Polkupyörän vaihteistoja on tällä hetkellä neljää eri tyyppiä:
1-vaihteinen (fixipyörät mukaanlukien), napavaihde, ulkovaihtaja sekä uusimpana tulokkaana Pinion-nimisen valmistajan vaihdelaatikko pyörän keskiössä.
Shimanolla on suunnitteilla täysin uudentyyppinen vaihdelaatikko, mutta toistaiseksi julkisuuteen on vuotanut vasta patenttihakemuksen piirustuksia.
Polkupyörän vaihteistotyypit
18
2949
Vastaukset
- Anonyymi
Pyöräteollisuus haluaa keksiä pyörän uudelleen. Vanhat yksinkertaisesti ongelman korjaavat ratkaisut hylätään ja tilalle kehitetään teknisiä nörttien sähköhärpäkkeitä. Vaihdevaijerin korvaa piirisarja sähkömoottorilla ja patteri. Pyöristä tehdään hauraita vaikeahuoltoisia joille loppukäyttäjä ei voi tehdä muuta kuin viedä valtuutettuun merkkikorjaamoon.
Ennemminkin sanoisin että vaihtoehtojen määrä lisääntyy kehityksen myötä. Kuten vaikka vaihteistojen kanssa, niin uudemmat vaihteistoratkaisut eivät ole korvanneet vanhempia ratkaisuja, vaan tulleet niiden rinnalle jolloin kukin voi valita itsellensä sopivan vaihtoehdon.
- Anonyymi
Kilpakäytössä sähkövaihtajat (shimano Di2 yms) lienee korvanneet jo vanhat "analogiset". Myös joissain uusissa vapaa-ajan käyttöön tarkoitetuissa Rohloff-merkkisissä napavaihteisissa saatavilla myös elektroninen vaihdevalitsin jonka voi ohjelmoida vaikka sellaiseksi että se risteyksissä paikallaan ollessaan itsestään naputtelee kuljettajalle pienemmän vaihteen valmiiksi liikkeellelähtöä varten. Laiskan miehen pyöräilyä, voisi joku tuhahtaa umpiruosteisen mummopyöränsä satulasta, mutta kehitys kehittyy ja joskushan nuo "mummiksetkin" olleet edistyksellistä teknologiaa joille on naureskeltu ja ihmetelty.
Anonyymi kirjoitti:
Kilpakäytössä sähkövaihtajat (shimano Di2 yms) lienee korvanneet jo vanhat "analogiset". Myös joissain uusissa vapaa-ajan käyttöön tarkoitetuissa Rohloff-merkkisissä napavaihteisissa saatavilla myös elektroninen vaihdevalitsin jonka voi ohjelmoida vaikka sellaiseksi että se risteyksissä paikallaan ollessaan itsestään naputtelee kuljettajalle pienemmän vaihteen valmiiksi liikkeellelähtöä varten. Laiskan miehen pyöräilyä, voisi joku tuhahtaa umpiruosteisen mummopyöränsä satulasta, mutta kehitys kehittyy ja joskushan nuo "mummiksetkin" olleet edistyksellistä teknologiaa joille on naureskeltu ja ihmetelty.
Itse pääsin lyhyen maastolenkin testaamaan hyvälaatuiseta maastopyörää SRAM:n X01 AXS 12s. sähköisellä vaihteensiirrolla ja oli kyllä huikean hyvät ei siihen voi muuta sanoa, en yhtään ihmettele miksi moni on jo vaihtranut noihin sähkövaihteisiin.
Hintaahan niillä on, taitaa tuo pelkkä sähköinen takavaihtaja olla halvimmiillaan sen 700-800€ ja siihen kaikki muut kilkkeet päälle.
Varmasti niissäkin oma huoltamisensa yms. on mutta harrastepeleihinhän nuo tuollaiset lähinnä menevät.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Itse pääsin lyhyen maastolenkin testaamaan hyvälaatuiseta maastopyörää SRAM:n X01 AXS 12s. sähköisellä vaihteensiirrolla ja oli kyllä huikean hyvät ei siihen voi muuta sanoa, en yhtään ihmettele miksi moni on jo vaihtranut noihin sähkövaihteisiin.
Hintaahan niillä on, taitaa tuo pelkkä sähköinen takavaihtaja olla halvimmiillaan sen 700-800€ ja siihen kaikki muut kilkkeet päälle.
Varmasti niissäkin oma huoltamisensa yms. on mutta harrastepeleihinhän nuo tuollaiset lähinnä menevät.Automaattivaihteistokin on autossa hyvä mutta kun se vikaantui tuli siitä 2500,- lasku vaikka vastaan tultiin. Manuaalilaatikon olisin todennäköisesti osannut korjata itse. Se haitta tuossa tekniikan monipuolistumisessa on, että pian on joka nurkassa kallispaukku odottamassa vain realisoitumistaan.
Anonyymi kirjoitti:
Automaattivaihteistokin on autossa hyvä mutta kun se vikaantui tuli siitä 2500,- lasku vaikka vastaan tultiin. Manuaalilaatikon olisin todennäköisesti osannut korjata itse. Se haitta tuossa tekniikan monipuolistumisessa on, että pian on joka nurkassa kallispaukku odottamassa vain realisoitumistaan.
Ehkä nyt hieman kaukaa haettu alkaa puhumaan auton automaattilaatikosta tässä pyöräkeskustelussa.
Tosin pitää nyt kuitenkin omasta puolesta tuohon todeta, että nyt itselläni toinen automaattivaihteinen auto omistuksessa ja manuaaliin ei ole enään paluuta, kyllä nykyaikaiset automaatit (itselläni ZF:n 8-pykäläinen) vaan ovat niin ylivoimiasia manuaaliin nähden käyttöominaisuuksiltaan. Mutta nyt mennään pahasti ulos polkupyöräkeskustelusta joten en auto-aiheesta enempää jatka.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ennemminkin sanoisin että vaihtoehtojen määrä lisääntyy kehityksen myötä. Kuten vaikka vaihteistojen kanssa, niin uudemmat vaihteistoratkaisut eivät ole korvanneet vanhempia ratkaisuja, vaan tulleet niiden rinnalle jolloin kukin voi valita itsellensä sopivan vaihtoehdon.
Jostakin kenties luovutaan jos toisen suosio ajaa ohi. Tuskin on kannattavaa pitää kaikkia tuontatolinjoja pystyssä.
Anonyymi kirjoitti:
Jostakin kenties luovutaan jos toisen suosio ajaa ohi. Tuskin on kannattavaa pitää kaikkia tuontatolinjoja pystyssä.
Niinhän se luonnollisesti on, jos jollekkin tuotteelle ei ole (tarpeeksi) kysyntään niin slloin sellaisen tuotteen valmistus luonnollisesti lopetetaan jollain aikajänteellä.
Ja selleisen tuotteen perään on turha itkeä kertoen kuinka kestävä ja vähähuoltoinen se on ollut, nuo kun ovat vain yksi oso minkä tahansa tuotteen "ominaisuuksista", ilmiselvästi tälläisen tuotteen muut ominaisuudet sitten eivät ole olleet sillä tasolla että nämä kestävyydet ja vähähuoltoisuudet olisivat olleet ostoperusteena.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Niinhän se luonnollisesti on, jos jollekkin tuotteelle ei ole (tarpeeksi) kysyntään niin slloin sellaisen tuotteen valmistus luonnollisesti lopetetaan jollain aikajänteellä.
Ja selleisen tuotteen perään on turha itkeä kertoen kuinka kestävä ja vähähuoltoinen se on ollut, nuo kun ovat vain yksi oso minkä tahansa tuotteen "ominaisuuksista", ilmiselvästi tälläisen tuotteen muut ominaisuudet sitten eivät ole olleet sillä tasolla että nämä kestävyydet ja vähähuoltoisuudet olisivat olleet ostoperusteena.Usein vaan markkinointiosasto luo keinotekoisia tarpeita ja siten saadaan kysyntää tuotteille. Tällä hetkellä muodinhuippua on gravel-pyörät. Sitä ennen oli kaikkien hommattava läskipyörä. Aina tulee uusi muoti jonka perässä muotipyöräilijät juoksevat.
Pyörä itsessään on sangen yksinkertainen laite. On ihmisryhmä mihin vetoaa tekniset, monimutkaiset ja kalliit, uudet innovaatiot. Ymmärrän kyllä. Toki näille kehitetään kaikenlaista jännää.
Pinion on ilmeisesti tällainen, mitä mainitsit, kestävä ja vähähuoltoinen mutta muut ominaisuudet eivät ole riittävällä tasolla, kysyntää ei riitä ja jää "erikoisuudeksi". Hyötysuhde ja paino jää perinteisille ratkaisuille ja hinnan vastineeksi ei saa juuri kuin erikoisuuden.
Ketjut, rattaat ja vaihtaja-yhdistelmälle on riittänyt kysyntää 50 luvulta lähtien, sen hyötysuhde on hyvä ja se on osoittanut toimivuutensa vuosimymmenien saatossa. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Itse pääsin lyhyen maastolenkin testaamaan hyvälaatuiseta maastopyörää SRAM:n X01 AXS 12s. sähköisellä vaihteensiirrolla ja oli kyllä huikean hyvät ei siihen voi muuta sanoa, en yhtään ihmettele miksi moni on jo vaihtranut noihin sähkövaihteisiin.
Hintaahan niillä on, taitaa tuo pelkkä sähköinen takavaihtaja olla halvimmiillaan sen 700-800€ ja siihen kaikki muut kilkkeet päälle.
Varmasti niissäkin oma huoltamisensa yms. on mutta harrastepeleihinhän nuo tuollaiset lähinnä menevät.Ihan seitsemän lovknen ketjuvaihde monelle paras ja luottavin b aihteisyo
Kaikki naöapaihteistot sii rumppu vaihteis t ot aina raskaita en suosittele.
Ja haj i vat jåhei kun ei b öt säädetty kunnola merkiin
Raivipyöeä - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ehkä nyt hieman kaukaa haettu alkaa puhumaan auton automaattilaatikosta tässä pyöräkeskustelussa.
Tosin pitää nyt kuitenkin omasta puolesta tuohon todeta, että nyt itselläni toinen automaattivaihteinen auto omistuksessa ja manuaaliin ei ole enään paluuta, kyllä nykyaikaiset automaatit (itselläni ZF:n 8-pykäläinen) vaan ovat niin ylivoimiasia manuaaliin nähden käyttöominaisuuksiltaan. Mutta nyt mennään pahasti ulos polkupyöräkeskustelusta joten en auto-aiheesta enempää jatka.Itellä oimen automaatti ja nyt elektro o ninen hybriidi
Voikontasaisempaa kyy y iä olla.
Ja hiljainen ei raivo huomakkaan k u n jää alle
- Anonyymi
Torpedo napavaihde edelleen luotettavin ja huoltovapain ratkaisu. 3 vaihdetta riittää jokaiselle.
- Anonyymi
Tuo Pinion on mielenkiintoinen, mutta hintava vaihtoehto.
Jos tuontyyppinen vaihteisto tehdään, niin noinhan se kuuluu toteuttaa, eikä mihinkään takakappaan.
Toki painava ( mallista riippuen parit kilot), mutta ainakaan itselleni tuo määrä ei olisi esteenä.Kyllähän joku retkipyörä hihnavedolla ja pinion vaihteistolla varustettuna voisi olla aika huippu peli.
Noilla vaihteistoillahan on ajettu pitkiä reissuja ilman ongelmia, esim. maailmanympäri ajao yms. Kalliihkojahan ovat mutta hienoja.- Anonyymi
Bikesterillä näyttää olevan tarjouksessa 1799€ Pinionin C1.9 vaihdelaatikolla varustettu pyörä naisten ja miesten mallisena.
Taitaa tuo 9 vaihteinen olla joku pinionin karvalakkimalli lyhyiden matkojen ajoon. Liekö mennyt huonosti kaupaksi kun hintaa tiputettu 500€. Varmaan tuon hintaluokan vaihteistoja ostavat hakevat pitkän matkan retkipyöriä joissa oltava mielellään se 18 vaihdetta.
- Anonyymi
Mikä tuon etu oikeastaan on Rofflofiin nähden?
Noita vertailuja Pinion vs Rohloff löytyy netistä isot määrät, mutta jotain niistä poimittuna:
Pinion tarjoaa laajemman välityssuhde alueen.
Pinion on hiljaisempi
Pinionilla pidempi huoltoväli (10000km. vs 5000km)
Pinionila on pidempi takuu (5v. vs 2v.)
Pinionin painopiste tulee pyörän keskilinjan paikkeille (mutta on kokonaisuutena painavampi) vs Rohloff:n paino takavanteeseen.
Pinion käyttää pienempää eturatasta joten tarjoaa maastopyörien paremman maavaran polkimien kohdalla.
Pinion mahdollistaa useiden eri vanneparien käytön samassa pyörässä
Sitten taas Rohloff:n etuja vs.Pinion
Rohloff ei vaadi sille suunniteltua runkoa (Pinionin runko pitää suunnitella vaihteiston asennus silmälläpitäen)
Rohloff:ssa on parempi hyötysuhde.
Rohloff on kokonaisuutena kevyempi
Rohloff on kokonaisuutena halvempi
Rohloff:n voi jälkiasentaa vanhaan pyörään
Molemmat ovat mitä ilmeisimmin erinomaisia (mutta hinnakkaita) vaihteistoja joiden välillä valinta tapahtuu omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Noita vertailuja Pinion vs Rohloff löytyy netistä isot määrät, mutta jotain niistä poimittuna:
Pinion tarjoaa laajemman välityssuhde alueen.
Pinion on hiljaisempi
Pinionilla pidempi huoltoväli (10000km. vs 5000km)
Pinionila on pidempi takuu (5v. vs 2v.)
Pinionin painopiste tulee pyörän keskilinjan paikkeille (mutta on kokonaisuutena painavampi) vs Rohloff:n paino takavanteeseen.
Pinion käyttää pienempää eturatasta joten tarjoaa maastopyörien paremman maavaran polkimien kohdalla.
Pinion mahdollistaa useiden eri vanneparien käytön samassa pyörässä
Sitten taas Rohloff:n etuja vs.Pinion
Rohloff ei vaadi sille suunniteltua runkoa (Pinionin runko pitää suunnitella vaihteiston asennus silmälläpitäen)
Rohloff:ssa on parempi hyötysuhde.
Rohloff on kokonaisuutena kevyempi
Rohloff on kokonaisuutena halvempi
Rohloff:n voi jälkiasentaa vanhaan pyörään
Molemmat ovat mitä ilmeisimmin erinomaisia (mutta hinnakkaita) vaihteistoja joiden välillä valinta tapahtuu omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan."Rohloff ei vaadi sille suunniteltua runkoa (Pinionin runko pitää suunnitella vaihteiston asennus silmälläpitäen)"
Eilen lueskelin näitä ketjuja ja tämä juolahti ensimmäisenä mieleen, suhteellisen arvokas Rohloff siirtyy kätevästi pyörästä toisen. Omalla kohdallani antaisin tälle aika ison painoarvon. Rohloff on retkipyörään ollut suunnitteilla jo tovin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?143799Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283103Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2802955Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71981- 2401677
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61470- 751301
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2041266Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi341089Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41081