Naisille maksetaan kotitöistä

Reilu peli

Tyypillinen keskiluokkainen suomalainen perhe, mies tienaa kolme tonnia ja nainen kaksi tonnia kuussa nettona. Vaikka mies tienaa tonnin kuussa enemmän saa nainen tuosta tonnista puolet suoraan tai epäsuorasti nostamaan omaa elintasoaan.

Nainen tekee päivässä tunnin ja kuukaudessa 30 tuntia enemmän kotitöitä kuin mies. Kun viisi hunttia jaetaan tuolla 30 saadaan lähes 17 euroa tunti puhtaana käteen. Aika hyvä palkka kotitöistä, miksi naiset kehtaa valittaa?

Vai onko feministit sitä mieltä että miehen pitää antaa rahansa ja silti tehdä yhtä paljon kotitöitä kuin nainenkin? Ei kuulosta ainakaan minun mielestä oikeudenmukaiselta!

70

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+6

Hittoako sitten meni mies perustamaan perheen naisen kanssa jos kerran noin kovasti jälkikäteen itkettää "epäoikeudenmukaisuus". Olisi mennyt kämppäkaveriksi jollekin homolle, tai asunut ihan itseksensä niin olisi saanut kaikessa rauhassa päättää rahoistansa ja taloudenpidostaan.

Syletyttää tällaiset ääliöt.

• Reilu peli

Eihän mies mitään valitakaan vaan on tyytyväinen siihen tilanteeseen että nainen tekee enemmän kotitöitä. Feministit siitä jaksavat valittaa mutta sehän on vain oikein että nainen on tekee enemmän kotitöitä.

Siihen tahtoisin vastauksen miten naiset perustelevat vaatimuksensa että kotityöt pitäisi jakaa tasan sillä se on aivan kohtuuton vaatimus mikäli mies tienaa enemmän.

• 2+6
        Reilu peli kirjoitti:

Eihän mies mitään valitakaan vaan on tyytyväinen siihen tilanteeseen että nainen tekee enemmän kotitöitä. Feministit siitä jaksavat valittaa mutta sehän on vain oikein että nainen on tekee enemmän kotitöitä.

Siihen tahtoisin vastauksen miten naiset perustelevat vaatimuksensa että kotityöt pitäisi jakaa tasan sillä se on aivan kohtuuton vaatimus mikäli mies tienaa enemmän.

Itse tienaan enemmän ja teen myös enemmän kotitöitä.

Enkä valita. Nykyään ilmeisesti miehet ovat jo se vikisevämpi sukupuoli.

• Reilu peli
        2+6 kirjoitti:

Harvassa on ne pariskunnat joissa nainen tienaa enemmän. Jostain syystä naisia e yleensä kiinnosta mies jolla on huonompi palkka kuin itsellään on. Naiset ovat rahalle persoja, mikäs siinä mutta sitten saavat tehdä enemmän kotitöitä.

• Persoja rahalle
        Reilu peli kirjoitti:

Harvassa on ne pariskunnat joissa nainen tienaa enemmän. Jostain syystä naisia e yleensä kiinnosta mies jolla on huonompi palkka kuin itsellään on. Naiset ovat rahalle persoja, mikäs siinä mutta sitten saavat tehdä enemmän kotitöitä.

mutta ei työlle, meinaan naiset. Kaikkein huvittavin porukka ovat hoitsut. Juuri missään ei makseta niin hyvin niin vähästä työpanoksesta kuin mitä maksetaan julkisen puolen hoitsuille ja rutinaa riittää. Vastaavilla miesvaltaisilla aloilla tehdään töitä pienellä palkalla hymyssä suin.

• Häpeisivät
        Persoja rahalle kirjoitti:

mutta ei työlle, meinaan naiset. Kaikkein huvittavin porukka ovat hoitsut. Juuri missään ei makseta niin hyvin niin vähästä työpanoksesta kuin mitä maksetaan julkisen puolen hoitsuille ja rutinaa riittää. Vastaavilla miesvaltaisilla aloilla tehdään töitä pienellä palkalla hymyssä suin.

Tuo on kyllä totta! Sairaanhoitajan työ on kyllä laiskan hommaa, ainakin terveysasemalla. Sitten ovat vielä miestänsä kuppaamassa mutta eivät tahdo kotitöitä tehdä, aika otuksia.

• Kitinää, vikinää
        2+6 kirjoitti:

Olet siis at-tasoa, koska olet joutunut tyytymään at-tason mieheen. Ilmankos olet niin katkeran oloinen. No, kaikki eivät voi voittaa elon taistossa.

• 2+6
        Kitinää, vikinää kirjoitti:

Olet siis at-tasoa, koska olet joutunut tyytymään at-tason mieheen. Ilmankos olet niin katkeran oloinen. No, kaikki eivät voi voittaa elon taistossa.

Minusta nämä at-höpinät ihmissuhteiden mittarina ovat sekä banaaleja, että lapsellisia.

Valitsin lasteni isäksi pitkän, tumman, komean, kunnollisen ja älykkään varakkaalla taustalla. Lisäksi olen ollut niin onnekas, että olen päässyt kohtalaisen mukavasti palkattuun päivätyöhön.

