Akun pitäisi olla sellainen että se latautuisi itsestään alamäissä ja avustaisi ylämäissä. Eikä tasaisella polkemisessa saisi olla mitään vastusta.
Ei polkupyörästä ole järkeä tehdä mitään painavaa vauhtihirmua jonka akku pitää ladata joka päivä sähköverkosta.
Sähköpyörät vääränlaisia
34
3756
Vastaukset
- Anonyymi
Itävallassa on tällaisen sähköpyörän valmista mutta niitä ei myydä Suomessa.
- Anonyymi
Luomupyörä on kevyt polkea.
- Anonyymi
Ei ylämäissä. Alamäissä latautuva sähkömoottori auttaisi.
- Anonyymi
Jarruttaisi menoa alamäessä. Taitaa nykyisetkin jarruttaa vaikkei lataakaan akkuja. Tänään päästelin luomupyörällä yli 60km/h alamäkeen.
- Anonyymi
No et varmana päästellyt. 60km/h polkupyörällä. Salli mun nauraa. Vaikka et sallisikaan, huomatkoon lukija tämän, nauran sittenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No et varmana päästellyt. 60km/h polkupyörällä. Salli mun nauraa. Vaikka et sallisikaan, huomatkoon lukija tämän, nauran sittenkin.
Oletko sähköpyöräilijä? Nehän taitaa jarruttaa alamäkeen? Tarkalleen 61,5km/h oli lukema Sports trackerin mukaan. Yli 50:n vauhtiin ei tarvitse kovinkaan kummoista mäennyppylää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sähköpyöräilijä? Nehän taitaa jarruttaa alamäkeen? Tarkalleen 61,5km/h oli lukema Sports trackerin mukaan. Yli 50:n vauhtiin ei tarvitse kovinkaan kummoista mäennyppylää.
Kannattaa vaihtaa ohjelmaa jos nuin paljon valehtelee nopeudet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No et varmana päästellyt. 60km/h polkupyörällä. Salli mun nauraa. Vaikka et sallisikaan, huomatkoon lukija tämän, nauran sittenkin.
Naura vain, mutta polkupyörä menee alamäessä jopa 100 km/h vauhtia kun on vain jyrkkä alamäki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jarruttaisi menoa alamäessä. Taitaa nykyisetkin jarruttaa vaikkei lataakaan akkuja. Tänään päästelin luomupyörällä yli 60km/h alamäkeen.
Mitäpä se haittaisi, jos toisaalta saavutettaisiin se etu että akku latautuu alamäen aikana. Ja sitäpaitsi alamäessä on varaakin siihen että jokin edes vähäsen hillitsee vauhtia.
- Anonyymi
https://www.indiegogo.com/projects/vello-bike-the-first-self-charging-folding-e-bike#/
Valitettavasti ei myydä Suomessa - Anonyymi
Kevyt itselataava sähköpyörä on oikea ratkaisu.
- Anonyymi
Kevyt itselataava olisi tietysti parempi kuin nykyiset, mutta nykyisetkin ovat ihan hyviä ;)
Jarrutusenergian talteenotosta on vain hyvin vähän hyötyä, koska fillarilla jarrutellaan niin vähän. Keveys olisi myös kiva asia, mutta nykyisillä materiaaleilla ei saada painoa puolitettua kestävyyden kärsimättä.
- Anonyymi
Ei vaadi kun suoravetomoottorin jota on myyty vaikka kuinka pitkään. Eri asia sitten et kuinka paljon siitä latauksesta hyötyy suhteessa kulutukseen. Sähköautolla se voi olla kaupunkiajossa jotain 3kwh / 15kwh kulutukseen. Pyörällä varmaan vähemmän.
- Anonyymi
Tuota eriaatetta on sovellettu aikoinaan johdinautoissa, jotka kulkivat sähköllä. Myös jarrutuksesta otettiin energiaa talteeen.
- Anonyymi
Siitä maan uumenista löytyvästä öljy -nimisestä uudesta ihmeaineesta saisi varmasti jonkinlaisen polttoaineen kun se kuulemma palaa aika hyvin. Esim. juuri tuon palamiskaasun laajenemisen ympärille voisi joku pelle peloton kehitellä laitteen jossa se energia jotenkin valjastettaisiin ja välitettäisiin polkupyörän poljinkeskiöön. Tuollaisella huristelisi mukavasti poronkuseman jos toisenkin.
- Anonyymi
Siitä uraanin halkeamisesta saatavaa ihmeainetta ns. sähköä saa pistorasiasta. Ei tule savupilveä ja maailma pelastuu. Tätä ihmeainetta ladattaessa akkuun alkaa polkupyöräkin kulkemaan eri tavalla :D
- Anonyymi
Iltasanomissa oli juttu sähköpyöräilystä ja yksi kohta rupesi naurattamaan, sp on kuulema luontoystävällinen eikä kuormita luontoa. Toimittaja ei ole totisesti tietoinen akkujen valmistukseen käytetyistä alkuaineista ja materiaaleista eikä lisääntynyt sähkönkulutuskaan aivan päästötöntä ole.
Sen sijaan pyöräily ilman mitään sähköavustuksia on ekoteko ja kasvattaa kuntoa. Liikuntarajoitteisilla ymmärrän mutta jos raajat toimii on kyse snobismista ja luonnon kuormittamisesta. Pienistä puroista syntyy suuri meri. ajattele ihan ite.- Anonyymi
Sähköpyörän akku on noin 0.5 kilowattituntia.
Kansanautoissa käytetään noin 30 kilowattitunnin akkuja.
Eli sähköpyörän akkukapasiteetti on noin 2% sähköauton kapasiteetista.
Jos sähköpyörällä ajetaan muutama tuhat kilometriä, eli 2% auton ajomäärästä, on ympäristökuormituskin henkilöauton luokkaa.. Se siitä päästöttömästä vaihtoehdosta ;)
- Anonyymi
Sähköpyörien toimintasädekin taitaa jäädä aika vaatimattomaksi luomupyörään verrattuna.
- Anonyymi
Joo, vaan jotain 100km luokkaa useimmissa pyörissä. Eihän toi riitä mihinkään esim työmatkakäytössä. Vai miten se oli.
- Anonyymi
Sähköpyörien yksi hyödyistä on siinä että sen avulla voit käydä esim töissä auton sijaan. Luomuna työmatka voi olla turhan pitkä ja hikinen mutta sähkön avustamana pääset töihin ripeästin ilman että olet läpimärkä hiestä. Sähköpyörä saastuttaa taatusti vähemmän kuin auto ja lisäksi vähentää ruuhkia.
Itse kuljen reilun 10 kilaan työmatkaa sähköavusteisella pyörällä, eli reilu 100 km viikossa. Akun lataan kerran viikossa. Ennen kuljin autolla, en enää.
Ne jotk höpöttää sähköpyörän sopivan liikuntatajoitteisille, käykää kokeilemassa miltä ladukkaalla sähköpyörällä ajaminen tuntuu, ne ovat todella hienoja! - Anonyymi
Etkö numu tai kerää voimia ikinä?
Eihän siinä ole pyöräilyssä mitään järkeä jos pitää ihmisen syödä ja levätä.
Autoilussakaan ei ole järkeä kun pitää huoltaa ja laittaa bensaa tai kiisseliä. - Anonyymi
Minäkin haluaisin dieselin, jonka tankkiin tulisi polttoainetta alamäessä itsestään.
Joskus kaverit naureskeli auton käyttöohjekirjan tekstille, jossa sanottiin"ajovalojen käyttö lisää polttoaineen kulutusta"
Näiden valopäiden mielestä akun pitäisi latautua itsestään.
Energiaa ei synny tyhjästä. Jos sähköpyörän akkua aletaan ladata alamäessä liike-energiasta, voi rullata aika huonosti..- Anonyymi
Alamäki on yhtäkuin energianlähde siinä missä ylämäki on energiasyöppö. Sähköllä kulkevissa poljettavissa menopeleissä alamäkiä olisi fiksua hyödyntää lataamaan akkua. Mitä haittaa siitä muka olisi jos alamäkeen polkematta rullaamisen aikana tai alamäessä helposti ja kevyesti poljettaessakin tulisi mukaan yksi pieni pyörimiskitkatekijä, mikä olisi "jarruttavalta" vaikutukseltaan noin samaa luokkaa kuin esim. napadynamo? Siinä sun toiveiden dieselissäkin alamäet pidentää sen toimintasädettä siinä missä ylämäet syö sitä. Ajovalojen käyttö lisää polttoaineen kulutusta jonkin desilitran/100km.
- Anonyymi
Luomupyörässä ei ole vastusta alamäkeen päästellessä. Eilenkin meni 58km/h alamäkeen enkä polkenut edes vauhtia.
- Anonyymi
Ilmanvastus on kylläkin ja se alkaa ihmeellisesti vaikuttaa nopeuden noustessa.
- Anonyymi
Pitäisi käyttää samankaltaista teknologiaa kuten Formula-1 autoissa, jarruttamisen pitäisi tuottaa sähköä myöskin.
Aktiivinen laakerointi sekä jousitus renkaanilmanpaineen säätyminen automaattisesti tilanteen mukaan tietysti säästäisi paljon sekä rengasta että energiaa, nopeuttaisikin etenemistä. - Anonyymi
Suurin nopeus pyörällä olisi ( jos ei ole tyhjiö) jos hyppäisi esim. lentokoneesta tai jyrkänteeltä pyörän kanssa. Vastus siinä olisi ilman vastus ja nopeus voisi olla pitkälle toista sataa.
- Anonyymi
Ilmaston vastauksella voisi sitten lahdata akkuja, mariinin salaisen lisäpöytäkirjan mukaisesti ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmaston vastauksella voisi sitten lahdata akkuja, mariinin salaisen lisäpöytäkirjan mukaisesti ?
Opettelisit ensin edes kirjoittamaan!
Tuossa hieman artikkelia kyseisestä tekniikasta, jota kyllä joistan pyörämalleista löytyy.
https://ebikeshq.com/ebike-recharge-while-pedaling/
Sen hyötysuhde on vain heikohko, takaisinlatauksen hyötysuhde on vain luokkaa 5-10%:a akun kokonaisenergiasisällöstä, riippuen ajo-ympäristöstä.
Järjestelmä luonnollisesti nostaa hihtaa jonkinkin verran ja toteuttetavissa vain suoravetomoottoreihin (eli siis joko taka taikka etunapamoottoreihin), ei keskiömoottoreihin (joita taasen on valta-osa kalliimmista sähkö-avusteisista pyöristä joissa hinnan nousu ei vaikuta niin pahasti kuin halvemmissa malleissa).- Anonyymi
Hallintalaitteiden tulisi olla herkkätoimisia. Lihasheikkoudesta kärsivällä ei ole välttämättä käsissä paljon purisusvoimaa.
- Anonyymi
Napamoottorit eteen ja taakse. Akku voisi olla ainakin 2kWh ja moottoriavustus ylemmäksi johonkin 30-35km/t luokkaan. Aika moni alkaisi harkitsemaan sähköpyörää. Tosin hintakin noilla varusteilla voisi olla viiden tonnin luokkaa ainakin, valitettavasti.
- Anonyymi
Järkeen on vielä pitkä matka.
Nyt puhuu raha vielä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133718Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272970Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2732765Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51925- 2211451
- 751261
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1611078Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk21037Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi31984Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä95951