Hieman ajattelemisen aihetta jos sopii :) ...Exadventistiparalle (alla lyhennettynä Eap ) ja muillekin..Minä panin nimittäin merkille että Eap kirjoitti muutamia asioita jotka selvittivät (jos ei muuta niin ainakin ) hänen käsityksiään 10 käskystä, Israelin laista ja sapatista.
Ainakin minulle tuli se käsitys Eap:n kannanotoista, että hän näkee Jumalan sormella kirjoitetut laintauluissa olevat 10 käskyä ikäänkuin saman arvoisina kuin muun Israelille annetun lain. Voin tässä alla näin "ei-adventisti"-na - mutta asiaa tarkkaan eripuolilta tutkittuani esittää oman eriävän mielipiteeni.
Raamattu nimittäin kertoo minulle, että => Laintauluja säilytettiin liiton arkissa - sen sisällä, ARMO ístuimen alla - ja näin tehtiin Jumalan käskystä, kun taas Israelin muuta lakia säilytettiin liiton arkin sivulla.. ja tälle menettelylle on luonnollisesti OMAT PÄTEVÄT SYYNSÄ. Liiton arkissa olevat armoistuimen alla olevat käskyt liittyvät nimittäin läheisesti LUNASTUKSEEN.
Ensiksikin ne ovat lunastuksen laillisuuden osoitus .. tai ehkäparempi sanoa lunastuksen täydellisyyden todistus. Ne todistavat, että lunastus on Jumalan teko ... ja tiedän että sapatti on yksi käskyistä ja siis liittyy sekin lunastukseen.
Kuinka?
Herran pyhittämällä sapattilla on Raamatussa aivan erikoinen tarkoitus - ensinnäkin tulee muistaa että sapatti on "Herran pyhittämä". Ja että Jumala käski säilyttää myös sapatti käskyä liiton arkissa - sille löytyy luonnollisesti Raamatusta PÄTEVÄT SYYT. Ei Jumala huvikseen näitä käskyjä antanut.
Jumala ei siis turhaan kirjoittanut muistutusta seitsemännen päivän sapatista laintauluihin. Siksi ei sitä myöskään voi verrata mihinkään muuhun "sapattiin" tai juhlaan ja siksi se on ERIKOINEN ja sen merkitystä kannattaa jokaisen tutkia ITSE.
Minä ymmärrän asian siten, että Herran pyhittämänä sapatilla on erikoiset siunaukset nyt ... ja tulevassa .. sapatti on siis ERILAINEN ja liittyy tiukasti lunastukseen. Viikkosapatti on eräänlainen ESIKUVA tulevasta suuresta 1000 vuoden sapatista, ajasta jolloin Jeesus hallitsee niitä jotka ovat saaneet osan ensimmäisessä ylönousemuksessa ja joista sanotaan että " Autuas se jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa heitä ei toinen kuolema voi vahingoittaa ". Se on sapatin suurin merkitys - Jumalan lupaama rauhanaika jolloin saatana on sidottuna ja ilman vaikutusvaltaa.
Nyt Eap sanoo omana käsityksenään että "Ne, jotka noudattavat vanhan liiton sapattikäskyä uskoen sen "siirtyneen" uuteen liittoon, vastoin UT:n selkeää sanaa, tai tarkemmin, 10 käskyä, ovat saattaneet unohtaa että 10 käskyä ei ollut erillinen laki - vaan osa lakia. "
Johon vastaan näin:
Ensiksikin minulle Raamattu on YKSI Jumalan sanoma.. mutta jos nyt selvyyden vuoksi sanotaan aikaa ennen Jeesusta "vanhaksi liitoksi" .. niin olen kuitenkin varma että ne jotka uhrasivat ja uskoivat Jumalan lupauksiin kuuluvat pelastuneiden joukkoon - kyllä Jeesuksen antama lunastus riittää kaikille "sitä todella haluaville". Israelissa oli viikkosapatti laki ja sitä noudatettiin .. joko halusta ja ymmärryksellä tai sitten pakosta ja purnaten. Jeesus selitti sitten lain tarkoituksen selvemmin sanoessaan, että sapatti on ihmistä varten .. eikä päin vastoin ..
Nyt on hyvä osata erottaa asiat toisistaan: 10 käskyä on nimíttäin osa Israelin lakia - mutta ei voida sanoa että Israelin laki olisi osa Jumalan lakia. Israelin laki on yksinkertaisesti Israelin laki ja voi olla Jumalan tahdon mukainen tai sitä vastaan - Israelin lait ovat ovat periaatteessa väliaikaisia muuttuvia säädöksiä, jotka ovat vain aikansa voimassa, kun taas Jumalan käskyt ovat ikuiset .
Siksi on aika turha käydä kinaamaan kanssasi (Eap:) asioista jotka perustat ajatukseen että Israelin lait ja Jumalan käskyt olivat sama asia - koska ne eivät selvästikään ole ..
Ne ymmärtämättömät jotka Paavalin aikoihin halusivat silloisen Israelin lain tulevan etupäässä kristittyjen juutalaisten laiksi, ja siten riskeeresivat joutua lain alle, eivät ymmärtäneet että he siten pelastuakseen joutuisivat noudattamaan (Jeesuksentavoin) kaikkia käskyjä - rikkomatta yhtäkään.
Mutta nyt Eap menee mielestäni liian pitkälle toiseen suuntaan - hän liittää Jumalan lain yhteen Israelin lain kanssa ja hylkää käskyt ja sapatin osana lunastust .
Eap kirjoitti aivan oikein ja viisaasti että "Rakkaus on KOKO lain täyttämys". Ok - mahdollisesti hän tarkoitti #Rakkaus on lain KOKO täyttämys.# - no joka tapauksessa hän jatkoi sen todettuaan että "10 käskyä taas ei sisällä rakkautta - vaan ainoastaan kieltoja ja yhden "muista" - kohdan".. - mikä ei ollut ihan yhtä viisaasti sanottu. Sillä juuri 10 käskyä jos mikään osoittaa Jumalan suurta huolenpitoa ja rakkautta ihmisiä kohtaan.
Pikku esimerkki:
Jos sinä sanot lapsellesi: Älä mene liikenne väylälle leikkimään - eikö se ole rakkaudellinen teko? tai jos sanot muista pyhittää viikottainen sapattisi - sillä silloin saat sapatin siunaukset itsellesi - nyt ja tulevassa - eikö sekin ole rakkaudellista.
alex
Israelin laki, käskyt ja sapatti.
36
<50
Vastaukset
- Exadventistiparka
Moi Alex,
Puretaan tätä asiaa kunnolla niin ei tule väärikäsityksiä.
Ihan ensimmäiseksi, annan sinulle ajattelemisen aihetta. Jumala lepäsi seitsemännen päivän ja pyhitti sen. Siis: ENSIMMÄISEN seitsemännen päivän. Katsopa tarkkaan teksti 1 Moos 1:27-2 Moos 7. Kysyn: lepäsikö Aadam tuona seitsemäntenä päivänä ?
Seuraavaksi, Sapatti annettiin ihmiselle ensimmäisen kerran Israelin Egyptistä lähdön jälkeen. Jos kerran sapatti oli annettu kaikille ihmisille tai kaikkina aikoina, miksei Raamattu puhu sanaakaan sapatin viettämisestä ennen Egyptistä lähtöä ?
Joku väittää vastaan, perustaen EGW:n kirjoituksiin, että Aadamista alkaen ihmiset pyhittivät sapatin. No, jos näin olisi ollut, eikö se olisi tuottanut Joosefille aika paljon ongelmia ? Miksei yhtään ainoaa mainintaa ole kirjattu edes Potifarin tai faaraon alamaisen sapattiongelmista ?
Nyt olemme siis pääseet erämaahan asti, jossa Jumala teki "vanhan liiton" Israelin kanssa. Tässä vasta ensimmäisen kerran tulee sapatti. Jos se olisi iankaikkinen, kaikille tarkoitettu ja aina pyhitetty, miksei Jumala antanut sitä Nooalle tai Aabrahamille ?
Sitten katsotaan vielä mitä Jeesus sanoi, kun hän teki "töitä" sapattina:
Joh 5:"16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina. 17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee YHÄTI työtä, ja minä myös teen työtä"."
Eli, totuus Jumalan itsensä pitämistä sapateista käy selkeästi ilmi: Hän tekee yhäti työtä - nimenomaan myös sapattina. Paitsi luomiskertomuksen sapattia, Raamattu ei tuo ilmi yhtään kohtaa jossa Jumala olisi levännyt sapattina. Näin on voinut käydä, mutta sitä Jumala ei ole meille missään ilmoittanut. Toisaalta, Jeesus jatkuvasti tekee työtä - rukoilee meidän puolestamme. Ja hyvä niin - minä en haluaisi elää yhtään sapattia ilman Hänen esirukoustaan.
Kun sapatti annettiin Israelilaisille, se annettiin merkiksi... mistä ? Siitäkö että Herra on kaikkien pakanakansojenkin Jumala ? Vai merkiksi liitosta ?
Hän sanoi että Hän on Israelin Jumala. Aivan kuten Hän oli ollut Aabrahamin Jumala. Mutta Aabrahamille Hän ei sapattia antanut. Ei myöskään ympäröiville kansoille, ainoastaan ne jotka Israelilaisten porteissa olivat, joutuivat sapattia viettämään.
Sapatti oli merkki luomisesta, Egyptistä pois viemisestä, ja vanhasta liitosta Israelin ja Jumalan välillä. Se oli nimenomaan merkki Israelin ja Jumalan välillä, joka erotti Israelin pakanakansoista.
Mikä mielestäsi viittaisi siihen että sapatti automaattisesti periytyisi yhdestä juridisesta sopimuksesta, testamentista tai liitosta, johonkin toiseen ? Jeesus sanoi: "Tämä malja on UUSI LIITTO...- klndvdååå
Vitun väliäkö sillä mitä Jeesus sanoi tai oli sanomatta.
Eletään nykyisyyttä. Moi itselles ... Eap :)
Minä näen käskyt juuri sellaisina kuin tuossa kirjoitin - esimerkiksi ikuisina - ja Jumalan itsensä kirjoittamina (ei keksiminä) ja käskyt ovat selvästi Jumalan omasta olemuksesta lähtöisin siksi ne ovat täydellisessä harmoniassa Jumalan olemuksen kanssa.
Lisäksi kirjoitin, että käskyt liittyvät tiukasti LUNASTUKSEEN (jos jaksoit lukea) ja niin myös sapapatti. Viikkosapatti on minulle muistutus ja osoitus myös siitä ajasta josta kerrotaan Ilmestyskirjassa - se seitsemäs vuosituhat Raamatun ajanlaskussa ja tärkeä sillä Raamattu sanoo että siihen osallistuvat vain ne jotka ovat mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa.
Ilmestyskirja 11:18 -19 kertoo ..
18 Kansat ovat vihan vallassa, mutta nyt on sinun vihasi hetki.
On tullut kuolleiden tuomion aika, aika palkita profeetat, sinun palvelijasi, ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi, pienet ja suuret. On aika tuhota ne, jotka tuhoavat maata.
19 Taivaassa avattiin Jumalan temppeli, niin että temppelissä oleva LIITONARKKU voitiin nähdä. Salamat leimusivat, ukkonen jylisi, maa järähteli ja raemyrsky riehui.
--
Käskyjä lain tauluissa - jotka Jumala oli itse kirjoittanut (jopa kahteen kertaan) - tuli Jumaln käskystä säilyttää liitonarkissa Jumalan temppelissä, ei niitä siellä säilytetty turhan päiten - siitä olen ihan varma - Jumala haluaa Raamatussa osoittaa sen ainoan tavan kuinka todellinen lunastus (johon voi uskoa) ylipäätään voi tulla mahdolliseksi ja sapatti on yksi osa siitä. Raamattu osoittaa että lunastus on kaikinpuolin pitävä - se on laillinen, Jumalan ominaisuuksien mukainen (mikä on välttämätöntä - sillä ilman että Jumala (siis Jumaluus) on kaikissa pelastuneissa ei pelastusta ole. Sillä ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus ..
Minä ymmärrän asian nimittäin siten, että se mitä Jeesus teki maan päällä on, että hän ankki jokaiselle ihmiselle ylösnousemuksen - kuka sitten lienetkin, mutta vain osalle paikan niiden joukossa joista sanotaan : Ilm. 20:6 " Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta." Se on se seitsemäs tuhat vuotta Raamatun ajanlaskussa joka tulee ajallaan. Eli se suuri sapatti jota viikko sapatti kuvaa.
Muista sanottiin (Ilm. 20:5)
Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet.
Siis kaikki kuolleet herätetään kuolleista mutta kaikki eivät saa iankaikkista elöämää. .
Paavali kirjoitti kuoleman (eli synnin) voittamisesta asiasta näin: 1. Kor. 16 > 28
"Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan:
esikoisena Kristus,
sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle". Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle".
Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. (Siis Jumala) Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
---
Noin siis Paavali asiasta.
Kuolemahan on synnin seuraus (eli palkka) ja kun kuolema on kukistettu se tarkoittaa että syntiä ei enää ole. Jeesuksen pitää siis hallitseman "siihen asti" kunnes syntiä ja kuolemaa ei enää ole ja sen jälkeen kaikki alistetaan Jumalalle - Poikakin - niin että Jumala olisi ==> kaikki kaikissa.
alex- Exadventistiparka
alex.kasi kirjoitti:
Moi itselles ... Eap :)
Minä näen käskyt juuri sellaisina kuin tuossa kirjoitin - esimerkiksi ikuisina - ja Jumalan itsensä kirjoittamina (ei keksiminä) ja käskyt ovat selvästi Jumalan omasta olemuksesta lähtöisin siksi ne ovat täydellisessä harmoniassa Jumalan olemuksen kanssa.
Lisäksi kirjoitin, että käskyt liittyvät tiukasti LUNASTUKSEEN (jos jaksoit lukea) ja niin myös sapapatti. Viikkosapatti on minulle muistutus ja osoitus myös siitä ajasta josta kerrotaan Ilmestyskirjassa - se seitsemäs vuosituhat Raamatun ajanlaskussa ja tärkeä sillä Raamattu sanoo että siihen osallistuvat vain ne jotka ovat mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa.
Ilmestyskirja 11:18 -19 kertoo ..
18 Kansat ovat vihan vallassa, mutta nyt on sinun vihasi hetki.
On tullut kuolleiden tuomion aika, aika palkita profeetat, sinun palvelijasi, ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi, pienet ja suuret. On aika tuhota ne, jotka tuhoavat maata.
19 Taivaassa avattiin Jumalan temppeli, niin että temppelissä oleva LIITONARKKU voitiin nähdä. Salamat leimusivat, ukkonen jylisi, maa järähteli ja raemyrsky riehui.
--
Käskyjä lain tauluissa - jotka Jumala oli itse kirjoittanut (jopa kahteen kertaan) - tuli Jumaln käskystä säilyttää liitonarkissa Jumalan temppelissä, ei niitä siellä säilytetty turhan päiten - siitä olen ihan varma - Jumala haluaa Raamatussa osoittaa sen ainoan tavan kuinka todellinen lunastus (johon voi uskoa) ylipäätään voi tulla mahdolliseksi ja sapatti on yksi osa siitä. Raamattu osoittaa että lunastus on kaikinpuolin pitävä - se on laillinen, Jumalan ominaisuuksien mukainen (mikä on välttämätöntä - sillä ilman että Jumala (siis Jumaluus) on kaikissa pelastuneissa ei pelastusta ole. Sillä ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus ..
Minä ymmärrän asian nimittäin siten, että se mitä Jeesus teki maan päällä on, että hän ankki jokaiselle ihmiselle ylösnousemuksen - kuka sitten lienetkin, mutta vain osalle paikan niiden joukossa joista sanotaan : Ilm. 20:6 " Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta." Se on se seitsemäs tuhat vuotta Raamatun ajanlaskussa joka tulee ajallaan. Eli se suuri sapatti jota viikko sapatti kuvaa.
Muista sanottiin (Ilm. 20:5)
Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet.
Siis kaikki kuolleet herätetään kuolleista mutta kaikki eivät saa iankaikkista elöämää. .
Paavali kirjoitti kuoleman (eli synnin) voittamisesta asiasta näin: 1. Kor. 16 > 28
"Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan:
esikoisena Kristus,
sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle". Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle".
Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. (Siis Jumala) Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
---
Noin siis Paavali asiasta.
Kuolemahan on synnin seuraus (eli palkka) ja kun kuolema on kukistettu se tarkoittaa että syntiä ei enää ole. Jeesuksen pitää siis hallitseman "siihen asti" kunnes syntiä ja kuolemaa ei enää ole ja sen jälkeen kaikki alistetaan Jumalalle - Poikakin - niin että Jumala olisi ==> kaikki kaikissa.
alexAloitan nyt hieman väärin päin, eli viestisi lopusta:
"Kuolemahan on synnin seuraus (eli palkka) ja kun kuolema on kukistettu se tarkoittaa että syntiä ei enää ole."
Syyn ja seurauksen laki - kuolema on synnin seuraus. Jos kukistat seurauksen, se ei suinkaan tarkoita että syytä ei enää ole. Tämä on esimerkki siitä, miten omat ennakkokäsityksemme vaikuttavat siihen miten Raamattuakin luemme ja tulkitsemme. Näen, että teet samanlaisia johtopäätöksiä ennakkoasenteen kautta, lukematta mitä itse teksti sanoo.
Ilm 11:19 "Taivaassa avattiin Jumalan temppeli, niin että temppelissä oleva LIITONARKKU voitiin nähdä.". Etkö itse kirjoittanut isoilla "LIITON". Minkä liiton ? Uuden vai vanhan ?
Hepr 9: "1 Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö. 2 Sillä maja oli valmistettu niin, että siinä oli etumainen maja, jossa oli sekä lampunjalka että pöytä ja näkyleivät, ja sen nimi on "pyhä". 3 Mutta toisen esiripun takana oli se maja, jonka nimi on "kaikkeinpyhin"; 4 siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin viheriöinyt sauva ja LIITON TAULUT,"
Lain taulutko ??? EI vaan LIITON TAULUT. Katsotaanpa mitä Jumala antoi:
2 Moos 24:12 "Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle KIVITAULUT YNNÄ LAIN JA KÄSKYT, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi"."
Kivitaulut = laki ? Ei suinkaan. Ei ainakaan Raamatun mukaan.
5 Moos 9:"9 Kun minä olin noussut vuorelle vastaanottamaan KIVITAULUT, SEN LIITON TAULUT, JONKA HERRA OLI TEHNYT TEIDÄN KANSSANNE, olin minä vuorella neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. 10 Ja Herra antoi minulle ne kaksi kivitaulua, joihin oli kirjoitettu Jumalan sormella, ja niissä oli kaikki ne sanat, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, silloin kun seurakunta oli koolla. 11 Ja niiden neljänkymmenen päivän ja neljänkymmenen yön kuluttua Herra antoi minulle NE KAKSI KIVITAULUA, LIITONTAULUT."
Kivitaulut = Liiton taulut. Minkä liiton ? Uuden vai vanhan ? Hmmm... kerropa se... :)
Mistä olet oppinut että nuo kivitaulut olisivat universaali laki ? Ei ainakaan Raamattu niin sano.
Sanoit: "Käskyjä lain tauluissa - jotka Jumala oli itse kirjoittanut (jopa kahteen kertaan) - tuli Jumaln käskystä säilyttää liitonarkissa Jumalan temppelissä".
Korjaan: LIITON tauluja... säilytettiin LIITON arkussa. Milelestäni on aivan järkevää, että vanhan liiton tauluja, samoin kuin muutakin vanhaan liittoon liittyvää, säilytetään vanhan liiton arkissa. Kysynkin: Missä olivat vanhan liiton "symbolit" kun Jeesus tuli ? Vastaus: kadoksissa, samoin kuin Israelin sydänkin. Tarvittiin UUSI liitto.
Mikä ihmeen sapatti? ...tai oikeammin... mikä ihmeen lepopäivä? Kukaan ihminne ei voi tietää mikä viikonpäivä milloinkin olisi luomisen jälkeen kyseessä tässä nykyisessä kalenterissa. EI KUKAAN! Sen sijaan jokainen ihminen voi käsittää että ihminen on luotu viikon sykliin ja hänellä pitää olla viikottainen lepopäivä. Yksi päivä viikossa. Room. 14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
Kun Jumala loi taivaan ja maan, hän loi viikonpäivätkin vasta kolmannen päivän mentyä. Ei maailmaa ole luotu edes 7 x24h ajanjaksolla, vaan jossain ihan omassa aikataulussa. Ja kaiken lisäksi, Jumlaa ei ole voinut viettää vielä lepopäivääkään, koska käärme on puutarhassa, josta syystä kaikki luomistyö on kesken.
Lukekaa Raamattua ja katsokaa kun koko luomistyö päättyy kuudennen päivän aamuun!!! MIKSI??? Koska luomistyö on kesken.No totean vain että olemme eri kannalla sapatti asiassa.. Se sapatti mistä Raamatussa kerrotaan on lauantai .. ei ylösnousemuspäivä joksi monet sunnuntaita kutsuvat. Minulle Raamatun kertomuksella on tarkoituksensa ja sapatti on yksi kertomuksen osa..
Sitten on eri asia kuka uskoo Raamattuun ja kuka ei.. eikö niin?
Itse olen sitä mieltä, että ennenkuin uskoo Raamattuun on asiallista lukea mitä Raamattu sanoo - ja sen jälkeen päättää onko Raamaytun sanoma uskottava vai ei.
alex- eipelastusta
Tuo on Jarmo valetta. Jumala osoitti itse mannaihmeen avulla mikä päivä on hänen sapattinsa ja juutalaiset ovat viettäneet sitä katkeamatta tähän päivään saakka.
- pyhpyh
Valehtelet tuosta luomisestakin. Luominen päättyy sapattiin. 7x24h. Ihan sama mitä vastaan väität.
eipelastusta kirjoitti:
Tuo on Jarmo valetta. Jumala osoitti itse mannaihmeen avulla mikä päivä on hänen sapattinsa ja juutalaiset ovat viettäneet sitä katkeamatta tähän päivään saakka.
Mannaihmeen... olen kuullut vuosikymmenet että se perustelu oli Jeesuksen haudassa lepääminen. Mannaihme ei todista lepopäivää, koska ruokaa on ihmisen syötävä elääkseen joka päivä. Ei manna tee lepopäivästä lepopäivää, eikä ihminen ole luotu lepopäivää varten, kuten joka paikassa adventistit asian ilmaisee.
Jeesus lepäsi haudassa kolme päivää ja kolme yötä, ei perjantaista sunnuntaihin ja manna Taivaasta on Pyhän Hengen ravintokuvaus, eikä lepopäivälle selitys tai sen merkitys. Ihminen ei elä pelkästä leivästä, vaan myös sanasta, joka meille annettiin Helluntaina kymmenen päivää Jeesuksen taivaaseen astumisesta, jossa täyttyy ilmestykirjankin ennustus, joudutte elämään 10 päivää ahdistuksissa.- omatunto-mukana
JarmoEklund kirjoitti:
Mannaihmeen... olen kuullut vuosikymmenet että se perustelu oli Jeesuksen haudassa lepääminen. Mannaihme ei todista lepopäivää, koska ruokaa on ihmisen syötävä elääkseen joka päivä. Ei manna tee lepopäivästä lepopäivää, eikä ihminen ole luotu lepopäivää varten, kuten joka paikassa adventistit asian ilmaisee.
Jeesus lepäsi haudassa kolme päivää ja kolme yötä, ei perjantaista sunnuntaihin ja manna Taivaasta on Pyhän Hengen ravintokuvaus, eikä lepopäivälle selitys tai sen merkitys. Ihminen ei elä pelkästä leivästä, vaan myös sanasta, joka meille annettiin Helluntaina kymmenen päivää Jeesuksen taivaaseen astumisesta, jossa täyttyy ilmestykirjankin ennustus, joudutte elämään 10 päivää ahdistuksissa.Oikeastaan ette kumpikaan tee väärin, koska te toimitte molemmat omantuntonne mukaan. Tärkeintä kuitenkin on usko, ei tavat ja suorittaminen. Uskon tekokin on kiitos, jonka voi rukouksessa sanoa Jeesukselle.
- Exadventistiparka
Tässä hieman tuosta liittoasiasta; sanoit:
"Ensiksikin minulle Raamattu on YKSI Jumalan sanoma.. mutta JOS NYT SELVYYDEN VUOKSI SANOTAAN aikaa ennen Jeesusta "vanhaksi liitoksi" .. niin olen kuitenkin varma että ne jotka uhrasivat ja uskoivat Jumalan lupauksiin kuuluvat pelastuneiden joukkoon - kyllä Jeesuksen antama lunastus riittää kaikille "sitä todella haluaville". Israelissa oli viikkosapatti laki ja sitä noudatettiin .. joko halusta ja ymmärryksellä tai sitten pakosta ja purnaten. Jeesus selitti sitten lain tarkoituksen selvemmin sanoessaan, että sapatti on ihmistä varten .. eikä päin vastoin .."
Selvyyden vuoksi nimenomaan käykäämme tämä asia läpi. On tärkeä ymmärtää, että kyse ei ole jostakin "vanhan liiton" ja "uuden liiton" termeistä, vaan aivan kuten vaihdat autoa, annat vanhan auton pois ja otat tilalle uuden auton. Näillä kahdella autolla ei ole yhteisiä osia.
Opetus, jonka mukaan ei ole kuin yksi liitto, on kertakaikkiaan suoraan Raamatun ilmoituksen vastainen. Ei ole "hieman muuttuneita sääntöjä" tms. vaan aivan kokonaan uusi liitto. Uusi ylipappi, uusi sopimus, uudet ehdot. Se, että Jeesus toteutti myös vanhan liiton lupaukset ei tee liittoa samaksi.
Gal 4: "20 tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä. 21 Sanokaa minulle TE; JOTKA TAHDOTTE LAIN ALAISIA OLLA, ETTEKÖ KUULE MITÄ LAKI SANOO? 22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta. 23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta. 24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat KAKSI LIITTOA: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar; 25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää ORJUUDESSA LAPSINEEN. 26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on VAPAA, ja se on MEIDÄN ÄITIMME."
Ja taas Hepr 8:
"6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on PAREMMILLE LUPAUKSILLE perustettu.
7 Sillä jos ENSIMMÄINEN liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa TOISELLE.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen ISRAELIN HEIMON JA JUUDAN HEIMON KANSSA UUDEN LIITON,
9 EN SELLAISTA LIITTOA kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."
Huomaa, että tässä jopa korostetaan sitä, että uusi liitto tehtiin Israelin ja Juudan heimojen kanssa. Jeesushan julisti nimenomaan pääosin vanhan liiton alaisille uutta liittoa.
Hepr 7:"18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
19 -sillä LAKI EI TEHNYT MITÄÄN TÄYDELLISEKSI - MUTTA SIJAAN TULEE parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa...
22 "niin on myös SE LIITTO PAREMPI, jonka takaajaksi Jeesus on tullut."Hyvä teksti tämä !
Ja tämä vertaus...
" kun vanha auto on vaihdettu uuteen niin et voi ajaa enää vanhalla, vaan ajelet sillä uudella ja paremmalla nyt " :)- pyhpyh
Teidän "uusi liitto" löpinänne on vain kapinaa Jumalaa vastaan. Se loppuu kadotuksen tuleen.
Ei vaan "vanha liitto" on kapinaa KRISTUKSEN HENKEÄ kohtaan ja tätä Juutalaisuuskin ("lain alla") vielä tänä päivänäkin toteuttaa silmät sokeina !
- Ajansaatossa
Kopittelija007 kirjoitti:
Hyvä teksti tämä !
Ja tämä vertaus...
" kun vanha auto on vaihdettu uuteen niin et voi ajaa enää vanhalla, vaan ajelet sillä uudella ja paremmalla nyt " :)Jumala On aina sama ja niin myös Jumalan, laki joihin ihmisille annetut käskytkin kuuluvat . Näin se on - kuinka usein sinä autoa sitten vaihdatkin ja vakuuttelet itsellesi että olet oikeassa ja muuttelet Raamattua omiin ajatuksiisi sopivaksi.
Jumalan laki on ikuinen - tiedätkö miksi näin on ?
No tietenkin koska Jumala itse on muuttumaton ja ikuinen. Jos me vajavaiset alamme Jumala sanoja muuttamaan, silloin siinä käy juuri niin kuin on käynytkin. Koko maailma on menossa kohti niitä suuria vaikeuksia jotka ovat meidän vajavaisten tekojemme ja ajattelumme luonnollinen seuraus. Mitä muuta voisi odottaakaan? katso ympärillesi.
Tulee aika jolloin tämäkin Ilmestyskirjan ennustus käy toteen:
Kansat ovat vihan vallassa, mutta nyt on sinun vihasi hetki.
On tullut kuolleiden tuomion aika, aika palkita profeetat, sinun palvelijasi, ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi, pienet ja suuret. On aika tuhota ne, jotka tuhoavat maata. (Ilm. 11:18 ).
Eikä siinä silloin ole mitään ihmettelemistä.
Et tainnut paljon ymmärtää itse asiaa? Enhän minä sanonut että laki tekisi jonkun autuaaksi.
Minulle Raamattu on yksi kokonaisuus ja siksi me emme voikaan nähdä lunastusta samalla tavalla.- Exadvenstistiparka
Minullekin Raamattu on yksi kokonaisuus, mutta siinä on kuvattu monta eri asiaa. Esimerkkinä, Jumalan liitto Aabrahamin kanssa, liitto Israelin kanssa, ja uusi liitto. Aabrahamin kanssa tehty liitto ei ole same kuin vanha liitto - vaikka vanha liitto tehtiinkin Aabrahamin jälkeläisten kanssa.
Lunastus on myös asia, joka kantaa liitosta toiseen, vaikka sen ilmenemä on eri liitoissa erilainen. Lunastus tulee yksin armosta.
Me näemme myös monta "kuvaa" Raamatussa. Daavid oli eräällä tavalla kuva Jeesuksesta, kuten vaikkapa Mooseskin - eräällä tavalla. Vanha liitto oli myös kuva uudesta liitosta, ollen sen edeltäjä.
Siksi meidän on rakennettava itsellemme se kuva kokonaisuudesta nimenomaan hyväksyen kokonaisuuden osat, erillisinä osina, joilla on yhtymäkohtansa, mutta myös eroavaisuutensa.
"Minulle Raamattu on yksi kokonaisuus ja siksi me emme voikaan nähdä lunastusta samalla tavalla."
Tuota kommenttia en ymmärrä. Kaikilla ihmisillä on vain yksi lunastaja; yksi tapa lunastukseen. Mitä tarkoitat ? - pyhpyh
Raamattu ei ole sinulle kokonaisuus, koska sodit Jumalan lakia vastaan. Olet paljastanut todelliset vaikuttimesi.
pyhpyh kirjoitti:
Raamattu ei ole sinulle kokonaisuus, koska sodit Jumalan lakia vastaan. Olet paljastanut todelliset vaikuttimesi.
Ef2:3 ...olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
2:4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut-
2:6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
2:7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
2:9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,Ef 2:19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
2:20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
2:21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
2:22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
- saku567
Mitä päivää tulis pitää pyhänä noudatettaessa Jumalan lain neljättä käskyä?Tätä miettivät monet....ja ikävä kyllä vielä useammat omaksi turmiokseen heittävät asian kokonaan pois mielestään.
Raamattu opettaa,että päästäksemme ikuiseen elämään meidän tulee hyväksyä ja vastaanottaa Jeesus henkilökohtaiseksi Vapahtajaksemme.....näin saamme syntimme anteeksi Jeesuksen sovituskuoleman kautta......mutta tämä ei riitä.....Jeesus opetti että meidän tulee myös tehdä parannus eli luopua synneistä ja kääntyä kuuliaisuuteen....Mitä on synti?Ekassa Johanneksen kirjeessä annetaan tähän selkee vastaus:Jokainen,joka tekee synnin,tekee myös laittomuuden ja synti on laittomuus(1.Joh.3:4).Eli synti on Jumalan lain,rakkauden lain(johon kuuluu olennaisena osana 10 käskyä)rikkomista.....ja kolmas ehto on kaste.Kun tulemme uskoon niin meidän tulis ottaa kaste Jeesuksen nimeen.
Palataksemme parannukseen...se tarkoittaa synneistä luopumista....synti on Jumalan lain rikkomista.Jumalan lain neljäs käsky kehoittaa pyhittään seitsemännen päivän ja oleen tekemättä työtä ja hoitamatta omia askareita silloin.Eli jos ei pyhitä seitsemättä päivää,sekin on syntiä.Mikä on tämä Raamatun seitsemäs päivä......se on helppo selvittää.Israelin kansa oli Vanhan Testamentin aikana Jumalan luvattu kansa(ja nykyäänkin messiaaniset israelilaiset muodostavat eräänlaisen Jumalan Israelin ydinryhmän,johonka on oksastettu pakanakäännynnäisiä).Mitä päivää muinainen Israel pyhitti sapattina?...samaa päivää mitä israelilaiset nykyäänkin pyhittävät eli launtaita,tai oikeastaan vuorokautta joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja päättyy lauantain auringonlaskuun raamatullisen ajanlaskun mukaisesti.Eli tämä todistaa sen että Vanhan Testamentin aikaan seitsemäs päivä,sapatti oli lauantai.....Entä Uuden liiton aikana...mitä päivää meidän tulis pyhittää....se selviää kun luemme Matt.5:17-21,jossa Jeesus sanoi voimakkaasti ettei Hän ole tullut lakia kumoamaan ...vaan tayttämään,ja ettei laista katoa yksikään kirjain eikä pieninkään piirto(eli ei myöskään sapattikäsky muutu lainkaan).Ja tämän jälkeen Jeesus kiittää niitä jotka noudattavat kaikkia käskyjä ja niin opettavat ja sanoo vakavan varoituksen niille jotka purkavat yhdenkin käskyistä ja niin opettavat.....eli Uuden Liiton pyhäpäivä on sama kuin Vanhan liiton pyhäpäiväkin eli lauantai-sapatti.Eikä sitäpaitsi Uudesta Testamentista löydy yhtään mainintaa että pyhäpäivä pitäis muuttaa toiselle päivälle.Tämmöiset väitteet ovat eksyttämistä ja harhauttamista...joka johtaa kadotukseen.Samoin se jos joku väittää että 9 käskyä tulee noudattaa mutta yhtä ei.Meidän tulee perustaa kaikki Raamattuun ei omiin teorioihimme.
Mistä sitten sunnuntai?....historian mukaan se on siirretty katolisen kirkon oppiin jo 300-luvun alkupuolella ja ilmeisesti vahvistettu n.364 Laodikean seurakunnan kokouksessa.
Sunnuntai on tullut auringonpalvonnasta sillä Rooman auringonpalvojat pitivät sunnuntaita pyhäpäivänään....ja 321 siitä tehtiin koko Rooman valtakunnan virallinen vapaapäivä.Histo-
rian mukaan tämän kohtalokkaan omavaltaisen muutoksen pääpukarit olivat paavi Sylvester,piispa Eusebius ja keisari Konstantinus.Tämä pimeä teko,joka on johtanut sadat miljoonat ihmiset harhaan ja synnin teille on ennustettu jo Danielin kirjassa(Dan.7:25).Katoli-
sen kirkon vaikutuksesta sunnuntaioppi on sirtynyt myös moniin muihinkin seurakuntiin ja kirkkokuntiin.
Sapatti on siis lauantai,tai siis Raamatullisen ajanlaskun mukaan vuorokausi joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja päättyy lauantain auringonlaskuun.Koska raamatullinen vuorokausi alkaa auringonlaskusta.Tämä on tärkeä asia,koska myös se jos ei pyhitä tätä sapatti-lauantaita on syntiä.Jos et ole vielä tehnyt parannusta tässä asiassa,tee se nyt...ja
ala pyhittään oikeata raamatullista seitsemättä päivää lauantai-sapattia.Neljäs käsky kehoittaa pyhittämään lauantai-sapatin....minkään muun päivän pyhittäminen,ei myöskään sunnuntain pyhittäminen,ole tämän käskyn noudattamista.Sapattireformaatio etenee nykyään kaikkialla maailmassa voimakkaasti ja jatkuvasti valtavia määriä uskovia liittyy siihen mukaan ja alkaa pyhittään sapatti-lauantaita.Liity sinäkin tähän mukaan,se on Jumalan tahto.Äläkä turhaan kumarra petoa ja suostu ottaan sen merkkiä....suuntaa tiesi kohti taivasta,älä kadotusta.- Exadventistiparka
Viitaten aiempiin kirjoituksiini tässä ketjussa koskien liittoja ja kymmentä käskyä, kysyn: Missä kohtaa uutta testamenttia Israelille vanhan liiton nimenomaan *merkiksi* annettu sapatti annetaan uuden iiton kristityille, lain orjuuden vanhasta liitosta lapseuden uuteen liittoon ?
Paavali Jeesuksen tavoin käytti sapatin evankeliointiin ja hyvän tekemiseen, koska silloin juutalaiset olivat koolla. Uskovien kokous ja ehtoollinen tapahtui UT:n mukaan viikon 1. päivän illalla. Eikö meidän tule tehdä samoin ? - HelluntaiVoimaa
Exadventistiparka kirjoitti:
Viitaten aiempiin kirjoituksiini tässä ketjussa koskien liittoja ja kymmentä käskyä, kysyn: Missä kohtaa uutta testamenttia Israelille vanhan liiton nimenomaan *merkiksi* annettu sapatti annetaan uuden iiton kristityille, lain orjuuden vanhasta liitosta lapseuden uuteen liittoon ?
Paavali Jeesuksen tavoin käytti sapatin evankeliointiin ja hyvän tekemiseen, koska silloin juutalaiset olivat koolla. Uskovien kokous ja ehtoollinen tapahtui UT:n mukaan viikon 1. päivän illalla. Eikö meidän tule tehdä samoin ?Eiköhän tuo vanhatestamentti ole kirjoitettuna esiin siksi, että osaamme lukea Israelin epäuskon ja syyn, etteivät päässeet perille luvattuun.
Jopa se on kirjoitettu UT-mentissa, Israel on lopun ajan kansalle tämä varoittava mallinnus.
Israel- hehän saivat lain, että erottuivat pakanakansoista. Pyhä ja vanhurskas laki.
Uudessa liitossa se pannaan uskovien sydämeen ja taivasporukka onkin vapaehtoisten uskovien porukka, joka lähtee kammioistaan rukousten jälkeen päiväänsä ja Hengessä kunnioittavat ja elävät Jumalan tahdon mukaan, Aabrahamin siemenen mallin mukaan, jossa on usko.
Siinä Jumalan tahdossa on raamatullinen sapatti mukana. Se myös ennalleenasettaa Apostoliseen uskoon ja luo JumalanKansan tähän aikaan.
Kuka ei usko, onkuin tämä vanhaIsrael- perinnäisoppeineen jää matkalle.
Kuka uskoo ja tekee, on uskollinen palvelija ja Herra tuntee hänet. Herra antaa Pyhän Hengen voimaksi ja Hengen armolahjoilla Jumalan tahto sydämestä, joka kertoo rakkauden paikan, luo tämän Kansan. Se erottaa pakanuudesta ja on tavallaan tämä Israel- tänään.
Et välttämättä tiedä, onko hän oikealla tahi vasemmallapuolen, mutta Jumalan kansalainen elää, eikä tee itsestään kuvaa, tupsuineen ja rukouskuvioineen torien ympärille, että siihen katseltaisiin ihmetysten mukaan.
Mutta, kuten Siinailla, helluntain aikaan Jumala antoi Pyhän Lakinsa, johon eksyttiin ja lisättiin perinnäisopit, tehtiin näin tyhjäksi. Lakihan on Hengellinen, poistettiin Henki ja lisättiin liha.
Siksi jäätiin matkalle.
Uudessaliitossa Jumalalla on vapauden kansa, se sydämeen asetetun Jumalan tahdon mukaan vaeltaa, eikä lisää oppien kirjoa. Henki taas annettiin taas helluntaina ja Pyhä Henki juuri on Voima tämän Jumalan lain toteutumiseen.
Siinäpä pureskeltavaa saku567
28.4.2015 00:10
Mitä päivää tulis pitää pyhänä noudatettaessa Jumalan lain neljättä käskyä?Tätä miettivät monet....ja ikävä kyllä vielä useammat omaksi turmiokseen heittävät asian kokonaan pois mielestään.
Ei mitään päivää, mikäli tarkoitat viikonpäiviä. Seitsemäs päivä on pitämättä edelleen, joka on se levon päivä, tuhatvuotinen päivä, jolloin Jumala lepää. tästä syystä jos kaikki pahimmatkin vanhan testamentin viittaukset liität "lepopäivä" lauseenseen "tuhatvuotinen Jeesuksen valtakunta" saat täysin inhimillisen selityksen kaikille koville sanoille, joista Raamattu puhuu ja minkä takia Raamattua arvostellaan julmuudesta. Se joka ei sapattia vietä, se tapetaan. PISTE. Kukaan ei pääse tuhatvuotiseen valtakuntaan viettämään lepopäivää, joka ei ole pessyt vaatteitaan karitsan veressä.- Näin-se-on
Exadventistiparka kirjoitti:
Viitaten aiempiin kirjoituksiini tässä ketjussa koskien liittoja ja kymmentä käskyä, kysyn: Missä kohtaa uutta testamenttia Israelille vanhan liiton nimenomaan *merkiksi* annettu sapatti annetaan uuden iiton kristityille, lain orjuuden vanhasta liitosta lapseuden uuteen liittoon ?
Paavali Jeesuksen tavoin käytti sapatin evankeliointiin ja hyvän tekemiseen, koska silloin juutalaiset olivat koolla. Uskovien kokous ja ehtoollinen tapahtui UT:n mukaan viikon 1. päivän illalla. Eikö meidän tule tehdä samoin ?Jos sinä jaat historian ja Raamatun sanoman osiin ja et enää välitä mitä sen kokonais-sanoma sanoo, silloin siinä voi käydä ihan kuinka vain - niinkuin on nähty - sillä osaksi juuri tästä syystä maailmassa on tänään tuhansia keskenään kinastelevia kirkkoja ja lahkoja.
Mielestäni on erittäin tärkeää että ymmärtää että Raamattu on "yksi sanoma" ja sen ennen Kristusta kirjoitetut kirjoitukset, joihin Jeesuskin aina vetosi kirjoituksista ja profeetoista puhuessaan, ovat omalla tavallaan osa yhtä ja samaa Raamatun kokonaisuutta. Se mitä tapahtui ennen Kristusta ja jälkeen Kristuksen muodostavat yhden kokonaisuuden ja ovat yhtä ja samaa ihmiskunnan historiaa myös uskonnollisessa mielessä. Juutalaisen kalenterin mukaan me elämme vuotta 5775 ja jo sen havaitseminen tuo erilaisen tunteen kuin että eläisimme vuotta 2015 - Raamatun tapahtumat eivät alkanutkaan vain noin 2000 vuotta sitten vaan kohta 6000 vuotta sitten. - Exadventistiparka
Näin-se-on kirjoitti:
Jos sinä jaat historian ja Raamatun sanoman osiin ja et enää välitä mitä sen kokonais-sanoma sanoo, silloin siinä voi käydä ihan kuinka vain - niinkuin on nähty - sillä osaksi juuri tästä syystä maailmassa on tänään tuhansia keskenään kinastelevia kirkkoja ja lahkoja.
Mielestäni on erittäin tärkeää että ymmärtää että Raamattu on "yksi sanoma" ja sen ennen Kristusta kirjoitetut kirjoitukset, joihin Jeesuskin aina vetosi kirjoituksista ja profeetoista puhuessaan, ovat omalla tavallaan osa yhtä ja samaa Raamatun kokonaisuutta. Se mitä tapahtui ennen Kristusta ja jälkeen Kristuksen muodostavat yhden kokonaisuuden ja ovat yhtä ja samaa ihmiskunnan historiaa myös uskonnollisessa mielessä. Juutalaisen kalenterin mukaan me elämme vuotta 5775 ja jo sen havaitseminen tuo erilaisen tunteen kuin että eläisimme vuotta 2015 - Raamatun tapahtumat eivät alkanutkaan vain noin 2000 vuotta sitten vaan kohta 6000 vuotta sitten.Raamattu on yksi sanoma, mutta meille jokaiselle ei ole tarkoitettu ohjeeksi rakentaa arkkia. Samoin, meille jokaiselle ei ole tarkoitettu ympärileikkaus, vaikka taas Aabrahamin usko on meille esimerkkinä. Uusi liitto on UUSI liitto.
Etkö ymmärrä mistä Paavali puhui ?
1 Kor 10:11 "Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut."
Hepr 8:13 "Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."
Tai mistä Jeesus puhui ?
Matt 9:"16 Ei kukaan pane vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan, sillä semmoinen täytetilkku repii palasen vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
17 Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät."" - Rauha.maassa
JarmoEklund kirjoitti:
saku567
28.4.2015 00:10
Mitä päivää tulis pitää pyhänä noudatettaessa Jumalan lain neljättä käskyä?Tätä miettivät monet....ja ikävä kyllä vielä useammat omaksi turmiokseen heittävät asian kokonaan pois mielestään.
Ei mitään päivää, mikäli tarkoitat viikonpäiviä. Seitsemäs päivä on pitämättä edelleen, joka on se levon päivä, tuhatvuotinen päivä, jolloin Jumala lepää. tästä syystä jos kaikki pahimmatkin vanhan testamentin viittaukset liität "lepopäivä" lauseenseen "tuhatvuotinen Jeesuksen valtakunta" saat täysin inhimillisen selityksen kaikille koville sanoille, joista Raamattu puhuu ja minkä takia Raamattua arvostellaan julmuudesta. Se joka ei sapattia vietä, se tapetaan. PISTE. Kukaan ei pääse tuhatvuotiseen valtakuntaan viettämään lepopäivää, joka ei ole pessyt vaatteitaan karitsan veressä.Voisin ymmärtää tuon kirjoituksesi eräänlaisena "osa-totuutena" - sillä se on valitettavasti kirjoitettu ihmismielen mukaan ja siksi siitä puuttuu henhellisyys ja se supistuu jonkinlaiseksi ihmisen jorinaksi. Mutta olet oikeassa 1000 vuotinen sapatti on tulossa - aika jolloin maakin saa sapattinsa - kaiken riiston ja turmelluksen jälkeen.
Meidän ei pidä kuitenkaan unohtaa että Jumala on hyvä ja armollinen ihmisiä kohtaan myös silloin kun ihminen ei ole. Exadventistiparka kirjoitti:
Raamattu on yksi sanoma, mutta meille jokaiselle ei ole tarkoitettu ohjeeksi rakentaa arkkia. Samoin, meille jokaiselle ei ole tarkoitettu ympärileikkaus, vaikka taas Aabrahamin usko on meille esimerkkinä. Uusi liitto on UUSI liitto.
Etkö ymmärrä mistä Paavali puhui ?
1 Kor 10:11 "Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut."
Hepr 8:13 "Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."
Tai mistä Jeesus puhui ?
Matt 9:"16 Ei kukaan pane vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan, sillä semmoinen täytetilkku repii palasen vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
17 Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät.""Hyvä että sinulla riittää huolta näistä opillisesti harhautuneista ja jaksat ohjata asiallisen pitkämielisesti...
Rauha.maassa kirjoitti:
Voisin ymmärtää tuon kirjoituksesi eräänlaisena "osa-totuutena" - sillä se on valitettavasti kirjoitettu ihmismielen mukaan ja siksi siitä puuttuu henhellisyys ja se supistuu jonkinlaiseksi ihmisen jorinaksi. Mutta olet oikeassa 1000 vuotinen sapatti on tulossa - aika jolloin maakin saa sapattinsa - kaiken riiston ja turmelluksen jälkeen.
Meidän ei pidä kuitenkaan unohtaa että Jumala on hyvä ja armollinen ihmisiä kohtaan myös silloin kun ihminen ei ole.Älä ymmärrä... Jeesus Kristus on ainoa tie joka vie sinne mistä puhuttiin.
- huomaa-tämä
Rauha.maassa kirjoitti:
Voisin ymmärtää tuon kirjoituksesi eräänlaisena "osa-totuutena" - sillä se on valitettavasti kirjoitettu ihmismielen mukaan ja siksi siitä puuttuu henhellisyys ja se supistuu jonkinlaiseksi ihmisen jorinaksi. Mutta olet oikeassa 1000 vuotinen sapatti on tulossa - aika jolloin maakin saa sapattinsa - kaiken riiston ja turmelluksen jälkeen.
Meidän ei pidä kuitenkaan unohtaa että Jumala on hyvä ja armollinen ihmisiä kohtaan myös silloin kun ihminen ei ole.Totta on olemassa asioita jotka kuuluvat menneisyyteen - mutta Jumalan laki ei ole menneisyyttä vaan aina voimassa.
5 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi..
- Raamattu
JoAbrahamin sanotaan olleen kuuliainen Jumalan laille,koska Jumala totesi hänestä:"Abraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä,mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni,määräykseni ja lakini"
- Exadventistiparka
Raamattu ilmoittaa lain tosin annetuksi 430 vuotta jälkeenpäin, joten otaksumasi mukaan Aabrahamilla oli varmasti siis myös temppeli ja leeviläisiä pappeina ?
Vai johtuisikohan siitä, että tässä kenties tarkoitetaan myöhemmin Mooseksen kautta annetun lain kahta tärkeintä käskyä, jotka ilmaisevat Jumalan lain tärkeimmät periaatteet ?
Asiasta voidaan puhua vaikka satoja sivuja tekstiä, siteerata Raamatun kaikki jakeet ja spekuloida niitä, muttei se mikään kumoa yhtä asiaa, Jeesus on herra! Jeesuksen veri on ainoa merkittävä asia millä todellisesti on merkitystä. Laki tehtiin ihmisille jotka haluvivat tietää mikä on oikein ja mikä väärin. Jopa tämän päivän lainoppineet ymmärtävät lauseen, "laki ei ole rehellisiä varten" ja siksi laki ei ole Jumalan lapsia varten laadittu, vaan uppiniskaista Israelin kansaa. Eihän Jeesus lakia pois tullut viemään, vaan täyttämään sen ja siksi vain Jeesuksella on merkitystä, kaikki muu on turhaa, niin sapatit kuin muutkin.
Tämän sanottua koko adventistivanhollisuus hyökkää kimppuuni, että kuomoan lain. JUURIHAN MINÄ SANOIN, ettei lakia ole kumottu ja juuri siksi Paavalilla oli tapana toistella lausetta "kuten teettekin. Ihmisen ei ole hyvä tehdä pahaa, vaan sen liha sitä tekee silti kaiken aikaa. Mikään muu ei korvaa tätä syntiuhria, kuin Jeesus Kristus. Vaikka kuinka yrittäisit, et ole täydellinen. Jeesus jopa itse sanoi häntä hyväksi kutsuttaessa, kun hän joutui lihaksi tulemaan, ettei hän ole hyvä, vaan Jumala yksi voi olla. Hän saattoi olla lihassa synnitön, vaan ei hyvä. Miettikää näitä asioita.- Lakiko-turha
oi sinua mies - että koko Raamattu onkin turhaa ? etää joku edes voi puhua tuolla tavalla ?? se on ainakin minulle aika kumma asia. Nyt Jumala on antanut ihmisille Raamatun jossa kerrotaan asioita joita ei missään muualla kerrota ... ja se onkin ihan turhaa .. ???herra Eklundille - voi että. Maailman viisaat ja tyhmät ovat tutkineet Sanaa kautta aikojen ja sekin on ihan turhaa?? Ymmärrätköhän sinä edes mitä Jeesuksen veri tarkoittaa ? että se kuvaa sitä Jeesuksen elämää jonka hän antoi lunnaaksi maailman synneistä --- ja juuri Jumalan ikuinen laki kertoo syyn miksi tämä oli välttämätöntä jotta ihmiset voisivat saada armon sen sijaan että he olisivat lain tuomion alla. Ei Jumalan laki voi koskaan lakata vaikuttamasta ihmisten elämään, joka sellaista luulee ei ole ymmärtänyt mitä Jumalan lailla tarkoitetaan.
Todetaan vain että sellaiset asiat kun esimerkiksi mystiikka ja ihmeet ovat monen uskovaisten elämässä asioita joiden sanotaan todistavan Jumalasta, mutta samaan aikaan hylätään Jumalan antama sana turhana ja pannaan kaikki toivo Jeesuksen vereen, vaikka on kyseenalaista että edes ymmärretään mitä sillä tarkoitetaan.
Toiseksi: Etkö ti´ osiaan ymmärrä että Jumalan lakia ei "keksitty" - Se on ikuinen ja aina ollut ja tulee aina olemaankin . niin turhaksi kuin sinä sen lasketkin. Toiseksi se on juuri Jumalan laki joka on Jeesuksen todistaa että Jeesuksen elämä voi toimia ihmiskunnan syntien lunastuksena.
Ei se että laki on ikuinen tarkoita että sen tajuavat uskoisivat olevansa ilman syntiä - se on juuri PÄIN VASTOIN, juuri Jumalan laki ihmisessä osoittaa synnin - jos poistat lain silloin et näe omaa syntisyyttäsi. Kun monet nykyajan uskovaiset panevat toivonsa Jeesukseen - mikä on heidän perimmäinen syynsä siihen ? Onko se pelko helvetistä vai onko se todellinen halu olla Jumalan yhteydessä ? Jos se on halu olla Jumalan yhteydessä .. niin se ei ole madollista jos et tunnusta Jumalaa sellaiseksi kuin Jumalan On.. Ja juuri laki kertoo minkälainen Jumala On.
Jumala on Henki (Joh. 4:24) Laki on hengellinen (Room. 7:14)
Jumala on rakkaus (1. Joh. 4:8) Laki on rakkaus (Matt. 22:37-40)
Jumala on totuus (Joh. 14:6) Laki on totuus (Ps. 119:142)
Jumala on vanhurskas (5. Moos. 32:4) Laki on vanhurskas (Ps. 119:172))
Jumala on pyhä (Jes. 6:3) Laki on pyhä (Room. 7:12)
Jumala on täydellinen (Matt. 5:48) Laki on täydellinen (Ps. 19:8)
Jumala on hyvä (Luuk. 18:19) Laki on hyvä (Room. 7:12)
Jumala on muuttumaton (Jaak. 1:17) Laki on muuttumaton (Matt. 5:18) - Exadventistiparka
Lakiko-turha kirjoitti:
oi sinua mies - että koko Raamattu onkin turhaa ? etää joku edes voi puhua tuolla tavalla ?? se on ainakin minulle aika kumma asia. Nyt Jumala on antanut ihmisille Raamatun jossa kerrotaan asioita joita ei missään muualla kerrota ... ja se onkin ihan turhaa .. ???herra Eklundille - voi että. Maailman viisaat ja tyhmät ovat tutkineet Sanaa kautta aikojen ja sekin on ihan turhaa?? Ymmärrätköhän sinä edes mitä Jeesuksen veri tarkoittaa ? että se kuvaa sitä Jeesuksen elämää jonka hän antoi lunnaaksi maailman synneistä --- ja juuri Jumalan ikuinen laki kertoo syyn miksi tämä oli välttämätöntä jotta ihmiset voisivat saada armon sen sijaan että he olisivat lain tuomion alla. Ei Jumalan laki voi koskaan lakata vaikuttamasta ihmisten elämään, joka sellaista luulee ei ole ymmärtänyt mitä Jumalan lailla tarkoitetaan.
Todetaan vain että sellaiset asiat kun esimerkiksi mystiikka ja ihmeet ovat monen uskovaisten elämässä asioita joiden sanotaan todistavan Jumalasta, mutta samaan aikaan hylätään Jumalan antama sana turhana ja pannaan kaikki toivo Jeesuksen vereen, vaikka on kyseenalaista että edes ymmärretään mitä sillä tarkoitetaan.
Toiseksi: Etkö ti´ osiaan ymmärrä että Jumalan lakia ei "keksitty" - Se on ikuinen ja aina ollut ja tulee aina olemaankin . niin turhaksi kuin sinä sen lasketkin. Toiseksi se on juuri Jumalan laki joka on Jeesuksen todistaa että Jeesuksen elämä voi toimia ihmiskunnan syntien lunastuksena.
Ei se että laki on ikuinen tarkoita että sen tajuavat uskoisivat olevansa ilman syntiä - se on juuri PÄIN VASTOIN, juuri Jumalan laki ihmisessä osoittaa synnin - jos poistat lain silloin et näe omaa syntisyyttäsi. Kun monet nykyajan uskovaiset panevat toivonsa Jeesukseen - mikä on heidän perimmäinen syynsä siihen ? Onko se pelko helvetistä vai onko se todellinen halu olla Jumalan yhteydessä ? Jos se on halu olla Jumalan yhteydessä .. niin se ei ole madollista jos et tunnusta Jumalaa sellaiseksi kuin Jumalan On.. Ja juuri laki kertoo minkälainen Jumala On.
Jumala on Henki (Joh. 4:24) Laki on hengellinen (Room. 7:14)
Jumala on rakkaus (1. Joh. 4:8) Laki on rakkaus (Matt. 22:37-40)
Jumala on totuus (Joh. 14:6) Laki on totuus (Ps. 119:142)
Jumala on vanhurskas (5. Moos. 32:4) Laki on vanhurskas (Ps. 119:172))
Jumala on pyhä (Jes. 6:3) Laki on pyhä (Room. 7:12)
Jumala on täydellinen (Matt. 5:48) Laki on täydellinen (Ps. 19:8)
Jumala on hyvä (Luuk. 18:19) Laki on hyvä (Room. 7:12)
Jumala on muuttumaton (Jaak. 1:17) Laki on muuttumaton (Matt. 5:18)"oi sinua mies - että koko Raamattu onkin turhaa ? etää joku edes voi puhua tuolla tavalla ?? se on ainakin minulle aika kumma asia. Nyt Jumala on antanut ihmisille Raamatun jossa kerrotaan asioita joita ei missään muualla kerrota ... ja se onkin ihan turhaa .. ???herra Eklundille - voi että. "
Tyypillistä legalistin panettelua. Jarmo ei sano että laki on turha, eikä vähimmässäkään määrin kiistä Raamatun ilmoituksia, mutta sinä annat Jarmosta kuvan ymmärtämättömänä ihmisenä, jota ei kannattaisi kuunnella.
Jarmo toi esille asian ytimen.
"Asiasta voidaan puhua vaikka satoja sivuja tekstiä, siteerata Raamatun kaikki jakeet ja spekuloida niitä, muttei se mikään kumoa yhtä asiaa, Jeesus on herra! Jeesuksen veri on ainoa merkittävä asia millä todellisesti on merkitystä. "
Sinä saat noudattaa lakiasi ihan 24/7 ilman Jeesusta ja Hänen työtään, mutta sillä et pääse piiruakaan lähemmäs Jumalaa.
Jarmo, kiitos että tuot esille asian ytimen. "Eihän Jeesus lakia pois tullut viemään, vaan täyttämään sen ja siksi vain Jeesuksella on merkitystä, kaikki muu on turhaa, niin sapatit kuin muutkin."
Jeesus täytti lain ja lunasti meidät lain alaisuudesta, lapseuteen. Hän on lain ja sapatinkin Herra. Jeesuksen rinnalla KAIKKI muu on turhaa. - Exadventistiparka
Exadventistiparka kirjoitti:
"oi sinua mies - että koko Raamattu onkin turhaa ? etää joku edes voi puhua tuolla tavalla ?? se on ainakin minulle aika kumma asia. Nyt Jumala on antanut ihmisille Raamatun jossa kerrotaan asioita joita ei missään muualla kerrota ... ja se onkin ihan turhaa .. ???herra Eklundille - voi että. "
Tyypillistä legalistin panettelua. Jarmo ei sano että laki on turha, eikä vähimmässäkään määrin kiistä Raamatun ilmoituksia, mutta sinä annat Jarmosta kuvan ymmärtämättömänä ihmisenä, jota ei kannattaisi kuunnella.
Jarmo toi esille asian ytimen.
"Asiasta voidaan puhua vaikka satoja sivuja tekstiä, siteerata Raamatun kaikki jakeet ja spekuloida niitä, muttei se mikään kumoa yhtä asiaa, Jeesus on herra! Jeesuksen veri on ainoa merkittävä asia millä todellisesti on merkitystä. "
Sinä saat noudattaa lakiasi ihan 24/7 ilman Jeesusta ja Hänen työtään, mutta sillä et pääse piiruakaan lähemmäs Jumalaa.
Jarmo, kiitos että tuot esille asian ytimen. "Eihän Jeesus lakia pois tullut viemään, vaan täyttämään sen ja siksi vain Jeesuksella on merkitystä, kaikki muu on turhaa, niin sapatit kuin muutkin."
Jeesus täytti lain ja lunasti meidät lain alaisuudesta, lapseuteen. Hän on lain ja sapatinkin Herra. Jeesuksen rinnalla KAIKKI muu on turhaa.Laajentaisin vielä tuota kirjoittamaani:
Sinä saat noudattaa lakiasi ihan 24/7, mutta lain noudattamisella et pääse piiruakaan lähemmäs Jumalaa, et juutalaisena, et pelastettuna etkä pakanana.
Näin sen vuoksi, että Jeesus on tie, totuus ja elämä. Kukaan ei pääse lähemmäs Isää kuin Jeesuksen kautta. Ef 2:
"14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418