Napavaihteisista pyöristä ainakin 3-vaihteisissa käytetään nykyään pienempää eturatasta kuin ennen, jolloin se tyypillisesti oli 46 hampainen aikuisten pyörissä.
Mikä tähän mahtaa olla syynä?
Tietääkö joku että mikä 3-vaihteisissa pyörissä on nykyään suora välitys, onko se eniten tarvittu ja käytetty 2. vaihde niinkuin ennenkin? Suorasssa välityksessä tehohäviötä ei ole tai se on pienempi, joten olisi paras vaihtoehto että 2. vaihde olisi yhäkin suora välitys.
3-vaihteisen suora välitys?
8
659
Vastaukset
- Anonyymi
2 vaihde on suora välitys.
Olisiko eturattaan pienentymiseen syynä pullansyönti? Tommosella 46 piikkisellä kiva nopeus on joku 30 km/h.
Nykyisin ajellaan tyypillisesti noin 20 km/h.- Anonyymi
Eturattaan pienentymiseen on jokin muu syy. Kiinnostaisi tietää se, mieluummin kuin kuunnella puheita pullansyönnistä.
Pienempi takaratas, niin voi käyttää pienempää eturatastakin. Juuri niin näyttää tapahtuvankin. Eli se 2. vaihdekin on yhä suora välitys 3-vaihteisissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eturattaan pienentymiseen on jokin muu syy. Kiinnostaisi tietää se, mieluummin kuin kuunnella puheita pullansyönnistä.
Pienempi takaratas, niin voi käyttää pienempää eturatastakin. Juuri niin näyttää tapahtuvankin. Eli se 2. vaihdekin on yhä suora välitys 3-vaihteisissa.Etu ja takarattaiden koolla ei ole mitään tekemistä suoran välityksen kanssa.
Tai on sikäli, että jos ovat samalla hammasluvulla, niin sinkulassa takapyörä pyörii tasan polkimien ja eturattaan kanssa.
Kolmevaihteisen napavaihteen kakkonen on "suora", eli takaratas ja -pyörä pyörivät lukittuina samaan tahtiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etu ja takarattaiden koolla ei ole mitään tekemistä suoran välityksen kanssa.
Tai on sikäli, että jos ovat samalla hammasluvulla, niin sinkulassa takapyörä pyörii tasan polkimien ja eturattaan kanssa.
Kolmevaihteisen napavaihteen kakkonen on "suora", eli takaratas ja -pyörä pyörivät lukittuina samaan tahtiin.Ei olekaan. Tuossa aloituksessa oli kaksi asiaa käsiteltävänä, joista se tärkeämpi oli kysymys siitä että onko 2. vaihde yhäkin suora välitys 3-vaihteisessa napavaihteistossa.
Siihen saatiin jo vahvistus että on, mikä on hyvä asia.
Toisena kysymyksenä oli se että miksi esim. 3-vaihteisissa on siirrytty käyttämään aiempaa pienempää eturatasta, josta seuraa se että takarataskin joutuu olemaan useita hampaita pienempi, jolloin se taas oletettavasti kuluu nopeammin. Kulunut ketju tai kulunut takaratas ja ketju toimii myös huonommin (rutisee..tms) pienempien takarattaiden ollessa kyseessä, minkä huomaa myös ketjuvaihteisissa pyörissä. Anonyymi kirjoitti:
Ei olekaan. Tuossa aloituksessa oli kaksi asiaa käsiteltävänä, joista se tärkeämpi oli kysymys siitä että onko 2. vaihde yhäkin suora välitys 3-vaihteisessa napavaihteistossa.
Siihen saatiin jo vahvistus että on, mikä on hyvä asia.
Toisena kysymyksenä oli se että miksi esim. 3-vaihteisissa on siirrytty käyttämään aiempaa pienempää eturatasta, josta seuraa se että takarataskin joutuu olemaan useita hampaita pienempi, jolloin se taas oletettavasti kuluu nopeammin. Kulunut ketju tai kulunut takaratas ja ketju toimii myös huonommin (rutisee..tms) pienempien takarattaiden ollessa kyseessä, minkä huomaa myös ketjuvaihteisissa pyörissä.Itselläni ei ole kokemusta noista kolmevaihteisista pyöristä yli kolmeenkymmeneen vuoteen (joskus varhaisteninä oli joku kolmivaihteinen tunturi), mutta kun katsoo tänäpäivänä myynnissä olevia kolmevaihteisia pyöriä, niin eturattaan koko korreloi suhteellisen hyvin pyörän oletetun käyttötarkoituksen kanssa, eli kaupunki/nuoriso-pyörissä käytetään pienempää eturatasta, pääasiassa 38hampaista, mutta pyörät jotka ovat sitten hieman enemmän oletuksellisesti tarkoitettu hieman pidempien matkojen ajoon, on yleensä varustettu 42, 44 tai 46 hampaisella eturattaalla.
Valitettavasti oikein mikään lähde ei kerro pyörien takarattaiden kokoa, koska toisiaan vasta etu- ja takarattaan välinen suhde on se joka kertoo välityssuhteen.
Noissa 3v. vaihteistoissahan on lähtökohtaisesti rakenteestaan johtuva sama välityssuhde kaikissa.
Eli syy saattaa toisiaankin olla että nuo rattaat valitaan paljolti oletetun käyttötavan mukaan, ja kun pidemmille matkoille löytyy parempia vaihteistovaihtoehtoja kuin tuo 3v.napavaihteisto on, niin iso osa pyöristä joihin noita vaihteistoja asennetaan on juurikin noita kaupunkipyöriä jolloin saattaa tuntua siltä että kaikissa 3v. pyörissä on siirrytty pienempiin eturattaisiin.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta noista kolmevaihteisista pyöristä yli kolmeenkymmeneen vuoteen (joskus varhaisteninä oli joku kolmivaihteinen tunturi), mutta kun katsoo tänäpäivänä myynnissä olevia kolmevaihteisia pyöriä, niin eturattaan koko korreloi suhteellisen hyvin pyörän oletetun käyttötarkoituksen kanssa, eli kaupunki/nuoriso-pyörissä käytetään pienempää eturatasta, pääasiassa 38hampaista, mutta pyörät jotka ovat sitten hieman enemmän oletuksellisesti tarkoitettu hieman pidempien matkojen ajoon, on yleensä varustettu 42, 44 tai 46 hampaisella eturattaalla.
Valitettavasti oikein mikään lähde ei kerro pyörien takarattaiden kokoa, koska toisiaan vasta etu- ja takarattaan välinen suhde on se joka kertoo välityssuhteen.
Noissa 3v. vaihteistoissahan on lähtökohtaisesti rakenteestaan johtuva sama välityssuhde kaikissa.
Eli syy saattaa toisiaankin olla että nuo rattaat valitaan paljolti oletetun käyttötavan mukaan, ja kun pidemmille matkoille löytyy parempia vaihteistovaihtoehtoja kuin tuo 3v.napavaihteisto on, niin iso osa pyöristä joihin noita vaihteistoja asennetaan on juurikin noita kaupunkipyöriä jolloin saattaa tuntua siltä että kaikissa 3v. pyörissä on siirrytty pienempiin eturattaisiin.3-vaihteisissa pyörissä käytettävissä olevien välitysten koot eivät taida olla muuttuneet yhtään, mutta ne välitykset(suora välitys) tehdän nykyään pienemmällä eturattaalla ja siitä seurauksena myös pienemmällä takarattaalla. Joten pyörän käyttötarkoituksen kautta vastauksen etsiminen vie kyllä väärille urille. Pienempiin rattaisiin menee vähemmän metallia, joten olisiko se selityksenä? Sekä myös se että ketju joutuu olemaan kontaktissa pienemmän määrän rattaiden hampaita kanssa, mistä voisi syntyä kitkan pienenemisen etua. Tai sitten ei. Mutta on toisaalta kätevää jos eturatas on pienempi, koska silloin jää enemmän pelivaraa välityksen/välitysten keventämiseen, koska lähdetään liikkeelle 16 tai 18 hampaisesta singletakarattaasta, josta ylöspäin löytyy kokoja noin 24T asti. Tosin tuskin tämäkään on selityksenä sille että miksi on ryhdytty käyttämään noin 38T eturatasta, vaan se on pikemminkin vain sen sivutuote. 3-vaihdesysteemi on ihan kätevä kaupunki-/asiointipyörässä, tosin välityksen porrastukset saisi olla vähän pienemmät, varsinkin 2. ja 3. vaihteen välillä. Samoin se kolmosvaihteella poljettaessa kuuluva tikitys tietyistä 3-vaihdenavoista on rasittavaa kuunneltavaa.
Kuten sanoin, itselleni nuo kolmevaihteiset pyörät ovat suhteellisen vieraita ja aivan mielenkiinnosta aloin niitä tutkimaan. Eturattaan koko löytyi isosta osasta ilmoituksia, mutta käytetyn takarattaan kokoa en löytänyt yhdestäkään ilmoituksesta.
Onko jotain dataa jostain saatavilla, jossa löytyisi ”vanhojen” ja ”uusien” pyörien sekä etu että takarattaiden kokoja, siitä voisi laskea miten tuo rattaiden välitys-suhde on oikeasti muuttunut (tuon vaihteiston välitys-suhde näyttäisi pysyneen samana hyvin pitkään).- Anonyymi
Tuskin välityksiä (suora välitys 3 v. - tapauksessa) on mitenkään alettu muuttelemaan. Mutta se eli suora välitys tehdään nykyään eri ratasyhdistelmällä, eli käyttäen pienempiä rattaita kuin ennen. Miksi näin? Yhdessä pyörän varaosia myyvän liikkeen myynti-ilmoituksessa netissä näin äskettäin että Jopon takaratas on nykyään 16T. Se onhelppo uskoa kun eturataskin on alle 40T. Omassa Jopo-tyyppisessä asiointipyörässäni oli 18T takaratas, mistä oli helppo ryhtyä keventämään välitystä vielä lisää kevyempään suuntaan, vaikka se oli jo tehtaan jäljiltäkin aika kevyen tuntuinen. Siitä keventämisestä oli silti pelkästään hyötyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172344Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2412023Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071792Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021461Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno481356Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu561253Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1811170- 941110
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.151985Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14931