Mitä on evankeliumi?

Anonyymi

Evankeliumi on Jumalan rakkauden osoittamista ei vain puheissa vaan myös teoissa. Usko on lapsen luottamista tähän. Näin minä luterilaisena kristittynä sen näen. Eihän ole vaikeaa?

34

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Evankeliumi on Jumalan antama ilmoitus maailman Vapahtajasta. Tämä julistettiin ensikerran enkelien ✨🧚🧚‍♂️🧚‍♀️✨ kautta paimenille kedolla.

Evankeliumi ei ole ihmisen tekoa, vaan Jumalan tekoa.

"Kunnia Jumalalle korkeuksissa
      ja maassa rauha ihmisille,
      joita kohtaan Hänellä on hyvä tahto."

Tämä on Evankeliumi = Ilosanoma, Maailman Vapahtajasta. ✨🌠💫

• Anonyymi

Joulun satu kertoo aloittajan mainitsemasta asiasta myyttisellä kielellä.

• Evankeliumi on sanomaa jostakin paremmasta kuin mitä ennen oli tai on ollut.
      Vaikka kuinka harjoittaisi vanhurskautta ja antamista niin se ei ole aina evankeliumia saajalle. Mää kuvittelin, että kun vanhus pääsee hoitokotiin niin hän laulaa ilosta ja nauttii asiasta, mutta olen melko usein havainnut yksilöitä, jotka vihaavat vanhainkoteja ja vaativat vapautta ja karkaavat niiistä.

Se mikä on toiselle ilosanomaa voi olla toiselle vankeuden viestiä ja vapauden menettämisen uhkaa. Jollakin on naimattomuuden armolahja ja hän iloitsee naimattomuuden tilastaan suuresti. Toinen taas ei voi elää millään ilman naisia ja kaipaa niitä alati.

Miten saada aikaan evankeliumi joka sopii kaikille? Raamatussa on vain neljä evankeliumia kun niiitä aluperin lienee ollut 153 kappaletta. Viimeksi olen itse yrittänyt kääntää suomeksi gnostilaista Bartholomeuksen evankeliumia ja se onkin sangen mielenkiintoinen kirja. Vaikka myös surullinen ja melankolinen.

Soveltuu mulle melko hyvin melankoliastaan johtuen. Joka ennustaa vaikeuksia ja ahdingoja evanekeliumina on mulle enemmän mieleen kuin se, joka puhuu nautinnoista ja iloista. On olemassa ainakin neljä eri ihmistyyppiä:

Konekeskeinen
      Nautintokesekinen
      Ihmiskeskeinen
      Asiakeskeinen

Mistä evankeliumi, joka saa kaikki varmasti hymyilemään??

• Anonyymi

Aloitus antaa hyvän ja oikean tiivistelmän kristillisestä uskosta. Hullutkaan eivät eksy, mutta kovin vaikea kuitenkin joidenkin omahyväisten uskovien ymmärtää

• Eli kuljet kadulla ylenkatsomatta ketään?
      Hengailet kodittomien kanssa ja tervehdit kaikkia ketkä luovat katseensa sinuun?
      Vai pidätkö hauskaa vaan oman lahkosi edustajien kanssa?

• Raamatun jae tällekin päivälle

Luukas 6:32
      Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, mitä kiitettävää siinä on? Syntisetkin rakastavat niitä, joilta itse saavat rakkautta.

• Anonyymi

Aloittajan mainitsema lapsen uskon ylistys:

Luuk. 18:17
      Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

• Anonyymi

Kaikki kolme evankelistaa varoittavat lapsen uskon halveksijoita (mm. helluntailaisia):

Matt. 18:6
        Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
        Mark. 9:42
        Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
        Luuk. 17:2
        Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki kolme evankelistaa varoittavat lapsen uskon halveksijoita (mm. helluntailaisia):

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
        Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
        Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.

Ja tästä syystä Jeesus siunasi lapsia, ei valellut heidän päälakeaan vesitilkalla. Ei siis yli sen mitä on kirjoitettu - näin totesi myös Martti Luther.

Matt. 19:14

Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".

Jeesus ei sano, että kantakaa lapsia ... vaan että "älkää estäkö lapsia tulemasta minun tyköni...".

• Anonyymi

"Luuk. 18:17
        Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.""

Hyvä jae joka omalta osaltaan miten tullaan uskoon Jeesukseen! Kun tarjotaan uskoa Jeesukseen, niin sen on hyvä ottaa vastaan lapsen uskolla, ei aikuisten teologisten viisauksien kautta. Amen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.""

Hyvä jae joka omalta osaltaan miten tullaan uskoon Jeesukseen! Kun tarjotaan uskoa Jeesukseen, niin sen on hyvä ottaa vastaan lapsen uskolla, ei aikuisten teologisten viisauksien kautta. Amen

Usko on valloittanut alkeellisimmat alueet aivoista, vain järjen voimalla voi kehittyä aikuiseksi uskonnottomaksi täyspäiseksi ihmiseksi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mm. helluntailaiset ja muut kasteenuusijat eivät ota Jeesusta vastaa lapsen uskolla vaan kuvittelevat pelastuvansa omalla tahdollaan ja ymmärryksellään.

• Anonyymi

Jumalan valtakunnan vastaanottaminen tarkoittaa tässä uskoa Jeesukseen. Pienet lapset ovat esikuvia aikuisillekin oikeasta uskosta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tästä syystä Jeesus siunasi lapsia, ei valellut heidän päälakeaan vesitilkalla. Ei siis yli sen mitä on kirjoitettu - näin totesi myös Martti Luther.

Matt. 19:14

Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".

Jeesus ei sano, että kantakaa lapsia ... vaan että "älkää estäkö lapsia tulemasta minun tyköni...".

Kastetilaisuuteen kuuluu aina myös siunaus. Suosittelisin käymään joskus kirkossa. Sinun on täällä huono mitään kommentoida koska et tunne edes kristinuskon aakkosia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uudestikastajien pahimpia harhaoppeja on käsitys ettei pieni lapsi voi mitään uskoa eikä tarvitse Jeesusta koska hän on synnitön. Jumalalla on kuitenkin samanlainen pelastustie kaikille eikä hän erottele ikäkausia tai ymmärryksen tasoja. Täällä lainatut Jeesuksen omat puheet vahvistavat tämän hyvin kirkkaasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mm. helluntailaiset ja muut kasteenuusijat eivät ota Jeesusta vastaa lapsen uskolla vaan kuvittelevat pelastuvansa omalla tahdollaan ja ymmärryksellään.

Laita linkki missä joku hellari väittää noin.

• Anonyymi

"Kunnia Jumalalle korkeuksissa
      ja maassa rauha ihmisille,
      joita kohtaan Hänellä on hyvä tahto."

Siinäpä se tuliki, kaikki evankeliumia Sana kaikelle kansalle. Amen

Toinen yhtä hyvä on ...

Joh. 3:16

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Ota vastaan usko Jeesukseen, niin sinä pelastut ja perhekuntasi. Amen

• Anonyymi

Uskoa ei oteta vastaa vaan JEESUS otetaan vastaan uskolla. Jos Jeesus on paikalla, usko häneen voi syntyä, muuten ei.

• Anonyymi

Evankeljumi on hiekkakansojen peetä vai pitäisikö sanoa kamelin peetä.

• Anonyymi

Puheet Jumalan rakkaudesta ei yksin riitä vaan teot vahvistavat evankeliumin sanoman, niinkuin kirjoitit. Tästä kertoo Jeesuksen kertomus laupiaasta samarialaisesta. Vääräuskoinen samarialainen kelpasi Jeesukselle esimerkiksi evankeliumin teoista. Viimeisellä tuomiollakaan ei kysytä uskoa vaan tekoja.

• Anonyymi

Jaakopin kirje kannattaa aina silloin tällöin lukea. "Minä näytän teoistani uskon". Myös "harhaoppinen" samarialainen näytti teoillaan oikean uskon.

• Anonyymi

Mielenkiintoista on juuri se että Jeesus asetti kertomuksessaan oikean lähimmäisenrakkauden esikuvaksi harhaoppisen (ateisti varmaan uskovien mielestä) samarialaisen. Tämä ei saarnannut uskoa eikä parannusta auttamalleen miespoloisella vaan yksinkertaisesti auttoi mitä tämä tarvitsi. Tämän periaatteen mukaan toimii myös luterilaisen kirkon diakoniatyö. Uskonlahkojen auttajilla on aina ketunhäntä kainalossa ja auttamisen varjolla yrittävät saada jäseniä lahkoonsa.

• Mun mielestä lapsen luottamus ei ole evankeliumia, vaan se on alistumista SOVUN LIITON NIMESSÄ ja ARMON etsimistä vakavien uhkausten ja vihapuheiden tähden. Lapsi menettää luottaessaan ja uskoessaan kaiken, mutta yhteisössä siten tuon uhrauksen kautta säilyy SOPU ja kuvitelma siitä että ARMO on nyt ansaittu.

Evankeliumi on jotkain muuta kuin SOVINNON ja SOVUN LIITTO. Itse kutsuisin SOVITUSTA nimellä LIITTO tai sopimus ja evanekeliumi on jotakin muuta.
      Itse lähdin pyhäkouluun lapsena kun uhkailtiin helvetillä jos ei mene ja toisaalta en kokenut alistumista Jeesuksen käskyille miksikään ilosanomaksi, vaan IKEEKSI ja TAAKAKSI tosin ei kovin raskaaksi vaan melko soveliaaksi.

• Anonyymi

Evankeljumi on sitä, että keljuillaan uskonnon varjolla.

• Anonyymi

Sinä keljuilet uskoville.

• Anonyymi

OK. Usko on lapsen kaltaista luottamista. Uudestikastajat ymmärtävät uskon teoksi ja oma teko se heille varmaan onkin koska he sitä kehuvat ja nostavatb sen omaksi ansiokseen. Meille luterilaisille usko ei ole meidän tekomme vaan Jumalan teko.

• Anonyymi

Vaikuttaa siihen myös milloin pyhäkoulun ovet on kiinni sitten.

• Anonyymi

Liimataanko siellä vielä lampaiden ja enkelien kuvia vihkoon?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liimataanko siellä vielä lampaiden ja enkelien kuvia vihkoon?

Jos niin halut.

• Anonyymi

• Anonyymi

Ja niin juutalaisten lapsista tulee juutalaisia, muslimien lapsista muslimeja, kristittyjen lapsista kristittyjä, aivopestään herkkiä lapsia vanhempiensa uskoon.

• Anonyymi

Kysymys on samastumisesta ja oppimisesta. Ei ole välttämättä huono asia. Aikuisena voi erota halutessaan kirkosta ja muutenkin kyseenalaistaa asioita ja niin pitäisikin tehdä

• Anonyymi

"Evankeliumi on Jumalan rakkauden osoittamista ei vain puheissa vaan myös teoissa. Usko on lapsen luottamista tähän"

-Aika hyvin sanottu. Evankeliumin nimissä saarnataan paljon hömppää. Kannattaa miettiä mitä se evankeliumi näyttää. Onko siinä lähimmäisenrakkautta vai ei.

• Anonyymi

Tältähän se näyttää

Luuk. 4:
        16 Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
        17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
        18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
        20 Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.
        21 Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen".

Jeesus ei mainitse että hän olisi tullut kuolemaan ihmisten syntien takia. Se onkin myöhemmin keksitty, lähinnä Paavalin opetusta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      249
      3770
    2. Tapettu

On joku kangaskadulla perjantaina
      Sotkamo
      58
      3593
    3. Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava

Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I
      Maailman menoa
      99
      2962
    4. Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa

Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk
      Maailman menoa
      55
      2709
    5. Työvoimatoimisto

Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve
      Työttömyys
      125
      2519
    6. Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista

Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro
      Maailman menoa
      35
      2102
    7. Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?

Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä
      Maailman menoa
      101
      2041
    8. Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa

Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva
      Maailman menoa
      44
      1901
    9. Mikä aate kaiken pahan takana?

Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.
      Maailman menoa
      116
      1861
    10. Mietin sua liikaa

Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli
      Ikävä
      71
      1219
    Aihe