Kuinka lie kiinteys määritelty kun 95% perunoista halkeilee keitettäessä. Ovat ennemminkin jauhoisia, vai onko menneet pussituksessa sekaisin. S-marketin kiinteät perunat ei halkeile.
Menee vaan paljon parasta ainesta kuorien mukana hukkaan.
Pirkan kiinteät perunat
57
810
Vastaukset
- vitamiinit-käkättimeen
En osaa vastata kysymykseesi, mutta kerronpahan kuitenkin syöväni perunat kuorineen.
- Elämän_edellytys
En osta pussiperunoita, enkä valmiiksi pestyjä. Onneks saa vielä multaperunaa, hyvin varustetuista ruokakaupoista.
- Yrjö9
Pirkka ja Rainbow tuotteet olen varmuuden vuoksi jättänyt ostamatta.
Aidot Lapin puikulat ovat parhaita perunoita, eikä nekään halkeile, kunhan vaan niidenkin keittämisen osaa. Monella ne menevät alkuun ihan möhnäksi keitinveden sekaan.
Jos ne haluaa kuoria, niin kuoret voi paistaa vaikka sipseiksi. Uunissa paahdetut voi syödä kuorineen.- Köhkerö
Mutta ne ovat niin helekatin pieniä, ettei niitä puikuloita edes viitsi kuoria. Ja kallis kilohinta.
Köhkerö kirjoitti:
Mutta ne ovat niin helekatin pieniä, ettei niitä puikuloita edes viitsi kuoria. Ja kallis kilohinta.
Eihän niitä kuoria tarvikaan, pesee vaan hyvin, eikä ne välttämättä pieniäkään ole, mulla on ollut ihan saman kokoisia kuin muutkin perunat, pussissa tosin joitain pienempiäkin, mutta niinhän on muillakin.
Mitä väliä kilohinnalla? Eihän niitä kukaan kerralla koko pussillista syö ja viimeksi kaupassa oli 2 kg:n pussi alle 4 euroa.Kairakettu kirjoitti:
Eihän niitä kuoria tarvikaan, pesee vaan hyvin, eikä ne välttämättä pieniäkään ole, mulla on ollut ihan saman kokoisia kuin muutkin perunat, pussissa tosin joitain pienempiäkin, mutta niinhän on muillakin.
Mitä väliä kilohinnalla? Eihän niitä kukaan kerralla koko pussillista syö ja viimeksi kaupassa oli 2 kg:n pussi alle 4 euroa....jatkoa... ja säästöä tulee siitä, kun Lapin puikuloita ei tarvitse keittää kauan. ;)
- Köhkerö
Kairakettu kirjoitti:
Mitä väliä kilohinnalla? Eihän niitä kukaan kerralla koko pussillista syö ja viimeksi kaupassa oli 2 kg:n pussi alle 4 euroa.Jaa, täällä Pohojanmaalla ne puikulat on aina sellaisia about pingispallon kokoisia - tosin ei pyöreitä. Se hyvä puoli on, että ne on paperipussissa. Ei se maku niin erikoinen ole.
Vakioperuna saattaa maksaa vain 70 -80 centtiä kilo. Köhkerö kirjoitti:
Jaa, täällä Pohojanmaalla ne puikulat on aina sellaisia about pingispallon kokoisia - tosin ei pyöreitä. Se hyvä puoli on, että ne on paperipussissa. Ei se maku niin erikoinen ole.
Vakioperuna saattaa maksaa vain 70 -80 centtiä kilo.Hintaeron ei siis luulis olevan kovinkaan merkittävä, riippuu tosin hieman siitä montako henkeä on päivittäin ruokapöydässä. Valmistusaika tosi lyhyt, joten sähköä säästyy ja muutakin työaikaa.
Ne puikulat pitää olla vaan ihka aitoja Lapin puikuloita, niitä vähintään, joilla on se nimisuoja. Puikuloita viljellään muuallakin kuin Lapissa, mutta ne eivät ole niin maukkaita kuin aidot.Sinulle ei niitä myydäkään, olet liian vähävarainen niitä ostamaan, etkä ymmärrä kulinaristisista nautinnoista mitään.
- pidä.puikulas.siellä
Kairakettu kirjoitti:
Hintaeron ei siis luulis olevan kovinkaan merkittävä, riippuu tosin hieman siitä montako henkeä on päivittäin ruokapöydässä. Valmistusaika tosi lyhyt, joten sähköä säästyy ja muutakin työaikaa.
Ne puikulat pitää olla vaan ihka aitoja Lapin puikuloita, niitä vähintään, joilla on se nimisuoja. Puikuloita viljellään muuallakin kuin Lapissa, mutta ne eivät ole niin maukkaita kuin aidot.Siis edelleenkään sinulta ei kysytty yhtään mitään, joten pidä puikulas perseessäsi. Tosin niitä voipi kasvattaa missä tahansa, ei se nimike siitä muutu, et vaan sitäkään tiedä.
pidä.puikulas.siellä kirjoitti:
Siis edelleenkään sinulta ei kysytty yhtään mitään, joten pidä puikulas perseessäsi. Tosin niitä voipi kasvattaa missä tahansa, ei se nimike siitä muutu, et vaan sitäkään tiedä.
Minä en edelleenkään ota komentoja sinulta, enkä keneltäkään muultakaan kirjoittajalta, joten sörki omaan perseesees mitä mielit.
Aitoon Lapin puikulaan tulee aito maku vain Lapissa, sitä sinä et selvästikään tiedä. Et sitten tiedä sitäkään, mistä se johtuu.- pidä.puikulas.siellä
Niin, sinähän olitkin se valtakunnvalittajan paras frendi, ilmankos olet noin ulkona kaikesta. Ihan kuten valittajaämmäkin.
- turhaan.vouhottaa
Niin, sinähän olitkin se valtakunnvalittajan paras frendi, ilmankos olet noin ulkona kaikesta. Ihan kuten valittajaämmäkin.
Saman totesin, eikä sen kommentit liittyneet aloitukseen.
Tarkoittanet Latea Lapista? Kannattaiskohan sun tarkistaa hieman sitä keskustelujen historiikkiä, ennen kuin tulet laukomaan tuollaisia päättömyyksiä?
Ettet vain olisi Laten mainitsema Kyösti?- pidä.puikulas.siellä
Kairakettu kirjoitti:
Tarkoittanet Latea Lapista? Kannattaiskohan sun tarkistaa hieman sitä keskustelujen historiikkiä, ennen kuin tulet laukomaan tuollaisia päättömyyksiä?
Ettet vain olisi Laten mainitsema Kyösti?En tiedä mitä tarkoitat, mutta olet varmaaan melkoisen tyhmä.
En tiedä mitä tarkoitat, mutta olet varmaaan melkoisen tyhmä.
Jos et tiedä mitä tarkoitan, niin sinä tässä se tyhmä olet. Jos olet seurannut tätä palstaa, niin Late Lapista mainitaan usein valtakunnan valittajaksi. Muista samoin mainituista minulla ei ole havaintoja, joten, jos väität minua jonkun valtakunnan valittajan frendiksi, niin kukahan hän voisi olla. Sinun se pitäisi väitteesi perusteella tietää, sillä minä en itse tiedä. Eikä Latekaan minun frendi ole, jonka jokainen voi historiasta kaivella ja todeta.
100-0, sinä jäit tyhmäksi tässä nyt.- että.onkin.tyhmä
Nythän tuo kairakettu toi ilmi tyhmyytensä, kertookin juuri kaveruutensa valittajan kanssa.
Sinä paljastuit Laten haukkumaksi "Kyöstiksi", sen verran komppaan häntä. Netti on pullollaan kaltaisiasi tyhjää räksykyttäviä maahan poljettavia rakkikoiria, joita olen laittanut nippuun useammankin kerrallaan, et tule olemaan poikkeus.
Valehtelit, kun kirjoitit, että et muka tiennyt mitä tarkoitin mainitessani Laten Lapista. Nyt kuitenkin mainitset "lapin somali", joten tiedät hyvin kirjoituksista.
