Halpatyövoima pakenee suomesta,kallis hintataso+kylmä ilmasto

Ulvova katainen

Viisi Vaasan kahdeksasta espanjalaisesta sairaanhoitajasta on lähdössä Suomesta. Hoitajien mukaan ratkaisuun ovat vaikuttaneet maan kalleus, suomen kielen vaikeus ja kylmä ilmasto, kertoo Bothnia Work-hankkeen johtaja Riitta Lehtisalo. Viime vuoden lokakuussa Vaasan kaupunginsairaalaan työskentelemään saapuneilla hoitajilla on kahden vuoden määräaikaiset työsopimukset.

Lähtevistä sairaanhoitajiasta osa on saanut vakituisen työpaikan Lontoosta. Espanjalaisten sairaanhoitajien työllistämisen takana on Vaasan työ- ja elinkeinotoimiston vetämä Bothnia Work -hanke, jonka tarkoituksena on edesauttaa työperäistä maahanmuuttoa.

http://yle.fi/uutiset/espanjalaiset_sairaanhoitajat_hylkaavat_vaasan/6651223

86

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoista tekoihin

      Suomalainen teletappi ei ymmärrä yhtälöä, että näin kalliissa ja kovasti verotetussa maassa ei halpatyövoima voi elää. Hinnat ja verot alas niin tilanne korjaantuu tai toteuttakaa se uhkauksenne ja lähtekään ulkomaille OIKEAN markkinatalouden piiriin.

      • epärehellinen suomi

        Tai paremmikin hinnat alas,palkat ylös ja rikkaiden verotus ylös jotta pääsevät talkoisiin mukaan.

        Kauppojen hintakartelli saatava loppumaan,s&k kartellihörhöt vetävät välistä ja uhkailevat hintojen nousulla jos vapautatte markkinat?!

        Suomi on sikakallis vain koska korruptio ja veronkierto on sallittua.


      • Erno K.
        epärehellinen suomi kirjoitti:

        Tai paremmikin hinnat alas,palkat ylös ja rikkaiden verotus ylös jotta pääsevät talkoisiin mukaan.

        Kauppojen hintakartelli saatava loppumaan,s&k kartellihörhöt vetävät välistä ja uhkailevat hintojen nousulla jos vapautatte markkinat?!

        Suomi on sikakallis vain koska korruptio ja veronkierto on sallittua.

        Juttusi arvo=0
        Ei päätä eikä häntää. Pelkkää paskanjauhantaa. Pitäisikö hieman opiskella taloutta ja unohtaa se Seiskan lukeminen! Tunnen myötähäpeää kaltaisiasi kohtaan!


      • kalikka tais osua
        Erno K. kirjoitti:

        Juttusi arvo=0
        Ei päätä eikä häntää. Pelkkää paskanjauhantaa. Pitäisikö hieman opiskella taloutta ja unohtaa se Seiskan lukeminen! Tunnen myötähäpeää kaltaisiasi kohtaan!

        Voi voi k-kuppakauppiasta kun on herkkä hipiä mutta minkä sille faktoille voi.

        s&k kartellivorot ovat ihmiskuonaa ja on ihan oikein että niiden kuppakaupoista varastetaan paljon.


      • Oliskohan Kataisen
        Erno K. kirjoitti:

        Juttusi arvo=0
        Ei päätä eikä häntää. Pelkkää paskanjauhantaa. Pitäisikö hieman opiskella taloutta ja unohtaa se Seiskan lukeminen! Tunnen myötähäpeää kaltaisiasi kohtaan!

        kannattanut satsata hieman enemmän matematiikkaan ja vähemmän asiakirjojen väärentämiseen?


      • ÄOsi alhainen
        kalikka tais osua kirjoitti:

        Voi voi k-kuppakauppiasta kun on herkkä hipiä mutta minkä sille faktoille voi.

        s&k kartellivorot ovat ihmiskuonaa ja on ihan oikein että niiden kuppakaupoista varastetaan paljon.

        alhainen älykkyysosamääräsi


      • Tyhmä kansa

        Suomipoju ei ymmärrä, että asunnon, auton, sähkön ja ruoan hinnassa on veron osuus noin 55%.


      • Dippainssi1
        ÄOsi alhainen kirjoitti:

        alhainen älykkyysosamääräsi

        Olisihan niille voinut maksaa vähän parempaa palkkaa kuin suomalaiselle hoitajalle. Suomalainen hoitaja ei voi lähteä mihinkään, kun on lapsia ja asuntovelkaa. Siksi suomalaiselle voi maksaa pienempää palkkaa.

        Toisaalta, sairaanhoitajan ammatti on kutsumustyötä. Kutsumuksesta ei tarvitse maksaa. Ennen vanhaan hoitajat tekivät työtä laupeudesta ja halusta auttaa lähimmäisiä, korvauksena he saivat ruokaa, eivät rahaa.


      • Julma totuus
        Dippainssi1 kirjoitti:

        Olisihan niille voinut maksaa vähän parempaa palkkaa kuin suomalaiselle hoitajalle. Suomalainen hoitaja ei voi lähteä mihinkään, kun on lapsia ja asuntovelkaa. Siksi suomalaiselle voi maksaa pienempää palkkaa.

        Toisaalta, sairaanhoitajan ammatti on kutsumustyötä. Kutsumuksesta ei tarvitse maksaa. Ennen vanhaan hoitajat tekivät työtä laupeudesta ja halusta auttaa lähimmäisiä, korvauksena he saivat ruokaa, eivät rahaa.

        Tässä maassa kutsumusta on vain kansanedustajilla ja hellekin siitä maksetaan aika hyvät korvaukset, että se siitä kutsumuksesta ja yhteisten asioitten pyyteetömästä hoidosta.


      • viisaat rekryytit?
        Julma totuus kirjoitti:

        Tässä maassa kutsumusta on vain kansanedustajilla ja hellekin siitä maksetaan aika hyvät korvaukset, että se siitä kutsumuksesta ja yhteisten asioitten pyyteetömästä hoidosta.

        Kalliita pätkä työläisiä, valinnat espanjassa, koulutus, kotoutus, tänne rahtaaminen, elättäminen ja sitten heti parempiin ansioihin Lontooseen. Suomalaiset ovat harvinainen kansa , kusevat itseäänki linssiin.


      • tätipiukka
        viisaat rekryytit? kirjoitti:

        Kalliita pätkä työläisiä, valinnat espanjassa, koulutus, kotoutus, tänne rahtaaminen, elättäminen ja sitten heti parempiin ansioihin Lontooseen. Suomalaiset ovat harvinainen kansa , kusevat itseäänki linssiin.

        Kansa maksaa, ei palkkaaja


      • kusenkauppaas
        ÄOsi alhainen kirjoitti:

        alhainen älykkyysosamääräsi

        Korkeampi mitä sulla alhainen kartelli voro.


    • Tahallinen riisto !

      Kaikki energiaverot ovat tarkoitettu vähävaraisten riistämiseen..hyvätuloisia ne eivät hetkauta..on autoedut ja kovat palkat.

      • pöllimistalkoot

        Sekä varsinkin ruuan törkeät hinnat joissa ilmaa 80% ja sitten pitäisi ostaa kotimaista sikakalliilla hinnalla jonkun s/k kartellisikahörhön kaupasta niin alkaa verenpaine nousemaan.

        Onneksi Lidl olemassa.


      • littana.
        pöllimistalkoot kirjoitti:

        Sekä varsinkin ruuan törkeät hinnat joissa ilmaa 80% ja sitten pitäisi ostaa kotimaista sikakalliilla hinnalla jonkun s/k kartellisikahörhön kaupasta niin alkaa verenpaine nousemaan.

        Onneksi Lidl olemassa.

        Ei lidlissä ole hinnat 80 prosenttia halvempia, oikeastaan jopa kalliimpaa, sontaa tuodaan tänne keski-euroopasta mikä ei mene siellä kaupan.


      • pöllimistalkoot
        littana. kirjoitti:

        Ei lidlissä ole hinnat 80 prosenttia halvempia, oikeastaan jopa kalliimpaa, sontaa tuodaan tänne keski-euroopasta mikä ei mene siellä kaupan.

        Kyllä se lidl on edullisempi selkeästi mitä kusisetsuomikartelli s&k kaupat!

        Ja esim.valmis pitsat on lidlissä tuhat kertaa paremman makuisia mitä kartellihörhöjen suttu pitsat.


      • olet yksinkertainen
        pöllimistalkoot kirjoitti:

        Kyllä se lidl on edullisempi selkeästi mitä kusisetsuomikartelli s&k kaupat!

        Ja esim.valmis pitsat on lidlissä tuhat kertaa paremman makuisia mitä kartellihörhöjen suttu pitsat.

        oletpa tyhmän tuntuinen


      • Jos K ja S kartellit
        littana. kirjoitti:

        Ei lidlissä ole hinnat 80 prosenttia halvempia, oikeastaan jopa kalliimpaa, sontaa tuodaan tänne keski-euroopasta mikä ei mene siellä kaupan.

        kerran myy niin priimaa edullisesti niin olisi varmaankin kysyntää ympäri eurooppaa, ai ei vai?


    • mätäne rauhassa

      Thatcheriläinen uus-liberalismi tappaa kapitalismin.

    • - ilma mut hinnat+

      niin ei palkat vaan elinkustannukset maassa.

    • halooo tollo!

      " maan kalleus, suomen kielen vaikeus ja kylmä ilmasto"

      JA NYTKÖ TE PELLET TÄÄLLÄ VÄITÄTTE ETTÄ TÄMÄKIN ON KATAISEN SYY?
      Kokoomuksen syy että Suomen kieli on vaikea ja että täällä on KYLMÄ!

      Siis Katainen ja Kokoomus vastuuseen, niinkö?!

      Ja teidän urpojen mielestä jos Persut olis johdossa niin
      SOINI hoitaisi asian, suomen kieli helpommaksi espanjalsille
      ja Soini hoitaisi lämpöisemmät kelit

      HAJOTKAA SPEDET

      • Julle Jankkeri

        Valitettava tosiasia on se, että täällä pohjoisessa eivät viihdy kuin suomalaiset ja veronmaksajien rajhoilla pystyyn elätettävät musut, neegerit ja sompanssit.


      • Petos ja Vilppi

        Katainen joutaa vessaan, vedettäväks, pois.


    • ÖÄÖÄÖÄÖÖÖÄÖÄÖÄÖ!!

      EIKÖS KATAINEN VOISI KUSTANTAA VERONMAKASAJIEN PUSSEISTA NÄILLE RUOANHAKUMATKOJA EDULLISEMPAAN KOTIMAAHANSA. TAI JOPA PÄIVITTÄISET MENO-PALUU LENTOLIPUT ULKOMAILLE KOTIINSA JOTTA VOISIVAT ASUAKIN HALVEMMALLA. !!!FANTASTINEN IDEA!!!

      • Tai sitten voisi

        yksinkertaisesti tehdä työolot ja ehdot ja palkan sellaisiksi, että homma kiinostaisi suomalaista nuorisoa ammattina. Pikkusen niinkuin ennen oli.


      • Se oli ennen kuin
        Tai sitten voisi kirjoitti:

        yksinkertaisesti tehdä työolot ja ehdot ja palkan sellaisiksi, että homma kiinostaisi suomalaista nuorisoa ammattina. Pikkusen niinkuin ennen oli.

        Kokoomus pääsi hallitukseen, somppuja alkoi tulla 1991 ja sillon oli Kokoomus suurin hallituspuolue.


      • DuumaiIija
        Tai sitten voisi kirjoitti:

        yksinkertaisesti tehdä työolot ja ehdot ja palkan sellaisiksi, että homma kiinostaisi suomalaista nuorisoa ammattina. Pikkusen niinkuin ennen oli.

        Työaika on lyhentynyt, vapaita tullut lisää, palkat on kokoomuksen aikana melkein tuplaantuneet.
        http://www.findikaattori.fi/verti/Graphserver.png?Gedit=false&ifile=../quicktables/findikaattori/talous/bkt_asukasta_kohti&x=800&y=600&lang=fi
        Ei se niin häävistä ollut sotkea pyörässä sohjossa lapiotöihin ennen minikaivureita.

        Koska viimeksi olet edes nähnyt lapion? Taitaa sinulle tulla hiki jo onkimatoja kaivaessa?
        https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQwtVItTy4MT9Moi1gTgReWDPIZNtpBdaSlNBp3fkWNswGDbVcZ0w


    • lämmöä

      kyllä se espania lämmöisenä pysyykin kun kulut maksatetaan persuilla.

    • EK syväkyykky

      Jotta Suomen kilpailukyky voitaisiin turvata, tuleekin halpatyövoimalle järjestää alennuskuponkeja (luonnollisesti verorahoitteisesti) ruokaan ja asumiseen Suomessa.

    • tyrha syyttää Suomal

      Siinä sen näkee, ettei Suomessa kannata työnteko kalliin asumisen ja elinkustannusten takia, vaikka esim. sairaanhoitajat ja koko ala on yksi parhaiten palkattuja.

      • ei hoitajat

        ööhh, siis mitä?

        sairaanhoito ala yksi parhaiten palkattuja?
        Ai hoitsut vai, millä mittarilla, missä parhaiten palkattu?

        Vaimon peruspalkka on vähän yli 2000 ja se on ollut 15 vuotta alalla,
        eli kaikki ikälisät tapissa. Jos oikeen hyvin käy=on paljon iltavuoroja
        tms, voi sen palkka olla 3000 kuukaudessa.

        Aika kaukana "parhaiten palkatuista aloista"

        Lääkärit on asia eri


      • revi siitä.
        ei hoitajat kirjoitti:

        ööhh, siis mitä?

        sairaanhoito ala yksi parhaiten palkattuja?
        Ai hoitsut vai, millä mittarilla, missä parhaiten palkattu?

        Vaimon peruspalkka on vähän yli 2000 ja se on ollut 15 vuotta alalla,
        eli kaikki ikälisät tapissa. Jos oikeen hyvin käy=on paljon iltavuoroja
        tms, voi sen palkka olla 3000 kuukaudessa.

        Aika kaukana "parhaiten palkatuista aloista"

        Lääkärit on asia eri

        Missä muulla alalla saan 2000 peruspalkkaa, itse olen kirvesmies 20 vuotta alalla peruspalkka 1300 euroa/kk, lisineen max. 1600 kuukaudessa.


      • 3000 keskipalkka
        revi siitä. kirjoitti:

        Missä muulla alalla saan 2000 peruspalkkaa, itse olen kirvesmies 20 vuotta alalla peruspalkka 1300 euroa/kk, lisineen max. 1600 kuukaudessa.

        suomalaiset keskipalkka on yli 3000e, mediaanipalkka muistaakseni
        2700, joten aika monella alalla saa sen.

        Vertaatko kirvesmiestä ja sairaanhoitajaa?
        Mistä kouluja olet käynyt, millainen vastuu sinulla on?


      • revi siitä.
        3000 keskipalkka kirjoitti:

        suomalaiset keskipalkka on yli 3000e, mediaanipalkka muistaakseni
        2700, joten aika monella alalla saa sen.

        Vertaatko kirvesmiestä ja sairaanhoitajaa?
        Mistä kouluja olet käynyt, millainen vastuu sinulla on?

        Siihen suomalaisen keskipalkkaan on lisätty myös ökyjohtajen palkat, siksi se ei ole oikea vertailu työntekijäille, oikeiden työntekijöiden keskipalkka on siinä 1500 euroa kuukaudessa.

        Olen käynyt lähes 10 vuotta eri ammatti ja keskiasteen koulutuksia, siis mitä vastuuta tarkoitat, raksamielillä on ihan yhtä kovat vastuut kuin sairaanhoitajilla, eli ei saa aiheuttaa vaaraa muille ihmiseille.


      • koeta nyt ymmärtää
        revi siitä. kirjoitti:

        Siihen suomalaisen keskipalkkaan on lisätty myös ökyjohtajen palkat, siksi se ei ole oikea vertailu työntekijäille, oikeiden työntekijöiden keskipalkka on siinä 1500 euroa kuukaudessa.

        Olen käynyt lähes 10 vuotta eri ammatti ja keskiasteen koulutuksia, siis mitä vastuuta tarkoitat, raksamielillä on ihan yhtä kovat vastuut kuin sairaanhoitajilla, eli ei saa aiheuttaa vaaraa muille ihmiseille.

        olet niin tyhmä ettet tiedä mikä on mediaanipalkka. Se on yksinkertaistettuna keskimmäisen suomalaisen palkka palkkahaitarissa. Keskiarvo palkoissa on eriasia.


      • Ostovoima ratkaisee
        3000 keskipalkka kirjoitti:

        suomalaiset keskipalkka on yli 3000e, mediaanipalkka muistaakseni
        2700, joten aika monella alalla saa sen.

        Vertaatko kirvesmiestä ja sairaanhoitajaa?
        Mistä kouluja olet käynyt, millainen vastuu sinulla on?

        Se pitäisi olla 15 000e, jotta saavutettaisiin sama ostovoima kuin esim. Thaimaalaisilla.


      • Ple!
        koeta nyt ymmärtää kirjoitti:

        olet niin tyhmä ettet tiedä mikä on mediaanipalkka. Se on yksinkertaistettuna keskimmäisen suomalaisen palkka palkkahaitarissa. Keskiarvo palkoissa on eriasia.

        Suomi nyt on vaan typerä maa asua. Ottakaa mallia Espanjasta ja Portugalista. Siellä on asenteet kannabistakin kohtaan paljon löyhemmät kuin täällä.


    • eikä pakene

      ei se mihinkään pakene!

      Kato nyt vaikka raksamiehiä, kaikki jotain virolaisia.
      Siivoojat, aika moni on venäjältä tai kaukoidästä
      Bussikuskit, puolet kuskeista on maahanmuuttajia

      jne jne

      • sanoista tekoihin

        No Viron pojat ei maksakkaan veroja, asuvat kimppa kämpissä ja tuovat ruoat ja juomat kotimaastaan. Tosin moni viron poika onkin töissä kusimuna sutkari firmoissa, jotka eivät muutenkaan maksa veroja ja tekevät muutakin sutkaamista, mutta sitähän teletapit Suomessa haluavat: Ilmaisen työvoiman, kaikki mahdolliset yritystuet ja 0 % vero prosentin eli aivan kuten Mafia toimii Calabrian rakennus bisneksessä. Jalkapuuhun tai hirteen kusimuna teletappi sutkarit.


      • mielestäni ei ole

        Onko se oikein että porsaan näköinen sf pomo(homo)polkee suomalaisten ammattimiesten palkkoja ja palkkaa mielummin pimeitä 4euron sloboja tekemään homeista sutta?


      • Lpr...
        sanoista tekoihin kirjoitti:

        No Viron pojat ei maksakkaan veroja, asuvat kimppa kämpissä ja tuovat ruoat ja juomat kotimaastaan. Tosin moni viron poika onkin töissä kusimuna sutkari firmoissa, jotka eivät muutenkaan maksa veroja ja tekevät muutakin sutkaamista, mutta sitähän teletapit Suomessa haluavat: Ilmaisen työvoiman, kaikki mahdolliset yritystuet ja 0 % vero prosentin eli aivan kuten Mafia toimii Calabrian rakennus bisneksessä. Jalkapuuhun tai hirteen kusimuna teletappi sutkarit.

        Siinähän ei ole mitään väärää, että elävät säästeliäästi ja fiksusti. Normaalia siirtotyöläisen toimintaa, kun poissa kotimaasta. Ennemmin voisi kysyä mihinn on unohtunut suomalaisten oma kimppa-asumisen ja rahan säästön taito?


    • Kannattais kokeilla

      asumista yhden talven ajan espanjassa, olen asunut enkä toista kertaa meinaa sitä virhettä tehdä että niitä vitun_kaasupulloja joutuis kantamaan ja sittenkin palelemaan ihan_helvetisti.

      • outo olit.

        Siis mitä kaasupulloja, olisit kääntänyt termostaatista keskuslämmityspatterit päälle.


    • Ulkomaanelävä

      Ei ruoka Espanjassakaan ilmaista ole, vaan moni tuote maksaa saman kuin Suomessa. Viina on asia erikseen.
      Asuminen maksaa saman kuin Suomessa ja kuten tuossa yllä todettiin, niin eristämättömän talon lämmitys maksaa ja paljon. Kesällä joku kaipaa viilennystä kun lämpötola huitelee neljässäkympissä ja sähkö maksaa paljon.
      Jos asunto on oma, niin sen lisäeristäminen siedettäväksi on helppoa, halpaa ja kannattavaa.

      Hoiturin palkka Espanjassa on n. puolet suomalaisesta, jos sattuu saamaan työpaikan. Täällä kun on enemmän työttömiä mitä Suomessa asukkaita.

      Ei siis ihme, että työpaikka Suomessa kiinnostaa, kun oikein kerjätään töihin.
      Hetken työskenneltyään ovat varmaan kuulleet työkavereilta, että Enlannissa maksetaan vielä tuplasti Suomeen verrattuna.

      Jo kerran lähteneelle ei ole iso kynnys lähteä sinne, varsinkin jos sattuu olemaan niitä harvoja jotka ovat koulussa opiskelleet englantia.

      Tuota "halpatyövoimaa" en usko, koska hoituri saa aina saman lähtöpalkan sukupuolesta tai muusta taustasta riippumatta.

      Tässä hoiturien itse ilmoittamia palkkoja http://www.palkkavertailu.com/palkka/sairaanhoitaja

    • tveestä tuttu

      niiin espanissa on vit-tun kylmää kun mittari on nollassa.

    • lääämiää

      suomessa lämmitykseen menee tuhansia euroja talojen hinnasta puhumattakaan. jos espanissa tuulen suoja taloja lämmitetään kosa kaasulla jo järki hukassa täällä ei edes asunto vaunujakaan enää kaasulla lämmitetä hinnan takia.

      • Ulkomaanelävä

        Harva lämmittää kaasulla. Ilmalämpöpumppu alkaa olla useimmilla. Silti asunnot ovat vetoisia ja yleensä täysin eristämättömiä. Kun sammutat pumpun, niin pian on sama lämpötila kuin ulkona.

        Tulee lapsuus mieleen kun herää talvella ja huoneessa on seitsemän astetta ja astuu kivilattialle.
        Mutta kuten sanoin, eristäminen on helppoa, kun läpötilaeroa ei ole 60 astetta kuten Suomessa.

        "Elikä näin", nuo hoiturit eivät ole mitään halpatyövoimaa. Heille on pakko maksaa TESsin mukainen palkka.
        Suomessa on huutava pula hoitureista kun he ovat hakeutuneet muille aloille, kun 15 vuotta sitten heitä oli aivan liikaa. Erääseenkin virkaan pikkukaupungissa tuli 170 hakemusta.

        Suomi vain ei ole kovin houkutteleva maa espanjalaiselle. En itsekään tule sinne kuin tuhkana. On se sää siellä niin kamala. Jos joskus vähän lämpiää, niin kimpussa on miljardi itikkaa.

        Rajat on auki ja tytöt läksivät isomman rahan perään. Ei se ilmasto briteissäkään kovin hääppöinen ole. Lisäksi sielläkin voi olla pahuksen kylmä asunto, yksilasiset harvat ikkunat jne.
        Suomessa sentään asunnot ovat kunnollisia.


      • espanissa
        Ulkomaanelävä kirjoitti:

        Harva lämmittää kaasulla. Ilmalämpöpumppu alkaa olla useimmilla. Silti asunnot ovat vetoisia ja yleensä täysin eristämättömiä. Kun sammutat pumpun, niin pian on sama lämpötila kuin ulkona.

        Tulee lapsuus mieleen kun herää talvella ja huoneessa on seitsemän astetta ja astuu kivilattialle.
        Mutta kuten sanoin, eristäminen on helppoa, kun läpötilaeroa ei ole 60 astetta kuten Suomessa.

        "Elikä näin", nuo hoiturit eivät ole mitään halpatyövoimaa. Heille on pakko maksaa TESsin mukainen palkka.
        Suomessa on huutava pula hoitureista kun he ovat hakeutuneet muille aloille, kun 15 vuotta sitten heitä oli aivan liikaa. Erääseenkin virkaan pikkukaupungissa tuli 170 hakemusta.

        Suomi vain ei ole kovin houkutteleva maa espanjalaiselle. En itsekään tule sinne kuin tuhkana. On se sää siellä niin kamala. Jos joskus vähän lämpiää, niin kimpussa on miljardi itikkaa.

        Rajat on auki ja tytöt läksivät isomman rahan perään. Ei se ilmasto briteissäkään kovin hääppöinen ole. Lisäksi sielläkin voi olla pahuksen kylmä asunto, yksilasiset harvat ikkunat jne.
        Suomessa sentään asunnot ovat kunnollisia.

        no mitä maksaa keski verto omakoti talo espanissa noin kiinnostaa vaikka eläke päivät ovat kaukana vielä.


      • 1/10 osa
        espanissa kirjoitti:

        no mitä maksaa keski verto omakoti talo espanissa noin kiinnostaa vaikka eläke päivät ovat kaukana vielä.

        Hyvä talo Espanjassa maksaa 40 000e


      • Ulkomaanelävä
        1/10 osa kirjoitti:

        Hyvä talo Espanjassa maksaa 40 000e

        Mummonmökin tuolla voit saadakin, mutta aurinkorannikolla saat kunnolliseen omakotitaloon panna nollan perään ja kertoa vielä kahdella, jos aiot saada suomalaista vastaavan omakotitalon.

        Täällä tosin hinnan määrää sama kuin Suomessakin; osoite.
        Kerrostaloasunnon tuolla voi saadakin, mutta et sinä sellaisessa halua asua.
        Eräs tuttuni kyllästyi ostamaan autoonsa uusia renkaita kun ne oli kahdeksannen kerran puhkottu. Päätti muuttaa rauhallisemmalle alueelle. Hän on espanjalainen, joten syynä ei ainakaan ollut mamuviha.

        Pari linkkiä
        http://www.spainhouses.net/fi/malaga/myynnissa/kiinteistoja/listado_l3_29.html

        http://espanja.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=4&Itemid=5

        Halvemmista kt asunnoista puuttuu yleensä autopaikka, mikä on lähes ylipääsemätön ongelma jos sinulla on auto.
        Harvassa niistä on varastoakaan.


      • Onne välitykseen
        Ulkomaanelävä kirjoitti:

        Mummonmökin tuolla voit saadakin, mutta aurinkorannikolla saat kunnolliseen omakotitaloon panna nollan perään ja kertoa vielä kahdella, jos aiot saada suomalaista vastaavan omakotitalon.

        Täällä tosin hinnan määrää sama kuin Suomessakin; osoite.
        Kerrostaloasunnon tuolla voi saadakin, mutta et sinä sellaisessa halua asua.
        Eräs tuttuni kyllästyi ostamaan autoonsa uusia renkaita kun ne oli kahdeksannen kerran puhkottu. Päätti muuttaa rauhallisemmalle alueelle. Hän on espanjalainen, joten syynä ei ainakaan ollut mamuviha.

        Pari linkkiä
        http://www.spainhouses.net/fi/malaga/myynnissa/kiinteistoja/listado_l3_29.html

        http://espanja.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=4&Itemid=5

        Halvemmista kt asunnoista puuttuu yleensä autopaikka, mikä on lähes ylipääsemätön ongelma jos sinulla on auto.
        Harvassa niistä on varastoakaan.

        Kaikki rannikkoalueet ovat Espanjan kalleimpia. Eli verrataan esim. alimmaista linkkiä vastaavaan kerrostaloasuntoon Suomessa meren rannalla. Hinnat ovat Suomessa noin alkaen 1,5 miljoonaa. Lisäksi esittämässäsi linkissä ja yleensäkin Espanjassa pitää huomioida suomi-lisä, joka on useissa suomalaisissa toimistoissa noin puolet lisää normaaliin hintatasoon.

        Oikean käsityksen hintatasosta saa esim. täältä.

        http://www.segundamano.es/


      • Ulkomaanelävä
        Onne välitykseen kirjoitti:

        Kaikki rannikkoalueet ovat Espanjan kalleimpia. Eli verrataan esim. alimmaista linkkiä vastaavaan kerrostaloasuntoon Suomessa meren rannalla. Hinnat ovat Suomessa noin alkaen 1,5 miljoonaa. Lisäksi esittämässäsi linkissä ja yleensäkin Espanjassa pitää huomioida suomi-lisä, joka on useissa suomalaisissa toimistoissa noin puolet lisää normaaliin hintatasoon.

        Oikean käsityksen hintatasosta saa esim. täältä.

        http://www.segundamano.es/

        Ei se nyt ihan puolta ole se suomi-lisä. Asunto täytyy saada myydyksikin ja ostajat osaavat kyllä seurata hintoja. Sama asunto voi olla myynnissä vaikka kuinka monella toimistolla ja joku pyytää ylihintaa, niin kauppoja tuskin syntyy.

        Suomalainen ostaa mielellään "suomalaisalueelta" ja on aika vaativa laadun suhteen. Pitäisi olla kattoterassia, maisemaa ja kaikenlaista mukavuutta, joten hinta tuppaa nousemaan.

        Hintahaitari on varsin kirjava. 30 vuotta vanhan remonttikuntoisen yksiön jonka ikkunasta näkyy vain myrkynvihreä kerrostalon seinä, eikä aurinko osu ikkunaan kuin pari tuntia päivässä, ilman autopaikkaa ja varastoa saa kyllä halvalla, etenkin jos se on huonomaineisella alueella.

        Suomalaiset linkit laitoin siksi, että aika harva osaa espanjaa.
        Tässä pankin "poistomyynnissä" olevia http://www.servihabitat.com/venta/vivienda/malaga

        Kyllä muuten on suomi-lisää sielläkin, jos omakotitalo maksaa 1,5 miljoonaa.


    • elikä näin

      Voi hyvät hyssykät sentään, tälläkin avauksella saatiin asiat taas päälaelleen, suomessa on tarpeeksi työttömiä, emme kaipaa tänne mitään halpatyövoimaa.

      Eniten pistää vihaksi nuo virulaiset jotka tänne änkeytyy väkisin, roistomaisella olemuksellaan ja tavoillaan en katso niitä sormien läpi.
      Niillä kun ei ole ensinnäkään mitään tapoja eikä velvoitteita verojen sekä esim liikenteessä aiheutettujen rangaistusvaatimuksien suhteen.

    • ei kukaan tule duuni

      Hah ahhaha h
      Eiköhän tämä kerro että suomi on (EU) PER_SEESTÄ!

    • Ei hyvin mene

      Jokohan kokoomuslaiset talidomitkin pikkuhiljaa ymmärtävät, että haluttomuus maksaa palkkoja ja halukkuus jatkuvasti nostaa kaiken hintaa ei ole kovin kestävä ratkaisu...

      • nappiin osui

        Piti oikein katsoa mitä talidomi tarkoittaa:

        Talidomi

        "Semmonen henkilö joka on yhtä tyhmä kuin on näkönenkin, ei tajua ja osaa mitään kunnolla."

        Sopii tosiaankin hyvin kokoomuslaisille tuo nimitys.


      • ***
        nappiin osui kirjoitti:

        Piti oikein katsoa mitä talidomi tarkoittaa:

        Talidomi

        "Semmonen henkilö joka on yhtä tyhmä kuin on näkönenkin, ei tajua ja osaa mitään kunnolla."

        Sopii tosiaankin hyvin kokoomuslaisille tuo nimitys.

        Taisit katsoa peiliin? Teksti ainakin viittaa vahvasti siihen.


    • Samoin Hesassa

      "Halpatyövoima pakenee suomesta.."

      Ei se mihinkään pakene, kaikki Finnyardsin telakan 2 euron metallimiehet, hitsarit ja sähkärit on tallella Pernon metsän telttakylissä.

    • Lo Wang

      Ja kohta alkaa Mr. Himaskatainen taas voivotella, että työttömyys lisääntyy Suomessa, jos halpatyövoima lähtee maasta...

      Aah, better than acupuncture!!!

    • Demu syö kaiken

      Navettapiika Urpilainen on nostanut veroilla kaikki hinnat liian korkeaksi. Enää Suomessa ei elä edes työtä tekemällä.

    • näin menee

      tveestä tuli jo 38 tuhatta työssä käyvää hakee ja saa luukulta lisä rahaa elämiseen ja määrä kasvaa koko ajan.

      • retygkgv

        Vastuuttomia kuluttajia. Toiset pärjää yhdeksän euron päiväpalkalla.


    • kela kus

      aina ei saa sitäkään jos on vähäkin muita tuloja.

    • ei mamua työpariksi

      Emme tarvitse ainakaan erikoissairaanhoidossa tällaisia kielipuolihoitajia, joiden takia hoitovirheiden riski nousee dramaattisesti ja jota kokenut hoitaja joutuu prehdyttämään ja vetämään perässä koska esimiehet roudaa niitä tänne haitolle.
      On tosi raskasta vahtia tällaista työssään ,kun omat työt pitäisi tehdä, sitten pitäisi opettaa tätä kielipuolta ja vahtia ettei se tee mitään kuolemanvakavaa virhettä.
      Lisäksi heidän työmoraalinsa on ala-arvoisempaa kuin meidän suomalaisten, heidän aseptiikkansa ja hygieniatasonsa on alta arvostelun, itse en antaisi ulkomaalaisen tehdä itselleni mitään korkeaa aseptiikkaa vaativia toimenpiteitä, hirvittää ajatus, että tällainen olisi leikkaussalissa tai missä vaan toimenpiteessä missä lävistetään iho(invasiiviset toimentpiteet).
      Sitä paitsi erikoissairaanhoidossa tulee osata niin hyvin Suomea, ettei todellakaan tule kohtalokkaan erehtymisen vaaraa.
      Ja näitä sitten kukkahattu-esimiehet tuo tänne suomalaisen hoitajan riesaksi koska heillä ei tarvitse perehdyttää ja opettaa näitä ummikkoja.
      Arvostan suomalaisen hoitajan korkeaa koulutusta ja työmoraalia.

      • Älä murhetta

        kanna. Ei ole vaaraa, että heitä kovin paljon ilmestyy noilla ehdoilla. Heille tarjottiin ja annettiin pätkätöitä ( kahden vuoden määräaikaisuus).
        Lontoosta saivat vakipaikan, he ovat nuoria ihmisiä ja haluavat elämänsä varmalle pohjalle, jota pätkätyöt ja tuleva ketjuttaminen eivät anna varmuutta elämään. Kuka tahansa suomalainenkin nuori vaihtaisi heti pätkä duuninsa vakituiseen, jos olisi mahdollista. Ja vähän vanhempikin. Pätkätyö tuo muassaan jokusia ongelmia, joita ei vakiduunareilla ole.


      • Ulkomaanelävä

        Espanjalaisilla on yllätys, yllätys korkea työmoraali. Kielitaito kyllä on iso ongelma, sitä ei voi kieltää.

        Espanjalainen terveydenhoito on aivan maailman huippua. Suomi jää kauas, kauas taakse hoitotakuineen.
        Täällä hoitoon pääsee heti jos on kiire, muuten lääkäriajan saa yleensä parin päivän sisään.

        Hygieniassa saattaa olla oma käytäntö, en osaa sanoa, kun ole ammattilainen.
        Myös rakennuksissa on toivomisen varaa, sillä Zapateron jäljiltä talous on kaameassa kunnossa, eikä rahaa remontointiin tahdo löytyä.
        Onneksi tänä vuonna kauppataseen odotetaan kääntyvän jo voitolliseksi, eli matokuuri on purrut.

        Myös vanhukset hoidetaan niin hyvin kuin voidaan. Laitetaan proteeseja jne. Suomesta olen kuullut vähän toista, "ei noin vanhaa leikata".

        Suomessahan on huutava pula myös lääkäreistä ja heitäkin on paljon kielitaidottomia. Siinä sitä vasta riskiä onkin, jos lääkäri puhuu vain venäjää. Ainakin yhdestä sellaisesta on noussut hirveä haloo, koska lääkäri ei vaivaudu tutkimaan kunnolla, vaan arvaa sairauden ja määrää summassa kalliit lääkkeet.

        Toki täälläkin on yksilöitä joilla on "maanantaipäiviä" ja paikallisella tempperamentilla sen kyllä huomaa. Silti työt tehdään.

        Tästä aasinsillasta hyppään suomalaisiin yrittäjiin. Jos tilaat jotain, niin usein ei kuulu mitään vaikka on selkeästi sovittu toimituksesta.
        Espanjalaiselta kun menet kysymään, niin hän lähtee siitä paikasta ainakin katsomaan ja laskemaan homman, eikä toimitus takkua kuin suomalaisilla. Hintakin on usein vain kolmannes suomalaisen pyytämästä.


    • Tekevät lähtee

      Tuo olikin kaiken kaikkiaan liian hyvä uutinen ollakseen totta. Hyvännäköisiä, tummia Espanjan muijia meille Suomeen pysyvästi asumaan ja töihin. Nuoria ja työhaluisia ja valmiiksi sairaanhoitajahommaansa koulutettujakin.

      Tieto osoittautuikin päiväperhoksi ja kuplaksi. Meiltä lähtevät työhaluiset ulkomaalaiset pois. Tilalle jää vain lukutaidoton, kouluttamaton ja raiskaus- ja tappelunhaluinen Afikkalainen pohjaväki.

      Noista jäljelle jääneistä somaleista ei ole ikinä meillä työvoimaksi. Ovat ainaisia elätettäviä ja syötettäviä. Samalla lailla kuin 8.000 hengen romaniväestömmekin, ei nekään siivoojiksi tai hoitajiksi tai mihinkään muihinkaan töihin ala.

      • kärsikää siat

        Mutta se on finskiäpärille ihan oikein!


    • tee ma t

      Mitä teet..että somalit ja muut niigerit loisii täällä ja kuluttaa aikaansa kahviloissa ja ties missä ihmisiä ärsyttämässä, niin mitä teet, et mitään koska ne on tullut jäädäkseen, syyttäkää poliitikkoja jotka ne on omalla toiminnallaan tehnyt niiiden elämän helpoks loisia täällä, ja ne naureskelevat partaansa suomalaisten tyhmyydelle.

      • kuka pskaa haluaa

        Niin tota miksi luulet ettei suomeen tule normaaleita valkoisia töihin vaan pelkästään jotain kolmannen maailman luku&kirjoitustaidottomia mongoja?

        Kun katsot peiliin niin syy katsoo sinua takaisin!!


    • liksaaa

      kun itä euroopan maat meni euhun silloin rauhoiteltiiin työ voiman tulvasta sanoin että suurin osa menee saksaan ja ruotsiin paremman palkan toivossa.

      • Ruoka ja Asuminen

        Aivan, paremman reaalipalkan toivossa.
        Eikä sitä tarvitse edes toivoa, menet melkein minne vaan niin saat parempaa reaalipalkkaa kuin törkeästi läpeensä hintakartelloidussa Suomessa.


      • Ylen tyytyväinen
        Ruoka ja Asuminen kirjoitti:

        Aivan, paremman reaalipalkan toivossa.
        Eikä sitä tarvitse edes toivoa, menet melkein minne vaan niin saat parempaa reaalipalkkaa kuin törkeästi läpeensä hintakartelloidussa Suomessa.

        BBC väitti, että Suomessa on parempi ostovoima kuin Saksassa. Mitä lie ollut ostoskorissa, mutta näin kertoi.

        Suomi oli älyttömän köyhä maa sodan jälkeen ja vasta 80-luvun lopun hulluina vuosina palkkataso nousi roimasti. Kun tuli lama, niin kallis työvoima ei mennyt kaupaksi ja työttömiä oli paljon. Silti palkat eivät joustaneet alaspäin.
        Tuskin siitä olisi edes ollut apua, kun raha ei maailmalla liikkunut.

        Tuolloin nousivat erityisesti rasvanahkojen palkat ja hoiturit vittuilivat, että koneen hoitamisesta maksetaan, mutta ihmisen hoitamisesta ei.

        Ylemmälle keskiluokalle ei vieläkään makseta huimia palkkoja. Se on sitä suomalaista tasa-arvoa joka useimmiten mainitaan maailman parhaaksi.

        Halpamaissa on pienet palkat ja halvat hinnat. Norjassa hyvät palkat ja jumaIattoman kalliit hinnat.

        Minusta suomalaisella duunarilla ei pitäisi olla valittamista verrattuna vaikkapa 70-lukuun jolloin minä aloittelin työuraani. Jos aioin hankkia jotakin, niin kyllä piti säästää kauan ja hartaasti.

        Facebookista luin juuri, että vuonna -62 piti tehdä 146 tuntia töitä ostaakseen kiikarit.

        Ja jotain juttua http://yle.fi/uutiset/suomalaisten_palkat_eivat_ole_viela_euroopan_huippua/6449057


      • VinosuuViinanen
        Ylen tyytyväinen kirjoitti:

        BBC väitti, että Suomessa on parempi ostovoima kuin Saksassa. Mitä lie ollut ostoskorissa, mutta näin kertoi.

        Suomi oli älyttömän köyhä maa sodan jälkeen ja vasta 80-luvun lopun hulluina vuosina palkkataso nousi roimasti. Kun tuli lama, niin kallis työvoima ei mennyt kaupaksi ja työttömiä oli paljon. Silti palkat eivät joustaneet alaspäin.
        Tuskin siitä olisi edes ollut apua, kun raha ei maailmalla liikkunut.

        Tuolloin nousivat erityisesti rasvanahkojen palkat ja hoiturit vittuilivat, että koneen hoitamisesta maksetaan, mutta ihmisen hoitamisesta ei.

        Ylemmälle keskiluokalle ei vieläkään makseta huimia palkkoja. Se on sitä suomalaista tasa-arvoa joka useimmiten mainitaan maailman parhaaksi.

        Halpamaissa on pienet palkat ja halvat hinnat. Norjassa hyvät palkat ja jumaIattoman kalliit hinnat.

        Minusta suomalaisella duunarilla ei pitäisi olla valittamista verrattuna vaikkapa 70-lukuun jolloin minä aloittelin työuraani. Jos aioin hankkia jotakin, niin kyllä piti säästää kauan ja hartaasti.

        Facebookista luin juuri, että vuonna -62 piti tehdä 146 tuntia töitä ostaakseen kiikarit.

        Ja jotain juttua http://yle.fi/uutiset/suomalaisten_palkat_eivat_ole_viela_euroopan_huippua/6449057

        "Norjassa hyvät palkat ja jumaIattoman kalliit hinnat."

        Kallistahan tuolla on kuin hevosen pallista, mutta kuinka ollakkaan, palkkatasoon nähden ei lähellekkään niin kallista kuin Suomessa:
        -ostovoima riippuu aina tietysti siitä, mihin verrataan, sillä esimerkiksi Tanskassa ja Norjassa palkkojen ostovoima on aivan eri luokkaa, paljon suurempi kuin Suomessa.


      • panomies.

        Mitä laaki maksaa?


      • Elämä on
        panomies. kirjoitti:

        Mitä laaki maksaa?

        Kolme miljardia.


      • Mister Pimp
        panomies. kirjoitti:

        Mitä laaki maksaa?

        Poskiotto ilman kumia 80 eukkua.


    • tasavero

      no suomessa ei millään normi työllä rikastu 2prossan palkan korotus tietää automaatisesti bensan ja ruokakassin kallistumista eikä yli määräistä kerry tyynyn alle.

    • jen815

      Ha! Itse en luota Suomen terveydenhuoltoon asuttuani 10 vuotta ulkomailla (en kuitenkaan Espanjassa), esim. näkemäni hygieniataso pistää miettimään ja useilla on aivan vääränlainen asenne. Eräs ystäväni on sairaanhoitaja entisessä asuinmaassani, ja hän tienaa siellä n. 65 000€ vuodessa.
      Suomessa ei myöskään osata säätää palkkoja elinkustannusten mukaan, esim. niin että pk-seudulla saisi kovempaa palkkaa koska elinkustannukset ovat niin korkeat, eikä täällä ole säädetty veroja niin että koska sinulla on lapsia ja joudut maksamaan päivähoidot yms. veroprosenttisi olisi pienempi.

      • oliko tarpeen

        Toit sitten halpatyövoimaa tullessasi. Auttaako se.


    • Palmroos
    • halpaa tekiää

      justiinsa tuli 3 uutisissa että espaniasta tuodaan lisää hoitajia ja myös hammas hoitajia.

      • sattuviitana

        Palkka heillä on TESsin mukaan ja piste.


    • no niin

      no sittehän olisi löytyny suomesta tekijät jos palkka olisi tessin mukainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe