"Kristittyjen vainot ovat uskonnollisia vainoja, jotka kohdistuvat kristittyihin joko suoraan henkilökohtaisesti tai heidän instituutioihinsa ja pyrkimyksiinsä harjoittaa uskontoaan. Kristittyjen vainoja on ollut niin historiassa kuin nykyäänkin. Italialaisen tutkimuksen mukaan kristinuskon kaksituhatvuotisen historian aikana arviolta 70 miljoonaa kristittyä on menettänyt henkensä uskonsa takia, joista 45,5 miljoonaa 1900-luvun aikana. [1] Nykyään kristittyjä vainotaan pahimmin luultavasti Sudanissa, jossa kristityt ovat joutuneet teloitetuiksi [2] ja Pohjois-Koreassa, jossa kristittyjä on joutunut vankileireille. [3] WEA:n YK:lle tekemän raportin mukaan, nykyään arviolta 200 miljoonaa kristittyä kärsii jonkinasteisesta vainosta. [4] Nykyisin, David Pawsonin mukaan 250 000 kristittyä kohtaa marttyyrikuoleman uskonsa tähden joka vuosi. [5]"
- Wikipedia
Kristittyjen vainot
10
163
Vastaukset
- ==()==
Kannattaa lukea koko artikkeli.
''Kristittyjen vainot kristittyjä kohtaan
Kristityt ovat vainonneet runsaasti myös toisiaan historiansa aikana. Katolisen kirkon piirissä oli inkvisitio kerettiläisesti ajattelevia kohtaan. Ranskassa katolilaiset vainosivat hugenotteja[13], minkä johdosta suuri osa Ranskan protestanteista pakeni Saksaan, Englantiin ja Alankomaihin. Uskonpuhdistuksen jälkeen Englannissa alettiin puolestaan vainota katolilaisia.''
- Wikipedia- (*_*)
Hyvänen aika sentään, kylläpä on kumallinen Jumala kristityillä. Ensin käskee
uskomaan itsenseensä ja sitten jättää vainoajien armoille,hui!
Eihän tuonkaltaisessa ole mitään järkeä.
- burn burn burn
1600-l. karjalaiset ortodoksit teki polttoitsemurhia, kun ruotsalaiset valloitti Karjalaa. Osa pakeni Tveriin Venäjälle.
Vladimir Putin kuuluu olevan niiden jälkeläinen. - Uskon kauneus
Kristittyjä ovat kautta aikain eniten vainonneet toiset kristityt. Esimerkiksi luterilaiset kirkot, oma kotimaisemme mukaanluettuna, ovat pyytäneet anteeksi anapabtistien äärimmäisen julmia vainoja.
https://freepathways.wordpress.com/2010/09/13/anteeksipyynto-2010/
Tässä vähän mallia siitä miten uskonpuhdistajat kohtelivat toisia eli niitä kuuluisia vääriä kristittyjä: "Tuhansia uudestikastettuja tuomittiin kuolemaan julmilla tavoilla. Heitä kidutettiin eri tavoin, poltettiin roviolla, mestattiin, hirtettiin, hukutettiin ja haudattiin elävältä. Heiltä riistettiin lapset ja omaisuus. Myös heidän teologisia kirjoituksiaan tuhottiin polttorovioilla."
Noille kyseisille teoille antoi täyden tukensa ja hyväksyntänsä Martti Luther, kirjallisessa lausunnossaa totesi miten itsepäiset lahkolaiset täytyy tappaa.
Kristinuskoa on muutenkin kautta maailman levitetty väkipakolla, verisillä ristiterkillä ja miekkalähetyksillä, kidutuksella, tykeillä ja kivääreillä, ruoskilla ja mestauslavoilla ja teilipyörillä, peukaloruuveilla ja hirsipuilla ja polttorovioilla ja kidutuspenkeillä. Sitten kun kristityt saavat pikkaisen maistaa omaa lääkettään ja sitä, mitä ovat itse 1700 vuotta tehneet kaikkialla maailmassa, niin jopas alkaa hirveä vikinä siitä miten kristittyjä vainotaan.
Sama kuin natsit vikisemässä, miten koko maailma on heitä vastaan ja vainoaa heitä... - kuulostat Stalinilta
"Kristinuskoa on muutenkin kautta maailman levitetty väkipakolla, verisillä ristiterkillä ja miekkalähetyksillä, kidutuksella, tykeillä ja kivääreillä, ruoskilla ja mestauslavoilla ja teilipyörillä, peukaloruuveilla ja hirsipuilla ja polttorovioilla ja kidutuspenkeillä. Sitten kun kristityt saavat pikkaisen maistaa omaa lääkettään ja sitä, mitä ovat itse 1700 vuotta tehneet kaikkialla maailmassa, niin jopas alkaa hirveä vikinä siitä miten kristittyjä vainotaan."
Sanotko siis, että nuo vainotut kristityt ansaitsevat tuon kohtelun koska samaan uskontokuntaan kuuluneet ovat satoja vuosia sitten tehnyt hirveyksiä?- Kuulostat Hitleriltä
Kiitos vain kauniista vertauksesta Staliniin. Minä en tosin ole kommunisti.
Minusta ketään ei pitäisi vainota, mutta en myöskään katso ihmioikeuksien vastaisten aatteiden ansaitsevan minkäänlaista kunnioitusta. Lainaan tähän sopivan osuvia kommentteja toisesta ketjusta, suurin osa omaa tekstiäni:
"Minun odotetaan kunnioittavan perusteettomia uskomuksia, epätasa-arvon, ihmisoikeusloukkausten ja syrjinnän mahdollistavia oppeja, nais- ja homovihaa, tieteellisen tiedon vastustamista, lasten uhkailua helvetillä, lähetystyötä, joka johtaa homojen vainoamiseen, instituutioita, jotka suojelevat rikollisia, lasten kohtelua epätasa-arvoisesti julkisrahoitteisissa kouluissamme, uskonnollisen yhteisön oikeutta kerätä veroja ja oppia, jonka mukaan minä ansaitsen tulla kidutetuksi ikuisesti. Kunnioittaa pitäisi, vaikka kristinusko on epäonnistunut kerta toisensa jälkeen ansaitsemaan ajattelevan ja inhimillisen ihmisen kunnioituksen."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10021674#comment-50587489
Ihan vain ajatusleikkinä - jos natsismista puhuttaisiin, niin pitäisikö kenties huomioida myös natsien menneet teot, eikä puhua vain nykyisyydestä? Olisiko kenties syytä arvioida natsismia kokonaisuutena? Ja kaikki hyvin ikävätkin historialliset teot huomioiden? Eikä ajatella, että no ne natsit nyt tekivät joitain aika ikäviä juttuja silloin isoisän aikaan, mutta nykyään ne ja aate ovatkin ihan OK ja kehittihän ne silloinkin kovasti teollisuutta ja paransi työllisyyttä. Mikä painaa vaakakupissa eniten?
Kun kristityt kristinuskoineen syöksivät ihmiskunnan vuosituhantiseen pimeyteen ja suorittivat silmittömiä hirmutekoja yhtäjaksoisesti 1700 vuotta kaikkialla maailmassa, mutta ovat nyt viimeiset 50 vuotta olleet aika iisisti, niin pitäisikö sen 50:n vuoden perusteella unohtaa kaikki vuosituhantiset kauhut ja kymmenet miljoonat kuolonuhrit?
Mitäpä niistä natsien keskitysleireistä, kun natsit on nykyään melkein mukavia ja salonkikelpoisia? Mitäpä niistä miekkalähetyksistä ja uskonsodista ja ristiretkistä ja kerettiläisten vainoista ja inkvisitioista ja noitarovioista ja kirjarovioista ja jalkapuista ja orjakaupasta ja peukaloruuveista ja intiaani- ja alkuasukasheimojen kansanmurhista kaikilla mantereilla? Kun nykyään jotkut kristityt on melkein mukavia, eikä jumalanpilkastakaan enää joudu suoraan kidutettavaksi ja pyövelin eteen mestattavaks, kuten vielä sata vuotta sitten?
Mutta sorry vaan, minun on yhtä vaikeaa ja mahdotonta ajatella natseja ilman keskitysleirejä (vaikka nykyään elävät nuoret natsit eivät ole niihin syyllistyneet, eivät olleet edes vielä syntyneet siihen aikaan, mutta silti) kuin minun on mahdotonta ajatella kristittyjä ilman inkvisitioita ja kirjarovioita ja noitarovioita ja kansanmurhia (joita tapahtuu edelleen vieläkin eri puolilla maailmaa).
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/03/ahne_pappi_tivaa_nigeriassa_onko_lapsesi_noita_1571008.html
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010113012789991_ul.shtml
http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/1996_1/501
- Yeesuksen oma
Ikävää, että Suomalaisia kristittyjä ei vainota. Joutuvat raukat kaivamaan Wikipedista artikkelinpätkiä muiden maiden ongelmista ja jättämään pois ne itselleen epämieluisat kohdat niistä.
Minä VAADIN vainoja tänne Suomeenkin, jotta meidän Suomalaisten kristittyjen ei tarvitsisi enää kadehtia kolmannen maailman kristittyjä!! Aloittaja tuntuu pitävän vainoa jotenkin ikävänä asiana, jota ilmeisesti hänen mielestään pitäisi vastustaa tai vähintään paheksua.
Valitettavasti hän rajaa tuomionsa kristittyjä vainoaviin tahoihin.
Minä olisin valmis laajentamaan vainoamisen vastustamisen myös muihin uskontoihin, sukupuolisiin vähemmistöihin, rotuihin ym.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 594703
- 653808
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2133241- 1143061
- 482894
- 232558
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192216Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2482003- 1081872
- 361865