jumalan pete kyselee ?

Mohikaani_27

* " Sanoiko Jeesus koskaan että hän on kolme persoonaa? "

* Vastaus, kyllä sanoi . "< ´´Kastakaa heitä, Isän Pojan ja Pyhän Hengen N I M E E N ! >"

* Kolme persoonaa, ja silti Hän nimeää kaikki kolme, yhteen nimeen ! Yksi nimi, kolme persoonaa !

41

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksen kastekäsky on myöhemmin lisätty evankeliumeihin.
      Alkujaan niissä oli vain lähetyskäsky.

"Vanhan käsikirjoituksen mukaan Jeesus ei antanut kastekäskyä, vaan Hän antoi omille opetuslapsilleen lähetyskäskyn"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kastekäsky

• * Minun Raamatussa se on, molemmissa, tai jokaisessa joka mulla on, ja siihen minä uskon, en sinuun enkä vikipediaan, vaan KR:33/38 , Raamattu Kansalle.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Minun Raamatussa se on, molemmissa, tai jokaisessa joka mulla on, ja siihen minä uskon, en sinuun enkä vikipediaan, vaan KR:33/38 , Raamattu Kansalle.

Jokatapauksessa katolisen kirkon lisäämät kohdat ei ole olleet alkuteksteissä.

• Pe.ku kirjoitti:

Jokatapauksessa katolisen kirkon lisäämät kohdat ei ole olleet alkuteksteissä.

* Siinäkään tapauksessa en usko sinuun, enkä katoliseen kirkkoon, vaan Raamattuun, ja mun Raamatuissa tosiaan lukee se, mistä tässä on kyse. ei sitä mikään voi muuttaa, se on ja pysyy Jumalan sanaa.

• ei hellari

Taas on pekulla väärää tietoa. Jeesus sanoi kokonaisuudesssaan sen mitä Raamatussa lukee. Peku vaan koettaaa vääntää Jumalan Sanaa väännöksekseen, mutta näin sinä vaan teet turmion itsellesi. Et sinä muuten ole ateisti, sillä viihdyt niin hyvin palstalla ja luet käänteisesti kaikkea hengellisyyteen liittyvää! Ja sitten vääristelet sitä. Koetat näin paeta Jumalan kutsua. Onnistutkin siinä, jollet ota Jeesusta vastaan pelastajanasi . Nimittäin Jumala ei kutsu ihmistä pelastukseen loppumattomasti. Sellaiset, jotka kääntävät selkänsä Jumalan armokutsulle tulevat paatumaan totaalisesti! Ota siis peku vastaan Jeesus pelastajanasi ja pyydä Häneltä anteeksi kaikkia syntejäsi, hylkää ja tunnusta syntisi ja kerro uskosi Häneen suun tunnustuksella.

• Ei kai taas?

Tämä on yksi niistä aiheista, jotka aina ja ikuisesti pyörivät helluntailaisuus-palstalla. Jumalan kolminaisuuden lisäksi, kiistakapuloita ovat jatkuvasti myös mm. Jeesuksen jumaluus. uskovan synnittömyys, äärikarismaattisuus sekä harhaopettajiksi nimetyt.

Vastasit kyllä hyvin Mohikaani, mutta kannattiko se. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, niin tästä se hullunmylly ja kiistely taas alkavat. Kello taitaa nyt olla jo niin paljon, että eivät taida enää tämän päivän aikana jaksaa.
      Siunausta päivääsi!

• >>>Ei kai taas?

• Opetuslapset eivät näyttäneen tottelevan roomalaiskatolilaista hapatusta kun kastoivat Jeesuksen nimessä/nimeen:

"Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen." (Apt.10:48).

"Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen." (Apt.19:5).

"... he olivat... kastetut Herran Jeesuksen nimeen." (Apt.8:16).

"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen..." (Apt.2:38).

"Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa" (Kol.3:17).

• jumalan_pete kirjoitti:

Opetuslapset eivät näyttäneen tottelevan roomalaiskatolilaista hapatusta kun kastoivat Jeesuksen nimessä/nimeen:

"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen..." (Apt.2:38).

"Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa" (Kol.3:17).

* Sinullapa tuo näyttää olevan, pitkät litaniat kun yrität selittä Jeesusken sanomisen valheeksi. Vääristät Sanaa, Jeesus sanoi, asian aivan yksinkertaisen selvästi, mutta sinä ja ateisti käytte herjaamaan Jeesusken sanomiset valheeksi. Kaste käskyssä ei ole mitään epäselvää, siinä Jeesus ihan itse antaa tunnustuksen kolminaisuudestaan,

* Matt.28:19. "< Menkää siis ja tehkää kaiista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän Pojan ja Pyhän Hengen N I M E E N ! Ja tämä "käsky" on annettu juuri meille, , joilla on Raamattu luettavna, eikä siinä ole mitään selittelyä, Jeesus itse sen sanoo, eikä se muutu pete sinun pitkillä litanioilla, enemmän vaan loittonet yhä akuemmas Jumalan sanasta, omiin järlellisiin jaarituksiisi !

* Jeesus kiitti Isää, että Hän oli antanut lapsenmielisille ymmärryksen käsittää Kirjoituksia, neropatit ja viisastelijat sotkeutuu Raamatuissa omaan nokkeluuteensa, muussa elämässä voivat olla menestyviä ja hyvin voivia, mutta Raamattu on annettu uskovaisille ja lapsenmielisille käsitettäväksi ! Pitäisi vaan uskoa mitä Jeesus sanoo, mutta sinäkin vaan yltiöpäisesti vänkäät omiasi !

• Simelius
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Sinullapa tuo näyttää olevan, pitkät litaniat kun yrität selittä Jeesusken sanomisen valheeksi. Vääristät Sanaa, Jeesus sanoi, asian aivan yksinkertaisen selvästi, mutta sinä ja ateisti käytte herjaamaan Jeesusken sanomiset valheeksi. Kaste käskyssä ei ole mitään epäselvää, siinä Jeesus ihan itse antaa tunnustuksen kolminaisuudestaan,

* Matt.28:19. "< Menkää siis ja tehkää kaiista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän Pojan ja Pyhän Hengen N I M E E N ! Ja tämä "käsky" on annettu juuri meille, , joilla on Raamattu luettavna, eikä siinä ole mitään selittelyä, Jeesus itse sen sanoo, eikä se muutu pete sinun pitkillä litanioilla, enemmän vaan loittonet yhä akuemmas Jumalan sanasta, omiin järlellisiin jaarituksiisi !

* Jeesus kiitti Isää, että Hän oli antanut lapsenmielisille ymmärryksen käsittää Kirjoituksia, neropatit ja viisastelijat sotkeutuu Raamatuissa omaan nokkeluuteensa, muussa elämässä voivat olla menestyviä ja hyvin voivia, mutta Raamattu on annettu uskovaisille ja lapsenmielisille käsitettäväksi ! Pitäisi vaan uskoa mitä Jeesus sanoo, mutta sinäkin vaan yltiöpäisesti vänkäät omiasi !

Raamattu on annettu käsitettäväksi, mutta itse ainakin käsitän paljon helpommin unitaarien tulkinnat kuin trinitaarien. Trinitaarit puolestaan sanovat mysteeriksi omaa näkemystään.

• jaikalii

Toivottavasti uskovat ymmärtävät jättää pois lihalliset tappelut.
        Niitähän nämä kolminaisuuskeskustelut ovat kun ryhtyy vänkäämään näiden Jumalan kieltäjien kanssa. Eisekannatte!

• Simelius kirjoitti:

Raamattu on annettu käsitettäväksi, mutta itse ainakin käsitän paljon helpommin unitaarien tulkinnat kuin trinitaarien. Trinitaarit puolestaan sanovat mysteeriksi omaa näkemystään.

* NO, sinä et kuitenkn käsitä, kun et usko, mitä on Kirjoitettu. Todennäköinen syy epäuskoosi on, että Kristuksen sisäinen tunteminen puuttuu, aivan samoin niin monelta tällä palstalla, ollaan vaan luterin katikismuksen opissa ja nuhteessa, ei tunneta Jeesusta, muuta kuin nimellisesti omalla takaraivolla. Pitää uudestisyntyä ennen kuin Isä olmoittaa Pojan, ja Poika Isän. Niin Raamattu opettaa, ei pidä uskoa kaikkea, mitä ns. teologit omassa viisaudessaan ja ulkoaoppineessa tietämyksessään sanovat totuudeksi. Raamatun ja kolmiyhteisen Jumalan pääsee tuntemaan vain ja ainoastaan uudestisyntymisen kautta Kristuksen sisäiseen tuntemiseen. Muu ei Jumalalle kelpaa. Ja tämä on jokaiselle mahdollista, joka USKOO Jeesukseen, ja tottelee Sanaa!

• Simelius
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* NO, sinä et kuitenkn käsitä, kun et usko, mitä on Kirjoitettu. Todennäköinen syy epäuskoosi on, että Kristuksen sisäinen tunteminen puuttuu, aivan samoin niin monelta tällä palstalla, ollaan vaan luterin katikismuksen opissa ja nuhteessa, ei tunneta Jeesusta, muuta kuin nimellisesti omalla takaraivolla. Pitää uudestisyntyä ennen kuin Isä olmoittaa Pojan, ja Poika Isän. Niin Raamattu opettaa, ei pidä uskoa kaikkea, mitä ns. teologit omassa viisaudessaan ja ulkoaoppineessa tietämyksessään sanovat totuudeksi. Raamatun ja kolmiyhteisen Jumalan pääsee tuntemaan vain ja ainoastaan uudestisyntymisen kautta Kristuksen sisäiseen tuntemiseen. Muu ei Jumalalle kelpaa. Ja tämä on jokaiselle mahdollista, joka USKOO Jeesukseen, ja tottelee Sanaa!

Tätähän minä olen jo puhunutkin monesti näillä palstoilla että ei pitäisi kritiikittömästi imuroida kaikkea mitä kirkkoisät ovat kautta historian opettaneet - yhtä ainoaa näkemystä tässäkin asiassa. Jos ei sitä näkemystä uskottu, sai kuolemantuomion. Lutterista sen verran että itse en ole edes katekismusta ottanut käteeni, ja olen tuonut esiin hänen todistettavia syntejään ns. kastajia kohtaan. Erosin luterilaisesta kirkosta enkä kuulu mihinkään maalliseen organisaatioon.

Kuinka se sitten on kun Raamatussa sanotaan olevan 1300 sellaista kohtaa jotka eivät tue trinitaarien näkemystä, ja vain kourallinen sellaisia jotka tukevat? Eikö Raamatun näitä kohtia pidä noteerata, vaan vain sellaiset saa ottaa huomioon, jotka sopivat ennakkonäkemyksiin asiassa? Itse olen taipuvainen muodostamaan näkemykseni enemmistönä olevien kohtien perusteella ja siten kuin Raamatussa lukee. Tietenkin rukoilen ymmärrystä. Vielä jos varmistuu se että totuutta on muutettu katolisten tai muiden toimesta, se vain vahvistaa näkemystäni unitaariuden suuntaan.

Varmaan tai ehkä hyvin monella uskovalla on Raamattua tutkiessa tietty ennakkonäkemys tässäkin asiassa, joka on saatu perintönä edellisiltä sukupolvilta. Nämä sukupolvet ovat siirtäneet sen näkemyksensä eteenpäin jonka ovat selkäytimeen omaksuneet varhaisilta kirkkoisiltä. Vielä kun kuolemalla tai helvetillä on uhattu, että pakko uskoa tämä oppi tai käy näin tai näin, niin ei ole ihme että asia on arka. Sitä ei uskalleta kyseenalaistaa. Onko se oppi sitten totuus, se asia on tässä hakusessa?

• Kat. Lisäys
        jumalan_pete kirjoitti:

Opetuslapset eivät näyttäneen tottelevan roomalaiskatolilaista hapatusta kun kastoivat Jeesuksen nimessä/nimeen:

" jumalan_pete
        5.2.2014 00:02 "

- oikein, Jumalan_ pete.

Raamattuun on katoliset lisänneet juuri nuo ko lisäykset, eli Isän ja Pyhän Hengen.

Oikea kaste on vaan Jeesuksen nimeen, kuten sanoitkin.

Minut pyydettiin kerran kastamaan kolme uskoontullutta, mutta sanoin meidän saarnaajalle (hellsrk), että kastan vain Jeesuksen nimeen, kuten Raamattu opettaa.
        En saanutkaan kastaa heitä, pyysivät toisen tyypin.

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tuo lause sisältää lukuarvon, joka tarkoittaa: harhaoppi.

Se on siis katolilaisten lisäys.

• Kat. Lisäys kirjoitti:

" jumalan_pete
        5.2.2014 00:02 "

- oikein, Jumalan_ pete.

Raamattuun on katoliset lisänneet juuri nuo ko lisäykset, eli Isän ja Pyhän Hengen.

Oikea kaste on vaan Jeesuksen nimeen, kuten sanoitkin.

Minut pyydettiin kerran kastamaan kolme uskoontullutta, mutta sanoin meidän saarnaajalle (hellsrk), että kastan vain Jeesuksen nimeen, kuten Raamattu opettaa.
        En saanutkaan kastaa heitä, pyysivät toisen tyypin.

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tuo lause sisältää lukuarvon, joka tarkoittaa: harhaoppi.

Se on siis katolilaisten lisäys.

>>>Minut pyydettiin kerran kastamaan kolme uskoontullutta, mutta sanoin meidän saarnaajalle (hellsrk), että kastan vain Jeesuksen nimeen, kuten Raamattu opettaa.
        En saanutkaan kastaa heitä, pyysivät toisen tyypin.>Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tuo lause sisältää lukuarvon, joka tarkoittaa: harhaoppi.

• Isä, Poika ja Pyhän Henki" ei ole yksi nimi, vaikka monet haluavat asian niin käsittää. Mikä se heidän yhteinen nimi on, ja mistä löydät sen Raamatusta? Sellaista nimeä ei ole löydettävissä. Heillä ei voi olla sama nimi, koska he ovat kaksi eri olemusta joista kolmas on Jumalan voima.

Jokaisella persoonalla on aina oma nimi. Jumalan nimi on Jahveh (JHWH), Jeesuksen nimi on Jeshua. Ja Pyhän Hengen nimi luullaan olevan "pneuma hagion". Itse asiassa, pneuma hagion ei ole edes nimi, koska se on pikemminkin kuvaus hengestä joka/mikä on pyhä. Pyhällä Hengellä ei ole Raamatussa omaa nimeä, joten miten joku voi väittää kastavansa myös Pyhän Hengen nimeen?

On huomioitava että Uudessa Testamentissa ei ole yhtään kastetapausta, jossa olisi kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan kaste tapahtui aina Jeesuksen nimessä (Apt.2:38, 8:16, 10:48, 19:5). Monet pitävätkin tämän takia jaetta epäluotettavana, sillä kaikki edellämainitut Jeesuksen nimeen kastamiset olivat sen jälkeen kun Jeesus oli jo sanonut nuo sanat ja noussut taivaaseen.

Tässä eräs lainaus pastori Marko Lindin kirjoituksesta:
      "Eräässä vanhassa Brasilialaisessa Raamatussa on selitys: 'Kirjoitusten mukaan alkuseurakunnassa kastettiin vain Jeesuksen nimeen, mutta ME, ROOMALAISKATOLINEN KIRKKO, MUUTIMME TÄMÄN NIKEAN KIRKOLLISKOKOUKSESSA v.325. Siitä päivästä alkaen olemme käyttäneet kastekaavaa: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen' ".

Kerran olin eräässä helluntaiseurakunnan kokouksessa jossa pastori sanoi, että katolilainen kirkko on sitä mieltä, että kun uskovainen kastetaan nimessä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen niin heidät kastetaan katolilaiseen kirkkoon. Myöhemmin lähetin pastorille sähköpostin jossa kyselin mistä hän on tiedon saanut. En ole saanut vielä mitään vastausta. Aikaa on kulunut yli 2 vuotta.

Miksi opetuslapset eivät totelleet Jeesusta, kun eivät kastaneet Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan kastoivat ennemmin Jeesuksen nimeen? Sitä emme varmasti tiedä, mutta monet epäilevät ettei Jeesus koskaan sanonut, että pitäisi kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan pikemminkin Jeesuksen nimeen. Jae on kyseenalainen, koska jos se ei olisi kyseenalainen, olisivat opetuslapset tietenkin totelleet Jeesusta, ja kastaneet Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, eikä Jeesuksen nimeen.

Tästä syystä en voi myöskään uskoa että jae on todisteena siitä että myös Poika ja Pyhä Henki on Jumala. Se että uskovaiset kastettiin Jeesuksen nimessä ei saa tukea ainoastaan neljästä mainitsemasta jakeesta, Apostolien Teoista (Apt.2:38, 8:16, 10:48, 19:5), vaan myös seuraavasta Sanan paikasta:

Vilpittömiä uskovaisia talutetaan kuin pässejä narussa, koska heille ei ole kerrottu koko totuutta, vaan ainoastaan osatotuuden jonka sekaan on ripoteltu tahallisia raamatunkäännösvirheitä ja valheopetuksia, esim. heprean "elohim"- ja "echad"-sanojen merkityksistä. Talutusnuoran etupäässä kulkee monen kirjava eliitti, joka vähän väliä varoittelee helvetin tulella kaikkia niitä, jotka uskaltavat kyseenalaistaa kolminaisuusoppia.

• Simelius

"Eräässä vanhassa Brasilialaisessa Raamatussa on selitys: 'Kirjoitusten mukaan alkuseurakunnassa kastettiin vain Jeesuksen nimeen, mutta ME, ROOMALAISKATOLINEN KIRKKO, MUUTIMME TÄMÄN NIKEAN KIRKOLLISKOKOUKSESSA v.325. Siitä päivästä alkaen olemme käyttäneet kastekaavaa: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen' ".

Uskomatonta jos näin on tehty. Tätä olen kritisoinut että alkuperäistä sanaa on menty luultavasti peukaloimaan. Se on vääryys ja synti.

• >>>Sanoiko Jeesus koskaan että hän on kolme persoonaa? "

* Vastaus, kyllä sanoi . "< ´´Kastakaa heitä, Isän Pojan ja Pyhän Hengen N I M E E N ! >"

• jaikalii

Kastetaan heitä Isän, Pyhän Hengen Pojan, Jeesuksen nimeen.

• katolilaisuus..

Monikaanin mielestä apostolit kastoivat väärin ihmisiä. Apostolit kastoivat AINA Jeesuksen nimeen. Eivät koskaan katolilaisittain ka mohikaanin mieleen, joka on todistetusti lisätty raamattuun.

• * Mitä sinä hourailet. Etkö sinä usko Jeesusta, Hän on antanut kastekäskyn ennen taivaaseen astumistaan. Lue Raamattua; Matt.28:19. Siinä on kaste sanat juuri meille, tämän päivän kristityille, itsensä taivaan ja maan Herran käskystä !

• Minua moititaan täällä usein siitä, että näen helluntailaisuudessa vain kielteisiä asioita. Mainitsen kuitenkin tässä yhteydessä sen, että Suomen Helluntaiherätys toimii tässä vaikeasti käsitettävissä olevassa kolminaisuusasiassa aivan oikein, kun antaa tämän suhteen uskoville vapaat kädet määritellä oma käsityksensä. Ja tällä tarkoitan sitä, että Helluntaiherätys ei vaadi jäseniään uskomaan kolminaisuusoppiin, vaikka se onkin kirjattu heidän opinkappaleisiin.

• ~~tähkäpää~~

Älä viitsi jälleen Mazdels vääristellä, sillä varsin hyvin tiedät, että Helluntaiherätys ei opeta tällaista oppia, mitä Ekivaari ja jumalan pete opettavat.

Ja tämä on täysin selkeästi tuotu esille täälläkin:

HELLUNTAISEURAKUNNAN USKON PÄÄKOHDAT

2. On yksi, iankaikkinen Jumala kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Jumala on taivaan
        ja maan luoja.

3. Jeesus Kristus on Jumalan Poika, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi ihmiseksi neitsyt Mariasta ja eli
        synnittömän elämän opettaen ja tehden tunnustekoja. Ristinkuolemallaan Jeesus sovitti maailman
        synnin, nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen Isän oikealle puolelle.

• ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Älä viitsi jälleen Mazdels vääristellä, sillä varsin hyvin tiedät, että Helluntaiherätys ei opeta tällaista oppia, mitä Ekivaari ja jumalan pete opettavat.

2. On yksi, iankaikkinen Jumala kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Jumala on taivaan
        ja maan luoja.

3. Jeesus Kristus on Jumalan Poika, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi ihmiseksi neitsyt Mariasta ja eli
        synnittömän elämän opettaen ja tehden tunnustekoja. Ristinkuolemallaan Jeesus sovitti maailman

Joo, noin se on. Jos se Jumala on olemassa niin varmaan näiden jetskuopin nielleiden mielestä Jumala pelastaisi vain heidät ja ne jotka käy kirkossa ja helluntaiseurakunnassa, niistä tää ei välitä yhtään.

Jumalan peten oppi on rakkaudeton, jetskuoppi, siis jehovantodistajilta peritty.

Menisivät sinne palstalle sitten, mutta ei kun haluavat riidellä.

Sanoo nille mitä vaan niin ovat kuin saippuapala josta ei saa otetta. Ovat päättäneet kumota opin että jeesus ei ole jumala, ja lukevat raamattua omaan korvasyyhyynsä.

Aika rumasti sanottu heistä mutta kun on totta. Riidanhaluisia ja itsepäisiä nuo jumalanpete ja ekivaari sekä ml213, joka luottaa omaan viisauteensa mikä on oikeasti typeryyttä.

• ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

ja maan luoja.

Tähkäpää, lue ensin viestini tarkemmin, niin Sinun ei tarvitse vääristellä sanomisiani. Minähän kirjoitin yllä, että kolminaisuusoppi on kirjattu Helluntaiherätyksen opinkappaleisiin, joten tästä jo käy ilmi, että Helluntaiherätys ei opeta muuta oppia.

Tarkoitan sitä, että helluntaiseurakuntiin voi kuulua, vaikka ei hyväksyisikään kolminaisuusoppia eli tässä suhteessa voidaan katsoa Helluntaiherätyksen antaneet vapaat kädet jäsenistölle kolminaisuusasiassa. Vai tietääkö Tähkäpää, tai joku muu, että helluntaiseurakunnista olisi erotettu henkilö, joka on vastustanut kolminaisuusoppia?

Eli mielestäni Helluntaiherätys toimii tässä asiassa hyvin seurakuntalaistensa parhaaksi.

• mazdels kirjoitti:

Tähkäpää, lue ensin viestini tarkemmin, niin Sinun ei tarvitse vääristellä sanomisiani. Minähän kirjoitin yllä, että kolminaisuusoppi on kirjattu Helluntaiherätyksen opinkappaleisiin, joten tästä jo käy ilmi, että Helluntaiherätys ei opeta muuta oppia.

Tarkoitan sitä, että helluntaiseurakuntiin voi kuulua, vaikka ei hyväksyisikään kolminaisuusoppia eli tässä suhteessa voidaan katsoa Helluntaiherätyksen antaneet vapaat kädet jäsenistölle kolminaisuusasiassa. Vai tietääkö Tähkäpää, tai joku muu, että helluntaiseurakunnista olisi erotettu henkilö, joka on vastustanut kolminaisuusoppia?

Eli mielestäni Helluntaiherätys toimii tässä asiassa hyvin seurakuntalaistensa parhaaksi.

Mitä sä nyt? Puhut jostain kuvitteellisesta helluntaiseurakunnasta jota ei ole olemassa.

Helluntaisrk:ssa ollaan eri mieltä jehovantodistajien kanssa.

Oikea lahko näille itsepäisille riidanhaastajille on jetskut.

Hirvas, eikivaari, ml213, jumalan pete, lappalaiset, profetta, jonah...niitä kaikkia yhdistää jeffujen oppi ja itsepäisyys.

• sarisusannass73 kirjoitti:

Joo, noin se on. Jos se Jumala on olemassa niin varmaan näiden jetskuopin nielleiden mielestä Jumala pelastaisi vain heidät ja ne jotka käy kirkossa ja helluntaiseurakunnassa, niistä tää ei välitä yhtään.

Jumalan peten oppi on rakkaudeton, jetskuoppi, siis jehovantodistajilta peritty.

Menisivät sinne palstalle sitten, mutta ei kun haluavat riidellä.

Sanoo nille mitä vaan niin ovat kuin saippuapala josta ei saa otetta. Ovat päättäneet kumota opin että jeesus ei ole jumala, ja lukevat raamattua omaan korvasyyhyynsä.

Aika rumasti sanottu heistä mutta kun on totta. Riidanhaluisia ja itsepäisiä nuo jumalanpete ja ekivaari sekä ml213, joka luottaa omaan viisauteensa mikä on oikeasti typeryyttä.

>>>Ovat päättäneet kumota opin että jeesus ei ole jumala,>Aika rumasti sanottu heistä mutta kun on totta. Riidanhaluisia ja itsepäisiä nuo jumalanpete ja ekivaari sekä ml213>näiden jetskuopin nielleiden mielestä Jumala pelastaisi vain heidät>luottaa omaan viisauteensa mikä on oikeasti typeryyttä.

• Kiitos, Jumalan_pete ja Simelius. Joku nikki on sitä mieltä että vääryyksiä ei saisi arvostella ja oikaista.

Martti Luther on aikanaan todennut että eräät muinaisajan jumaluusoppineet innossansa ovat Uuden testamentin kirjoituksiin tehneet sopimattomasti muutoksia:

"Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat. Tämä värsy ei ole kreikkalaisissa käsikirjoituksissa, ja näyttää siltä, että muinaisajan jumaluusoppineet innossansa Ariolaisia vastaan ovat sen, sopimattomasti kyllä, tähän lisänneet."
      (Martti Luther: Johanneksen ensimmäisen kirjeen selitys)

• Matt. 28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN.

Mohikaanin aiempi selvitys tuohon:
      >>>Siksi Jeesus sanoi NIMEEN. Ja juuri siksi, että apostolit varsinkin ymmärtäisvät Jumalan kolminaisuuden.

• Sä oot ihan solmussa sen raamattus kanssa. Oot lukenut sitä liikaa ja sit on vähän naksahtanut.

• sarisusannass73 kirjoitti:

Sä oot ihan solmussa sen raamattus kanssa. Oot lukenut sitä liikaa ja sit on vähän naksahtanut.

* " sarisusannass73" , nyt olet ihan oikeassa, näillä jotka ei usko Jeesukseen, mielikuvitus laukaa hevosvoimillaa !

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* " sarisusannass73" , nyt olet ihan oikeassa, näillä jotka ei usko Jeesukseen, mielikuvitus laukaa hevosvoimillaa !

Millä perustelet, Mohikaani, väitteesi, että en mukamas usko Jeesukseen Kristukseen?

Olenhan moneen kertaan ylistänyt Jumalaa siitä, että hän on lähettänyt ainokaisen Poikansa, että kaikki jotka häneen uskovat voivat pelastua.

En ole kieltänyt Jeesusta enkä ole kieltänyt Jumalaa.
        Sinä et tunne Jeesusta, koska et usko että pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa.

Heb 10:12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle.

Montako Jumalaa sinun mielestäsi istuu valtaistuimella? Ja istuuko siellä Pyhä Henkikin?

Onko Jeesus sinun mielestäsi ikuinen ylimmäinen pappi vai ikuinen Jumala?

• >>>Pitäisikö tuosta ymmärtää, että Aabraham ja Iisak ovat yksi ja sama. Eli 1 1=1, eikä kaksi.
        Pitäisikö meidän ymmärtää Aabrahamin ja Iisakin ”kaksinaisuus” ja sitä kehitellä jokin kaksinaisuusoppi.

• Jeesus on ikuinen
        Jonah kirjoitti:

Millä perustelet, Mohikaani, väitteesi, että en mukamas usko Jeesukseen Kristukseen?

Olenhan moneen kertaan ylistänyt Jumalaa siitä, että hän on lähettänyt ainokaisen Poikansa, että kaikki jotka häneen uskovat voivat pelastua.

En ole kieltänyt Jeesusta enkä ole kieltänyt Jumalaa.
        Sinä et tunne Jeesusta, koska et usko että pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa.

Heb 10:12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle.

Montako Jumalaa sinun mielestäsi istuu valtaistuimella? Ja istuuko siellä Pyhä Henkikin?

Onko Jeesus sinun mielestäsi ikuinen ylimmäinen pappi vai ikuinen Jumala?

"Onko Jeesus sinun mielestäsi ikuinen ylimmäinen pappi vai ikuinen Jumala?"

Jeesus on kaikkea, koska koko jumaluuden täyteys asuu Hänessä.

Jo yksi Raamatun lause riittää todistamaan, että Jeesus on Jumala.

Heb. 13:8 Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.

Kenestäkään muusta kuin Jumalasta, ei voida noin sanoa!

• Jänkäämistä

Tähkäpää toi aivan oikein esille sen, että helluntailaisuudella on Suomessa Raamatun perusasioista julkisesti esitetty yhtenevä oppi. On eri asia, jos jokin paikallinen helluntaiseurakunta ei siihen halua sitoutua - jos niin tapahtuu, olisi se valitettavaa, sillä samassa tunnustuksessa meillä olisi myös yhteys. Jos olet helluntailainen, etkä hyväksy heidän oppiaan, sinun olisi syytä keskustella asiasta pastorin tai jonkun sellaisen kanssa, joka osaa asiasta opettaa. Jumalan kolminaisuudesta helluntailaisuudessa todetaan, kuten Tähkäpää jo kirjoitti: ""On yksi, iankaikkinen Jumala kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Jumala on taivaan ja maan luoja."

Jumalan kolminaisuus tunnustetaan raamatulliseksi hyvin laajalti muissakin kristillisissä seurakunnissa. Tämän asian pyörittäminen helluntailaisuus-osiossa toistuvasti ei johda mihinkään. Mielestäni kolminaisuudesta olisi parempi keskustella "Raamattu" -palstalla, vaikka sielläkin joku kirjoitti aivan äskettäin, että koko palsta pitäisi lopettaa, sillä raamatullinen keskustelu täällä on lähes tulkoon mahdotonta. Kolminaisuudesta nousevat jänkäämään aina samat ihmiset, joilla on sammumaton himo ja kiivaus esittää helluntailaisuudelle vieraita oppejaan.

Kiitos Tähkäpäälle helluntailaisuuden uskon pääkohtiin viittaamisesta. Mikään ei jänkääjille kuitenkaan riitä, lopulta on vain pakko sanoa kuiten Paavali: 1.Kor.14: Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä." Kolminaisuudesta kaikilla on oikeus olla eri mieltä, mutta jatkuva asiasta jänkääminen ei tunnu rakentavalta, rakkaudelliselta eikä hyvältä.

• >>>Jumalan kolminaisuus tunnustetaan raamatulliseksi hyvin laajalti muissakin kristillisissä seurakunnissa.

• Helluntailaiseurakunnan uskon pääkohdissa hyväksytään kolminaisuusoppi, kuten suuressa osassa kristillisiä seurakuntia. Kuitenkin helluntaiseurakuntiin voi kuulua jäsenenä henkilö, joka ei tunnusta kolminaisuusoppia helluntaiseurakuntien tunnustuksen mukaan.

Miksi täällä juuri kukaan ei näe hyvänä asiana sitä, että helluntaiseurakunta ei vaadi ehdottomasti uskomaan kolminaisuusoppiin? Kaikkihan puhumme kuitenkin Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä ja tämä on kaikille yhteinen oppi.

Muistaakseni Ekivaari on kertonut, että hänen helluntaiseurakunnassaan tiedetään hänen kantansa ja hän voi kuulua sinne käsittääkseni tasavertaisena jäsenenä muiden seurakuntalaisten kanssa. Helluntaiseurakunnissa on käsittääkseni paljon muitakin uskovia, jotka eivät hyväksy kolminaisuusoppia helluntaiseurakuntien uskon mukaisesti.

• Sanon kaikille "jänkääjille" että ihmisten väärämielinen yksimielisyys ei aina ole Jumalan tahdon mukaista vaan sitä vastaan. Suuren joukon mukana kuka tahansa saattaa eksyä taistelemaan Jumalaa vastaan;

Joosua 9
        2 "niin he kokoontuivat yhteen sotiakseen
        y k s i m i e l i s e s t i - Joosuaa ja Israelia vastaan."

Psalmit. 83
        5 (83:6) "Sillä he neuvottelevat
        k e s k e n ä ä n - y k s i m i e l i s e s t i, - h e
        t e k e v ä t - l i i t o n - s i n u a - v a s t a a n:

Sellaista helluntailaisen seurakunnan pääkohtaa n:o 2, jonka ~~tähkäpää~~ 5.2.2014 klo 08:30 kirjoitti, ei löydy Raamatusta vaan se on lainattu kolminaisuusopista Raamatun ulkopuolelta:

>"2. On yksi, iankaikkinen Jumala kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Jumala on taivaan ja maan luoja."

• ekivaari kirjoitti:

Sanon kaikille "jänkääjille" että ihmisten väärämielinen yksimielisyys ei aina ole Jumalan tahdon mukaista vaan sitä vastaan. Suuren joukon mukana kuka tahansa saattaa eksyä taistelemaan Jumalaa vastaan;

Joosua 9
        2 "niin he kokoontuivat yhteen sotiakseen
        y k s i m i e l i s e s t i - Joosuaa ja Israelia vastaan."

Psalmit. 83
        5 (83:6) "Sillä he neuvottelevat
        k e s k e n ä ä n - y k s i m i e l i s e s t i, - h e
        t e k e v ä t - l i i t o n - s i n u a - v a s t a a n:

Sellaista helluntailaisen seurakunnan pääkohtaa n:o 2, jonka ~~tähkäpää~~ 5.2.2014 klo 08:30 kirjoitti, ei löydy Raamatusta vaan se on lainattu kolminaisuusopista Raamatun ulkopuolelta:

>"2. On yksi, iankaikkinen Jumala kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Jumala on taivaan ja maan luoja."

>>>Sanon kaikille "jänkääjille" että ihmisten väärämielinen yksimielisyys ei aina ole Jumalan tahdon mukaista vaan sitä vastaan.

• >>>Kolminaisuudesta kaikilla on oikeus olla eri mieltä, mutta jatkuva asiasta jänkääminen ei tunnu rakentavalta, rakkaudelliselta eikä hyvältä.>jatkuva asiasta jänkääminen ei tunnu rakentavalta, rakkaudelliselta eikä hyvältä.

• Pyhä henki muistutti vielä, että vaikka monet perustelevat uskoansa kolminaisuusoppiin sillä kun niin "suuret joukot kristityistä uskovat siihen", jotta Raamattu antaa tällaisen ohjeen:

2. Mooseksen kirja 23
      2 "Älä ole joukon mukana tekemässä pahaa, äläkä todista riita-asiassa niin, että taivut joukon mukaan ja väännät oikean vääräksi."

Ole rehellinen, sillä;

Roomalaiskirje 14
      22 "Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;"

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      1998
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      157
      1477
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1347
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1118
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      155
      1097
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      966
    7. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      867
    8. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      864
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      852
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      811
    Aihe