on muutaman vuoden välein huollettuna käytännöllisesti katsoen ikuinen. Jopa kaatopaikoilta löytyneissä vääntyneissä rungoissa on ollut toimiva Fauber!!! Sen ainoa miinuspuoli oli suhteellisen suuri paino.

        Mainitsemasi kellokeskiöt yleistyivät lähinnä maantiepyörissä sotien jälkeen, patentoijaa ei tarkkaan muista mutta edelläkävijöinä olivat vahvasti kuvassa ainakin Singer, Stronglight ja Campagnolo. Pääpiirteiltään kellokeskiö muistutti lähinnä 70 -luvulla halvoissa retkeilypyörissä yleisesti käytettyä nk. kiilakeskiötä, mutta oli tätä huomattavasti kestävämpi, pysyi säädöissään, kammet olivat alumiinia ja niiden kiinnitys vankempi. Nykyaikainen kasettikeskiö on rakenteellisesti suora johdannainen kellokeskiöstä, mutta koska elämme kertakäyttökulttuurissa, ei sitä voi enää huoltaa/korjata, kuten oli kellokeskiön laita.

        Yleisesti ottaen varsin harva pyörä suoranaisesti hajoaa normaalista ajamisesta, halvemmat vain kuluvat kalliimpia nopeammin. Omiin havaintoihini perustuen voin myös todeta, että halvan pyörän pahin vihollinen on sen välinpitämätön omistaja!

        Halpaa ei viitsitä huoltaa, koska se on vain "halpa polkupyörä", ei enempää. Yksi tapa todistaa sen huonous on viedä se kaupungille telineeseen pariksi viikoksi potkittavaksi => huono pyörä, kun ei kestänyt muutaman turhautuneen nuorisoporukan kung fu -harjoituksia. Lopulta tämä sääliä ansaitsematon "romu" jätetään pesemättä, rasvaamatta ja pumppaamatta talveksi kerrostalon telineeseen ja kevällä todetaan, että kyllä täytyy saada uusi pyörä, tuo vanhahan on jo ihan romu.......

        Jotenkin näin se menee, eix jeh?

        ps: itse omistan 31, 27, 11, 10 ja 5 -vuotiaat polkupyörät, joista yksikään ei ole romu!

        naulan kantaan veliseni,
        edullinen pyörä kestää sen 50 - 100 kilsaa vuodessa torille, terassille ja kauppaan
        ajavalle kuluttajalle koko eliniän ainakin sen 10 vuotta.
        kunhan muistaa:
        kiristää polkimet kunnolla
        rasvata ketjut ja vaijerit ja muut liikkuvat osat
        huoltaa ja putsata
        säätää vaihteet ja jarrut
        ja näitä toimenpiteitä toistaa suht. säännöllisesti
        jopa sissit pelaa näillä ohjeilla
        tarvitaan varmaan paha lama, opettamaan rahan arvon, joka siis säilyy kun
        huolehtii vehkeistään.


      • pyöräilevä mies
        joohan68 kirjoitti:

        naulan kantaan veliseni,
        edullinen pyörä kestää sen 50 - 100 kilsaa vuodessa torille, terassille ja kauppaan
        ajavalle kuluttajalle koko eliniän ainakin sen 10 vuotta.
        kunhan muistaa:
        kiristää polkimet kunnolla
        rasvata ketjut ja vaijerit ja muut liikkuvat osat
        huoltaa ja putsata
        säätää vaihteet ja jarrut
        ja näitä toimenpiteitä toistaa suht. säännöllisesti
        jopa sissit pelaa näillä ohjeilla
        tarvitaan varmaan paha lama, opettamaan rahan arvon, joka siis säilyy kun
        huolehtii vehkeistään.

        Vai että edullinen pyörä kestää sen 50-100 km vuodessa. Minulla tulee jopa parisataa kilometriä viikossa pyörällä. Siinä kohtaa halpa pyörä olisi mennyt kaatopaikalle jo kesken viikon.

        Kyllä on suomalaiset laiskaa kansaa jos ei viitsitä pyörällä ajaa kuin 50-100 km vuodessa ja sekin kauppaan, torille tai terassille. Muuten poltetaan bensaa menemään vaikka _kaikki_ matkat voisi käytännössä kulkea ihan yhtä hyvin polkupyörällä. Teen jopa 25 asteen pakkasessa reilun kymmenen kilsan työmatkan pyörällä. Se on pukeutumiskysymys.

        Huollon kanssa olet ihan oikeassa, pyörää tulee huoltaa säännöllisesti.

        Ajan käytännössä kaikki arkipäivän matkat pyörällä, minkä lisäksi ajan maasto- ja maantielenkkejä. Kerään vuodessa noin 10 000 km pyörällä. Pyörä on (vielä tonninkin arvoisena) edullinen, ympäristö-ystävällinen ja kuntoa kasvattava kulkuneuvo. Mikä parasta, se lähtee "käyntiin" silloinkin kun naapurin auto ei lähde pakkasaamuna. Pyörällä pääsee aina. Eikä mene muuten rahaa bensaan eikä tarvitse maksaa autoveroja valtiolle.

        Kyllä on asennevika monella suomalaisella jos ei tule ajettua kuin 50-100 km koko vuoden aikana pyörällä. Siinä kohtaa pitäisi laittaa autot pois ja ruveta kansalaisten ihan oikeasti liikkumaan pyörällä. Kaupungissa ei edes ole mitään syytä liikkua autolla. Parkkipaikkoja on vähän, nekin maksavat aina, minkä lisäksi bensa on kallista. Auto on lisäksi kaupungissa tarpeeton riski kävelijöille ja pyöräilijöille, joiden valtakunta kaupungin pitäisi olla.

        Suomi on harvinaisen pyöräilyvihamielinen maa. Autoilevalle suomalaiselle pyöräilevä kanssaihminen on riesa, josta pitäisi päästä eroon. Sain eilen itse asiassa erään neropattiautoilijan tuulilasinpesunesteet päälleni, äijä käytti pesuria ihan tahallaan juuri kun olin kohdalla. Ilmeisesti autotien reunassa ajaminen ärsytti. Jalkakäytävälläkään ei saa ajaa pyörällä.

        Risteyksissä autoilijat eivät muista pysähtyä kunnioittamaan punaisia valojaan eivätkä katso että pyöräilijä on tulossa risteykseen. Olen joutunut vaaraan monta kertaa siksi, että autoilija ei kunnioita kevyttä liikennettä.

        Maantiellä autoilija ei muista kunnioittaa pyöräilijän polkurauhaa. Ajetaan ihan kiinni eikä muisteta, että maantien reunassa saa polkea pyörällä rauhassa.

        Niinpä, suomalaisista suurin osa polkee 50-100 km vuodessa. Lopun aikaa suomalaiset ovat autojensa kanssa riesana kaikelle kevyelle liikenteelle.


      • Komposiittitermiitti
        järki käteen kirjoitti:

        Ei kai normikuluttajan tarvitse laittaa kolmea tonnia pyörään. Mutta sitä maalaisjärkeä sopii silti käyttää. Halpiskeula ei TODELLAKAAN ole tarpeellinen pyörän varuste, ovat itse asiassa hengenvaarallisia virityksiä. Pyörä kannattaa vaatia jäykällä keulalla, jos pyörä maksaa sen muutaman satasen. Todennäköisesti pyörä pysyy silloin jopa yhtenä kappaleena.

        En ymmärrä miksi johonkin Helkaman sinänsä aivan paskoihin citypyöriin on pakko tunkea se joustokeula mukaan. Taikka miksi halpis"maastopyörissä" on pakko olla se halvin mahdollinen halpajoustokeula, joka on ihan turha ja heikoista osista kasattuna toimiikin täysin väärin.

        Tavalliselle normipolkijalle riittää ihan hyvin joku täysin vaihteeton Helkama Jääkäri tai Jopo. Se vastaa suunnilleen omistajansa älykkyysosamäärääkin oikein hyvin. Jätetään sitten ne ihan oikeat polkupyörät meille harrastajille levyjarruineen ja joustokeuloineen.

        Kyllä se on ihan ostajan oma vika jos siihen kuolee, että halpiskeula katkeaa alta. Silloin on tullut ostettua halvalla halpaa. Siinä saa sitten ihan tasan sitä mitä ansaitseekin. Aplodit vielä päälle pitäisi antaa. Kannattiko haluta se halpajoustokeula pyörään? Toisaalta pyöräliikkeet ovat ihan yhtä syyllisiä kun myyvät sitä halpaa sillä halpisjoustokeulalla muotisyistä.

        Sen verran vielä, että se oikea, kallis joustokeula on sellainen osa joka tarvitaan vain ja ainoastaan maasto, dirtti tai dh-käytössä. Mikään muu pyörä ei tarvitse joustokeulaa. Halpismaastopyörillä ei edes pitäisi yrittää mennä metsään, koska ne eivät sitä kestä.

        Kallis pyörä ja kova treeni = korkea älykkyys? Tuskin, jotainhan niillä varusteilla ja kovalla treenillä usein paikataan.

        Hyvin typerää ja tunteetonta on syyttää ostajaa kuolemansa ansaitsijaksi. Suurin osa ostajista on vain arkisia polkupyörän tarvitsijoita, jotka luottavat myyjän sanaan. Ei sellainen ostaja vietä tuntitolkulla aikaa fillarifoorumeilla eikä pitäisikään, sitä varten ovat myyjät, ainakin pitäisi olla. Vastuullisuutta tarvitaan valmistukseen ja myyntiin, se on kaiken lähtökohta, sillä ei kaikkien tarvitse tietää kaikkea ja kaikesta, mutta muistettakoon, että on niitä kalliitakin pyöriä hajonnut.


      • retkuperä

        Voi hyvä h*lvetti mikä saarna :D Jollakin on katkennut pyörästä keula ja henki menee, entäs sitten. Montako niitä pyöräilijöitä jää auton alle ja tappaa itsensä sillä kun eivät osaa edes PERUSSÄÄNTÖJÄ liikenteestä?
        Ihan sama mitä siinä keulassa on kiinni kun auton alle jää, kotiin kuolee päivittäin useampi ihminen kuin halvalla pyörällä.
        Toivottavasti käytät edes kypärää, ihan vaan hiusten vuoksi kun muuta suojattavaa ei juuri taida olla.


      • welmo

        "sitä sai mitä tilasi
        Kyseinen pyöräilijä sai ihan sitä mitä oli tilannutkin. Itse asiassa tästä kuolemasta pitäisi turman uhrin ansaita Darwinin palkinto, sen verran turha kuolema tuli. Menisiköhän viimein kaaliin edes jollekulle, että halvat pyörät ovat hengenvaarallisia vehkeitä."

        Onhan jumakauta kummallinen asenne kommentaattorilla, kun joku on oikeasti menettänyt ainokaisensa! Tää hahmo voisi käppäillä tavalliseksi kansalaiseksi naamioituneena kuuntelemaan myyjien ylistävät myyntipuheet juurikin tommosista pyöristä. Darwinisti varmaankin ilkkuu myös viallisen sähkölaitteen tappaman henkilön hautajaisissa jotta: "mitäs osti halvan!".

        Pakko olla trolli? Siis onhan?


      • Miten niin?
        welmo kirjoitti:

        "sitä sai mitä tilasi
        Kyseinen pyöräilijä sai ihan sitä mitä oli tilannutkin. Itse asiassa tästä kuolemasta pitäisi turman uhrin ansaita Darwinin palkinto, sen verran turha kuolema tuli. Menisiköhän viimein kaaliin edes jollekulle, että halvat pyörät ovat hengenvaarallisia vehkeitä."

        Onhan jumakauta kummallinen asenne kommentaattorilla, kun joku on oikeasti menettänyt ainokaisensa! Tää hahmo voisi käppäillä tavalliseksi kansalaiseksi naamioituneena kuuntelemaan myyjien ylistävät myyntipuheet juurikin tommosista pyöristä. Darwinisti varmaankin ilkkuu myös viallisen sähkölaitteen tappaman henkilön hautajaisissa jotta: "mitäs osti halvan!".

        Pakko olla trolli? Siis onhan?

        Halpiskeulan ostaja tietää sen olevan vaarallinen. Oma vika siis.


      • Pomppukeppi
        Miten niin? kirjoitti:

        Halpiskeulan ostaja tietää sen olevan vaarallinen. Oma vika siis.

        "Halpiskeulan ostaja tietää sen olevan vaarallinen. Oma vika siis."

        Hengenvaarallista tuotetta ei saa myydä. Piste. Ei ole kuluttajan tehtävä olla joka alan asiantuntija ja tietää mikä kestää mitäkin. Hengenvaarallisia tuotteita ei yksinkertaisesti saa olla myynnissä. Me emme mitenkään voi valvoa että jokainen yksinhuoltajaäiti tai 15 vuotias poika osaa arvioida riskit ihan itse. Tuollainen "oma vika" asenne on todella ylimielinen ja itsekäs.


      • LZ 127
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Halpiskeulan ostaja tietää sen olevan vaarallinen. Oma vika siis."

        Hengenvaarallista tuotetta ei saa myydä. Piste. Ei ole kuluttajan tehtävä olla joka alan asiantuntija ja tietää mikä kestää mitäkin. Hengenvaarallisia tuotteita ei yksinkertaisesti saa olla myynnissä. Me emme mitenkään voi valvoa että jokainen yksinhuoltajaäiti tai 15 vuotias poika osaa arvioida riskit ihan itse. Tuollainen "oma vika" asenne on todella ylimielinen ja itsekäs.

        En kannata valtion holhousta, mutta toisaalta myöskään ei ole hyväksyttävää, että tietämättömille myydään hengenvaarallista tavaraa. Optimaalinen ratkaisu siis olisi, että halpispyöriä saa myydä, mutta niissä täytyy olla selkeästi näkyvä, suuri tarra tyyliin: "VAROITUS: TÄLLÄ POLKUPYÖRÄLLÄ AJAMINEN ON HENGENVAARALLISTA!"


      • wwwwwwwwww
        LZ 127 kirjoitti:

        En kannata valtion holhousta, mutta toisaalta myöskään ei ole hyväksyttävää, että tietämättömille myydään hengenvaarallista tavaraa. Optimaalinen ratkaisu siis olisi, että halpispyöriä saa myydä, mutta niissä täytyy olla selkeästi näkyvä, suuri tarra tyyliin: "VAROITUS: TÄLLÄ POLKUPYÖRÄLLÄ AJAMINEN ON HENGENVAARALLISTA!"

        Ainakin suntourin haarukoissa on tarra mihin ne on suunniteltu tyyliin "for light xc use only". Mulla oli yhdessä pyörässä suntour xcm haarukka jota en pitänyt hengenvaarallisena mutta hyppimään en sillä olisi lähtenyt, siinä oli tuo varoitustarra.

        Jos fillarissa on halpahaarukka niin myyjän pitää kertoa minkälaista rasitusta se kestää. Huono juttu on jos myydään 400 euron täysjoustoa "nonniin,siitä sitten kassan kautta soramontulle hyppelemään" tyyliin.


      • Greglemond
        saarna teille kirjoitti:

        No jo on perkeleen hyvä pyörä kun keula katkeaa alta. Halvalla saa edelleenkin halpaa. Alan ammattiliike on myynyt tappovehkeen halvalla joustokeulalla, joka on lyöty pyörään kiinni ihan puhtaasti markkinointisyistä. Sitten pyöräliikkeiden mafia myy näitä "hybridejä" pöljälle ostajalle, joka ei ymmärrä vaatia ihan oikeaa polkupyörää. Lopputulos on sitten pahimmassa tapauksessa pyörän ostajan kuolema täysin tarpeettomassa onnettomuudessa. Biltema on luku erikseen. Yosemite on lähinnä korni vitsi.


        Näiden halvoilla joustokeuloilla varustettujen hybridien ja "maastopyörien" myyminen pitäisi kieltää kertakaikkiaan lailla. Halpa joustokeula on hengenvaarallinen ja teknisesti täysin tarpeeton varuste. Tällaiset kaupunkipyörät ja halvemman pään kaupunkimaastopyörät pitäisi varustaa laadukkaalla jäykällä haarukalla.

        Valitettavasti suomalainen pyöränostaja haluaa sen pyöränsä mahdollisimman halvalla, viis laadusta. Pyöräkauppiaille on houkuttelevaa myydä näitä hybridiksi kutsuttuja romukasoja ostajille. Eipä tarvitse kysellä sen enempää ostajan tarpeista ja raha vaihtaa omistajaa kuitenkin.
        Kaipa se oppi joskus menee päähän, että halvalla ei saa hyvää. Sellaista ei edes ole kuin hyvä hybridipyörä. On vain huonoja ja kerta kaikkisen surkeita hybridejä, niillä on jonkun verran hintaeroa välissä. Ihan turhia vehkeitä ovat kaikki.

        lopuksi vähän listaa:

        -hybridipyörä ei tarvitse joustokeulaa, halvat keulat ovat hengenvaarallisia
        -hybridipyöriin myydään mukaan halvimmat mahdolliset levyjarrut, ulkonäkösyistä. Vaadi V-jarrut.
        -hybridipyörissä on tarpeettoman paljon vaihteita ja vieläpä maastovälityksillä, vaadi maantievälitykset ja korkeintaan 18 vaihdetta. Napavaihde jossa on 7 tai 8 vaihdetta riittää sekin oikein hyvin.
        -hybridipyörä on maastopyörän ja jonkun muun pyörätyypin äpärälapsi, se ei ole käytännössä hyvä minkäänlaiseen polkemiseen
        -hybridipyörissä on kaikille alustoille sopimattomat renkaat ja halvimmat mahdolliset kiekot
        -ostajana sinua on kusetettu liikkeessä myymällä sinulle vaikkapa SLX-takavaihtajalla pyörä, kun kaikki muu on korkeintaan aliviota tai deorea pyörässä, kenties jotakin vielä huonompaakin.
        -varminta on jättää hybridi kauppaan

        Suosittelen yleiseen pyöräilykäyttöön cyklocrossaria hyvillä osilla. Kaikkeen muuhun pyörä käyttötarkoituksen mukaan. Maastoon maastopyörä, maantielle maantiepyörä ja niin edelleen.

        Milloinkahan polkupyörille saadaan yhtenäiset turvallisuusvaatimukset, jotka jokaisen pyörän pitää täyttää?

        Kaveri hyppäsi k.40 hyppyrimäestä -80luvulla mummupyörällä eikä ollut joustokeulaa kaveri lähti palkattavaksi ja minä keräsin pyörän osat mukaani.Kyllä 100e pyörällä voi liikkua turvallisesti kunhan korvienvälissä on muutakin kuin sahajauhoa.


      • Gregglemond
        welmo kirjoitti:

        "sitä sai mitä tilasi
        Kyseinen pyöräilijä sai ihan sitä mitä oli tilannutkin. Itse asiassa tästä kuolemasta pitäisi turman uhrin ansaita Darwinin palkinto, sen verran turha kuolema tuli. Menisiköhän viimein kaaliin edes jollekulle, että halvat pyörät ovat hengenvaarallisia vehkeitä."

        Onhan jumakauta kummallinen asenne kommentaattorilla, kun joku on oikeasti menettänyt ainokaisensa! Tää hahmo voisi käppäillä tavalliseksi kansalaiseksi naamioituneena kuuntelemaan myyjien ylistävät myyntipuheet juurikin tommosista pyöristä. Darwinisti varmaankin ilkkuu myös viallisen sähkölaitteen tappaman henkilön hautajaisissa jotta: "mitäs osti halvan!".

        Pakko olla trolli? Siis onhan?

        Tuolla ajattelumallia muiden kuin nastoitettujen turvakenkien ostajat ovat idiootteja.Liukastumalla kun kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa. Jos nyt pyöräilijöitäkin kuolee kaatumalla etupäässä kalliilla pyörillä.


      • 16-11
        Gregglemond kirjoitti:

        Tuolla ajattelumallia muiden kuin nastoitettujen turvakenkien ostajat ovat idiootteja.Liukastumalla kun kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa. Jos nyt pyöräilijöitäkin kuolee kaatumalla etupäässä kalliilla pyörillä.

        Liukastumalla ei kuole tuhansia ihmisiä. liukastumalla kuolee hyvin vähän ihmisiä. Noin 10 - 20 ihmistä vuosittain.

        Sen sijaan kaatumalla kuolee reilu 2000 ihmistä vuosittain, joista suurin osa on vanhuksia. Vanhuksilla on korkea riski kaatumiseen ja kaatuessa kuolemiseen ihan ikänsä puolesta.

        Liukastumalla loukkaantuu noin 50 000 ihmistä vuosittain. Suurin osa loukkaantumisista on mustelmia ja venähdyksiä.


      • 16-11
        Gregglemond kirjoitti:

        Tuolla ajattelumallia muiden kuin nastoitettujen turvakenkien ostajat ovat idiootteja.Liukastumalla kun kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa. Jos nyt pyöräilijöitäkin kuolee kaatumalla etupäässä kalliilla pyörillä.

        Näytä tilasto jonka mukaan pyöräilijät kaatuvat enimmäkseen kalliilla pyörillä.

        Kerro myös lähtöhinta kalliille pyörille ilman joustoa, etujoustolla ja täysjoustolla.


      • Alkajaisiksi totean että et ymmärä Darvinista mitään, ja mitä pyöriin tulee niin ei todellakaan tarvitse maksaa skooteri(en) hintaa pyörästä mitä käyttää työmatkaajoihin ja viikonlopun cruisaluihin, siis ei verenmaku suussa kuin polke, ja nauttii kevät/kesä päivistä... ilman tummia profiiliaurinkolaseja, 500€ saa ihan kelpo fillareita marketeista kuin marketeista, joskaan rungot ei ole hiilikuitua ja vaihteet ei ole de-lux premium, deoret riitaa tavalliselle fillarille aivan hyvin, taidat olla näitä pyörä fanaatikkoja keile fillarin Pitää maksaa vähintään 3K ennenkuin sillä voi Polkea. 😎


      • Komposiittitermiitti kirjoitti:

        Kallis pyörä ja kova treeni = korkea älykkyys? Tuskin, jotainhan niillä varusteilla ja kovalla treenillä usein paikataan.

        Hyvin typerää ja tunteetonta on syyttää ostajaa kuolemansa ansaitsijaksi. Suurin osa ostajista on vain arkisia polkupyörän tarvitsijoita, jotka luottavat myyjän sanaan. Ei sellainen ostaja vietä tuntitolkulla aikaa fillarifoorumeilla eikä pitäisikään, sitä varten ovat myyjät, ainakin pitäisi olla. Vastuullisuutta tarvitaan valmistukseen ja myyntiin, se on kaiken lähtökohta, sillä ei kaikkien tarvitse tietää kaikkea ja kaikesta, mutta muistettakoon, että on niitä kalliitakin pyöriä hajonnut.

        Kuka pyöräily fanaatikko on laittanut peukut Ales jokaiselle järkevälle komentille, itse en ole laittannut kuin Darvinille, ja syystä.


      • LZ 127 kirjoitti:

        En kannata valtion holhousta, mutta toisaalta myöskään ei ole hyväksyttävää, että tietämättömille myydään hengenvaarallista tavaraa. Optimaalinen ratkaisu siis olisi, että halpispyöriä saa myydä, mutta niissä täytyy olla selkeästi näkyvä, suuri tarra tyyliin: "VAROITUS: TÄLLÄ POLKUPYÖRÄLLÄ AJAMINEN ON HENGENVAARALLISTA!"

        Taidat pelleilä?? tai sitten olet jo järkesi menettännyt. 🤔


      • welmo kirjoitti:

        "sitä sai mitä tilasi
        Kyseinen pyöräilijä sai ihan sitä mitä oli tilannutkin. Itse asiassa tästä kuolemasta pitäisi turman uhrin ansaita Darwinin palkinto, sen verran turha kuolema tuli. Menisiköhän viimein kaaliin edes jollekulle, että halvat pyörät ovat hengenvaarallisia vehkeitä."

        Onhan jumakauta kummallinen asenne kommentaattorilla, kun joku on oikeasti menettänyt ainokaisensa! Tää hahmo voisi käppäillä tavalliseksi kansalaiseksi naamioituneena kuuntelemaan myyjien ylistävät myyntipuheet juurikin tommosista pyöristä. Darwinisti varmaankin ilkkuu myös viallisen sähkölaitteen tappaman henkilön hautajaisissa jotta: "mitäs osti halvan!".

        Pakko olla trolli? Siis onhan?

        Trolli ilan muuta ja ajatuskyky?? nollissa. 👉🐵👈


      • Maantiepyöräilijä
        Alderbarn kirjoitti:

        Alkajaisiksi totean että et ymmärä Darvinista mitään, ja mitä pyöriin tulee niin ei todellakaan tarvitse maksaa skooteri(en) hintaa pyörästä mitä käyttää työmatkaajoihin ja viikonlopun cruisaluihin, siis ei verenmaku suussa kuin polke, ja nauttii kevät/kesä päivistä... ilman tummia profiiliaurinkolaseja, 500€ saa ihan kelpo fillareita marketeista kuin marketeista, joskaan rungot ei ole hiilikuitua ja vaihteet ei ole de-lux premium, deoret riitaa tavalliselle fillarille aivan hyvin, taidat olla näitä pyörä fanaatikkoja keile fillarin Pitää maksaa vähintään 3K ennenkuin sillä voi Polkea. 😎

        Viidellesadalla saa marketista Jopon, joka on ihan hyvä pyörä, mutta muuta käyttökelpoista en ole nähnyt kotimaisissa kaupoissa. Kyllä hinnat alkavat 1000€ ja joustopyörissä 1500€.

        Ulkomaisten verkkokauppojen poistomyynneistä sen sijaan voi löytää käyttökelpoisia pyöriä alta tonnin. Edullisin fixini on ostettu Evansilta poistomyynnistä muistaakseni 460€ hintaa.


      • Anonyymi
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Viidellesadalla saa marketista Jopon, joka on ihan hyvä pyörä, mutta muuta käyttökelpoista en ole nähnyt kotimaisissa kaupoissa. Kyllä hinnat alkavat 1000€ ja joustopyörissä 1500€.

        Ulkomaisten verkkokauppojen poistomyynneistä sen sijaan voi löytää käyttökelpoisia pyöriä alta tonnin. Edullisin fixini on ostettu Evansilta poistomyynnistä muistaakseni 460€ hintaa.

        Mitä hyvää on Jopossa? Kaikki laakerit uudessa ilman rasvaa ja ylikireällä. Runko katkeaa... Navat ovat halvinta paskaa mitä löytyy. Jatkanko vielä?


    • teppura-82

      Minulla meni Foxin keula heti uutena poikki,sillä oli ajettu noin 60km.
      Se taitaa mennä sen piikkiin ettei se maksanut kuin 980€ postikulut,kyseessä halpa keula!?

      • Pomppukeppi

        Mistähän paikasta se meni poikki, millaisessa ajotilanteessa, missä pyörässä se oli kiinni ja mikä oli keulan tarkka malli?


      • Anonyymi

        Fox on Susi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fox on Susi

        Jep. Ihan kirjaimellisesti näin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fox on Susi

        Fox on muuten kettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fox on muuten kettu.

        Ihan hyvä toi mun Fox Float Rhythm 36 vaikka onkin oem keula, 36 milliä paksut liukuputket on tarpeeksi jykevät myös enskatyyppiseen ajoon eikä tuo näytä helposti pohjaavaankaan oikeilla paineilla,nice. Jos haluis vielä paremman niin Factory keulaa sit vaan mut nekin on n 1400 egeä,hienon pinnotuksen ja ulkonäön samalla sais kyllä :)


    • SuuSäkkiäMyöten

      Jos budjetti pyörään on pieni, niin miksei voi ostaa käytettyä? Polkupyörät kun eivät säilytä arvoaan, niin halvalla voi saada hyvää käytettyä. (Riippuu tietysti myyjästä) Jos alle pitää saada uusi halvalla, niin paras on silloin vaihteeton peruspyörä. Kun katsoo sitä Bilteeman kuvastoa, niin johonkin kolmeen sataan myydään pyöriä, mihin on ympätty joustokeulaa, kymmeniä vaihteita, levyjarrua ja jopa jousitettua perää. Ei semmonen voi kestää käytössä kuin lyhyen ajan. Kolmeen sataan kun ostaa peruspyörän, missä on mahdollisimman vähän kulutusosaa, niin se on pitkäikäsempi. Toki onhan semmoinen raskaampi polkea kuin kunnon vaihdepyörä, mutta kun se onkin halvalla ostettu.

    • Anonyymi

      Suntour Nex, hinta 29 euroa. Tämä oli se haarukka jolle tapahtui onnettomuus.
      Tämän keula tunnistaa siitä että siinä ei ole mitään säätönamikoita näkyvillä.
      Säätönamikoiden kohdilla on peitelevyt.
      Kun kääntää haarukan toisin päin niin sieltä haarukan jalasta näkee vain yhden kiinnitysmutterin, kun normaalisti niitä on kaksi.

      Kun kiinnitysmuttereita on yksi, niin on vain yksi metallitanko joka pitää keulan koossa.

      Onnettomuus pyörässä siis oli vain tämä yksi tanko joka ruostui poikki. Vanha keula siis. Jos tämä tanko ruostuu poikki niin keula korkkaa.

      Kun keula on vanha niin voihan paremmassakin keulassa katketa myös molemmat tangot. Mutta kaksi on parempi kuin yksi.

      Yleisesti halpis keulat ovat turvallisia normaalissa ajossa, joten ei mitään paniikkia sen suhteen. Vaara on vain se ikä ja ruostuminen. Kymmenen vuotta vanha keula on vaarallinen oli se mikä tahansa halpis tai kallis.

      Omassa pyörässäni oli Suntour XCM-LO, merkki Tunturi Mountauk 29. Ajoin tällä keulalla 4600 km. Omapainoni 115 kg, haarukka kesti hyvin, mutta jousto ominaisuudet olivat heikot vaikka purin ja huolsin sitä.

      Saksata löytyi Rockshox joustohaarukka hintaa 117 euroa postikuluineen.
      Ero Suntour haarukkaan on huima. Joustaa nätisti.

      Sain myös tangon korkeamalle kun sahasin ruotoputken 23 cm, kun alkuperäinen oli 19,5 cm.

      Vielä lyhyesti: Joustokeulan pettäminen johtui siitä että tukitankoja oli vain yksi ja se ruostui poikki.

      Oli keula kuin keula niin pura ja huolla se.

      Keula rasvataan esimerkiksi Sram Butter rasvalla.. Se on selaista kevyt vaseliinia.
      Jotta saat keulan purettua, niin avaa puoliksi ne jalan mutikat ja lyö vasaralla niin jotta kiilat irtoavat. Ja sitten mutteri pois ja keula huoltoon:)

    • Anonyymi

      Jep, se oli juurikin näin että se tukitanko ruostui poikki. Tuo linkki on vanhentunut, mutta muistan tämän tapauksen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tohon Rockshox keulaan ei saa lokaria siihen kaaren kohtaan laitettua, vaan pelkästään kiilalla ruotoputken alaosaan. Suntourissa on on siinä kaarikohdassa M6 jengat.

    • Anonyymi

      Haittaako mitään jos jotkut spandexit tulee turvalleen tonttiin.....

    • Anonyymi

      Kyllä Rochshox keulaan saa lokasuojan myös siihen kaari kohtaan, mutta tarvitaan porakone, poranterä 4 mm ja kierretappi 5 mm.

      Eli reikä vaik aluksi pienellä terällä kaaren keskikohtaan. Sit sillä 4 mm terällä. Jengat 5 mm tapilla. Käytä 5 mm ruuvia johon laitat vielä mutterin ja prikan.

      Sillä mutterilla loppukiristys kun ruuvi on jo pohjassa.

      Jos lokari ei mahdu kaaren alapuolelle, niin sen voi laittaa myös kaaren yläpuolelle.

      Eli se kiinnikerauta laitetaan nurinperin sojottamaan alaspäin.
      Eli tarvittaessa käytetään porakonetta jotta se rauta saadaan väärinpäin lokarin läpi. Ja se kiinnike ruuvilla kiinni.

      SKS 65 lokarissa ei tarvitse porata aukkoa kiinnikkeelle, jotta sen voi pujottaa alaspäin, kun siinä on aukko jo valmiina. Tää löytyy XXL urheilu liikkeestä.

      Mut siihen kiinnikkeessen pitää porata reikä jotta sen saa lokariin kiinni.

    • Anonyymi

      Teflon Greasetube rasva myös sopii keulaan, jos ei halua ostaa kallista Sram rasvaa.
      Biltemasta saa myös PTFE rasvaa, mutta sitä en ole testannut sopiiko se keulaan.
      Onko kukaan tätä Bilteman Teflon rasvaa testannut joustohaarukkaan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3802
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3010
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2931
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      368
      2003
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1136
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      959
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      931
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      930
    Aihe