Katkeruus on tästä elämästä kaukana.

• Kysyn vaan
        2+6 kirjoitti:

Minusta nämä at-höpinät ihmissuhteiden mittarina ovat sekä banaaleja, että lapsellisia.

Valitsin lasteni isäksi pitkän, tumman, komean, kunnollisen ja älykkään varakkaalla taustalla. Lisäksi olen ollut niin onnekas, että olen päässyt kohtalaisen mukavasti palkattuun päivätyöhön.

Kuka teillä kotityöt tekee vai maksatko kotityöt luonnossa miehellesi?

• pitkätummakomea
        2+6 kirjoitti:

Mistähän luulet, että ne ovat peräisin? En tuntenut koko käsitettä, ennen kuin feministit alkoivat käyttää sitä, halventavassa mielessä tietenkin.

Nyt ne paljon pilkatut amis-at-miehet ovat lakossa tuottamassa palkankorotuksia teillekin.

Sinä valitsit, sinä tienaat, sinä olet täydellinen. Mene hoitoon.

• 2+6
        pitkätummakomea kirjoitti:

Mistähän luulet, että ne ovat peräisin? En tuntenut koko käsitettä, ennen kuin feministit alkoivat käyttää sitä, halventavassa mielessä tietenkin.

Nyt ne paljon pilkatut amis-at-miehet ovat lakossa tuottamassa palkankorotuksia teillekin.

Sinä valitsit, sinä tienaat, sinä olet täydellinen. Mene hoitoon.

Feministeiltä? Ei todellakaan. Eiköhän se ollut teidän Henry Laasasenne joka AT-termin lanseerasi jo vuosia sitten. Paikalla kyllä olin kun Henry tätä terminologiaansa ja teesiänsä synnytti.

• 2+6

• pitkätummakomea
        2+6 kirjoitti:

Feministeiltä? Ei todellakaan. Eiköhän se ollut teidän Henry Laasasenne joka AT-termin lanseerasi jo vuosia sitten. Paikalla kyllä olin kun Henry tätä terminologiaansa ja teesiänsä synnytti.

Henkkahan sen tietysti lanseerasi ja feministit ottivat ilolla käyttöön, pilkkausmielessä.

• Juuri niin:

• ...........
        2+6 kirjoitti:

"Valitsin lasteni isäksi pitkän, tumman, komean, kunnollisen ja älykkään varakkaalla taustalla."

Vai että VALITSIT.

Ylimielisyys paistaa kirkkaasti tekstistä.

• Metalliliitto.

• 2+6
        Juuri niin: kirjoitti:

onnettomat, osattomat, peräkammarin pojat, amikset, at-miehet, luuserit...

Feminististä rakentavaa keskustelua.

"Minusta nämä at-höpinät ihmissuhteiden mittarina ovat sekä banaaleja, että lapsellisia. "

Alemmuudentuntoinen, alempitasoinen, alemmuudestaan nauttiva ... ? mielenkiintoista, miten osaattekin valita juuri ne tietyt asiat keskustelusta ja jättää toiset kokonaan huomiotta.

Aika naistyyppistä, itseasiassa.

• Peräkammarista.
        2+6 kirjoitti:

"Minusta nämä at-höpinät ihmissuhteiden mittarina ovat sekä banaaleja, että lapsellisia. "

Alemmuudentuntoinen, alempitasoinen, alemmuudestaan nauttiva ... ? mielenkiintoista, miten osaattekin valita juuri ne tietyt asiat keskustelusta ja jättää toiset kokonaan huomiotta.

Aika naistyyppistä, itseasiassa.

Totta kai osataan, ihan niin kuin kaikki muutkin. Vai naistyyppistä. Oliko se nyt sitten hyvä vai huono asia, ota tuosta selvä.

• 2+6
        Metalliliitto. kirjoitti:

Linkkisi tuo hienosti esiin juuri sen alentuvan halveksunnan, jolla feministi käsittelee at-miestä. At-mieshän feministin mielestä on jokainen, jolla on vain ammattikoulutus.

Solidaarisuutta ei sitten löydy täältä päin.

Kyllä se edelleen on Henkka joka lanseerasi markkina-arvoteorian kaikkinen alentavine käsitteineen. Tarkoitatko ettei feministeiltä ole mielestäsi suotavaa käydä keskustelua näistä lähtökohdista ja käyttäen tätä terminologiaa?

• Metalliliitto.
        2+6 kirjoitti:

Kyllä se edelleen on Henkka joka lanseerasi markkina-arvoteorian kaikkinen alentavine käsitteineen. Tarkoitatko ettei feministeiltä ole mielestäsi suotavaa käydä keskustelua näistä lähtökohdista ja käyttäen tätä terminologiaa?

Mitä "keskustelua"? Onko v-ittuilu mielestäsi keskustelua?

• Suotavaa feminismiä
        2+6 kirjoitti:

Jos Henkka keksisi keskivertovammaista kuvaavan teorian käsitteineen, olisi feminististyylinen keskustelutapa siis

- kiistää tällaisen vammaisen olemassaolo
        - syyttää vammaista itseään vammaisuudestaan
        - pilkata kaikin keinoin, koska se mukavasti ylentää feministiä itseään

• At-auringonnousu
        2+6 kirjoitti:

Onko feministeiltä tosiaan löytynyt jotain ratkaisua tilanteen parantamiseksi? Keskusteluahan on sinun mukaasi käyty, joten varmasti johonkin on jo päädytty. Ovathan asialla olleet ahkerat, erinomaisesti koulutetut, tunneälykkäät ja tasa-arvohakuiset naiset.

Pistä linkkiä feministiseen lopputulokseen asiassa.

• 2+6
        2+6 kirjoitti:

"Linkkisi tuo esille" ... se tuo esille nimenomaan ja ainoastaan ne sanat jolla Henry Laasanen on valinnut artikkeliinsa.

• 2+6
        At-auringonnousu kirjoitti:

Onko feministeiltä tosiaan löytynyt jotain ratkaisua tilanteen parantamiseksi? Keskusteluahan on sinun mukaasi käyty, joten varmasti johonkin on jo päädytty. Ovathan asialla olleet ahkerat, erinomaisesti koulutetut, tunneälykkäät ja tasa-arvohakuiset naiset.

Pistä linkkiä feministiseen lopputulokseen asiassa.

Henkan ( typerä) teesihän pähkinänkuoressa vaatii, että miehen kuin miehen pitäisi saada nainen ( ja tietty esim. feministinaiset eivät täytä naisen määritelmää)

Sorry dear, mutta ei tätä epäkohtaa millään säädoksillä voida koskaan toteuttaa. Sitäpaitsi minua huvittaa sekin että mielestäsi nimenomaan feministien pitäisi tehdä asialle jotakin.

• Aurinkoinen.
        2+6 kirjoitti:

Henkan ( typerä) teesihän pähkinänkuoressa vaatii, että miehen kuin miehen pitäisi saada nainen ( ja tietty esim. feministinaiset eivät täytä naisen määritelmää)

Sorry dear, mutta ei tätä epäkohtaa millään säädoksillä voida koskaan toteuttaa. Sitäpaitsi minua huvittaa sekin että mielestäsi nimenomaan feministien pitäisi tehdä asialle jotakin.

Eihän se sitä vaadi, olet yksinkertaisuudessasi ymmärtänyt väärin. Mitään ei ole vaadittu, ainoastaan selitetty, miksi asiat ovat niin kuin ovat.

Jos olen väärässä, kerro heti, miten Henkka on aikonut toteuttaa mainitsemasi naisten pakkojaon. Mihin saan ilmoittautua jonoon?

Sinua huvittaa, sehän on kiva. Mutta miksi feministit keskustelevat asiasta turhaan, jos mitään ei ole tehtävissä?

• Metalliliitto.
        2+6 kirjoitti:

"Linkkisi tuo esille" ... se tuo esille nimenomaan ja ainoastaan ne sanat jolla Henry Laasanen on valinnut artikkeliinsa.

Miksi kusetat? Feministitoimittajan ivailevaan kirjoitukseenhan se linkkisi vei, asia, jonka jokainen voi helposti tarkistaa.

• Juuri siksi...
        2+6 kirjoitti:

Miksi feministien pitäisi tehdä asialle jotakin? Olisiko vaikka siksi, että naiset ja miehet ovat tässä asiassa selvästi epätasa-arvoisessa asemassa keskenään ja feministien kirkkain halu on edistää tasa-arvoa.

• AT-menestyjä
        2+6 kirjoitti:

Linkki toi esille feministisen Hesarin Nyt-liitteessä julkaistun kirjoituksen. Sen takana ovat siis Hesarin feministitoimittajat, ei suinkaan Henkka.

Kirjoituksen lopussa on kuvaava toimittajan mielipide at-miehistä: "He ovat puutteessa. He tilittävät ja vonkaavat."

• Suursmurffi
        2+6 kirjoitti:

Mene imuroimaan siitä, mitäs täällä roikut. perse leviää liiasta istuskelusta.

• Hubbahoppa

Ihme kitisijöitä täällä , kuvittelevat tietävänsä toisten asiat paremmin kuin nämä ihmiset itse. Kuinka moni näistä femisistien arvostelijoista tai vihaajista oikeastaan tuntee yhtäkään feministiä. Niin tuntuu olevan köyhää puhetta. Kotityöt, pah. Palkatkaa apulainen älkääkä vikiskö.

• Reilu peli

Ei keskituloisella ole varaa palkata kotiapulaista ja miksi palkkaisikaan kun nainen suurimman osan kotitöistä tekee. Se on vain oikeus ja kohtuus.

• Isin apulainen

En tarvitse, osaan siivota itsekin. Meillä avovaimo tosin siivoaa enemmän, koska ei osaa tärkeämpiä hommia. Ne taas jäävät minulle.

• Mies ja imuri

Yksin asuessa paikat pysyivät siistinä kevyesti eikä ruoanvalmistus ole ikinä ollut ongelma. Eipä ollut naista sotkemassa. En koskaan edes tajunnut, että teen "raskaita" kotitöitä. Ne tuntuvatkin olevan ongelma vain feministinaisille.

• Näin on
        Mies ja imuri kirjoitti:

Yksin asuessa paikat pysyivät siistinä kevyesti eikä ruoanvalmistus ole ikinä ollut ongelma. Eipä ollut naista sotkemassa. En koskaan edes tajunnut, että teen "raskaita" kotitöitä. Ne tuntuvatkin olevan ongelma vain feministinaisille.

Lasten hoitaminen, etenkin silloin kun ne ovat pieniä on rasittavaa. Nainen sen osaa paremmin, siksi hän ne tehköötkin.

• Naiset tehköön
        Näin on kirjoitti:

Lasten hoitaminen, etenkin silloin kun ne ovat pieniä on rasittavaa. Nainen sen osaa paremmin, siksi hän ne tehköötkin.

Ei raavas mies ala vaippoja vaihtamaan, se on naisten hommaa kuten on myös imurointi, pyykin ja astioiden pesu.

• Juuri niin.
        Näin on kirjoitti:

Nainenhan niitä haluaa eikä niitä ilman naisen suostumusta voi hankkiakaan. Hoitakoon siis.

• Kyllä 1800-luv.

Kannattaisiko sen raavaan miehen sittenkin käydä vaan maksullisissa ja palkata kotiin taloudenhoitaja eikä mennä kimppaan naisen kanssa ollenkaan. Jos ei oikein tykkääkään naisista niin onhan sitten niitä miehiäkin sinne kotiin, eikä tarvi vaihtaa vaippojakaan jos ei nyt adoptio satu onnistumaan sonniparilta.
      Miltäs vuosisadalta mahtavat nekin äijät olla jotka eivät ole koskaan kuulleet esim. astianpesukoneesta, hai onks traktori vai hevonen sulla.

• Kaikkea sitä kuulee

Jos mies saa selvästi parempaa palkkaa pitää hänen luovuttaa siitä naiselle iso osa naisen elintason nostamiseen mutta silti miehen pitää tehdä yhtä paljon kotitöitä kuin naisen? Onko tämä feminististä oikeustajua koska ei se kenenkään muun mielestä ole oikein!

Astia ja pyykinpesukone on keksitty mutta pitää ne astiat ja pyykit sinne koneeseen laittaa ja ottaa pois. Eikä tuo imurikaan itsestään imuroi.

Miksi heteromies asuisi miehen kanssa? Varmaan tämä ehdotus on sitä feminististä logiikkaa jota ei tavallinen mies ymmärrä. Feministinaiset eläköön naisen kanssa, spermapankkiin vaan niin saa lapsiakin. Vai tahtooko feministi kuitenkin miehen maksamaan kaiken kivan mitä hän tarvitsee?

• ppppppttt
        Kaikkea sitä kuulee kirjoitti:

Jos mies saa selvästi parempaa palkkaa pitää hänen luovuttaa siitä naiselle iso osa naisen elintason nostamiseen mutta silti miehen pitää tehdä yhtä paljon kotitöitä kuin naisen? Onko tämä feminististä oikeustajua koska ei se kenenkään muun mielestä ole oikein!

Astia ja pyykinpesukone on keksitty mutta pitää ne astiat ja pyykit sinne koneeseen laittaa ja ottaa pois. Eikä tuo imurikaan itsestään imuroi.

Miksi heteromies asuisi miehen kanssa? Varmaan tämä ehdotus on sitä feminististä logiikkaa jota ei tavallinen mies ymmärrä. Feministinaiset eläköön naisen kanssa, spermapankkiin vaan niin saa lapsiakin. Vai tahtooko feministi kuitenkin miehen maksamaan kaiken kivan mitä hän tarvitsee?

Jos molemmat tekevät samanpituista työpäivää, tulevat yhtä väsyneinä kotiin ja huomaavat tekemättömät kotityöt, on naisen homma tehdä niistä suurin osa yhtäläisestä väsymyksestään huolimatta vain, koska tienaa tässä oletetussa tilanteessa vähemmän kuin mies? Eikö nimenomaan yhdessä asuta sen takia, että välitetään toisesta ja halutaan jakaa ne kotityöt tasan ettei toiselle tule liian suurta rasitusta? En minä ainakaan vaatisi vähemmän tienaavaa mutta yhtä paljon työskentelevää kumppania tekemään 2/3 kotitöistä samalla kun minä laiskottelen ja teen vain 1/3 - vain koska tienaan hieman enemmän.

• Muuten oikein, mutta
        ppppppttt kirjoitti:

Jos molemmat tekevät samanpituista työpäivää, tulevat yhtä väsyneinä kotiin ja huomaavat tekemättömät kotityöt, on naisen homma tehdä niistä suurin osa yhtäläisestä väsymyksestään huolimatta vain, koska tienaa tässä oletetussa tilanteessa vähemmän kuin mies? Eikö nimenomaan yhdessä asuta sen takia, että välitetään toisesta ja halutaan jakaa ne kotityöt tasan ettei toiselle tule liian suurta rasitusta? En minä ainakaan vaatisi vähemmän tienaavaa mutta yhtä paljon työskentelevää kumppania tekemään 2/3 kotitöistä samalla kun minä laiskottelen ja teen vain 1/3 - vain koska tienaan hieman enemmän.

Naiset eivät keskimäärin tule yhtä väsyneinä kotiin, koska tekevät kevyempiä hommia ja huomattavasti pienempää tuntimäärää.

