Miten Raamattua saa tulkita?
Päivi Räsäsen tapauksessa huolestuttavaa on se, että kriittisen keskustelun sijaan on siirrytty oikeusistuimeen määrittelemään sallitun raamatuntulkinnan rajat.
2:00
HELSINGIN SANOMISSA on julkaistu useita kirjoituksia koskien kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd) oikeustapauksia. Viimeisimpänä julkaistiin Turun arkkihiippakunnan piispan Mari Leppäsen kolumni (HS 24.8.). Leppänen totesi: ”Tapauksessa eivät ole vastakkain Raamattu ja laki, vaan tietynlainen raamatuntulkinta ja laki.”
Raamattua tulkitaan aina sitä lukiessa. On kuitenkin hämmästyttävää, miten kirkon keskeinen viranhaltija kolumnissaan leimasi laajalti kristittyjen parissa omaksutun raamatuntulkinnan vastuuttomaksi ja epäkristilliseksi.
Kristilliset kirkkokunnat ovat kautta aikojen nähneet Raamatun olevan ennen kaikkea Jumalan sanaa. Yksittäinen jae tulkitaan suhteessa Raamatun kokonaisuuteen. Pyrkimys on toimia Raamatun ohjeiden mukaan – myös eettisten ja moraalisten. Kyse ei ole kenenkään syrjimisestä tai painamisesta alas.
Päivi Räsäsen tapauksessa huolestuttavaa on se, että kriittisen keskustelun sijaan on siirrytty oikeusistuimeen määrittelemään sallitun raamatuntulkinnan rajat. Suomessa ja maailmalla on lukuisa määrä kristittyjä ja kristillisiä kirkkokuntia, jotka tulkitsevat Raamattua samansuuntaisesti kuin Räsänen. Tämänkaltainen tulkintatraditio on vuosituhansia vanha.
Kaipaamme avointa ja kunnioittavaa keskustelua, johon jokainen yksilö ja kirkkokunta voi osallistua omasta vakaumuksestaan käsin ilman pelkoa tuomituksi tulemisesta – nyt ja tulevaisuudessa.
Tuisku Winter
pastori, Suomen evankelisen allianssin hallituksen jäsen, Kokkola
Marko Mitronen
pastori, Pietarsaari
Miten Raamattua saa tulkita?
8
185
Vastaukset
No pitääkö olla sallittua vedota Raamattuun siltä osin kun se kehottaa tappamaan homot?
- Anonyymi
Raamattua tulkitaan juuri niin miten se on kirjoitettu!
Se on faktaa tietoa historiasta.- Anonyymi
Juuri näin.
Se ei näytä menevän kaaliin tällä palstalla, ei varsinkaan höpölöpsille!
- Anonyymi
Satuja ja tarinoita saa tulkita kuten itse haluaa.
- Anonyymi
Puhu vaan omista, mitä latelet palstalla!
Meidän kirkon jäsenet ovat varmaan Räsäsen puolella. Sehän on selvä.
Muttei minusta tässä nyt vielä niin kauhean huolissaan tarvi olla. Käydään vaan rajanvetoa kansanryhmään kohdistuvan vihapuheen ja tässä yhteydessä siis homojen laillisten oikeuksien puolustamisen ja sananvapauden välillä.
Saadaan ennakkotapaukset samanlaisiin ristiriitoihin tulevaisuudessa. Ei oikeudenkäynti vielä mitään merkitse. On hyväkin että haastetaan, ei siitä vielä pidä loukkaantua.
Sittenhän nähdään miten lait tulkitaan. Jos Päivi Räsänen saa jonkun tuomion, sitten on aloitettava kampanja lakien muuttamiseksi tällaisissa tapauksissa.
Eihän Raamatun siteeraaminen laitonta voi olla. Kommunistitkin käyttivät sitä agitaatiossaan vankilasta vapauduttuaan ja siellä Raamattuun tutustuttuaan!Ihmeellistä, että kirkkosi on homofoobinen. Kahden aikuisen ihmisen vapaaehtoinen suhde häiritsee teitä, mutta ei pikkutyttöjen käytännössä pakottaminen seksileluiksi mormonipukkien haaremeihin.
Kysymyshän ei ole Raamatun siteeraamisesta vaan siitä, että käyttää Raamattua tai mitä muuta tahansa vihapuheen lähdettä omien vihapuheidensa tukena. Voin minäkin siteerata Raamattua esim. kohdasta, missä käsketään tappamaan homot, mutta minä EN sano, että Raamattua pitää totella siltä osin, mitä se opettaa homoista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit876042KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3285240Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202668Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512615Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852841865Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1041682- 1121546
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1211430Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393