Minulle on yhdentekevää miten Late kirjoittelee ja käyttääkö isoja kirjaimia avauksissaan. Osaan ne lukea. Mutta jos hän kirjoittelee jotain mielestäni paskaa, niin tottakai vittuilen siitä hänelle. Historiasta niitä sananvaihtoja löytyy. Joissain asioissa olen ollut samaakin mieltä, mutta en monessa. Enkä pidä hänen tyylistään valittaa lähes kaikesta!!että.onkin.tyhmä kirjoitti:
Nythän tuo kairakettu toi ilmi tyhmyytensä, kertookin juuri kaveruutensa valittajan kanssa.
Missäköhän minä kerron kaveruudestani nickin "Late Lapista" kanssa? Linkkiä esiin, tai häviö takavasemmalle häpeämään.
En minä mistään Laten hanureista ymmärrä, juttujesi perusteella kiinnostavat enemmän sinua. Homottelu on yksi lääkitysjuttujen ohella vanhimpia netin sanontoja. menisit nyt vaan jonnekin tarkistuttamaan pääsi.
Kirjoitustesi perusteella näytät olevan miehistä kiinnostuneempi. Minulla on aasialainen vaimo
- et-ihan-normaali
Kairakettu kirjoitti:
Kirjoitustesi perusteella näytät olevan miehistä kiinnostuneempi. Minulla on aasialainen vaimo
Ai olet vielä lepakkokin. Se selittääkin paljon ailahtelevasta mielialastasi.
et-ihan-normaali kirjoitti:
Ai olet vielä lepakkokin. Se selittääkin paljon ailahtelevasta mielialastasi.
Mikä helvetin lepakko?
- Peruna-Spede
Huoneenlämpöiset perunat ja vesi, haarukalla reikiä perunoihin ja keitetään matalalla lämmöllä niin että juuri kuplii, ei halkea.
Osaatteko pyyhkiä pyllyn?- rehnwncu
Keittoveteen lusikallinen suolaa.
- toimiva.tepsi
Perunat pitää keittää kylmässä vedessä niin eivät halkeile.
- MinäLaitanAina
Puoli kg voita pottukattilaan, tulee hyvää voipottua kerralla, kun sitten
myllyttää mehulingolla, että vesi lentää torvesta ulos. - potut.pottuina
Millaisille kuluttajille perunapussukat on sitten tarkoitettu jos ne eivät ole siihen käyttöön tarkoitettu mitä on mainittu.
Kakkein huonoimmat perunat on ollut Lidlissä, niin rupisiakin, mätiä ihan ytimeen asti.
Muuten nuo Pirkka-potut on jostain Pohjanmaalta, Oskun pottu, ainakin siellä pussitettu, liekö edes kotimaisia. - hiillosperuna
Kiinteät perunat ovat aivan hirveitä keitettäviä. Ei aina riitä halkeileminenkaan, vaan usein on jopa vesikin haihtunut keittoastiasta ennen perunoiden kypsymistä. Ei muuta kuin kipinkapin hakemaan Pirkka-kauppiaalta hyvitystä onnettomasta ostoksesta.
- SullaON
Hellanlevy liian kuumana, Keitä hitaammin, jos kerkiät.
- pussit.sekaisin
Ei taida Oskun Perunamaalla olla potut oikeissa pusseissa.
Muuten ihan oikeat kiinteät potut kestää keittämisen halkeilematta, kokemusta meinaan on. - eimerkitystä
SullaON kirjoitti:
Hellanlevy liian kuumana, Keitä hitaammin, jos kerkiät.
Jos ei ole painekattila, niin lämpötila ei nouse yli 100 asteen oli levy minkä lämpöinen tahansa.
- NopeusRatkaisee
Makkaratkin "räjähtää", jos nopeasti kuumentaa. Koeta vaan pottujakin kypsyttää, että laitat kylmään veteen, ja kolmosvaihteella annat lämmön nousta just siihen, että vesi hiljaa ruplattaa. Jos ei potut sitä kestä, niin paista ne pannulla voin ja sipulirenkaitten ja poronkäristyksen seassa -syö sitä, ennenkun selekäänsä ottaa. kuulemma :)
- mikropotut
Minä keitän potut aina mikroaaltouunilla. Harvoin ovat halkeilleet. Mikroaikaa kuluu 6-7 minuuttia. Pari-kolme minuuttia ensin täydellä teholla, ja loppuaika puolella kun alkavat kiehumaan. Sitten voi antaa vielä vähän aikaa hautua rasiassaan ennen kuorimista.
- beleana
Valmiiksi raakoina kuoritut perunat on mukava nostaa lautaselle keittämisen jälkeen...
- RaakaaTouhua
Pitääkö ne perunat lopettaa ennen nylkemistä?
- OnhanSEystävällistä
Ainakin kysyä potuilta.
- Kccjjjjjgc
Paska myyvät kauppiaat teille ylihintan.
Tuokaa padkat takaisin kauppiaan. - NäinOnnistuu
Potut kiehumaan kuumaan veteen niinkuin varhaisperunat ja kananmunat. Pienelle lämmölle kannen alle poreilemaan, kun kuuman veden lisäämisen jälkeen vesi alkaa uudelleen kiehua. Sopiva keittoaika katsotaan kellosta eikä haarukalla pottuja rikkoen.
- keittäjää
Kananmunat ovat melkein ainoat mitä en keitä mikrossa. Ne keitän munankeittimellä.
- potut.pottuina
Ei se potun keitto mitään tiedettä ole, on vaan eri lajikkeet olemass tiettyä käyttöä varten. Mutta jos kerrotaan että on yleisperuna tai kiinteä peruna niin silloin ollaan pussittajan vastuulla.
- Tosi-isot
Tissienkin pitää olla kiinteät.
- alkaavituttaan
Tämäkin keskustelu meni vituiksi kun nuo saatanan kairaperseet ja kumppanit alkoivat vänkäämään nimimerkeistään. Kaikki nimimerkit pitäisi saada pois, ja tilalle vain viestikohtainen juokseva numero.
Perunoiden keittämisen oppii tarpeeksi usein niitä keittämällä, lajikkeita vaihtamalla ja muistamalla miten mitkäkin lajikkeet keitetään. Niissä on eroja.
- mitäpä.kuuluu
Kairakettu kirjoitti:
Miten vittu vedetään päähän? Missä on helvetti?
Siniulla on jo poronvittu päässäsi, sikisipä sieltä ummesta huutelet.
mitäpä.kuuluu kirjoitti:
Siniulla on jo poronvittu päässäsi, sikisipä sieltä ummesta huutelet.
Eipä ole, miksi olisi?
- ei.jaksa.enää
Kairakettu kirjoitti:
Olet nähnyt harhoja. Mitä huumeita käytät?
Et edes tiedä mtä harhat on, siinäpä sinulle hörhöpaskalle on miettimistä. Siinäpä hörhö mietit.
ei.jaksa.enää kirjoitti:
Et edes tiedä mtä harhat on, siinäpä sinulle hörhöpaskalle on miettimistä. Siinäpä hörhö mietit.
En tietenkään tiedä mitä harhat ovat. Lienee tuttuja sinulle, ehkä päivittäisiä?
- jotenka.lopeta
Kairakettu kirjoitti:
En tietenkään tiedä mitä harhat ovat. Lienee tuttuja sinulle, ehkä päivittäisiä?
Voinet kairapaska jo lopettaa häiriköintisi, ei kuulu aloitukseen. Olet muutenkin jo tyhmyytesi ilmaissut.
jotenka.lopeta kirjoitti:
Voinet kairapaska jo lopettaa häiriköintisi, ei kuulu aloitukseen. Olet muutenkin jo tyhmyytesi ilmaissut.
Ehei se lapsonen kuules niin mene. Alkuperäinen vastaukseni kuului avaukseen, mutta te "besserwisserit" ryhdyitte isottelemaan teitä isomalleen.
- DoTheMath
"Kuinka lie kiinteys määritelty kun 95% perunoista halkeilee keitettäessä."
Pussissa ollut ainakin 20 perunaa, joista yksi ei ole haljennut.- asia.kunnossa
Et siis ymmärtänyt, pussiss ylin 20 pottua joista yksi ei haljennut.
Voi raukkaparkaa!! Osta riittävästi prunoita ja harjoittele, kyllä se siitä sitten alkaa sujumaan.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931472
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138923Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?57893- 85892
- 53816
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10700Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t255693Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä337666Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58654Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol74626