• 16
        Muuten oikein, mutta kirjoitti:

Naiset eivät keskimäärin tule yhtä väsyneinä kotiin, koska tekevät kevyempiä hommia ja huomattavasti pienempää tuntimäärää.

Höpö, höpö.

Jos yrität pitää yllä myyttiä siitä miten miehet muka edelleen yleisesti tekevät naisiin verraten raskasta ruumiillista työtä niin mitähän se mahtaisi olla: ojankaivuuta, hiilisäkkien kantamista, puitten kaatamista käsisahalla, villieläinten metsästämistä ... ?

• Höpötä itseksesi
        16 kirjoitti:

Höpö, höpö.

Jos yrität pitää yllä myyttiä siitä miten miehet muka edelleen yleisesti tekevät naisiin verraten raskasta ruumiillista työtä niin mitähän se mahtaisi olla: ojankaivuuta, hiilisäkkien kantamista, puitten kaatamista käsisahalla, villieläinten metsästämistä ... ?

Missähän maailmassa sinä elät, neiti prinsessa? Eikö tosiaan ikinä tule vastaan hikistä ja likaista työmiestä vai onko ehkä niin, ettet hienoudessasi suostu edes huomaamaan sellaista olentoa?

• Geeef
        Höpötä itseksesi kirjoitti:

Missähän maailmassa sinä elät, neiti prinsessa? Eikö tosiaan ikinä tule vastaan hikistä ja likaista työmiestä vai onko ehkä niin, ettet hienoudessasi suostu edes huomaamaan sellaista olentoa?

Kyllä minä tunnen esimerkiksi pariskunnan, jossa nainen työskentelee ensiapuhoitajana ja mies on toimistotöissä. Kummalla on sinun mielestäsi fyysisesti raskaampi työ?

• Mistä näitä idio...
        Geeef kirjoitti:

Kyllä minä tunnen esimerkiksi pariskunnan, jossa nainen työskentelee ensiapuhoitajana ja mies on toimistotöissä. Kummalla on sinun mielestäsi fyysisesti raskaampi työ?

Just, sinä tunnet. Ja se yksi pariskunta siis mielestäsi määrittelee loistavasti suomalaisten miesten ja naisten keskimääräiset työtehtävät?

• 16
        Mistä näitä idio... kirjoitti:

Just, sinä tunnet. Ja se yksi pariskunta siis mielestäsi määrittelee loistavasti suomalaisten miesten ja naisten keskimääräiset työtehtävät?

Toimistotyöntekijä/toimistotyöntekijä - siistiä ja fyysisesti kevyttä työtä kummallakin - on nykyään tyypillisin tilanne.

Hikoilemaan mennään salille tai lenkkipolulle.

• Kevyttä puuhastelua
        16 kirjoitti:

Toimistotyöntekijä/toimistotyöntekijä - siistiä ja fyysisesti kevyttä työtä kummallakin - on nykyään tyypillisin tilanne.

Jos sinä olet konttorihommissa ja käyt zumbaamassa, ei se tarkoita, että kaikki tekevät samaa. Jospa nyt kuitenkin tarkistaisit ne varmat tietosi vaikka seuraavasta:

http://www.stat.fi/til/tyokay/2008/04/tyokay_2008_04_2010-12-03_tie_001_fi.html

Naisista 29 prosenttia työskenteli ammattiryhmässä, jossa naisia oli 90 prosenttia tai enemmän. Suurimpia naisammattiryhmiä olivat erilaiset hoiva- ja hoitoalan ammatit, kuten lähihoitajat, sairaanhoitajat, sihteerit sekä lastenhoitajat. Vastaavasti suurimpia lähes yksinomaan miehistä koostuvia ammattiryhmiä olivat ajoneuvojen kuljettajat, rakennustyöntekijät sekä koneasentajat ja -korjaajat. Naisista alle kaksi prosenttia oli uskaltautunut tyypillisiin miesten ammattiryhmiin ja miehistäkin vain 1,5 prosenttia oli hakeutunut naisille tyypillisille aloille.

• 16
        Kevyttä puuhastelua kirjoitti:

Jos sinä olet konttorihommissa ja käyt zumbaamassa, ei se tarkoita, että kaikki tekevät samaa. Jospa nyt kuitenkin tarkistaisit ne varmat tietosi vaikka seuraavasta:

http://www.stat.fi/til/tyokay/2008/04/tyokay_2008_04_2010-12-03_tie_001_fi.html

Naisista 29 prosenttia työskenteli ammattiryhmässä, jossa naisia oli 90 prosenttia tai enemmän. Suurimpia naisammattiryhmiä olivat erilaiset hoiva- ja hoitoalan ammatit, kuten lähihoitajat, sairaanhoitajat, sihteerit sekä lastenhoitajat. Vastaavasti suurimpia lähes yksinomaan miehistä koostuvia ammattiryhmiä olivat ajoneuvojen kuljettajat, rakennustyöntekijät sekä koneasentajat ja -korjaajat. Naisista alle kaksi prosenttia oli uskaltautunut tyypillisiin miesten ammattiryhmiin ja miehistäkin vain 1,5 prosenttia oli hakeutunut naisille tyypillisille aloille.

Nais- tai miesVOITTOINEN, ts. tyypillinen ala on ihan eri asia kuin ne alat / työtehtävät joilla ihmiset eniten toimivat, ja joilla on siinä mielessä merkitystä tämän keskustelun kannalta.

• Kaikkea sitä kuulee
        ppppppttt kirjoitti:

Miehen pitää antaa palkastaan iso osa naisen elintason nostoon mutta miehen pitää myös tehdä saman verran kotitöitä? Helppo on naisten olla reiluja ja kehua kuinka eivät vaatisi miestä tekemään enemmän kotitöitä jos itse tienaisivat enemmän. Sellainen kun on perin harvinaista, naiset kun tahtovat itselleen miehen joka tienaa enemmän kuin nainen.

Vai ajatteleeko nainen niin että kun mies saa seksiä niin se on sillä kuitattu? Nyt ymmärrän miksi jotkut vertaavat avioliittoa prostituutioon.

Tuo on aika reilu jako, mies tekee kolmanneksen, nainen kaksi kolmasosaa.

• Kevyttä taukojumppaa
        16 kirjoitti:

Nais- tai miesVOITTOINEN, ts. tyypillinen ala on ihan eri asia kuin ne alat / työtehtävät joilla ihmiset eniten toimivat, ja joilla on siinä mielessä merkitystä tämän keskustelun kannalta.

Ai jaa? Selitä, miksi se on ihan eri asia. "Koska minusta tuntuu siltä" ei ole riittävä selitys.

• On totuuden aika
        16 kirjoitti:

Naiset tekevät pääsääntöisesti siistiä sisätyötä. Silloinkin kun joutuvat jotain fyysistä tekemään kuten esim. sairaalassa on se kevyttä verrattuna esim. rakennusalan töihin. Miesten työt ovat fyysisesti rankempia, muuttomiehet ovat miehiä. Samoin palomiehet, pieniä mutta hyvin kuvaavia esimerkkejä.

Mies tulee perjantaina kotiin raskaan työviikon jälkeen ja sitten pitäisi jotain kotitöitä alkaa tekemään, ei helvetissä. Kyllä se on nainen joka ne tekee, hänhän on istunut koko viikon tuolissa ja netissä roikkunut, välillä vähän töitä tehnyt ajankulukseen.

• Ojankaivaja
        16 kirjoitti:

Siinähän tilastokeskus oli listannut naisten ja miesten ammatteja. Yritä nyt ihan itse miettiä, mitkä seuraavista ovat miesten- ja mitkä naisten töitä ja onko työn raskaudessa mitään eroa. Turha on kuvitella, että koneet tekevät kaikki työt. Se selviäisi sinullekin, jos joskus uskaltaisit mennä työmaalle katsomaan.

51321 Perushoitajat ja lähihoitajat
        32311 Sairaanhoitajat
        411 Sihteerit, tekstinkäsittelijät ym.
        51311 Lastenhoitajat ja päiväkotiapulaiset
        91321 Sairaala- ja hoitoapulaiset
        51312 Perhepäivähoitajat ym
        51331 Kodinhoitajat ja kotiavustajat
        2332 Lastentarhanopettajat
        3431 Johdon sihteerit, osastosihteerit ym.
        51411 Kampaajat ja parturit
        4121 Palkanlaskijat, kassanhoitajat ym.
        51326 Sosiaalialan hoitajat
        32312 Terveydenhoitajat
        22302 Osastonhoitajat
        3443 Sosiaaliturvatoimihenkilöt

832 Moottoriajoneuvojen kuljettajat
        712 Rakennustyöntekijät ym.
        723 Koneasentajat ja -korjaajat
        722 Sepät, työkaluntekijät ja koneenasettajat
        3115 Konetekniikan asiantuntijat
        7136 Putkiasentajat
        8332 Maanrakennus- ym. koneiden kuljettajat
        2145 Konetekniikan erityisasiantuntijat
        7241 Sähkölaitteiden asentajat ja -korjaajat
        7137 Rakennussähköasentajat
        821 Metalli- ja mineraalituotteiden teolliset valmistajat
        7212 Hitsaajat ja kaasuleikkaajat
        7213 Ohutlevysepät

• 16
        On totuuden aika kirjoitti:

Naiset tekevät pääsääntöisesti siistiä sisätyötä. Silloinkin kun joutuvat jotain fyysistä tekemään kuten esim. sairaalassa on se kevyttä verrattuna esim. rakennusalan töihin. Miesten työt ovat fyysisesti rankempia, muuttomiehet ovat miehiä. Samoin palomiehet, pieniä mutta hyvin kuvaavia esimerkkejä.

Mies tulee perjantaina kotiin raskaan työviikon jälkeen ja sitten pitäisi jotain kotitöitä alkaa tekemään, ei helvetissä. Kyllä se on nainen joka ne tekee, hänhän on istunut koko viikon tuolissa ja netissä roikkunut, välillä vähän töitä tehnyt ajankulukseen.

Eikös esimerkiksi synnyttämisen kohdalla sanaota ( edelleen mielestäni typerästi) että oma valinta, ei ole pakko ...

Eli mitäs aloit palomieheksi, pakko ei ollut. Kuten ei muuten ole pakko tehdä kotitöitäkään ainakaan ennen kuin viranomaiset puuttuvat asiaan.

Oikeasti tämä keskustelu alkaa jo olla ohitse tässä vaiheessa kun kinastellaan kuka istuu työpäivän aikana enemmän perseellään moottoriajoneuvon kuljettaja vai osastosihteeri, ja kumman työ on fyysisesti raskaampaa perushoitajan vai putkiasentajan.

• Nähty on
        16 kirjoitti:

Eikös esimerkiksi synnyttämisen kohdalla sanaota ( edelleen mielestäni typerästi) että oma valinta, ei ole pakko ...

Eli mitäs aloit palomieheksi, pakko ei ollut. Kuten ei muuten ole pakko tehdä kotitöitäkään ainakaan ennen kuin viranomaiset puuttuvat asiaan.

Oikeasti tämä keskustelu alkaa jo olla ohitse tässä vaiheessa kun kinastellaan kuka istuu työpäivän aikana enemmän perseellään moottoriajoneuvon kuljettaja vai osastosihteeri, ja kumman työ on fyysisesti raskaampaa perushoitajan vai putkiasentajan.

Putkiasentajan. Joka muuta väittää, ei ole ikinä nähnyt kumpaakaan työtä tehtävän.

Moottoriajoneuvon kuljettaja taas kyllä istuu perseellään, mutta siinä sivussa lastaa ja purkaa lastinsa. Puolinukuksissa tai krapulassa ei sovi istuskella, mikä taas osastosihteeriltä luonnistuu hyvin.

• 16
        Nähty on kirjoitti:

Putkiasentajan. Joka muuta väittää, ei ole ikinä nähnyt kumpaakaan työtä tehtävän.

Moottoriajoneuvon kuljettaja taas kyllä istuu perseellään, mutta siinä sivussa lastaa ja purkaa lastinsa. Puolinukuksissa tai krapulassa ei sovi istuskella, mikä taas osastosihteeriltä luonnistuu hyvin.

Hoh-hoijaa. Mitäs jos tehdään vielä varmuuden vuoksi kartoitukset kaikista ammattikunnista pareittain ..

Okei .. jos ukko myy puhelinliittymiä ja muija on kuntosaliohjaaja, mies saa tehdä kotityöt koska hänen työnsä on fyysisesti kevyempää ;P ?

Jos muija on koodari ja ukko on baarimestari ukko saa ilta/yöpainotteisesta työstään huolimatta hoitaa kotityöt, sillä muija tienaa enemmän ;P ?

Eiköhän tämä nyt ollut tässä.

• ;P ;P ;P
        16 kirjoitti:

Hoh-hoijaa. Mitäs jos tehdään vielä varmuuden vuoksi kartoitukset kaikista ammattikunnista pareittain ..

Okei .. jos ukko myy puhelinliittymiä ja muija on kuntosaliohjaaja, mies saa tehdä kotityöt koska hänen työnsä on fyysisesti kevyempää ;P ?

Jos muija on koodari ja ukko on baarimestari ukko saa ilta/yöpainotteisesta työstään huolimatta hoitaa kotityöt, sillä muija tienaa enemmän ;P ?

Varmasti oli tässä, jos et ymmärrä, mitä keskimäärin tarkoittaa. Tilastot, jotka kertovat naisten tekevän enemmän kotitöitä, kertovat keskimääräisen tilanteen myöskin. Sitä paitsi ne perustuvat kyselytutkimuksiin, joissa saa liioitella niin paljon kuin kehtaa.

• On totuuden aika
        Nähty on kirjoitti:

Viisaita sanoa, naisten työt ovat pääsääntöisesti kevyitä, miesten raskaita. Siksi miehet saavat parempaa palkkaakin ja se on aivan oikein. Joka muuta väittää valehtelee.

Kotitöistäkin miehet tekevät ne raskaammat. Omakotitalossa lumityöt jne, naiset puuhastelevat sisällä. Ei ne tuntimäärät ratkaise vaan työn raskaus!

• 16
        On totuuden aika kirjoitti:

Viisaita sanoa, naisten työt ovat pääsääntöisesti kevyitä, miesten raskaita. Siksi miehet saavat parempaa palkkaakin ja se on aivan oikein. Joka muuta väittää valehtelee.

Kotitöistäkin miehet tekevät ne raskaammat. Omakotitalossa lumityöt jne, naiset puuhastelevat sisällä. Ei ne tuntimäärät ratkaise vaan työn raskaus!

Kuule, kaikki me tiedämme että ns. raskaat miesten työt ovat varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla kutistuneet aika olemattomiksi.

Omakotiasujistakin useimmat naiset hoitavat puutarhanhoidon ja lumitöitäkin tehdään sekä tasa-arvoisesti, että kevyen koneellisesti ;P

• 16
        ;P ;P ;P kirjoitti:

Varmasti oli tässä, jos et ymmärrä, mitä keskimäärin tarkoittaa. Tilastot, jotka kertovat naisten tekevän enemmän kotitöitä, kertovat keskimääräisen tilanteen myöskin. Sitä paitsi ne perustuvat kyselytutkimuksiin, joissa saa liioitella niin paljon kuin kehtaa.

En ymmärrä miksi "keskimäärästä" pitäisi lähteä tässä tapauksessa vetämään yksioikoista sääntöä siihen miksi naisten pitäisi tehdä kaikki kotityöt ja mielellään vielä olla kiitollisia siitä miten hyvin puoliso niiden tekemistä kompensoi ;P

• On totuuden aika
        16 kirjoitti:

Kuule, kaikki me tiedämme että ns. raskaat miesten työt ovat varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla kutistuneet aika olemattomiksi.

Omakotiasujistakin useimmat naiset hoitavat puutarhanhoidon ja lumitöitäkin tehdään sekä tasa-arvoisesti, että kevyen koneellisesti ;P

Aivan, jos asuu kerrostalossa on kotityöt keveitä ja koneet auttavat. Koska mies joutuu palkkatyössä tekemään raskasta työtä on vain oikeus ja kohtuus että nainen tekee kevyet kotityöt. Mies tienaakin enemmän, hänen pitää kotona saada rauhassa levätä että jaksaa töitä tehdä. Se nostaa naisen elintasoakin, siksi ei pidä kitistä kotitöistä. Mies vielä suuttuu ja jättää kitisijän, miten naisen sitten käy, joutuu muuttamaan lasten kansa vuokralle!

• ns.heikompi astia
        16 kirjoitti:

En ymmärrä miksi "keskimäärästä" pitäisi lähteä tässä tapauksessa vetämään yksioikoista sääntöä siihen miksi naisten pitäisi tehdä kaikki kotityöt ja mielellään vielä olla kiitollisia siitä miten hyvin puoliso niiden tekemistä kompensoi ;P

Olemme sopineeet mieheni kanssa että hän tekee kotityöt iltaisin kun on tullut ansiotyöstään kotiin.Eikä hän siitä mitään kompensaatiota odota.Joskus palkitsen hänet sopivaksi katsomallani tavalla kun koti on oikein tip top kunnossa.

• Kaikkea sitä kuulee
        16 kirjoitti:

Tämä ei todellakaan ollut tässä. Aika harvassa on ne avioparit joissa nainen tienaa selvästi enemmän. Naiset kun ovat persoja rahalle, he tahtovat hyvin tienaavan miehen. Tai ainakin miehen joka tienaa heitä paremmin.

• Kaikkea sitä kuulee
        ns.heikompi astia kirjoitti:

Olemme sopineeet mieheni kanssa että hän tekee kotityöt iltaisin kun on tullut ansiotyöstään kotiin.Eikä hän siitä mitään kompensaatiota odota.Joskus palkitsen hänet sopivaksi katsomallani tavalla kun koti on oikein tip top kunnossa.

Jaahas, miehen pitää tehdä kotityöt että saa seksiä? Aika vätys ukkosi, vaimo vaihtoon, sellainen joka tekee kotityöt eikä kitise.

• ns.heikompi astia
        Kaikkea sitä kuulee kirjoitti:

Jaahas, miehen pitää tehdä kotityöt että saa seksiä? Aika vätys ukkosi, vaimo vaihtoon, sellainen joka tekee kotityöt eikä kitise.

Mieheni ei kitise eikä myöskään ole menossa vaihtoon.Ja vätys,ei todellakaan,On mies isolla M:llä.Seksiä saan aina kun haluan,

• Itse valitsitte
        16 kirjoitti:

Naisten mielestä naisille kuuluvat naisten työt ja miesten töitä he eivät suostu tekemään. Se loukkaisi heidän naisellisuuttaan. Myöskään mies ei saa puuttua naisten asioihin; hän tyytyy naisen sisustusvalintoihin ja syö, mitä nainen katsoo hyväksi valmistaa.

Kuitenkin miesten pitäisi tehdä näitä naisten perinteisiä töitä. Miksi?

• Ja pashat
        16 kirjoitti:

Puutarhassa nainen tekee sen kivan homman: istuttaa kukkia ja laittelee somia koristuksia. Mies kutsutaan töihin heti, jos pitää kaivaa tai kantaa.

Kun lunta taas seuraavan kerran tulee kunnolla, tee pieni lenkki ja laske lumitöitä tekevät naiset ja miehet. Saatat yllättyä ikävästi.

• Kökkötraktori
        16 kirjoitti:

Mitä kevyttä konetta käyttäisit pääkaupunkiseudulla lumitöihin?

• Hohhoijaa...

Kuinka monta kertaa jaksat toistaa samat höpinät? Miksi se homojuttukin pitää aina lykätä mukaan?

• Tarkkuutta...

Tarkoitit kai bruttona, jos tyypillisistä keskiluokkaisista puhutaan.

• 10 pano

Panin HuAraa virossa se oli feministi ja niin minäkin

maksoi kympin!

• btbrtb

kaikki naiset kattoo teeveeshoppia ja tilailee kaiken maailman rojuja sieltä. älykästä touhua. mielestäni naisille pitää antaa aika ajoin ainakin muutama euro viikkorahaa mutta korostaa ettei kannata törsätä kaikkea heti kerralla. nainen, siivoa. saat markan. joskus olen myös antanut seksin jälkeen naiselle muutaman euron jos on edes osannut jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe