Tiedemies, ei elämää kuoleman jälkeen

näinsanoo

arvostettu fyysikko Sean Carroll toteaa ettei tietoisuus jatku kuoleman jälkeen ja vertaa aivoja kovalevyyn joka on hyvä uutinen niille jotka toivovat voivansa ladata itsensä kovalevylle, mutta huono niille jotka mielivät taivaaseen tai uudelleensyntymään, olettaen että fyysikko on oikeassa.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201711092200522188_ul.shtml

57

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en.peIkää

      Oho, tartteeko tuonkin toteamiseen oikein tiedemiehen? Jokainen älykäs ihminen tietää että kuolema tulee, ja se on lopullista. Kaikki hihhuliuskonnot on perustettu kuolemanpelon takia.

      • ydinaseeton.hautausmaa

        Just näin...ei tuohon mitään tiedemiehiä tarvi...johan sen sanoo järkikin ettei kuoleman jälkeen ole enää mitään. ellei Jeesus sitten ole sekoittanu pollaa...kova huume se Jeesus, sillä saa äkkiä pöntön sekasin...!


      • Ev.-lut.-Ilmajoki

        Kaikki eivät halveksi ihmisarvoa noin kuin sinä. Ihmisen arvo on juuri hänen pysyvyydessään, eli kuolema ei ole lopullinen tuho. Ateismi häpäisee ihmisyyden.
        Sinänsä Raamattukaan ei opeta mitään sielun kuolemattomuutta eikä tietoisuutta kuoleman jälkeen.
        Kristus on ylösnousemus ja elämä, kuoleman voittanut.


      • huono_taivaanisä
        Ev.-lut.-Ilmajoki kirjoitti:

        Kaikki eivät halveksi ihmisarvoa noin kuin sinä. Ihmisen arvo on juuri hänen pysyvyydessään, eli kuolema ei ole lopullinen tuho. Ateismi häpäisee ihmisyyden.
        Sinänsä Raamattukaan ei opeta mitään sielun kuolemattomuutta eikä tietoisuutta kuoleman jälkeen.
        Kristus on ylösnousemus ja elämä, kuoleman voittanut.

        Kristinuskossa ei ole mitään ihmisarvoa. Ihminen on paska Jumalan vahinkolaukaus, eikä Jumalalla ole mitään vastuuta kätensä lapasista.


    • valitettava.tosiasia

      Tietoisuus ei ole konkreettinen käsite kuten kovalevyllä oleva sarja järjesteltyjä magneettikenttiä vaan erilaisten elementtien aiheuttama illuusio. Tietoisuutta ei voi säilyttää tai siirtää, koska sitä ei ole konkreettisesti olemassa.

      • ehkäseilluusio

        toimii myös kovalevyllä, ehkä ei.


      • qwerty-sjir

        En mina tieda, minka kanssa tuo "illuusio" ja sen syy vuorovaikuttaa, toivottavasti tiedemies tietaa mista puhuu.

        Ainakin tietoisuus on lahtoisin kaiken alusta, kuten taivas tahdet ja ikuisuus, ja niihin se myos palaa, niihinkin.

        Siita etta palaako tietoisena, riippuu vahan siitakin, mista ikuisuus on tietoinen.


      • niin.kyllä
        ehkäseilluusio kirjoitti:

        toimii myös kovalevyllä, ehkä ei.

        Mahdollisesti. Vaikka keinotekoinen ympäristö mahdollistaisikin samanlaisen illuusion syntymisen ei tietoisuutta voi kuitenkaan esimerkiksi ihmisestä sinne siirtää. Samanlainen illuusio (tietoisuus) voitaisiin kyllä teoriassa kopioida tähän keinotekoiseen ympäristöön.


      • seriittäisi
        niin.kyllä kirjoitti:

        Mahdollisesti. Vaikka keinotekoinen ympäristö mahdollistaisikin samanlaisen illuusion syntymisen ei tietoisuutta voi kuitenkaan esimerkiksi ihmisestä sinne siirtää. Samanlainen illuusio (tietoisuus) voitaisiin kyllä teoriassa kopioida tähän keinotekoiseen ympäristöön.

        kopio ei tietäisi olevansa kopio ja vaikka tietäisikin toimisi yhä kuten alkuperäinen. Jos sielua tai tietoisuutta ei ole olemassa kaikki on vain dataa joka voidaan istuttaa uuteen aivoon, mitään häviämättä.


      • näin.kyllä
        seriittäisi kirjoitti:

        kopio ei tietäisi olevansa kopio ja vaikka tietäisikin toimisi yhä kuten alkuperäinen. Jos sielua tai tietoisuutta ei ole olemassa kaikki on vain dataa joka voidaan istuttaa uuteen aivoon, mitään häviämättä.

        Olet oikeassa. Kopio ei kokisikaan olevansa kopio, mutta myöskään "alkuperäinen" ei kokisi olevansa tämä kopio. Illuusio tietoisuudesta olisi vain toistettu tässä keinotekoisessa ympäristössä. Onko sillä merkitystä? Ei varmaankaan. Tietoisuus tai sielu on vain tiettyjen elementtejen luoma illuusio, joka voidaan teoriassa kopioida tai uudelleen toteuttaa.


      • Alkuperäisenkuollessa
        näin.kyllä kirjoitti:

        Olet oikeassa. Kopio ei kokisikaan olevansa kopio, mutta myöskään "alkuperäinen" ei kokisi olevansa tämä kopio. Illuusio tietoisuudesta olisi vain toistettu tässä keinotekoisessa ympäristössä. Onko sillä merkitystä? Ei varmaankaan. Tietoisuus tai sielu on vain tiettyjen elementtejen luoma illuusio, joka voidaan teoriassa kopioida tai uudelleen toteuttaa.

        ei olisi enää mitään väliä mutta eläessä alkuperäinen saattaisi haluta toivoa olevansa se kopioitu.


      • Hiukan-Sivistystä
        näin.kyllä kirjoitti:

        Olet oikeassa. Kopio ei kokisikaan olevansa kopio, mutta myöskään "alkuperäinen" ei kokisi olevansa tämä kopio. Illuusio tietoisuudesta olisi vain toistettu tässä keinotekoisessa ympäristössä. Onko sillä merkitystä? Ei varmaankaan. Tietoisuus tai sielu on vain tiettyjen elementtejen luoma illuusio, joka voidaan teoriassa kopioida tai uudelleen toteuttaa.

        Kopioita voisi ottaa jo eläessä, kaikki luulisivat muistojensa kanssa olevansa alkuperäisiä. Kun sitten kuolee, ei paljon lohduta että kopio jatkaa elämää, ei sitä itse tiedä. Sukulaisia voisi kyllä lohduttaa. Itse uskon että tietoisuus ei katoa jos uskoo niin. Kuoleman jälkeinen elämä on sitä miksi itse kuvittelemme sen. Kuolkaa siis iloisina. Itse haluaisin palata Maailmaan jossa natsit olisivat vallassa.


    • design.grand

      Carroll-parka ei havainnut puhuneensa itsensä pussiin? Jos elämä olisi pelkkää atomien vuorovaikutusta, se olisi jo syntetisoitu ajat sitten. Niin yksinkekrtaista se ei ole ; vain elämä luo elämää.

      • design.fail

        Taisit kylläkin ihan itse puhua ennemminkin itsesi varsinaiseen perunasäkkiin?! Koska atomeillahan ei ole MITÄÄN tekemistä elämän kanssa! Tuskin sä kutsut talosi yksittäistä tiiltäkään kodiksesi, ethän?

        Koska elämähän nyt muodostuu soluista ja orgaanisista yhdisteistä, ei atomeista sinällään. Mitäs luulet tapahtuvan, jos sun, ja sun vieruskaverisi atomit vaihtais keskenään paikkaa? :) Omasta mielestäsi sä varmaan muuttuisit simsalabim vieruskaveriksesi, niinkö? Mä taas väitän, ettei tapahtuis yhtään mitään, koska teidän kummankaan atomeissa ei ole mitään informaatiota siitä elämäksi kutsutusta, jonka muodostatte! Sit päästäiskin jo asiaan, jos teidän SOLUNNE vaihtais keskenään paikkaa! ;)


      • vai.miten.menee
        design.fail kirjoitti:

        Taisit kylläkin ihan itse puhua ennemminkin itsesi varsinaiseen perunasäkkiin?! Koska atomeillahan ei ole MITÄÄN tekemistä elämän kanssa! Tuskin sä kutsut talosi yksittäistä tiiltäkään kodiksesi, ethän?

        Koska elämähän nyt muodostuu soluista ja orgaanisista yhdisteistä, ei atomeista sinällään. Mitäs luulet tapahtuvan, jos sun, ja sun vieruskaverisi atomit vaihtais keskenään paikkaa? :) Omasta mielestäsi sä varmaan muuttuisit simsalabim vieruskaveriksesi, niinkö? Mä taas väitän, ettei tapahtuis yhtään mitään, koska teidän kummankaan atomeissa ei ole mitään informaatiota siitä elämäksi kutsutusta, jonka muodostatte! Sit päästäiskin jo asiaan, jos teidän SOLUNNE vaihtais keskenään paikkaa! ;)

        En tiedä kyllä mitä kävisi mutta luulisin että solujen vaihtaessa paikkaa molemmat pääsisivät todennäköisesti hengestään koska solujen järjestys olisi ristiriidassa niiden sisältämän dnan kanssa.


      • Harder
        vai.miten.menee kirjoitti:

        En tiedä kyllä mitä kävisi mutta luulisin että solujen vaihtaessa paikkaa molemmat pääsisivät todennäköisesti hengestään koska solujen järjestys olisi ristiriidassa niiden sisältämän dnan kanssa.

        Meinaaks?
        Mun nähdäkseni sillä ei pitäs olla sen kummempaa vaikutusta, kun jos vaihtaisitte keskenänne paikkaa toistenne kanssa?! :D

        THINK!


      • luulisi.käyvän
        Harder kirjoitti:

        Meinaaks?
        Mun nähdäkseni sillä ei pitäs olla sen kummempaa vaikutusta, kun jos vaihtaisitte keskenänne paikkaa toistenne kanssa?! :D

        THINK!

        No jos solujen järjestys säilyisi samana niin ei kai sitten olisikaan. Mutta jos omat soluni korvattaisiin siis vieruskaverin soluilla niin eikö siinä kävisi kehnosti?


      • KokijanProbleema

        Mihin tarvitaan tietoinen kokija jos elämä on luonnonlakien mukaan toimivaa hiukkasten leikkiä??? Kokijaahan ei tarvita luonnonlakiautomaatissa, eikä sitä edes kaivattaisi ellei kokija itse tietäisi asiaa jota ei aivoista esimälläkään löydy.


    • apinatietää
    • PaitaJaPerse

      Jumalat ovat ihmisen luomuksia ja tietoisuus evoluution.

      Tiedemiehenne on väärässä - tietoisuuden suhteen - se ei katoa minnekään.

      • MörrimöykynKolo

        Jaa niinkö?
        No mihis se sun tietosuus sit menee siinä vaiheessa kun sä olet kasa tuhkaa? :)
        Kiven alle piiloon?
        Odottamaan ... mitä?


      • MaailmaIlmanAikaa
        MörrimöykynKolo kirjoitti:

        Jaa niinkö?
        No mihis se sun tietosuus sit menee siinä vaiheessa kun sä olet kasa tuhkaa? :)
        Kiven alle piiloon?
        Odottamaan ... mitä?

        Eräs tutkimus mielenkiintoisine yksityiskohtineen:

        https://is.gd/3nOHvf

        Työkalu jolla voit todeta - kunhan opettelet.

        https://is.gd/PKmuFg


      • AnnaMunKaikkiKestää
        MaailmaIlmanAikaa kirjoitti:

        Eräs tutkimus mielenkiintoisine yksityiskohtineen:

        https://is.gd/3nOHvf

        Työkalu jolla voit todeta - kunhan opettelet.

        https://is.gd/PKmuFg

        *phew*
        Jos mä penään sulta vastausta kysymykseen, että kuka sinä olet, niin sä netopatti sit alat paasaamaan jotain sivupersoonista tai hypnooseista!? :/

        *hohhoijaa*

        No: Sovitaan et mä sit kysyn että keitä _TE_ olette, niin jokos mä nyt saisin sen vastauksen? :/

        PS: Hypnoosi taas vaikuttaa (tai on vaikuttamatta) ihan samanlailla sivu- ja pääpersooniin, joten: Se siitä. Ja sielun hypnoosia taas ei ole olemassakaan :D ... sattuneesta syystä.


    • aslkdjflkan

      Aivot ja sielu eivät ole sama asia.

      • MietippäsTovoSitä

        Entäs kuka _SINÄ_ olet?
        Ajatuksesi, vai "sielusi"? ;)


      • qwerty-sjir

        Sielu on lopputulos, siina on se ero.

        Se on yhta yksinkertaista tanaan, kuin 4500 vuotta sitten.

        Sielu ei ole aivot, vaan mita ne ovat lopulta saaneet aikaan.

        Sielu (sydamen, (aivojen) tuotos) on avoin ruukku, jota punnitaan vaa `assa

        Siksi tuossa kulttuurissa kuolleelta otettiin aivot pois, ja paakoppa huuhdeltiin palmuviinilla.

        Siis ainakaan sielu ei ole kovalevy, mutta kovalevyn sisallon ja softan kanssa silla voi olla jotain tekemista...


      • HuonoLopputulos
        qwerty-sjir kirjoitti:

        Sielu on lopputulos, siina on se ero.

        Se on yhta yksinkertaista tanaan, kuin 4500 vuotta sitten.

        Sielu ei ole aivot, vaan mita ne ovat lopulta saaneet aikaan.

        Sielu (sydamen, (aivojen) tuotos) on avoin ruukku, jota punnitaan vaa `assa

        Siksi tuossa kulttuurissa kuolleelta otettiin aivot pois, ja paakoppa huuhdeltiin palmuviinilla.

        Siis ainakaan sielu ei ole kovalevy, mutta kovalevyn sisallon ja softan kanssa silla voi olla jotain tekemista...

        Vai niin.
        Ja mikäs sit on sellasen sielun olemassaolon tarkoitus? :)
        Ja entäs kaikki ihmisen aistit? Onko sillä sun sielullas aistitkin tallessa, vaikka sillä ei ole enää mitään aistinelimiä jäljellä joihin se niitä tarttis? :)

        Ja miten hyvin ite luulisit viihtyväsi "sielunasi", jos se vastaa suunnilleen sitä et sä oot kuurosokea neliraajahalvaantunu joka ei edes tunne, haista tai maista mitään? ... Mä voin suoraan sanoa, et mä oon paljon mieluummin sit vaikka olematta olemassa ollenkaan! :/


    • niinmuttatuota

      Eihän sitä tietoisuutta ole voitu paikantaa ihmisessä edes tämän eläessä.

    • neitsyeet

      Tiedoksi myös muslimeille.

    • Super.Ego

      Minulla on nimi hukassa - en muista sitä - mutta - annas olla, on kuupassa joku, mikä sitten osaa sen kertoa 'reskontrastaan' - eli keneltä se on hukkassa?

      Muistamisella on KAKSI vaihetta - toinen varmistaa.

    • KukaanEiTiedä

      Ihmisen, tiedemiestenkin tietoisuus ympäröivästä todellisuudesta on erittäin vajavainen.
      Pelkkiä arvailuja, sama kuin kysyisi muurahaiselta että onko maapallo pyöreä.

      • Maakeskinen

        Vasta se maapallo on ollut ihmisellekin pyöreä - ja paljon niitäkin jotka tietävät sen olevan puppua?


      • KyselyIkä

        Pari lisäkysymystä?

        1. Kysyisit muurahaiselta tuota ööö MITEN?
        2. Miksi juuri muurahaiselta? Oletatko että juuri se tietää?
        3. Mitä merkitystä sillä o muurahaisen maailmassa, vaikka maapallo olis kuution muotoinen?


      • Vertauskuvia

        Yhtä mahdotonta vastata noihin kuten tiedemiehen siihen, että tapahtuuko kuoleman jälkeen tietoisuudelle mitään. Voihan vaikka olla, että tietoisuus siirtyy rinnakkaiseen maailmankaikkeuteen, milläpä sen todistat? https://fi.wikipedia.org/wiki/Multiversumi


      • KanttiKvantti
        Vertauskuvia kirjoitti:

        Yhtä mahdotonta vastata noihin kuten tiedemiehen siihen, että tapahtuuko kuoleman jälkeen tietoisuudelle mitään. Voihan vaikka olla, että tietoisuus siirtyy rinnakkaiseen maailmankaikkeuteen, milläpä sen todistat? https://fi.wikipedia.org/wiki/Multiversumi

        Kvanttikuolemattomuudessa kokijalle valikoituu aina se todellisuus jossa hän ei itse kuole, siis jossa ei lopeta kokemista. Muut voivat kuolla kokijan todellisuudessa eli kadota tämän horisontista, mutta kokijan itsensä tietoisuus pysyy aina. Kyseessä näin ollen sielullinen ikuinen kuolematon kokija.


    • qwerty-sjir

      "MietippäsTovoSitä
      9.11.2017 20:37
      Entäs kuka _SINÄ_ olet?
      Ajatuksesi, vai "sielusi"? ;)"


      Sielu on lopputulos, siina on se ero.

      Se on yhta yksinkertaista tanaan, kuin 4500 vuotta sitten.

      Sielu ei ole aivot, vaan mita ne ovat lopulta saaneet aikaan.

      Sielu (sydamen, (aivojen) tuotos) on avoin ruukku, jota punnitaan vaa `assa

      Siksi tuossa kulttuurissa kuolleelta otettiin aivot pois, ja paakoppa huuhdeltiin palmuviinilla.

      Siis ainakaan sielu ei ole kovalevy, mutta kovalevyn sisallon ja softan kanssa silla voi olla jotain tekemista...

      Viimeinen ajatus jaa tarkeaksi.

    • onsetotta

      Ihminen on paristo Matrixissä.

      • apinatietää

        Tuosta on itse asiassa pohdintoja että elämme illuusiossa, eli ympäröimämme maailma on oman mielemme tuotosta. Esim. se kun lähdet kotoa pois kauemmaksi, kotisi häviää oikeasti pois koska et ole enään läsnä siellä, kaikki on illuusiota. Jopa osa ihmisistä ei ole oikeita vaan "taustaihmisiä" joita et tunne oikeasti.

        https://www.youtube.com/watch?v=4tYA3Gl1R7o


      • SieluJaHenki
        apinatietää kirjoitti:

        Tuosta on itse asiassa pohdintoja että elämme illuusiossa, eli ympäröimämme maailma on oman mielemme tuotosta. Esim. se kun lähdet kotoa pois kauemmaksi, kotisi häviää oikeasti pois koska et ole enään läsnä siellä, kaikki on illuusiota. Jopa osa ihmisistä ei ole oikeita vaan "taustaihmisiä" joita et tunne oikeasti.

        https://www.youtube.com/watch?v=4tYA3Gl1R7o

        Muutamia vuosia vanha pohdinto on tosiaan ollut ettei ympärillämme oleva olekkaan todellista vaan harhaa. Itse alkaisin esim. tätä häipymistä ihmettelemään vaikkapa nykyajan seuranta kameroiden tuottaman informaation pohjalta. Koti,ihmiset, liikkenne eikä mikään häivy jos minä häivyn


      • olenöyrä

        Näin on. Kun pohdit lusikkaa kädessäsi niin hyväksy se tosi asia että lusikkaa ei ole.


    • Tiedehenkilö

      Minun omat tutkimukset osoittavat kiistattomasti, että jos molemmat kädet ovat poikki niin on helvetin vaikea heittää keihästä.

      • SieluJaHenki

        Varsinkin jos ne kädet ovat heittäjän.


    • dgfvvdfgvdfdfv

      Elämä kuoleman jälkeen on mahdotonta - NYKYISTEN tunnettujen tosiasioiden nojalla. Metafyysikko taas ei heitä hanskoja tiskiin ihan yhtä helpolla.

    • Kristitty-

      Terhokodin johtaja erikoislääkäri Juha Hänninen, joka on ollut saattamassa tuhansia ihmisiä täältä ikuisuuteen sanoo haastattelussa, että kuollessa ihmisestä jää kuoret ja sielu lähtee muualle. Henkilökohtaisesti Hänninen kertoi uskovansa tieteeseen, eikä omaa esimerkiksi Kristillistä elämänkatsomusta.
      Olen samaa mieltä fyysikon kanssa siitä, että kaikki toiminnot lakkaa ja krematorio hoitaa romutuksen, mutta muusta en.

    • miettikääheivähä

      Ensinnäkin tässä ei todisteta yhtään mitään,carrol ei kykene todistamaan väitettään oikeaksi.

      "Jotta tietoisuus säilyisi, kvanttikenttäteorian mukaan pitäisi olla olemassa "henkihiukkasia" ja "henkivoimia", jotka olisivat vuorovaikutuksessa tavallisten atomien kanssa. Mitään tällaisia ei tunneta"

      Tässä on kysymys tuntemattomasta,joten pelkkää arvailua joka nojaa vain siihen mitä ei tunneta, se että jotain asiaa ei tunneta,ei tarkota etteikö se voisi olla olemassa.

      • katselinjonkun

        aikaa sitten videon youtubessa jossa lääkärit kertoivat uskovansa elämän jatkuvan kuoleman jälkeen potilaskertomusten perusteella, mutta paras todiste minulle oli ruumiista irtautumiskokemus joka sai uskomaan ainakin sen että se tuntuu niin todelliselta että sitä on vaikea selittää fysiologisena harhana vaikka en kyllä voi väittää etteikö se sitä tai jotain muuta ollut joten olo on hieman skitsofreeninen sen suhteen mihin ja millaiseen teoriaan pitäisi uskoa.


    • uehuietvwn

      Niinkun sanotaan,tietoisuus on energiaa ja energia ei häviä koskaan,se muuttaa vain muotoaan.

    • Otan osaa... :(
      Kun kuolema hymyilee, mitä voimme tehdä kuin hymyillä takaisin, sanoi
      joku Roomalainen viisas, taisi olla Marcus Aurelius?
      Sean Carroll jätti meille jälkensä, sadoiksi vuosiksi ihailtavaa, sitä
      tämä ihmisen elämä on parhaimmillaan, kun oivaltaa mitä nerot sanovat!

    • Hoidettuon

      Kyllä te jaksatte kelaa moista juttua.
      Kävin jo meediolla ja pyysin häntä katsomaan minkä nimiseksi synnyn uudestaan. Hän selvitti asian ja kertoi uuden nimeni.
      Lakimieheni teki testamentin uudelle minälleni. Kuka tänne nyt viitsii toista kertaa perseaukiseksi syntyä

    • KalmoKateissa

      Tilastollinen matematiikka hyväksytään monilla tieteen aloilla työkaluna tutkia - mutta sitten ei hyväksytä potilaskertomuksia tietoisuuden olemassaoloon hyväksymiseen - ilman sitä ruumista?

      On todistettu, että leikkauspöydällä oleva henkilö on nähnyt sellaista, mitä sen ei olisi tullut nähdä.

    • mulberiini

      No tuskinpa on elämää kuoleman jälkeen. EIkös se siihen yleensä pääty. Tietoisuus on taas sellainen asia, ettei sitä edes kyetä paikantamaan, lähdettä, edes elossa olevalta. Ranskassa elää käytännössä aivoton mies, verovirkalija, jolla on aivojen paikalla tyhjää, ainoastaan kannikat jäljellä. Missä tämän ihmisen tietoisuus siis sijaitsee? Aivokuoren kannikoissa?

    • Quantumhood
      • RaapaistaanPintaa

        "Ajan mysteeri[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        1960-luvulla kehitetty Wheeler–DeWitt-yhtälö, joka yhdistää suhteellisuusteorian ja kvanttimekaniikan – ns. kvantittaa suhteellisuusteorian – jättää yhtälöstä kaiken kaikkiaan ajan pois. Tämän johdosta yhtälö oli pitkään piikki tiedemiesten lihassa, kunnes vuonna 1983 Don Page ja William Wootters ehdottivat, että lomittuminen saattaisi tuottaa ratkaisuun ajan ongelmaan. Tämä on eksoottinen ominaisuus, jossa kaksi kvanttihiukkasta jakavat saman olemassaolon, vaikka ne ovat fyysisesti erotettuja. Lomittuminen on syvällinen ja voimakas linkki ja Page sekä Wootters osoittivat miten sitä voidaan käyttää ajan mittaamiseen.
        Pagen ja Woottersin päätelmien mukaan aika on emergentti ilmiö, joka johtuu lomittumisen luonteesta ja esiintyy vain universumin sisällä oleville tarkkailijoille. Jokainen jumalankaltainen tarkkailija universumin ulkopuolella näkee puolestaan staattisen, muuttumattoman maailmankaikkeuden juuri kuten Wheeler–DeWitt-yhtälö ennustaa.
        Vuonna 2013 ryhmä tutkijoita Torinosta, Italiasta, teki ensimmäisen testin Pagen ja Woottersin idealle vahvistaen sen, että aika on todellakin emergentti ilmiö "sisäisille" tarkkailijoille, mutta poissaoleva maailmankaikkeuden ulkoisille tarkkailijoille[1][2][3]."!


      • a_-haa
        RaapaistaanPintaa kirjoitti:

        "Ajan mysteeri[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
        1960-luvulla kehitetty Wheeler–DeWitt-yhtälö, joka yhdistää suhteellisuusteorian ja kvanttimekaniikan – ns. kvantittaa suhteellisuusteorian – jättää yhtälöstä kaiken kaikkiaan ajan pois. Tämän johdosta yhtälö oli pitkään piikki tiedemiesten lihassa, kunnes vuonna 1983 Don Page ja William Wootters ehdottivat, että lomittuminen saattaisi tuottaa ratkaisuun ajan ongelmaan. Tämä on eksoottinen ominaisuus, jossa kaksi kvanttihiukkasta jakavat saman olemassaolon, vaikka ne ovat fyysisesti erotettuja. Lomittuminen on syvällinen ja voimakas linkki ja Page sekä Wootters osoittivat miten sitä voidaan käyttää ajan mittaamiseen.
        Pagen ja Woottersin päätelmien mukaan aika on emergentti ilmiö, joka johtuu lomittumisen luonteesta ja esiintyy vain universumin sisällä oleville tarkkailijoille. Jokainen jumalankaltainen tarkkailija universumin ulkopuolella näkee puolestaan staattisen, muuttumattoman maailmankaikkeuden juuri kuten Wheeler–DeWitt-yhtälö ennustaa.
        Vuonna 2013 ryhmä tutkijoita Torinosta, Italiasta, teki ensimmäisen testin Pagen ja Woottersin idealle vahvistaen sen, että aika on todellakin emergentti ilmiö "sisäisille" tarkkailijoille, mutta poissaoleva maailmankaikkeuden ulkoisille tarkkailijoille[1][2][3]."!

        pelaan juuri uudelleen bioshock infiniteä ja siinä pelataan Booker DeWittinä.
        https://www.youtube.com/watch?v=fdKE5CbSw5Q
        Cry Plays: Bioshock Infinite [P14] [Final]


    • SiitäEiPääseKylKertomaan

      Kumma kun tuostakin pitää jatkuvasti jahkata, että onko kuoleman jälkeen elämää?Jokainenhan sen ajallaan tulee näkemään.

    • gbrfbgfdgfdgfd

      Kunpa vassaripaskat muistaisivat erityisesti teroittaa tätä asiaa myös MUSLIMEILLE.
      Vai olisikohan se liian rasistista?

    • VAImukaARVOSTETTU

      ESIM. MINÄ en arvosta tuommosia- HENGELLISELLÄ TASOLLA TÄYSIÄ NOVIISI MATERIALISTI ateisteja HYTTYSEN PIERUA VIISAAMMAKSI !

      EI POLONEN YMMÄRRÄ EDES SEN VERTAA, kuinka moukkamaisen typerä on tähänkin asti ollut HÄNEN VAJAVAINEN TIETONSA JOPA FYYSISENKIN ELÄMÄN TASOLLA, VIELÄ TULEE VOUHOTTAMAAN HENGELLISELLEKKIN PUOLELLE,-josta hänellä ei voi olla-kuten itsekkin todistaa- pienintäkään todellista älyä-eikä kokemusta !!!

      TÄMÄ ON TÄYTTÄ TOTTA !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe