Suomi kaupungistuu huimaa vauhtia

Käynnissä on valtava murros, ja jo varsin läheisessä tulevaisuudessa meillä tulee olemaan korkeintaan 10 kaupunkiseutua, joilla asuu ja työskentelee valtaosa suomalaisista ja niillä tuotetaan väestömäärän suhdetta suurempikin osuus bruttokansantuotteestamme. Näin uskovat asiaa tutkineet kokenut kunnallispoliitikko Osmo Soininvaara ja Suomen muuttoliikettä tutkinut Timo Aro. Miksipä emme uskoisi noita asiaan kauan paneutuneita miehiä.

Tässä suoraan linkkikirjoituksesta: ”Suomen 14 suurimmalla kaupunkiseudulla asuu nyt jo useampi kuin kaksi kolmesta suomalaisesta. Näiden kaupunkikeskuksien väestö on vuoden 1990 jälkeen kasvanut 685 000 ihmisellä. Se on karkeasti yhden Helsingin ja Vaasan verran väkeä. Samaan aikaan muualta Suomesta on poistunut noin Oulun verran ihmisiä, 203 000 henkilöä”.

Vielä suoraa jatkoa linkkikirjoituksesta: ”Väestön lisäksi myös talous keskittyy samojen kaupunkiseutujen ympärille. Neljällätoista kaupunkiseudulla on 74 prosenttia kaikista maan työpaikoista ja niissä syntyy yhtä suuri osuus koko Suomen bruttokansantuotteesta. Yksistään Helsingin seutu tuottaa 35 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta”.

Helsingin seutu tuottaa siis 35 % Suomen bruttokansantuotteesta, väestömääräänsäkin huomattavasti suuremman osan. Huomatkaa tuo te eräät, jotka olette olleet täällä sitä mieltä, että tämä seutu elää maaseudun siivellä!

Kaupunkiseudut ovat ne, jotka vievät taloutta eteenpäin. Niin meillä kuin muuallakin maailmassa. Noin näkevät ja tietävät tutkijat. Maailmassa koko taloudellinen kasvu tapahtuu kaupungeissa tällä hetkellä, sanoo Soininvaara, ja varmaan on oikeassa.

Nyt meillä on 14 kasvavaa kaupunkiseutua. Vastaisuudessa tarvitaan vain 10, jotta niiden tuottavuus olisi optimaalista. Helsingin seudun lisäksi tarvitaan ykkösketjuun Tampere, Turku ja Oulu ja kakkosketjuun Jyväskylä, Kuopio, Vaasa, Seinäjoki ja Lahti, nuo kaikki lähiseutuineen. Noin näkevät tutkijat, eikä se ole heillä vain mielipide, vaan tutkitun ja nähdyn tuottama perusteltu päätelmä.

Suurimmat ja tuottavimmat kaupunkiseudut ovat nyt suurimman ja yhä kiihtyvän kasvupaineen alaisina. Helsinki on niistäkin tietysti omaa luokkaansa. Tänne olisi paljon enemmän tulijoita ja olisi hyvä, jos pääsisivät tulemaan, koska tuottavuus on täällä suurinta, mutta suuri este sille on asuntojen puute. VTT:n mukaan Helsingin seudulla on nyt 20 000 asunnon vaje. Toivottavasti tuokin korjaantuu pian, sillä valtaisa rakennusbuumihan täällä on nyt käynnissä. Jospa sitten asuntojen hinnatkin hieman tasaantuisivat. Nythän tilanne on se, että jos jossain maaseudulla myy omalla, isolla tontilla sijaitsevan ison omakotitalon, sen myyntirahalla vaivoin saa täältä kerrostalokaksion.

Lukekaapa lisää tuosta (kannattaa lukea myös sen jatkona oleva kirjoitus):

https://www.uusisuomi.fi/natiivi/hypo-tutkimus/203116-kaynnissa-valtava-murros-suomeen-korkeintaan-10-kaupunkiseutua

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinhän se menee. Helsinki-Pääkaupunkiseutu, Tampere-Hämeenlinna-Lahti, Jyväskylä-Kuopio, Turku-Pori, Oulu-Kemi-Kokkola. Noin esimerkkeinä. Maamme mataline korkeuseroineen olisi kuin tehty nopeammille ja paremmille raideyhteyksille.

      • Tämä on hyvä ja rohakiseva uutinen myös ajatellen "Auringonlaskun puoluetta" Keskustaa.


    • NäinStadissa

      Suomi varmasti kaupungistuu, mutta tahti on arvioitu aivan väärin.

      Soininvaara on Suomen nurkkakuntaisin kyläpoliitikko, hänen näkökulmansa ei riitä kattamaan edes koko Helsinkiä, vaan vain sen keskusta-alueen, n. 3 km säteelle Rautatientorilta ulottuvan vyöhykkeen. Jo Keskuspuisto on hänelle sellaista periferiaa, joka voidaan tuhota, itäisistä kapunginosista hön ei piittaa mitään. Mauri Pekkarinen on kosmopoliitti Soininvaaraan verrattuna, niin kapea on Osmon tulokulma.

      Luotan tuollaisia Soininvaaroja enemmän esim Helsingin Yliopiston Kaupunkimaantieteen professoriin, joka arvostelee aika kärkevästi juurikin tuota soininvaaralaista käsitystä:

      http://www.rakennuslehti.fi/2015/04/mari-vaattovaara-on-huolissaan-helsingin-vetovoimasta/

      Vaattovaaran mukaan Helsinki on vetovoimainen vain virolaisten rakennusmiesten tai afrikkalaisten turvapaikanhakioiden silmissä. Korkeasti koulutettuja länsimaisia asiantuntijoita Helsini ei innosta. Aika karua tekstiä asiaa tutkineelta professorilta. Tekeillä oleva yleiskaava saa yhtälailla tylyn tuomion.

      Tuo Soininvaaran ja Aron tutkimus on tilastotieteellinen tutkimus (molemmat ovat tilastotieteilijöitä koulutukseltaan) ja se näkyy. Vaattovaara sen sijaan lähestyy asiaa kaupunkilaisten ja kaupungin vetovoimaisuuden kautta. Eikä hyvältä näytä, ainakaan Helsingin osalta.

      Tampere esimerkiksi on lähtenyt aivan toisella tavalla tekemään tulevaisuuden kaupunkia. Siellä toteutetaan keskustan välittömään tuntumaan laajaa kokonaisuutta, jossa ei pyritä estämään jonkun ihmisryhmän käyttäytymispreferenssejä ja suosimaan toisten, vaan kaikkille tarjotaan mahdollisuutta tuntea kaupunki omaksi.

      Helsinkiähän yritetään kehittää lähinnä hipstereille suunnatuksi kaupungiksi, jossa esim. omalla autolla liikkuminen tehdään lähes mahdottomaksi. Ikävä kyllä, se BMW:llä ajeleva nuori perheenisä tai -äiti on juuri sitä parasta ja maksukykyisintä joukkoa, joka ylläpitää kaupallisia palveluja ja maksaa veroja kaupungin kassaan. Polkupyöräilevä kymmenennen vuoden humastiopiskelija tai yliopiston assistentti ei juuri muuta aikaansaa kuin kuluttaa yhteiskunnan varoja. Silti kaupunkia kehitetän heidän näkökulmastaan. Nuo "maksavat asiakkaat" siirtyvät jonnekin jossa heidän tarpeensa huomioidaan.

      Tampere tulee voittamaan vetovoimaisuus kisan, Helsinki jää kehityksessä altavastaajaksi.

      • OikeistoSosDem

        Tämä voi olla vähän ikävästi ja karrikoiden sanottu. Tuon punavihreän hipsteriporukan juuret ovat 1970-luvun stalinismissa. Tälle porukalle on tyypillistä arvostella poliittisia päättäjiä kelvottomiksi tai ajastaan jälkeen jääneiksi. Äänestämään nämä eivät välttämättä viitsi lähteä. Che Guevaran ja Leninin kaltaiset murhamiehet ovat niiden idoleita.
        Mutta mitä asiaan mennäkseni tehdään ylimitoitetulle ja kaiken kritiikin ulkopuolelle kanonisoidulle maataloudelle sekä 3000-5000 asukkaan Kepulaisille "kaupungeille".


      • Näkökulma tuokin, siis tuolla Vaattovaaralla. ihan oikeitakin ongelmia hän tuo esille, mutta kyllä kirjoituksensa on vähintään yhtä asenteellinen ja asenteellisempikin kuin ovat nuo Soininvaaran ja Aron näkemykset. Yhdysvalloissakin opiskellut ja opettanutkin tuo tohtorisnainen on, mutta vaikuttaisikohan taustalla asenteihinsa se, että pohjoisen tyttöjä hän alkujaan on.

        Ei todellakaan ole aihetta huolestumiseen Helsingin vetovoiman suhteen, sillä tulijoitahan tänne olisi paljon enemmän kuin kaupunki voi vastaanottaa.

        Helsingin Keskuspuiston laidassa asuvana olen kyllä Vaattovaaran kanssa samaa mieltä siitä, että Keskuspuistoa ei saisi nyrhiä asuntorakentamiselle, jollainen aikomus nyt jossain määrin on. Pitäisi tiivistää jo rakennettuja alueita ja kerrostaloalueilla pitäisi rakentaa korkeampia taloja. Toki tuo tiivistäminenkin tuo omia ongelmiaan, mm. liikenteen suhteen, mutta sittenkin se olisi parempi ratkaisu. Helsinki on vielä varsin väljään rakennettu kaupunki maailman suuriin kaupunkeihin verrattuna.


    • Noista kahdesta, Osmo Soininvaarasta ja Timo Arosta, Aron näkemykset ovat huomattavasti perustellumpia.

      Soininvaaran näkemys kasvuneliöstä Vaasa–Tampere–Helsinki–Turku–Pori on suorastaan kummallinen. Noista kaupungeistahan ei saa neliötä millään, jokin suunnikas paremminkin. Lisäksi Porin ja Vaasan väli on suhteellisen harvaan asuttu alue, jolla on pituutta parisataa kilometriä sisältäen ummikkoruotsalaista kielirajaakin toistasataa kilometriä. Ainoa liikenneyhteys on valtatie 8. Ei siellä mitään väestönlisäystä tai edes keskimääräistä suurempaa kehitystä tapahdu.

      • Joulun tienoilla esitin ajatuksen luotijunista joka luonnollisesti edellyttäisi rataverkoston uusimista.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Joulun tienoilla esitin ajatuksen luotijunista joka luonnollisesti edellyttäisi rataverkoston uusimista.

        Minä taas silloin muistutin, että maamme päärataa uusitaan parhaillaan väliltä Seinäjoki-Oulu nopeuteen 200 km/h, jota täkäläisissä oloissa voidaan jo kutsua luotijunanopeudeksi.


      • Minä kyllä ymmärrän toisin Soininvaaran näkemyksen tuossa asiassa. Ei hän tarkoita, että koko tuo "neliö" olisi kasvuneliötä, vaan kasvu tapahtuisi siihen kuuluvissa kaupungeissa. Ruotsinkielinen Pohjanmaan rannikko ainakin pysyy harvaan asuttuna siksikin, kun sikäläiset kuntapoliitikot enempää kuin asukkaatkaan eivät halua sinne suomenkielistä väestöä niin, että ruotsinkielen asema siellä tulisi uhatuksi.


      • kapi_ kirjoitti:

        Minä kyllä ymmärrän toisin Soininvaaran näkemyksen tuossa asiassa. Ei hän tarkoita, että koko tuo "neliö" olisi kasvuneliötä, vaan kasvu tapahtuisi siihen kuuluvissa kaupungeissa. Ruotsinkielinen Pohjanmaan rannikko ainakin pysyy harvaan asuttuna siksikin, kun sikäläiset kuntapoliitikot enempää kuin asukkaatkaan eivät halua sinne suomenkielistä väestöä niin, että ruotsinkielen asema siellä tulisi uhatuksi.

        Joka tapauksessa Aron näkemys on moninaisempi ja perustellumpi.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Joka tapauksessa Aron näkemys on moninaisempi ja perustellumpi.

        Detaljeista voidaan keskustella mutta asian ydin on se että Suomi tarvitsee seuraavan kymmenen vuoden sisään nopean kaupungistumisen ja elinkeinorakenteen muutoksen. Näen kaupungistumiseen kuuluvan gettoutumisen pelkästään hyvänä asiana esim. joustavan työvoiman vuoksi. Maataloudesta vapautuva väestö voisi olla tällaista joustavaa halpatyövoimaa.


      • TotuusTuostakin

        Soininvaara on äärimmäisen nurkkapatrioottinen citypoliitikko, jolle esim kaikki tuotannollinen toiminta on täysin vierasta. Se selittää hänen hyvinkin oudot ajatuksenjuoksut, kun kaikki pohjaa vain Helsingin kantakaupungin, ja siitäkin vain sen ytimen, lähtökohtiin, ei lopputuloskaan ole kovin yleispätevä.

        Soininvaaran vastapari voisi olla Teuvo Hakkarainen, jolla taas on äärimmäisen nurkkapatrioottinen maaseutulähestymiskulma. Edustavat kumpikin omia äärilaitojaan.

        Suomen taloudessa on muutama valonpilkahdus. Turun laivatilaukset, Uudenkaupungin autotehtaan kasvu, Valmetin uudet tilaukset ja metsäteollisuuden uusien investointien suuntautuminen kotimaahan. Kasvua on niin tuolla Vaasa–Tampere–Helsinki–Turku–Pori alueella kuin sen ulkopuolella. Äänekoski, ja muut metsäteollisuusinvestoinnit, Kemin suunniteltu biojalostamo, UMP:n vastaava Lappeenrannassa jne.

        Viennin kasvua ajatellen tuon Helsingin voi jättää pois tuosta Soininvaran "neliöstä". Vientiteollisuus kasvaa muualla. Viennin veto saa kuintekin aikaan kotimaan kysynnän kasvua, joka taas ruokkii Helsinkiä. Näin välillisesti Helsinki saa kasvusta osansa, polttoaineena toimii kuitenkin nuo hyvät viennin tuulet.


      • TotuusTuostakin kirjoitti:

        Soininvaara on äärimmäisen nurkkapatrioottinen citypoliitikko, jolle esim kaikki tuotannollinen toiminta on täysin vierasta. Se selittää hänen hyvinkin oudot ajatuksenjuoksut, kun kaikki pohjaa vain Helsingin kantakaupungin, ja siitäkin vain sen ytimen, lähtökohtiin, ei lopputuloskaan ole kovin yleispätevä.

        Soininvaaran vastapari voisi olla Teuvo Hakkarainen, jolla taas on äärimmäisen nurkkapatrioottinen maaseutulähestymiskulma. Edustavat kumpikin omia äärilaitojaan.

        Suomen taloudessa on muutama valonpilkahdus. Turun laivatilaukset, Uudenkaupungin autotehtaan kasvu, Valmetin uudet tilaukset ja metsäteollisuuden uusien investointien suuntautuminen kotimaahan. Kasvua on niin tuolla Vaasa–Tampere–Helsinki–Turku–Pori alueella kuin sen ulkopuolella. Äänekoski, ja muut metsäteollisuusinvestoinnit, Kemin suunniteltu biojalostamo, UMP:n vastaava Lappeenrannassa jne.

        Viennin kasvua ajatellen tuon Helsingin voi jättää pois tuosta Soininvaran "neliöstä". Vientiteollisuus kasvaa muualla. Viennin veto saa kuintekin aikaan kotimaan kysynnän kasvua, joka taas ruokkii Helsinkiä. Näin välillisesti Helsinki saa kasvusta osansa, polttoaineena toimii kuitenkin nuo hyvät viennin tuulet.

        Et ilmeisesti lukenut noita linkkikirjoituksia, kun sanot Soininvaaraa äärimmäisen nurkkapatrioottiseksi citypoliitikoksi. Kyllä hän kuten porilainen Arokin noissa kirjoituksissa huomattavasti Helsinkiä laajemmin asioita pohtivat, ja pohdinnoilleen heillä on vankka tuki tutkimustiedoissa, joihin he ovat perehtyneet.

        Laitanpa tähän muutaman leikkeen noista kirjoituksista; lukaisepa nyt ne, niin ehkä ymmärrät, mistä tässä on kyse:

        >>Suomen 14 suurimmalla kaupunkiseudulla asuu nyt jo useampi kuin kaksi kolmesta suomalaisesta. Näiden kaupunkikeskuksien väestö on vuoden 1990 jälkeen kasvanut 685 000 ihmisellä. Se on karkeasti yhden Helsingin ja Vaasan verran väkeä. Samaan aikaan muualta Suomesta on poistunut noin Oulun verran ihmisiä, 203 000 henkilöä.<<

        >>Porin kehittämispäällikkö, Suomen muuttoliikettä tutkinut Timo Aro on selvittänyt, että 14 kaupunkiseudulla on 74 prosenttia kaikista maan työpaikoista ja niissä syntyy yhtä suuri osuus koko Suomen bruttokansantuotteesta. Yksistään Helsingin seutu tuottaa 35 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta<<

        >>Teknologian tutkimuskeskus VTT:n viime vuonna toteuttaman tutkimuksen mukaan Helsingin seudulla on tällä hetkellä noin 20 000 asunnon vaje. Samaan aikaan haja-asutusalueella omakotitalon rakentaminen voi maksaa enemmän kuin mikä valmiin talon arvo asuntomarkkinoilla on.<<

        >>Aluekehityksen ja liikenneyhteyksien syvä symbioosi tulee entisestään korostumaan Suomessa. Se näkyy kasvavilla alueilla siinä, että on tehty hirveän isoja panostuksia kasvavien kaupunkiseutujen saavutettavuuteen ja sisäiseen liikkuvuuteen, Aro toteaa.

        Esimerkiksi nopea juna- ja moottoritieyhteys ovat synnyttäneet Helsingin ja Tampereen välille niin kutsutun kasvukäytävän. Sen vaikutuspiirissä olevat yritykset synnyttävät jo puolet kaikkien suomalaisyritysten liikevaihdosta.

        Samaan tapaan oikorata ja moottoritie ovat tuoneet Lahtea tiiviimmin kohti Helsingin seudun metropoliverkostoa, Aro ja Soininvaara pohtivat. Helsingin ja Turun välille suunniteltava pikaraideyhteys voi sekin synnyttää uuden kasvukäytävän.<<


      • Otsikko oli aika liioittelua.

        Kaupungistuminen tapahtuu sitä vauhtia kun kaupungit kaavoittavat, rakentajat rakentavat ja työpaikkoja löytyy.

        Teoreetikot voivat unelmoida mitä tahansa mutta todellisuus on toinen. Kaupungit ovat hitaita kaavoittajia ja asunnot ovat liian kalliita, suuri osa työpaikoista syntyy matalapalkkaisille. Heillä ei ole varaa ostaa asuntoa itselleen.

        VVO on AY liikkeen rahastusasutomaatti asumistuen muodossa rahastaa yhteiskuntaa.

        Markkinatalouden pitäisi hoitaa asia, mutta suuri osa työstä on niin pienipalkkaista ettei sillä elä ilman yhteiskunnan tukea mm. asumistuen muodossa.

        Kunnolla ansaitsevista kaikki eivät halua asua kaupungissa, ja suuri tuloisimmat suuntaavat oikeisiin kaupunkeihin kuten Lontoo jne.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Detaljeista voidaan keskustella mutta asian ydin on se että Suomi tarvitsee seuraavan kymmenen vuoden sisään nopean kaupungistumisen ja elinkeinorakenteen muutoksen. Näen kaupungistumiseen kuuluvan gettoutumisen pelkästään hyvänä asiana esim. joustavan työvoiman vuoksi. Maataloudesta vapautuva väestö voisi olla tällaista joustavaa halpatyövoimaa.

        Kappas, virtuaalinen demari kirjoittelee virtuaaliselta Rion matkaltaan.


      • TotuusTuostakin
        kapi_ kirjoitti:

        Et ilmeisesti lukenut noita linkkikirjoituksia, kun sanot Soininvaaraa äärimmäisen nurkkapatrioottiseksi citypoliitikoksi. Kyllä hän kuten porilainen Arokin noissa kirjoituksissa huomattavasti Helsinkiä laajemmin asioita pohtivat, ja pohdinnoilleen heillä on vankka tuki tutkimustiedoissa, joihin he ovat perehtyneet.

        Laitanpa tähän muutaman leikkeen noista kirjoituksista; lukaisepa nyt ne, niin ehkä ymmärrät, mistä tässä on kyse:

        >>Suomen 14 suurimmalla kaupunkiseudulla asuu nyt jo useampi kuin kaksi kolmesta suomalaisesta. Näiden kaupunkikeskuksien väestö on vuoden 1990 jälkeen kasvanut 685 000 ihmisellä. Se on karkeasti yhden Helsingin ja Vaasan verran väkeä. Samaan aikaan muualta Suomesta on poistunut noin Oulun verran ihmisiä, 203 000 henkilöä.<<

        >>Porin kehittämispäällikkö, Suomen muuttoliikettä tutkinut Timo Aro on selvittänyt, että 14 kaupunkiseudulla on 74 prosenttia kaikista maan työpaikoista ja niissä syntyy yhtä suuri osuus koko Suomen bruttokansantuotteesta. Yksistään Helsingin seutu tuottaa 35 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta<<

        >>Teknologian tutkimuskeskus VTT:n viime vuonna toteuttaman tutkimuksen mukaan Helsingin seudulla on tällä hetkellä noin 20 000 asunnon vaje. Samaan aikaan haja-asutusalueella omakotitalon rakentaminen voi maksaa enemmän kuin mikä valmiin talon arvo asuntomarkkinoilla on.<<

        >>Aluekehityksen ja liikenneyhteyksien syvä symbioosi tulee entisestään korostumaan Suomessa. Se näkyy kasvavilla alueilla siinä, että on tehty hirveän isoja panostuksia kasvavien kaupunkiseutujen saavutettavuuteen ja sisäiseen liikkuvuuteen, Aro toteaa.

        Esimerkiksi nopea juna- ja moottoritieyhteys ovat synnyttäneet Helsingin ja Tampereen välille niin kutsutun kasvukäytävän. Sen vaikutuspiirissä olevat yritykset synnyttävät jo puolet kaikkien suomalaisyritysten liikevaihdosta.

        Samaan tapaan oikorata ja moottoritie ovat tuoneet Lahtea tiiviimmin kohti Helsingin seudun metropoliverkostoa, Aro ja Soininvaara pohtivat. Helsingin ja Turun välille suunniteltava pikaraideyhteys voi sekin synnyttää uuden kasvukäytävän.<<

        Huomaatko yhden tärkeän asian?

        Kaikki nuo lainaamasi on imperfektissä, menneessä aikamuodossa.

        Milloinka kehitys on mennyt saman kaavan mukaan vuosikymmenestä toiseen?

        Ei koskaan.

        Soininvaara ja Aro siis ovat selvittäneet mitä on tapahtunut, ja vetävät siitä johtopäätöksen, että koska kehitys on heidän mielstään ollut hyvää, se jatkuu ennustettavissa olevan ajan samanlaisena tai kiihtyvänä.

        En epäile etteikö kaupungistuminen jatku. Mutta se ei jatku tuolla city-romantikkojen kavailemalla tavalla. City-romantikot vetävät nyt samanlaisia suuruudenhulluja suunnitelmia kuin Smith-Polvinen puoli vuosisataa sitten. Silloinen urbaani romantiikka tarkoitti, että moottoritiet vedetään kaupungin keskustaan kuten jenkeissä, kaiken piti olla suurta ja näyttävää. Nykyinen urbaani romantiikka kuvaa kaupunkibulevardeja joissa iloiset ihmiset ikuisessa auringonpaisteessa pyöräilevät korttelikauppaan ostamaan maitoa latteensa, istahtavat välillä puistokadun penkille, ja jos liikutaan kauemmas, se tapahtuu ratikalla. Kaikkialla on väljää, lumetonta, kiireetöntä.

        Autot on poistettu kokonaan, vaikka halutaa satoja tuhansia uusia asukkaita. Yhtälö on aivan käsittämätön. Nykyiselläänkin vajaa 600 000 ihmistä saa Helsingissä aikaan melkoisia ruuhkia, 200 000 lisäihmistä ei voi tarkoittaa, että ruuhkat poistuvat. Vaikka automäärä per capita laskisi, ei kokonaisautomäärä vähene. Eikä liikenne. Joukkoliikennettä ei vaan voida rakentaa niin paljoa lisää että se kattaisi lisääntyvän ihmismäärän liikenteen tarpeen, eikä Helsingin talvessa kovinkaan moni sillä fillarilla ala sotkemaan.

        Hesarissa oli tänään kuvaava artikkeli Helsingissä asuvien asumismenoista ja kuinka se syö muuta kulutusta. Se palveluyhteiskunta jonka varaan Helsinkiä nyt suunnitellaan, se tukehtuu kun asukkailla ei ole varaa hankkia niitä palveluita. Kaikki käytettävissä oleva raha menee asumiseen ja ns. pakollisiin kuluihin, lattea ei enää litkitä kahviloissa.

        Kaupunkien kasvun painopiste tuleekin olemaan muualla kuin eteläisessä Suomessa. Helsinki tukehduttaa tuolla city-romanttisella ajattelulla itsensä henkihieveriin, joilloin työpaikat alkavat hakeutumaan sinne, missä ihmisillä on paremmat asumisen ja liikkumisen mahdolisuudet. Jyväskylä-Oulu-Tampere-Kuopio ja niiden lähimaakunnat. Turku myös.


      • DV8_Diva_XOXO kirjoitti:

        Kappas, virtuaalinen demari kirjoittelee virtuaaliselta Rion matkaltaan.

        Lentokoneessa. Kyseessaä ei ole Rio de Janeiro vaan Porto Alegre maan eteläkärjessä.


      • TotuusTuostakin kirjoitti:

        Huomaatko yhden tärkeän asian?

        Kaikki nuo lainaamasi on imperfektissä, menneessä aikamuodossa.

        Milloinka kehitys on mennyt saman kaavan mukaan vuosikymmenestä toiseen?

        Ei koskaan.

        Soininvaara ja Aro siis ovat selvittäneet mitä on tapahtunut, ja vetävät siitä johtopäätöksen, että koska kehitys on heidän mielstään ollut hyvää, se jatkuu ennustettavissa olevan ajan samanlaisena tai kiihtyvänä.

        En epäile etteikö kaupungistuminen jatku. Mutta se ei jatku tuolla city-romantikkojen kavailemalla tavalla. City-romantikot vetävät nyt samanlaisia suuruudenhulluja suunnitelmia kuin Smith-Polvinen puoli vuosisataa sitten. Silloinen urbaani romantiikka tarkoitti, että moottoritiet vedetään kaupungin keskustaan kuten jenkeissä, kaiken piti olla suurta ja näyttävää. Nykyinen urbaani romantiikka kuvaa kaupunkibulevardeja joissa iloiset ihmiset ikuisessa auringonpaisteessa pyöräilevät korttelikauppaan ostamaan maitoa latteensa, istahtavat välillä puistokadun penkille, ja jos liikutaan kauemmas, se tapahtuu ratikalla. Kaikkialla on väljää, lumetonta, kiireetöntä.

        Autot on poistettu kokonaan, vaikka halutaa satoja tuhansia uusia asukkaita. Yhtälö on aivan käsittämätön. Nykyiselläänkin vajaa 600 000 ihmistä saa Helsingissä aikaan melkoisia ruuhkia, 200 000 lisäihmistä ei voi tarkoittaa, että ruuhkat poistuvat. Vaikka automäärä per capita laskisi, ei kokonaisautomäärä vähene. Eikä liikenne. Joukkoliikennettä ei vaan voida rakentaa niin paljoa lisää että se kattaisi lisääntyvän ihmismäärän liikenteen tarpeen, eikä Helsingin talvessa kovinkaan moni sillä fillarilla ala sotkemaan.

        Hesarissa oli tänään kuvaava artikkeli Helsingissä asuvien asumismenoista ja kuinka se syö muuta kulutusta. Se palveluyhteiskunta jonka varaan Helsinkiä nyt suunnitellaan, se tukehtuu kun asukkailla ei ole varaa hankkia niitä palveluita. Kaikki käytettävissä oleva raha menee asumiseen ja ns. pakollisiin kuluihin, lattea ei enää litkitä kahviloissa.

        Kaupunkien kasvun painopiste tuleekin olemaan muualla kuin eteläisessä Suomessa. Helsinki tukehduttaa tuolla city-romanttisella ajattelulla itsensä henkihieveriin, joilloin työpaikat alkavat hakeutumaan sinne, missä ihmisillä on paremmat asumisen ja liikkumisen mahdolisuudet. Jyväskylä-Oulu-Tampere-Kuopio ja niiden lähimaakunnat. Turku myös.

        Mitään city-romantiikaa ole vaan normaali yhteiskunnan kehityskulku. Romantisointiin syyllistyvät "Nurmijärvien" perään haikailijat.


      • kapi_ kirjoitti:

        Et ilmeisesti lukenut noita linkkikirjoituksia, kun sanot Soininvaaraa äärimmäisen nurkkapatrioottiseksi citypoliitikoksi. Kyllä hän kuten porilainen Arokin noissa kirjoituksissa huomattavasti Helsinkiä laajemmin asioita pohtivat, ja pohdinnoilleen heillä on vankka tuki tutkimustiedoissa, joihin he ovat perehtyneet.

        Laitanpa tähän muutaman leikkeen noista kirjoituksista; lukaisepa nyt ne, niin ehkä ymmärrät, mistä tässä on kyse:

        >>Suomen 14 suurimmalla kaupunkiseudulla asuu nyt jo useampi kuin kaksi kolmesta suomalaisesta. Näiden kaupunkikeskuksien väestö on vuoden 1990 jälkeen kasvanut 685 000 ihmisellä. Se on karkeasti yhden Helsingin ja Vaasan verran väkeä. Samaan aikaan muualta Suomesta on poistunut noin Oulun verran ihmisiä, 203 000 henkilöä.<<

        >>Porin kehittämispäällikkö, Suomen muuttoliikettä tutkinut Timo Aro on selvittänyt, että 14 kaupunkiseudulla on 74 prosenttia kaikista maan työpaikoista ja niissä syntyy yhtä suuri osuus koko Suomen bruttokansantuotteesta. Yksistään Helsingin seutu tuottaa 35 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta<<

        >>Teknologian tutkimuskeskus VTT:n viime vuonna toteuttaman tutkimuksen mukaan Helsingin seudulla on tällä hetkellä noin 20 000 asunnon vaje. Samaan aikaan haja-asutusalueella omakotitalon rakentaminen voi maksaa enemmän kuin mikä valmiin talon arvo asuntomarkkinoilla on.<<

        >>Aluekehityksen ja liikenneyhteyksien syvä symbioosi tulee entisestään korostumaan Suomessa. Se näkyy kasvavilla alueilla siinä, että on tehty hirveän isoja panostuksia kasvavien kaupunkiseutujen saavutettavuuteen ja sisäiseen liikkuvuuteen, Aro toteaa.

        Esimerkiksi nopea juna- ja moottoritieyhteys ovat synnyttäneet Helsingin ja Tampereen välille niin kutsutun kasvukäytävän. Sen vaikutuspiirissä olevat yritykset synnyttävät jo puolet kaikkien suomalaisyritysten liikevaihdosta.

        Samaan tapaan oikorata ja moottoritie ovat tuoneet Lahtea tiiviimmin kohti Helsingin seudun metropoliverkostoa, Aro ja Soininvaara pohtivat. Helsingin ja Turun välille suunniteltava pikaraideyhteys voi sekin synnyttää uuden kasvukäytävän.<<

        >>Esimerkiksi nopea juna- ja moottoritieyhteys ovat synnyttäneet Helsingin ja Tampereen välille niin kutsutun kasvukäytävän. Sen vaikutuspiirissä olevat yritykset synnyttävät jo puolet kaikkien suomalaisyritysten liikevaihdosta.

        Samaan tapaan oikorata ja moottoritie ovat tuoneet Lahtea tiiviimmin kohti Helsingin seudun metropoliverkostoa, Aro ja Soininvaara pohtivat. Helsingin ja Turun välille suunniteltava pikaraideyhteys voi sekin synnyttää uuden kasvukäytävän.<<

        Tuo oli yksi kohta artikkelissa, joka mietitytti, kun puhuttiin kaupunkiSEUDUISTA. Kaikki ymmärtävät jokseenkin samoin sanan "kaupunki", mutta "kaupunkiseutu" vaikuttaa melko tulkinnanvaraiselta asialta, jos sekä koko Helsingin ja Tampereen että Helsingin ja Turun välinen maaseutu lasketaan mukaan kaupunkiseutuun tai ainakin siinä yhteydessä puhuttavaan kasvukäytävään. Sinäkin Kapi olet usein puhunut kauniisti Salon ja Helsingin välissä olevasta idyllisestä maaseudusta.

        Ei minulla itsessään ole tuota tulkintaa vastaan. Olenhan yrittänyt selittää moneen kertaan niille, jotka uskovat vain kaupunkien kasvun tuomaan hyvinvointiin, että hyödyttäähän se mahdollinen kasvu myös ympäröivää maaseutua. Nykyaikana ei ole lainkaan ongelmallista asua maaseudulla ja käydä sieltä töissä joko lähimmässä tai kauempanakin olevassa kaupungissa. Työstä riippuen vaikka vuorotellen käytävän molemmissa päissä, asuen näiden välissä olevassa maalaiskylässä.


      • Riot.on.anaalissa
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Lentokoneessa. Kyseessaä ei ole Rio de Janeiro vaan Porto Alegre maan eteläkärjessä.

        Siis olet oikeasti kotona kumikulli poikittain perseessä ja kepupastaa spämmäät. HO,HOO,HOO.


      • Riot.on.anaalissa kirjoitti:

        Siis olet oikeasti kotona kumikulli poikittain perseessä ja kepupastaa spämmäät. HO,HOO,HOO.

        Leiki vain rauhassa kumikullisi kanssa. Tämä poika on pian perillä Vaimo kainalossa.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        >>Esimerkiksi nopea juna- ja moottoritieyhteys ovat synnyttäneet Helsingin ja Tampereen välille niin kutsutun kasvukäytävän. Sen vaikutuspiirissä olevat yritykset synnyttävät jo puolet kaikkien suomalaisyritysten liikevaihdosta.

        Samaan tapaan oikorata ja moottoritie ovat tuoneet Lahtea tiiviimmin kohti Helsingin seudun metropoliverkostoa, Aro ja Soininvaara pohtivat. Helsingin ja Turun välille suunniteltava pikaraideyhteys voi sekin synnyttää uuden kasvukäytävän.<<

        Tuo oli yksi kohta artikkelissa, joka mietitytti, kun puhuttiin kaupunkiSEUDUISTA. Kaikki ymmärtävät jokseenkin samoin sanan "kaupunki", mutta "kaupunkiseutu" vaikuttaa melko tulkinnanvaraiselta asialta, jos sekä koko Helsingin ja Tampereen että Helsingin ja Turun välinen maaseutu lasketaan mukaan kaupunkiseutuun tai ainakin siinä yhteydessä puhuttavaan kasvukäytävään. Sinäkin Kapi olet usein puhunut kauniisti Salon ja Helsingin välissä olevasta idyllisestä maaseudusta.

        Ei minulla itsessään ole tuota tulkintaa vastaan. Olenhan yrittänyt selittää moneen kertaan niille, jotka uskovat vain kaupunkien kasvun tuomaan hyvinvointiin, että hyödyttäähän se mahdollinen kasvu myös ympäröivää maaseutua. Nykyaikana ei ole lainkaan ongelmallista asua maaseudulla ja käydä sieltä töissä joko lähimmässä tai kauempanakin olevassa kaupungissa. Työstä riippuen vaikka vuorotellen käytävän molemmissa päissä, asuen näiden välissä olevassa maalaiskylässä.

        Okei, jos on niinkin kuin noissa alkuleikkeissä sanotaan, kannattaa huomata, mikä siinäkin on ydinsanoma: Nuo kaupungit - ensimmäisessä leikkeessä Helsinki ja Tampere - ovat kasvun moottoreita niiden välisellä ”käytävälläkin”. Niiden vaikutuksesta siis syntyy puolet kaikkien suomalaisyritysten liikevaihdosta. Samanlaista uskotaan tapahtuvan myös Helsingin ja Turun välisellä ”käytävällä”, noiden kaupunkien vaikutuksesta. Lahdenkin seudun kasvu on siis paljolti Helsingin metropolialueen ansiota, kun oikorata on tuonut sen lähemmäksi Lahtea.

        Käydessäni jälkikasvuni luona Karjaalla ja Salossa olen todellakin ihaillut myös matkan varrella olevia kauniita maalaismaisemia. Ei niiden kauneus vähene, jos ne paranevien yhteyksien ansiosta pääsevät lähemmäs Helsingin metropolialuetta, päinvastoin, kun nekin vaurastuvat entisestäänkin, vaikka jo nyt ne lienevät Suomen vaurainta maaseutua.

        Tosiasia joka tapauksessa on, että kaupungit ovat kasvun ja kehityksen moottoreita myös niitä ympäröivällä maaseudulla. Kaupunkien hyvä vaikutus ulottuu kauas, mitä isompi kaupunki, sitä suurempi on vaikutus. Vastaavasti yhä huonommaksi menee tilanne siellä, jossa ollaan kaukana kaupungeista. Synnyinkuntani Rautavaara on siitä valitettava esimerkki, kun kirkonkylältä 100 km:n päässä on Kuopio, lähin sellainen kaupunki, jolla olisi myönteistä vaikutusta. Jonkin verran lähempänä olevat Nurmes, Iisalmi ja Kajaani ovat tuppukyliä, joilla sellaista vaikutusta ei ole.

        Asukoot toki ihmiset siellä, missä haluavat asua, tai missä joutuvat asumaan, jos siellä viihtyvät. Itse kuitenkin olen onnellinen siitä(kin), että saan asua pikkukaupunkimaisemassa, laajan Helsingin Keskuspuiston - luonnontilassa olevan metsän - vieressä, mutta kuitenkin vain vajaan puolen tunnin ajomatkan päässä Erottajalta - Helsingin keskipisteestä - , Helsingin satamista ja Helsinki-Vantaan lentokentältä.

        Ps.

        Kun tuolla toisaalla minun sanottiin majailevan tällä palstalla, lopetan nyt majailuni joksikin aikaa, ainakin viikonlopun yli, jollei politiikassa tai muussa tapahdu ihan yllättävää, jota olisi pakko tulla täällä pohtimaan. Kun tuota eilen laittamaani profiilikuvaani ovat kritisoineet ne, joilla ei ole kanttia edes rekisteröityä, vaihdanpa sen nyt toiseen, joka on ollut profiilillani aikaisemminkin. Se on viime kesältä, 80-vuotispäivältäni Dubrovnikista, mutta kyllä kai minut siitä vielä tunnistaa;))


      • hahhahhahhaaaaaaaaa
        kapi_ kirjoitti:

        Okei, jos on niinkin kuin noissa alkuleikkeissä sanotaan, kannattaa huomata, mikä siinäkin on ydinsanoma: Nuo kaupungit - ensimmäisessä leikkeessä Helsinki ja Tampere - ovat kasvun moottoreita niiden välisellä ”käytävälläkin”. Niiden vaikutuksesta siis syntyy puolet kaikkien suomalaisyritysten liikevaihdosta. Samanlaista uskotaan tapahtuvan myös Helsingin ja Turun välisellä ”käytävällä”, noiden kaupunkien vaikutuksesta. Lahdenkin seudun kasvu on siis paljolti Helsingin metropolialueen ansiota, kun oikorata on tuonut sen lähemmäksi Lahtea.

        Käydessäni jälkikasvuni luona Karjaalla ja Salossa olen todellakin ihaillut myös matkan varrella olevia kauniita maalaismaisemia. Ei niiden kauneus vähene, jos ne paranevien yhteyksien ansiosta pääsevät lähemmäs Helsingin metropolialuetta, päinvastoin, kun nekin vaurastuvat entisestäänkin, vaikka jo nyt ne lienevät Suomen vaurainta maaseutua.

        Tosiasia joka tapauksessa on, että kaupungit ovat kasvun ja kehityksen moottoreita myös niitä ympäröivällä maaseudulla. Kaupunkien hyvä vaikutus ulottuu kauas, mitä isompi kaupunki, sitä suurempi on vaikutus. Vastaavasti yhä huonommaksi menee tilanne siellä, jossa ollaan kaukana kaupungeista. Synnyinkuntani Rautavaara on siitä valitettava esimerkki, kun kirkonkylältä 100 km:n päässä on Kuopio, lähin sellainen kaupunki, jolla olisi myönteistä vaikutusta. Jonkin verran lähempänä olevat Nurmes, Iisalmi ja Kajaani ovat tuppukyliä, joilla sellaista vaikutusta ei ole.

        Asukoot toki ihmiset siellä, missä haluavat asua, tai missä joutuvat asumaan, jos siellä viihtyvät. Itse kuitenkin olen onnellinen siitä(kin), että saan asua pikkukaupunkimaisemassa, laajan Helsingin Keskuspuiston - luonnontilassa olevan metsän - vieressä, mutta kuitenkin vain vajaan puolen tunnin ajomatkan päässä Erottajalta - Helsingin keskipisteestä - , Helsingin satamista ja Helsinki-Vantaan lentokentältä.

        Ps.

        Kun tuolla toisaalla minun sanottiin majailevan tällä palstalla, lopetan nyt majailuni joksikin aikaa, ainakin viikonlopun yli, jollei politiikassa tai muussa tapahdu ihan yllättävää, jota olisi pakko tulla täällä pohtimaan. Kun tuota eilen laittamaani profiilikuvaani ovat kritisoineet ne, joilla ei ole kanttia edes rekisteröityä, vaihdanpa sen nyt toiseen, joka on ollut profiilillani aikaisemminkin. Se on viime kesältä, 80-vuotispäivältäni Dubrovnikista, mutta kyllä kai minut siitä vielä tunnistaa;))

        Tiedoksi paloheinä ei ole keskuspuiston vieressä. Kapi ei muista edes asuinympäristöään enää. Tai voihan se olla Rautavaaralta katsoen ollakin.


      • hahhahhahhaaaaaaaaa
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Leiki vain rauhassa kumikullisi kanssa. Tämä poika on pian perillä Vaimo kainalossa.

        Paska matka kun täytyy olla kepusaitille kirjoittamassa, vai onko vaimo niin epämiellyttävä että kepusaitti on parempaa seuraa?


      • hahhahhahhaaaaaaaaa kirjoitti:

        Paska matka kun täytyy olla kepusaitille kirjoittamassa, vai onko vaimo niin epämiellyttävä että kepusaitti on parempaa seuraa?

        Vaimo nukkuu. En osaa itse nukkua lentokoneessa.


      • hahhahhahhaaaaaaaaa
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Vaimo nukkuu. En osaa itse nukkua lentokoneessa.

        Miehinen mies etsisi sillä aikaa seuraa kymppikerhoon, mutta eihän lerppakul...demarista sellaiseen ole

        Valehtele lisää illan ratoksi


      • TotuusTuostakin
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Mitään city-romantiikaa ole vaan normaali yhteiskunnan kehityskulku. Romantisointiin syyllistyvät "Nurmijärvien" perään haikailijat.

        Kyllä näillä joillakuilla on cityromantiikkaa. Uneksivat jostain mikä tukehduttaa Helsingin. Saaneet vielä liiaksi ääensä kuuluviin, joten he ovat päässeet turmelemaan kaupungin niin, ettei tänne muuta kuin asumis- ja toimeentuölotukien varassa elävät.

        Sitten on niitä, jotka haluaa rakentaisi kaupunkia järkevästi niin, että mahdollisimman monella on mahdollisuus muuttaa Helsinkiin, tekisivät tästä kansainvälisen kohtaamispaikan jossa kaikilla on hyvä olla

        Siinä se ero. Romantikon ja realistin.

        Taidat olla noita tuuleen huutelijoita sinäkin kun et tuota ymmärrä


      • hahhahhahhaaaaaaaaa kirjoitti:

        Miehinen mies etsisi sillä aikaa seuraa kymppikerhoon, mutta eihän lerppakul...demarista sellaiseen ole

        Valehtele lisää illan ratoksi

        Miehinen mies ei vehtaa. Ja ei kuule lerpota eikä ole koossakaan valittamista. HO HO HOO!


      • Vai.aiot.lopettaa
        kapi_ kirjoitti:

        Okei, jos on niinkin kuin noissa alkuleikkeissä sanotaan, kannattaa huomata, mikä siinäkin on ydinsanoma: Nuo kaupungit - ensimmäisessä leikkeessä Helsinki ja Tampere - ovat kasvun moottoreita niiden välisellä ”käytävälläkin”. Niiden vaikutuksesta siis syntyy puolet kaikkien suomalaisyritysten liikevaihdosta. Samanlaista uskotaan tapahtuvan myös Helsingin ja Turun välisellä ”käytävällä”, noiden kaupunkien vaikutuksesta. Lahdenkin seudun kasvu on siis paljolti Helsingin metropolialueen ansiota, kun oikorata on tuonut sen lähemmäksi Lahtea.

        Käydessäni jälkikasvuni luona Karjaalla ja Salossa olen todellakin ihaillut myös matkan varrella olevia kauniita maalaismaisemia. Ei niiden kauneus vähene, jos ne paranevien yhteyksien ansiosta pääsevät lähemmäs Helsingin metropolialuetta, päinvastoin, kun nekin vaurastuvat entisestäänkin, vaikka jo nyt ne lienevät Suomen vaurainta maaseutua.

        Tosiasia joka tapauksessa on, että kaupungit ovat kasvun ja kehityksen moottoreita myös niitä ympäröivällä maaseudulla. Kaupunkien hyvä vaikutus ulottuu kauas, mitä isompi kaupunki, sitä suurempi on vaikutus. Vastaavasti yhä huonommaksi menee tilanne siellä, jossa ollaan kaukana kaupungeista. Synnyinkuntani Rautavaara on siitä valitettava esimerkki, kun kirkonkylältä 100 km:n päässä on Kuopio, lähin sellainen kaupunki, jolla olisi myönteistä vaikutusta. Jonkin verran lähempänä olevat Nurmes, Iisalmi ja Kajaani ovat tuppukyliä, joilla sellaista vaikutusta ei ole.

        Asukoot toki ihmiset siellä, missä haluavat asua, tai missä joutuvat asumaan, jos siellä viihtyvät. Itse kuitenkin olen onnellinen siitä(kin), että saan asua pikkukaupunkimaisemassa, laajan Helsingin Keskuspuiston - luonnontilassa olevan metsän - vieressä, mutta kuitenkin vain vajaan puolen tunnin ajomatkan päässä Erottajalta - Helsingin keskipisteestä - , Helsingin satamista ja Helsinki-Vantaan lentokentältä.

        Ps.

        Kun tuolla toisaalla minun sanottiin majailevan tällä palstalla, lopetan nyt majailuni joksikin aikaa, ainakin viikonlopun yli, jollei politiikassa tai muussa tapahdu ihan yllättävää, jota olisi pakko tulla täällä pohtimaan. Kun tuota eilen laittamaani profiilikuvaani ovat kritisoineet ne, joilla ei ole kanttia edes rekisteröityä, vaihdanpa sen nyt toiseen, joka on ollut profiilillani aikaisemminkin. Se on viime kesältä, 80-vuotispäivältäni Dubrovnikista, mutta kyllä kai minut siitä vielä tunnistaa;))

        Älä turhista hermostu. Jätä paskanokka munakarvat ja muut trollit omiin liemiinsä. Asiakirjoittajia palstalla tarvitaan.


      • hahhahhahhaaaaaaaaa
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Miehinen mies ei vehtaa. Ja ei kuule lerpota eikä ole koossakaan valittamista. HO HO HOO!

        kerro aikasi kuluksi lentosi numero? Taitaa jäädä kertomatta.

        Miehinen mies vilkuilee vierasta aina tilaisuuden tullen. Eikö teillä sosialisteilla ole lisäksi tavara yhteistä?


      • hahhahhahhaaaaaaaaa kirjoitti:

        kerro aikasi kuluksi lentosi numero? Taitaa jäädä kertomatta.

        Miehinen mies vilkuilee vierasta aina tilaisuuden tullen. Eikö teillä sosialisteilla ole lisäksi tavara yhteistä?

        En itseasiassa tiedä. Vaimo on hoitanut matkajärjestelyt että voin huomenna keskittyä puhuttelun pitämiseen työmaalla. Ongelmia on kommunistien kanssa.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        En itseasiassa tiedä. Vaimo on hoitanut matkajärjestelyt että voin huomenna keskittyä puhuttelun pitämiseen työmaalla. Ongelmia on kommunistien kanssa.

        Et sitten kuitenkaan rupea kuvailemaan niille asevelisosialisteja muka mallina työläisistä, jotka tulivat toimeen porvareiden kanssa. Etkä varsinkaan kertomaan Unto Varjosesta. Kyllä sen verran pitää olla ymmärrystä kovankin puhuttelun pitäjällä.


      • vedä.ittes.hirteen
        hahhahhahhaaaaaaaaa kirjoitti:

        kerro aikasi kuluksi lentosi numero? Taitaa jäädä kertomatta.

        Miehinen mies vilkuilee vierasta aina tilaisuuden tullen. Eikö teillä sosialisteilla ole lisäksi tavara yhteistä?

        Vain kaltaisesi luuseripaskat pettävät. Miehistä miestä sinä kyrvänsyylä et ole nähnytkään. Taidat olla joku katkera homo.

        Tapa itsesi.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Et sitten kuitenkaan rupea kuvailemaan niille asevelisosialisteja muka mallina työläisistä, jotka tulivat toimeen porvareiden kanssa. Etkä varsinkaan kertomaan Unto Varjosesta. Kyllä sen verran pitää olla ymmärrystä kovankin puhuttelun pitäjällä.

        Kommunismia kuitenkin tuolla on vähän esiintynyt. Siinä mielessä Asevelisosialistien opit tarpeen. Vaimo on mukana puhuttelussa. Vedämme vähän sellaisen "paha pomo-hyvä pomo" esityksen. Annetaan sitten loppupäivää vapaata niin saa itsekin nukkua jet-lagia pois.


    • Munakarva-auJombenJOHTAJ

      Tuleekohan sinunlaisia pölvästejä kauhiast lisää kun Suomi kaupungistuu?
      Luonnottomammaksi eläminen kaupungeissa tulee.

      • Paskanokan.ojentaja

        No mitäs Paskanokka? Oletko hierrellyt nenääsi ihmispaskalla viimeaikoina ?


      • Munakarva-auJombenJOHTAJ
        Paskanokan.ojentaja kirjoitti:

        No mitäs Paskanokka? Oletko hierrellyt nenääsi ihmispaskalla viimeaikoina ?

        Oletetaan, että menisin niin sekaisin, että muuttaisin Tsadiin. Mitenkä nopeasti olisin yhtä viisas kuin Sinä Parahin MunakarvaVeljeni?


    • Toista tuntia sitten tuossa ylempänä sanoin pystyyn_kuolleelle lopettavani tämän touhun joksikin aikaa, ainakin viikonlopun yli, jollei politiikassa tai muussa tapahdu ihan yllättävää, jota olisi pakko tulla täällä pohtimaan.

      No, nyt uutisissa tuli sellaista yllättävää, että pakko on sitä vielä ihmetellä. Kovin yllättävältä nimittäin vaikuttaa, että eräs Suomen suurimmista kapitalisteista, Björn Wahlroos on sitä mieltä, että kaikille kansalaisille pitäisi tulla perustulo, joka tietenkin pitäisi kustantaa valtion budjetista, ja se varmaan korottaisi eniten niiden veroja, jotka nytkin suurimpia veroja maksavat.

      Asia tulee ymmärrettävämmäksi, kun sitä tarkemmin tutkii. Näkyy tulleen tuo Wahlroosin puhe jo netti-Uuteen Suomeen, joten sitä voi tutkia myös tästä:

      https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/203707-bjorn-wahlroos-livessa-perustulo-ja-matalapalkat-pian-suomeen-ainoa-vaihtoehto

      Perustulon saaja saisi olla myös töissä, ja siksi matalapalkkaiset työt yleistyisivät. Ja ammattiliitojen vaikutusvalta vähenisi. Tietenkin tuollainen olisi myös ja ehkä ennen kaikkea työnantajan etu, jolloin kapitalisti saisi hyvityksen maksamistaan korkeammista veroista. En pitäisi asiaa ollenkaan huonona, vaan päinvastoin kannatan Wahlroosin ajatusta - vaikkei minun kannatuksellani taida olla sille vaikutusta.

      Joku on näköjään käsittänyt pystyyn_kuolleelle sanomani niin, että olisi kokonaan jättämässä palstan. Sellainen ei ole aikomukseni, vaan nyt loppuviikoksi ja viikonlopuksi minulla on ohjelmassani muuta niin, että en viitsi täällä pistelehtiä.

      On kyllä myös niin, että yhä enemmän olen alkanut kyllästyä täällä visitoimiseeni. Ovat kai siihen vaikuttaneet myös nuo aina kimpussani olevat hörhöt, joille minä olen kiinnostavinta maailmassa, mutta eivät he ole ainoa syy kyllästymiseeni, kun yhä enemmän on jättänyt heidät vaille huomiotani. Enemmän minua tympivät nuo trollit ja typerykset, jotka laittavat avauksinaan älyttömyyksiään ja nostelevat vanhoja avauksia niillä vyöryttäen uudempia asia-avauksia näkymättömiin. Suurin syy kuitenkin on palstan nykyinen formaatti, jossa enemmän vastineita saaneita avauksia pitää pyörittää kauan, kun vastaukset eivät tiivisty vain otsikoihinsa kuten aikaisemmin.

      Vielä tuolle landelaiselle, joka ei tiedä Paloheinän - ei paloheinän, kuten hän kirjoittaa - rajoittuvan Helsingin keskuspuistoon pitää näyttää siitä kartta. Minun kotini sijaitsee siis ihan keskuspuiston vieressä. Paloheinä -sanan P-kirjaimen alareunan vasemmalla puolella, siis aivan keskuspuiston vieressä:

      http://www.hel.fi/hel2/keskuspuisto/fin/1esittely/#

      Nyt ei enempää eikä mitään uuttakaan ainakaan enää tällä viikolla. Näkemiin!

      • hahhahhahhaaaaaaaaa

      • Polkupyöräilijää

        Paloheinästä ja viereisestä Torpparinmäestä on pakko heittää pari kommenttia.

        Tässä kun on ollut kauniita syyskelejä, niin on tullut fillaroitua noillakin kulmin. Hirveää kitsiä on rakennettu koko seutu täyteen. Huhhuh. Joitakin ihan viehättäviä vanhoja rakennuksia, mutta heti kohta vieressä näitä nykyajan hirvityksiä. En voi ymmärtää sen enempää Helsingin Rakennusvalvonnan, vai onko vika kaavoittajan, kuin rakennuksia suunnitelleiden arkkitehtien aivoituksia tuollaista totaalista mauttomuutta suunnitellessaan ja salliessaan.

        Maasedulla tehdään sielläkin rumaa, mutta ei sentään ihan näin mautonta kuin noilla kulmin. Alueen ilme kertoo karua kieltään niin meidän suomalaisten asumisihanteiden muuttumisesta, kuin arkkitehtiemme ammattitaidon totaalisesta romahtamisesta. Ennen kun tehtiin talo, se tehtiin itselle, kestämään isältä pojalle muiltakin kuin ulkomaalin osalta. Tehtiin harjakatto, kunnon sokkeli, ehkä kellari talon alle, sopusuhtainen ikkunajako, kuisti tai muu sisäänkäynnin korostus, muutoin simppeliä selkeää ja kaunista. Nyt tehdään jos jonkinmoista viritystä, ikkunajako on kuin timpuri olisi arponut mihin reiän tekee, sokkelit puuttuu, ikkunoissa valeristikoita, räystäät typistetty, materiaaleja ja värejä sotkettu miten sattuu jne.

        Ei ihme jos tuollaisella seudulla asuessaan pää sekoaa.


      • Stadin.laidalta.minäkin
        hahhahhahhaaaaaaaaa kirjoitti:

        Mitä lienet yhtä vanhaa esitettä kuin itse lukenut. Google on eri mieltä

        https://www.google.fi/maps/place/Keskuspuisto/@60.241337,24.9049921,14.1z/data=!4m5!3m4!1s0x468da595cbff74e5:0xba09edb5a4c83709!8m2!3d60.2237671!4d24.9165203

        Et asu lähelläkään keskuspuistoa

        Tuoko on Helsingin keskuspuisto? Karttasi pätkä siitä.

        "Keskuspuisto alkaa etelässä keskeltä kaupunkia Töölönlahdelta ja päättyy Haltialaan ja Vantaanjoelle, Helsingin pohjoisrajalle. Tuhannen hehtaarin laajuinen Keskuspuisto on kymmenen kilometriä pitkä ja edustaa hyvin etelärannikon rikasta ja vaihtelevaa luontoa".

        Jos saat vähän fyrkkaa käy kerran Stadissa ja dallaa keskuspuisto Töölönlahdelta Vantaajoelle, niin bonjaat.


      • hahhahhahhaaaaaaaaa
        Stadin.laidalta.minäkin kirjoitti:

        Tuoko on Helsingin keskuspuisto? Karttasi pätkä siitä.

        "Keskuspuisto alkaa etelässä keskeltä kaupunkia Töölönlahdelta ja päättyy Haltialaan ja Vantaanjoelle, Helsingin pohjoisrajalle. Tuhannen hehtaarin laajuinen Keskuspuisto on kymmenen kilometriä pitkä ja edustaa hyvin etelärannikon rikasta ja vaihtelevaa luontoa".

        Jos saat vähän fyrkkaa käy kerran Stadissa ja dallaa keskuspuisto Töölönlahdelta Vantaajoelle, niin bonjaat.

        helsingin kaupunki on ansiokkaasti pätkinyt keskuspuiston ja rakentanut puiston sivullekin pienentäen sitä. Dallaa gubbe itse sen ympäri niin näet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      7695
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      54
      5748
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      79
      3258
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2863
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1668
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1580
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      320
      1289
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1172
    9. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1159
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1061
    Aihe