Ydinvoimalan jäähdytys sähköverkon pettäessä on tarkoitus järjestää aggregaatein tai tuulettaen.
Säteilytyturvakeskus suosittaa Teollisuuden Voiman hankkivan siirrettäviä voima-asemia tekemään ydinvoimalalle sähköä tarvittaessa.
Venäjällä on ryhdytty samoihin toimenpiteisiin.
Dieseleille polttoainetta riittää viikoiksi. Vuosiksi ei voi taata.
Venäjällä tutkitaan Sosnovyi Borin laitoksen tuulettamalla jäähdyttämistä,
jos sähköverkko kaatuu ja muut keinot eivät tepsi.
Helsingin Sanomissa 15.5.2011 sivulla D 2 Risto Isomäki tuo esille
vuoden 1859 ja 1921 aurinkomyrskyt.
Nykyaikana niistä seuraisi vuosien maailmanlaajuinen sähkökatko.
Vastaavissa oloissa tuhoutuu 2 000 suurta korkeajännitemuuntajaa.
Sellaisia EHV-muuntajia valmistuu maapallolla vuositttain sata kappaletta.
Joutuu odottelemaan varaosia jonkun aikaa.
Tuotanto ja liikenne takkuaa, kun öljypumputkin ovat käsikäyttöisiä,
jos korvaavia laitteita saa jotenkin ja jostain, ajoissa.
Ja traktoreita vedetään köydellä? Vuosikausia.
Esitettiin kriisiä varten edes ydinvoimaloiden varustamista
aurinkokennoilla ja tuulivoimalla.
Kyse ei ole vain mukavuudesta kuten kesämökillä.
Tällä palstalla on ollut esillä ydinvoimalan sijoittaminen syvälle kallioon.
Kaupungin alla ollessaan, kaukolämpö olisi sujuvaa jakaa.
Jäähdytysvesi virtaisi itsestään alaspäin.
Jäähdytys aurinkomyrskyn jälkeen
9
145
Vastaukset
Isomäki on hauska mies, ei siinä mitään...
Mutta tiedätkö, mikä on lähin sähkönlähde ydinvoimalalle? Mikä oli ensimmäinen virhe, joka Fukusimassa tehtiin tsunamin jälkeen? Mitä siitä kenties opittiin? Miten aurinkomyrskyn EMP-vaikutusta voitaisiin ehkäistä kriittisissä järjestelmissä?
Vinkkinä: suomessa firmojen palkanlaskennan tiedotkin on suojattu EMP-pulssia vastaan. Arvaisin, että ydinvoimaloiden kriittiset järjestelmät ovat samalla tasolla. Varsinkin, kun skenaarioissa ydinvoimalat ovat aika korkalla sijalla potentiaalisina targetteina sotatilanteissa...
Ydinvoimalat voisi toki sijoittaa syvälle kallioon, mutta enpä tiedä olisiko siitä suurempaa iloa. Isompien kaupunkien alle ei turvaetäisyydet huomioiden voisi oikein sijoittaa, pienempien alla kaukolämmöstä ei olisi niin paljoa hyötyä. Eikä pidä unohtaa viherpipertäjiä, joiden mukaan ydinvoimalan tuottama kaukolämpö säteilee ja sen tuottaman sähkön siirtoon tarvitaan valaanrasvaa, tms. :)- Isokatko
Sitähän minäkin, että oma dynamo jää hädän hetkellä käyttämättä.
Ongelma on kai se, että on vaikeasti säädettävä niin vähäisellä teholla.
On suunniteltu tuuppaamaan isosti. Vaikka kaloille sähkövastukset sitten.
Muuntajatuho ei ole suurtaajuisen EMP-pulssin tapainen.
Pitkiin piuhoihin indusoituu armottomat ampeerit lähes tasasähköä.
Ne pitäisi rakentaa koko matkaltaan metallitunneliin.
EMP puree pieniin piireihin, elektroniikkaan.
Poliisi on saamassa EMP-pyssyn auton pysäytykseen.
Turvaetäisyydet pitää määrittää uudelleen. Ydinvoima on turvallista.
Kaupungin alla ei ole ongelma.
Evakko jäisi pienempialaiseksi kuin koetuissa maanpäällisillä laitoksilla.
Ainahan niitä katastrofeja on ollut, ja on kaupunkeja kadonnut.
Onhan sitä evakuoitu Karjalakin. Siellä voi kuitenkin jopa asua. - laskuvarjomies
Olen lukenut kaksi Risto Isomäen kirjaa.
Molemmat sopisivat erinomaisesti amerikkalaisten b-luokan tieteiselokuvien käsikirjoituksiksi. Naivia hieman kömpelöä kerrontaa seassa puolitieteellisyyttä ja uskomattomia tarinoita ja sattumuksia.
Isomäkeä mukaellen ,
jos suuri tulivuorenpurkaus jossain tulevaisuudessa vähentää auringonvaloa maapallolla jopa vuosikausiksi, miten käy aurinkokennojen energiantuotannon ? Auringonvalon vähetessä, myös tuulet vaimenevat. Miten kävisi tuulimyllyjen energiantuotannon ?
Tarvinneeko lisätä, että ydinvoimaloiden energiantuotantoon auringonvalon määrä ei vaikuta. - Onko totta ?
Isokatko kirjoitti:
Sitähän minäkin, että oma dynamo jää hädän hetkellä käyttämättä.
Ongelma on kai se, että on vaikeasti säädettävä niin vähäisellä teholla.
On suunniteltu tuuppaamaan isosti. Vaikka kaloille sähkövastukset sitten.
Muuntajatuho ei ole suurtaajuisen EMP-pulssin tapainen.
Pitkiin piuhoihin indusoituu armottomat ampeerit lähes tasasähköä.
Ne pitäisi rakentaa koko matkaltaan metallitunneliin.
EMP puree pieniin piireihin, elektroniikkaan.
Poliisi on saamassa EMP-pyssyn auton pysäytykseen.
Turvaetäisyydet pitää määrittää uudelleen. Ydinvoima on turvallista.
Kaupungin alla ei ole ongelma.
Evakko jäisi pienempialaiseksi kuin koetuissa maanpäällisillä laitoksilla.
Ainahan niitä katastrofeja on ollut, ja on kaupunkeja kadonnut.
Onhan sitä evakuoitu Karjalakin. Siellä voi kuitenkin jopa asua.Puhuuko hän kirjassaan tosiaan agregaateista ?? Jos näin on,niin tuo vihertävä kirjailija ei ole täysin perehtynyt teknisiin toteutuksiin.
- Hyvää fiktiota
laskuvarjomies kirjoitti:
Olen lukenut kaksi Risto Isomäen kirjaa.
Molemmat sopisivat erinomaisesti amerikkalaisten b-luokan tieteiselokuvien käsikirjoituksiksi. Naivia hieman kömpelöä kerrontaa seassa puolitieteellisyyttä ja uskomattomia tarinoita ja sattumuksia.
Isomäkeä mukaellen ,
jos suuri tulivuorenpurkaus jossain tulevaisuudessa vähentää auringonvaloa maapallolla jopa vuosikausiksi, miten käy aurinkokennojen energiantuotannon ? Auringonvalon vähetessä, myös tuulet vaimenevat. Miten kävisi tuulimyllyjen energiantuotannon ?
Tarvinneeko lisätä, että ydinvoimaloiden energiantuotantoon auringonvalon määrä ei vaikuta.jos aikuisten "saduista" pitää.Dokumenttikirjat ovat asia erikseen.Joditabletteja ei tarvitse rynnätä hakemaan.
laskuvarjomies kirjoitti:
Olen lukenut kaksi Risto Isomäen kirjaa.
Molemmat sopisivat erinomaisesti amerikkalaisten b-luokan tieteiselokuvien käsikirjoituksiksi. Naivia hieman kömpelöä kerrontaa seassa puolitieteellisyyttä ja uskomattomia tarinoita ja sattumuksia.
Isomäkeä mukaellen ,
jos suuri tulivuorenpurkaus jossain tulevaisuudessa vähentää auringonvaloa maapallolla jopa vuosikausiksi, miten käy aurinkokennojen energiantuotannon ? Auringonvalon vähetessä, myös tuulet vaimenevat. Miten kävisi tuulimyllyjen energiantuotannon ?
Tarvinneeko lisätä, että ydinvoimaloiden energiantuotantoon auringonvalon määrä ei vaikuta.Ydinenergian tuotanto ja auringonvalo
"Tarvinneeko lisätä, että ydinvoimaloiden energiantuotantoon auringonvalon määrä ei vaikuta. "
Ydinvoimaloiden sähköntuotantoon vaikutti Euroopassa vuonna 2003 ratkaisevasti aurinko - kaikkiaan n. ylimäärästä 30 000 helleaaltoihmisraatoa, Ranskassa n. 15 000. Osasyyllisenä oli takkuilevat ydinvoimalat ja romahtanut sähköinen infrastruktuuri.
Taatakseen ympärivuotisen sähkönsaannin Ranska joutuikin mm. rajusti lisäämään tuulivoimaa tuon onnettoman kesän jälkeen
- Köyliön Late
"Puhuuko hän kirjassaan tosiaan agregaateista ?? Jos näin on,niin tuo vihertävä kirjailija ei ole täysin perehtynyt teknisiin toteutuksiin."
Tässä taisi käydä nyt niin, että sinä et oikein ole kartalla. Katso uutisketju.
Auringon aktiivisuushuippu on jo vuoden sisällä. Ei tässä kovin paljoa enää keritä tekemään. - Isokatko
"Voiko älykkäisiin sähköverkkoihin luottaa?" On tapahtuman suuri otsikko.
http://www.tieto.fi/archive/event-calendar/2012/voiko-alykkaisiin-sahkoverkkoihin-luottaa
..."Älykkäät sähköverkot mahdollistavat kuluttajien entistä tarkemman energiankulutuksen seurannan ja auttavat löytämään yhä tehokkaampia energiankäyttötapoja. Mutta minkälaisia haasteita älykkäisiin sähköverkkoihin liittyy?"
-Äly joutuu taistelemaan raakaa voimaa vastaan aurinkomyrskyn iskiessä.
Energian käytön tehokkuudesta pitäisi siirtyä nopeasti totaalikatkoon,
ettei verkko tupsahda pysyvästi. Siinä on haaste.
"Minkälaiset ovat älykkäiden sähköverkkojen mahdollisuudet ongelmien paikantamisessa häiriötilanteessa?"
- Ongelma löytyy auringosta. Olisi pitänyt sieltä pudottaa tuotantoa.
Luotettavuus on suhteellista, ei täydellistä.- Köyliön Late
"Energian käytön tehokkuudesta pitäisi siirtyä nopeasti totaalikatkoon,
ettei verkko tupsahda pysyvästi. Siinä on haaste."
Tässä on muuten riskin paikka. Ydinvoimaloiden tullisi siirtyyä varavoimalle. Fukushiman jälkeen havaittiin, että vain puolessa japanilaisita voimaloissa on varmuudella riittävä varavoimakapasiteetti. Viime vuosien totaalikatkokset mm jenkeissä ovat aina johtaneet jonkin sortin ongemiin( esim kaikki genut eivät ole startanneet, North Anna, Forsmark, jne)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2422040- 841228
- 901057
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701