Takaveto ei sovellu Suomen olosuhteisiin

rakkulat.käsiin

Lapsikin sen jo tietää, minkä aikuinen on tiennyt aina, Takaveto on talvikelissä täysin kelvoton, etenkin etumoottorinen takaveto, jossa on mitätön painojakauma.

Tämän sai todeta muuan taksinkuljettaja Uhlgren, joka juuttui takavetoisella (manne?)mersullaan kiinni lumeen keskellä Helsinkiä. Tästä sisuuntuneena ja työtä pelkäämättömänä hän päätti linnoittautua kuskin paikalle odottelemaan, josko apua kohta ilmaantuisi. Ja ilmaantuihan sitä 20 minuutin kuluttua, kun venäjää pospottanut lumenpudotusseurue pysähtyi paikalla, ja lapioi takavedon pois penkasta.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000005983900.html

124

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turvallinen_kulkupeli

      Riippuu kuskista, ihan vaan auton ja ratin välissä olevasta henkilöstä.

    • Massey-Pelarus

      Mistä se kotkotus lähti liikkeelle, että etuvetoisessakin muka paremmat kumit taakse!? Siitä peränluistosta jankutetaan kuin papukaijat, että oikein naurattaa.
      - fysiikan lait nääs kun ei taida muuttua muodin mukana..:D

    • wanhaa-teknologiaa

      Vieläkö tuota ikivanhaa takavetoteknologiaa on jossakin myynnissä

      • anonyymi_UER

        Amerikkalaiset ovat olleet aikaansa edellä jo 1960 luvulla kun kehittivät takavetoisiin autoihinsa tasauspyörästön lukkoperät. Olivat muuten alpeilla aikoinaan ne ainoat autot jotka nousivat hotellin pihalle asti vuoristossa vielä1970 luvullakin.
        Vasta nyt on alettu tehdä näinä aikoina nelivetoisia SUV autoja, jotka pärjäävät noille jo 1960 luvulla kehitetyille, aivan ylivoimaista tekniikkaa oleville amerikkalaisille autoille.
        Amerikkalainen auto on vanhanakin autona samalla tasolla tänäpäivänäkin uusien nykyautojen kanssa.
        Itse ajan todella mielelläni 30 vuotta vanhaa takavetoista amerikkalaistani. Parempaa autoa en ole koskaan omistanut. Nissan X-Trail oli aika hyvä, mutta sieluton. Amerikkalainen auto on kuin kotiin tulisi, samantien kun kuskinpaikalle istuutuu.
        Kai sitä on jokin tunneside noita amerikkalaisia kohtaan. Koskaan ei muut autot ole tuntuneet oikeilta autoilta.


      • ssssssa

        Joo, kaikissa 90-luvun 940 Volvoissa ei ole tasauspyörästön lukkoa. Itselläni on farmarimalli tuosta. Joissain on sähköinen lukko, minun autossani ei mitään.

        1.1.2019 lähdin mökiltä pois talveksi (vajaa 3 kk) , alla alle 1000 km ajetut Michelinin nastarenkaat, joissa 250 nastaa/rengas. Tämä oli TM:n testivoittaja 2018.

        Mökin lähellä oli ehkä noin 20 cm pakkaantunutta lunta, oli suojakeli ja tämä lumipohja petti, mutta ei soraan asti. Oli todella tarkalla, että tällä Volvolla pääsin ekat 1 km auratulle tielle. Veikkaan, että yhtä vaikeaa olisi ollut etuvetoautollakin. Auton takarenkaiden olisi pitänyt saada ote sorapohjasta, eikä saanut. Onneksi ei tullut ongelmia siinä pitkässä ylämäessä, joka oli aika loiva.


      • näinnnnykyään
        anonyymi_UER kirjoitti:

        Amerikkalaiset ovat olleet aikaansa edellä jo 1960 luvulla kun kehittivät takavetoisiin autoihinsa tasauspyörästön lukkoperät. Olivat muuten alpeilla aikoinaan ne ainoat autot jotka nousivat hotellin pihalle asti vuoristossa vielä1970 luvullakin.
        Vasta nyt on alettu tehdä näinä aikoina nelivetoisia SUV autoja, jotka pärjäävät noille jo 1960 luvulla kehitetyille, aivan ylivoimaista tekniikkaa oleville amerikkalaisille autoille.
        Amerikkalainen auto on vanhanakin autona samalla tasolla tänäpäivänäkin uusien nykyautojen kanssa.
        Itse ajan todella mielelläni 30 vuotta vanhaa takavetoista amerikkalaistani. Parempaa autoa en ole koskaan omistanut. Nissan X-Trail oli aika hyvä, mutta sieluton. Amerikkalainen auto on kuin kotiin tulisi, samantien kun kuskinpaikalle istuutuu.
        Kai sitä on jokin tunneside noita amerikkalaisia kohtaan. Koskaan ei muut autot ole tuntuneet oikeilta autoilta.

        jenkkikärryt ovat käytettynä arvottomia tänä päivänä suurin osa, syynä heikko laatu ja vanhanaikainen tekniikka.


      • sdfhkskjhs
        näinnnnykyään kirjoitti:

        jenkkikärryt ovat käytettynä arvottomia tänä päivänä suurin osa, syynä heikko laatu ja vanhanaikainen tekniikka.

        Olin autokorjaamossa apupoikana 1970 luvulla, ja voin sanoasinulle, että et tiedä autoista etkä varsinkaan näköjään amerikkalaisista yhtään mitään.
        Amerikkalaiset autot olivat jo tuolloin ainoat laadukkaasti tehdyt autot. kaikki muut autot olivat aikakautenaan venäläisiin verrattavissaolevia "itä autoja".
        Olikin aikakauden sanonta: "Kaikki ajoneuvot Detroitista itään ovat itä autoja."
        Laadusta kertoo nimenomaan se, että vuosikymmeniä vanhat amerikkalaiset autot ovat edelleen liikenteessä.
        Jopa japanilaisilla oli tavoite aikoinaan saada auton kori ja moottori hajoamaan ja ruostumaan samanaikaisesti, jotta teollisuus saa myyntiä ja omistajat rahaa.
        Amerikkalaiset autot olivat vankimpia mahdollisia autoja jota rahalla voi saada. Ovat edelleen vankkoja nuo originaali amerikkalaiset.
        Nyt ei puhuta daewoosta tai jostakin taivaneiden ja muiden ihmeistä, joille lyötiin Chevroletin merkki konepeltiin.
        Aito amerikkalainen on ainoa oikea ja todellinen auto sanan varsinaisessa merkityksessä.


      • näinnnnykyään kirjoitti:

        jenkkikärryt ovat käytettynä arvottomia tänä päivänä suurin osa, syynä heikko laatu ja vanhanaikainen tekniikka.

        Jenkki laatu hyvää.vanissa vaihdettiin yläpallot kun tuli 300 000km täyteen.missä muussa merkissä ketää näin kauan?


      • kestää.näin.kauan
        arvo-poika kirjoitti:

        Jenkki laatu hyvää.vanissa vaihdettiin yläpallot kun tuli 300 000km täyteen.missä muussa merkissä ketää näin kauan?

