AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / Tapaus Estonia 1994

Tapaus Estonia 1994

55 Vastausta 2 270 Lukukertaa
Sotahistoriasta vaihteeksi Suomen lähishistoriaan:

Virolaisen laivayhtiö Estlinen ja saksalaisen Meyer Werftin valmistama Ro-Ro -tyyppinen autolautta M/S Estonia upposi 28.09.1994, kello 01:24 matkattuaan normaalilla reitillään Tallinnan ja Tukholman välillä. Tapahtumassa kuoli 852 ihmistä laivan 989 ihmisestä. Kuolleet olivat lähinnä ruotsalaisia ja virolaisia, mutta joukossa oli myös suomalaisia ja muiden maiden ihmisiä. Uppoaminen tapahtui Turun saariston läheisyydessä kansainvälisellä merialueella. Ennen uppoamista laivan nopeus oli noin 14 solmua, tuulen nopeus 15-25 metriä sekunnissa ja aallot noin 3-5 metrin korkuisia, eli sää oli myrskyinen, mutta toisaalta täysin normaali ja tavanomainen sää suomalaisille, ruotsalaisille ja virolaisille matkustaja-aluksille. Estonia oli periaatteessa tarkoitettu rannikkomeriliikenteeseen, mutta se oli hyväksytty myös avomeriliikenteeseen ja tehnyt matkoja vuosia eri omistajien alaisuudessa. Estonian kunnosta on ollut paljon eri näkökulmia, mutta virallisesti ja muutenkin hyvin todennäköisesti se oli suhteellisen huonossa kunnossa. Estonia itse asiassa tarkastettiin ruotsalaisten tarkastajien toimesta Tallinnassa juuri ennen lähtöään, mutta silti se pääsi matkaan virallisesti tuntemattomasta syystä.

Virallisen tutkimuskomisson eli M/V Estonian onnettomuuden kansainvälinen tutkintakomission loppuraportin mukaan Estonia upposi, koska Estonian keulavisiiri ei kestänyt aaltojen aiheuttamaa painetta ja keulavisiirin lukituslaitteet pettivät, koska keulavisiiri oli tarkoitettu rannikkoliikenteeseen, jossa ei ole vastaavia aaltoja. Syyttävän sormen komissio osoitti myös Estonian komentosillalle, joka ei laskenut laivan nopeutta kuullessaan erikoisia metallisia kumahduksia, jotka tutkintakomission mukaan johtuivat juurikin keulavisiirin ongelmista aaltojen paineessa. Lisäksi syytettiin aluksen valmistajaa, joka ei ollut rakentanut Estonian ajorampin taakse vedenpitävää seinää, joka olisi estänyt veden pääsyn laivan rakenteisiin. Toisin sanoen virallisen totuuden mukaan Estonia upposi, koska laiva oli sysipaska, miehistö amaröörimäistä sakkia ja laivalla ei olisi edes ollut mitään asiaa koko reitille. Kuitenkin tuo sama laiva oli tuollakin reitillä jo kokenut kävijä ja oli varmasti aiemminkin kohdannut samanlaisia olosuhteita. Toki silloin, kun onnettomuus sattuu, se sattuu, mutta tutkiko virallinen tutkimuskomissio edes muita mahdollisuuksia? Ei tutkinut, ja sen tulette jatkossa huomaamaan. Itse asiassa on lähes varmasti tiedossa, että Estoniassa on siihen alun perin kuulumaton reikä tai reikiä, mutta siltikään edelleenkään niitä reikiä ei ole Estoniassa yhtään virallisen tutkimuksen valossa.

M/V Estonian onnettomuuden kansainvälinen tutkintakomission johdossa toimi alkujaan entinen Viron liikenneministeri ja viestintäministeri Andi Meistner, joka erosi tai "joutui" eroamaan myöhemmin tutkimuskomission johdosta, koska hänen kantansa oli, että virallinen totuus ei olekaan virallinen totuus. Meistnerin siis täytyi valita joko tutkimuksen tilanneiden valtioiden miellyttäminen tai riippumattomus ja ero. Meistner kommentoi eroaan sillä, että etenkin Ruotsi halusi pimittää tietoa tapahtumasta ja painosti tutkimuskomissiota. Meistner tunnetaankin yleisesti Estonian tapahtumien merkittävimpänä epäilijänä, onhan tutkimuskomission entisellä johtajalla arvovaltaa ja jos hän joutuu eroamaan, koska hän ei saa julkistaa mielipiteitään ja epämiellyttäviä tutkimustuloksia, voidaan jo heti sanoa, että jotain mätää tapauksessa on. Koko tutkimuskomission arvovallan pistää todella outoon valoon se seikka, että eräs tutkimuskomission ruotsalainen jäsen, laivanrakennusinsinööri ja onnettomuustutkija Börje Stenström myönsi HEITTÄNEENSÄ merenpohjasta nostetun keulavisiirin kiinnikemutterin takaisin mereen eli sen osan, joka oli ilmeisesti jopa tutkimusten kannalta kaikkien tärkein osa. Syy oli kuulemma niinkin järkevä kuin, että se ei olisi mahtunut helikopteriin. Tutkimuskomissio ei ollut asiasta moksiskaan. Tämän lisäksi sama mies ja myös toinen ruotsalainen tutkijajäsen Olof Forsström ovat jääneet selvästi kiinni valheista koskien tapausta.

sdddssss

Meistner oli tutkimuskomission johdossa, koska kansainvälisen merilain mukaan Virolla on oikeus johtaa onnettomuustutkimusta, mutta Ruotsi painosti Viroa luovuttamaan kansainvälisen oikeuden vastaisesti tutkintavastuun itselleen. Näin ollen uusi komission puheenjohtaja oli jälleen virolainen Uno Laur, mutta varsinaisesti naruista veteli todistetusti Ruotsi ja Viro ja Suomi tottelivat. Tämän lisäksi on raportoitu, että Uno Laur, merikapteeni ja Viron presidentin suoraan nimeämä uusi johtaja Andi Meistnerin tilalle, olisi suoranaisesti tuhonnut tutkimuksissa esiin tulleita valtioille epämiellyttäviä tietoja. Surkuhupaisaa asiassa onkin se, että vaikka Virolla piti olla tutkintavastuu, niin ensinnäkin painostettiin yhteinen tutkimuskomissio ja sen jälkeen tutkintavastuut jaettiin siten, että virolaiset saivat tutkia esimerkiksi tapahtuma-ajankohdan sään, kun taas ruotsalaiset ja suomalaiset saivat kaikki "raskaat" tutkimusvastuut. Tätä selittää varmaankin paljon se, että Viro oli vuonna 1994 hyvin nuori ja hauras valtio, olihan Neuvostoliitto kaatunut vasta muutama vuosi takaperin. Mutta selvää oli jo tässä vaiheessa, kun näin jälkeenpäin ajattelee, että Ruotsilla oli joku oma intressi asiassa, ehkä Suomellakin. Kaiken huipentuma näissä virallisissa tutkimuksissa on se, että aiemmin mainittu todisteiden kadottaja Börje Stenström johti virallisia sukelluksia Ruotsin merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtajan Johan Fransonin kanssa, joka ei itse asiassa edes kuulunut koko tutkimuskomissioon. Fransenia on pidetty ykkössyyllisen asioiden pimittämiseen ja kaiken huipentuma koettiin vuonna 2007, kun Fransson viimein myönsi, että sukellukset olivat puutteelliset ja niillä vahvistettiin vain oletettua syytä eli keulavisiirin irtoamista. Lisäksi Fransson on jopa myöntänyt ainakin kahteen kertaan, että ESTONIAN OIKEASSA KYLJESSÄ ON REIKÄ, vaikka kaikki virallinen fakta on aina sanonut, että reikiä ei ole. Mikä törkeintä, kun reiästä esitetään jatkokysymys, Fransson ei vastaa mitään. Loppukliimaksina vielä faktatieto siitä, että Viron valtion ykkössyyttäjä Margus Kurm, joka uskoo salaliittoon, vaati vuonna 2006 vastauksia viralliset sukellukset tehneiltä sukeltajilta, mutta kukaan ei saanut kertoa sukelluksista mitään ja sukeltajat vetosivat vaitiolovelvollisuuteen, jonka heille oli asettanut kukas muu kuin Fransson.

Jätän "virallisen" (joka kuten huomaatte ei ehkä olekaan niin virallinen, vaan lähinnä vitsikokoelma!) tutkimustuloksen edellisiin kappaleisiin ja keskityn jatkossa muihin tapahtumiin, jotka tulevat melko aukottomasti osoittamaan, että virallinen tutkimusraportti on ehkäpä Serlan wc-paperin arvoista, sillä vaikka tutkimustulos olisikin oikea, niin se perustuu vain ylimalkaisiin arvioihin, yhtään 100% faktaa, joka tukisi pelkästään onnettomuusteoriaa ei ole, sillä tekniset faktat ja todistetut faktat tukevat montaa eri teoriaa, vaikka tutkimuskomissio muuta yrittääkin väittää. Muutenkin tutkimuskomissiosta voi olla montaa mieltä, kun johtaja joutuu eroamaan ristiriitojen ja jopa vainon takia. Esimerkiksi suomalaisille etenkin profiloitunut suomalaisten tutkijoiden johtaja eli Kari Lehtola, jonka ansiot tuollaiseen virkaan ovat vähän kyseenalaiset, on antanut jääräpäisesti vuosittain tutut kommentit, että keulavisiiri petti eikä millään muulla ole edes väliä. Vuosittain tihkuneet uudet tiedot, joita käsittelen myöhemmin, Kari Lehtola on vain ylimalkaisesti leimannut salaliitoiksi. Näinhän valtakoneisto tarvittaessa toimii. Eli virallisesta totuudesta pidetään kiinni, vaikka olisi jo jäänyt kiinni, sillä suuriin kansanmassoihin virallinen totuus lyö kuitenkin edelleen jostain syystä paremmin, oli se sitten totta tai ei. Lehtolahan tuli aivan kansainvälisesti tunnetuksi siitä, kun hän ilmeisesti valehteli Estonian sijainnin 1.5km väärin. Tätä onkin joskus ehdotettu hätävalheeksi, jotta keulavisiiri ehdittiin siirtää löytypaikalleen, jos keulavisiiri olikin kiinni Estoniassa. Eräiden asiantuntijoiden mukaan nimittäin Estonian etsinnässä käytetty viistokaikuluotain ja sen antamat julkistetut kuvat todistavat, että keulavisiiri oli vielä löytöhetkellä kiinni laivassa. Tähän liittyy myös Ruotsin armeijan väitetyt salaiset sukellukset Estonian uppoamispaikalla ennen tutkijoiden sukelluksia, mutta siihen palaan myöhemmin.

assssssssd

Painotan edelleen, että vaikka jatkossa tulevat seikat saattavat välillä kuulostaa hyvinkin uskomattomilta, niin kaikki ovat aivan yhtä faktuaalisia kuin ovat virallisen tutkimusraportin tulokset. Kaikkiin asioihin löytyy relevantit lähteet, mutta juurikaan mihinkään ei löydy 100% faktaa, kuten ei löydy virallisen tutkimusraportinkaan keskiarvo- ja oletustietohin, joita käsitellään täytenä faktana, koska se on valtion alulle panema tutkimus. Aloitetaan asioiden purkaminen jo ennen Estonian viimeistä matkaa tapahtuneiden asioiden osalta. On käytännössä aina väitetty, että Estonia kuljetti pimeää entisen Neuvostoliiton asemateriaalia Virosta Ruotsiin Estonialla. Ruotsista asemateriaali vietiin muun muassa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan Britannian tiedustelupalvelulle ja Yhdysvaltoihin ehkä CIA:lle tai vastaavalle taholle tutkimuksiin ja vastaaviin tarkoituksiin. Jos tällainen väite pitäisi paikkansa Estonian tapahtumat ymmärrettävästi muuttuisivat hetkessä valtavasti. Se ei ole enää edes epäselvyys, vaan Viro aina hallituslähteitä myöten ja Ruotsin armeija ovat myöntäneet salaiset asekuljetukset Estonialla nyt 2000-luvulla. Estonian tapauksen parissa toimii paljon myös riippumattomia tutkijoita, joita on useita, sillä Estonian tapaukselle on asetettu useita virallisia tutkimuskomissioita ja epävirallisempia tutkimuskomissioita vähän väliä tähän päivään asti. Näistä tutkijoista ainakin yksi saksalainen tutkimusryhä ja tutkija sekä ansioitunut laiva-asiantuntija Werner Hummel on saanut Estonian lastiluettelon kopion haltuunsa sekä nähnyt Viron tullin valvontakameran tallenteen, jossa Estoniaan lastataan ennen viimeistä matkaa ohi lastiluetteloiden kaksi kuorma-autoa, joita saattaa Yhdysvaltain armeijan ajoneuvot. Tällainen toiminta on ollut aivan "normaalia" niihin aikoihin ja sen ovat vahvistaneet nykypäivänä sekä Viron että Ruotsin tulli- ja armeijaviranomaiset. Viranomaiset ovat kuitenkin väittäneet, että juuri viimeisellä matkalla asematariaalia ei kuljetettu, mutta videotallenne ei valehtele. Tutkija Hummelin käsiinsä saama videotallenne lienee kopio, sillä videotallenteeseen liittyy myös toinen surullinen asia. Nykyisen Venäjän turvallisuuspalvelun FSB:n edeltäjän MSB:n eli toisin sanoen KGB:n seuraajan eräät jäsenet perustivat erityisen "Felix" -järjestön, jonka jäsen oli myös entinen agentti Igor Kristapovits. Kristapovits toimi Estonian turman aikaan Tallinnan tullin kakkospäällikkönä ja taustansa takia tajusi nopeasti takavarikoida haltuunsa valvontakameran tallenteen Estonian lastauksen ajalta, koska hänen tiedossa oli tullijohtajana kyseiset salaiset kuljetukset. Noin kuukauden sisällä kakkospäällikkö Kristapovits kuitenkin murhattiin ammattimaisesti ja teloitustyylillä kotinsa edustalle. Murha toteutettiin "mafiatyyliin" kahdella siistillä niskalaukauksella ja Viron armeijan käyttämällä pistoolilla. Syyllisiä ei tiettävästi koskaan löydetty ja tietojen mukaan poliisitutkimusta ei edes toimitettu tai se oli mitätön. Videotallenteen nykyinen kohtalo on ainakin minulle epäselvä. En myöskään tiedä, koska tutkijat ovat tallenteen ja ilmeisesti juurikin sen kopion nähneet, mutta ilmeisestikin alkuperäinen tallenne on ainakin nykyään jo hävitetty tai ainakin piilotettu johonkin varmaan paikkaan.

Niin ufoa

kyetä keksimään, etteikö siihen uskovia aina löydy. Estonia on hyvä esimerkki. Vaikka lastissa olisi ollutkin asemateriaalia, ei se vaikuta merikelpoisuuteen yhtään mitään. Estonia upposi heikon merikelpoisuuden ja miehistön virheiden takia. Ei siinä sen kummempaa.

Olisiko tuohon

jotain tieteellistä tutkimusta?

Onhan se

onnettomuudesta tehtiin. Laivan keulavisiiri oli huono jo ennestään. Se ei kestänyt merenkäyntiä, eikä miehistö kiinnittänyt asiaan ajoissa huomiota.

Toisaalta ei tutkinta mitenkään vaikuta itse onnettomuuteen. Se oli jo tapahtunut. Estonian keulavisiiri oli vuotanut jo sen liikennöidessä Vaasa-Uumaja linjalla Suomen lipun alla. Ei lopulliseen hajoamiseen mitään salaliittoa tarvittu.

Eli siis uppoaminen

johtui keulavisiirin pettämisestä ja vesimassat pääsivät esteettä autokannelle.

Selitäpä minulle, jos osaat tai anna linkki tieteelliseen selvitykseen joka selittää, miten
laiva voi upota 20 minuutissa ilman että pohjassa on reikä.

"Pelastunut saksalainen Georg Sörnsen muisteli: 'Kun ESTONIA makasi aivan kyljellään, sieltä kuului joku ääni. Viimeinenkin ilma purkautui ulos laivasta, se kuulosti aivan kuin kissan sihinältä'" [ibid.].) ("Myös tämä on todiste siitä, että ESTONIA oli täyttynyt vedellä alhaaltapäin, sillä mikäli vesi olisi tunkeutunut yksinomaan autokannen kautta, ei ilma olisi voinut niin nopeasti poistua sen alapuolella sijaitsevilta kansilta. Laiva olisi tosin menettänyt vakavuutensa, mahdollisesti jopa kääntynyt täysin ympäri köli ylöspäin, mutta sitten autokannen alapuolella olevalle alueelle jääneen ilman ansiosta kellunut vielä tunteja, jos ei jopa päiviä ennen uppoamistaan. Paras esimerkki tästä on JAN HEWELIUS, joka upposi Rügenin edustalla. Tällöin onnettomuuden syynä oli todella ollut autokannelle tuntekutunut vesi. Sitten laiva oli kaatunut ja ajelehtinut Itämerellä kaksi viikkoa

Vääräleuat voivat huudella että Sorensen on väärässä tai kuuli väärin. Tuskinpa. Hän oli paikalla, sinä et. Eikä yksikään onnettomuusraportin laatijoista ja tutkijoista. Kari Lehtola sanoi itse että

"Alusta asti lähdettiin keulaporttiteoriasta, muita vaihtoehtoja ei ollut tarvetta tutkia koska se päätettiin että keulaportti on se mitä tutkitaan"

Eli tutkinnan tukos päätettiin ennen tutkimuksia.

Kaikenlisäksi 2006 tehdyissä sukelluksissa pohjassa on todettu reikä, joka on videoitu.

PRuotsin, Suomen ja Viron pääministerit kiistivät 1994 huuhaana sen että Estonialla
olisi kuljetettu aseita. Nythän tiedetään että Estonialla kuljetettiin aseita ja asetegnologiaa Virosta Ruotsin kautta Englantiin ja USA:han.

Tutkijoiden uskottavuus on nykyään tasan nolla.

Mihin tässä

"Selitäpä minulle, jos osaat tai anna linkki tieteelliseen selvitykseen joka selittää, miten
laiva voi upota 20 minuutissa ilman että pohjassa on reikä."

Laivoja on myrskyssä uponnut minuuteissa ilman mitään reikiä. Kun keulavisiiri vuotaa ties kuina kauan ja irtoaa a sitten päästäen vesimassat esteittä sisään, niin ei siinä mitään salaliittoja ja räjähdyksiä tarvita.

Maailmassa pitää vain olla sinun kaltaisiasi jallitettavia. Ei salaliittoteoriat muuten pysy hengissä.
"Laivoja on myrskyssä uponnut minuuteissa ilman mitään reikiä. Kun keulavisiiri vuotaa ties kuina kauan ja irtoaa a sitten päästäen vesimassat esteittä sisään, niin ei siinä mitään salaliittoja ja räjähdyksiä tarvita."

Anna edes yhden laivan nimi joka noin on uponnut. Puhut paskaa.
Herald of free enterprise kaatui minuuteissa mutta ei uponnut eikä olisi uponnut koska atokannen alapuolinen ilmatasku pitää laivan kuin laivan pinnalla päiviä tai viikkoja, näin olisi ollut estoniassakin ellei pohjassa olisi olluit reikää.

ette tiedä laivoista mitään. Laiva ei uppoa noin nopeasti ilman reikää pohjassa. Autokannen vesi ei vain yksinkertaisesti riitä.

Esimerkkejä tuollaisista minuutin uppoamisista ilman reikää pohjassa ei vain ole

Niinkin yksinkertainen tyyppi kuin Kari Lehtola on saanut sinuakin kusetettua. Onneksi olkoon!

1 kuva puhuu enemmän

Autolautta Herald of Free Enterprise, 6.3.1987:

http://www.oldpaths.com/Archive/Davison/Roy/Allen/1940/herald2.jpg

Lähti matkaan hyvässä säässä autokannen rampit avoinna, satamasta päästyään kiihdytti vauhdin 18 solmuun, hörppäsi vettä sisäänsä, menetti stabiliteetin, kallistui 30 astetta ja kaatui minuutissa. Onneksi vesi oli siinä kohtia niin matalaa, ettei uponnut kokonaan.

Iiiikkkk!!! Salaliittoko???

Mistä noita papukaijoja tulee?

Aina riittää noita Lehtolan höpö höpö raportin automaattitoistajia. Ei murhia eikä katoamisia tapahdu, eikä virallisia raportteja julisteta 70 vuodeksi salaiseksi!! Nuo virattomat raportit on julkaistu kansan rauhoittamiseksi. Onneksi monella on vielä hoksottimet, moni tietää totuuden, mutta julkisuus pidetään salassa.

Olen itsekin

merenpohjassa makaavasta Estoniasta otettuja videoita. Hämmästykseni oli melkoinen kun sen kyljestä tosiaan löytyy aukko... Ei ymmärtä.
Mutta kyllä tuon aukon pitäisi tuoda välittömästi, vaikka vielä tänä kesänä, kansainväliset tutkijat Estonian uppoamispaikalle.

Olen varma, että

Estonia upotettiin, joko tahallaan tai vahingossa.

Joko sillä oli tietämättään lastina jotain räjähtävää, joka sitten räjähti tai jotain sotilaallisesti arkaa jonka takia se upotettiin. Upottajana joko Venäjä tai Ruotsi tai molemmat yhdessä.

Mutta harvapa maa sellaista tunnustaa.

Kapteeni Avo Piht



Kadonneen kapteenin arvoitus puhuttaa Viron lehdistöä
Estonia-spekulointi jatkuu

Villit spekulaatiot autolautta MV Estonian turman ympärillä jatkuvat Virossa lähes kolme vuotta onnettomuuden jälkeen. Päivälehti Päevaleht ryhtyi maanantaina julkaisemaan otteita kirjasta, jossa sanotaan, että laivan toinen kapteeni Avo Piht selvisi turmasta hengissä ja on sen jälkeen kadonnut.

Kirjan on kirjoittanut Andi Meister, joka toimi aiemmin Estonian turmaa tutkineen kansainvälisen komitean puheenjohtajana. Meister erosi lautakunnasta syytettyään ruotsalaisia onnettomuutta koskevien tietojen salailusta.

Meisterin kirjan on määrä ilmestyä kauppoihin syyskuussa. Sen mukaan monet tutkimuksissa ilmenneet seikat ja todistajat kertovat Avo Pihtin olleen turmasta pelastuneiden joukossa. Estonian toinen kapteeni Piht ei ollut turmayönä työvuorossa, mutta oli kuitenkin aluksessa matkalla Tukholmaan keskustelemaan Ruotsin merenkulkuviranomaisten kanssa.

Pihtin ja seitsemän muun miehistön jäsenen nimet olivat aluksi turmasta selvinneiden listalla. Neljä miehistöön kuulunutta kertoi myöhemmin nähneensä Pihtin astumassa turkulaiseen sairaalaan saksalaisen ZDF-televisioyhtiön uutisissa.

Otosta ei näytetty uudelleen ja miehistön jäsenille kerrottiin heidän pitäneen ruotsalaista matkustajaa Pihtinä. Kaikki neljä ovat yhä varmoja siitä, että he näkivät juuri Pihtin.
Monet odottavat ihmettä

Meisterin mukaan on mahdollista, että Piht todellakin vietiin turkulaiseen sairaalaan. Kirjassaan hän lainaa suomalaista lääkäriä, joka kertoi puhelimitse virolaiselle aviomiehelleen, että Piht siirretään Turusta Helsinkiin. Aviomies mainitsi asiasta virolaiselle merikapteenille, mutta kiisti myöhemmin puhuneensa mitään Pihtistä.

Meister muistuttaa myös, että 30. syyskuuta 1994 Ruotsin merenkulkulaitoksen johtaja Bengt Erik Stenmark sanoi uutistoimisto Reuterille, että turman tutkijat ovat jo puhuneet Pihtin kanssa. Stenmark sai lähteä virastaan pian sen jälkeen.

Meisterin kirja aiheuttaa väristyksiä muissakin kuin Pihtin sukulaisissa. Hänen lisäkseenhän turmasta selvinneiden listalla oli seitsemän muutakin miehistön jäsentä. Erään huhun mukaan he olivat samassa pelastusveneessä Pihtin kanssa. Meister arvelee Pihtin olleen niin tärkeä todistaja, että hänet pantiin katoamaan.

Virossa Meisterin väitteisiin suhtaudutaan myös kriittisesti. Postimees -päivälehti kysyi maanantaina, miksi Meister pysyi niin pitkään hiljaa. Lehden mukaan hänen menettelynsä on edesvastuutonta.

Autolautta Estonia upposi 28. syyskuuta 1994 vieden mukanaan 852 ihmistä. Huhut Pihtin mahdollisesta hengissä selviämisestä ja sieppauksesta alkoivat kierrellä pian turman jälkeen.

Telakalla

Lukkorakenne ei ollut valmistettu edes suunnitelmien mukaan. Piirustukset ovat ja niistä sen näkee. Puhumattakaan nyt siitä, että jotkut jopa huoltavat näitä.

Virallinen selitys riittää kumoamaan TOTUUDEN

Totuutta ei tarvitse kukaan, niin kauan kuin meillä on olemassa virallinen selitys, vaikka se olisikin täysin keksitty.

Estonian tapaus on vain pisara meressä. Kaikki muistavat Irakin väitetyt joukkotuhoaseet ja Apollo lennot, joissa amerikanlippu se vain liehui vaikkei Kuussa pitäisi tuulla.


Siellä se liehuu, eli amerikkalaiset eivät koskaan käyneet kuussa OIKEASTI. Mutta koska virallinen selitys väittää että amerikkalaiset kävivät kuussa, niin meidän ei auta muuta kuin hyväksyä se pitävänä faktana.

Huijareihin ja

uskovia jymäytettäviä riittää aina. Mikä tahansa väite menee läpi, kun oma harkinta ei riitä tajuamaan tosiasioita.

Tiedot joukkotuhoaseista on todettu vääriksi ja todettiin jo silloin.
Estonia upposi aluksen huonon kunnon ja kehnon merimiestaidon takia.
Amerikkalaisten kuussakäyntiä todisti koko maailma. On yhdentekevää liehuiko lippu vai ei. Kuussa oltiin kuitenkin.

mutta missä ne

minuutissa uponneet laivat ovat? Torpedoilla niitä kyllä saatiin uppoamaan. Ei muuten. Olet hölmö lapsi.

Hyökyaallot

ovat upottaneet suuren määrän laivoja, usein hyvin lyhyessä ajassa. Jotkut eivät ole edes ehtineet lähettää hätäviestejä. Estonia on aivan selvä tapaus. Kehno laiva, kehno miehistö, kunnon myrsky.

Nämä saliittoteoriat on aina murkattu saman tien. Ne leviävät, koska niihin uskovat levittävät niitä ja kopioivat virhetietoja toisiltaan

Sano edes yksi

Estonian kokoinen matkustajalaiva joka on uponnut minuuteissa hyökyaallon tms seurauksena. annan vinkin, niitä ei ole. Laivat voivat kaatua hyökyaallosta mutta eivät ne noi vain uppoa. Tai anna esimerkki jos tiedät.

"...ovat upottaneet suuren määrän laivoja, usein hyvin lyhyessä ajassa. Jotkut eivät ole edes ehtineet lähettää hätäviestejä."

Esimerkkejä ja laivojen nimiä tiedät ilmeisesti useita. Mitkä esimerkiksi eivät ehtineet lähettää hätäviestiä? Kerro ihmeessä kun tiedät.

Aivan

Herald of Free Enterprise ja Hayat N-alus.
Nämä löysin aivan pikaisesti. Löytyy myös paljon sellaisia autolauttojen uppoamisia, joista ei mainita laivojen nimiä.
Tottahan autolautta uppoaa, jos autokannelle pääsee mahdottomasti vettä. Lasti ja vesi liikkuvat ja laiva kaatuu.
Keulavisiirin puuttuminen upottaa laivan kovassa merenkäynnissä varsinkin, jos ajetaan vastatuuleen mieletöntä vauhtia.

v b

Ohimennen sanoen puhe oli Estonian kokoisista autolautoista. Soutuveneitäkin on kaatunut kovass tuulessa, jotkut jopa uponneet kun pohjatappi on irronnut.

Hyat N was carrying 68 passengers and 28 crew with 73 trucks and two cars.The cause of the sinking is thought to be that the ship was overloaded.

Mitään varmaa uppoamisen syystä ei ole. Sitäpaitsi Estonia ei ollut ylilastattu.

Herald of Free Enterprise kaatui kello 19.25, 90 sekuntia aallonmurtajan ohituksen jälkeen. Uppoamispaikalla 1,5 kilometriä aallonmurtajan päästä oli niin matalaa, että laiva ei voinut pyörähtää ympäri. Se jäi 90 metrin päähän rannasta kymmenen metriä syvään veteen kyljelleen hieman yli 90 astetta kallistuneena. Alus lepäsi pohjassa niin että melkein puolet rungosta oli vedenpinnan yläpuolella.

Laiva ei siis uponnut

HOFE laiva myös seilasi etu sekä perä portit auki. Ei ihme jos vettä pääsee sisään. Estoniassa oli keulavisiiri ja keularamppi oli upotessa kiinni pelastuneiden mukaan. Kari Lehtola tosin tietää että ramppi oli auki.

Ei vakuuta. Mutta koska tapauksia on siis useita niin yritä vakuuttaa lisää niin ehkä se siitä. Pistä pari tapausta lisää niin mietitään asiaa.. Ja myös ne jotka eivät ehtineet edes lähettää hätäviestiä.

Niin siis oli

Herald of Free Enterprise Kaatui jo heti satamasta lähdön jälkeen matalikolle. Onneksi!
Muuten laiva olisi uponnut merellä ja kuolonuhreja olisi tullut melkoisesti.
Mitä yrität kertoa tämän laivan kohtalosta?

Estonian visiiri ja ramppi löytyivät aivan eri paikasta kuin itse alus. Varmaan ne eivät mielestäsi koskaan irronneet aluksesta?

Estonian ramppi on vielä laivassa!

Keulaportti taas löytyi laivan kyljeltä, kuten viistokaikuluotauksen kuvista näet. Ei ole kuvia löytöpaikalta, on vain kuvia, kun keulaporttia nostetaan!
Mikä tarkoitus oli hiekan levityksellä, kuka sanoo!!!?? Ei kukaan, ei Lehtolakaan. Miksi hiekkaa levitettiin myös kauas laivasta, oliko lastia pudotettu laivasta ja se peitettiin????
Miksi kapteeni ei hätäsanomassa sanonut, että keulaportti putosi ja saimme kallistuman. Ei, koska kapteeni näki keulaportin lipun liehuvan vielä hetki sitten edessään, eikö näin ole kuultu todistajilta. Pelastuneitten sanomisista ei juuri mainita, osa varmasti näki, oliko keulaportti paikallaan kun alus upposi perä edellä?!
Löytyneet ja kirjatut pelastuneet ja sitten kadonneet 8...on yksi joka puhuttaa aina.

Kuussa ollut

lippu ei liehunut. Olen sen nähnyt tv:ssä monia kertoja 1969. Tuo filmi on kuvattu tarkoituksella ja maassa.

Niin minäkin

silloin kuvattuna (kuussa) lippu ei todellakaan liehunut. Päinvastoin se oli varustettu yläosan tuella, että se edes pysyi näkyvissä.
Sama jätkä on käynyt läiskimässä kaikki nuo kuureissua puolustelevat kommentit TAAS!
Eikö ressukalla ole tosiaan omia aivoja käytössään, nuo samaiset videon pätkät on napsittu Nasan virallisista kuutallenteista, jotka lähetettiin maahan yleisön pällisteltäväksi muka paikan päältä. Kaksi muuta aika merkittävää todistetta olivat ettei avaruuslentäjän visiiristä heijastunutkaan aurinko, vaan ilmiselvä spottivalaisin. Sitten olivat vielä nämä varjostukset, joissa varjot muka sojottivat vääriin suuntiin ja kaikki nämä olivat lähtöisin näistä virallisista tallenteista. OSTA JÄTKÄ AIVOT!

Sinulta ne

Lippu "liehuu", koska sitä varresta heilutellaan. Muut havainnot ovat omaa keksintöäsi. Luuletko todella, että koko maailman silmien edesä olisi tehty lavastus? Ja muut kuumatkat samalla tavalla?

Olet todella simppeli huijattava. Mutta täytyyhän teitäkin olla.
Lippua ei heilutella videolla. Sinä se oletkin niin simppelimies ettet tuota hoksannut.

Sitä nimenomaan

varresta kiinni pitäen niin videolla kuin kuukuvissa. Väitätkö toisssasi, että tuhansia kuumatkojen parissa työskennelleitä huijattiin lavastamalla kuukävely studioon? Olet vielä tyhmempi kuin miltä aluksi vaikutit.

Lippukuva

näytettiin televisiossa monta kertaa aikanaan. Lippu ei liehunut, se pysyi vaakasuorassa nimenomaan yläosan tukivarren avulla. Ettekö te katselleet silloin televisiota ? Sehän oli maailan suurin uutistapahtuma vuonna 1969.Lippu ei ollut aivan suora alaosastaan, vaan siinä oli mutkia. Se johtui materiaalista ? Katsokaa alkuperäinen tv-kuvaus.

Älähän omiasi keksi

Lippuun ei kiinnitetty mitään huomiota vielä ensimmäisten kuukävelyjen aikoihin, vaan se seikka ettei lippu voi liehua kuussa hoksattiin vasta aivan hiljattain.

Keksit uusia väitteitä sitä mukaa kun laitan niille oikeita perusteluita. Niin, tosiaan siellä wikipediassa mainitaan myös perustelut sille lipun asennolle ja minäpä luulen kaivoit tuon perustelun juurikin sieltä.
8 )

Menkää juntit

muualle keskustelemaan kuu hölmöilyistä Sille on oma salaliittopalsta. Täällä puhutaan historiasta ja Estonia laivasta.

Ihan oikealla palstalla ollaan

Se historiallinen tosiseikka, että Apollolennot olivat pelkkää vedätystä; ei kuulu minnekään salaliitto palstalle, koska kuunkamaralta lähetetyt videot sotivat tieteen lakeja vastaan. Jopa Rammsteinin musiikkivideo oli paljon uskottavampi, kuin Nasan omat harharetket Everett-tehtaan uumeniin.

Olet väärässä

Minä näin ne alkuperäiset tv-kuvat vuonna 1969. Tiedän mistä puhun. Lippu oli yläosastaan tuettu vaakasuoralla tuki -"putkella" materiaalia en tiedä. Se piti lipun oikeassa asennossa.
Lippu oli alaosassa mutkalla, joka varmaan johtui lipun jäykästä materiaalista. ( Muovi ?)
Miksi kinaat, jos kerran et ollut silloi edes syntynyt ?

Kerro sitten

oliko mielestäsi kaikki kuumatkat "teatteria"? Et taida pystyä niitä väittämään lavastetuiksi.
Jep. Samoin Suomi hyökkäsi Venäjälle vuonna 1939, eikä toisinpäin. Suomalaiset ovat itse keksineet salaliiton mainilan laukausten ympärille.

Estonia

Jatketaanpa estonia keskustelua eikä ...... jauhamista!!! Tapauksessa on faktaa ja fiktiota, mutta kumpi onkaan totta se selviää sitten kun alus nostetaan ylös(joskus tai sitten ei) tai sitten jos jossain päin maailmaa sattuisi tapahtumaan vastaavanlainen tapahtuma!!!! Mutta itse uskon Upottamiseen tai ihan mihin tahansa muuhun kun loppuraporttiin........ ja meitä on tässä maailmassa uskoakseni aika monta.

Estonia olisi

ehkä pelastunut, jos se olisi ajanut takaisin tallinnaan "pakittamalla". Niin teki Viikigin alus aiemmin, samoissa olosuhteissa.

Avoin

ilman porttia olisi pitänyt kääntää heti pois aaltojen suunnasta mutta se tapahtui aivan liian myöhään ja autokannelle pääsi liian paljon vettä. Se koitui lopullisesti Estonian kohtaloksi kun laiva veden vaikutuksesta kallistui ja kaatui.

Tuota minä

tarkoitinkin. Tuulen (myrskyn) suunta on ratkaiseva. Olisiko "pakitus" ollut oikea toimenpide ?

Enpä

kun pakittaessa tuulen suuntaan vettä olisi kuitenkin tullut sisään johtuen aaltojen korkeudesta.

Mutta pakittaminen ja siitä kääntäminen pois tuulesta olisi varmaan toiminut ja voinut säästää kaatumiselta ja uppoamiselta.

Vedetään nyt tämäkin

Otetaan nyt tämäkin kaukaa haettu teoria! Loviisastahan löytyi juuri merimiina rannasta eli niitä on sielä seudulla ollu varmasti paljon sodan jälkeen ja on vieläkin.......

On sekin

mahdolista. Ajomiinoja oli paljon Suomenlahdella vielä 60 luvulla. Miinaan ajo on varmaan tutkittu kun hylkyä sukeltajat tutkivat.

Estonia ylös, koska venäläisten Kursk nostettiin myös!

Venäläisten sukellusvene oli painoltaan Estoniaa vastaava. Se upposi 45m:n syvyyteen ja nostettiin. Ei siis ole mikään mahdottomuus nostaa Estoniaa 60m:n syvyydestä.
Lehtola tuohon totesi, että aivan mahdotonta, on niin pahassa asennossakin!! :-))
Naurettavia lausuntoja noin korkeassa asemassa toimineelta tutkijalta...hävettää Suomen puolesta!

Tunariliitto, ei muuta.

Jops Lehtola jotain peitti, niin virolais-ruotsalaisen miehistön toljailun, ei muuta. Kai se oli diplomatiaa. Sorry.

Minä olin Viking Sallylla töissä 1980-luvulla, Estoniana en paattia tunne. 155 metrinen alus (leveys 24+) ja muistaakseni se oli yli viisitoista bruttorekisteritonnia. Sisällä on jotakuinkin neljäsataa henkilöautoa, rekkoja muutama kymmenen. Kallis nosto tulisi. Ruotsalaiset ja virolaiset omaiset halusivat hautarauhan 1994. Ei se Lehtolan keksintöä ollut. Onko mieli muuttunut?

Mene nostamaan. Sijainti: 59° 23' N 21° 42' E (löydät paremmin).

Keula on muuten 90 metrissä ja perä 75, syvänteen reunalla.

Alus muuten siirtyi täyteen nopeuteen (kaikkien neljä konetta eteen) heti alussa. Tämä konekäsky pysyi samana onnettomuuteen asti. Alkuillasta tuulen nopeus oli kympin paikkeilla. Osmussaaren majakan luona aluksen nopeus oli 19 solmua. Vartin myöhässä lähtenyt Estonia oli siinä muutaman minuutin edellä. 14 solmua tiedetään olleen klo 00.25, joo. Mutta siihen asti neljällä täydet. Keli oli huono, mutta ei poikkeuksellinen. Noin 20m/s. Hiukan ennen tuhoa nopeutta laskettiin, koska merikipeät matkustajat valittivat. Evävakaajat työnnettiin ulos silloin. Kääntöpisteessä oltiin (luoteeseen), ja aallot hakkasivat keulaa hiukan vasemmalta.

Ennen yhtä Linde kuuli metallin kolisevan yhtaikaa suuren aallon iskemän kanssa. Linde myös meni katsomaan ramppia. Ramppi oli ehjä, mutta metallin kolina jatkui. Linde kävi brykalla ja Andersson oli tullut sinne. Käsky Lindelle: mene takaisin ja ota tarkemmin selvää. Linde ei päässyt perille, koska matkustajia tungeksi ylös ja matkustajien kertoman mukaan kakkosen, kolmosen paikkeilla oli käytävällä vettä. Osa näistä muuten ehti istua kannella yli puoli tuntia, siis ENNEN kuin ramppi kunnolla aukesi ja visiiri irtosi!

01.15 visiiri irtosi ja repi rampin auki.

Aikaa evakuointiin olisi nyt ollut vain kymmenisen minuuttia. Kallistuma teki sen aika mahdottomaksi eikä mitään kunnollista ja suunnitelmallista evakuointia ollut. Kuudennesta kerroksesta piti tehdä ihmisketju, että pääsi kasille. Ne muutamat, jotka pääsivät yläkannelle, muistavat tuon tuokion pitkänä. Ei ihme. Saattoivat nähdä Mariellan valot. Ihmettelivät varmaan, miksi meni poispäin. No kun ei perkele kukaan ollut apua pyytänyt!

1.22 viidennen kannen infotyttö kuulutti "häire, häire" ja jotakin epäselvää.

Kaatuihan se. Mikael Öun otti kamerallaan viimeiset valokuvat Estonialta. Öunin tarkoitus ei ollut ottaa kuvia, vaan kiinnittää salamavalolla paikalle rientävien alusten huomio. Kuitenkin Öunin sattumalta ottamissa kuvissa näkyy virolainen Janno Aser istumassa pelastusliivit yllään laivan pohjan päällä. Keulan ollessa näkyvissä HAVAITSIVAT monet ajorampin olevan suurin piirtein suljetussa asennossa, mutta keulavisiiri puuttui.

Virheet: tilannenopeus, väsyneet pultit, liian myöhäinen pelastusvenehälytys, liian myöhäinen mayday. Eikä järjestäytynyttä pelastustoimintaa laivalla.

Visiiri oli aluksi Turussa. Nyt kai Tukholmassa. Ei ole Jutta Rabe käynyt katsomassa, kas kun ei ole pomminjälkiä. Eikä ole Rabe käynyt poliisin pakeillakaan. Hassua, jos kyseessä on 852 murhaa!
Yhden jutun muistin väärin: omaiset halusivat ruumiit ylös silloin alkuun. Sukeltajat laskivatkin satakunta ruumista ja kykenivät tunnistamaan Anderssonin + brykan väen (8 kpl). Koska alus oli paikannettu vasta viikon kuluttua onnettomuudesta, tilanne oli se, että mielenkiintoisin tapahtuma omaisille olisi ollut se, kun silakka ui läheisen silmästä sisään. Sukeltajat suosittelivat jättämään sotkun sinne.

Vielä 1990-luvun lopussa yksi sukeltajista kävi Sea Horsessa, mutta ei hän mitään foliohatuille puhu.
Kiitos päivän nauruista. On se kiinnostavaa nähdä että salaliittohörhöt elävät ja voi hyvin. Luultavasti samat tyypit jotka äänestivät persuja.

Väitteet kuten Estonia ei mitenkään voisi upota pelkästään autokannelle tulleen veden takia ei toimi, kuten ei vertailu muidenkaan tapausten kanssa. Otetaan pari pientä esimerkkiä:
Kun alus on kaatunut johtuen autokannelle tulleesta vedestä, mihin ei muuten edes hirvittäviä vesimääriä olisi tarvittu, niin tapahtuu jotakin joka muuttaa tilanteen esimerkiksi JAN HEWELIUSZ-tapauksesta: Estonia oli matkustaja-autolautta jolla oli satoja ikkunoita ja kymmeniä erilaisia ovia. Aluksen kaaduttua varsinkin ovet pettävät, sillä ne eivät ole vesitiivitä - ja ikkunoitakin on taatusti hajonnut. JAN HEWELIUSZ-tapauksessa tätäkään riskiä ei ole - eikä se alus edes kaatunut siksi että se sai vettä sisäänsä vaan lasti siirtyi paikaltaan ja se upposi myöhemmin kun vettä oli päässyt tihkumaan tarpeeksi sisään.

HERALD OF FREE ENTERPRISE on parempi vertailukohde - mutta väitteet peräportin muka oltua auki on hauskoja - se olisi nimittäin aiheuttanut sen että vesi olisi päässyt poistumaan aluksesta. Kyllä se luultavasti siinäkin tapauksessa olisi uponnut mutta ei noin äkkiä joten se olisi luultavasti ehtinyt avomerelle.

Väitteet että muita aluksia ei ole uponnut samasta syystä johtuen on kanssa hiukan kiinnostavia. Se on kyllä totta, mutta ei tarkoita sitä etteikö näin voi tapahtua - ja tapahtuikin Estonian tapauksessa.

Estoniaan liittyy kyllä iso "salaliitto" jos sellaista etsiä haluaa ja se liittyy aluksen luokitukseen.Kyseessä ei ole salaliitto itsessään vaan onneton sattuma jossa yksi ainoa luokituslaitos on ensinnäkin toiminut sen säädösten pohjana hyväksyjänä ja katsastajana. Hiukan sama juttu kuin jos autotehdas itse suunnittelee vaatimukset materiaaleille ja ajoneuvoille, sitten suunnittelee ja rakentaa auton, sen jälkeen hoitaa vielä katsastuksetkin. Lukekaa aluksen syntyhistoria, eli Bureau Veritas-kytkökset niin tiedätte mikä siinä oikeasti oli vikana. Tämä yhdistettynä aluksen silloiseen kuntoon, se että se ollut tarkoitettu tuon tyyppiseen liikenteeseen vaan saaristoajoon ja tilannenopeus yhdessä aiheuttivat tuon onnettomuuden.
``Kiitos päivän nauruista. On se kiinnostavaa nähdä että salaliittohörhöt elävät ja voi hyvin. Luultavasti samat tyypit jotka äänestivät persuja.`` öö persut o asia puolue ja sitä paitsi mitä persut liittyyy tähän estonia tapaukseen? estonia no ehkä salaliitto.
Ruotsin valtio on virallisesti myöntänyt, että ESTONIALLA kuljetettiin aseita. Myös JAIC:N uusi presidentti Uno Laur on kertonut avoimesti, että asekuljetukset olivat tutkintakomission tiedossa jo alusta asti. Jos asekuljetuksilla ei olisi mitään merkitystä onnettomuuden kannalta, minkä takia niitä olisi pitänyt salata, niin kuin alussa tehtiin?
Miksi hylkyä ei nostettu, kun alusta tutkineen Rockwater Yhtiön sukeltajat totesivat loppuraportissaan Estonian nostamisen olevan täysin mahdollista? Sen sijaan laiva meinattiin peittää betonilla, joka olisi tullut nostamistakin kalliimmaksi. Norjalainen yritys teki laivan ja uhrien nostamisesta tarjouksen, mutta se kumottiin saman tien. Miksi? Jos hylyssä ei ole mitään salattavaa, ei tarvita hautarauhasopimusta, joka on kansainvälisien merilakien vastainen.
Entä pelastetut ja myöhemmin kadonneet? Useat lähteet (mm. pelastustyöntekijät ja lääkärit) ovat vahvistaneet, että laivan toinen kapteeni Avo Piht pelastettiin ja tuotiin sairaalaan, josta hän katosi. Miksi Piht katosi ja on yhä Interpolin etsintäkuuluttama? Ei kuolleita etsintäkuuluteta?
Miksi Nato ei tullut auttamaan onnettomuusyönä, vaikka Natolla oli merisotaharjoitus Tanskassa? He ovat varmasti kuulleet Maydayn ja olisivat olleet koptereilla paikalla jo tunnissa. Näin merestä olisi saatu pelastettua enemmän ihmisiä.
Laivan nopea uppoaminen. Estonian autokansi oli vesitiivis. Vesi ei pääse autokannelta muihin osastoihin niin nopeasti, että se upottaisi aluksen 35 minuutissa. Autokannen alapuolisilta kansilta paenneet ihmiset kertoivat nähneensä vettä jo ennen laivan suurta kallistumaa ja vesi tuli heidän mukaansa alhaalta ylöspäin eli kannelta 0 kannelle 1. Tämä todistaa sen, että laivassa on ollut vuoto vedenrajan alapuolella. Estonia ei kaatunut heti, vaan kallistui ensin 20-30 astetta oikealle, oikeni sitten 15 asteen kulmaan ja alkoi lopulta kallistua lisää, kunnes meni kyljelleen ja edelleen ympäri. Jos tutkintakomission esittämät vesimassat olisivat todellisuudessa syöksyneet autokannelle, olisi laiva kaatunut heti ympäri.
Aluksen uppoamissyyn takana voi olla ihan luonnollinenkin selitys, kuten esimerkiksi hitsaussauman pettäminen vesirajan alapuolelta. Viking Sallyhän ajoi aikanaan karille. Onko tämä korjattu kunnolla? Useat matkustajat luulivat laivan ajaneen karille kuullessaan raapivia ääniä laivan pohjasta. Lisäksi laivan läpi kantautui tärinäaalto, joka tuntui perän karaokebaarissa asti. Tällaista rungon tärinää ei voi aiheuttaa paukkuva keulaportti. Kyseinen tärinä viittaa paineaaltoon.
Ruotsissa useat turmasta selvinneet suivaantuivat lukiessaan loppuraporttia, sillä heidän kertomuksiaan oli muutettu. Myös Silver Linde on kertonut, että hänen piti muuttaa lausuntojaan tutkintakomission mieliksi. Samoin Hannes Kadak on todennut, että hänen antamansa lausunto oli erilainen kuin mitä tutkintakomissio väittää.
Miksi monet merenkulkualan henkilöt puoltava virallista tutkintaraporttia, vaikka siinä on ihan maalaisjärjellä havaittavissa olevia puutteita? Syy tähän on yksinkertainen: He eivät halua joutua vaikeuksiin viranomaisten taholta. Suomi on hyvin korruptoitunut maa. Suomessa on helppo vaientaa totuudenpuhujat uhkailemalla hiljaisiksi. Tämän osoittaa muun muassa Koiviston ajan poliittinen vehkeily ja SDP:n suhteet KGB:hen. Me suomalaiset olemme vaan niin tyhmiä, että pidämme maatamme oikeusvaltiona, jonka johto on rehellistä. Mutta onko todella näin? Ei ole, eikä tule olemaan, sillä kaikki ihmiset ovat luonnostaan pahoja. Jos joku virallinen taho sanoo kissan olevan koira, suomalaiset uskovat sen, vaikka hyvin tietävät näiden kahden eläimen välillä olevan aika merkittäviäkin eroja.
Suurin osa Estoniasta selvinneistä haluaisi uutta ja puolueetonta tutkintaa.Tämä olisi turmassa omaisiaan menettäneiden kannalta vähintä, mitä voi vaatia. Laiva tulisi nostaa ylös kunnollisen tutkinnan varmistamiseksi. Tällöin myös kaikki ''salaliittoteoritat'' voitaisiin osoittaa vääriksi, jos niitä ei kerran ole? Todellisuudessahan koko sana ''salaliitto'' on keksitty harhautukseksi estämään politikkoihin ja muihin virallisiin tahoihin kohdistuva epäily. Toki on olemassa ihan huuhaa teorioitakin, mutta valitettavasti suurin osa salaliittoteorioista on totta- ainakin osin.
Yhä useammat virolaiset ja ruotsalaiset kyseenalaistavat virallisen totuuden Estoniasta. Myös suomessa silmät ovat alkaneet avautua, vaikka maassamme taitaa olla eniten JAIC-uskovaisia? Virossa liikkuu huhu, jonka mukaan haverin todellinen syy tullaan paljastamaan, kun tapauksesta on kulunut 70 vuotta. Tämä olisi loogista peittelyiden kannalta, sillä silloin hylky on jo niin ruostunut, jotta sen tutkiminen on vaikeaa.
Jaahas. Tässähän se ongelman ydin juuri piilee, kuten sanoit niin asia on viranomaistaholta loppuun käsitelty. Asian puiminen julkisuudessa on näin ollen yhtä turhaa kuin Norjan hiihtomaajoukkueen vuosikymmeniä kestäneen dobing-jupakan selvittely, joka myös on valtionsalaisuus, eli sitä ei tapahdu virallisessa-todellisuudessa.

Sitäpaitsi ryssät kaataa itämereen jatkuvasti niin paljon paskaa, ettei varmaan pari vuotavaa ydinkärkeä pohjassa haittaa, mikäli jorpakko on ennestään täysin pilalla.
Estonia muuten taitaa sijoittua melko kärkeen maailman merien ja vesistöjen rauhan ajan matkustajalaivaonnettomuuksien Top-10-listalla viimeisen 150 vuoden ajalta.

Lätäköihinhinkin voi upota.
Estonia upposi huonon merikelpoisuuden ja miehistön taitamattomuuden takia. Keulavisiirin vuotaminen oli tiedossa jo laivan edellisessä elämässä Pohjanlahdella.

Nyt visiiri irtosi ja autokansi täyttyi vedellä siinä määrin, että alus kaatui.
On aivan turha vääristellä selvää merionnettomuutta muuksi.
Höpönlöpön. Estonian merikelpoisuus oli erinomainen ja se soveltui täydellisesti sille annettuun tehtävään. Se ei ikimaailmassa olisi saanut lupaa seilata itämerellä matkustaja-aluksena, jos sen kelpoisuus olisi ollut puutteellinen.
Miehistö oli myös erittäin kokenut. Aseiden salakuljetus Estonialla on myönnetty, kuin myös todistajalausunnot, joiden mukaan laivan keulassa keulassa kuului räjähdyksiä, jotka vavahduttivat alusta ennen uppoamista.

Nämä faktat riittävät minulle, kukin saa tietysti pitää tarkoituksella vääristellyn viranomaisraportin totuutena, jos raukkamaista naiviuttaan ei kykene sietämään todellisuutta, joka ei ole aina niin ihana.
aina läpi riittävän yksinkertaisiin ihmisiin. Merenkulkuviranomaiset tekivät virheen hyväksyessään kehnon keulaluukun.

Kuljetettiin aluksella mitä tahansa, niin se ei johda uppoamiseen, vaikka et sitä tajuakaan.

Keulavisiirin vioittuminen ja aukeaminen kovassa merenkäynnissä oli ratkaiseva tekijä. Miehistö toimi hitaasti ja taitamattomasti. Siitä on yllin kyllin todisteita. Mistään räjähdyksistä ei sellaisia ole.
Vastuulliset viranomaiset asiantuntijoineen ovat luotettavia. Huijareihin uskovat vain kaltaisesi herkkäuskoiset huijattavat, joita aina löytyy.
 /   /  / Tapaus Estonia 1994

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta