Toraistien virheellisiä tulkintoja ym.

unitaari

Muutama toraisti on ottanut tehtäväkseen levittää harhaanjohtavaa judaistista oppiaan tällä foorumilla. Heillä on tapana jättää huomiotta todisteet, jotka osoittavat heidän näkemyksensä virheelliseksi. Sen sijaan, että he keskustelisivat asiallisesti ja vuorovaikutteisesti, copy-pasteavat he asiayhteydestä irrotettuja ja virheellisesti tulkittuja jakeita oman oppinsa tueksi tai sitten he copy-pasteavat omia mielilauseitaan, joiden he luulevat todistavan heidän oppinsa todeksi.

Päätin aloittaa uuden keskustelun, johon voisimme koota toraistien virheellisiä tulkintoja ja epätosia väitteitä. Toivon, että tähän otettaisiin mukaan vain sellaisia asioita, jotka kestävät koetuksen ja osoittavat toden teolla toraistit erehtyneeksi - kerta toisensa jälkeen. Aloitan itse.

On annettu ymmärtää, että Paavali matkusti Jerusalemiin juhliin Mooseksen lain käskyn vaatimuksen vuoksi (Apt 21), koska hänen oli pakko noudattaa juhliin liittyviä lain käskyjä. On annettu ymmärtää, että Paavali matkusti juhliin aina kun se oli hänelle mahdollista ja teki sen siitä syystä, että Mooseksen laki käski häntä niin tekemään. Apostolien tekoja ja Paavalin kirjeitä lukeneet tietävät, että Paavali kävi harvoin Jerusalemissa kääntymyksensä jälkeen. Silloinkin, kun hän meni sinne, ei hän mennyt sen vuoksi, että tahtoi noudattaa Mooseksen lain käskyä. Hän meni Jerusalemiin tavatakseen siellä veljiä ja julistaakseen evankeliumia. (Gal 1-2)

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15158597/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23#comment-92659276

Kristitty.net kirjoitti jopa näin pahasti Paavalista, kun luuli hänen käyneen joka ikisen juhlan aikana Jerusalemissa monta kertaa vuodessa ja vaatineen sitä samaa pakanoilta, joille hän opetti kaikkea Jumalan tahtoa uuden liiton järjestyksen ja Kristuksen terveiden sanojen mukaan:

"Paavali olisi ollut täysin tekopyhä paskiainen, jos hän olisi vapauttanut muut Tooran käskyjen noudattamisesta, mutta itse nähnhy paljon vaivaa ehtiäkseen Jerusalemiin helluntaiksi. Tietenkin Paavali noudatti Tooraa koska se oli edelleen voimassa."

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15158597/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23#comment-92668289

Tässä on yksi esimerkki siitä, miten toraistit vääntävät vinoon kaikkia kirjoituksia oman oppinsa tueksi ja välttyäkseen kohtaamasta totuuden sanaa: välttääkseen paljastumasta väärässä oleviksi ja eksyneiksi sieluiksi, jotka kaipaisivat kipeästi uuden liiton Jumalan henkeä oppaakseen pois pimeästä toraismin harhaopista.

56

750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen lähes yhtä hyvä virhetulkinta on väittää, että kolossalaisia tuominneet ihmiset olivat pakanoita, jotka tuomitsivat kristittyjä pakanoita sen vuoksi, että nämä viettivät juutalaisia juhlia Mooseksen lain mukaan ja noudattivat Mooseksen lain ruokia ja juomia koskevia lain käskyjä. Tästä on käyty keskutelua tuolla:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15158597/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23

Kun otetaan huomioon se, että Paavali kirjoitti monet kirjeensä juutalaisia lainkiivailijoita vastaan, niin ei ole kovin vaikeaa ymmärtää hänen kirjoittaneen myös Kolossalaisille varoituksen sanaa heistä. Fariseuksilla oli nimittäin tapana vaatia kristityiltä kaikkien Mooseksen lain pienimpien käskyjen (maailman alkeisvoimien, Gal 4:3) noudattamista ja lihan ympärileikkausta vastoin Paavalin opetusta. (Apt 21:15ss.; Gal 2-6; Kol 2; Fil 3)

• Ehkä surkuhupaisin on toraistien väite, jonka mukaan Jerusalemin vanhimmat ja apostolit päättivät antaa pakanoille (kristityille) noudatettavaksi kaikki Mooseksen lain käskyt pois lukien lihan ympärileikkausta koskevan käskyn. (Apt 15) He tulkitsevat pyhiä kirjoituksia tässä asiassa päinvastoin kuin on tarkoitettu. Vanhimmat ja apostolit vapauttivat kristityt kaikkien muiden liiton kirjan käskyjen noudattamisesta paitsi mainittujen neljän. (Apt 15:28-29) Niidenkin joukosta "epäjumalille uhratun lihan syömisen kielto" ei ollut ehdoton, sillä Paavali antoi myöhemmin luvan syödä sitä lihaa, kunhan ei vain osallistuttu itse uhraamiseen. (1Kor 8 ja 10:19-33)

• Tuohon fariseusten vaatimukseen noudattaa kaikkia Mooseksen lain käskyjä liittyy se tosiasia, että pakanakristityt eivät noudattaneet niitä käskyä tätä ennen. Miksi? Apostolit olivat opettaneet heitä ja he olivat tulleet uskoon apostolien saarnan kautta. Jos apostolit olisivat vaatineet heiltä kaikkien Mooseksen lain käskyjen noudattamista, niin miksi he eivät noudattaneet niitä ja fariseusten piti mennä heidän tykönsä vaatimaan sitä heiltä?

Ja mitä sanovat toraistit? He sanovat, että Jerusalemin vanhimmat ja apostolit olivat sen vaatimuksen takana, että pakanoiden tuli noudattaa kaikkia Mooseksen lain käskyjä, pois lukien lihan ympärileikkaus. Mutta mitä sanoivat Jerusalemin vanhimmat ja apostolit itse?

Apostolien teot:
        15:22 Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
        15:23 ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
        15:24 Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
        15:25 niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
        15:26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
        15:27 Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
        15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
        15:30 Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
        15:31 Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.

Jerusalemin vanhimmat ja apostolit eivät olleet antaneet mitään käskyä fariseuksille eivätkä edes lupaa mennä vaatimaan pakanoilta kaikkien Mooseksen lain käskyjen noudattamista ja he päättivät vapauttaa kristityt muista paitsi neljästä käskystä, mikä oli suuri lohdutus kristityille ja he iloitsivat siitä. Mitä toraisti sanoo tähän: Jerusalemin vanhimmat ja apostolit antoivat kristityille noudatettavaksi kaikki Mooseksen kirjan lain käskyt ja kristityt olivat iloisia siitä, että heille annettiin niin kevyt kuorma! Eikö ole merkillistä, miten saatana saa ihmisen tulkitsemaan päinvastoin Jumalan sanan kuin miten sen on tarkoitettu ymmärrettäväksi?

• Otetaan vielä yksi esimerkki koskien juutalaisten juhlia, jotka on säädetty Mooseksen laissa. Ne ovat toraistin mielestä kevyt kuorma ja sovelias ies.

Mooseksen laissa on säädetty, että Israelin tulee saapua Jerusalemiin viettämään juhlia vähintään kolme kertaa vuodessa, joka ikinen vuosi. Tämä käsky on annettu koko Israelin kansalle eikä vain osalle siitä. Mooses ei rajoita tätä käskyä koskemaan vain niitä juutalaisia, jotka asuvat lähellä Jerusalemia, niin että heidän on helppoa tai suhteellisen vaivatonta käydä siellä monta kertaa vuodessa uhraamassa Herran käskyn mukaan juhlan kunniaksi...

Jokainen rehellinen ihminen ymmärtää sen, miten raskasta ja vaikeaa oli matkustaa apostolien aikana monta kertaa vuodessa Jerusalemiin juhliin joka ikisenä vuotena. Se oli todella raskas kuorma ja orjuuttava ies, jos olisi ollut pakko matkustaa jokaiseen juhlaan. Tästä huolimatta toraistit ovat pitäneet sitä ehdottomana vaatimuksena koskien jokaista kristittyä aina siihen asti, kunnes heille paljastui, että edes juutalaiset eivät tulkinneet näitä lain käskyjä tuolla tavalla Vain harvat juutalaiset matkustivat maan ääristä Jerusalemiin jokaiseen juhlaan ja osa ei matkustanut koskaan, koska heillä ei ollut siihen mahdollisuutta tai varaa.

Niin - pakko vai vapaaehtoista? Toki toraisti sanoo nyt paljastuttuaan vääräksi opettajaksi ja vääräksi profeetaksi, että se on vapaaehtoista, vaikka Mooses ei puhu sanaakaan siitä, että lakia olisi lupa tulkita oman mielensä mukaan ja pitää joitakin sen käskyjä vapaaehtoisina, mutta toisia olisi pakko noudattaa jatkuvasti ja joka kerta, kun tilaisuus siihen tulee. Mutta olkoon - antaapa toraistin itsenstä tulla vääntämään tänne Jumalan sanaa vinoon ja selittämään itsensä syyttömäksi yhteenkään virhetulkintaan tai Jumalan pyhän lain rikkomukseen (Jumalan pyhä laki tarkoittaa tässä Mooseksen lakia ja sen kaikkia käskyjä).

• Toraistit tulkitsevat "lain" tarkoittavan lähes jokaisessa Uuden testamentin jakeessa "Mooseksen lakia", jota he kutsuvat "Tooraksi". He tulkitsevat sanaa "toora" mielivaltaisesti siten, että se tarkoittaa pelkästään Mooseksen lakia, kun se sopii heidän oppiinsa, mutta joissakin harvoissa poikkeustapauksissa se voi tarkoitta jotakin muuta Mooseksen lain käskyjen ohella. Totuus on se, että sanaa "toora" on käytetty monessa eri merkityksessä, jotka ovat mm. "laki, opetus, ohje, vakiintunut tapa,.."

https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=H8451&t=KJV

Toraistit sanovat, että "käskyt" tarkoittavat Ut:ssa aina Mooseksen lain kaikkia käskyjä ja että Paavali ja Johannes olisivat käskeneet kristittyjä noudattamaan kaikkia niitä käskyjä. Totuus on se, että uuden liiton käskyt ovat rakkauden käsky ja ne neljä käskyä, jota Pyhä Henki antoi seurakunnalle. (Apt 15:28-29) Näistä neljästä tärkein on haureuden kieltävä käsky, sillä Paavali ym. toistavat sen ohjeissaan uuden liiton Jumalan seurakunnalle. (Efe 5:1-14; 2Tim 2:20-22; Hebr 13:4)

1.Korinttolaiskirje:
        7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

1.Tessalonikalaiskirje:
        4:1 Sitten vielä, veljet, me pyydämme teitä ja kehoitamme Herrassa Jeesuksessa, että te, niinkuin olette meiltä oppineet, miten teidän tulee vaeltaa ja olla Jumalalle otolliset, niinkuin vaellattekin, siinä yhä enemmän varttuisitte.
        4:2 Tiedättehän, mitkä käskyt me olemme Herran Jeesuksen kautta teille antaneet.
        4:3 Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
        4:4 että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
        4:5 ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;
        4:6 ettei kukaan sorra veljeänsä eikä tuota hänelle vahinkoa missään asiassa, sillä Herra on kaiken tämän kostaja, niinkuin myös ennen olemme teille sanoneet ja todistaneet.
        4:7 Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.
        4:8 Sentähden, joka nämä hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka myös antaa Pyhän Henkensä teihin.
        4:9 Veljellisestä rakkaudesta ei ole tarvis teille kirjoittaa; sillä itse te olette Jumalalta oppineet rakastamaan toisianne;
        4:10 niin te myös teette kaikkia veljiä kohtaan koko Makedoniassa. Mutta me kehoitamme teitä, veljet, siinä varttumaan yhä enemmän
        4:11 ja katsomaan kunniaksenne, että elätte hiljaisuudessa ja toimitatte omia tehtäviänne ja teette työtä käsillänne, niinkuin olemme teitä käskeneet,
        4:12 että vaelluksessanne olisitte säädylliset ulkopuolella olevia kohtaan ettekä olisi kenenkään avun tarpeessa.

Apt 15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

1.Johanneksen kirje:
        3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
        3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Luepa, mitkä käskyt eivät olleet raskaat Johanneksen mielestä. (1Joh 3:11-5:5) Et löydä Mooseksen lain pienimpiä käskyjä sieltä mutta löydät rakkauden käskyn ja uskon.

• yksinpuhelijalle

Onhan sinulla ongelmaa kerrakseen. Sinun mielipiteitäsikö pitäisi kaikkien alkaa kumartamaan?
      Ei noista ajatuksistasi kirkkoa rakenneta mihinkään suuntaan. Ja piikainen on maailmassa joukkosi määrä. Vapahtajaksiko meinaat?

• gjg

Jeesus oli itsekin toraisti. Mitä vikaa siinä on?

Lk 4:14 Täynnä Hengen voimaa Jeesus palasi Galileaan, ja hänestä puhuttiin kohta kaikkialla. 15 Hän opetti synagogissa, ja kaikki ylistivät häntä. 16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, 17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja.

Mt 23: 1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: 2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

En lukenut Unitaarin yksinkirjoittelua tietokoneensa kanssa paria lausetta pidempään. Nämä Unitaarin monologit ovat yleensä täynnä ihmisoppeja, joita ei kannata lukea. Unitaari on eksyttäjä, joka ei tunnusta Jeesusta Herraksi ja Jumalaksi, joten hänet voi laittaa samaan karsinaan Jehovan todistajien kanssa.

• riittääjo

Riittää että lukee "gig". Ei tarvitse lukea enempää!

Unitaarilla on sen sijaan aina sanottavaa ja hän osaa selittää lainaamalla Raamatusta pitemmän palan kerralla , eikä niin kuin toraistit, jotka ottavat puoli jaetta ja sitä väärin selittävät.

En usko että nykyajan toraistit ovat sen parempia kuin muinoin.

Eräskin toraisti pitää kahdet astiat, ettei tulisi maitoa syötyä lihan kanssa, Sapattina hän käy tuntitöissä, kun saa hyvän palkan. Toisen kerran hänet näkee sapattina Ikealla ostoksilla.

Sinä sokea fariseus!

• Pessiessi

Estääkö se mielestäsi pelastuksen jos noudattaa kymmentä käskyä, ei pelastuakseen, vaan koska ne on kirjoitettu sydämeen?

• gjg

Sinulle ei ole kirjoitettu lakia sydämeen, jos et ole opiskellut tooraa. Sinun oma lakisi ei ole Jumalan laki. Se ei riitä pelastuakseen, että noudatat vain valitsemiasi kohtia laista, sillä Jeesuksen sanojen mukaan laittomuutta tekevät eivät pelastu taivaaseen. Jeesus sanoi myös, että hyvin harva uskova pelastuu taivaaseen.

5 Moos 18:5 Pitäkää minun lakini ja käskyni. Jokaiselle, joka niitä noudattaa, ne antavat elämän. Minä olen Herra.

Jh 12:49 En minä ole puhunut omissa nimissäni. Isä, joka on minut lähettänyt, on määrännyt, mitä minun tulee puhua ja julistaa, 50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."

Mt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

• gjg
        gjg kirjoitti:

Sinulle ei ole kirjoitettu lakia sydämeen, jos et ole opiskellut tooraa. Sinun oma lakisi ei ole Jumalan laki. Se ei riitä pelastuakseen, että noudatat vain valitsemiasi kohtia laista, sillä Jeesuksen sanojen mukaan laittomuutta tekevät eivät pelastu taivaaseen. Jeesus sanoi myös, että hyvin harva uskova pelastuu taivaaseen.

5 Moos 18:5 Pitäkää minun lakini ja käskyni. Jokaiselle, joka niitä noudattaa, ne antavat elämän. Minä olen Herra.

Jh 12:49 En minä ole puhunut omissa nimissäni. Isä, joka on minut lähettänyt, on määrännyt, mitä minun tulee puhua ja julistaa, 50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."

Mt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Ps 40:8, 9: Siksi minä sanoin: "Nyt olen tullut, Herra. Kirjaan on kirjoitettu, mitä minun pitää tehdä. Jumalani, minä täytän mielelläni tahtosi, sinun lakisi on minun sydämessäni.

• gjg kirjoitti:

Herran enkeli kirjoitti omalla sormellaan kymmenen käskysanaa liiton tauluihin, kiveen. Muut lain käskyt hän saneli Moosekselle ja ne kirjoitettiin ihmisten toimesta liiton kirjaan ja näitä kirjoja on muokattu useampaan otteeseen sen jälkeen, kun taas alkuperäiset liiton taulut ovat kadonneet jäljettömiin.

Jumala kirjoittaa uudessa liitossa lakinsa ihmisten sydämiin. Tämä laki ja sen käskyt eivät voi olla esikuvansa mukaan niitä käskyjä, jotka Mooses kirjoitti tai kirjoitutti liiton kirjaan. Niiden käskyjen täytyy olla niitä samoja, jotka Herran enkeli kirjoitti liiton tauluihin. Niinpä en kymmenen käskysanaa ovat erityisasemmassa ja vain ne on kirjoitettu uuden liiton Jumalan lasten sydämiin. (2Kor 3; Jer 31:31-34; Hebr 8:8-12; 10:1-24; 5Moos 10:4-5: jne.)

• mitenonasia

Gig! Sinä jonka sydämeen on kirjoitettu toora: Voisitko nyt ulkomuistista sanoa kenen vuoteesta toora puhuu, kun se sanoo jopa vuoteen mitat?
        Minun sydämessäni kun ei ole tooraa, ja muistikin on huono!

• Olen ihmetellyt tätä Matteuksen evankeliumin kohtaa:

Matteuksen evankeliumi:
      23:1 Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
      23:2 sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
      23:3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
      23:4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
      23:5 Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
      23:6 ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
      23:7 ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi.'

Toraisti sanoo, että fariseukset käskivät juutalaisia noudattamaan isien perinnäissääntöjä, mutta tuon kohdan mukaan fariseukset eivät olisi itse noudattaneet niitä. Jeesuksen sanojen mukaan asia oli päinvastoin: fariseukset noudattivat tarkoin perinnäissääntöjä, mutta tekivät tyhjäksi Jumalan lain. (Mark 7:1-13)

Miten siis on: mitä Matteus tarkoitti noilla "Jeesukselta lainatuilla sanoillaan"? Tutkitaan vielä tarkemmin tuota kohtaa.

23:3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.

Tämän täytyy viitata oikeamielisiin lain käskyihin, jotka löytynevat Mooseksen laista. Jeesus nuhteli toisaalla fariseuksia siitä, että nämä olivat rahanahneita eivätkä noudattaneet Mooseksen lain tärkeitä käskyä, vaikka pitivät ulkokultaisuudessaan kiinni pienistä käskyistä kuten kymmenysten maksamisesta.

23:4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.

Toraisti sanoo, että nämä raskaat ja vaikeasti kannettavat taakat ovat fariseusten perinnäissääntöjä - eivät ainakaan Mooseksen lain pienimpiä käskyjä. Onko tämä väite uskottava? Fariseukset olivat tunnettuja siitä, että he noudattivat tarkoin isien perinnäissääntöjä ja vaativat muitakin noudattamaan niitä. Miten siis voisi olla mahdollista, että he eivät tahtoneet näitä taakkoja sormellaankaan liikuttaa?

Kaipa se jotenkin mahdollista on, mutta se on varmaa, että fariseukset noudattivat itse tarkoin kaikkia isien perinnäissääntöjä, joten Jeesus ei voinut vaatia niiden noudattamista vaan jotakin muuta: kenties lain ytimen pitämistä? (Matt 23:3, 23)

Jos joku on ymmärtänyt tämän kohdan toisin ja totuuden mukaan, niin tuokoon sen tulkinnan nyt esille. Toraisteilla ei oletettavasti ole mitään rakentavaa sanottavana tästäkään Raamatun kohdasta...

• gjg

Synagogassa fariseuksen lukivat Mooseksen istuimesta lakia suoraan toorasta. Sitä Jeesus käski noudattamaan. Se taakka on Raamatun ilmoituksen mukaan kevyt.

Perinnäissäännöt eivät ole Raamatussa ja ne ovat raskas taakka, joita Jeesus arvosteli.

Jeesus edellytti, että kaikki kansat saavat opetusta Mooseksen laista ja profeetoista. Jeesus käski kaikkia kansoja noudattamaan lakia. Tuhatvuotiskaudella pakanat noudattavat lakia ja unitaari on silloin helvetissä.

Jes 66: 18 Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni.
        -----
        23 Ja aina uudenkuun päivänä
        ja jokaisena sapattina
        tulee koko ihmissuku,
        ja kaikki kumartuvat minun eteeni,
        sanoo Herra.
        24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden
        ruumiit,
        jotka ovat minusta luopuneet.
        Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole,
        liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.

Sak 14: 16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. 18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan. 19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa.

• gjg kirjoitti:

Synagogassa fariseuksen lukivat Mooseksen istuimesta lakia suoraan toorasta. Sitä Jeesus käski noudattamaan. Se taakka on Raamatun ilmoituksen mukaan kevyt.

Perinnäissäännöt eivät ole Raamatussa ja ne ovat raskas taakka, joita Jeesus arvosteli.

Jeesus edellytti, että kaikki kansat saavat opetusta Mooseksen laista ja profeetoista. Jeesus käski kaikkia kansoja noudattamaan lakia. Tuhatvuotiskaudella pakanat noudattavat lakia ja unitaari on silloin helvetissä.

Jes 66: 18 Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni.
        -----
        ja jokaisena sapattina
        tulee koko ihmissuku,
        sanoo Herra.
        ruumiit,

Sak 14: 16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. 18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan. 19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa.

Lainasit kohtia, joissa sapatteina, uuden kuun päivinä ja lehtimajan juhlien aikaan pakanat tulevat Jerusalemiin jne. (Jesajan mukaan tämä tapahtuu joka ikisenä sapattina ja uuden kuun päivänä).

Ovatko nämä mainitut juhlat ainoat, joiden aikana pakanoiden tulee saapua Jerusalemiin juhlimaan Herran juhlaa yhdessä israelilaisten kanssa vai onko näitä juhlia enemmän kuin tässä on mainittu, Mooseksen lain mukaan siis?

• gjg kirjoitti:

-----
        ja jokaisena sapattina
        tulee koko ihmissuku,
        sanoo Herra.
        ruumiit,

Jesaja:
        66:22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
        66:24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

Voitko kertoa minulle sen kohdan Mooseksen laissa, jossa vaaditaan israelilaisten ja siihen liittyneiden pakanoiden tulevan joka viikko sapattina Jerusalemiin ja samoin kaikkina uudenkuun päivinä?

• tyuk
        unitaari kirjoitti:

Jesaja:
        66:22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
        66:24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

Voitko kertoa minulle sen kohdan Mooseksen laissa, jossa vaaditaan israelilaisten ja siihen liittyneiden pakanoiden tulevan joka viikko sapattina Jerusalemiin ja samoin kaikkina uudenkuun päivinä?

Mooseksen kirjassa kerrotaan, että laki on sama juutalaisilla ja muukalaisilla. Tuhatvuotiskaudella Jeesus johtaa koko maailmaa Jerusalemin temppelistä käsin. Silloin noudatetaan lakia ja profeettoja, kuten Jeesus on kehottanut noudattamaan.

Jes 56:2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!
        3. Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu".
        4. Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani,
        5. heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.
        6. Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7. ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani,

Mt:5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

• Huvittavaa on myös se, että toraisti luulee Paavalin ja apostolien eläneen kaikessa rauhassa eläimiä Herralle uhranneiden lainkiivailijoiden ja fariseusten kanssa, niin että he olisivat uhranneet heidän kanssaan jokaisen juhlan aikaan ja Mooseksen lain muiden käskyjen mukaan eläimiä Herralle Jerusalemissa. Apostolien teot osoittaa, että juutalaiset joutuivat pakenemaan näitä vanhan liiton uhreja toimittavia pappeja ja lainkiivailijoita, sillä he tavoittelivat opetuslapsia tappaakseen heitä. (Apt 7-9)

Sama meno jatkui lähetyskentällä, jossa Paavali julisti evankeliumia pakanoille ja vapautti heidät noudattamasta Mooseksen lakia, mutta fariseukset tulivat hänen perässään ja vaativat Mooseksen lain noudattamista. (Apt 15; 16:4; 21:15ss.)

Apt 20:23 Sen vain tiedän, että Pyhä Henki jokaisessa kaupungissa todistaa minulle ja sanoo, että kahleet ja ahdistukset minua odottavat.

Juutalaiset yrittivät tappaa Paavalin useammin kuin kerran (Apt 14:19; 21:15ss.) ja ottivat hänet kiinni vaatien hänelle raipaniskuja rangaistukseksi evankeliumin julistamisesta ja Mooseksen hylkäämisestä. (Apt 17:1-10; 18:12-18; 21.15ss.; 2Kor 11:18-30)

Toraistin mielestä Paavali eli rauhassa ja sovussa näiden vainoojiensa kanssa, niin että kävi heidän kanssaan uhraamassa jokaisen vuotena eläimiä uhriksi Herralle juhlien aikana.

Eikö ole merkillistä, miten joku voi ymmärtää Raamatun päinvastaisella tavalla kuin mitä siinä ihan selvästi sanotaan?

Ja irroittamalla jakeita asiayhteydestään ja tulkitsemalla niitä mielivaltaisesti oman opin tueksi voidaan todistaa melkein mikä tahansa harhaoppi "Raamatulla"...

• Blaa blaa blaa.

• Tulit sitten takaisin. Etkö pysty parempaan kuin "Blaa blaa blaa". Muistutan sinua hyvän ja rakentavan keskustelun perussäännöistä.

- kunnioita henkilöä, joka keskustelee asiallisesti kanssasi
        - yritä ymmärtää häntä: miksi hän ajattelee niin kuin sanoo?
        - perustele oma kantasi valideilla väitteillä
        - tutki eri mieltä olevien väitteet ja kommentoi niitä
        - älä mene henkilöön (pysy asiassa, vaikka vastaväittelijä olisi kuka tahansa ja edustaisi mitä tahansa uskomusta)

Jos et pysty vastaamaan itse väitteisiin, niin miksi vastaat typerällä tavalla postaamalla "Blaa blaa blaa. "?

• dfgdfd
        unitaari kirjoitti:

Tulit sitten takaisin. Etkö pysty parempaan kuin "Blaa blaa blaa". Muistutan sinua hyvän ja rakentavan keskustelun perussäännöistä.

- kunnioita henkilöä, joka keskustelee asiallisesti kanssasi
        - yritä ymmärtää häntä: miksi hän ajattelee niin kuin sanoo?
        - perustele oma kantasi valideilla väitteillä
        - tutki eri mieltä olevien väitteet ja kommentoi niitä
        - älä mene henkilöön (pysy asiassa, vaikka vastaväittelijä olisi kuka tahansa ja edustaisi mitä tahansa uskomusta)

Jos et pysty vastaamaan itse väitteisiin, niin miksi vastaat typerällä tavalla postaamalla "Blaa blaa blaa. "?

Unitaari, sinä olet täällä roskapostittaja.

• biblenik

Hienoa unitaari! Jumala sinua siunatkoon vaivannäöstäsi, olet voittanut tooraistit 10-0 perusteellisesti, niin että heillä ei ole enään mitään sanottavaa.

• dfgdfd

Taidat olla itse unitaari, joka kehuu itseään, kun ei ole muita edes lukemassa unitaarin monologeja.

Unitaari kieltää Jeesuksen olevan Herra ja Jumala. Hänet voi laittaa samaan karsinaan röhkimään Jehovan todistajien kanssa.

• mitämoosessanoo

Aikaisemmin oli keskustelua siitä mitä Matt.23 alku tarkoittaa.
        "Kaiken minkä he sanovat, se tehkää..."

Shem Tobs Hebrew Matthew , mikä perustuu alkuperäiseen jo kadonneeseen Matteuksen hepreankieliseen evankeliumiin, kääntää tämän kohdan : "Tehkää niinkuin Mooses sanoo..."

Jeesus ei kehoittanut kapinaan Moosesta vastaan. Hän kehoitti noudattamaan Mooseksen sanaa, mutta olemaan kuuntelematta fariseuksia.
        Olisikin ollut outoa jos Jeesus olisi antanut luvan tehdä aviorikoksia tai muuta pahaa. Rakkauden laki ei kumoa Tooran moraalisia vaatimuksia, vaan antaa paremman moraalin: "Älä edes vihaa ketään". Eri asia on se että esikuvalliset tooran menot tulivat täytetyiksi ristillä ja siksi tarpeettomiksi. Jeesuksen veri puhdisti, Hänen uhrinsa riitti.

Uskovan moraali on paljon korkeampi kuin mitä toora vaatii. Hänen ruumiinsa on Pyhän Hengen temppeli, hän rakastaa lähimmäistään niinkuin itseään, hän ei tee mitään pahaa.

Paavali sanookin että käskyjen laki säädöksineen tuli työttömäksi, alkutekstin mukaan Ef.2:15 .

Uhreja ja puhdistusmenoja ei tarvittu, vertauskuvalliset juhlat tulivat vapaaehtoisiksi, niistä ei voinut enää kukaan tuomita." Joka valikoi päiviä, valikoi Herran tähden..."

Kristityille on luvattu että he eivät enää ole Tooran alla vaan Hengen johdatettavissa.

Poikkeuksena ne jotka yhä ovat tooran alla, kuten 1.Tim1:9: ". ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
        10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan -"

• fgdfgd
        mitämoosessanoo kirjoitti:

Shem Tobs Hebrew Matthew , mikä perustuu alkuperäiseen jo kadonneeseen Matteuksen hepreankieliseen evankeliumiin, kääntää tämän kohdan : "Tehkää niinkuin Mooses sanoo..."

Jeesus ei kehoittanut kapinaan Moosesta vastaan. Hän kehoitti noudattamaan Mooseksen sanaa, mutta olemaan kuuntelematta fariseuksia.
        Olisikin ollut outoa jos Jeesus olisi antanut luvan tehdä aviorikoksia tai muuta pahaa. Rakkauden laki ei kumoa Tooran moraalisia vaatimuksia, vaan antaa paremman moraalin: "Älä edes vihaa ketään". Eri asia on se että esikuvalliset tooran menot tulivat täytetyiksi ristillä ja siksi tarpeettomiksi. Jeesuksen veri puhdisti, Hänen uhrinsa riitti.

Uskovan moraali on paljon korkeampi kuin mitä toora vaatii. Hänen ruumiinsa on Pyhän Hengen temppeli, hän rakastaa lähimmäistään niinkuin itseään, hän ei tee mitään pahaa.

Paavali sanookin että käskyjen laki säädöksineen tuli työttömäksi, alkutekstin mukaan Ef.2:15 .

Uhreja ja puhdistusmenoja ei tarvittu, vertauskuvalliset juhlat tulivat vapaaehtoisiksi, niistä ei voinut enää kukaan tuomita." Joka valikoi päiviä, valikoi Herran tähden..."

Kristityille on luvattu että he eivät enää ole Tooran alla vaan Hengen johdatettavissa.

Poikkeuksena ne jotka yhä ovat tooran alla, kuten 1.Tim1:9: ". ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
        10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan -"

Uuden liiton aikana pakanoiden tulee noudattaa lakia. Uhraaminen estyy, koska uhrata ei saa muualla kuin Jerusalemin temppelissä. Paavalikin uhrasi uuden liiton aikana, koska silloin oli vielä temppeli Jerusalemissa. Hengen johdatus on aina lain mukaista johdatusta. Henki ei kumoa lakia.

• niinpäniiin
        mitämoosessanoo kirjoitti:

Kirjoitit: >>Shem Tobs Hebrew Matthew , mikä perustuu alkuperäiseen jo kadonneeseen Matteuksen hepreankieliseen evankeliumiin, kääntää tämän kohdan : "Tehkää niinkuin Mooses sanoo..."<<

Vaikka Shem Tobs Hebrewin käsikirjoituksen varhaisin kopio on myöhemmältä ajalta kuin katolisen kirkon kreikankieliset kopiot, niin on totta, että Shem Tobs Hebrew:issä on säilynyt paremmin Matteuksen evankeliumin lauseita. Tämä tulee esille mm. siitä, ettei lähetyskäskyssä ole alun perin ollut ollenkaan käskyä kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan se on ollut katolisen kirkon myöhempi lisäys kreikankielisiin kopioihin. Tämän muutoksen on myöntänyt mm. katolisen kirkon paavi Ratzinger ollessaan kardinaali ja kirkon teologian tutkija.

Yksi tällä palstalla aktiivisesti kirjoittava jääräpää on sitä mieltä, että käsikirjoituskopioiden ikä todistaa vanhemman aina oikeammaksi. Älkää kuunnelko tällaisia asiantuntemattomia heittoja. Ikä on yksi arviossa huomioon otettava seikka, mutta ei ole ainoa. Moni tutkija on tehnyt oikean johtopäätöksen, että Matteuksen evankeliumin kastekäsky Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on ollut myöhempi lisäys.

• Missä kohdassa Mooseksen lakia on käsky tulla Jerusalemiin jokaisen uudenkuun päivänä ja sapattina? En ole lölytänyt sellaist akäskyä, joten mihin käskyyn profeetan sanat perustuvat?

Jesaja:

Miksi profeetat eivät mainitse niitä juhlia, jotka Mooses mainitsee, kun he puhuvat Jerusalemissa käymisestä? (Sak 14 ja Jes 66) Miksi toraistit eivät ihmettele sitä, että Jerusalemissa käydään jokaisena sapattina, vaikka laki ei sellaista käskyä anna?

• riemuako

Mikä ihana sapatinviettotapa: Käydä katselemassa kuolleitten mätäneviä ruumiita ja haistelemassa palavan lihan käryä? Ovatko silloin ihmiset muuttuneet jotenkin erilaisiksi? Minä varmaan voisin huonosti sellaisessa paikassa.

Eiköhän liene niin että Jesaja haluaa korostaa Jumalan lupausten pysyvyyttä pikemminkin kuin rangaistuksen kestoa:
        "Niinkuin uusi taivas ja uusi maa pysyvät.... niin pysyvät teidän siemenenne"

Jes.66:5 Kuulkaa Herran sana, te, jotka olette arkoja minun sanani alla: -- Teidän veljenne sanovat, nuo, jotka ovat teitä vihanneet ja jotka ovat sysänneet teidät syrjään minun nimeni tähden: "Osoittakoon Herra kirkkautensa, sittenpä saamme ihmetellä teidän iloanne!" Mutta he joutuvat häpeään.

Jesaja rohkaisi Israelin jäännöstä sillä että Jumala tulisi kokoamaan heitä jälleen. Hän mainitsee myös poikalapsen syntymän, miköä lienee viittaus Jeesukseen.

Ilmeisesti Jesaja halusi kuvata sitä millaiseksi elämä Israelissa voisi muiodostua jos kansa kuuntelisi Herraa.
        Ei uudessa maassa ole kuolemaa eikä haisevia raatoja katseltavana kerran viikossa. "Ei mitään kirousta ole enää oleva..... sillä kaikki entinen on mennyt".

Jos joku luulee lisäävänsä sapatinvieton iloja Uudessa maassa kyseisellä raamatunpaikalla, hän tekee päinvastoin. Ei normaalit ihmiset sellaisesta nauti vuodesta toiseen.

Kenties tuo paikka olisi toteutunut muinaiselle Israelille jos he olisivat kääntyneet pois pahuudestaan: he olisivat saaneet nähdä vihollisensa kuolleina kunnes ruumiit olisi saatu hävitettyä.

• riemuako kirjoitti:

Mikä ihana sapatinviettotapa: Käydä katselemassa kuolleitten mätäneviä ruumiita ja haistelemassa palavan lihan käryä? Ovatko silloin ihmiset muuttuneet jotenkin erilaisiksi? Minä varmaan voisin huonosti sellaisessa paikassa.

Eiköhän liene niin että Jesaja haluaa korostaa Jumalan lupausten pysyvyyttä pikemminkin kuin rangaistuksen kestoa:
        "Niinkuin uusi taivas ja uusi maa pysyvät.... niin pysyvät teidän siemenenne"

Jes.66:5 Kuulkaa Herran sana, te, jotka olette arkoja minun sanani alla: -- Teidän veljenne sanovat, nuo, jotka ovat teitä vihanneet ja jotka ovat sysänneet teidät syrjään minun nimeni tähden: "Osoittakoon Herra kirkkautensa, sittenpä saamme ihmetellä teidän iloanne!" Mutta he joutuvat häpeään.

Jesaja rohkaisi Israelin jäännöstä sillä että Jumala tulisi kokoamaan heitä jälleen. Hän mainitsee myös poikalapsen syntymän, miköä lienee viittaus Jeesukseen.

Ilmeisesti Jesaja halusi kuvata sitä millaiseksi elämä Israelissa voisi muiodostua jos kansa kuuntelisi Herraa.
        Ei uudessa maassa ole kuolemaa eikä haisevia raatoja katseltavana kerran viikossa. "Ei mitään kirousta ole enää oleva..... sillä kaikki entinen on mennyt".

Jos joku luulee lisäävänsä sapatinvieton iloja Uudessa maassa kyseisellä raamatunpaikalla, hän tekee päinvastoin. Ei normaalit ihmiset sellaisesta nauti vuodesta toiseen.

Kenties tuo paikka olisi toteutunut muinaiselle Israelille jos he olisivat kääntyneet pois pahuudestaan: he olisivat saaneet nähdä vihollisensa kuolleina kunnes ruumiit olisi saatu hävitettyä.

Niin, nyt ei ole kyse edes vuosittain tapahtuvasta asiasta vaan viikoittain tapahtuvasta ja kerran kuukaudessa tapahtuvasta, koska Jesaja puhuu sapateista ja uudenkuun päivistä, joista Mooses ei ole mitään käskyä antanut, että silloin tulisi saapua Jerusalemiin... ja on todella kieroutuneen mielen ajatus, että nautittaisiin ruumiiden katsomisesta joka sapattina... se on toraistin ihana paratiisi tulevaisuudessa, mutta en liene väärässä, jos sanon, että valitut ja pyhät eivät hekumoi tai nauti jumalattomien ihmisten ruumiiden katselusta tulevassa maailmassa. Toraistista ei jää edes muistoa tulevaan maailmaan puhumattakaan siitä, että nauttisimme hänen mädäntyvän ruumiinsa katsomisesta joka ikinen sapatti...

• Toraistien joukosta Kristitty.net on kehottanut seurakuntaansa ottamaan käyttöön Mooseksen lain rangaistusmääräykset. Olen tehnyt asiasta rikosilmoituksen. Tässä on kaksi viestiä, joissa hän tunnustaa tekonsa ja kehottaa tappamaan Suomen kansalaisia Mooseksen lain rikkomisesta.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15181832/missa-on-rakas-ystavamme-kristitty-net#comment-92830365

Joopa joo, ja mihinköhän rikokseen olen syyllistynyt? Toivoisin, että minun seurakunnassani olisi käytössä kuolemantuomio Mooseksen lain mukaan. Siinä ei ole mitään rikollista. Mutta se on rikos, että teit minusta perättömän ilmiannon (oikea lakiopillinen termi lienee väärä ilmianto) ja myönnät kahdessa eri viestissä tehneesi rikosilmoituksen vain kiusataksesi minua. Joten sinä olet se joka Suomen lain mukaan saa tuomion. Minun viesteissäni ei ole mitään laitonta.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15181832/missa-on-rakas-ystavamme-kristitty-net#comment-92830365

Joopa joo, ja mihinköhän rikokseen olen syyllistynyt? Toivoisin, että minun seurakunnassani olisi käytössä kuolemantuomio Mooseksen lain mukaan. Siinä ei ole mitään rikollista. Mutta se on rikos, että teit minusta perättömän ilmiannon (oikea lakiopillinen termi lienee väärä ilmianto) ja myönnät kahdessa eri viestissä tehneesi rikosilmoituksen vain kiusataksesi minua. Joten sinä olet se joka Suomen lain mukaan saa tuomion. Minun viesteissäni ei ole mitään laitonta.

---

Ajatelkaa sitä, millainen ihminen vaatii lähimmäisen kivittämistä kuoliaaksi Mooseksen lain käskyjen mukaan ja on valmis heittämään itse ensimmäisen kiven, vaikka tapettava olisi hänen oma perheenjäsen! (5Moos 13 ja 21 jne.) Kristitty.net tunnustaa avoimesti olevansa sellainen ihminen.

• Tuli copy paste virhe. Tässä on se toinen viesti, johon viittaan ja jonka perusteella tein rikosilmoituksen.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15181832/missa-on-rakas-ystavamme-kristitty-net#comment-92829621

Paraskin puhumaan, etkös sinä ole myös saanut kadotustuomion Pyhän Hengen pilkasta? Joten matkalla helvettiin ollaan molemmat.

Minun seurakunnassani jostain syystä ei kivitetä ketään, vaikka olenkin parhaani mukaan koittanut saada asiaan muutosta. Joten ehkä jonakin päivänä.

...

Kristitty.net tunnustaa tässä yllyttäneensä seurakuntaansa kuolemanrangaistuksen ja muiden Mooseksen laissa säädettyjen rangaistusten käyttöönottoa omassa seurakunnassaan. Toivottavasti poliisi tekee lopun heidän toiminnastaan, mutta tuntien Suomen surkean oikeusjärjestelmän, pelkään kristitty.netin pääsevän kuin koira veräjästä ja jäävän ilman seuraamuksia lain rikkomuksesta.

• kysynvaan-

Oletko todellakin tehnyt poliisille tutkintapyynnön Kristitty.netistä?

• kysynvaan- kirjoitti:

Kyllä minä uskon, että uniitari on niin hullu, että on oikeasti tehnyt rikosilmoituksen. Sitten kun tuo asia etenee ja jos poliisi ottaa minuun yhteyttä, teen rikosilmoituksen unitaarista, väärästä ilmiannosta, koska hän kahdessa eri viestissä suoraan myöntää tehneensä rikosilmoituksen vain kiusatakseen minua.

• unitaari kirjoitti:

Tuli copy paste virhe. Tässä on se toinen viesti, johon viittaan ja jonka perusteella tein rikosilmoituksen.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15181832/missa-on-rakas-ystavamme-kristitty-net#comment-92829621

Paraskin puhumaan, etkös sinä ole myös saanut kadotustuomion Pyhän Hengen pilkasta? Joten matkalla helvettiin ollaan molemmat.

Minun seurakunnassani jostain syystä ei kivitetä ketään, vaikka olenkin parhaani mukaan koittanut saada asiaan muutosta. Joten ehkä jonakin päivänä.

...

Kristitty.net tunnustaa tässä yllyttäneensä seurakuntaansa kuolemanrangaistuksen ja muiden Mooseksen laissa säädettyjen rangaistusten käyttöönottoa omassa seurakunnassaan. Toivottavasti poliisi tekee lopun heidän toiminnastaan, mutta tuntien Suomen surkean oikeusjärjestelmän, pelkään kristitty.netin pääsevän kuin koira veräjästä ja jäävän ilman seuraamuksia lain rikkomuksesta.

Olet maaninen. Myönnä että sinulla on ongelmia. Veikkaan että et ole nukkunut monena yönä. Mene lääkäriin ja hanki nuppisaikkua.

• Lakia_tämäkin
        Kristitty.net kirjoitti:

Kyllä minä uskon, että uniitari on niin hullu, että on oikeasti tehnyt rikosilmoituksen. Sitten kun tuo asia etenee ja jos poliisi ottaa minuun yhteyttä, teen rikosilmoituksen unitaarista, väärästä ilmiannosta, koska hän kahdessa eri viestissä suoraan myöntää tehneensä rikosilmoituksen vain kiusatakseen minua.

Rikosilmoitus on aina tutkintapyyntö. Se ei ole väärä ilmianto, jos siinä ei anneta vääriä tietoja. Unitaari lienee kopioineen sinun kommenttejasi ja sitten kysyy, oletko tehnyt rikoksen ja lopuksi on ilmeisesti vaatinut rangaistusta.

Kyse ei ilmeisesti ole väärien tietojen antamisesta vaan siitä, että oletko rikkonut Suomen lakia kirjoituksillasi. Se on ihan oman harkinnan paikka. Sitä asiaa ei ratkaise Unitaari, vaan ensin sitä harkitsee syyttäjä, kunhan ensin poliisi on tehnyt esitutkinnan.

On mielenkiintoista nähdä, ottaako poliisi asiaa tutkittavaksi. Yleensä poliisi ei tutki anonyymejä kommentteja, jotka on laitettu viikonloppuyönä humalapäissään.

Mutta sinä olet kirjoittanut tunnistautuneena, joten edellytykset tutkintaan ovat tältä osin. Asian tutkiminen on helppoa, joten jos joku poliisi haluaa lisää sulkia hattuunsa, niin voi sinua kuulustella. Pääkaupunkiseudun poliisilaitos on niin ruuhkainen, että moni juttu jää tutkimatta. Muualla Suomessa voi olla kynnys tutkimiselle matalampi.

Arvelen, että kysyvät ensin syyttäjältä, että onko syytä tehdä tästä tapauksesta ennakkopäätös. En muista, että tällaista tapausta olisi tullut vastaan. Yleensä on tutkittu uskonrauhan rikkomista ja kiihottamista kansanryhmää vastaan, mutta sitä että joku puhuu kuolemantuomion puolesta uskonnollisilla argumenteilla, en muista vastaavaa.

• kysynvaan- kirjoitti:

Kyllä. Henkilö joka usuttaa seurakuntaansa tappamaan Suomen kansalaisia Mooseksen lain käskyjen mukaan on vaarallinen ja hänet pitäisi laittaa vankilaan. Se on minun mielipiteeni, mutta poliisi suorittaa esitutkinnan ja vie asian syyttäjälle, joka päättää aikanaan olla nostamatta syytettä tässä asiassa, koska Suomen oikeuslaitos ei pysty kitkemään pois terrorismia ja uskontoon liittyvää väkivaltaa... niin pahoin pelkään.

• Lakia_tämäkin kirjoitti:

Rikosilmoitus on aina tutkintapyyntö. Se ei ole väärä ilmianto, jos siinä ei anneta vääriä tietoja. Unitaari lienee kopioineen sinun kommenttejasi ja sitten kysyy, oletko tehnyt rikoksen ja lopuksi on ilmeisesti vaatinut rangaistusta.

Kyse ei ilmeisesti ole väärien tietojen antamisesta vaan siitä, että oletko rikkonut Suomen lakia kirjoituksillasi. Se on ihan oman harkinnan paikka. Sitä asiaa ei ratkaise Unitaari, vaan ensin sitä harkitsee syyttäjä, kunhan ensin poliisi on tehnyt esitutkinnan.

On mielenkiintoista nähdä, ottaako poliisi asiaa tutkittavaksi. Yleensä poliisi ei tutki anonyymejä kommentteja, jotka on laitettu viikonloppuyönä humalapäissään.

Mutta sinä olet kirjoittanut tunnistautuneena, joten edellytykset tutkintaan ovat tältä osin. Asian tutkiminen on helppoa, joten jos joku poliisi haluaa lisää sulkia hattuunsa, niin voi sinua kuulustella. Pääkaupunkiseudun poliisilaitos on niin ruuhkainen, että moni juttu jää tutkimatta. Muualla Suomessa voi olla kynnys tutkimiselle matalampi.

Arvelen, että kysyvät ensin syyttäjältä, että onko syytä tehdä tästä tapauksesta ennakkopäätös. En muista, että tällaista tapausta olisi tullut vastaan. Yleensä on tutkittu uskonrauhan rikkomista ja kiihottamista kansanryhmää vastaan, mutta sitä että joku puhuu kuolemantuomion puolesta uskonnollisilla argumenteilla, en muista vastaavaa.

Ja mitäköhän rikollista on siinä, että kannattaa kuolemantuomion käyttöönottoa Suomessa? Varsinkin kun olen moneen kertaan sanonut, että kenelläkään ei ole oikeutta ottaa lakia omiin käsiinsä. Varsinkin kun olen sanonut, että minä en ole pyöveli enkä tuomari, enkä tapa ketään. Ainutkaan rikoksen tunnusmerkki ei täyty.

Mutta paljon kertoo unitaarista ja hänen henkisistä ongelmistaan, että hän on moiseen ryhtynyt. Olen kyllä aika yllättynyt, en uskonut että hän vajoaisi niin alas.

• Lakia_tämäkin kirjoitti:

Kyllä. Vaadin tutkintapyynnössäni että kristitty.netiä eli Lauria rangaistaisiin Suomen lakien ja asetusten mukaan. Hän on kehottanut omien sanojensa mukaan seurakuntaansa noudattamaan Mooseksen lain käskyjen mukaisia rangaistuksia, joihin kuuluu lainrikkojan kivittäminen kuoliaaksi. Se, mitä kaikkia Suomen lakeja ja asetuksia tuollainen toiminta rikkoo, on poliisin ja syyttäjän tiedossa, mutta mieleeni maallikkona tulee pari lain kohtaa, joita vastaan tuossa on rikottu...

• unitaari kirjoitti:

Kyllä. Henkilö joka usuttaa seurakuntaansa tappamaan Suomen kansalaisia Mooseksen lain käskyjen mukaan on vaarallinen ja hänet pitäisi laittaa vankilaan. Se on minun mielipiteeni, mutta poliisi suorittaa esitutkinnan ja vie asian syyttäjälle, joka päättää aikanaan olla nostamatta syytettä tässä asiassa, koska Suomen oikeuslaitos ei pysty kitkemään pois terrorismia ja uskontoon liittyvää väkivaltaa... niin pahoin pelkään.

Montako kertaa olen sanonut sinulle, että minä en ole pyöveli enkä tuomari, joten minä en tapa ketään? Ja montako kertaa olen sanonut, että kuolemantuomion langettaminen on oikeuslaitoksen tehtävä, kenelläkään ei ole lupaa ottaa lakia omiin käsiinsä?

Eikö sinua edes yhtään hävetä oma toimintasi?

• TutkiaVaiHutkia
        Kristitty.net kirjoitti:

Olet maaninen. Myönnä että sinulla on ongelmia. Veikkaan että et ole nukkunut monena yönä. Mene lääkäriin ja hanki nuppisaikkua.

Väitit, että Unitaari on maaninen eli mielisairas. Mistä sen tiedät? On ihan eri asia, että tekee turhan tutkintapyynnön kuin se, että kärsii mielisairaudesta. Mielisairas ei aina pysty kirjoittamaan järkevää tekstiä siis tekemään pätevää rikosilmoitusta.

Huomaan, että sinä Kristitty.net olet nyt kiihkon vallassa, kun teet lääketieteellisiä diagnooseja näkemättä potilasta. Lääkärit eivät annan hullunpapereita tapaamatta potilasta.

Sinä kirjoittelet varomattomia koko ajan. Olen ajatellut, että onko sinun sydämesi paadutettu someriitoihin, jotta tekisit peruuttamattomia syntejä? Sinuna pitäisin oman suun kiinni ja lähtisin somesta pois, kun ei pysy mopo kädessä.

Matteus 5
        21 "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

• TutkiaVaiHutkia kirjoitti:

Väitit, että Unitaari on maaninen eli mielisairas. Mistä sen tiedät? On ihan eri asia, että tekee turhan tutkintapyynnön kuin se, että kärsii mielisairaudesta. Mielisairas ei aina pysty kirjoittamaan järkevää tekstiä siis tekemään pätevää rikosilmoitusta.

Huomaan, että sinä Kristitty.net olet nyt kiihkon vallassa, kun teet lääketieteellisiä diagnooseja näkemättä potilasta. Lääkärit eivät annan hullunpapereita tapaamatta potilasta.

Sinä kirjoittelet varomattomia koko ajan. Olen ajatellut, että onko sinun sydämesi paadutettu someriitoihin, jotta tekisit peruuttamattomia syntejä? Sinuna pitäisin oman suun kiinni ja lähtisin somesta pois, kun ei pysy mopo kädessä.

Matteus 5
        21 "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Unitaarin kirjoittelussa ja käytöksessä on kaikki manian piirteet. Siksi suosittelen hänellä hänen itsensä vuoksi, että menisi lääkäriin.

• kysynvaan_
        unitaari kirjoitti:

Kyllä. Vaadin tutkintapyynnössäni että kristitty.netiä eli Lauria rangaistaisiin Suomen lakien ja asetusten mukaan. Hän on kehottanut omien sanojensa mukaan seurakuntaansa noudattamaan Mooseksen lain käskyjen mukaisia rangaistuksia, joihin kuuluu lainrikkojan kivittäminen kuoliaaksi. Se, mitä kaikkia Suomen lakeja ja asetuksia tuollainen toiminta rikkoo, on poliisin ja syyttäjän tiedossa, mutta mieleeni maallikkona tulee pari lain kohtaa, joita vastaan tuossa on rikottu...

Hän sanoi sinua mielisairaaksi. Aiotko kysellä kunnianloukkauksen perään? Jos joku tekee laittoman kunnianloukkauksen tiedotusvälineessä, se on aina törkeä kunnianloukkaus. Toisaalta kukaan ei tiedä, kuka on Unitaari, joten epäilty kunnianloukkaus ei ole kohdistunut henkilöön.

• kysynvaan_ kirjoitti:

Hän sanoi sinua mielisairaaksi. Aiotko kysellä kunnianloukkauksen perään? Jos joku tekee laittoman kunnianloukkauksen tiedotusvälineessä, se on aina törkeä kunnianloukkaus. Toisaalta kukaan ei tiedä, kuka on Unitaari, joten epäilty kunnianloukkaus ei ole kohdistunut henkilöön.

En pyydä poliisia tutkimaan kunnianloukkausta enkä vaadi kristitty.netiä tuomittavaksi hänen henkilööni kohdistuvista lauseista. Hänen esittämänsä uhkaukset Suomen kansalaisia kohtaan ovat kuitenkin poliisin tutkinnan kohteena ja toivon sydämestäni, että asia vietäisiin oikeuteen asti ja kristitty.net tuomittaisiin syyllisenä Suomen lakien ja asetusten rikkomisesta lain määärämän maksimirangaistuksen mukaan. Herra Jeesus on sitten aikanaan tuomitseva hänet mutta nyt olisi syytä saada hänet "lukkojen taakse" ennen kuin hän ehtii tappaa Suomen kansalaisia Mooseksen lain rikkomisen vuoksi.

• unitaari kirjoitti:

En pyydä poliisia tutkimaan kunnianloukkausta enkä vaadi kristitty.netiä tuomittavaksi hänen henkilööni kohdistuvista lauseista. Hänen esittämänsä uhkaukset Suomen kansalaisia kohtaan ovat kuitenkin poliisin tutkinnan kohteena ja toivon sydämestäni, että asia vietäisiin oikeuteen asti ja kristitty.net tuomittaisiin syyllisenä Suomen lakien ja asetusten rikkomisesta lain määärämän maksimirangaistuksen mukaan. Herra Jeesus on sitten aikanaan tuomitseva hänet mutta nyt olisi syytä saada hänet "lukkojen taakse" ennen kuin hän ehtii tappaa Suomen kansalaisia Mooseksen lain rikkomisen vuoksi.

Ja sinä olet myöntänyt tehneesi rikosilmoituksen vain kiusataksesi minua, joten tuomio tulee sinulle. Olet todella säälittävä. Et sitten pystynyt asialliseen keskusteluun vaan sinulle keitti yli ja pahasti. Minähän jo jonkin aikaa sitten varoitin sinua tästä asiasta ja suosittelin pitämään taukoa ennen kuin keittää yli, mutta et sitten kuunnellut minua.

• Kristitty.net kirjoitti:

Unitaarin kirjoittelussa ja käytöksessä on kaikki manian piirteet. Siksi suosittelen hänellä hänen itsensä vuoksi, että menisi lääkäriin.

Jos sinulla on psyykkisiä ongelmia, niin eikö olisi parasta käsitellä niitä ammattiauttajan kanssa? Kirjoittelusi viittaavat siihen, että sinulla on psyykkisiä ongelmia. Se ei vähennä asian vakavuutta, kun olet uhannut Suomen kansalaisia kuolemanrangaistuksella Mooseksen lain rikkomisesta ja olet vaatinut seurakuntaasi ottamaan ne lain käskyt käyttöön. Monet murhaajat ovat toimineen uskonnollisen harhan vallassa ja luulleet Jumalan kehottaneen heitä tappamaan läheisiään. Sen vuoksi on hyvin tarpeellista, että poliisi tutkii tämän asian ja jos olet psyykkisesti sairas, olisi sinua hoitavien henkilöiden aika puuttua elämääsi ja sulkea sinut mielisairaalaan pakkolähetteellä. Eikö vain? Lauri?

• unitaari kirjoitti:

Jos sinulla on psyykkisiä ongelmia, niin eikö olisi parasta käsitellä niitä ammattiauttajan kanssa? Kirjoittelusi viittaavat siihen, että sinulla on psyykkisiä ongelmia. Se ei vähennä asian vakavuutta, kun olet uhannut Suomen kansalaisia kuolemanrangaistuksella Mooseksen lain rikkomisesta ja olet vaatinut seurakuntaasi ottamaan ne lain käskyt käyttöön. Monet murhaajat ovat toimineen uskonnollisen harhan vallassa ja luulleet Jumalan kehottaneen heitä tappamaan läheisiään. Sen vuoksi on hyvin tarpeellista, että poliisi tutkii tämän asian ja jos olet psyykkisesti sairas, olisi sinua hoitavien henkilöiden aika puuttua elämääsi ja sulkea sinut mielisairaalaan pakkolähetteellä. Eikö vain? Lauri?

Minä sentään uskallan esiintyä täällä omalla nimelläni ja omalla naamalla. Itse olet pelkuri ja kirjoittelet nimimerkin suojasta. Sinä olet menettänyt kaiken kontrollin ja tarvitset pikaisesti apua. Minulla on kaikki asiat kunnossa.

Minä sentään uskallan esiintyä täällä omalla nimelläni ja omalla naamalla. Itse olet pelkuri ja kirjoittelet nimimerkin suojasta. Sinä olet menettänyt kaiken kontrollin ja tarvitset pikaisesti apua. Minulla on kaikki asiat kunnossa.

Mikä on nimesi? Et ole kertonut sitä kenellekään ja kirjoitat nimimerkin takaa siten, että kukaan ei tiedä sitä, kuka sinä olet - paitsi ne henkilöt, jotka tuntevat sinut. Olet yhden ainoan kerran tuonut viestissäsi esiin sen, että sinun etunimesi on Lauri ja että tunnet Petri Paavolan, kun kysyit häneltä Matt 28:19 alkuperää ja Petrin mielipidettä siitä jakeesta. Olen tämän vuoksi maininnut muille sinun nimesi, Lauri, mutta senkään jälkeen kukaan muu ei tiedä sitä, kuka sinä olet, kuin sinut tuntevat henkilöt ml. Petri Paavola. Sinä et siis kirjoita täällä omalla nimelläsi ja omalla naamallasi vaan kirjoitat muiden tapaan nimimerkin suojissa. Samoin teen minä, mutta minun nimeni tulee sinulle tietoon sitten, kun käsittelemme tätä asiaa oikeusistuimessa, jahka tutkintapyyntöni johtaa sinne asti. Suosittelen sinulle tätä odotellessa sitä, että keskustelet sinua hoitavien henkilöiden kanssa tilanteestasi ja ehkä olisi parasta mennä pahimman jakson ajaksi sairaalaan suljetulle osastolle? Mitä mieltä sinä olet tästä asiasta, Lauri?

• unitaari kirjoitti:

Mikä on nimesi? Et ole kertonut sitä kenellekään ja kirjoitat nimimerkin takaa siten, että kukaan ei tiedä sitä, kuka sinä olet - paitsi ne henkilöt, jotka tuntevat sinut. Olet yhden ainoan kerran tuonut viestissäsi esiin sen, että sinun etunimesi on Lauri ja että tunnet Petri Paavolan, kun kysyit häneltä Matt 28:19 alkuperää ja Petrin mielipidettä siitä jakeesta. Olen tämän vuoksi maininnut muille sinun nimesi, Lauri, mutta senkään jälkeen kukaan muu ei tiedä sitä, kuka sinä olet, kuin sinut tuntevat henkilöt ml. Petri Paavola. Sinä et siis kirjoita täällä omalla nimelläsi ja omalla naamallasi vaan kirjoitat muiden tapaan nimimerkin suojissa. Samoin teen minä, mutta minun nimeni tulee sinulle tietoon sitten, kun käsittelemme tätä asiaa oikeusistuimessa, jahka tutkintapyyntöni johtaa sinne asti. Suosittelen sinulle tätä odotellessa sitä, että keskustelet sinua hoitavien henkilöiden kanssa tilanteestasi ja ehkä olisi parasta mennä pahimman jakson ajaksi sairaalaan suljetulle osastolle? Mitä mieltä sinä olet tästä asiasta, Lauri?

Jokainen joka osaa käyttää internettiä selvittää nimeni noin kahdessa sekunnissa, sillä se lukee suoraan nettisivuillani. Minä siis täällä esiinnyn omalla nimelläni. Olen ollut yhteydessä Petri Paavolaan, mutta en tunne häntä henkilökohtaisesti. En tiedä mistä olet saanut sen käsityksen että tunnen Petri Paavolan.

Ja tiedät itsekin, että rikosilmoituksesi ei tule poliisin pöydältä todellakaan johtamaan mihinkään oikeuteen asti. Veikkaan että poliisissa naureskellaan oikein olan takaa sinun rikosilmoituksellesi.

Joko myönnät, että kärsit pahasta maniasta? Sen näkee selvästi viesteistäsi. Minulla on kaikki asiat kunnossa. Toisin kuin eräät, minä pystyn olemaan viikottain poissa täältä sapatin ajan. Suosittelen sinulle taukoa oman terveytesi vuoksi. Mielenterveyden kanssa ei kannata leikkiä.

Jokainen joka osaa käyttää internettiä selvittää nimeni noin kahdessa sekunnissa, sillä se lukee suoraan nettisivuillani. Minä siis täällä esiinnyn omalla nimelläni. Olen ollut yhteydessä Petri Paavolaan, mutta en tunne häntä henkilökohtaisesti. En tiedä mistä olet saanut sen käsityksen että tunnen Petri Paavolan.

Ja tiedät itsekin, että rikosilmoituksesi ei tule poliisin pöydältä todellakaan johtamaan mihinkään oikeuteen asti. Veikkaan että poliisissa naureskellaan oikein olan takaa sinun rikosilmoituksellesi.

Joko myönnät, että kärsit pahasta maniasta? Sen näkee selvästi viesteistäsi. Minulla on kaikki asiat kunnossa. Toisin kuin eräät, minä pystyn olemaan viikottain poissa täältä sapatin ajan. Suosittelen sinulle taukoa oman terveytesi vuoksi. Mielenterveyden kanssa ei kannata leikkiä.

Kovin monelle ei tule mieleen selvittää henkilöllisyyttäsi etsimällä Google-haulla tietoja sinusta. Minäkään en osannut sitä tehdä, ennen kuin annoit itse vinkin. Sinä kirjoitat täällä nimimerkillä etkä omalla nimelläsi ja suuri osa lukijoista ja kirjoittajista ei tiedä sinun oikeaa nimeäsi. Toki sen voi nyt tarkistaa, kun paljastit, mistä sen löytää.

http://kristitty.net/

• unitaari kirjoitti:

Kovin monelle ei tule mieleen selvittää henkilöllisyyttäsi etsimällä Google-haulla tietoja sinusta. Minäkään en osannut sitä tehdä, ennen kuin annoit itse vinkin. Sinä kirjoitat täällä nimimerkillä etkä omalla nimelläsi ja suuri osa lukijoista ja kirjoittajista ei tiedä sinun oikeaa nimeäsi. Toki sen voi nyt tarkistaa, kun paljastit, mistä sen löytää.

http://kristitty.net/

Kuten sanoin "Jokainen joka osaa käyttää internettiä selvittää nimeni noin kahdessa sekunnissa" mutta ilmeisesti tuo on ylivoimainen tehtävä kaltaisellesi maaniselle vanhukselle.

Kuten sanoin "Jokainen joka osaa käyttää internettiä selvittää nimeni noin kahdessa sekunnissa" mutta ilmeisesti tuo on ylivoimainen tehtävä kaltaisellesi maaniselle vanhukselle.

Joo, ei tullut mieleeni etsiä tietoa sinusta Google-haulla ennen kuin itse kerroit tämän asian. Olen mielelläni vanhus ja hidas näissä asioissa, mutta nopea tekemään rikosilmoituksen sen vuoksi, että joku uhkaa uskonnollisessa kiihkossaan tappaa suomalaisia Suomessa ja yllyttää seurakuntaa tappamiseen niin kuin sinä olet tehnyt.

"Minun seurakunnassani jostain syystä ei kivitetä ketään, vaikka olenkin parhaani mukaan koittanut saada asiaan muutosta. Joten ehkä jonakin päivänä."

Miten sairas on henkilö, joka toimii siten kuin sinä olet toiminut? Mene nopeasti hoitoon, jotta et vahingoittaisi lähimmäisiäsi. Muistanet herran Jeesuksen sanat, joiden mukaan jopa vihollisia tulee rakastaa ja rukoilla heidän puolestaan, mutta sinä haluat tappaa kaikki tiettyjä Mooseksen lalain käskyjä rikkoneet ihmiset.

• unitaari kirjoitti:

Joo, ei tullut mieleeni etsiä tietoa sinusta Google-haulla ennen kuin itse kerroit tämän asian. Olen mielelläni vanhus ja hidas näissä asioissa, mutta nopea tekemään rikosilmoituksen sen vuoksi, että joku uhkaa uskonnollisessa kiihkossaan tappaa suomalaisia Suomessa ja yllyttää seurakuntaa tappamiseen niin kuin sinä olet tehnyt.

"Minun seurakunnassani jostain syystä ei kivitetä ketään, vaikka olenkin parhaani mukaan koittanut saada asiaan muutosta. Joten ehkä jonakin päivänä."

Miten sairas on henkilö, joka toimii siten kuin sinä olet toiminut? Mene nopeasti hoitoon, jotta et vahingoittaisi lähimmäisiäsi. Muistanet herran Jeesuksen sanat, joiden mukaan jopa vihollisia tulee rakastaa ja rukoilla heidän puolestaan, mutta sinä haluat tappaa kaikki tiettyjä Mooseksen lalain käskyjä rikkoneet ihmiset.

Haluan, että kuolemantuomio otetaan Suomessa käyttöön. Ja olen moneen kertaan sanonut, että seurakunnalla ei ole mitään lupaa ottaa lakia omiin käsiinsä. Kuolemantuomion langettaminen on oikeusistuimen tehtävä. Toiminnassani ja kirjoituksissani ei ole mitään rikollista. Veikkaan että poliisit saivat hyvät naurut sinun rikosilmoituksestasi.

Se että teet rikosilmoituksen minusta kertoo, että olet todella huono häviäjä. Kun olet huomannut jääneesi tappiolle väittelyssä, et enää keksi mitään muuta kuin hyökätä minun kimppuun ja tehdä rikosilmoituksen vain kiusataksesi minua. Jopa myönsit itsekkin, että et usko minun saavan tuomiota, mutta ainakin joudun poliisin seurantaan. Joten myönsit, että teit rikosilmoituksen vain kiusataksesi minua. Olet sairas ja säälittävä ihminen. Mitään kunniaa et saa teostasi, vaan häpeää.

• https://keskustelu.suomi24.fi/t/15181832/missa-on-rakas-ystavamme-kristitty-net#comment-92830365

Etenkin tuo viimeinen lainaamani kristitty.netin viesti on suoraan Suomen lakien ja asetusten vastaista puhetta, sillä kristitty.net kertoo avoimesti painostaneensa seurakuntansa jäseniä "ottamaan lain omiin käsiinsä" ja noudattamaan Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä Suomessa.

Poliisi suorittaa tässä asiassa tutkinnan ja vie asian aikaan syyttäjälle, joka päättää siitä, nostetaanko kristitty.netiä vastaan syyte vai ei. Olen luonnollisesti todistajana ja asianomistajana mukana oikeusistuimen käsitellessä asiaa, jos siihen asti mennään. Netissä kirjoittaminen voi olla myös rikos, josta voidaan tuomita rikokseen syyllistynyt... ja nyt olisi oikea hetki saada ennakkopäätös tässä asiassa.

• Olet todella säälittävä tapaus.

• "Väärällä ilmiannolla tarkoitetaan siis viranomaiselle tehtyä ilmoitusta, jossa totuudenvastaisesti väitetään jonkun syyllistyneen rikokseen. Rikoksen tunnusmerkistö voi siis täyttyä, kun joku syyttää tuomioistuimen tai muun viranomaisen edessä toista rikoksesta, jota hän ei ole tehnyt."

Rikoksen tunnusmerkit täyttyvät helposti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1478
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      195
      1456
    3. 77
      1195
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1135
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      84
      1010
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      1005
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      40
      975
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      935
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      83
      931
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      8
      874
    Aihe