Olen ollut syntymästäni saakka heikko eli negatiivinen ateismi. Olen säilyttänyt syntymäateismini. Kasvoin eräässä suurimmista suomalaisista herätyskristillisistä lahkoista. Lahkot väittivät kaikenlaista lapsellista Jum…
Kuuntelin Haloo Helsingin uutta kappaletta 'Voiko enkelitkin eksyä' ja törmäsin oudolta vaikuttavaan ilmaisuun 'laita kädet yhteen iltaisin'. Kristityn kasvatuksen saaneena odotin tietysti ilmaisua 'laita kadet ristiin …
Raamatussa on vanhojakin tekstejä. Vanhimmat ovat noin 600 eaa. Ketef Hinnomin hopeakääröt, jossa on Herran siunaus. Herran siunaus ei ole kuitenkaan ainutlaatuinen teksti vaan samanlaisia tekstejä on ollut muinaisessa …
Vanha ja kyyninen sanonta innovatiivisille hössöttäjille on: "Ei pyörää kannata keksiä uudelleen." Tästäpä perehdyin pyörän historiaan ja itseänikin hämmästytti kuinka myöhään ja mihin tarkoitukseen se on keksitty. Pyör…
Paavali oli todella epätoivoinen yrittäessään saada seuraajia. Paavali keksi, ettei mitään sääntöjä tarvinnut noudattaa vaan riitti, että ihminen uskoo häen paskapuheitaan. Protestantit jalostivat tämän yhdeksi uskon ku…
En minäkään, mutta valitettavasti miljoonat ihmiset uskovat. Väitän, että Raamatun kirjoittajat olivat kognitiivisesti alle 10-vuotiaan lapsen tasolla. Tämä tulee täysin yksiselitteisesti esille kun vertaa pikkulasten y…
Katsoin Netflixiin tulleen uuden elämänkertaelokuvan Bob Marley: One Love. Minut yllätti se, kuinka uskonnollinen ihminen Bob Marley oli. Hän uskoi, että Etiopian keisari Haile Selassie oli Messias, jonka sukulinja joht…
Jos saatana rankaisee pahoja ihmisiä niin eikö saatana ole silloin hyvä? Jos saatana on kuitenkin paha niin miksi se rankaisisi pahoja eli itsensä kaltaisia ihmisiä? Palstalla pörräävät kristityt, selittäkää minulle täm…
Minulla ei ole linkata uutista, mutta kuulin automatkalla radiosta, että Asevelvollisuuslakia oltaisiin muuttamassa. Tarkoituksena on helpottaa asevelvollisuuden jatkamista sukupuolenvaihdoksen jälkeen. Naisten vapaaeht…
Asun maaseudulla ja kun käymme vaimoni kanssa iltakävelyllä niin lähes kaikilla suomalaisnaislla on huivi päässä. Onko tämä suomalaisnaisten huivi verrannollinen burkhaan? Jos nainen ei verhoa kutrejaan kankaalla, hän o…
Tämä on tärkeä kysymys, koska jumaluskoja perustellaan sillä, että ilman jumaluskontoja ei ole kunnollista moraalia ja ateismi on moraalitonta. Teistit ovat yliedustettuina vankiloissa. Suomalaisissa vankiloissa on suht…
Minua on alkanut tympimään tämä palstalla väijyvien kristittyjen negatiivisissa tunteissa piehtarointi. Kaikki aloitukset ovat tyyliin "Mikä olisi ateistille sopiva rangaistus?", "Miten ateismin voisi kieltää?", "Paljon…
Hesarissa on mielenkiintoinen artikkeli eliniän pdentämisestä. Artikkelissa haastateltu professori Katajisto arvioi, että 120 vuotta on nykytiedon valossa ihmisen korkein ikä tulevaisuudessakin. Professorin mukaan alall…
Jokin jumala olisi selkeä todiste ateismia vastaan. Teistit ovat puhuneet jumalista kohta 10 000 vuotta. Miksi ihmeessä yhtään jumalaa ei ole tuotu näytille kaatamaan ateismi? Ateismi oli ennen teismiä, voi edelleen vah…
Mitä mieltä? Asiallista keskustelua. Tarratoimikunta ei kritisoi uskonnollisen yhteisön ajattelua vaan sitä, miten yhteisö sortaa erilaisia ihmisiä. Tässä uskonnollisen yhteisön suvaitsemattomuus ei ole ajatuksia vaan m…
Kerätään tähän ketjuun yleisimmin kysytyt kysymykset ja vastaukset ateismista. Minä aloitan muutamalla. Q: Käyttävätkö ateistit tavanomaista enemmän päihteitä. A: Eivät käytä. Päin vastoin, ateistit käyttävät vähemmän p…
Uskovaisten mukaan lapset ja syvästi kehitysvammaiset ovat taivaskelpoisia automaattisesti. Taivaskelpoisuus on automaattinen siihen saakka kunnes älykkyysosamäärä ylittää kengännumeron. Taivaskelpoisuus alkaa jo ennen …
Kristityt väittävät usein, ettei jumalattomalla ole elämän tarkoitusta eikä vapaata tahtoa. En ole koskaan kuullut kristityn suusta mitään älykästä elämän tarkoituksesta eikä sitä löydy Raamatustakaan. Ehkä syvällisin a…
Jeesuksen historiallisuutta ei ole todistettu. Vain pari tutkijaa, Bart Ehrman ja Maurice Casey ovat yrittänyt todistella tätä tieteellisesti. Todistelut ovat akateemisia häpeäpilkkuja. Niiden päättely menee tiivistetty…
Palstalla väijyvilä kristityillä on peppukipua siitä, että Raamattu on vohipaimenten myytti. He todistelevat, että vuohipaimenet eivät osanneet kirjoittaa ja Juudeassa paimennettiin lampaita eikä vuohia. Laitan tähän al…