        Kilometri on pituusmitta, kuten valovuosi. Aikaa mitataan eri yksiköillä.

        Omassa volkkarissa on 400 tuhatta, eikä ole mitään palloja vaihdeltu. Iskarit olen vaihtanut kerran, ja jarrulevyt paloineen.


      • kestää.näin.kauan kirjoitti:

        Kilometri on pituusmitta, kuten valovuosi. Aikaa mitataan eri yksiköillä.

        Omassa volkkarissa on 400 tuhatta, eikä ole mitään palloja vaihdeltu. Iskarit olen vaihtanut kerran, ja jarrulevyt paloineen.

        Volkkarin pallonivelet ei kestä kuin 100 000.eikä paljon enempää iskaritkaan


    • spandexkundi

      Kitkarenkailla ei nyt vaan talvella tee yhtään mitään. Talvipyöräilijänä tiedän sen tavallista paremmin.

      • miehestä.kiinni

        Autolla et ole sitten ajanut kitkoilla ja sen kyllä kirjoituksestasi kuomaa. Itse ajanut yli 10 vuotta jo kitkoilla enkä ole sään tai kelin takia joutunut autoa jättämään kotiin. Nykyiset nysänastarenkaat ovat jo ensimmäisenä keväällä ihan kelvottomat, kun niillä normitalvena raavitaan lähes koko talvi kuivaa asvalttia.


      • nastapelle
        miehestä.kiinni kirjoitti:

        Autolla et ole sitten ajanut kitkoilla ja sen kyllä kirjoituksestasi kuomaa. Itse ajanut yli 10 vuotta jo kitkoilla enkä ole sään tai kelin takia joutunut autoa jättämään kotiin. Nykyiset nysänastarenkaat ovat jo ensimmäisenä keväällä ihan kelvottomat, kun niillä normitalvena raavitaan lähes koko talvi kuivaa asvalttia.

        Taidat ajaa aika vähän ,jos renkaista jää toisellekkin talvelle.


      • nasta-kestää
        miehestä.kiinni kirjoitti:

        Autolla et ole sitten ajanut kitkoilla ja sen kyllä kirjoituksestasi kuomaa. Itse ajanut yli 10 vuotta jo kitkoilla enkä ole sään tai kelin takia joutunut autoa jättämään kotiin. Nykyiset nysänastarenkaat ovat jo ensimmäisenä keväällä ihan kelvottomat, kun niillä normitalvena raavitaan lähes koko talvi kuivaa asvalttia.

        Huomaa ettet ole ajanut nastarenkailla kymmeniin vuosiin. Minulla on autossani vuonna 2008 ostetut nastarenkaat, ja edelleen pito on hyvä. En ole nastoja laskenut, mutta kyllä ne näyttäisivät paikoillaan olevan. Kulutuspintaa on renkaan mittarin mukaan jäljellä vielä 6 millimetriä, kun uutena sitä oli muistaakseni 10.

        Koska nastarenkaiden pito perustuu nastoihin eikä kumin pehmeyteen, niin niiden pito säilyy vuodesta toiseen. Kitkarenkaan erikoispehmeä kumi kovettuu jo ensimmäisen talven jälkeen kovaksi koppuraksi, jonka jälkeen se ei pidä enää senkään vertaa mitä lehtien rengastesteissä uutena.


      • älä.murehdi
        nastapelle kirjoitti:

        Taidat ajaa aika vähän ,jos renkaista jää toisellekkin talvelle.

        Reilut 30000 km vuodessa. En osta kuin Misukoita ja Conteja, kyllä ne kestää.


      • hakkaapeliä
        älä.murehdi kirjoitti:

        Reilut 30000 km vuodessa. En osta kuin Misukoita ja Conteja, kyllä ne kestää.

        Molemmat paskoja talvirenkaita. Continentali ei ainakaan kesärenkaana kestä. Minulla oli auton alla sellaiset uutuuttaan. 12 tuhatta ja olivat silestonet.


      • J.Moltsu
        älä.murehdi kirjoitti:

        Reilut 30000 km vuodessa. En osta kuin Misukoita ja Conteja, kyllä ne kestää.

        Merkkirenkaat ei kestä ja maksaa liikaa. Halpisrenkaista on hyvä kokemus, talvi sekä kesä. Taidan jatkossakin pysyä halpisrenkaissa.


      • ssssssa

        Kesärenkaiksi ostin muutama vuosi sitten Barumit, joissa korkeampi tread-wear indeksi eli TW 420. Tuon tehtaan omistaa nykyään Continental. Tuolla toivon ajavani pitkään. Ennen ajoin 20000 km vuodessa, nyt vain puolet siitä. Työttömyys, pakko vähentää ajoja. Mökkeilen, ja yritän olla turhaan ajelematta kauppoihin kovin usein, 2-3 krt/vko saa riittää. Muijan joudun hakemaan bussiasemalta perjantaisin ja ajelemaan taas sunnuntaisin kaupunkiin samasta syystä.

        Rengas on H-luokan rengas, eli Volvo 940 farmari perusmalliin ihan riittävä. myös alempi eli T riittäisi. Kantavuus on numero 91. Vanhoissa oli hieman alempi.


    • itseohjautuvia

      Fysiikan lait eivät riipu kuskista, luulisi jo jotakin kouluopetuksestakin
      selvinneen.
      Takavetoisia autoja möllöttää lumipenkat täynnä talvisin.
      Liekö navi ratkuttanut että käännös tulossa ?
      Vanhoilla mersuilla joissa kiihtyi vain kuljettaja, tehottomuus vielä vähän
      auttoi muttei enää.
      Kitkarenkaista joilla olen nyt ajanut pian kaksikymmentä vuotta on sanottava
      kyllä että ajotaitoinen pärjää niillä kyllä mutta eroja niissäkin on, enkä
      missään tapauksessa lähtisi takavetoisella autolla niitä käyttämään.

      • nastat4ever

        Kitkarenkaan valitsee itsekäs pelkkää omaa mukavuuttaan ajatteleva, yleensä kokoomusta kannattava öykkäri. Normaali ihminen valitsee turvallisen renkaan, siis talveksi Suomessa nastarenkaan. Kyllähän se ympärillä oleva peltilaatikko suojaa sisällä olijoita, mutta kaduilla liikkuu myös kevyttä liikennettä vailla minkäänlaista suojaa.


      • nastat4ever kirjoitti:

        Kitkarenkaan valitsee itsekäs pelkkää omaa mukavuuttaan ajatteleva, yleensä kokoomusta kannattava öykkäri. Normaali ihminen valitsee turvallisen renkaan, siis talveksi Suomessa nastarenkaan. Kyllähän se ympärillä oleva peltilaatikko suojaa sisällä olijoita, mutta kaduilla liikkuu myös kevyttä liikennettä vailla minkäänlaista suojaa.

        Kitkarengas on ihan yhtä pitävä kuin nastarengaskin, ellei parempikin. Joissain testeissä kitkarenkailla on jo saatu paremmat tulokset kaarreajossa ja jarrutuksissa kuin nastarenkailla. Lumipolanteella nastarengas ei juuri pärjää edes kesärenkaalle. Olen myös itse ajanut satoja tuhansia kilometrejä kesärenkailla talvikeleillä, ei se niin vaikeaa ole, pitää vaan osata ennakoida.


    • Kaskassss

      Takavetotraktorit on mennyttä aikaa

    • Bemunainen

      Itse nelivetojen omistajana katselin eilen onnettomia liikkeillelähtöjä valoista, edessäni suditeltiin sivulle jos toisellekin ja vautiin.pääsy kesti....

      • Volvolla.pääsee

      • nelivetoinen

        Niimpä, neliveto on hyvä, sinulla lienee jatkuva sellainen. Itsellä on perinteinen neliveto, itse napista päälle laitettava, kytken sen maantiellä (matka-ajo) pois.


      • saabisti

      • nelivetoisella--
        saabisti kirjoitti:

        Etuvedon olisi voinut peruuttaa tuohon Volvon kohdalle aivan yhtä hyvin. Etuveto nousee takaperin vaikka puuhun.

        Nelivetoisella auton saa pahemmin jumiin kuin pelkällä etuvetoisella. On näitä nelivetoon yksistään luottavia nähty. Ja esim. jarrutuksissa ei ole eroa onko etuvetoinen vai nelivetoinen pöpelikköön menee samalla lailla.


    • liikunaina

      Mistä oikein kerrotaan? ajelen vanhalla subarulla (takalukko ja keksilukko,lukko ylisana mutta avustava neliveto riittää) eikä ole madallettu ja tuntuu kummalliselta lukea näitä juttuja. Olkoon merki mikä vaan mutta neliveto pakollinen.

    • Maikel.Jaksoni

      Lastakin vedetään pulkassa edestä päin.

      • Vitun_idiootti_

        Potkukelkaa potkitaan takaapäin, jotta liikkuu eteenpäin. Vedetäänkä lastenrattaitakin ?


      • kickpotku
        Vitun_idiootti_ kirjoitti:

        Potkukelkaa potkitaan takaapäin, jotta liikkuu eteenpäin. Vedetäänkä lastenrattaitakin ?

        Minkä takia potkit potkukelkkaa? Yritätkö tuhota sen?


    • Bmwssä

      Kun painonjakauma akseleilla on 50/50 niin se on sama missä moottori on. Takavetoista paljon mukavampi ohjailla.

      • etuvetka.irtoaa

        Ei se ole talvikelissä sama. Painon pitää olla vetävällä akselilla, jos kyseessä on ns. vajaavetoinen kulkuneuvo. Etuveto tulee takaperin pois sieltä, minne se on ajettu. Takavedolla pitäisi ajaa hankalissa paikoissa peruuttamalla, joka on etenkin pidemmillä matkoilla melko puuduttavaa.


    • No W 124 320 E automaatti Mersulla jossa on automaattinen lukkoperä ja luiston esto, ei ole mitään ongelmia talviajossa 25 vuotta ajeltuna kesät talvet. Kaasussa on muitakin asentoja, kun auki ja kiinni. Että silleen.

    • Tepä.HK

      Takavetoisista on jäänyt vain huono maine. 70 luvulla kaikki paino oli etupyörillä ja takapyörät vain sutivat. Tämän päivän takavetoiset menee lumessa ja jäällä paremmin kuin etuvetoiset. Kokeilkaa jos ette tiedä.
      Nyt on alla MB 4Matic henkkilöauto ja on herkku tälläisillä keleillä. Voima etupyörille 40% ja taakse 60%. Olen hakemalla etsinyt vaikeita paikkoja, mutta ei mitään ongelmia ole ollut.

      • Simca1300

        Vaikuttavathan ne ajonhallintaelektroniikatkin paljon, kun 70-lukuun vertaa.


      • fys.maist

        Fysiikan lait ovat nykyäänkin samat kuin 1970-luvulla. Takaveto toimii kuplavolkkarissa, jossa paino on vetävillä. Nykyautoista vain Porsche taitaa olla takamoottorinen. Keskimoottorisia on sitten jo enemmän, mutta ne ovat yleensä matalia urheiluautoja, jotka ovat sitäkin huonompia talviautoja.


      • Passatti

        > Fysiikan lait ovat nykyäänkin samat kuin 1970-luvulla.

        Eikö ne fyysikot ole mitään uutta lakia keksineet 50 vuoteen? Mutta sitten asiaan: Autossani on moottori ja veto edessä. Lähdin kerran syyskelillä urheilemaan kesärenkailla räntäsateessa muka mökille. Käännyin risteyksessä vasemmalle ja sitten mentiin ojan puolelle, onneksi ei kovin pitkälle ja pääsin sieltä auton omin voimin pois. Sitten ajoin hidasta vauhtia kotiin.

        Toinen kerta oli ympyrässä (ei änkyrässä), kun yritin kääntyä. Auto oli eri mieltä ja puski suoraan lumipenkkaan. Onneksi paikalle tuli auttava autoilija, joka pysähtyi ja työnsi sen verran, että pääsin penkasta irti. Olen ajanut saman ympyrän molempiin suuntiin keskimäärin 20 kertaa vuodessa. En vieläkään ymmärrä, miksi silloin puski.


      • muistakaa.ne.renkaat
        Passatti kirjoitti:

        > Fysiikan lait ovat nykyäänkin samat kuin 1970-luvulla.

        Eikö ne fyysikot ole mitään uutta lakia keksineet 50 vuoteen? Mutta sitten asiaan: Autossani on moottori ja veto edessä. Lähdin kerran syyskelillä urheilemaan kesärenkailla räntäsateessa muka mökille. Käännyin risteyksessä vasemmalle ja sitten mentiin ojan puolelle, onneksi ei kovin pitkälle ja pääsin sieltä auton omin voimin pois. Sitten ajoin hidasta vauhtia kotiin.

        Toinen kerta oli ympyrässä (ei änkyrässä), kun yritin kääntyä. Auto oli eri mieltä ja puski suoraan lumipenkkaan. Onneksi paikalle tuli auttava autoilija, joka pysähtyi ja työnsi sen verran, että pääsin penkasta irti. Olen ajanut saman ympyrän molempiin suuntiin keskimäärin 20 kertaa vuodessa. En vieläkään ymmärrä, miksi silloin puski.

        Puskeminen johtuu aliohjautumisesta, joka taas johtuu usein siitä, että on laitettu virheellisesti pitävämmät renkaat taka-akselille. Etuvetoisessa autossa pitää aina asentaa paremmat renkaat eteen!

        Sinulla kävi tuuri ettet jyrännyt jalankulkijan päälle.


      • etupyörät---
        Passatti kirjoitti:

        > Fysiikan lait ovat nykyäänkin samat kuin 1970-luvulla.

        Eikö ne fyysikot ole mitään uutta lakia keksineet 50 vuoteen? Mutta sitten asiaan: Autossani on moottori ja veto edessä. Lähdin kerran syyskelillä urheilemaan kesärenkailla räntäsateessa muka mökille. Käännyin risteyksessä vasemmalle ja sitten mentiin ojan puolelle, onneksi ei kovin pitkälle ja pääsin sieltä auton omin voimin pois. Sitten ajoin hidasta vauhtia kotiin.

        Toinen kerta oli ympyrässä (ei änkyrässä), kun yritin kääntyä. Auto oli eri mieltä ja puski suoraan lumipenkkaan. Onneksi paikalle tuli auttava autoilija, joka pysähtyi ja työnsi sen verran, että pääsin penkasta irti. Olen ajanut saman ympyrän molempiin suuntiin keskimäärin 20 kertaa vuodessa. En vieläkään ymmärrä, miksi silloin puski.

        Luultavasti on käynyt niin ettei ole enää tietoa etupyörien asennosta ja ne ovat olleet liian jyrkässä. Silloin auto ei enää tottele ohjausta vaan kuljettajakin muuttuu matkustajaksi jos vauhtia on liikaa.


      • Ihme_kottero_oli
        muistakaa.ne.renkaat kirjoitti:

        Puskeminen johtuu aliohjautumisesta, joka taas johtuu usein siitä, että on laitettu virheellisesti pitävämmät renkaat taka-akselille. Etuvetoisessa autossa pitää aina asentaa paremmat renkaat eteen!

        Sinulla kävi tuuri ettet jyrännyt jalankulkijan päälle.

        Fiat 600 sataseen piti talvella pistää hiekkassäkki keulaan, että sai ohjattua autoa.


    • pääsemihkään

      Potkukelkallakaan pääse enää kaupungilla mihinkään, kun takavetoja ja kitkarenkaita varten pitää levittää hiekkaa joka paikkaan.

    • Tosta_on_vuosia

      Oli se vaikka keskiveto, niin kuskin pitää tietää, miten menopeli käyttäytyy, kuski sitä autoa ohjastaa. Joku akka jätetiin tuomitsematta liikenteen vaarantamisesta, kun tööttäsi nelivedolla sillan kaiteeseen. Oikeuden mukaan kuljettaja , ei voinnut aavistaa miten maastoautonsa käyttäytyy lumella ja liukkaalla.

      • kuskistamatkustaja

        Nykyautoista ei tiedä miten ne käyttäytyvät, kun elektroniikka saattaa kaapata milloin tahansa auton pois kuskin hallinnasta.


      • No noilla uusavuttomilla kuskeilla tuo talviajo, ei lähde selkärangasta ei osata luistoja hallita yhtään vastaohjauksella ja luotetaan nelivetoon, mutta unohdetaan ettei se pysähdy yhtään sen helpommin kun etu- tai takavetoinen auto. Että silleen.


    • massa-antaa-pitoa

      Ennenvanhaan osasivat laittaa hiekkasäkin takakonttiin, eikä talvet tuottaneet vaikkeuksia. Kyllä sen kuorma-autoissa huomaa, jos tyhjänä yrittää liikkua liukkaalla tiellä, ei riitä pito. Jos on teli, niin sen kun nostaa painoksi, niin johan liikkuu taas.

      • No siitä hiekasta oli muutakin apua tarpeen niin vaatiessa. Hiekkasäkki tai pari takakonttiin ja tankki täynnä kyllä lähtee. Että silleen.


      • konttinenttaal

        Kasarilla mulla oli yhtenä talvena Skooda, ja siihen piti laittaa hiekkasäkki etukonttiin. Ei pidon vuoksi, vaan se oli muutoin ihan kauhea pitää kurissa.


      • No kyllä se vaan oli Skodan huonoimpia malleja kestävyydeltäänkin tuo takatuuppari, ei auta poistaa totuutta tässsäkään asiassa. Että silleen.


    • jasp

      Minulla Volvo 960 farkkumalli takaveto ja manuaalivaihteet, ja mökkireissulla peräkärry aisapainoineen, niin hyvin vetää ja ei mitään murheita.

      • No eikös siinä ole 6 kone ? Että silleen.


      • tiedetään

        Takaa työntävät Volvot etenee tosi hyvin, kun laittaa vaan painoa perään.


    • Omega-muisteloita

      Ajelin runsaasti toistakymmentä vuotta sitten takavetoisella Opelin Omegalla. Kyllä se talvikelit selvitti aivan mallikkaasti, ei missään ollut lähelläkään jäädä kiinni.

      Pari kertaa vedin Omegalla pulasta naapurien pieniä etuvetoisia autoja, kun olivat jääneet mahastaan kiinni auravallin päälle. Olivat kolmistaan pari tuntia koettaneet nytkyttää ja lapioimalla saada irti, mutta sitä auravallia on vaikeata saada matalan auton mahan alta pois.

      Nykäisin pikkasen Omegalla, ja irtosivat sekunnissa. Ei tullut hiki kuskille eikä Omegalle siinä kohtaa.

    • SeppoMo

      Takaveto, sen mahtavien ajo-ominaisuuksien takia.

      • Vanhaa takavetoista Ford Transit pakua huonompaa etenijää talvikelissä on vaikea löytää. Jos oli vähän satanut lunta, jota ei ollut ehditty vielä aurata, niin kyllä tuntui siltä, ettei Transitin takarenkaat yllä kunnolla maahan.


      • porokoiratojo
        Kairakettu kirjoitti:

        Vanhaa takavetoista Ford Transit pakua huonompaa etenijää talvikelissä on vaikea löytää. Jos oli vähän satanut lunta, jota ei ollut ehditty vielä aurata, niin kyllä tuntui siltä, ettei Transitin takarenkaat yllä kunnolla maahan.

        Kyllä se tojota porokoira on yhtä surkea ilman lisäpainoa takana. Kiinni jäi jos oli kolme senttiä lunta. Neliveto erikseen sitten.


      • porokoiratojo kirjoitti:

        Kyllä se tojota porokoira on yhtä surkea ilman lisäpainoa takana. Kiinni jäi jos oli kolme senttiä lunta. Neliveto erikseen sitten.

        Melko huono oli sekin, olen ajanut sellaisellakin, mutta mielestäni Transit oli huonompi. :)


      • Ford-ei-ei
        Kairakettu kirjoitti:

        Vanhaa takavetoista Ford Transit pakua huonompaa etenijää talvikelissä on vaikea löytää. Jos oli vähän satanut lunta, jota ei ollut ehditty vielä aurata, niin kyllä tuntui siltä, ettei Transitin takarenkaat yllä kunnolla maahan.

        Olen ajanut KESÄLLÄ siskon Transitilla huonekaluja varastoon mökille. Pienellä kääntöpaikalla oli hiukan, vain hiukan kalteva ja aavistuksen kostea pohja. Ei ollut pahan näköinen paikka.
        Siihen jäi auto jumiin! Onneksi sisko oli mukana mökillä henkilöautollaan.
        Transitin veli oli saanut myöhemmin jotenkin pois siitä paikasta. Oma autoni oli varmaan siskon talolla, ja pääsin sillä sitten liikkumaan. Tästä on jo yli 13 vuotta aikaa.


    • HYVINVETÄÄ

      Sukulaisellakin oli pari Omegaa joissa piti olla maavaran säätö takana painon
      tasaamiseksi, ei vaan koskaan toimineet, eikä huoltokaan osannut kuin
      pyöritellä päätään.
      Muistelenpa nyt itsekin kerran syystalvista matkaani mökille. Mökkitie kulki metsässä jossa oli vähemmän lunta kuin alkumatkan 40 metrin matkalla johon sitä oli tuiskuttanut niin että
      lumi nousi konepellille. Pusketin kori yläasennossa autonmitan ja laskin korin alas, taas keskiasentoon, peruutus ja taas reilu auton mitta eteenpäin, kori alas jne.
      Naapurin maanviljelijä tuli katsomaan ihmetellen aionko tosiaan mennä ajamalla mökille,
      vastasin sellaisen olevan meiningin ja mökille myös ajoin, hitaasti mutta varmasti.
      Tapahtui -80 luvulla ja auto oli Citroen GSA Pallas.
      Voitte kokeilla takavedoillanne tai nelivedoilla, hiekkasäkkeinenne tai ilman.
      2019 ja hiekkasäkkejä takakontissa !!!!!!!!!!!!
      Mitä auton vetotapaan vielä tulee yhdistettynä esim auton käyttötarkoitukseen,
      mökkeilyyn ja matkailuun kenties, niin kuinkahan on tuon tavaratilan kanssa
      takavetoisissa ?

      • No mersussa tuo takapään korkeudensäätö pelaa hienosti, kun vaihtaa hydrauliöljyt systeemiin ja tarvittaessa ne pallovaraajat, kun niiden kumikalvo väsyy ja alkaa vuotaa. Että silleen.


      • huhhuh_
        Että_silleen kirjoitti:

        No mersussa tuo takapään korkeudensäätö pelaa hienosti, kun vaihtaa hydrauliöljyt systeemiin ja tarvittaessa ne pallovaraajat, kun niiden kumikalvo väsyy ja alkaa vuotaa. Että silleen.

        Varmaan hauska alkaa vaihtamaan No mersuun lumihangessa kumikalvoja ja hydrauliöljyjä johonkin ihmeen systeemiin, mikä lie öljy sekin on? Eiköhän olisi jo syytä vaihtaa koko No mersu nykyaikaiseen autoon.


      • huhhuh_ kirjoitti:

        Varmaan hauska alkaa vaihtamaan No mersuun lumihangessa kumikalvoja ja hydrauliöljyjä johonkin ihmeen systeemiin, mikä lie öljy sekin on? Eiköhän olisi jo syytä vaihtaa koko No mersu nykyaikaiseen autoon.

        No et sitten muuta kateukssasi keksinyt. No miksi vaihtaa hyvä ja kaikilla herkuilla mitä todella tarvitsee autossa olla. Uuteen tietokoneen hallitsemaan autoon. Mersussa oli jo silloin ABS, automaattivaihteisto, luiston estot, automaatinen lukkoperä, perän tasonsäätö, tehdas asenteinen Webasto 4,6 kW, sähköpenkit,sähköllä toimivat ikkunat, peilien lämmitys ja säästö sähköllä, lasinpesulaiteston letkujen ja suuttimien sähköinen lämmitys ja pesuainesäiliön vesikiertoinen lämmitys, keskuslukitus, nahkapenkit, tummennetut lasit . Että silleen.


      • älä-höpötä
        Että_silleen kirjoitti:

        No et sitten muuta kateukssasi keksinyt. No miksi vaihtaa hyvä ja kaikilla herkuilla mitä todella tarvitsee autossa olla. Uuteen tietokoneen hallitsemaan autoon. Mersussa oli jo silloin ABS, automaattivaihteisto, luiston estot, automaatinen lukkoperä, perän tasonsäätö, tehdas asenteinen Webasto 4,6 kW, sähköpenkit,sähköllä toimivat ikkunat, peilien lämmitys ja säästö sähköllä, lasinpesulaiteston letkujen ja suuttimien sähköinen lämmitys ja pesuainesäiliön vesikiertoinen lämmitys, keskuslukitus, nahkapenkit, tummennetut lasit . Että silleen.

        Ylpeilet ikivanhalla parin tonnin arvoisella mersun romulla! Kukaan ei ole tuollaisesta "ritsasta" kateellinen.


      • No sieltähän se Nissan Niilo tuli selittämään monesko Nissani on jo menossa ? Ostaisit kunnon autoja eikä noita riisikuppeja joista maalauksen jälkeen on pelti vedetty pois. Että silleen .


      • eivärkätä
        Että_silleen kirjoitti:

        No et sitten muuta kateukssasi keksinyt. No miksi vaihtaa hyvä ja kaikilla herkuilla mitä todella tarvitsee autossa olla. Uuteen tietokoneen hallitsemaan autoon. Mersussa oli jo silloin ABS, automaattivaihteisto, luiston estot, automaatinen lukkoperä, perän tasonsäätö, tehdas asenteinen Webasto 4,6 kW, sähköpenkit,sähköllä toimivat ikkunat, peilien lämmitys ja säästö sähköllä, lasinpesulaiteston letkujen ja suuttimien sähköinen lämmitys ja pesuainesäiliön vesikiertoinen lämmitys, keskuslukitus, nahkapenkit, tummennetut lasit . Että silleen.

        Mersuuni en muuta ole kaivannut lisää muuta kuin webastoa, kaikki muu on jo. Lämmitysjohtoa ei tarvitsisi sitten värkätä.


      • No kyllä se 550 W lohkolämmitin on hyvä apu, kun pistää koneen käyntiin ja sitten Webaston päälle, on muutaman kilometrin jälkeen kone normaali lämmössä 92 termostaatilla.
        Että silleen.


      • dskjghskdjg

        Itseäni vitutti 1980 luvulla, jolta tuo mersusikin on, se, että ainakin Saabeihin ja Mersuihin piti joka asiassa maksaa lisää. Kun haluat metallivärin, maksa lisää, kattoluukku, maksa lisää, keskuslukitus, maksa lisää, automaattivaihteisto, maksa lisää, sähköikkunat, maksa lisää, ABS jarrut, maksa lisää, ilmastointi, maksa lisää...jne.
        Kun ostin amerikkalaisen auton siinä oli kaikki mukana VAKIONA, ja jos et vaikkapa halunnut ilmastointia, MAKSAT LISÄÄ ETTÄ SE OTETTAISI POIS!!!!!
        Siinä oli oikeaa asennetta.
        Ikinä en tule ostamaan mersua, enkä varsinkaan sen jälkeen kun uutisoivat siitä väärinkäytöksistä omia työntekijöitään kohtaan eläkeasioissa.
        Amerikan auto on se ainoa auto. Muut ovat kulkineita.


    • IL566GZ

      Vedin viime kesänä etuvetoisella matkailuvaunua noin 6000km ja useasti olin etuvedon takia ongelmissa sen takia. Märällä asfaltillakin eturenkaat jauhoivat tyhjää. Mäkinen hiekkatie pysäytti matkanteon pariinkin otteeseen. Yhdestä campin alueella hakivat traktorin kun ei pito riittänyt vetävissä renkaissa. Takavedolla ei ole ollut vastaavia ongelmia.

      Nyt olen palannut takaisin takavetoiseen MB merkkiseen farkkuun.

      • No muista miten ne koetelivat vetää " Kotimaisella Saabilla " Soliferin teli asuntovaunuja sepeli pyöri renkaiden alla ja monttu syveni yhdistelmä ei liikkunut mihinkään. Silloin yleinen vetoauto Volvo veti ja yhdistelmä liikkui. Että silleen.


      • ette.vaan.osaa

        Vaunun lastaus on osalle porukasta ylivoimainen tehtävä. Joillakin nousee etupyörät ilmaan ja toisilla takapyörät.

        Ei ole koskaan ollut ongelmia minkään auton kanssa vaunua vetäessä, kun tietää kuinka vaunu lastataan, ja tietää mihin yhdistelmällä voi ajaa.

        Hyvin on seuranneet teli-Solikat Saabinkin perässä. Alpeillakin on pyörähdetty sellaisella yhdistelmällä. Jopa rautasesiripun yli päästiin.


      • No tuohan nyt on ihan perustietoa vaunun vedosta aisapaino suositus noin 30 - 75 kg . Painavimmat tavarat perävaunun akselin tai akselien päälle. Että silleen.


      • IL566GZ
        ette.vaan.osaa kirjoitti:

        Vaunun lastaus on osalle porukasta ylivoimainen tehtävä. Joillakin nousee etupyörät ilmaan ja toisilla takapyörät.

        Ei ole koskaan ollut ongelmia minkään auton kanssa vaunua vetäessä, kun tietää kuinka vaunu lastataan, ja tietää mihin yhdistelmällä voi ajaa.

        Hyvin on seuranneet teli-Solikat Saabinkin perässä. Alpeillakin on pyörähdetty sellaisella yhdistelmällä. Jopa rautasesiripun yli päästiin.

        Hyvin menee vaunun kanssa etuvetoisella, tasaisella asfaltilla ja oikein lastattuna. Mutta jos poikkeaa reitiltä, niin takaveto olisi nannaa.

        Aisapaino kahdella pullolla noin 75-80kg.


    • Riippuu painonjakaumasta, vanha Volvo Amazon oli 50/50, eikä minulla ollut koskaan mitään pito-ongelmia. Uudemmissa autoissani on ollut lukkoperä ja ei mitään pito-ongelmia. Nelivetojakin on ollut ja sehän tietysti on se paras, mutta kyllä minä pärjään ilmankin.

    • paulhauser

      Lukkoperä ja takaveto ompaa makeeta ajella talvi ja miksei kesäkelissäkin lapsikinhan sen tietää että jää tuoetuvetoisen rihtominen pois

    • Johtotähti

      Mulla oli pösön 508 etuveto farkku, ja se meni lumessa kuin lähes peto. Nyt mulla Mersun uusi takaveto C-sarjan farkku, eikä sillä pääse lumessa mihinkään. Jo 15 senttiä tekee tiukkaa, ja 20cm on menemätön paikka. Näissä oloissa pösö meni että lumi pöllysi. En kuitenkaan vaihtaisi tästä syystä takaisin pösöön sillä Mersu on auto. Ei pösö huono auto ole, mutta sillä on turhan huono maine. Mersu on kuitenkin pykälää parempi laadun puolesta sekä ajettavuuden - ei voi mitään.

      • No onko pakko ajaa umpihangessa tavallisella henkilöautolla ? Että silleen.


      • Johtotähti
        Että_silleen kirjoitti:

        No onko pakko ajaa umpihangessa tavallisella henkilöautolla ? Että silleen.

        On tilanteita että pakko on ajaa lumihangessa. Omalla pihallani en viitsi joka ikisen tuiskun jälkeen ajella lunta, koska se on turhaa silloin kun seuraava tusku tulee heti perään. Odotan ensin että sataa se toinenkin pölläkkä, ja sitten ajan yhdella kertaa kaikki lumet pois traktorilla. Näin säästyy työtä ja polttoainetta. Ei näet ole pakko olla aina pihat putipuhtaita meidän huushollissa.


      • Johtotähti

        Ero etuvedon sekä takavedon välillä lumihangessa ajettaessa johtuu siitä, että jos on etuveto, siinä etupyörä tehdessään työtä, tekee uran jo valmiiksi takapyörälle. Näin passiivisten rankaiden kulku on helpompaa. Kun taas takavedossa takapyörät joutuvat puskemaan passiivisia eturenkaita eteenpäin, ja näin joutuvat tekemään lähes kaksinkertaisen työn. Vielä kun yleensä moottori on edessä, tilanne ei helpotu.


    • farkkuOmegasladissa

      Jaa, että etuveto olisi muka parempi? Miksi ei F1-autoissa ole yhtään etuvetomallia? Voimaa niissä on sen verran sutivat radalla helpommin kuin tavalliset kinnerit lumella. Etuvedon ainoa hyvä puoli on että saattaa tulla pakilla ojasta pois paremmin. Kesälläkin lähtee pahemmin vesiliirtoon kuin takapotku.

      • niinhänseon

        Etuvetoinen on parempi talviauto. Voit käydä kysymässä asiasta myös taksinkuljettaja Ulgrenin mielipidettä. Hän jäi Mersullaan kiinni keskelle Helsingin katua.


    • Heinäpaalitalo

      Juutuin takavedolla seinäjyrkkään alamäkeen. Ei näillä mitään arkielämässä tee. Vapaaajan jääautoleikkimiseen napakymppi ei muuhun.
      Paaliin kaikki!

      • Hehheh, jos jollakin kulkuvälineellä juuttuu alamäkeen, niin eipä kannata juuri liikenteeseen lähteä, ei edes pulkalla, tai potkukelkalla.


    • anonyymi_7wo

      Takavetoisista kun poistettaisiin sutimisenesto ja ajonvakautus niin sellainen auto olisi näillä keleillä ihan tappokeli ajaa :) Suurimmalle osalle ainakin ja vit..mainen niillekkin keillä se hallinnassa pysyy.

      Mikään ajotaito, ei auta siihen että renkaat sutiin loskalumella, auton oma systeemi tekee homman paljon paremmin koska se jarruilla voi hallita sutimista, tätä ei voi tehdä pelkällä kaasupolkimellä kuin tiettyyn rajaan saakka.

      Ajan työkseni pk-seudulla, autoni on takaveto mersun ambulanssi, tätä hommaa tehnyt ja ajellut tässä noin 25 vuotta. Kyllä mä olen kironnut takavedot alimpaan kastiin huonoilla keleillä, kikkare lunta tasaisella tiellä niin siinä ollaan jumissa. Puhumattakaan kun näillä väännetään sellaisiin pihoihin missä ei tilaa, lunta on melkein sivuikkunoihin saakka ja sinne vaan, aina ei ole selvitty mutta kokemuksella oppii että missä rajat tulee vastaan. Hyvillä keleillä taas niin ihan sama mistä päästä se auto vetää, no toki takavetoinen kai saadaan ns paremmaksi ajaa kuin etuvetoinen, normaalissa ajossa tuolla ole kyllä mitään merkitystä

      Siviili autokin sattuu olemaan takavetoinen, premiumit usein kun ovat.
      Takavetoisessa on yksi etu etuvetoiseen nähden, jossain paikoissa kaasun käytällä voit vähän ohjata autoa kääntymään paremmin. Takavetoisella voi leikkiä, normaalissa ajossa takavetoisuudesta on enemmän haittaa

      • Eipä tuo ole ongelmia tuottanut pitää autoja hanskassa, on ollut takavetoista, etuvetoista ja nelivetoista, näillä on menty vuosikymmenet n. 10 000 km/kk ja joskus jopa 15 000 km/kk. Takaveto ei itsessään merkitse huonoa etenimistä talvikelillä, se riippuu ihan painonjakaumasta. Jos esimerkiksi moottori olisi takana ja vetopyörästö edessä, niin vois olla haastavaa liikkeellelähtö ja eteneminen talviolosuhteissa. 50/50 painonjakaumalla moottorin sijainnilla ja vetopäällä (etu/taka) ei ole mitään merkitystä.


      • 1.3l

        Aikoinaan minulla oli pieni Saksan Escort CVH -83, ja se pysähtyi sutimaan etuvetoisena myös jo pienen lumikikkareen takia; muutenkin tosi levoton auto liukkaalla ja täynnä vikoja ja lastentauteja.


      • dfvwwwwwf
        Kairakettu kirjoitti:

        Eipä tuo ole ongelmia tuottanut pitää autoja hanskassa, on ollut takavetoista, etuvetoista ja nelivetoista, näillä on menty vuosikymmenet n. 10 000 km/kk ja joskus jopa 15 000 km/kk. Takaveto ei itsessään merkitse huonoa etenimistä talvikelillä, se riippuu ihan painonjakaumasta. Jos esimerkiksi moottori olisi takana ja vetopyörästö edessä, niin vois olla haastavaa liikkeellelähtö ja eteneminen talviolosuhteissa. 50/50 painonjakaumalla moottorin sijainnilla ja vetopäällä (etu/taka) ei ole mitään merkitystä.

        Mun auton painonjakauma on juuri tuo 50/50 takavetoisessa.
        Ilman ajonvakautusta ja sutimisenestoa olisi aika vaarallinen peli ajella liukkailla keleillä.
        Mutta niiden ansiosta kulku on aika vakaata, lisäksi voi valita vielä sen snow moden niin se rajoittaa kai tehoa vielä.


    • mökkiläine

      Parempi myöhään jos silloinkaan, olen ajanut 56 v takavetoisilla autoilla, tietämättä ettei ne sovellu talviolosuhteisiin, eikä alkuun ollu mittää talvikumeja erikseen. Tieto luo tuskaa!?

      • No nyt osuit just asian ytimeen 53 vuotta autoilua. Että silleen.


      • Ettänoinniin

        Olet voinut pitkän urasi aikana myöskin tietämättäsi useinkin ajella etuvetoisella kulkuneuvolla, varsinkin jos rekesi edessä on valjastettuna hevonen. Usein tämä juhta tuo keleistä riippumatta ryyppyreissultansa palaavan, reslan perässä roikkuvan isäntänsä kotiin pitkin tuttua tietä, emäntänsä luokse, joten tämä etuvedosta.


    • Edestävetää

      Että onko silleen tullut tarkistettua mistä mersuun on se tekniikka saatu
      jolla se takapään korkeus säilyy vaikka emäntä käsilaukun takapenkille
      heittäisikin ?
      Että silleen olin Veholla kahvilassa kun citikkani oli määräaikaikaishuollossa.
      Tuli automyyjäni siihen kanssa ja kertoi että nyt se ihme on mersuun saatu,
      olin tietysti utelias että mistä ?
      Kertoi että ovat kalliimpiin malleihin ostaneet citikalta korkeapainepumpun
      ja sylinterit ja joustinpallot, nauroi räkäisesti ja sanoi ettei tämä kuitenkaan
      koske taksipilttuita ja näihinkin joissa se on, on vain takana.
      Joku mainitsi tuolla Ford Transitin surkeimpana takavetokokemuksena.
      Olen täsmälleen samaa mieltä, Luulen että Katri Helena on myös tällaisella
      ajanut ja saanut lauluunsa; Minne tuuli kuljettaa, sopivan aiheen.
      Fysiikan lakien perusteella auton painon pitää olla vetävillä pyörillä varsinkin
      talviolosuhteissa. PISTE. Kaikkia muita siis väärin rakennettuja autoja voidaan
      yrittää korjata kalleilla ajovakausym järjestelmillä,----mitä järkeä?
      Takavetoisen auton tavaratila on olematon, siis mitä järkeä esim mökkiläiselle,
      tai paljon matkustavalle, ----mitä järkeä.
      Tosiasia on että paljon tiellä liikkuvat näkevät yhtenään noita paijerin pojan
      päästötasapainoitettuja kulkimia lumipenkoissa. Piste
      Rolls Royce osti omiin autoihinsa koko autoon.
      Kun mainitsit että silleen alkavat pallovaraajan kumikalvot vuotaa niin olen
      tästä kuullut ja tiedän syynkin, talvi on tekijänä tässäkin.
      Maahan on tuotu palloja jotka eivät täällä pelitä, laita soittaen Auto Artikkeliin
      Tikkurilassa, nämä pojat tietävät niitten päälle. Ajan itse yhdennellätoista citikalla
      joista noin puolet on ollut kaasunestejousituksella ja olen uusinut kaikkiaan
      kolme joustinpalloa koko tänä aikana.

      • pistä.suu.kiinni

        Päässäsi vetää, kun tuollasia satuja päästelet.


    • opetelkaaajamaan

      Aikoinaan takaveto oli huonompi ajettava Suomen olosuhteissa, mutta nykyisissä autoissa ei isoa eroa enää ole.
      Ratin ja penkin välissä ne erot syntyvät. Kokenut kuljettaja osaa ajaa maltilla ja sovittaa vauhdin tilanteen mukaan ja näin ei mitään eroa ole.

    • Edestävetää

      Lapsellisia kommentteja kuten vertaus F1;siin, miissähän on paino/moottori vetävillä pyörillä.
      Jos moottori ei ole vetävillä pyörillä, etenemiskyky on liukkaalla huono.
      Asuntovaunun kanssa tilanne tietenkin muuttuu jonkin verran painojakauman muuttuessa.
      Silti muistan aikoinaan ajellessani Citroen BX GT;llä että se valittiin useana vuonna, useammassa
      maassa vuoden vetoautoksi. Itsellä ei ole kokemusta koska mieleenikään ei tule matkustellessa
      vetää paskahuussia perässä, hotelleja ja Lapissakin kelohirsimökkejä on mukavuuksineen tarjolla.
      Mitähän satuja olen mahtanut päästellä ?
      Katsellaan ne kohta kohdalta.

    • euro_euro_euro

      Välistäveto vie parhaiten eteenpäin

    • Työtä pelkäävä hesalainen taksikuski istui pallillaan kuin tatti, ja odotteli jotta Venäjältä tullaan auttamaan! Meillä on sekä takavetoinen Mersu ja etuvetoinen Renu, ei niissä isoja eroja ole, yhtäläisyyttä on että kummallakaan ei edes täällä Lapissa ole jääty kadulle kiinni ! Eiköstä siellä hesassa ajeta taksiakin kamelin kuljettajien voimin ? ne ei oikein sovellu pohjolan keleihin !

      Late Lapista.

    • autosta-riippuen

      takaveto on parempi ja helpompi hallita.

      • Takavetoinen luistonestolla on melko hyvä hallita liukkaillakin !

        Late Lapista.


    • kokemusta

      Moottori edessä ja veto takapyörillä on talvikelillä onneton peli.

    • Toyotaonhyvä

      Paras talviauto mitä olenkoskaan ajanut on toyota 1.8 avensis automaatti.
      Paino edessä automaatti tuo keulaan lisää painoa noin .
      Aina lähtee liikkeelle tasaisesti. Napista saa vielä lisää pehmennystä läh t öön jos haluaa.
      Muutenkkin vakaa j a. Ikkunat pysyy hyvin auki lämmin ja huoleton.
      Ainut huono puoli he t kkä ajonvakautus joka jarruttaa vahdin heti jos liiraa.

    • ekkeri

      Huonoin talviauto mitä olen koskaan omistanut oli takavetoinen Ford Escort 1.6 Sport vm-76. Sillä ei päässyt liikkeelle edes tasaisella tiellä talvella. Auto oli kylmä ja sporttisuuskin jäi kylkimaalauksiin.

    • TriplaXXXX

      Joskus aikoinaan takavetoa pidettiin itsestään selvyytenä ja sellaista kummajaista kuin etuveto Saab:ia ihmeteltiin ja sille vähän naureskeltiinkin. Usko takavedon paremmuuteen johtui pitkälti siitä että työntämistä pidettiin enemmän arkijärkeen sopivana kuin vetämistä. Vähitellen etuvedon kiistattomat edut ovat kuitenkin johtaneet niiden yleistymiseen ja siihen että nykyään pikemminkin takaveto on se kummajainen.

      Etuvedon kkiistattomia etuja:

      - Autosta voidaan tehdä kevyempi
      -Etuveto on halvempi rakentaa
      -Etuvetoinen auto on helpompi hallita liukkailla keleillä ja käyttäytyy hyvin johdonmukaisesti
      -Se vapauttaa tilaa matkustamosta ja takapenkkiläisille jää enemän jalkatilaa

      Ehkä ainoihin miinuksiin jää se että jos etuvetoisen auton etupää on vähän turhan kevyt, niin auto sutii liukkailla keleillä liikkeelle lähdettäessä takavetoista enemmän.

      • gjhgjhgjhgh

        Etuvedon yleistymisen esteenä oli alkuun huonosti kestävät vetonivelet. Kolkuttaminen alkoi usein jo 50 000 km:n kohdilla. Materiaalien parantuessa ongelma hävisi.


    • takkaatunkee

      Muija kyl tykkää takavedosta...

      • Vapaamielistämenoa

        Meillä taas etu ja takaveto samaan aikaan toimii parhaiten...


    • kjhkjhkhkjhk

      Vanhalla kuplavolkkarilla pystyi ajamaan lumiauralle jäljet.

    • takaapäin

      takavetoa ollut jo 100v, joka on ihan ok ja hyvä. kuskissa on vika jos ei käy.

      • ftero

        Aika vanha olet.


    • PoMo-10
    • Takaveto

      Onhan se aika pirullinen ajettava talvella.

      Itellä ei tätä kylä ole kuin pari takavetosta, käyttis ja harrastekesäauto.

      Käyttis on aika onneton talvella, perä kiemurtelee ja lyö tyhjää koko ajan, kehittämäänkään ei voi lähteä, sillä jos painaa kaasua kahdeksassa kämpissä lyö välittömästi tyhjää ja perä yrittää kääntyä sivulle.

      Kesäautoni olisi itse asiassa keskimoottorisena paljon parempi ja vakaampi ajaa talvella kun moottori on taka-akselin päällä. Mutta muuten sillä ei oikein viitsi talvella ajella.

      • liikaa.vetoa

        pistä jo pellit kiinni


      • houmou

        Pysyykö ne pelit sinun autossa kiinni teipillä?


      • Takaveto

        Se hemmetin Samsungin Tabletti muuttaa aina kirjoituksia miten sattuu, miten tuon sairaan "oikeinkirjotuksen" saa siitä pois päältä? Pitäisi aina muistaa tarkistaa mitä se on mennyt muuttamaan. Tässä juttu alkuperäisenä.

        Onhan se aika pirullinen ajettava talvella.

        Itellä ei tätä nykyä ole kuin pari takavetosta, käyttis ja harrastekesäauto.

        Käyttis on aika onneton talvella, perä kiemurtelee ja lyö tyhjää koko ajan, ohittamaankaan ei voi lähteä, sillä jos painaa kaasua kahdeksassa kympissä lyö välittömästi tyhjää ja perä yrittää kääntyä sivulle.

        Kesäautoni olisi itse asiassa keskimoottorisena paljon parempi ja vakaampi ajaa talvella kun moottori on taka-akselin päällä. Mutta muuten sillä ei oikein viitsi talvella ajella.


    • looking-good
      • miksi-köhköh-hän

        Poliisi käytää myös nastarenkaita. Poliisi ei ole kitkaspede.


      • ettäsilheen
        miksi-köhköh-hän kirjoitti:

        Poliisi käytää myös nastarenkaita. Poliisi ei ole kitkaspede.

        Norjassa käytetään ketjuja pyörissä ja ne on pakolliset varusteet autoissa.


      • staticflickr

    • ratalla.com

      Paras talviautoni on pois suljettuna nelikot on farmari Omega B1. Takapaksissa työkalupakki ja muut vermeet. Ei pärjää etuveto Vecculikaan samanlaisilla renkailla.

    • vanha.kuski

      Lapset ei sovellu minkään auton rattiin Suomessa.

    • Burger

      "Takaveto ei sovellu Suomen olosuhteisiin"
      sanoo mies jonka auton valitsee (sanelee) hellapoliisi, joten ei saanut takavetoista.

    • heheheheheeehheh

      Onhan aikoihin eletty kun aadamin aikaisia kotteroitakin pidetään talviajoneuvoina????
      Ei ole tietoa paremmasta, kun ukillakin oli kadetti ja papalla ascoona ja hiekkasäkki
      kaikilla takakontissa.

      • akku.peräpainoksi

        Takavetoisen sähköauton akusta saadaan hyötypaino laittamalla akku takakonttiin. Muistaakseni joissakin polttiksissa kuten Bemari on käynnistysakkukin peräboksissa.


    • ruotsissatakavetoa

      Ei se toimi kesälläkään, Mutta euveto on ihan hyvä joka suhteessa.

    • gr6u44th

      Yhtään etuveto traktoria tai moottoripyörää en vielä ole nähnyt. Lapsena oli kolmipyöräinen polkupyörä tosin etuvedolla :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe