kahvipöytä tarjottavat

13+13

Tässä eräänä päivänä kävin kaverin luona kylässä, ja oli ostanut vielä kunnolla tarjottavaakin, tosin kaikki oli ns.normaaleja tuotteita ei siis sopinut laktoosi-intolerantikolle eli minulle. Tämä kaverini myös tietää etten laktoosia pahemmin kestä. Miten te ns.emännät ja isännät jotka tarjoatte vieraalle esim.kahvipullaa tms. otatte sen että vieras ei ota pientäkää palaa?

Itselleni tuli kyllä vaivaantunut olo kun en mitään syötävää ottanut vaikka montaa sorttia oli tarjolla. Kaverini oli siis pyytänyt minut kylään, en ollut mikään yllätysvieras, eli tiesi että pitäisi olla vähälaktoosista mutta ei sitten tarkastanut asiaa tuotteista.

Mutta toisaalta, mielestäni en käyttäytynyt niin sanotusti huonosti kun en tarjottavia ottanut koska vatsani ei niitä olisi kestänyt. Itse ainakin jos pyydän jonkun kylään, jos en valmiiksi tiedä onko ruokarajoitteisuutta niin kysyn onko mitään erityisruokavaliota, jotta KUTSUTTU vieras voi myös syödä jotain, eikä niin että pöytä notkuu tarjottavia mutta mikään niistä ei käy vieraalle esim sen laktoosi-intoleranssin takia.

Oli kyllä äärimmäisen vaivaantunut olo kahvipöydässä kun mitään en voinut ottaa. Mieli olisi tehnyt mutta sitten kun mietti että otanko palan ja asun vessassa loppu illan ja yön vai en ota ja saan olla vatsaltani rauhassa, niin kyllä rauhallinen vatsa voitti.

67

2277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+14
      • voi voi

        Miksi jotain pitäisi syödä vain sen takia, koska on tarjolla?


    • dssFDDSFSD

      Mielestäni on kuitenkin kohteliasta kysyä ruoka-aineongelmista jos kylään kutsutaan eikä muista oliko jotain vai ei ja haluaa tarjota jotain. Minä en ala ostelemaan mitään tabuja kun voin käyttää vähälaktoosisia tuotteita, joita on paljonkin kaupoissa erilaisia ja myös edullisia. Jos ei kutsuja halua huomioida kutsuttua vierasta sen vertaa että ottaisi ruoka-aineongelmista selvää ja sen mukaan hankkisi tarjottavia, niin mieluummin olisi tarjoamatta yhtään mitään kahvin tai teen lisäksi. Yllätysvieraat ovat asia erikseen, niihin kun ei voi aina varautua.

    • pitokokki

      Oisko ollut hintakysymys, laktoosittomat tuotteet on jonkin verran kalliimpia kun tavalliset. Jos isolle porukalle tekee niin maksaa enempi.
      Ja jos yhdelle alkaa tehdä laktoositonta, niin on sitten aika vaiva tehdä ns kahdesti samat tarjottavat.
      Hanki niitä tabletteja vastaisen varalle, niitöhän saa apteekista ilman reseptiä.
      Ite kyllä teen kaiken valmiiks laktoosittomana, koska intoleranssi on aika yleinen, ja niitä voi sitten syödä kaikki. Tai katson aikankin sen että pöydässä on edes jotain mitä intolerantikko voi ottaa.
      Mutta kyllä noista allergioista pitää ehottomasti kertoa etukäteen, aika noloa jos tulee vaikka diabetikko tai kananmuna-alleggikko, eikä sitten ole mitään tarjottavaa...

      • Pullahiiri

        Laktoositon ei tule juuri sen kalliimmaksi tehdä, ja on helpompaa laittaa jotain, mikä sopii kaikille, kuin sille yhdelle erityisruokavalioiselle omat annokset.


    • tolerantikko

      Kyllä minä edellytän, että nämä ns. "vajaavaltaiset" kertovat minulle kun kutsun saavat. mitä eivät pysty syömään ja mitä pystyvät. Vasta silloin voit varmistaa, että pöydässä on jotain, joka ei heti aiheuta paskattia.

      Harva meistä on ajatuksenlukija ja muistaa kaikkien haitat etukäteen.

      • Allergiat

        tolerantikko sinä itse taidat olla se ns. "vajaavaltainen,paskakatti vajokki.Minun pöytääni sinunlaisillasi ei ole mitään asiaa,muuten annan äkkilähöt ettäs tiedät.Kyllähän noista allergioista kuuluu ilman muuta kertoa etukäteen ja nuo tabletit eivät sovi kaikille,voi aiheutaa allergisen reaktion joillekin,joten en suosittele niitä.


      • tarjottavat
        Allergiat kirjoitti:

        tolerantikko sinä itse taidat olla se ns. "vajaavaltainen,paskakatti vajokki.Minun pöytääni sinunlaisillasi ei ole mitään asiaa,muuten annan äkkilähöt ettäs tiedät.Kyllähän noista allergioista kuuluu ilman muuta kertoa etukäteen ja nuo tabletit eivät sovi kaikille,voi aiheutaa allergisen reaktion joillekin,joten en suosittele niitä.

        Nimimerkki Allergiat hyvin sanottu,joka on aivan oikein tuolle tolerantikolle ja muille hänlaisilleen hölmöille itsevaltiaille.


      • itse allergikko
        tarjottavat kirjoitti:

        Nimimerkki Allergiat hyvin sanottu,joka on aivan oikein tuolle tolerantikolle ja muille hänlaisilleen hölmöille itsevaltiaille.

        Eiköhän tuo pitokokki koettanut vain kertoa, että on itse tolerantikon vallassa ja velvollisuudessa kertoa etukäteen vaivoistaan ja rajoituksistaan eikä purkaa kiukkuaan jälkikäteen.

        Yo. kaltaiset reaktiot kääntyvät esittäjiään vastaan.


      • tarjottavat
        itse allergikko kirjoitti:

        Eiköhän tuo pitokokki koettanut vain kertoa, että on itse tolerantikon vallassa ja velvollisuudessa kertoa etukäteen vaivoistaan ja rajoituksistaan eikä purkaa kiukkuaan jälkikäteen.

        Yo. kaltaiset reaktiot kääntyvät esittäjiään vastaan.

        Jaa vai niin...kuka mitenkin...


      • pitokokki
        itse allergikko kirjoitti:

        Eiköhän tuo pitokokki koettanut vain kertoa, että on itse tolerantikon vallassa ja velvollisuudessa kertoa etukäteen vaivoistaan ja rajoituksistaan eikä purkaa kiukkuaan jälkikäteen.

        Yo. kaltaiset reaktiot kääntyvät esittäjiään vastaan.

        On muuten lapsena ollut mutta vaiva on hävinnyt iän myötä. Sehän on vaan imeytymisHÄIRIÖ: ei siis välttämättä loppuiän riesa. Useimmat tolerantikot pystyy hyvin syömään esim kypsytettyjä juustoja, ja myös semmoisia tuotteita joissa maitosokeri on pilkkoutunut. Enkä muuten vieläkään ole törmännyt asiakkaaseen jolle ei kelpais uunituoreet, voilla voidellut karjalanpiirakat, vaikka sanon aina että voiteluun on käytetty voi-vesiseosta...ja munavoikin ylensä uppoaa piirakan päällä...


      • ********
        itse allergikko kirjoitti:

        Eiköhän tuo pitokokki koettanut vain kertoa, että on itse tolerantikon vallassa ja velvollisuudessa kertoa etukäteen vaivoistaan ja rajoituksistaan eikä purkaa kiukkuaan jälkikäteen.

        Yo. kaltaiset reaktiot kääntyvät esittäjiään vastaan.

        Minulla on myös laktoosi-intoleranssa hengenvaarallisia allergioita. Kaikki tuttuni tietävät sen jo, niin kuin aloittajankin kutsuja, niin miksi pitäisi erikseen kertoa ?
        Ja kyllä meillä on aina tarjottavat sopivia laktoosirajoitteisille, ei ole vielä kukaan siihen kuollut.

        Onneksi on vielä, minun piireissäni, ihmisiä jotka osaavat varata kaikille tarjottavaa. Jopa gluteenittomia, vaikka keliaakikot ovat harvinaisia meidän piireissä.


      • :D
        pitokokki kirjoitti:

        On muuten lapsena ollut mutta vaiva on hävinnyt iän myötä. Sehän on vaan imeytymisHÄIRIÖ: ei siis välttämättä loppuiän riesa. Useimmat tolerantikot pystyy hyvin syömään esim kypsytettyjä juustoja, ja myös semmoisia tuotteita joissa maitosokeri on pilkkoutunut. Enkä muuten vieläkään ole törmännyt asiakkaaseen jolle ei kelpais uunituoreet, voilla voidellut karjalanpiirakat, vaikka sanon aina että voiteluun on käytetty voi-vesiseosta...ja munavoikin ylensä uppoaa piirakan päällä...

        Voi on aina vähälaktoosista...


      • :)
        :D kirjoitti:

        Voi on aina vähälaktoosista...

        sekä margariini,juusto,maito,jogurtti ja moni muu....


      • :)
        :) kirjoitti:

        sekä margariini,juusto,maito,jogurtti ja moni muu....

        Nimimerkki :D ei se riitä että voi on aina vähälaktoosista,sen pitää olla myös kevyttä ja kolesterolitonta.....


      • Ei tod.
        :) kirjoitti:

        sekä margariini,juusto,maito,jogurtti ja moni muu....

        Höpö höpö, mitenkä muka edellä mainitut voit, margariinit, jogurtit ym ovat muka AINA vähälaktoosisia??? :D Ei todellakaan ole. Ensi kerralla kun käyt kaupassa niin katso pikkasen tarkemmin tuoteselosteet, jokaisesta noista kyllä löytyy se hyla-versio mutta ne ei todellakaan kaikki ole niitä. Eli jos oot kuvitellut kärsiväs laktoosi-intoleranssista ja tyytyväisenä syönyt noita tuotteita katsomatta onko hylaa vai ei, niin ei sulla mitään laktoosi-intoleranssia ole kyllä. :D


      • Laktoosi
        Ei tod. kirjoitti:

        Höpö höpö, mitenkä muka edellä mainitut voit, margariinit, jogurtit ym ovat muka AINA vähälaktoosisia??? :D Ei todellakaan ole. Ensi kerralla kun käyt kaupassa niin katso pikkasen tarkemmin tuoteselosteet, jokaisesta noista kyllä löytyy se hyla-versio mutta ne ei todellakaan kaikki ole niitä. Eli jos oot kuvitellut kärsiväs laktoosi-intoleranssista ja tyytyväisenä syönyt noita tuotteita katsomatta onko hylaa vai ei, niin ei sulla mitään laktoosi-intoleranssia ole kyllä. :D

        Kuuleppas nimimerkki Ei tod. höpö höpö vaan sulle itsellesi.Kyllä ne edellä mainitut voit,margariinit,jogurtit ym. ovat todellakin aina vähälaktoosisia.Enköhän mä itse tiedän sen parhaiten,asiaan perehtyneenä.Niin että katsoppas ihan itse niitä tuoteselosteita.Enkä ole kuvitellut kärsiväni laktoosi-intoleranssia,koska lääkäri on todennut sen asianmukaisella tavalla,oireideni perusteella ja kehoittanut noudattamaan laktoosi-intoleranssi ruokavaliota ja tuotteet olen valikoinut sen mukaan,niin että eiköhän mulla silloin ole laktoosi-intoleranssi.Äläppä kuule intä vastaan,kun et näköjään näytä asioista tietävän.


      • Ei tod.
        Laktoosi kirjoitti:

        Kuuleppas nimimerkki Ei tod. höpö höpö vaan sulle itsellesi.Kyllä ne edellä mainitut voit,margariinit,jogurtit ym. ovat todellakin aina vähälaktoosisia.Enköhän mä itse tiedän sen parhaiten,asiaan perehtyneenä.Niin että katsoppas ihan itse niitä tuoteselosteita.Enkä ole kuvitellut kärsiväni laktoosi-intoleranssia,koska lääkäri on todennut sen asianmukaisella tavalla,oireideni perusteella ja kehoittanut noudattamaan laktoosi-intoleranssi ruokavaliota ja tuotteet olen valikoinut sen mukaan,niin että eiköhän mulla silloin ole laktoosi-intoleranssi.Äläppä kuule intä vastaan,kun et näköjään näytä asioista tietävän.

        Sori, voin kohdalla meni sekaisin kokonaan laktoosittomaan.
        Jos kerran esimerkiksi KAIKKI kaupoissa myynnissä olevat jogurtit ovat mielestäsi vähälaktoosisia, niin miksi ilmoitetaan joidenkin tuotteiden kohdalla joko "laktoositon" tai HYLA" vielä erikseen? Miksi kaikissa sitten ei ole tuota merkintää? Ovatko nekin silti HYLA/laktoosittomia vaikka niissä ei sitä erikseen mainita?

        http://www.valio.fi/tuotteet/?t_ryhma=VALIOJOGURTTI 1KG&productId=2104&t_nimi=Valiojogurtti%AE 1 kg hedelmapommi&tuory=3386#/productGroup%3D19

        http://www.arlaingman.fi/tuotteet/jogurtit-ja-viilit/

        "Laktoosittomia ja Into-vähälaktoosisia jogurtteja voivat nauttia myös laktoosi-intolerantikot."

        "Valikoimissamme on myös vähälaktoosisia ja laktoosittomia viilejä."

        Että kerros nyt vielä sinä parhaiten kaiken asiasta tietävä, mihin väitteesi perustuu että kaikki olisivat automaattisesti vähälaktoosista?

        Entäs kun tuo hymynaama, joka on listannut jutut jotka ovat "aina" mukamas vähälaktoosisia, niin on listaan laittanut myös maidon? Väitätkö että maitokin on aina vähälaktoosista? :DDD
        Väitän vastaan kun jotain kuitenkin asioista tiedän itsekin.


      • hah hah haa
        Ei tod. kirjoitti:

        Sori, voin kohdalla meni sekaisin kokonaan laktoosittomaan.
        Jos kerran esimerkiksi KAIKKI kaupoissa myynnissä olevat jogurtit ovat mielestäsi vähälaktoosisia, niin miksi ilmoitetaan joidenkin tuotteiden kohdalla joko "laktoositon" tai HYLA" vielä erikseen? Miksi kaikissa sitten ei ole tuota merkintää? Ovatko nekin silti HYLA/laktoosittomia vaikka niissä ei sitä erikseen mainita?

        http://www.valio.fi/tuotteet/?t_ryhma=VALIOJOGURTTI 1KG&productId=2104&t_nimi=Valiojogurtti%AE 1 kg hedelmapommi&tuory=3386#/productGroup%3D19

        http://www.arlaingman.fi/tuotteet/jogurtit-ja-viilit/

        "Laktoosittomia ja Into-vähälaktoosisia jogurtteja voivat nauttia myös laktoosi-intolerantikot."

        "Valikoimissamme on myös vähälaktoosisia ja laktoosittomia viilejä."

        Että kerros nyt vielä sinä parhaiten kaiken asiasta tietävä, mihin väitteesi perustuu että kaikki olisivat automaattisesti vähälaktoosista?

        Entäs kun tuo hymynaama, joka on listannut jutut jotka ovat "aina" mukamas vähälaktoosisia, niin on listaan laittanut myös maidon? Väitätkö että maitokin on aina vähälaktoosista? :DDD
        Väitän vastaan kun jotain kuitenkin asioista tiedän itsekin.

        Nimimerkki Ei tod. ime sinä k*rpää tai nuole p*llua :) jaeli siinä sulle hymynaamaa,ivallista ja pirullista sellaista.Minä en aio sinun alkaa sinun kanssa väittelemään asioista,kun tiedän miten asiat on.Joo väitä vaan vastaan,typerä tomppeli hah hah haa


    • ihmettelen vaan

      Olen jo vuosia ihmetellyt näitä suomalaisten erinäisiä intoleransseja ja ruoka-allergioita.

      Olen ulkosuomalainen eikä vastaan ole tullut vielä yhtään vierasta, jolla olisi ollut erikoisruokavalio.

      Mistä siis voi johtua suomalaisten taipumus näihin ruokavaivoihin?

      • tarjottavat

        Ei pitäisi olla mitään ihmettelemistä.


      • no olipa siinäkin
        tarjottavat kirjoitti:

        Ei pitäisi olla mitään ihmettelemistä.

        asiaa selventävä vastaus. Jatkan siis ihmettelyä..


      • tarjottavat
        no olipa siinäkin kirjoitti:

        asiaa selventävä vastaus. Jatkan siis ihmettelyä..

        Kuuleppas nimimerkki no olipa siinäkin on todellakin asiaa selventävä vastaus,jos et tajua niin olet typerä,joten jatka vaan ihmettelyä ihan rauhassa vaan.Ehkäpä sitten tajuat,mitä kauemmin olet miettinyt.


    • juuh

      Vuosia ravintolabisneksessä työskennelleenä voin sanoa, että nimenomaan erilasista vaivoista kärsivän tulisi ETUKÄTEEN mainita ruokavaliostaan. Vaikka näitä yritetään miten huomioida muuten jo ennalta, aina tulee vastaan joku torvi, joka olettaa että ajatuksia on luettu ennalta, tai että on tarjolla sataa sopivaa eri sorttia ->joskus käy niinkin, että esim. laktoositonta on varattu, mutta sitten henkilö ei tykkääkkään tuotteesta muuten (haluaisi esim kalaa lihan sijasta tai pullaa varatun kakun sijasta) ja sitten ollaan suu vinossa, kun ei ole juuri sitä haluttua laatua esim. laktoosittomana.

      Hinnanero on huima, esim. latoosittomalla vs. "tavallisella" ruokakermalla. Jos valmistetaan ruokaa vaikkapa henkilöstöravintolassa, niin ei voida aina "varuiksi" tehdä koko 1000 henkilön annosta kalliimmalla tavalla. Ravintolassa taas valmistetaan ruokaa "heti tilauksesta" tietyistä pohjista jne. joten "pohjat" ovat tietynlaisia, jos ei tiedetä että vaikkapa sipulia inhoava tai allergikko on mukana. Aika heikkoa on, jos asiakas ilmoittaa annoksen saatuaan, että haluaa muuten ilman sipulia kaiken -ei kai tässä ole sitä...

      Em. koskee siis lähes kaikkia erityisruokavalioita. Vähälaktoosinen nykyään helposti jo otetaan huomioon ja tuotteet ovat sitä. Ruokavaliota, allergioita ja "en tykkää" sekä "kuvittelen olevani allerginen" ,niitä on yhtä monta tyyppiä kuin ihmistäkin.

      Ap. kirjoittajan kohdalla ihmettelen, koska kahvipulla kaupasta ostettuna on nykyään usein laktoositonta (veteen tehtyä). Aika taitava emäntä, jos on onnistunut löytämään laktoosipitoista vielä tänäpäivänä.

      Olen huomannut, että on myös runsas joukko erittäin laktoosiherkkiä, jotka vaativat aina laktoositonta ja saavat sitä. Kun sitten laktoositon jälkiruoka on kiisseli, ei sitä haluta - vaan mieluummin sitä herkullista marjarahkaa, joka sisältää täysin laktoosia. Sinne se vaan uppoa kera kommentin, että "ei näin pieni määrä haittaa". Anteeksi vain, mutta kyllä haitta jos vaiva on todellinen.

      Toinen huvittava ryhmä ovat karppajat - isolla metelillä karpataan, vaihdellaan annoksen sisältöä ja pyydetään kaikkea mahdollista samaan rahaan karpauksen nimissä. Sitten kun tarjolla on lasagne, sitä uppoaa megalomaaninen annos vehnästä tehtyine lasagnelevyineen...ei tietoakaan, että kelpaisi se heille vartavasten ennalta tehty kasvispaistos!

      Joten kyllä, erityisruokavaliota noudattavan tulee itse ennalta ilmoittaa valionsa ja vaatimuksensa. Myös kylään kutsuttaessa pitää mainita, että mikäli aiot laittaa kystä kyllä, niin muistathan että en voi syödä mitään laktoosipitoista/vähälaktoosinen käy. Mikäli siis on niin itsekäs, ettei voi hakea tabletteja apteekista näitä harvoja hetkiä varten, jolloin pitää olla nolaamatta emäntää ja seurustella kahvipöydässä.

      Nykyiset ruokavaliovaatimukset ovat heittäneet ns. peruskohteliaisuuden romukoppaan ja sillä varjolla voidaan käyttäytyä ronkelisti kuin pikkulapset kahvi-tai ruokapöydässä, sen sijaan että syötäisiin mitä tarjolla on ja varattaisiin tabletit (tai ilmoitettaisiin etukäteen allergiat/valiot). Itse en pidä missään muodossa porkkanasta, mutta jos sitä on hiukan kastikkeessa tai annoksen reunalla, pystyn sen kyllä syömään vaikka se ei HERKKUANI ole. Ei tule paha mieli kotiinsa kutsuneella, enkä käyttäydy kuin mäntti ruokapöydässä ->"en syö mitään kun kaikessa on porkkanaa, mikä ei ole HERKKUANI". Miksette muistaneet, etten tykkää siitä".

      • helde

        Just näin! Itselläni on keliakia (Joka ei ole muuten sama kuin allergia!) ja ilmoitan aina etukäteen eritysruokavaliostani ja usein pidän esim keksejä mukanani laukussa jos menen kyläilemään. Mutta nää laktoosivaivaiset on kyllä asia erikseen, suurinosa huomionkipeitä nirpottajia. Itse ostin ja tein laktoosi-intolerantikolle ruuat ja kahvileivät erikseen kun ilmoitti etukäteen, että hänellä on tällänen "todella hankala" vaiva...ja mitä tää sitte teki.. hel...tti vetäs tabut naamaan ja sano, että mä voin syödä normaaliruokaa kun otan tälläsia tabuja ja siihen jäi erikoiruuat pöytään. Keliaakikko ei voi tehdä tollasta! Mun puolesta jatkossa tuokoon omat eväät tai popsikoon tabujansa tai vaikka paskokoon verta! Jos oikeesti ei voi jonkin allergian tai imeytymishäirön takia syödä jotain tuotetta sitä ei sitte voi syödä on tosiaan kotona, kylässä , laivalla tai vaikka lentokoneessa ja vaikka vieressä tarjoiltas kuinka herkullisen näköstä pöperöä toisille!


    • juuh

      ...edelliseen vielä lisätäkseni, että ihmisillä on myös kummallinen luulo, että "varmasti tämä emäntä on tietoinen allergiastani/valiostani" ja sitten ollaan loukkaantuneita, kun sitä ei ole huomioitu.

      Valioita ja vaatimuksia tosiaan on joka toisella nykyään, jo omassa perheessä/sukulaisissa niitä saattaa olla runsaasti ja jokaisella saattaa olla tuttavapiirissä kymmeniä erilaisia. Puhumattakaan siihen päälle, että työssä saattaa joutua "muistamaan" kymmenien vakioasiakkaiden vaivat. Aivan varmaa siis on, että tällainen emäntä lähtiessään kauppaan ostamaan tarjottavia vierailleen, ei muista/osaa räätälöidä ruokalistaa juuri sinulle sopivaksi, jos et mainitse kutsuhetkellä vaatimuksistasi. Onko itselläsi pikku muistikirja, jossa on kaikkien tuntemiesi ihmisten vaivat ja sen mukaan osaat räätälöidä aina kaiken? Tottahan kutsuttavan pitää itse mainita, eikä odottaa että juuri sinun vaivasi on kaikkien tuntemiesi ihmisten ulkomuistissa - siinä samalla kuin kymmenien muidenkin ihmisten vaivat.

      ...ja edelleen peräänkuulutan kohteliaisuutta, mihin se on joutunut nykypäivän ihmisiltä. Siis juuri niiltä, jotka menevät passattaviksi toisten kahvipöytiin! Pitäisi olla iloinen tarjottavista ja kutsusta ylipäätään, eikä kiukutella jos ei ole osattu laittaa sitä mieleistä kristallipallosta katsoen..

    • Allergiat

      Nimimerkille juuh vaikka kuinka olet vuosia työskennellyt ravintolabisneksessä,niin sinäkin taidat kuulua niihin kiukuttelijoihin,etkä taida itsekään olla liiemmin kohtelias ja myös olla se joka menee passattavaksi toisten kahvipöytiin ja nyt kehtaat marmattaa täällä,ihan kun muut ei tieäisi mitä pitää tehdä,ettäs kehtaatkin!Enkä suosittele mitään laktoositabletteja,koska ne ei paranna laktoosi-intoleranssia ja ne voivat aiheuttaa allergisen reaktion.Suosittelen enemminkin pysymään siinä laktoosittomassa tai vähälaktoosisessa ruokavaliossa.

      • näinpäon

        Ai että allergiaa allergian päälle ? Ja kissanpeet sanon minä. Eikä niiden ole terkoituskaan parantaa vaan niitä käytetään kertaluontoisesti, ei säännöllisesti.
        Tuo laktoosi-intoleranssi on kyllä monelle myös se tapa tulla huomatuksi
        vaikka sitä ei oliskaan.
        Jos sä vetäset litran maitoa kerta istumalta niin taatusti vatsa laulaa, toleranssi tai ei.


      • Allergiat
        näinpäon kirjoitti:

        Ai että allergiaa allergian päälle ? Ja kissanpeet sanon minä. Eikä niiden ole terkoituskaan parantaa vaan niitä käytetään kertaluontoisesti, ei säännöllisesti.
        Tuo laktoosi-intoleranssi on kyllä monelle myös se tapa tulla huomatuksi
        vaikka sitä ei oliskaan.
        Jos sä vetäset litran maitoa kerta istumalta niin taatusti vatsa laulaa, toleranssi tai ei.

        Tuskin on näin,enkä edelleenkään suosittele niitä tabletteja,kun ne eivät välttämättä sovi kaikille ja joillekin oikea tapa on noudattaa sitä ruokavaliota,joko laktoosittomana tai vähälaktoosisena.Tuo laktoosi-intoleranssi,kuten monet muutkin allergiat ja sairaudet,on todellakin tapa tulla huomatuksi,mutta monelle se voi olla myöskin kiusallinen tapa,joka voi aiheuttaa mielipahaa henkilölle itselleen ettei pysty syömään kaikkia herkkuja mitä on tarjolla vaikka haluaisikin.Onhan näitä nirpistelijöitä ja nyrpistelijöitä,jotka sanoo ettei voi syödä sitä ja tätä kun ei tykkää siitä ja heitä ei pitäisi sotkea henkilöihin,jotka on oikeasti allergisia.Jos on intoleranssi niin ei kannata vetästä tavallista maitoa,vaan sitä laktoositonta tai hylamaitoa.


      • piikkipojat rulez
        Allergiat kirjoitti:

        Tuskin on näin,enkä edelleenkään suosittele niitä tabletteja,kun ne eivät välttämättä sovi kaikille ja joillekin oikea tapa on noudattaa sitä ruokavaliota,joko laktoosittomana tai vähälaktoosisena.Tuo laktoosi-intoleranssi,kuten monet muutkin allergiat ja sairaudet,on todellakin tapa tulla huomatuksi,mutta monelle se voi olla myöskin kiusallinen tapa,joka voi aiheuttaa mielipahaa henkilölle itselleen ettei pysty syömään kaikkia herkkuja mitä on tarjolla vaikka haluaisikin.Onhan näitä nirpistelijöitä ja nyrpistelijöitä,jotka sanoo ettei voi syödä sitä ja tätä kun ei tykkää siitä ja heitä ei pitäisi sotkea henkilöihin,jotka on oikeasti allergisia.Jos on intoleranssi niin ei kannata vetästä tavallista maitoa,vaan sitä laktoositonta tai hylamaitoa.

        Kuule jos on oikea allergia niin sen sata varmasti muistaa mainita etukäteen jos on mitään pelkoa tarjoilun suhteen. Minä oon niin allerginen banaanille ja viinirypäleelle että en syö mitään missä edes epäilen olevan niitä. Tulee se keltapunainen auto jos menee vahingossa alas.
        En nirpistele tarjoilusta, sanon kyllä asiasta eeltäkäsin mutta en tod nosta siitä mitään halootakaan. Noille laktoosi intoilijoille kohottelen lähinnä kulmia, niitä vaan pierettää mutta meikä makaa teholla hengitystiet tukossa jos on niitä. Eikä auta mitkään pillerit, 112 auttaa.


      • piikkipojat rulez
        piikkipojat rulez kirjoitti:

        Kuule jos on oikea allergia niin sen sata varmasti muistaa mainita etukäteen jos on mitään pelkoa tarjoilun suhteen. Minä oon niin allerginen banaanille ja viinirypäleelle että en syö mitään missä edes epäilen olevan niitä. Tulee se keltapunainen auto jos menee vahingossa alas.
        En nirpistele tarjoilusta, sanon kyllä asiasta eeltäkäsin mutta en tod nosta siitä mitään halootakaan. Noille laktoosi intoilijoille kohottelen lähinnä kulmia, niitä vaan pierettää mutta meikä makaa teholla hengitystiet tukossa jos on niitä. Eikä auta mitkään pillerit, 112 auttaa.

        Jatkanpa tätä vielä sen verran että kun työn puolesta lennän aika paljon , niin silloin vaatimus on ehdoton. Koneen ateriat on aina tuplatsekattu etukäteen, mutta koskaan ei voi tietää kohdemaasta lähdettäessä että onko catering ymmärtänyt asian oikein. Olen koittanut kasvista-- jälkiruokana hedelmäsalaatti , jess... , hindua ja kosheria, samat.
        Mielummin olen syömättä, koska matka alaspäin on kymmenisen kilsaa ja en varmaan selviäisi hengissä seuraavalle hätälaskukentälle.


      • G 10
        piikkipojat rulez kirjoitti:

        Jatkanpa tätä vielä sen verran että kun työn puolesta lennän aika paljon , niin silloin vaatimus on ehdoton. Koneen ateriat on aina tuplatsekattu etukäteen, mutta koskaan ei voi tietää kohdemaasta lähdettäessä että onko catering ymmärtänyt asian oikein. Olen koittanut kasvista-- jälkiruokana hedelmäsalaatti , jess... , hindua ja kosheria, samat.
        Mielummin olen syömättä, koska matka alaspäin on kymmenisen kilsaa ja en varmaan selviäisi hengissä seuraavalle hätälaskukentälle.

        piikkipojat rulez eikös keliakia ja laktoosi-intoleranssi ole oikeita allergioita,sairauksia jos ne on todettu asianmukaisella tavalla,ihan lääkärissä ja kokeita ottamalla?keliakian ja laktoosi-intoleranssin lisäksi mulla on myös diabetes,eikös sekin ole oikea sairaus,eikä suinkaan mitään intoilua?on niitä tilanteita ollut myös mun kohdalla että ambulanssia on tarvittu,verensokerit pudonneet liian alas taju mennyt,jos ei ole hunaja tehonnut niin sitten olen tiputuksessa ensiavussa vironnut.Joo noi intoilijat ja teeskentelijät on todellakin omituisia tyyppejä,miks ne pitää sotkea sellaisiin henkilöihin,joilla on oikeasti joku allergia tai sairaus,pahakin sellainen.Joo todellakin 112 auttaa myös,jos hunajakaan ei tehoa.


      • 2+17
        G 10 kirjoitti:

        piikkipojat rulez eikös keliakia ja laktoosi-intoleranssi ole oikeita allergioita,sairauksia jos ne on todettu asianmukaisella tavalla,ihan lääkärissä ja kokeita ottamalla?keliakian ja laktoosi-intoleranssin lisäksi mulla on myös diabetes,eikös sekin ole oikea sairaus,eikä suinkaan mitään intoilua?on niitä tilanteita ollut myös mun kohdalla että ambulanssia on tarvittu,verensokerit pudonneet liian alas taju mennyt,jos ei ole hunaja tehonnut niin sitten olen tiputuksessa ensiavussa vironnut.Joo noi intoilijat ja teeskentelijät on todellakin omituisia tyyppejä,miks ne pitää sotkea sellaisiin henkilöihin,joilla on oikeasti joku allergia tai sairaus,pahakin sellainen.Joo todellakin 112 auttaa myös,jos hunajakaan ei tehoa.

        Keliakia ja laktoosi-intoleranssi EIVÄT ole allergioita.


      • sddfssfffasas
        piikkipojat rulez kirjoitti:

        Kuule jos on oikea allergia niin sen sata varmasti muistaa mainita etukäteen jos on mitään pelkoa tarjoilun suhteen. Minä oon niin allerginen banaanille ja viinirypäleelle että en syö mitään missä edes epäilen olevan niitä. Tulee se keltapunainen auto jos menee vahingossa alas.
        En nirpistele tarjoilusta, sanon kyllä asiasta eeltäkäsin mutta en tod nosta siitä mitään halootakaan. Noille laktoosi intoilijoille kohottelen lähinnä kulmia, niitä vaan pierettää mutta meikä makaa teholla hengitystiet tukossa jos on niitä. Eikä auta mitkään pillerit, 112 auttaa.

        "Noille laktoosi intoilijoille kohottelen lähinnä kulmia, niitä vaan pierettää mutta meikä makaa teholla hengitystiet tukossa jos on niitä." ikävää että sulla on noin paha allergia, mutta itselläni on siis laktoosi-intoleranssi, pystyn käyttämään vähälaktoosista, mutta jos syön vähänkään jotain ns.tavallista maitotuotetta sisältävää, niin en kyllä selviä pelkillä pieruilla. voin kertoa että vatsa tulee sen verran kipeeksi että pelkää kuolevansa, et voi kuvitella sitä tuskaa vatsassa laktoosin jälkeen mikä minulle tulee.

        mielestäni on typerää alkaa arvostelemaan esim intolerantikoita sen takia etteivät joudu sairaalaan laktoosin nauttimisen jälkeen. onko tämä joku kilpailu että kuka pahiten allerginen tms, se joka joutuu sairaalaan teholle tai kuolee on siis voittaja vai?

        jos ei kestä jotain ruoka-ainetta niin ei kestä. ei sitä laktoosi-intoleranssia kukaan ole pyytänyt että saisinko sellaisen eikä myöskään kukaan ole pyytänyt saada allergiaa vaikka sitä banaania kohtaan. ne vain ovat ihmisen ominaisuuksia joille ei pahemmin mitään voi, se on vain vältettävä sitten sitä ainesta mitä ei kestä.


      • G 10
        2+17 kirjoitti:

        Keliakia ja laktoosi-intoleranssi EIVÄT ole allergioita.

        Kuuleppas 2 17 Keliakia ja laktoosi-intoleranssi OVAT KYLLÄ allergioita,siinä missä esim.banaani,viinirypäle ja pähkinä sun muut allergiat ja ihan turha alkaa kinaamaan asiasta.


      • ota selvää sanon min
        Allergiat kirjoitti:

        Tuskin on näin,enkä edelleenkään suosittele niitä tabletteja,kun ne eivät välttämättä sovi kaikille ja joillekin oikea tapa on noudattaa sitä ruokavaliota,joko laktoosittomana tai vähälaktoosisena.Tuo laktoosi-intoleranssi,kuten monet muutkin allergiat ja sairaudet,on todellakin tapa tulla huomatuksi,mutta monelle se voi olla myöskin kiusallinen tapa,joka voi aiheuttaa mielipahaa henkilölle itselleen ettei pysty syömään kaikkia herkkuja mitä on tarjolla vaikka haluaisikin.Onhan näitä nirpistelijöitä ja nyrpistelijöitä,jotka sanoo ettei voi syödä sitä ja tätä kun ei tykkää siitä ja heitä ei pitäisi sotkea henkilöihin,jotka on oikeasti allergisia.Jos on intoleranssi niin ei kannata vetästä tavallista maitoa,vaan sitä laktoositonta tai hylamaitoa.

        Laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus vaan imeytymishäiriö. Siinä on vissi ero allergian kanssa.


      • jep jep

      • voi voi
        ota selvää sanon min kirjoitti:

        Laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus vaan imeytymishäiriö. Siinä on vissi ero allergian kanssa.

        No mitä v,itun väliä sillä on?
        Kun ei pysty syömään, niin ei pysty.


      • abcdeedcba
        voi voi kirjoitti:

        No mitä v,itun väliä sillä on?
        Kun ei pysty syömään, niin ei pysty.

        On sillä väliä onko imeytymishäiriö vai allergia.

        Allergikko voi pahimmillaan saada hengenvaarallisen allergisen reaktion, jos syö jotain mille on allerginen.

        Laktoosi-intolerantikolle tulee vain mahavaivoja, jos hän syö maitotuotteita.


      • gluteenia
        abcdeedcba kirjoitti:

        On sillä väliä onko imeytymishäiriö vai allergia.

        Allergikko voi pahimmillaan saada hengenvaarallisen allergisen reaktion, jos syö jotain mille on allerginen.

        Laktoosi-intolerantikolle tulee vain mahavaivoja, jos hän syö maitotuotteita.

        Joo todellakin on sillä väliä onko imeytymishäiriö vai allergia.Tosiaan allergikko voi saada pahimmallaan hengenvaarallisen reaktion,jos syö jotain semmosta mille on allerginen.Joillakin voi olla pahakin laktoosi-intoleranssi,niinkin pahat mahavaivat että joutuu petiin,tekee niin kipeäksi jos syö maitotuotteita ja liikaa niitä.Tuossa keliakiassa on myös sama juttu,tosin se tekee vielä kipeämmäksi ettei jaksa tehdä muuta kun maata vaan,jos syö gluteenia sisältävää.


    • omat eväät mukaan

      Monilla ihmisillä ( minullakin) on nii paljon tuttavia, joita kutsun kyläilemään, etten millään muista kaikkien vaivoja ja rajoitteita, vaikka niistä olen joskus kuullutkin.
      Ei ole suuri vaiva, että ihminen, jonka pyydän kylään, kertoo minulle vielä silloinkin, mitä hän ei voi syödä.
      Monien tuttavien lapset ovat allergisia joillekin tuotteille, ja niinpä nämä neuvokkaat vanhemmat ottavat itse mukaansa heidän lapsilleen sopivaa tarjottavaa, ettei minun tarvi aina heitä varten niitä ostella.

      Joskus on käynyt ninkin, että kutsuin pari ystävää meille iltaa istumaan, ja varauduin laktoosittomin ja gluteenittomin tuottein heitä varten.
      Ja molemmat heistä ilmoittivat, että ovat dieetillä, eivätkä ottaneet MITÄÄN ostamistani tuotteista, pelkkää kahvia vain joivat. Arvaa harmittiko???

      • kahvi

        Uskon kyllä että harmittaa,mutta ei kylään meno tarkoita välttämättä aina sitä,että tarvii mennään syömään jonkun luokse ja joillekin riittää pelkkä kahvi,eikä siitäkään pidä suuttua.


      • Dieetitön

        Onkin fiksua kysyä etukäteen erikoisruokavalioista, ja siitä, mitä vieras haluaa itselleen tarjottavan, tai tuoko ehkä omat eväät, jos ruokarajoitteet ovat kovin moninaisia.


      • hukkaanko pullat

        No kai laitoit pakastimeen mitä ei syöty tai tarjosit naapureille kahvit.


    • sjavba

      Ihmiset, joilla ei itsellä ole ruokarajoitteita, eivät ihan oikeasti aina muista että maailma on pullollaan laktoosi-intolerantikkoja, keliaakikkoja ja monen sortin allergikkoja. Puhumattakaan vegaaneista, karpeista tai vain raakaravintoa syövistä. Ei se ole ilkeyttä eikä edes välinpitämättömyyttä, vaan asia, jota on vaikea pitää aktiivisesti mielen päällä aina kahvikutsun esittäessään jos se ei itseä tai omaa lähintä piiriä koske millään tapaa. Ihan samalla tapaa kuin parikymppinen ei välttämättä tule ajatelleeksi että mummo tarvitsee kyläillessään tuolin eteiseen ja mielellään kenkälusikankin, ei sellaista vain tule ajatelleeksi. Tai lapseton ei ehkä hoksaa että lapsiperheen tullessa päivälliselle pihvit ei välttämättä ole paras vaihtoehto ja ruokajuomaksi voisi ostaa maitoa viinin lisäksi. Toiset hoksaa, toiset ei.

      Minä yritän aina huomioida vieraan erikoisruokavalion, mutta on käynyt niinkin että olen ihan vanhasta tottumuksesta ostanut leivontaan tavallista maitoa tai en hoksaa tarkistaa onko vaikkapa leivän päälle täysin maidotonta margariinia. Eikä kaikkien rajoitteet pysy millään mielessä, olen mm. tehnyt maidottomalle laktoositonta, en siksi etten tietäisi niiden eroa vaan yksinkertaisesti muistin väärin kun asiasta sivulauseessa puoli vuotta aiemmin mainittiin (ja olin vielä olevinaan niin hyvä emäntä kun muistin, pah!).

      Ja tietenkään ei ole huonotapaista olla syömättä ruokaa joka ei tee kehollesi hyvää! Ei missään nimessä.

    • kaikkea ei voi

      Eikö oikeasti olltu mitään missä ei laktoosia ollut. Kun lähes kaikkihan nykyisin tehdään hylä raaka-aineista tai muuten että laktoosia sietämätönkin voi syödä. ja mitä tuosta stressiä repimään. Eihän sitä tarvi ottaa. Jos talon emäntä sanoo, että ota, ota, kysyt vain että onkohan tuossa laktoosia?
      Kai silloin voi ihan rauhassa kieltäytyä ja voi kun näyttää hyvältä mutta en kyllä uskalla ottaa kun tulee noita mahavaivoja niin kauheasti.
      Kyllä se emäntä sitten seuraavalla kerralla muistaa. Ei minulla ole ollut ongelmia kieltäytyä, vaikka en siedä yhtään laktoosia enkä viljaa. Aina on ymmärretty kieltäytymisen syy.

    • nainen36v.

      Ei ole epäkohteliasta kieltäytyä.En minä ainakaan varaudu siihen,että yhtäkkiä joku ruokavammainen tulee kylään.En itse syö laktoositonta enkä gluteenitonta.Jos vieras on asiasta ilmoittanut,niin ostan tarjottavaksi jotain hänelle sopivaa.Jos ei kelpaa,nii ei sitte.Mitäs tuosta sitte.Juokoon pelkkää kahvia.Itse yleensä juon kylässä vain kahvia.Olen aina sanonut,etten halua syödä mitään.Minulla on ongelmallinen suolisto,ripuli voi tulla pelkästä kahvistakin,jos on huono päivä.Mummulle tämä aiheuttaa kauheasti päänvaivaa,kun haluaisi tarjota herkkuja.Tokihan minä söisin jos voisin.

      • pysytäänpä asiassa

        Joo ja sie nainen36v. oot sit asennevammainen bimbo hölmö vajokki jos myö allertikot ollaa jotai ruokavammaisia,joten mietippä mitä kirjoitat ja mitä sanoja käytät.Taitaa sullaki olla jonkinlain vamma kirjoitus,puhe ja lukihäiriö.Ihan tiedoksi vaan että vamma ja allergia tarkoittaa kahta eri asiaa,vammalla ei ole mitään tekemistä ruoan tai allergian kanssa.


    • tuuuuuuuuuuuuuuuuuut

      aina noi en-voi-muka-juoda-intoleritikot on vinkumassa että ei oo laktoositonta. Tuokaa omat eväät älkääkä aina pilatko muiden juhlia ym valittamalla turhista asioista. Ei laktoosi-intoleranssi ole edes mikään oikea sairaus

      • vali vali jäkä jäkä

        Minäpä en kuulukaan onneksi noihin vinkuja ja valittaja ihmisiin.Minun on oikeasti noudatetteva diabetes-keliakia-laktoosi-intoleranssi ruokavaliotani,oltava todella tarkka siinä,yhtään ei saa tapahtua lipsumisia,muuten voi käydä köpelösti.Voin viedä omat eväät mukana,enkä ole pilaamassakaan kenenkään juhlia.Älköön kukaan myöskään tyrkyttäkö minulle diettiini sopimatonta syömistä ja juomista.Eiköhän ne juhlat ole sitten vasta todella pilalla,kun joku vieras sairastuu kesken kaiken.Laktoosi-intoleranssi on oikea sairaus,siinä missä esim.diabetes ja keliakia,niin että ihan turha inttää vastaan.


      • Ihmettelen viattomas
        vali vali jäkä jäkä kirjoitti:

        Minäpä en kuulukaan onneksi noihin vinkuja ja valittaja ihmisiin.Minun on oikeasti noudatetteva diabetes-keliakia-laktoosi-intoleranssi ruokavaliotani,oltava todella tarkka siinä,yhtään ei saa tapahtua lipsumisia,muuten voi käydä köpelösti.Voin viedä omat eväät mukana,enkä ole pilaamassakaan kenenkään juhlia.Älköön kukaan myöskään tyrkyttäkö minulle diettiini sopimatonta syömistä ja juomista.Eiköhän ne juhlat ole sitten vasta todella pilalla,kun joku vieras sairastuu kesken kaiken.Laktoosi-intoleranssi on oikea sairaus,siinä missä esim.diabetes ja keliakia,niin että ihan turha inttää vastaan.

        Ihan uteliaisuutta, mitä diabeetikko ei voi kohtuudella syödä? Ei sillä, että pullaa tms. pitäisi syödä edes kohtuudella jos ei halua, mutta mietin ihan vakavissani että mikä on diabeetikolle sopimaton ruoka? Toki toisilla sokerit heittelee herkemmin...

        Itselläkin on diabeetikkokahvitettavia, mutta olen ollut siinä uskossa että nämä sokerittomat leivonnaiset on vaan hifistelyä, että yleensä diabeetikkokin voi syödä ihan tavallisia leivonnaisia, kohtuudella ja mahdollisessa ateriainsuliinin annostelussa sen huomioiden. Olenko ymmärtänyt väärin?


      • tee for two
        Ihmettelen viattomas kirjoitti:

        Ihan uteliaisuutta, mitä diabeetikko ei voi kohtuudella syödä? Ei sillä, että pullaa tms. pitäisi syödä edes kohtuudella jos ei halua, mutta mietin ihan vakavissani että mikä on diabeetikolle sopimaton ruoka? Toki toisilla sokerit heittelee herkemmin...

        Itselläkin on diabeetikkokahvitettavia, mutta olen ollut siinä uskossa että nämä sokerittomat leivonnaiset on vaan hifistelyä, että yleensä diabeetikkokin voi syödä ihan tavallisia leivonnaisia, kohtuudella ja mahdollisessa ateriainsuliinin annostelussa sen huomioiden. Olenko ymmärtänyt väärin?

        No et ole ainaskaan kovin väärässä. Tuossa aikoinaan jouduin tekemään töiden puolesta ruokavarauksia ryhmille ravintolaan. Jotkut ilmoittivat etukäteen diabeteksestä ja laktoosi-intoleranssista ja välitin tiedon sit eteenpäin ravintolalle. Kerran juttelin sen pääkokin kanssa asiasta ja hän sanoi että diabeetikot kyllä hoitavat lääkityksellä asian, ja yleensä ottavatkin ruoan sitten samasta noutopöydästä kun muutkin.

        Ovat joutuneet tekemään monet diabetes ateriat ihan turhaan kun niitä ei sitten ole kukaan tullutkaan pyytämään.

        Toinen ryhmä on sitten nämä jotka vasta paikan päällä suureen ääneen kailottaa että eikö täällä ole mitään diabeetikolle sopivaa.
        Ei ravintolassa tehdä mitään taikatemppuja että ruoka oisi sitten samaintein pöydässä heille.

        Isälläni on kakkostyypin diabetes, mutta hän syö kyllä hyvin pitkälle samaa kun muutkin, hoitaa insuliinitasapainon kuntoon sitten lääkityksellä. Eihän kukaan nyt joka päivä herkuttele kahvi- tai lounastarjoiluissa.


    • Vanha tapa toimii!

      Teistä ei kukaan taida muistaa vanhoja hyviä tapoja viedä tuliaisiksi jotain, kun on kylään kutsuttu. Tuliaiset voivat olla juuri niitä tarjottavia, jotka sopivat vieraalle. Hyvä emäntä/isäntä ei siitä varmasti pahastu. Näin kenellekään ei jää vierailusta p***a maku suuhun.

    • keliaakian kanssa

      Kaikkein pahimpia ovat vanhat mummot, jotka luulevat, että pelleillään.

    • Nasu

      Niin siis laktoosi-intoleranssihan ei ole oikeastaan sairaus ollenkaan vaan ihmisen luonnollinen, alkuperäinen olotila.. Laktoosia sietävät ovat niitä kummajaisia ;) Tämä kehittyi kun ihmiset alkoivat käyttää maitoa..

      • Laktoosi

        Laktoosi-intoleranssi on maidon imeytymishäiriö ja allergiakin,jos ja kun tavalliset maitotuotteet eivät käy,niin noudetaan joko hyla tai vähälaktoosista tai laktoositonta tai maidotonta ruokavaliota,tuotakin on montaa eri lajia ja jokaiselle erilaiset tuotteet.


      • laktoosivaivainen
        Laktoosi kirjoitti:

        Laktoosi-intoleranssi on maidon imeytymishäiriö ja allergiakin,jos ja kun tavalliset maitotuotteet eivät käy,niin noudetaan joko hyla tai vähälaktoosista tai laktoositonta tai maidotonta ruokavaliota,tuotakin on montaa eri lajia ja jokaiselle erilaiset tuotteet.

        hyla ja vähälaktoosinen on sama asia. hyla on vain valion tuotemerkki vähälaktoosiselle tuotteelle. myöskin laktoosi-intoleranssi ja maitoallergiaon kaksi eri asiaa. laktoosi-intoleranssissa ei siedetä maitosokeria, maitoallergiassa on allerginen kokonaisuudessaan maidolle ja sen kaikille osille, niin maitosokerille kuin maitoproteiinillekkin. eli laktoosi-intolerantikko voi käyttää joko vähälaktoosista eli hyla eli into tuotteita(hyla valion tuotemerkki, into ingmannin tuotemerkki vähälaktoosiselle) tai laktoositonta. maitoallergikko ei voi käyttää mitään missä on maitoa tai sen osia(laktoosi, maitoproteiini......).

        huomautan vielä että te emännät ja isännät kun tiedätte että pitää olla vähälaktoosista tai laktoosistonta, niin huomatkaa että vaikka tuoteselosteessa ei luekkaan maitoa tai laktoosia, niin se saattaa silti sisältää laktoosia jos tuotteessa on herajauhetta, maitojauhetta, juustojauhetta tms. kaikissa tuotteissa kun ei lue laktoosin määrää joten se on pääteltävä ainesosaluettelosta ja jos siellä mainitaan nuo herajauheet yms. niin laktoosia siinä tuotteessa on eikä näin ollen käy laktoosi-intolerantikoille.

        joku tuolla väitti että nykyään melkein kaikki kaupan tuotteet olisi vähintään vähälaktoosista. no näin ei ole. joskus saa etsimällä etsiä sopivaa tuotetta. hintaeroa vähälaktoosisessa ja tavallisessa ei ole, laktoositon saattaa olla kalliimpi.

        senkin vielä huomautan että joissain tuotteissa on merkintä "saattaa sisältää jäämiä maidosta", olen todennut että ne jäämät ei aina ole mitään kovin pieniä. palasen sellaista tuotetta kerran söin ja sellanen laktoosituska alkoi että ei rajaa. jos siis emännät ja isännät varman päälle haluatte laktoosi-intolerantikolle tarjottavia hankkia niin muistakaa nämä :)

        yleensäkkin minusta on tyhmää että aletaan vertailemaan allergian ja laktoosi-intoleranssin oireita. tottakai se ei ole kivaa jos naama turpoaa allergian takia, mutta se nyt vaan on heidän ongelmansa niin sanotusti, samoin kuin vatsavaivat laktoosi-intolerantikon ongelmia(huomiodaan ruoka-ainerajoitteet jos niistä on tietoa niin näiltäkin vältytään). turhaa kilpailua kenellä on pahimmat vaivat. se vaiva on kuitenkin sille kärsijälleen paha. ei se voi mennä niin että en voi nyt valittaa tästä tuskallisesta vatsakivusta kun joku jossain kärsii vielä enemmän allergiansa takia.


      • toinen laktoosivaiv.
        laktoosivaivainen kirjoitti:

        hyla ja vähälaktoosinen on sama asia. hyla on vain valion tuotemerkki vähälaktoosiselle tuotteelle. myöskin laktoosi-intoleranssi ja maitoallergiaon kaksi eri asiaa. laktoosi-intoleranssissa ei siedetä maitosokeria, maitoallergiassa on allerginen kokonaisuudessaan maidolle ja sen kaikille osille, niin maitosokerille kuin maitoproteiinillekkin. eli laktoosi-intolerantikko voi käyttää joko vähälaktoosista eli hyla eli into tuotteita(hyla valion tuotemerkki, into ingmannin tuotemerkki vähälaktoosiselle) tai laktoositonta. maitoallergikko ei voi käyttää mitään missä on maitoa tai sen osia(laktoosi, maitoproteiini......).

        huomautan vielä että te emännät ja isännät kun tiedätte että pitää olla vähälaktoosista tai laktoosistonta, niin huomatkaa että vaikka tuoteselosteessa ei luekkaan maitoa tai laktoosia, niin se saattaa silti sisältää laktoosia jos tuotteessa on herajauhetta, maitojauhetta, juustojauhetta tms. kaikissa tuotteissa kun ei lue laktoosin määrää joten se on pääteltävä ainesosaluettelosta ja jos siellä mainitaan nuo herajauheet yms. niin laktoosia siinä tuotteessa on eikä näin ollen käy laktoosi-intolerantikoille.

        joku tuolla väitti että nykyään melkein kaikki kaupan tuotteet olisi vähintään vähälaktoosista. no näin ei ole. joskus saa etsimällä etsiä sopivaa tuotetta. hintaeroa vähälaktoosisessa ja tavallisessa ei ole, laktoositon saattaa olla kalliimpi.

        senkin vielä huomautan että joissain tuotteissa on merkintä "saattaa sisältää jäämiä maidosta", olen todennut että ne jäämät ei aina ole mitään kovin pieniä. palasen sellaista tuotetta kerran söin ja sellanen laktoosituska alkoi että ei rajaa. jos siis emännät ja isännät varman päälle haluatte laktoosi-intolerantikolle tarjottavia hankkia niin muistakaa nämä :)

        yleensäkkin minusta on tyhmää että aletaan vertailemaan allergian ja laktoosi-intoleranssin oireita. tottakai se ei ole kivaa jos naama turpoaa allergian takia, mutta se nyt vaan on heidän ongelmansa niin sanotusti, samoin kuin vatsavaivat laktoosi-intolerantikon ongelmia(huomiodaan ruoka-ainerajoitteet jos niistä on tietoa niin näiltäkin vältytään). turhaa kilpailua kenellä on pahimmat vaivat. se vaiva on kuitenkin sille kärsijälleen paha. ei se voi mennä niin että en voi nyt valittaa tästä tuskallisesta vatsakivusta kun joku jossain kärsii vielä enemmän allergiansa takia.

        Kuten kirjoititkin, niin maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi ovat eri sairauksia - mutta sen verrna "täsmennystä" että matioallergikko on allerginne maidon proteiinille (ei yl. laktoosille) - eikä voi käyttää lainkaan maitoa; laktoosi-intoleranssista kärsivä on allerginen maitosokerille eli laktoosille. Vaivan aste voi vaihdella ihmisestä toiseen, ja samallakin ihmisellä eri päivinä.

        Onneksi nykyisin on kohtuullisen hyvin saatavana laktoosittomia ja / tai VL-tuotteita (Hyla tai Into) - toisin kuin vielä pari kolme vuosikymmentä sitten. Tosin tuoteselosteet tarvitsee / kannattaa lukea huolevasti. Se vatsavaiva ei tosiaankan ole kiva juttu - ja kun se ei välttämättä ole hyvä sillä että piereskelee ja "kärsii mahakipua" - vaan voi joutua "harrastamaan vessaravia" sen lisäksi...;(
        Jotkut kirjoittelivat aiemmin pillereistä, mutta ne ei auta kaikilla - tai niitä pitäisi syödä monta kappaletta kerralla - eikä se ole kovin halpaa puuhaa - eikä niitä edes välttämättä ole aina kaikissa apteekeissa. Laktoositon tuote saattaa maksaa jonkin verran enemmän kuin "tavallinen", mutta ei aina - ja monesti kokonaisuus tulee halvemmaksi jos ostaa laktoosittomia tuotteita kuin "tavallisia" pillereitä... Ja niitä laktoosipillereitä yleensä napsitaan samalla kun syödään jotain laktoosipitoista - ei esim. tuntia pari ennempää...

        Itse olen esim. työni puolesta tehnyt joskus jotain ruokavarauksia - ja pyytänyt aina ilmoittamaan allergiat. Nykyisin kun voi olla mitä moninaisempia allergiaoita - ja samalla ihmisellä uesempi allergia / vaiva...


      • 29-
        toinen laktoosivaiv. kirjoitti:

        Kuten kirjoititkin, niin maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi ovat eri sairauksia - mutta sen verrna "täsmennystä" että matioallergikko on allerginne maidon proteiinille (ei yl. laktoosille) - eikä voi käyttää lainkaan maitoa; laktoosi-intoleranssista kärsivä on allerginen maitosokerille eli laktoosille. Vaivan aste voi vaihdella ihmisestä toiseen, ja samallakin ihmisellä eri päivinä.

        Onneksi nykyisin on kohtuullisen hyvin saatavana laktoosittomia ja / tai VL-tuotteita (Hyla tai Into) - toisin kuin vielä pari kolme vuosikymmentä sitten. Tosin tuoteselosteet tarvitsee / kannattaa lukea huolevasti. Se vatsavaiva ei tosiaankan ole kiva juttu - ja kun se ei välttämättä ole hyvä sillä että piereskelee ja "kärsii mahakipua" - vaan voi joutua "harrastamaan vessaravia" sen lisäksi...;(
        Jotkut kirjoittelivat aiemmin pillereistä, mutta ne ei auta kaikilla - tai niitä pitäisi syödä monta kappaletta kerralla - eikä se ole kovin halpaa puuhaa - eikä niitä edes välttämättä ole aina kaikissa apteekeissa. Laktoositon tuote saattaa maksaa jonkin verran enemmän kuin "tavallinen", mutta ei aina - ja monesti kokonaisuus tulee halvemmaksi jos ostaa laktoosittomia tuotteita kuin "tavallisia" pillereitä... Ja niitä laktoosipillereitä yleensä napsitaan samalla kun syödään jotain laktoosipitoista - ei esim. tuntia pari ennempää...

        Itse olen esim. työni puolesta tehnyt joskus jotain ruokavarauksia - ja pyytänyt aina ilmoittamaan allergiat. Nykyisin kun voi olla mitä moninaisempia allergiaoita - ja samalla ihmisellä uesempi allergia / vaiva...

        Edelleenkään laktoosi-intoleranssi EI OLE allergia, rautalangastako se pitää vääntää teille joillekin?
        Ja ei kukaan olekaan sanonut että niitä pillereitä pitäisi jatkuvasti popsia, vaan että VOISIHAN semmoisia varuiksi hommata (ne joilla ne auttaa, kai ne suurimmalle osalle auttaa kun semmoisia on olemassa kerran?), ja JOS tulee joskus sellainen tilanne eteen että ei ole hylaa mutta haluaa jotain syödä, niin silloin on pillereiden takia edes mahdollisuus syödä. Ei siltikään ole pakko syödä. Huoh.
        Ja ei nuo nyt niin kalliita ole: esim. 100kpl 20€ ja 30kpl 10€. Ja verkkoapteekista saa jos ei muka apteekistasi löydy. Esim. täältä: http://www.internetapteekki.fi/itsehoito.html
        Outo asenne joillakin kun vaaditaan että pitää olla automaattisesti joka ikisessä paikassa mihin meneekin hylaa ja jos ei sitä kysytä etukäteen niin on kamala moukka. Miksi ei voi itse mainita/muistuttaa rajoitteestaan jos toinen ei huomaa kysyä? Ja miksi ei voi itse olla huomaavainen ja tosiaan napata nappia naamaan tai kohteliaasti kieltäytyä tarjottavista tai kuten joku sanoi että kohteliaasti viemisinä vie jotain itsellekin sopivaa? Ei, kun mieluummin vedetään herneet nenään ja tullaan etiketti- ja käytöstapapalstalle rääkymään että minähän en mitään tabuja vedä jos se paska emäntä ei just mun rajoituksia muistanut (en tarkoita nyt aloittajaa vaan joitakin kommentoijia)...


      • laktoosi
        29- kirjoitti:

        Edelleenkään laktoosi-intoleranssi EI OLE allergia, rautalangastako se pitää vääntää teille joillekin?
        Ja ei kukaan olekaan sanonut että niitä pillereitä pitäisi jatkuvasti popsia, vaan että VOISIHAN semmoisia varuiksi hommata (ne joilla ne auttaa, kai ne suurimmalle osalle auttaa kun semmoisia on olemassa kerran?), ja JOS tulee joskus sellainen tilanne eteen että ei ole hylaa mutta haluaa jotain syödä, niin silloin on pillereiden takia edes mahdollisuus syödä. Ei siltikään ole pakko syödä. Huoh.
        Ja ei nuo nyt niin kalliita ole: esim. 100kpl 20€ ja 30kpl 10€. Ja verkkoapteekista saa jos ei muka apteekistasi löydy. Esim. täältä: http://www.internetapteekki.fi/itsehoito.html
        Outo asenne joillakin kun vaaditaan että pitää olla automaattisesti joka ikisessä paikassa mihin meneekin hylaa ja jos ei sitä kysytä etukäteen niin on kamala moukka. Miksi ei voi itse mainita/muistuttaa rajoitteestaan jos toinen ei huomaa kysyä? Ja miksi ei voi itse olla huomaavainen ja tosiaan napata nappia naamaan tai kohteliaasti kieltäytyä tarjottavista tai kuten joku sanoi että kohteliaasti viemisinä vie jotain itsellekin sopivaa? Ei, kun mieluummin vedetään herneet nenään ja tullaan etiketti- ja käytöstapapalstalle rääkymään että minähän en mitään tabuja vedä jos se paska emäntä ei just mun rajoituksia muistanut (en tarkoita nyt aloittajaa vaan joitakin kommentoijia)...

        Laktoosi-intoleranssi onkin laktoosin imeytymishäiriö.Ne laktoosipillerit eivät ole suositeltavia ja niihin ei kannata rahojaan tuhlata,oikea tapa on noudattaa sitä ruokavaliota ja kieltäytyä kohteliaasti tarjottavista,jos sopivaa ei ole tarjolla tai ei halua ottaa mitään.Outo asenne tuokin että pillereitä pitää tyrkyttää joka asiaan ja ihan outo tuon nimimerkki 29- kommentti ja monen muukin kommentit on outoja.En suinkaan vetänyt herneitä nenään,enkä myöskään tullut rääkymään tänne,mutta tuo 29- ja moni muukin taisi vetää ja päätitte tulla tänne palstalle rääkymään,kun vieras kieltäytyi ottamasta mitään tarjottavaa ja jos jonkun kommentti ei miellytä,niin siitäkin suutahdetaan ja aletaan riuvaamaan,haukkumaan ja arvostelemaan muita,no kyllähän tuollaiset ihmiset tiedetään.


      • nukkumasa
        laktoosi kirjoitti:

        Laktoosi-intoleranssi onkin laktoosin imeytymishäiriö.Ne laktoosipillerit eivät ole suositeltavia ja niihin ei kannata rahojaan tuhlata,oikea tapa on noudattaa sitä ruokavaliota ja kieltäytyä kohteliaasti tarjottavista,jos sopivaa ei ole tarjolla tai ei halua ottaa mitään.Outo asenne tuokin että pillereitä pitää tyrkyttää joka asiaan ja ihan outo tuon nimimerkki 29- kommentti ja monen muukin kommentit on outoja.En suinkaan vetänyt herneitä nenään,enkä myöskään tullut rääkymään tänne,mutta tuo 29- ja moni muukin taisi vetää ja päätitte tulla tänne palstalle rääkymään,kun vieras kieltäytyi ottamasta mitään tarjottavaa ja jos jonkun kommentti ei miellytä,niin siitäkin suutahdetaan ja aletaan riuvaamaan,haukkumaan ja arvostelemaan muita,no kyllähän tuollaiset ihmiset tiedetään.

        Kyllä täällä pahimmat ja töykeimmät ja törkeimmät kommentit on näillä laktoosi-intoleranteilla. Ja tuntuvat saavan neutraalitkin kommentit omassa päässänsä jotenkin oudosti negatiivisiksi. Aika minäminäminä-ihmisiä tuntuvat nämä hyla-tyypit....


      • myös nukkumassa
        nukkumasa kirjoitti:

        Kyllä täällä pahimmat ja töykeimmät ja törkeimmät kommentit on näillä laktoosi-intoleranteilla. Ja tuntuvat saavan neutraalitkin kommentit omassa päässänsä jotenkin oudosti negatiivisiksi. Aika minäminäminä-ihmisiä tuntuvat nämä hyla-tyypit....

        Nimimerkki nukkumassa olen samaa mieltä kanssasi.Ehkei kuitenkaan kaikki intolerantikkojen viestit ole töykeitä ja törkeitä ja jos ei nyt kuitenkaan kaikki hylatyypit ole aika minäminäminä ihmisiä,toivoahan aina voi että joukkoon mahtuu muutama fiksu ja asiallinenkin kommentti.


    • oppeliini

      Eihän se vaadi kovin paljon pitää gluteenittomia kekseja kaapissa. Ne säilyvät hyvin viikkoja. Ja kuka tahaansa voi syodä ne ennenkuin vanhenevat.

      laktoositonta ruokavaliota nauttivalle voi aina tarjota hedelmia, teetä tai noita samoja gluteenittomia keksejä. Ne lähes poikkeuksetta valmistetaan veteen ja ilman maitojauheita.

      Tosin erityisruokavaliota noudattavat tavallisesti tuovat mukanaan omat eväänsä. Eikä emännän KOSKAAN tarvitse loukkaantua jos hänen tarjottavansa ei käy kaupaksi. Kakut voi laittaa pakastimeen, piirakat voi syodä itse.

      • pähkinä

        Tämä palsta on täynnä typeriä akkoja laktoosi-intoleranssinsa kanssa.Todelliset allergiat on eri juttu esim.pähkinä,banaani,viinirypäleet ja muut sellaiset,joista voi joutua hengenvaaralliseen tilanteeseen ja teholle,on pahempi juttu jos sattuu syömään jotain semmosta ja menee hengitystiet tukkoon.


    • Ei tehdä numeroa!!!

      Täytyy tehdä tunnustus, että itse en myöskään kahvikutsujen emäntänä juurikaan "pierutautisia" huomioi. Osa näistä kuitenkin pystyy syömään kahvipöytäni antimia, koska käytän leivonnaisiin punaista maitoa, kermaa ja voita. Rasvattomat ja kevytmaitovalmisteet ovat pahempia laktoosi-intolerantikolle.

      Itse joudun usein ruokavalioni takia juomaan kylässä pelkän kahvin, eikä se minua haittaa. Jos huomaan, että tarjottavat koostuu ruoka-aineista, mitä en syö, sanon vaan, ettei minulla ole nälkä.

      • Normi.

        Hyvä niin, se vaan tuntuu olevan aika monelle intolerantikolle justiin se mistä saavat kicksit. Kun pääsee hehkuttamaan että ei mulle laktoosia.


      • Kyllä vain
        Normi. kirjoitti:

        Hyvä niin, se vaan tuntuu olevan aika monelle intolerantikolle justiin se mistä saavat kicksit. Kun pääsee hehkuttamaan että ei mulle laktoosia.

        Joo näin on,tosin itse en viitsi alkaa numeroa tekee siitä mitä en voi syödä ja mitä voin syödä.Onhan kolme vaihtoehtoa kuinka toimia,numeroa tekemättä eli ilmoittaa emännälle/isännälle ruokavaliostaan tai ottaa omat eväät mukaan tai sitten ei syö mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4709
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1031
    Aihe