Miksi polkupyörissä suositaan epäergonomista lähes suoraa ohjaustankoa? Kädet eivät lepää siinä luonnollisessa asennossa. Sellaisella luonnollisempaan asentoon pääsee vain joko pitämällä sarvien päistä kiinni, tai nousukahvoilla.
Polkupyöräergonomia
45
1069
Vastaukset
- Anonyymi
Komppaan. Älykkäin aloitus aikoihin!
- Anonyymi
Suora on halvempi valmistaa. Varmaan useimmat vaihtavat sellaisen tangon tilalle, joka sopii itselle. Vähän sama homma on satuloiden kanssa. Pyörä myydään halvalla satulalla jonka useimmat kuitenkin vaihtavat omalle takamukselle sopivaksi.
- Anonyymi
Suora tanko on nimen omaan ergonominen, järkevän kuskin ohjaustanko.
- Anonyymi
Höh, käyrä tanko tarjoaa lukuisan määrän otevaihtoehtoja. Suoralla tangolla pitkien matkojen ajaminen on tuskaa, kun perse ja kädet puutuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höh, käyrä tanko tarjoaa lukuisan määrän otevaihtoehtoja. Suoralla tangolla pitkien matkojen ajaminen on tuskaa, kun perse ja kädet puutuvat.
Painon pitää jakautua tasaisesti käsille ja takamukselle.
- Anonyymi
Mitä kukin sitten "suoralla" tangolla tarkoittaakaan. Aika monessa tangossa on jonkinlainen kulma taaksepäin. Eivät siis ole täysin suoria. Joissain saattaa myös olla jonkin sortin kulma/nousu myös ylöspäin.
- Anonyymi
Nousukahvat hyvä lisä.
- Anonyymi
Tällä sivulla aihetta käsitellään. Puhutaan mm. ohjaustangon "backsweep" kulmasta.
Numbness of hands and fingers
https://www.sq-lab.com/en/ergonomics/sqlab-contact-points/the-hand/numbness-of-hands-and-fingers/- Anonyymi
Ainakin kannattaa välttää otetta, jossa peukalon yli ranteeseen kulkeva jänne venyy ääriasentoon. No, joillekin perse on tärkein...
- Anonyymi
Entäpä jos unohtaisitte vanhanaikaisten ja epäergonomisten pyörien yuottamat murheet kertaheitolla. - Mutta miten, eihän sellainen ole mahdollista, kuulen jonkun sanovan. Väärin. Sellainen on todellakin mahdollista, kun lausutte sanan "Fitnord". Sillä se on oikein hyvä pyörä, ihan kertakaikkiaan. Ei voi kuin suositella. Pyörä jos ajajakin keräävät ihailevia katseita niin jalankulkijoilta kuin autoilijoiltakin, ja etenkin kauniimman sukupuolen edustajilta voi hymykin irrota, kenties silmäniskun kera. Tyylikäs kokonaisuus näyttää hyvältä parkissa ja liikenteessä, eivätkä vauhdin hurman iskiessä vaihteet kesken lopu! Varmatoimiset jarrut pysäyttävät ripeimmänkin menon luotettavasti kevyellä painalluksella, melkein ajatuksen voimalla. Säässä kuin säässä pyörä rullaa tasaisesti, kun välillä muistaa vähäsen polkea. Ja sitten vain matkaan, kyllä kelpaa ajella.
- Anonyymi
Saako sivustolla nykyään mainostaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saako sivustolla nykyään mainostaa?
Fitnord ampuu itsenään jalkaan, jos he ovat niitä, jotka spämmäävät näitä tällaisia kirjoituksia palstalle. Jos on joku häirikkötapaus, niin sitten ei voi muuta kuin osoittaa myötätuntoa Fitnordin suuntaan, että joku aiheuttaa heille harmeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fitnord ampuu itsenään jalkaan, jos he ovat niitä, jotka spämmäävät näitä tällaisia kirjoituksia palstalle. Jos on joku häirikkötapaus, niin sitten ei voi muuta kuin osoittaa myötätuntoa Fitnordin suuntaan, että joku aiheuttaa heille harmeja.
Mutta neidot katsovat kaihoten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta neidot katsovat kaihoten.
Tuskimpa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta neidot katsovat kaihoten.
Neidot kasovat säälien Fitnord-miestä joka ei jaksa polkea.
- Anonyymi
Kaupoissa myydään vaikka minkälaisia tankoja, sieltä vaan ostamaan sopiva.
- Anonyymi
Kyllä löytyy. Baartwurstitankoja, salamitankoja, meetwurstitankoja ja rautatankoja. Näitä ensimmäisenä tulee mieleen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä löytyy. Baartwurstitankoja, salamitankoja, meetwurstitankoja ja rautatankoja. Näitä ensimmäisenä tulee mieleen
Mulla on tangat jalassa ja kolme paria kaapissa. Yhdet on likaisena pyykkikopassa.
- Anonyymi
Vieläköhän markkinoilla on olemassa kunnon vanhan mummo-pappa-geometrian omaavia fillareita, joissa satulaputki on enempi taksepäin kallellaan kuin maasto - ja kyykkypyörissä. Tuon ansiosta polkuvoima siirtyy hieman eteenpäin, verukaalimman alas päin suuntautuvan sijaan ja sitten korkeahkosta stogasta saa rutistusvoimaa, kuten ennen vanhaan.
Sitte pysty ajoasento kuten kunnon vaareissa tuleekin olla, melko leveä satula ja kokonaisuuteen sopiva melko korkea stonga, kuten tuohon vanhaan aikaan.
Tuollaiseen maliin sitten suht' laadukkaat vaihteet, niin mukava arkifillari olisi melko kohdillaan.- Anonyymi
Helkamalla on ainankin Oiva ja Jääkäri jalkajarrullisena. Sitten löytyy XXL:n halpis ratasvaihteilla ja levyjarruilla ax 290. Soliferiltä löytyy vannejaruilla oleva malli. Monissa uusmummoissa on sama asento. Class Ohlsonilta löytyy leveä tasainen penkki tuommoiseen.
- Anonyymi
"korkeahkosta stogasta saa rutistusvoimaa, kuten ennen vanhaan."
Tuo tangon rutistelu paljastaa että tehot hukataan muuhun kuin polkemiseen eli ergonomia pielessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helkamalla on ainankin Oiva ja Jääkäri jalkajarrullisena. Sitten löytyy XXL:n halpis ratasvaihteilla ja levyjarruilla ax 290. Soliferiltä löytyy vannejaruilla oleva malli. Monissa uusmummoissa on sama asento. Class Ohlsonilta löytyy leveä tasainen penkki tuommoiseen.
Täytyy sanoa, että kovin on suolaisia hintoja, mikähän noissa vaareissa noin hurjasti maksaa vs. vaikkapa monet maastopyörät ihan kohtuullisilla Shimanon osilla.
Mutta jokin tuollainen "vanhan geometrian" pyörä jollakin Shimano 1x11 voisi olla aika kiinnostava kombinaatio.
Nykyisistä napavaiheista en osaa mennä sanomaan, josko ovat ihan ehtaa teknikkaa.
Olisi myös kiinnostava jos josskain fillarisivuilla oli vertailun vuoksi eri pyörätyyppien runkoja rinnastava runkokuvasto, josta kävisi visuaalisetsi hyvin esille geometrian erot.
Helkama Jääkäri 3v 26″ - 749,00 €
- https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/brandit/helkama/helkama-jaakari-3v-26/
Ainakin 7-vaihteinen sen eulisi olla, mutta tuollainne hinta on jotakin aivan mahdotonta.
Helkama e-Jääkäri 7v - 2699,00 €
- https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/tuoteosastot/sahkopyorat/e-city/helkama-e-jaakari-7v-armeijan-vihrea/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"korkeahkosta stogasta saa rutistusvoimaa, kuten ennen vanhaan."
Tuo tangon rutistelu paljastaa että tehot hukataan muuhun kuin polkemiseen eli ergonomia pielessä."Tuo tangon rutistelu paljastaa että tehot hukataan muuhun kuin polkemiseen eli ergonomia pielessä."
Päinvastoin. Vanhanajan aidon (vaihteettoman) mummon runkogeometrialla ajaessa on karkeistaen sanoen hieman kuin soutu-treenilaitteessa _vs._ kyykkypyörien geometria. Anonyymi kirjoitti:
"Tuo tangon rutistelu paljastaa että tehot hukataan muuhun kuin polkemiseen eli ergonomia pielessä."
Päinvastoin. Vanhanajan aidon (vaihteettoman) mummon runkogeometrialla ajaessa on karkeistaen sanoen hieman kuin soutu-treenilaitteessa _vs._ kyykkypyörien geometria.Taas vaihteeksi tämä geometria keskustelu jossa yksi henkilö palstalla uskoo tietävänsä enemmän kuin polkupyöräteollisuuden insinöörit, ihmisen fysiologian tutkijat taikka kilpapolkupyörätallit ja polkupyörä kilpailijat…
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Taas vaihteeksi tämä geometria keskustelu jossa yksi henkilö palstalla uskoo tietävänsä enemmän kuin polkupyöräteollisuuden insinöörit, ihmisen fysiologian tutkijat taikka kilpapolkupyörätallit ja polkupyörä kilpailijat…
Taas vaihteeksi ad hominem fillari-vihahenki-tosikko-fanaatikko palstalla koettaa kertoa ainoaa oikeaa totuuttaan, joka on rakentanut pyöräilystä suorastaan fundamentalisen ja ryppyotsaisen uskonnon itselleen ... mutta nyt edes ymmärtämättä mihin on reagoimassa.
Mutta kerropa nyt joutessassi mitä yhteistä on aidolla vanhan ajan vaari-mummo-fillarin geometrialla vs. henkiseksi kainalokepiksesi luettelemillasi kilpapyörätalleilla ja "polkupyörä kilpailijat" ... vain tuulitunnelitestit, renkaat, lukkopolkimet, erityistrikoot, ruokavalion ja nesteytyksen hallinnan ja fillarin maksimaalisen painon hallinnan unohdit mainita.
;-) Anonyymi kirjoitti:
Taas vaihteeksi ad hominem fillari-vihahenki-tosikko-fanaatikko palstalla koettaa kertoa ainoaa oikeaa totuuttaan, joka on rakentanut pyöräilystä suorastaan fundamentalisen ja ryppyotsaisen uskonnon itselleen ... mutta nyt edes ymmärtämättä mihin on reagoimassa.
Mutta kerropa nyt joutessassi mitä yhteistä on aidolla vanhan ajan vaari-mummo-fillarin geometrialla vs. henkiseksi kainalokepiksesi luettelemillasi kilpapyörätalleilla ja "polkupyörä kilpailijat" ... vain tuulitunnelitestit, renkaat, lukkopolkimet, erityistrikoot, ruokavalion ja nesteytyksen hallinnan ja fillarin maksimaalisen painon hallinnan unohdit mainita.
;-)Siis kritisoin täysin tuon "mummofillari ajoasennon" hehkuttamiseen, koska siinä ei ole mitään hyvää kun sitä tarkastellaan polkemisen voimantuoton (jatain on mennyt pahasti polkemisessa pieleen jos poljinvoimaa haetaan "ohjaustangosta vetämällä", yleensä vielä todella matalalla kadenssilla ajaen...) pyörän hallittavuuden (painopiste) taikka ilmanvastuksen muodostumisen takia. Jos kyseinen ajoasen on jonkun mielestä se missö asennossa pyörää haluaa ajaa, niin se jokaiselle suotakoon, se ei keneltäkään toiselta pyöräilijältä ole "pois", mutta samalla olisi myös hyvä perustella miksi omasta mielestään kyseinen asento on paras.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Siis kritisoin täysin tuon "mummofillari ajoasennon" hehkuttamiseen, koska siinä ei ole mitään hyvää kun sitä tarkastellaan polkemisen voimantuoton (jatain on mennyt pahasti polkemisessa pieleen jos poljinvoimaa haetaan "ohjaustangosta vetämällä", yleensä vielä todella matalalla kadenssilla ajaen...) pyörän hallittavuuden (painopiste) taikka ilmanvastuksen muodostumisen takia. Jos kyseinen ajoasen on jonkun mielestä se missö asennossa pyörää haluaa ajaa, niin se jokaiselle suotakoon, se ei keneltäkään toiselta pyöräilijältä ole "pois", mutta samalla olisi myös hyvä perustella miksi omasta mielestään kyseinen asento on paras.
Välinefriikki lähhti suoraan vidduiluun sen sijaan, että olisi edes vaivautunut lukemaan sen mihin oli vastaavinaan ja ollen lukematta toisen kommentiin sellaista jota siellä ei edes ollut.
"...mutta samalla olisi myös hyvä perustella miksi omasta mielestään kyseinen asento on paras."
No, skeidan jauhannan sijaan ei muuta kuin lainaamaan kommenttini osouutta jossa olen tuollaista vakuutellut.
Fillareita nyt on runkogeometreineen vähän joka lähtöön ja käyttötarkoitukseen, rennoista city-pystypyöristä ammattilaisten muna-asento nakinrengas kilpapyöriin ja vähän kaikkea siltä väliltä. Jokaisessa niistä on nille ominainen ajotuntuma / ajogeometria.
Nyt oli kuitenkin, varustekilpailun ja friikkiyden sijaan, kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse vanhanajan aidon mummofillarin runkogeometriasta korkeine stongineen ja sen tuomasta ajotuntumasta, joka poikkeaa suuresti kyykkypyörien vastaavasta.
Mikä tässä on älyllisesti noin ylivoimaista sisäistää?
Aikoinaan ajoin _vaihteettomilla_ mummo-vaarifillareilla noin 15 vuotta hyöty- ja vapaa-ajanajot ympäri vuoden, joten niistä kertyi aikas mukavasti kokemusta.
Aidossa vaihteettomassa mummofillarissa vaikkapa suht' vahvaan vastatuuleen tai ylämäkeen pinnistellessään tulee aivan spontaanisti vedettyä tangosta, joka antaa vastavoimaa polkimen yläasennosta eteenpäin. Aidoissa mummoissa poljinkeskiö kun on edempänä satulaan nähden kuin kyykkypyörissä. Vaihteettomat tekee terää myös vatsalle, karkeistaen, ylämäkeen pinnistely on hieman kuin soutu-treenilaitteessa.
Sittemin on ollut mm. noita "maasto-apina-asentopyöriä" (lyhyesti ilmaistuna "apinapyöriä) joiden 'ergonomiasta' on siitäkin kertynyt kokemusta ... käyvät kivasti mm. niskan päälle varsinkin urbaaniss aymäristössä kun mm. takaviistoon katsoessaan niska joutuu varsin luonnottomaan asentoon;
Mutta hommaa jostakin aito vanhanajan _vaihteeton_ mummo-vaari-fillari korkeine ja melko leiveine stongineen ja aja sillä vaikkapa kaikki viikon hyöty- ja vapaa-ajan ajot, niin tulet havaitsemaan ihan refleksin omaiset metodit sillä vastatuuleen tai vastamäkeen pinnistellessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välinefriikki lähhti suoraan vidduiluun sen sijaan, että olisi edes vaivautunut lukemaan sen mihin oli vastaavinaan ja ollen lukematta toisen kommentiin sellaista jota siellä ei edes ollut.
"...mutta samalla olisi myös hyvä perustella miksi omasta mielestään kyseinen asento on paras."
No, skeidan jauhannan sijaan ei muuta kuin lainaamaan kommenttini osouutta jossa olen tuollaista vakuutellut.
Fillareita nyt on runkogeometreineen vähän joka lähtöön ja käyttötarkoitukseen, rennoista city-pystypyöristä ammattilaisten muna-asento nakinrengas kilpapyöriin ja vähän kaikkea siltä väliltä. Jokaisessa niistä on nille ominainen ajotuntuma / ajogeometria.
Nyt oli kuitenkin, varustekilpailun ja friikkiyden sijaan, kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse vanhanajan aidon mummofillarin runkogeometriasta korkeine stongineen ja sen tuomasta ajotuntumasta, joka poikkeaa suuresti kyykkypyörien vastaavasta.
Mikä tässä on älyllisesti noin ylivoimaista sisäistää?
Aikoinaan ajoin _vaihteettomilla_ mummo-vaarifillareilla noin 15 vuotta hyöty- ja vapaa-ajanajot ympäri vuoden, joten niistä kertyi aikas mukavasti kokemusta.
Aidossa vaihteettomassa mummofillarissa vaikkapa suht' vahvaan vastatuuleen tai ylämäkeen pinnistellessään tulee aivan spontaanisti vedettyä tangosta, joka antaa vastavoimaa polkimen yläasennosta eteenpäin. Aidoissa mummoissa poljinkeskiö kun on edempänä satulaan nähden kuin kyykkypyörissä. Vaihteettomat tekee terää myös vatsalle, karkeistaen, ylämäkeen pinnistely on hieman kuin soutu-treenilaitteessa.
Sittemin on ollut mm. noita "maasto-apina-asentopyöriä" (lyhyesti ilmaistuna "apinapyöriä) joiden 'ergonomiasta' on siitäkin kertynyt kokemusta ... käyvät kivasti mm. niskan päälle varsinkin urbaaniss aymäristössä kun mm. takaviistoon katsoessaan niska joutuu varsin luonnottomaan asentoon;
Mutta hommaa jostakin aito vanhanajan _vaihteeton_ mummo-vaari-fillari korkeine ja melko leiveine stongineen ja aja sillä vaikkapa kaikki viikon hyöty- ja vapaa-ajan ajot, niin tulet havaitsemaan ihan refleksin omaiset metodit sillä vastatuuleen tai vastamäkeen pinnistellessä.Toiset tykkää yhdestä ja toiset toisesta. Jotkut tykkäävät jopa mämmistä. Itse en mummo-fillarin tai vastaavalla ajo-asennolla olevasta pyörästä välitä. Modernit pyörät ovat paljon parempia ja tehokkaampia mutta koko on oltava kohdallaan niissä just eikä melkein. Moderneja pyöriä on myös vähän pystymmällä ajoasennolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toiset tykkää yhdestä ja toiset toisesta. Jotkut tykkäävät jopa mämmistä. Itse en mummo-fillarin tai vastaavalla ajo-asennolla olevasta pyörästä välitä. Modernit pyörät ovat paljon parempia ja tehokkaampia mutta koko on oltava kohdallaan niissä just eikä melkein. Moderneja pyöriä on myös vähän pystymmällä ajoasennolla.
Yep, fillari kunkin käyttötarpeiden ja mieltymyksien mukaan. Sen jälkeen tuo oikea koko ja mm. satula oikein säädettynä.
Rennon pystymmissä fillareissa taasen on melko rajallisesti vaihdevaihtoehtoja ja vaikkapa 7-vaihteisen Hel'kama Jääkärin noin 2700 euron hinta on aivan kohtuuton, millä valmistaja sitä lienee perustelee.
Itse en oikein suudesti diggaa tuosta mun nykyisen 'maasto-apinapyörän' ajogeometriasta, koen sen melko oudoksi ja siksi olen katsellut josko jossakain vaiheessa vaihtaisi sen malliin jossa hieman rennompi ajoasento. Jo jokin Shimanon 1x9 saattaisi olla käyttööni ihan ok ... tai 1x10 tai 1x11 (?). Anonyymi kirjoitti:
Välinefriikki lähhti suoraan vidduiluun sen sijaan, että olisi edes vaivautunut lukemaan sen mihin oli vastaavinaan ja ollen lukematta toisen kommentiin sellaista jota siellä ei edes ollut.
"...mutta samalla olisi myös hyvä perustella miksi omasta mielestään kyseinen asento on paras."
No, skeidan jauhannan sijaan ei muuta kuin lainaamaan kommenttini osouutta jossa olen tuollaista vakuutellut.
Fillareita nyt on runkogeometreineen vähän joka lähtöön ja käyttötarkoitukseen, rennoista city-pystypyöristä ammattilaisten muna-asento nakinrengas kilpapyöriin ja vähän kaikkea siltä väliltä. Jokaisessa niistä on nille ominainen ajotuntuma / ajogeometria.
Nyt oli kuitenkin, varustekilpailun ja friikkiyden sijaan, kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse vanhanajan aidon mummofillarin runkogeometriasta korkeine stongineen ja sen tuomasta ajotuntumasta, joka poikkeaa suuresti kyykkypyörien vastaavasta.
Mikä tässä on älyllisesti noin ylivoimaista sisäistää?
Aikoinaan ajoin _vaihteettomilla_ mummo-vaarifillareilla noin 15 vuotta hyöty- ja vapaa-ajanajot ympäri vuoden, joten niistä kertyi aikas mukavasti kokemusta.
Aidossa vaihteettomassa mummofillarissa vaikkapa suht' vahvaan vastatuuleen tai ylämäkeen pinnistellessään tulee aivan spontaanisti vedettyä tangosta, joka antaa vastavoimaa polkimen yläasennosta eteenpäin. Aidoissa mummoissa poljinkeskiö kun on edempänä satulaan nähden kuin kyykkypyörissä. Vaihteettomat tekee terää myös vatsalle, karkeistaen, ylämäkeen pinnistely on hieman kuin soutu-treenilaitteessa.
Sittemin on ollut mm. noita "maasto-apina-asentopyöriä" (lyhyesti ilmaistuna "apinapyöriä) joiden 'ergonomiasta' on siitäkin kertynyt kokemusta ... käyvät kivasti mm. niskan päälle varsinkin urbaaniss aymäristössä kun mm. takaviistoon katsoessaan niska joutuu varsin luonnottomaan asentoon;
Mutta hommaa jostakin aito vanhanajan _vaihteeton_ mummo-vaari-fillari korkeine ja melko leiveine stongineen ja aja sillä vaikkapa kaikki viikon hyöty- ja vapaa-ajan ajot, niin tulet havaitsemaan ihan refleksin omaiset metodit sillä vastatuuleen tai vastamäkeen pinnistellessä.Sinähän olet tuota "mummofillari"goemetriaa hehkuttanut jo pidemmän aikaa (eikä vain tässä viestiketjussa) ja et ota kuuleviin korviisi (tai siis koska lukemisesta puhutaan niin silmiisi) täysin todenmukaisia perusteluita miksi kyseisen tyyppisellä geometrialla varustetut pyörät ovat huonoja (ja varmaankin isolta osalti siksi niitä ei markkinoilla ole enään siinä määrin kuin joskus ennen).
Kuten jo sanonut ennemminkin, niin jokainen saa ajaa sen tyyppisellä pyörällä kuin haluaa (ja osalla saattaakin olla sellaisia fysiologisia seikkoja jotka karsivat jonkin tyyppiset pyörät pois). Mutta pitää asioissa olla myös todenperäinen, että jos jotakin pyörätyyppiä "hehkuttaa", niin pitää myös olla valmis myöntämään pyörätyypin heikkoudet (saattaa puheet vaikuttaa vaikka jonkun ulkopuolisen henkilön pyörävalintaan) jotka kyseisellä tyypillä ovat ainakin:
- Ajoasennosta sekä kuljettajan paikasta suhteessa poljinkeskiöön selvästi huono poljinvoiman tuottaminen (suhteessa optimaalisemmalla ajoasennolla varustettuun pyörään).
-Pystyn ajoasennon takia selvästi suurempi ilmanvastus nopeuden noustessa vähänkään isommaksi (ja jokainenhan tietää että nopeuden noustessa kaksinkertaiseksi, ilmanvastus nelinkertaistuu).
-Painopisteen jakautumisen takia (painopiste selkeän takana johtuen kuljettajan sijainnista ja ajoasennosta painopiste on hyvin takapainoinen) etupää on hyvin "kevyt" ja pyörän hallittavuus on selkeästi huonompi kuin pyörissä missä paino jakautuu tasaisemmin etu- ja takapään välillä.
Onko noissa kolmessa (hyvinkin tärkeässä) kohdassa joku asia mistä et ole samaa mieltä?
Olen senverran kyllä kyseisen pyörätyypin pyörillä ajanut että omaan "aktiiviseeen" pyöräilytyyliini ne eivät istu kyllä yhtään millään tavalla (eikä kyseisen tyylin pyörillä kuulukkaan ajaa "aktiivisesti") ja niiden hallittavuutta ajatellen (etenkin liukkailla keleillä), niin jopa ihmetyttää ettei niillä tapahdu enempää onnettomuuksia kuin niillä nykyään tapahtuu.
Ja tietysti pitää antaa plussaa myös niistä asioista mistä voi plussaa antaa, kyseisellä pyörätyypillä ja sen myötä muodostuvalla ajoasennolla on helpohkoa seurata muuta liikennettä.Anonyymi kirjoitti:
Yep, fillari kunkin käyttötarpeiden ja mieltymyksien mukaan. Sen jälkeen tuo oikea koko ja mm. satula oikein säädettynä.
Rennon pystymmissä fillareissa taasen on melko rajallisesti vaihdevaihtoehtoja ja vaikkapa 7-vaihteisen Hel'kama Jääkärin noin 2700 euron hinta on aivan kohtuuton, millä valmistaja sitä lienee perustelee.
Itse en oikein suudesti diggaa tuosta mun nykyisen 'maasto-apinapyörän' ajogeometriasta, koen sen melko oudoksi ja siksi olen katsellut josko jossakain vaiheessa vaihtaisi sen malliin jossa hieman rennompi ajoasento. Jo jokin Shimanon 1x9 saattaisi olla käyttööni ihan ok ... tai 1x10 tai 1x11 (?).Siis eihän tuon "perus jääkärin" hinta ole mikään noin 2700€ vaan luokkaa 700-800€, tuossa vaikkapa Jääkärin 3V. malli 729€ ( https://www.lakeussport.fi/epages/Lakeussport.sf/fi_FI/?ObjectID=12835962&gclid=CjwKCAjw682TBhATEiwA9crl33-zIJIHqJIExDNzNJV04gIvBHatntxcdf_YYEqlIYnRUVEyneNERhoC1joQAvD_BwE )
Sitten tuo sähköavusteinen e-Jääkäri on luokkaa 2700€
https://www.pyorasuomi.fi/Helkama-e-Jaeaekaeri-saehkoepyoerae
Joka kyllä kieltämättä on kovahko hinta kun pyörään on vain lisätty keskitasoa oleva Shimanon E6610 keskiömoottori sekä 418WH tarakka-akku.
Sanoisin että tuo 2000€ "lisähinta" noista on kyllä liian iso, tuon e-Jääkärin kokonais hinnan pitäisi olla tuossa hieman alla 2000€:n luokissa että jollain tavalla olisi suhteessa tuohon lähtökohtana olevaan perus Jääkäriin.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sinähän olet tuota "mummofillari"goemetriaa hehkuttanut jo pidemmän aikaa (eikä vain tässä viestiketjussa) ja et ota kuuleviin korviisi (tai siis koska lukemisesta puhutaan niin silmiisi) täysin todenmukaisia perusteluita miksi kyseisen tyyppisellä geometrialla varustetut pyörät ovat huonoja (ja varmaankin isolta osalti siksi niitä ei markkinoilla ole enään siinä määrin kuin joskus ennen).
Kuten jo sanonut ennemminkin, niin jokainen saa ajaa sen tyyppisellä pyörällä kuin haluaa (ja osalla saattaakin olla sellaisia fysiologisia seikkoja jotka karsivat jonkin tyyppiset pyörät pois). Mutta pitää asioissa olla myös todenperäinen, että jos jotakin pyörätyyppiä "hehkuttaa", niin pitää myös olla valmis myöntämään pyörätyypin heikkoudet (saattaa puheet vaikuttaa vaikka jonkun ulkopuolisen henkilön pyörävalintaan) jotka kyseisellä tyypillä ovat ainakin:
- Ajoasennosta sekä kuljettajan paikasta suhteessa poljinkeskiöön selvästi huono poljinvoiman tuottaminen (suhteessa optimaalisemmalla ajoasennolla varustettuun pyörään).
-Pystyn ajoasennon takia selvästi suurempi ilmanvastus nopeuden noustessa vähänkään isommaksi (ja jokainenhan tietää että nopeuden noustessa kaksinkertaiseksi, ilmanvastus nelinkertaistuu).
-Painopisteen jakautumisen takia (painopiste selkeän takana johtuen kuljettajan sijainnista ja ajoasennosta painopiste on hyvin takapainoinen) etupää on hyvin "kevyt" ja pyörän hallittavuus on selkeästi huonompi kuin pyörissä missä paino jakautuu tasaisemmin etu- ja takapään välillä.
Onko noissa kolmessa (hyvinkin tärkeässä) kohdassa joku asia mistä et ole samaa mieltä?
Olen senverran kyllä kyseisen pyörätyypin pyörillä ajanut että omaan "aktiiviseeen" pyöräilytyyliini ne eivät istu kyllä yhtään millään tavalla (eikä kyseisen tyylin pyörillä kuulukkaan ajaa "aktiivisesti") ja niiden hallittavuutta ajatellen (etenkin liukkailla keleillä), niin jopa ihmetyttää ettei niillä tapahdu enempää onnettomuuksia kuin niillä nykyään tapahtuu.
Ja tietysti pitää antaa plussaa myös niistä asioista mistä voi plussaa antaa, kyseisellä pyörätyypillä ja sen myötä muodostuvalla ajoasennolla on helpohkoa seurata muuta liikennettä.Sinulla vaikuttaa olevan huomattavan vakavia luetun ymmärtämisen ja sisäistämisen ongelmia. Boonuksena koetat toistamiseen laittaa allekirjoittanene sanomaksi sellaista jota en ole lausunut edes rivienvälisesti. Mistä tuo ongelma oikein kumpuaa?
Missään en ole asetellut fillareita johonkin absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen, friikkiyden ja välinehifistelyn jätän suosiolla toisille.
Kuten jo mainitsin, niin fillareita lötyy jokaisen tarpeisiin ja mieltymyksiin, vaihteettomista mummoista nakinrengas-kilpapyöriin ja vähän kaikkea niiden väliltä. Kaikissa niissä on plussansa ja miinuksensa ... kaikki elämässä on kompromissejä.
Mummojen ja vaarien suhteen olen todennut niiden tarjoavan rennon-pystyn ajoasennon ja niiden olevan urbaanissa ympäristössä ajoergonomisia, ei tavitse luonnottomasti taittaa niskojaan esim. takaviistoon nähdäkseen.
Missään en myöskään ole suositellut jotakin tiettyä pyörätyyppiä kaikille tai kaikkeen käyttöön.
Mikä tässä on älyllisesti noin haasteellista sisäistää?
Kuitenkin pyöräilysmaissa kuten Hollannissa ja Belgiassa nuo rennot pystyfillarit ovat hyvin suosittuja arkiseen urbaani- ja lähiöliikkumiseen ja fillarikavalkaadi on laaja. Aktiiviharrastajilla, maastossa aktiivisesti liikkuvilla, pitkää baanaa ajavailla jne. on sitten omaan profiiliinsa sopivat vermeet tai useampiakin.
Vaikuttaa että Suomessa markkinoinnin ja myyjien toimesta liki tyrkytetään maastofillareita liki kaikille, myös sellaisille ja sellaisen käyttöön johon ne eivät välttämättä ole kovinkaan optimaaleja. Mutta tokihan käyttäjälleen oikean kokoinen ja oikeaan ajoasentoon säädetty maastofillari tai 'maastofillarityyppinen' on monipuolinen ja sopii monelle. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Siis eihän tuon "perus jääkärin" hinta ole mikään noin 2700€ vaan luokkaa 700-800€, tuossa vaikkapa Jääkärin 3V. malli 729€ ( https://www.lakeussport.fi/epages/Lakeussport.sf/fi_FI/?ObjectID=12835962&gclid=CjwKCAjw682TBhATEiwA9crl33-zIJIHqJIExDNzNJV04gIvBHatntxcdf_YYEqlIYnRUVEyneNERhoC1joQAvD_BwE )
Sitten tuo sähköavusteinen e-Jääkäri on luokkaa 2700€
https://www.pyorasuomi.fi/Helkama-e-Jaeaekaeri-saehkoepyoerae
Joka kyllä kieltämättä on kovahko hinta kun pyörään on vain lisätty keskitasoa oleva Shimanon E6610 keskiömoottori sekä 418WH tarakka-akku.
Sanoisin että tuo 2000€ "lisähinta" noista on kyllä liian iso, tuon e-Jääkärin kokonais hinnan pitäisi olla tuossa hieman alla 2000€:n luokissa että jollain tavalla olisi suhteessa tuohon lähtökohtana olevaan perus Jääkäriin.Bad for me, katsoin vahingossa 7-vaihteisen sähkö-Jääkärin, kun etsin pelkkää 7-vaihteista, jota en nyt äkikseen löytänyt Jääkärinä, motta Oivana kyllä.
Helkama Oiva 26″ - 599,00 € – 799,00 €
- https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/brandit/helkama/helkama-oiva-26/
Muutamia todellisen käyttötarpeen poikkeuksia lukuunottamatta pidän sähköfillareita liki järjettöminä ja varsinkin täysin epäekologisina.
Hyöty- ja vapaajan pyöräily on mukavaa ja samalla se ylläpitää kuntoa ja terveyttäkin.
Durecell-fillarit ovat jatkoa sohvaperunuudelle, joitakin käyttöolosuhteita ja terveyrajoitteita lukuunottamatta. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sinähän olet tuota "mummofillari"goemetriaa hehkuttanut jo pidemmän aikaa (eikä vain tässä viestiketjussa) ja et ota kuuleviin korviisi (tai siis koska lukemisesta puhutaan niin silmiisi) täysin todenmukaisia perusteluita miksi kyseisen tyyppisellä geometrialla varustetut pyörät ovat huonoja (ja varmaankin isolta osalti siksi niitä ei markkinoilla ole enään siinä määrin kuin joskus ennen).
Kuten jo sanonut ennemminkin, niin jokainen saa ajaa sen tyyppisellä pyörällä kuin haluaa (ja osalla saattaakin olla sellaisia fysiologisia seikkoja jotka karsivat jonkin tyyppiset pyörät pois). Mutta pitää asioissa olla myös todenperäinen, että jos jotakin pyörätyyppiä "hehkuttaa", niin pitää myös olla valmis myöntämään pyörätyypin heikkoudet (saattaa puheet vaikuttaa vaikka jonkun ulkopuolisen henkilön pyörävalintaan) jotka kyseisellä tyypillä ovat ainakin:
- Ajoasennosta sekä kuljettajan paikasta suhteessa poljinkeskiöön selvästi huono poljinvoiman tuottaminen (suhteessa optimaalisemmalla ajoasennolla varustettuun pyörään).
-Pystyn ajoasennon takia selvästi suurempi ilmanvastus nopeuden noustessa vähänkään isommaksi (ja jokainenhan tietää että nopeuden noustessa kaksinkertaiseksi, ilmanvastus nelinkertaistuu).
-Painopisteen jakautumisen takia (painopiste selkeän takana johtuen kuljettajan sijainnista ja ajoasennosta painopiste on hyvin takapainoinen) etupää on hyvin "kevyt" ja pyörän hallittavuus on selkeästi huonompi kuin pyörissä missä paino jakautuu tasaisemmin etu- ja takapään välillä.
Onko noissa kolmessa (hyvinkin tärkeässä) kohdassa joku asia mistä et ole samaa mieltä?
Olen senverran kyllä kyseisen pyörätyypin pyörillä ajanut että omaan "aktiiviseeen" pyöräilytyyliini ne eivät istu kyllä yhtään millään tavalla (eikä kyseisen tyylin pyörillä kuulukkaan ajaa "aktiivisesti") ja niiden hallittavuutta ajatellen (etenkin liukkailla keleillä), niin jopa ihmetyttää ettei niillä tapahdu enempää onnettomuuksia kuin niillä nykyään tapahtuu.
Ja tietysti pitää antaa plussaa myös niistä asioista mistä voi plussaa antaa, kyseisellä pyörätyypillä ja sen myötä muodostuvalla ajoasennolla on helpohkoa seurata muuta liikennettä."Sinähän olet tuota "mummofillari"goemetriaa hehkuttanut jo pidemmän aikaa (eikä vain tässä viestiketjussa) ...."
Palataan vielä tuohonkin liioitteluun ja todellisuuden vääristelyyn.
Noin vuosi sitten eräässä ketjussa otin esille ajogeometrian, mummo vs. apinapyörä.
Tuossa ketjussa mainitsin, etten saa apinapyörälläni vastaavaa käsillä & vatsalihaksilla rutistusta aikaan kuin mummolla. Apinafillarini koko on oikea ja ajoasento kohdillaan.
Pystyajoasento mummossa leveähkö stonga on selkeästi satulaa korkeammalla ja poljinkeskiö satulaa hieman edempänä, jonka vuoksi polkuvoima suuntautuu hieman eteenpäin ja tuon vuoksi polkiessa eri lihasryhmät tulevat eri tavalla duuniin, kun apinafillarissa jossa poljinvoima suuntautuu vertikaalimmin ja jossa rintakehä melko edessä.
Mummolla vaikkapa vastatuuleen tai mäkeen pinnistellessä jo aivan luonnostaan ja spontaanisti hakee polkuun lisävää rutistavaa vastavoimaa vetämällä tangosta (hieman kuin soutulaite-treenissä) ja samalla vatsalihakset tulevat ponnistukseen mukaan.
Apinafillarillani en saa kunnolla vastaava "kolminaisuutta" aikaan .... stongasta veto-rutistus, vatsa, polku-pusku. Anonyymi kirjoitti:
"Sinähän olet tuota "mummofillari"goemetriaa hehkuttanut jo pidemmän aikaa (eikä vain tässä viestiketjussa) ...."
Palataan vielä tuohonkin liioitteluun ja todellisuuden vääristelyyn.
Noin vuosi sitten eräässä ketjussa otin esille ajogeometrian, mummo vs. apinapyörä.
Tuossa ketjussa mainitsin, etten saa apinapyörälläni vastaavaa käsillä & vatsalihaksilla rutistusta aikaan kuin mummolla. Apinafillarini koko on oikea ja ajoasento kohdillaan.
Pystyajoasento mummossa leveähkö stonga on selkeästi satulaa korkeammalla ja poljinkeskiö satulaa hieman edempänä, jonka vuoksi polkuvoima suuntautuu hieman eteenpäin ja tuon vuoksi polkiessa eri lihasryhmät tulevat eri tavalla duuniin, kun apinafillarissa jossa poljinvoima suuntautuu vertikaalimmin ja jossa rintakehä melko edessä.
Mummolla vaikkapa vastatuuleen tai mäkeen pinnistellessä jo aivan luonnostaan ja spontaanisti hakee polkuun lisävää rutistavaa vastavoimaa vetämällä tangosta (hieman kuin soutulaite-treenissä) ja samalla vatsalihakset tulevat ponnistukseen mukaan.
Apinafillarillani en saa kunnolla vastaava "kolminaisuutta" aikaan .... stongasta veto-rutistus, vatsa, polku-pusku.Aivan, eli koska tuon "mummiksen" goemetria on niin pitkällä "optimaalisesta" poljinvoiman tuotosta, niin tuo polkeminen "hajoaa" ja mukaan tulee elementtejä mitä siihen ei kuuluisi tulla, vaikkapa tuollainen tangosta vetäminen yms. mitkä eivät millään tavalla kuulu "maantieajoon".
Jos haluat hyvää kokonaisvaltaista treeniä polkupyörällä, niin maastoajo on sitä nimenomaan parhaimmillaan, kun sopivassa maastossa pyörän hallintaan kuluu erittäin paljon energiaa ja se tapahtuu paljon muilla lihasryhmillä kuin alakropalla.
Siksi itse olen todennut tuollaisen sähköavusteisen maastopyörän mitä ihanteellisimmaksi kuntoilu välineeksi, sillä saa sopivasti avustustasoja vaihdellen yläkropan ja jalat "puhki" sopivasti samaan aikaan.
Tosin tuotakaan sinä et usko, mutta sama tuossakin, jokainen ajaa sellaisella kalustolla ja tavalla kuin itse haluaa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Taas vaihteeksi tämä geometria keskustelu jossa yksi henkilö palstalla uskoo tietävänsä enemmän kuin polkupyöräteollisuuden insinöörit, ihmisen fysiologian tutkijat taikka kilpapolkupyörätallit ja polkupyörä kilpailijat…
Ongelmasi on se ettet vaikuta olevan älyllisesti kykenevä sisäistämäään ja erittelemään lukemaasi, vaan luet teksteihin ihan omia tulkinta-pakkomielteitäsi.
Mutta ilmeisesti jotkut kaipaavat kolmansia kuvitteelleisia tai todellisia tukisauva-osapuolia kertomaan heille miltä mummo-vaari tuntuu ajossa vs. apinapyörä.
Vaihteettomista mummo-vaareista kertyi ympärivuotista kokemusta noin 15-vuoden ajalta vs. sen jälkeiset apinapyörät. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Aivan, eli koska tuon "mummiksen" goemetria on niin pitkällä "optimaalisesta" poljinvoiman tuotosta, niin tuo polkeminen "hajoaa" ja mukaan tulee elementtejä mitä siihen ei kuuluisi tulla, vaikkapa tuollainen tangosta vetäminen yms. mitkä eivät millään tavalla kuulu "maantieajoon".
Jos haluat hyvää kokonaisvaltaista treeniä polkupyörällä, niin maastoajo on sitä nimenomaan parhaimmillaan, kun sopivassa maastossa pyörän hallintaan kuluu erittäin paljon energiaa ja se tapahtuu paljon muilla lihasryhmillä kuin alakropalla.
Siksi itse olen todennut tuollaisen sähköavusteisen maastopyörän mitä ihanteellisimmaksi kuntoilu välineeksi, sillä saa sopivasti avustustasoja vaihdellen yläkropan ja jalat "puhki" sopivasti samaan aikaan.
Tosin tuotakaan sinä et usko, mutta sama tuossakin, jokainen ajaa sellaisella kalustolla ja tavalla kuin itse haluaa."Aivan, eli koska tuon "mummiksen" goemetria on niin pitkällä "optimaalisesta" poljinvoiman tuotosta, niin tuo polkeminen "hajoaa" ja mukaan tulee elementtejä mitä siihen ei kuuluisi tulla, vaikkapa tuollainen tangosta vetäminen yms. mitkä eivät millään tavalla kuulu "maantieajoon"."
Toistetaan tektiini pakkomilteitesi omiesi lukemisen vastaisesti. En ole edes koettanut tuoda esille jotakin kaikkein tehokkuus-opitimaalisinta ja tehokkainta runkogeometriaa ja lisäksi kaikkiin olosuhteisiin ja käyttötarpeisiin.
Mikä sinua muuten riivaa tuossa tarpeessa toistamiseen lukea toisten kommentteja aivan persiilleen?
Mutta, ilmeisesti et milloinkaan ole katsellut fillarikisoja, sillä muna-asennossa pinnistellessään he nimenomaan usein myös rutistavat ja kiskovat ohjaustangosta, sillä se on ihan luonnonlaki, eivät he pelkillä jalkalihaksilla etene.
"Jos haluat hyvää kokonaisvaltaista treeniä polkupyörällä, niin maastoajo on sitä nimenomaan parhaimmillaan, ..."
Niin, miten tuo liittyy nyt käsiteltyyn aiheeseen?
"Siksi itse olen todennut tuollaisen sähköavusteisen maastopyörän mitä ihanteellisimmaksi kuntoilu välineeksi, sillä saa sopivasti avustustasoja vaihdellen yläkropan ja jalat "puhki" sopivasti samaan aikaan."
Niin, tuo on köyhän miehen kevyetversioista jonkin asteista crossiajoa.
Mutta jos etsit todellista avustetun menon treenitehokkuutta, niin hommaa vaikkapa 500 cc crossi-eduroprätkä ja lähde sillä spooroiin ja erilaisille alustoille vääntämään ...
pelkkä tuollaisen ei-sähköstarttisen kovien puristuksien crossipyörän käyntiin potkaiseminen vaatii hieman miestä.
- https://www.yamahamotorsports.com/motocross
"Tosin tuotakaan sinä et usko"
On sinulla sitten kovin oudon kieroutunut mielenlaatu, kun koetat toistamiseen ja edelleen ja jo valmiiksikin projisoida toisen näkökulmiksi ihan omiasi .. alkaa mennä yli asiattomuuden ja liippailla sairasta ja kovin riidanhakuista mielenlaatua.
- Anonyymi
Suora tanko on paras. Mummopyörässä jossa kahvat tulee taaksepäin, kädet puutuu.
- Anonyymi
Juurikin näin, käsien kallistus ranteesta taaksepäin, eli peukalosta ranteeseen kulkevan jänteen venytys ääriasentoon ja venytykseen lukitseminen, aiheuttaa jännetupen tulehduksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin näin, käsien kallistus ranteesta taaksepäin, eli peukalosta ranteeseen kulkevan jänteen venytys ääriasentoon ja venytykseen lukitseminen, aiheuttaa jännetupen tulehduksen.
Vitun urpot. En ole nähnyt vielä yhtään pyöräilijää, jotka olisivat valinneet mummi- tai maastohomojen apinastongan brevetteihin tms.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vitun urpot. En ole nähnyt vielä yhtään pyöräilijää, jotka olisivat valinneet mummi- tai maastohomojen apinastongan brevetteihin tms.
Kuulostaa kuin kommentoija ei enää olisi ajokunnossa klo 16:53, vaikuttaa vähemmän sporttinen kostea viikonloppu jo alkaneen ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa kuin kommentoija ei enää olisi ajokunnossa klo 16:53, vaikuttaa vähemmän sporttinen kostea viikonloppu jo alkaneen ...
Kuinka julkeat väittää moista! Olenhan sentään useasti Fitnord-miesten jos sentään monien muidenkin ajamista katsellessani pohtinut, että olisiko kukaties jossain jotakin parantamisen varaa. Ei ole, ellei puhuta satulasta. Siihen kannattaa aina hieroa talkkia. Paljon. Ajoon lähtiessään toiset pukeutuvat sukkahousuihin, mutta kannattaa kokeilla muutakin. Sillä kenties useimpien pyöräkuljettajien mielestä paljaalla onkin parempi, ilman turhia säätöjä ja jälkipuheita. Siinä jos missä satulan hygienisyyttä koetellaan, etenkin jos polkijoita on useita, ja jonoa löytyy niiin edestä kuin takaakin. Silloin ei auta kuin ottaa sarvet käsiin ja ohjata varovaisella jos kohta helläkin tavalla kohti maalia. Kukaties lopussa seisoo iso kiitos, ja jos ei, niin aina voi pumpata.
- Anonyymi
Ainakin mitä pyöräillyt minusta tuo vanha 28' mummopyörä kaikkein mukava ajaa.Siinä istuu kuin nojatuolissa ja matka taittuu.
- Anonyymi
Pumppaatko ajaessasi?
- Anonyymi
Sanoppa muuta. Kämmenen ulkosyrjät huutaa. Kyykkyasento ja kova penkki kruunaa ajoreissun. Harmittaa kun aina sama homma.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014