Jehova solatium meum.

Ukkovuan64

Luin Erno Paasilinnan kirjan :Kaukana maailmasta .Kirjan etusivuilta tuli vastaan jonkun vanhan "kirjan nimiölehti" piirros esittää jotain Ruotsin kuningasta Carl 9 ? 1600-1611 .Mitä tuo nimi edustaa ja kuinka hän käytti Jehova nimeä jo tuohon aikaan ?

9

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyseessä on

ollut Kustaa Vaasan nuorin poika Kaarle IX. Hän hallitsi Ruotsia Jumalan armosta. Vallan katsottiin tulleen taivaasta.

• ukkovuan64

Jos näin on ,että valta tulee taivaasta .Niin eikö kaikki Kuninkaat sano "jumalan armosta "niin Tsaarit kuin Englannin kuninkaat ym. He eivät käyttäneet tuota Jehova sanaa ?

• Jehova on yksi
        ukkovuan64 kirjoitti:

Jos näin on ,että valta tulee taivaasta .Niin eikö kaikki Kuninkaat sano "jumalan armosta "niin Tsaarit kuin Englannin kuninkaat ym. He eivät käyttäneet tuota Jehova sanaa ?

nimi Jumalalle. "Jehova solatium meum" saattoi olla kuninkaan tai kirjan omistajan tunnuslause. Suomeksi se lienee "turvani on Jumalassa" tai jotain sen tyyppistä.

• Taitaa hyvä
        Jehova on yksi kirjoitti:

nimi Jumalalle. "Jehova solatium meum" saattoi olla kuninkaan tai kirjan omistajan tunnuslause. Suomeksi se lienee "turvani on Jumalassa" tai jotain sen tyyppistä.

käännös olla "Jumala on lohtuni". Liekö ollut kuninkaan tunnuslause?

• akateemitön

Tai ,niinkuin Virolaisessa Raamattukäännöksessä Psalmi 83:18 .....jonka nimi Jehova, sinä yksin olet Korkein kaikessa maassa.

• ukkovuan64

Mitenkä on ? Onko Jehovan todistajia ollu kautta-aikain .vai ovatko he tämän nimen keksineet jotenkin puskasta näihin vaikeisiin aikoihin ??

• Jehova on jo ties kuinka vanha tulkintavirhe; juutalaiset eivät saaneet lausua Jumalan nimeä, Kun Vanhassa Testamentissä tuli vastaan tämä nimi, Jahve, he ääneen lukiessaan lausuivat sen tilalla Adonai, Herra. Alkujaan hepreaa kirjoitettiin vain konsonanteilla. Kun vokaalimerkkejä alettiin käyttää ja pyhiin kirjoituksiin merkittiin vokaalit, keksittiin Jahven konsonanttimerkkeihin kirjoittaa Adonain vokaalit, niin että jos lukija vahingossa lukikin Jumalan nimen ääneen, ei tapahdu vahinkoa kun lopputulos on sanojen sekasikiö, Jehova. Jumala ei suuttunut, ajateltiin.
        Kun sitten myöhemmin sellaiset kristityt, joilla ollut tarkkaa tietämystä heprean hienouksista, lukivat Vanhaa Testamenttia alkukielellä, moni erehtyi luulemaan että Jumalan nimi on Jehova. Virhe on jo niin vakiintunut että monet eivät välitä siitä, minkä parhaiten huomaa siitä että on olemassa Jehovan (ei Jahven) Todistajat.

• Jehovan todistajien

toiminta alkoi USA:ssa 1800-luvun lopulla.
      Suomessa toiminta alkoi 1910.

• kirjodet

Nimi perustuu Jesaja:43:10:"Te olette minun todistajiani,lausuu Jehova,niin,
      palvelijani,jonka olen valinnut,jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmär
      täisitte,että minä olen sama.Ennen minua ei ollut muodostettu yhtään Jumalaa,eikä minun jälkeeni edelleenkään ole ollut ketään.11.Minä-minä olen,Je-
      hova,eikä minun lisäkseni ole ketään pelastajaa.12.Minä olen kertonut ja pelasta-
      nut ja kuuluttanut,kun keskuudessanne ei ollut yhtään outoa jumalaa.Niinpä te olet-
      te minun todistajiani,lausuu Jehova,ja minä olen Jumala."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      95
      2318
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      179
      1913
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1456
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      246
      900
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      79
      882
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      796
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      702
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe