Erikoinen kirja.....

Lukija....

Lainasin kirjastosta kirjan koskien suomalaisia siviileitä sotavankeina Neuvostoliitossa talvisodan aikaan. Erityisesti minua kiinnosti Kainuun Juntusrannan ihmisten kohtalo. Olen viime vuosina tavannut useita lapsina sotavankeina olleita ihmisiä. Erityisesti tunnen suojärveläisiä lapsivankeja.
Käsiini sattui eräs kirja, jonka tekijöihin en kiinnittänyt aluksi mitään erityistä huomiota. Kotona katselin kirjaa tarkemmin ja huomasin tekijät, kääntäjän ja kustantajan.
Kirja on ”Talvisodan panttivangit”, tekijät ovat Sergei Verigin, Einar Laidinen ja Jussi Kämäräinen. Kääntäjät venäjän kielestä ovat Rudolf Sykiäinen ja Johan Beckman. Kustantaja on Johan Beckman Instuutti. Kirjan alkupainos on julkaistu Venäjällä, suomalainen opus on vuodelta 2006.
Tottahan historiasta kiinnostuneena tiedän ainakin Rudolf Sykiäisen ja Johan Beckmanin. Siksipä hieman aloitin kirjan lukemisen vähän ennakkoluuloisesti. Ajattelin, että kustantaja on mahdollisesti vaikuttanut kirjan sisältöön. Mutta sellaista en oikeastaan havainnut. Se oli kyllä melkoinen yllätys.
Tekijät olivat saaneet melkoisesti tietoja Venäjän NKVD:n arkistoista, myös aivan neuvostoviranomaisten kirjeenvaihtoa sen ajan tapahtumista. Suomalaisten vankien kohtaloa ja muuta senaikaista elämää Neuvostoliitossa ei oltu kaunisteltu lainkaan. Minusta ne asiat on kerrottu aivan asianmukaisesti.
Minulle se oli melkoinen yllätys, koska ajattelin jo kustantajasta, ettei puolueetonta tekstiä instituutti ole halunnut julkaista.
Mielenkiintoinen kirja, jossa on liitteenä myös NKVD:n päätöksiä ja muuta materiaalia, sekä vangittujen suomalaisten ihmisten luettelo.

2

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narutettu sukupolvi

Minä lainasin kirjastosta professori Tauno Tiusasen kirjan: Narutettu sukupolvi.
      Todella hyvä kirja.

• Tässä lisää

Erkki Aho perjantai, 21. marraskuuta 2008

Talvisodan panttivangit

http://suomenhistoriaa.blogspot.com/2008/11/talvisodan-panttivangit.html

Sergei Verigin, Einar Laidinen ja Jussi Kämäräinen ovat kirjoittaneet vuonna 2006 julkaistun kirjan Talvisodan panttivangit (ISBN 952-5412-35-0). Kirjassa kerrotaan talvisodan alkamiseen johtanut kehitys, Raatteen tien taistelun jälkinäytös ja Suomussalmen ”panttivankien” kohtalo sekä venäläisten että suomalaisten suorittamat teloitukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe