Tänään olin kalassa. Oli hyvä päivä tuli paljon ahvenia. Sain ruuaksi ja sitten pakastimeen vakuumiin jaa myyn sitten myöhemmin kun olen saanut ainakin 5 kg filettä vakuumi pakattuna. Olen odottanut että ahventa alkaa tulemaan. Ahven hyvä ruoka kala ja sitä saa helposti kesällä. Käyn kalassa lähes joka päivä jos ei ole kovaa tuulta.
Tänään kalassa
23
440
Vastaukset
- Anonyymi
Kalastus on hyvä harrastus.
Ja lähes ilmaista.
Ahven on paljon maukkaampaa kuin esim lohi jota meille roudataan Norjasta. - Anonyymi
Suomessa myytävistä kalasta 20 % tulee suomesta ja loput ulkomailta. Ulkomailta raahaavat kalaa tänne ja siksi se on kallista. Pakko itse on kalastaa juuri ahventa koska sitä saa helposti ja paljon kaupassakin Jos fileeraavat kalan nii siihen laittavat 10 euroa lisää hintaa vaikka kalan fileeraus kestää 10 sekuntia.
Työn hinta on aikamoinen. minä fileeraan ahvenet ja laitan pakastimeen ja syön myöhemmin. 10 kg ahventa kun saa aamulla niin siitä tulee 3 kg fileitä eli 85-90 euron kalat. Kaupassa ahven fileet maksaa 30 euroa kilo eikä niistä ole kaikkia ruotoja edes otettu pois. Minun kala on ruodotonta. Työtömänä on aikaa kalastaa ja fileroida.- Anonyymi
Tuo on harmi, todella harmi, että Suomi on noinkin paljon tuontikalan varassa. Meillä on kuitenkin paljon kalaisia vesistöjä, joista kestäisi kalastaa isompiakin määriä kuin mitä tällä hetkellä kalastetaan. Ja useampi kalalaji on todella hyvä ruokakala, mitä nyt käytetään. Esimerkiksi kilohaili ja kuore(rannikolla norssi) ovat todella hyviä ruokakaloja. Ja saahan särkikaloistakin hyvää ruokaa. Lahna on hyvää savustettuna sekä uunikalana ja särkikaloista saa kyllä hyvää kalamassaa, mistä saa hyvää mureketta yms herkkua.
Niin ja lisäksi Suomi-kalahan on sitä aitoa lähiruokaa. tuleehan se jo selvästi lähempää kuin mitä esim jo norjanlohi.
Tuo vaan pisti silmään, että aika pieni saanto-% sinun fileoinnillasi.. Ei nyt millään pahalla ja vaikuttaahan saantoon mm. kalan koko, vuodenaika milloin kalastettu jne. Mutta kyllä ahvenen saanto-% melkeinpä poikkeuksetta on vähintään 40%, jos hallitsee fileoinnin. Eli 10kg ahvenmäärästä pitäisi saada helposti vähintään 4kg filettä. Liki viisikin jopa.
Vaikka ei sen puoleen, eihän kotikäyttöön tehdyllä ole niin tarkkaa ja kun perkeistähän voi vaikka keittää kalakeiton.
- Anonyymi
Vein minäkin katiskat vesistöön ja pari kertaa olen käynyt ne nyt tyhjentämässä kaloista. Eilen tuli ahvenia aika paljon ja yksi kookas hauki. Hauki on nyt fileerattuna pakastimessa ja osan ahvenista laskin takaisin vesistöön, osan perkasin kissalle. En viitsinyt alkaa perkaamaan pieniä ahvenia itselle ruokakaloiksi, oli sen verran illalla virrat vähissä työpäivän jälkeen.
Myyntiin en juuri kalastele, joskus annan naapureille kaloja tai vaihdetaan johonkin. Halpaa ruokaa on kala ja terveellistä! - Anonyymi
Otan vain yli 22 cm ahvenet jotka on sopivia eikä liian pieniä ruuaksi. Aamulla menen taas kalaan. Verkkoja en saa veteen koska kovaa tuulta on luvattu.
- Anonyymi
Hyvä kalapäivä tänään. 4 tunnissa 8-9 kiloa ahventa kokonaisena joista fileerasin ruodotonta filettä ja laitin vakuumiin. Filettä tuli varmaan 2.5 kiloa eli kaupan hinnoilla 70 euron edestä ahventa. Myyyn 2.5 kiloa 45 eurolla itse. Huomenna taas menen. jos saan viikossakin 5 kiloa filettä niin kalastus kannattaa.
- Anonyymi
Tänään taas melko hyvä kalapäivä. 25 kpl ahvenia jotain 5 kg. Pakastimeen laitoin vakuumiin. En ollut kuin 3 tuntia koska oli aika kova tuulikin. Huomenna pitäisi olla melko hyvä päivä eikä tuule kovaa joten odotan hyvää ahven saalista.
- Anonyymi
3 haukea sain tänään ja myin enolle hitto se taas ihan kiimassa ja veti persuuksiin huh,nooh sain mars patukan.Tykkääköhän se kalasta vai haluaako vaan vetää persuuksiin. Reilu eno sen takia ku joskus 8 kaljaa ostaa.
- Anonyymi
Haukee tulis paljon mutta kukaan ei osta. Tänään sain monta haukee vaikka ahventa yritin. Sain onneksi ahvenia tänään paikymmentä.
- Anonyymi
Mikä estää syömästä itse niitä haukia? Myyt ne mitkä menee kaupaksi ja syöt itse niitä haukia!
Minäkin fileeraan haukia pakastimeen ja jauhan sieltä sitten isoissa satseissa niitä kalapihvien aineiksi. Kalapihvit helppoja paistaa uunipellillä, paistan kerralla kolme isoa uunipellillistä kalapihvejä ja niitä voi sitten taas pakastaa sopiviin annoksiin. Aina on valmista ruokaa, kalapihvit maistuu hyvin perunamuusin kanssa taikka vaan keitettyjen perunoiden kanssa.
Nyt tulee haukea hyvin, isoja haukia oli katiskoissa ja nyt ne on fileerattuna pakastimessa. Hauki säilyy hyvin rasvattomana kalana pakastimessa. Huomenna käyn taas katiskoilla, kun tulen työkeikalta kotiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä estää syömästä itse niitä haukia? Myyt ne mitkä menee kaupaksi ja syöt itse niitä haukia!
Minäkin fileeraan haukia pakastimeen ja jauhan sieltä sitten isoissa satseissa niitä kalapihvien aineiksi. Kalapihvit helppoja paistaa uunipellillä, paistan kerralla kolme isoa uunipellillistä kalapihvejä ja niitä voi sitten taas pakastaa sopiviin annoksiin. Aina on valmista ruokaa, kalapihvit maistuu hyvin perunamuusin kanssa taikka vaan keitettyjen perunoiden kanssa.
Nyt tulee haukea hyvin, isoja haukia oli katiskoissa ja nyt ne on fileerattuna pakastimessa. Hauki säilyy hyvin rasvattomana kalana pakastimessa. Huomenna käyn taas katiskoilla, kun tulen työkeikalta kotiin.Ei ole kylmälaukussa tilaa hauelle. Kuljen fillarilla niin pitää olla mukana reppu, kylmälaukku, bensaletku, sadetakki jos sataa, bensakanisteri koska pitää joskus ostaa bensaa. Hauet painaa paljon enkä voi isoa kylmälaukkua kuljettaa mukana. Sinne mahtuu vain ahvenia jotka fileeraan jo veneessä joten painosta lähtee paljon pois. Kylmalaukussa on vielä kylmäkalleja 9 kpl jotta ahven fileet pysyy kylmänä. Painaa aika paljon jos saan vielä 20-40 kpl ahvenia eli 80 ahven filettä. Ei tosiaan mahdu haukee enää.
Hauki olisi hyvä kala mutta ei ole tilaa kuljettaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kylmälaukussa tilaa hauelle. Kuljen fillarilla niin pitää olla mukana reppu, kylmälaukku, bensaletku, sadetakki jos sataa, bensakanisteri koska pitää joskus ostaa bensaa. Hauet painaa paljon enkä voi isoa kylmälaukkua kuljettaa mukana. Sinne mahtuu vain ahvenia jotka fileeraan jo veneessä joten painosta lähtee paljon pois. Kylmalaukussa on vielä kylmäkalleja 9 kpl jotta ahven fileet pysyy kylmänä. Painaa aika paljon jos saan vielä 20-40 kpl ahvenia eli 80 ahven filettä. Ei tosiaan mahdu haukee enää.
Hauki olisi hyvä kala mutta ei ole tilaa kuljettaa.Mikä estää fileeraamasta ne hauet jo veneessä, jos kerta pitää veneellä olla kalastamassa. Kylmälaukkuun sopii fileerattuna haukea tosi paljon!
Minä fileeraan kaikki hauet (ja muutkin kalat, kuten suutarit) valmiiksi pakastuspussiin ja pakastan ne heti.
Minä en käytä enää venettä kalastuksessa, en ole käyttänyt vuosiin. Rannalta pistän pitkällä riu'ulla vaan katiskat vesistöön ja käyn ne työmatkoilta kotiin tullessa katsomassa. Ei bensoja, eikä bensaletkuja, ei venettä. Pitkä riuku vaan vesurilla metsästä tehden, sillä nousee katiskat hyvin. Katiskat kokoon taittuvia, kulkee mukana kätevästi, kun niitä siirtelen.
- Anonyymi
Ei tarvi nähdä mitään vaivaa kun ostaa kaupasta sillipurkin,keittää perunoita,porkkanaa,ruisleipää. Kerran viikossa sillipäivä ni kustantaa 10eur kuukaudessa heh aivan rauhassa järsitte särkiä.Nautin olusista ja pimpistä.Teille ei kukaan anna pimppiä.
- Anonyymi
Kyllä minulle eukko pimppiä antaa, vaikka kalastelen. Ja kyllä hyvin kelpaa perheelle kalapihvit, kun niitä paistelen ison satsin.
Voihan sitä kalaa toki ostaakin, kyllä minäkin ostelen, silakkaa myydään tuossa K-Supermarketissa alle 2€/kg, niin ostan isomman satsin ja teen niistä uunissa ruokaa. Vaan kyllä itse kalastamalla säästää aika paljon ruokamenoissa, kun käytännössä kala on ilmaista. Erikseen en tee kalastusreissuja, vaan työmatkalla poikkean katiskoille. Katiskat olen ostanut vuosia sitten ja ne kestää minulla sen minkä kalastelen tässä elämässä, varmaan niistä vielä seuraavillekin.
Tänään pistettiin varhaisperunaa kasvamaan, kun tytär pyörähti kaverinsa kanssa. Nicolaa, Siikliä ja Timoa laitettiin muutama rivi maahan kasvamaan, niistä saa taas kalojen kanssa perunaa syötäväksi. Lanttua ja porkkanaa ehkä laitamme myös kasvamaan kasvimaalle.
- Anonyymi
Tänään kalassa. Parikymmentä ahventa. Ei ollut niin hyvä syönti kun toivoin mutta sain ruokakalat.
- Anonyymi
Kova tuuli, tänään en päässyt kalaan. Harmi juttu.
- Anonyymi
Kyllä ei tuuli haitannut lainkaan, kun kävin illansuussa kotimatkalla katsomassa katiskat. Siitä vaan rannalta pitkällä riu'ulla katiskat nostelin ja otin kalat mukaan. Kotona käsittelin ne, hauki fileiksi pakastimeen ja ahvenet nyljin kissaa varten.
Pakastimessa alkaa olemaan ihan mukavasti haukifilettä! Särki kutee kohta ja saa säilykekalaa taas runsaasti. Kesäkuun alussa alkaa tulemaan suutaria.
- Anonyymi
Tänään kalassa taas. Hieno keli oli eikä tuullut juuri ollenkaan. 25 kpl ahvenia joten sain pakastimeen hyvin fileitä. Tavoite on että saan 5-7 kg ahven fileitä joka viikko. Huomen aamulla menen taas kalaan ja loppuviikoksi luvattu hyviä kelejä että joka aamu meneen kalaan.
Sunnuntaina myin ahven fileitä 80 eurolla. Hyvin käy kaupaksi ja ostaja sanoi soita heti kun saat lisää. Tulee olee hyvä kesä ja kala menee kaupaksi varmasti. Kalarahoilla ostan peräkärryn polkupyörään ja isomman kylmälaukun jotta saan kuskattua enemmän ahvenia. Peräkärryllä saa hyvin kuskattua paljon kalaan.- Anonyymi
missäpäin asut ja minkälaiset kalapaikat?? -Timppa
- Anonyymi
Kävin kanssa kalassa ja myin enolle 150eur kaloja sit huh se kiimakalle vetäs mua persuuksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
missäpäin asut ja minkälaiset kalapaikat?? -Timppa
Satakunnassa. Kalapaikkoja on paljon saaristossa. Ahventa tulee, joskus kuhaa jos ajaa pitemmälle. Siikaa tulee keväisin rannalta ongimalla tosi paljon. Haukeekin tulee ja sitä joskus otan itselle ruuaksi mutta kukaan ei osta sitä. Ahventa tulee paljon ja kaikki menee kaupaksi mitä myyn.
- Anonyymi
Ei se työpaikka mitenkään kalastamalla löydy prkl tuudittautuu siihen omassa mielessä että menee kalaan. Norjaan perkaan kaloja tai johonkin kalan jalostuspaikkaan töihin. Lapsellista edes kirjoittaa kuinka paljon saa rahaa kun myy kaloja työttömyyskorvauksilla heh. Tuttu osti ammattikalastajalta savustettua kalaa ja kalastaja maksaa verot. Ei se periaate toimi että mä tässä työttömänä. Päihdeongelma yhdistettynä johonki tekemiseen ni voi helvetti.
- Anonyymi
Työtön ei makaa kotona vaan , pitää olla omatoiminen. Kalastamalla itselle niin saa kalaa ja ruokaa. Itsellä talvella 15 kg ahven fileitä pakastimessa niin siitä riittää 5 kuukaudeksi ruokaa. Voisi sitä korona vaan makoilla ja ihmetellä elämää. Minusta kalastus on järkevää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan372896Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272814- 1202288
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281422Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111226
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121063- 74969
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39902Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13782