Lahteen maailman ensimmäinen jätteenpoltt... kaasutusvoimalaitos

huippu- ja varavoima

Nyt sitten kerätään tuulivoimalle reserviksi jätevarastoja. Niitä energiaksi polttaen selviämme hyvin myös talven kylmistä, tyynistä päivistä. Taitaa tulla vielä kaasukelloille uusiokysyntää kun kaatopaikat lopetetaan vähitellen.

"Voimalaitos, joka käyttää polttoaineenaan jätteitä. Tälläinen on nyt valmistumassa Lahteen. Ja se toimii niin, että jätteistä valmistettu kierrätyspolttoaine kaasutetaan ja kaasulla tuotetaan sitten sähköä ja lämpöä. Laitos on tiettävästi maailman ensimmäinen pelkästään kierrätyspolttoainetta käyttävä kaasutusvoimalaitos." (MTV3 Seitsemän Uutiset 17.10.2011 - klo 19.00)

http://www.katsomo.fi/?progId=84488

http://yle.fi/alueet/lahti/2011/10/uuden_ajan_kaasutuslaitosta_testataan_lahdessa_2958321.html
Uuden ajan kaasutuslaitosta testataan Lahdessa (YLE Lahti 18.10.2011 - klo 16:47)

Lisäksi myös biopolttonesteitä tavoitellaan.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/10/1413650/butanoli-ja-biokaasu-kelpaisivat-tankkiin
Butanoli ja biokaasu kelpaisivat tankkiin (MTV3.fi 18.10.2011 - klo 13:27)

8

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riihimäellä on

toiminnassa Ekokemin voimalaitos,joka toimii jätteillä.Ollut jo muutaman vuoden.

• niin on

Ja aika HighTech paikka. Mulla karisi ennakkoluulot siitä toiminnasta kun asuimme pari vuotta siinä liepeillä. Ja ne tutkii ja kyselee asukkaiden kokemuksia tästä asiasta. Kiitokset siitä heille. Olis kiinnostanu työ Ekokemillä.

Muutenkin Riihimäellä on todella hyvin järjestetty kierrätys, se kaupungin varikko systeemi, minne saa viedä romua. En ole ennen nähnyt tuollaista. Mutta sielläpä ei näy romua lenkkipoluilla kuten monessa muussa kaupungissa. Ne on tehneet elinkeinon siitä. Voisivat mainostaa sitä osaamista ja tulosta.

Vaikka se heimo on muuten sietämätöntä ja muutettiin sen takia pois sieltä.

• Kierrätys koskee
        niin on kirjoitti:

Ja aika HighTech paikka. Mulla karisi ennakkoluulot siitä toiminnasta kun asuimme pari vuotta siinä liepeillä. Ja ne tutkii ja kyselee asukkaiden kokemuksia tästä asiasta. Kiitokset siitä heille. Olis kiinnostanu työ Ekokemillä.

Muutenkin Riihimäellä on todella hyvin järjestetty kierrätys, se kaupungin varikko systeemi, minne saa viedä romua. En ole ennen nähnyt tuollaista. Mutta sielläpä ei näy romua lenkkipoluilla kuten monessa muussa kaupungissa. Ne on tehneet elinkeinon siitä. Voisivat mainostaa sitä osaamista ja tulosta.

Vaikka se heimo on muuten sietämätöntä ja muutettiin sen takia pois sieltä.

kaikkia lähialueen kuntia,eikä yksin Riihimäkeä.Kiitokset kuuluvat Kiertokapulalle,joka hoitää jätehuollon ja energian Ekokemille noista kunnista.

• Ouluun valmistuu justkohtsillään entisen Kemiran, entisen Typpi Oy:n tehdasalueelle.

• Kylmä totuus
        Kierrätys koskee kirjoitti:

kaikkia lähialueen kuntia,eikä yksin Riihimäkeä.Kiitokset kuuluvat Kiertokapulalle,joka hoitää jätehuollon ja energian Ekokemille noista kunnista.

Erinomaisen hyvä asia että käyttökelpoinen energia käytetään hyväksi energiatuotannossa.Muutama vuosi sitten jotkut vielä vastustivat asiaa ja jätteet jäivät kaatopaikoille kasvattamaan jätevuoria.Käsittämätöntä.

• pönttö häkä

Pikkasen vanha keksintö, johan natsisaksassa aikoinaan hoidettiin kaasutuksella monet ongelmat. Myös energiantutantoon liittyviin ongelmiin sovellettiin kaasutusta. Suomessakin oli kaasutuslaitteilla varustettuja autoja, häkäpöntöt.

• Häkäpönttöautoja

piti "tankata" vähän väliä.Pilkkeen lisäys ja muut huoltotoimenpiteet hidastivat matkantekoa.Ylämäessä piti linja-auton matkustajien työntää,jotta päästiin eteenpäin.Tätäkö joku kaipaa?

• tehokkuutta lisää
        Häkäpönttöautoja kirjoitti:

piti "tankata" vähän väliä.Pilkkeen lisäys ja muut huoltotoimenpiteet hidastivat matkantekoa.Ylämäessä piti linja-auton matkustajien työntää,jotta päästiin eteenpäin.Tätäkö joku kaipaa?

Toiset kaipaa sähköautoja, toiset häkäpönttöautoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      72
      5828
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      256
      4654
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2578
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      28
      2493
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      84
      1521
    6. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      11
      1393
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      105
      1337
    8. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      128
      1296
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      106
      1235
    10. Rötösherra käräjillä

Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu
      Ähtäri
      19
      1181
    Aihe