Kuka keksi vänkärin?

kaatorauta...

Tässä vain mietin, että missä ja milloin on kaatorauta, eli vänkäri keksitty?

Olen pohtinut asiaa, ja arvailen, että se ei välttämättä ole hirveän vanha keksintö, sillä vanhanaikaisen sahan jättämään rakoonhan on aika vaikea saada mitään mahtumaan, jos arvaukseni osuu oikeaan se ei voisi olla moottorisahaa vanhempi... Mutta en tiedä...

16

3891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos oikein

      arvaan niin oliskohan joskus uiton alkuaikoihin.

      • Sutinpurikka

        Uitossa käytettävä työväline on (minun kielenkäytössäni) keksi. Siinä on kaksi TERÄVÄÄ piikkiä, joista toinen on varren suuntainen ja toinen kohtisuorassa siihen nähden.

        Puoshaka on kovin samantapainen, mutta sen "piikit" ovat tylpät, jopa päistään pallomaisesti pyöristetyt.

        Jos joku keksii nimittää keksiä puoshaaksi, niin omapa on asiansa.


    • Heraldiikkaa

      Jos oikkeen arvaan niin varmaan joku äkkäsi sen Konneveden kunnanvaakunasta

      • tai sitten ei...

        Aika huono vitsi... Ja vastauksena sitäkin surkeampi...

        Jos ei ollut mitään muuta sanottavaa, niin olisit jättänyt tuonkin sanomatta. Vaikka toisaalta onhan se hyvä jos jollakin on hauskaa... kuten sanonta kuuluu "Hulluilla on halvat huvit".


    • metsätöissä

      1960 luvulla ja silloin vänkäriä ei juurikaan käytetty. Luulen, että 1970 luvulla siitä tuli metsurien vakiotyökalu. Mutta kuka keksi??

      • kaatorauta...

        En sitä aimmin maininnut, mutta minulla omat syyni epäillä että ainakin Billnäsillä on tekemistä asian kanssa...

        Eikös Fiskars tee niitä nykyäänkin?

        Eli mitä suurimmalla todennäköisyydellä Bilnäsissä on suunniteltu ainakin Fiskarssin malleja, mutta olisiko alkuperäinen ideakin Billnäsistä, sitä en osaa sanoa...


      • joku.
        kaatorauta... kirjoitti:

        En sitä aimmin maininnut, mutta minulla omat syyni epäillä että ainakin Billnäsillä on tekemistä asian kanssa...

        Eikös Fiskars tee niitä nykyäänkin?

        Eli mitä suurimmalla todennäköisyydellä Bilnäsissä on suunniteltu ainakin Fiskarssin malleja, mutta olisiko alkuperäinen ideakin Billnäsistä, sitä en osaa sanoa...

        ainakin meillä puhutaan vänkärin paikasta, kun puhutaan kuskin vieressä istuvan matkustajan paikasta henkilöautossa.

        liittyisköhän sana apuna olemiseen tai vänkäämiseen tai vääntämiseen, jos vänkärin paikalla istuva oleva joutuu joskus vääntämään ratista?


      • Anonyymi
        joku. kirjoitti:

        ainakin meillä puhutaan vänkärin paikasta, kun puhutaan kuskin vieressä istuvan matkustajan paikasta henkilöautossa.

        liittyisköhän sana apuna olemiseen tai vänkäämiseen tai vääntämiseen, jos vänkärin paikalla istuva oleva joutuu joskus vääntämään ratista?

        Saako vänkäri sitten vongata ?


    • uppfinnargeni

      Tää on jo hyvin vanha ruotsalainen keksintö tulee sanasta vända kääntää ja suomalaiset ovat lisänneet tai paremmin vääntäneet vänkäriksi kielelleen sopivammaksi.

      • kaatorauta...

        Anteeksi että nyt tällä tavalla epäilen... Mutta onko tuosta jotain muutakin tietoa kuin ruotsinkieliseen sanaan perustuva nimi?

        Nimittäin kun Suomen eteläkärjessäkin asuu aika paljon ruotsinkielisiä... Ja suomessa on paljon muitakin sanoja mitkä on väännelty ruotsista.

        Ja toisekseen jos kyseessä on jo todella vanha keksintö, niin miten sitä on käytetty ennen moottorisahoja?

        Onko niitä esim. jouduttu hakkaamaan kapeisiin uriin kuin kiiloja, vai miten on homma toiminut?

        Vai eikö keksintö olekaan kuitenkaan ihan niin vanha?


      • Anonyymi

        Tulee kyllä ruotsin kielestä, mutta ei sanasta vända, vaan svänga /vääntää, svängare /vääntäjä, kiertäjä. Puunkaatajan vänkäri on vanhan sanan uusiokäyttöä. Svängare =vänkäri tarkoitti kuskin vieressä istuvaa veivin (väv) vääntäjä, kun auto piti veivata, vääntää käyntiim.


    • Kaatoraudasta en tiedä, mutta "vänkäri"-sana esiintyy jo 1800-luvun metsätöissä. Metsäyhtiö
      palkkasi miehiä "vänkärin" (apumies!) hommiin, kun tukit olivat niin painavia, että hevos-
      mies ei saanut niitä yksin reen pankolle!
      vom

      • Anonyymi

        Tukkeja on tietysti myös väännetty pankolle. Siinäkin tarvittiin svängare / vänkäri. Autoilun tultus tarvittiin svängare/veivin vääntäjä.


    • exmetsuri

      Voisin kuvitella, että kaatoraudalle tuli suurempaa tarvetta siinä vaiheessa kun suuria puita alettiin moottorisahakauteen siirtyessä kaataa yksin. Sitä ennenhän järeät puut kaadettiin tuplamiehityksellä justeerin kanssa, jolloin oli aina kaksi miestä myös työntämässä puuta nurin, tarvittaessa vaikka pitkän seipään avulla. Toinen toimi siis apumiehenä eli "vänkärinä".

      Paperipuuthan tehtiin jo aikaisemmin pokasahaa käyttäen yhden miehen toimesta.

      • Ressu

        Vänkäri tarkoittaa "kaveria", apumiestä tai vastaavaa.
        Tässä tapauksessa vaan kävi niin, että "vänkäri" on korvattu työkalulla vänkäraudalla. Metsurin kannalta huono "vänkäri", kun siitä ei ole juttukaveriksi. Tosin, ei se enemmältä urputakaan.

        Vänkärautaa alettiin käyttää vasta mootorisahan kanssa. Pokasahassa leikkuu-ura on niin olematon, että siihen ei oikein vänkärautaa saa menemään. Moottorisaha saattaa jäädä "nipistyksiin" paksua puuta sahattaessa, jos puu kallistuu sahauskolon suuntaan. Nolo homma metsurille. Saha kiinni puussa ja ketju jumissa. Meni kirveshommiksi. Vänkärauta estää puun kallistumisen väärään suuntaan, vaikka metsuri vielä käyttää sahaa kolossa.


    • Anonyymi

      Eikös vänkäri ole ihminen, joka vänkää joka asiasta ja on erimieltä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe