Ennen tehtiin ranskan ja lohkoperunat itse

Anonyymi-ap

Jo pitkään on ollut haaveena lohkoperunat tai ranskanperunat. Ennen ranskanperunat tai lohkoperunat tehtiin itse. Silloin haettiin kaupasta perunoita jotka suikaloitiin tai lohkottiin. Siihen aikaan käytettiin sellaista laitetta, jota kutsuttiin uuniksi. Ja siihen laitettiin teitty lämpötila. Sitten kellosta katsottiin, että se aika oli kulunut, joka oltiin valittu siihen, että perunat kypsyivät. Näiden perunoiden päälle saatettiin laittaan ennen uunitusta öljyä pieniä ripauksia ja vähän suolaa. Varsinkin se öljy jota ennen oli, sellainen ripotteluöljy oli hyvää tekemään lohko tai ranskanpenoista rapeita. Joskus oli öljyinen ja yrttinen seos, josta ropsittiin uunitettavien perunoiden päälle hieman.
Nykyäänhän vastaavat tuotteet haetaan kaupan valmiina, jos muistaa niitä ottaa. Ja monesti tai oikeastaan lähes aina, ne ovat sijoitettuna ns. pakastealtaaseen, josta tuotteen voi ottaa ja sijoittaa ne pesimäluolassa olevaan jäänlokeroon. Ja sieltä kiertävän ilman uuniin. Mutta ei niitä viimeaikoina ole tullut käytettyä, koska ei ole muistanut ostaa ranskanperunoita tai lohkoperunoita. Ja sitten on tietenkin tullut riirikakut, joita syödään alelaarista saatavien lisukkeiden ja ravintorasvan kanssa, että pysyy terveenä.
Näillä mietteillä mennään tänään. Millä mietteillä teillä mennään, onko jotakin elintarviketta hankinnassa, että ihmiset voivat syödä? Ja, että kipua ei tule?

35

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulla on joskus tapana laitella perunan ja porkkanan paloja kulhoon, päälle öljyä ja mausteita. Sitten sekoitus ja kippaus uunipellille leivinpaperin päälle ja (lämpimään) uuniin ehkä kolmeksi vartiksi.

Aika helppo lisuke.

Sipulilohkojakin voi lisätä.

• Anonyymi

Jos löytää sellaista ruokaa kuin karjalanpaisti, joka on vähän kuin kebab, mutta ehkä jopa parempaa, niin siinä on ollut kasviksia porkkanoita ja ainakin lanttuja ja ne ovat saaneet makua lihasta ja ne ovat olleet todella maukkaita kasviksia.
        Ja samassa ruoassa on ollut sipulia ja pippuria. Ennen kun oli karjalanpaistia joskus, niin sitä syötiin perunan kanssa. Ja sitten oli ns. raastepöytä, jossa oli porkkanan raastetta ja olikohan se lantun tai nauriin raastetta rusinoilla.
        Ja silloin piti ottaa kaksi lautasta, jos aikoi ottaa raastetta. Koska karjalanpaisti syötiin muistaakseni syvästä lautasesta. Ja sitten sen karjalanpaistin vesi luikersi niihin raasteisiin, jos näin ei ollut, eikä se kombinaatio ollut aina paras mahdollinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos löytää sellaista ruokaa kuin karjalanpaisti, joka on vähän kuin kebab, mutta ehkä jopa parempaa, niin siinä on ollut kasviksia porkkanoita ja ainakin lanttuja ja ne ovat saaneet makua lihasta ja ne ovat olleet todella maukkaita kasviksia.
        Ja samassa ruoassa on ollut sipulia ja pippuria. Ennen kun oli karjalanpaistia joskus, niin sitä syötiin perunan kanssa. Ja sitten oli ns. raastepöytä, jossa oli porkkanan raastetta ja olikohan se lantun tai nauriin raastetta rusinoilla.
        Ja silloin piti ottaa kaksi lautasta, jos aikoi ottaa raastetta. Koska karjalanpaisti syötiin muistaakseni syvästä lautasesta. Ja sitten sen karjalanpaistin vesi luikersi niihin raasteisiin, jos näin ei ollut, eikä se kombinaatio ollut aina paras mahdollinen.

Hohhoijaa, kyllä on kebab kaukana karjalanpaistista, sinä reppana et ole tainnut karjalanpaistia koskaan syödäkään .

• Anonyymi

Haave toteutuu parilla eurolla kaupasta. Oletko sinä yksi näistä palstan vakiokitisijän mainitsemista hiippareista jotka pelaavat ja ryyppäävät rahansa ja ei riitä raha sitten ruokaan?

• Anonyymi

Ruoka pitäisi olla perusoikeus, eli sitä pitäisi saada ilmaiseksi. Pelit ja iloliemet sitten kaupallista osastoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruoka pitäisi olla perusoikeus, eli sitä pitäisi saada ilmaiseksi. Pelit ja iloliemet sitten kaupallista osastoa.

Ruokaa pitäisi saada työtä vastaan. Kansalaistyöllä voisi saada pisteitä, joilla saisi aterioita kansankeittiöstä tai elintarvikkeita tiettyjä työmaariä vastaan. Jos kansalaistyö olisi perusoikeus, ketään ei saisi jättää nälkään ilman, että sitä muutkin näkisivät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruokaa saa jo nyt ilmaiseksi, sitä jaetaan jokaisella paikkakunnalla ilmaiseksi ihan vastikkeetta. Lisäksi rahaakin jaetaan vastikkeetta, kuten toimeentulotukea, jossa on ravintoon määritelty 9€/päivä, sillä ostaa ruokaa melkoisesti!

Moni pelaa ja ryyppää vielä nuo yhteiskunnan ilman vastiketta jakamat rahat, joten ei siihen monikaan omia rahojaan käytä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruokaa pitäisi saada työtä vastaan. Kansalaistyöllä voisi saada pisteitä, joilla saisi aterioita kansankeittiöstä tai elintarvikkeita tiettyjä työmaariä vastaan. Jos kansalaistyö olisi perusoikeus, ketään ei saisi jättää nälkään ilman, että sitä muutkin näkisivät.

Tämä olisikin kaikkein paras tapa. Keittiöissä valmistettaisiin jokaiselle päivän ateria, joten jäisi ne turhat joka asunnossa tapahtuvat sähkön tuhlaukset pois.
        En ymmärrä miksi jokaisen pitää ostaa joku lihaköntti ja juurespussi ja sitten ne valmistaa mitä ihmeellisimmillä tavoilla ja jokainen omassa kopperossaan.
        Ja omakotitalo on myöskin koppero ettei tarvi alkaa kerrostaloja morkkaamaan.
        Yhteiskeittiöt koko maahan, työvelvollisuus kaikille.

• Anonyymi

Enpä ole koskaan viitsinyt ranskanperunoita itse tehdä kun en niitä ole kotona syönyt ollenkaan, ainoastaan ravintolassa joskus, nykyään en sielläkään. Perunaa kyllä syön, mutta muunlaisessa muodossa ja ilman rasvaa.

• Anonyymi

Ravintolassa otan yleensä bataattiranskalaiset, koska kotona ei viitsi bataatin kanssa taistella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ravintolassa otan yleensä bataattiranskalaiset, koska kotona ei viitsi bataatin kanssa taistella.

Bataatti ja jamssi eivät kasva kovin helpolla Suomessa. Siksi on tärkeää, että kun tekee valinnat niin tukee vain ekologisesti tuotettuja tuotteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bataatti ja jamssi eivät kasva kovin helpolla Suomessa. Siksi on tärkeää, että kun tekee valinnat niin tukee vain ekologisesti tuotettuja tuotteita.

Bataattia voi kasvattaa Suomessa varsin helposti, olen kasvattanut bataattia kasvimaalla.
        Bataatin kasvatuksessa on vain omat niksit, koska istukkaat pitää kasvattaa hyvissä ajoin keväällä. Muutamasta bataatista saa kasvatettua istukkaat, idätys aloitetaan helmikuun lopulla ja istukkaat saadaan juurtumaan toukokuussa. Istukkaat istutetaan kesäkuun alussa avomaalle. Siinä se!

• Anonyymi

Kun käy kaupassa ja katsoo hyvän kiinteän perunan kilohintaa, niin edullisempaa on ostaa se kilon ranskanperuna pussi suoraan pakasteesta.

• Anonyymi

Jos 5kg perunaa maksaa 0,99€, niin onko muka kallista?

• Anonyymi

Aloitukseen sen verran että mikä helvetin vaikeus tehdä jotain lohkoperunoita.Tuntuu siltä ettei aloittajalla ei ole oikeen riittävä annos neuroleptiä.

• Perunat tehtiin tosiaan itse..jopa joskus kasvatettiinkin itse sen nykyhinnoilla käyden (ehkä)kannattamattomaksi.
      Se on hyvä että ennen tosiaan tehtiin lohkoperunoja, liuskeperunoja, ranskanperunoita, ja kuutioita ja joskus ne kokonaisina käärittiin folioon joka laitettiin uuniin ja syötiin sitten sieltä kuoresta minkä kulloisenkin lisukkeen ja varallisuuden kera.

Niin ja jopa oikein liuskepotuista tehtiin sipsejäkin ihan kokeilumielessä.

• Anonyymi

Edullista ruokaa saa helposti.

• Anonyymi

Minä valmistan itse lohko- ja ranskalaiset perunat, kasvatan itse ensin perunoita. Kiinteä Nicola perunalajike soveltuu hyvin näiden valmistukseen.

Peruna on ollut nyt halpaa kaupoissakin, 5kg on maksanut 0,99€, joten ei ole kallista!

• Anonyymi

Jahas minkä eron saat kotona lohkoperunoilla ja ranskanperunoille hmm ehkäpä veistelet muotoonsa.

• Anonyymi

Kaupat on aika uusi keksintö. Ennen ihmiset asuivat maaseudulla ja viljelivät valtaostan ruoastaan itse.

• Anonyymi

Ei ne kaupat niin kovin uusi keksintö ole kun historiatietoja lukee. Kauppaa on käyty jo vuosisatoja sitten .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ne kaupat niin kovin uusi keksintö ole kun historiatietoja lukee. Kauppaa on käyty jo vuosisatoja sitten .

Torikauppaa lähinnä. Näitä valintamyymälöitä ei ole ollut niinkään pitkään.

• Anonyymi

Itse ainakin ostan ranskanperunat 1kg pussi ja toisinaan lohkoperunoita,-öljyä sekaan,suolaa,grillimaustetta.Rakettitiedettä jollekki laittaa perunaa uuniin.

• Anonyymi

Mummon poimutetut ranet ovat klassista nakkikioskilaatua.

• Anonyymi

Eipä ole vaikeaa tehdä itse ranskanperunat, 5kg pussi perunaa maksoi 0,99€, ne kuorii ja suikaloi helposti ja kypsentää uunissa. Onko muka vaikeaa?

Minulla tosin yksinkertainen kone ranskanperunoiden suikaloimiseen, ostin joskus 30 vuotta sitten Virosta muutamalla markalla.

• Anonyymi

Mikä ihmeen ero mukamas lohkoperunoihin niin mikä ihmeen järki alkaa suikaloimaan.

• Anonyymi00028

Lohkoperunat sekä porkkanalohkot syntyy vallan helposti itse, mutta ne
        maukkaat bataattiranskalaiset ostan valmiina ja kippaan uunipellille.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Lohkoperunat sekä porkkanalohkot syntyy vallan helposti itse, mutta ne
        maukkaat bataattiranskalaiset ostan valmiina ja kippaan uunipellille.

Ei maksa paljon xtran bataattiranskikset ja yllättävän hyviä halpistuotteeksi.

• Anonyymi00030

Lohkoperunoita joskus teen itse niin eipä xtra ranskanperunat mitään kalliita ole,täytyykin vapuks ostaa.

• Anonyymi00031

onko jollain ollut rahaa kuin satoja euroja käyttää, aika äveriästäjs on ennen kuin täytttää 203e vujotiasr

• Anonyymi00033

Apina

• Anonyymi00034

Halvemmaks tulee,ku ostaa kaupasta ranskanperunat,lohkoperunoita en ole koskaan ostanut!

• no älä..ja kun on huutomerkki niin elä huuda ja miksi nostit tämän aloitukse parin vuoden takaa? se on ehkä suurin ihmetykseni aihe.

• Anonyymi00035
        P.ervokki kirjoitti:

no älä..ja kun on huutomerkki niin elä huuda ja miksi nostit tämän aloitukse parin vuoden takaa? se on ehkä suurin ihmetykseni aihe.

Sehän on osaamattomille oikein hyvä esimerkki.

• jos veitset ja niiden käsittely on kunnossa kipua ei pitäisi tulla..itselläkin paljon pottuja tällä hetkellä..tv-kokki sanoi että veitsen pitää mennä eteenpäin kun noilla potuilla on sitä tärkkelystä sen verran että hommat voivat jumittua..myyöskin kannattaa laittaa kylmään veteen tärkkelysrten poistamiseen..jotkut uskovat esipasityoon höyryrryttämiseen een öljyynlaittoa.. näin siinä belgianranskanpotuista..uunipotut..lohkoperunat..niitä oon käyttäny kuorineen aika kovassakin lämmösssä..huono puoli ettei uuni tunnu posottavan täydellä teholla.. luulisn potuissa oelvan kosteutta että rapeutuvbat mutta kyllä tuota öljykikkaakin on kopitettu.. s-marketissa on potut mielestäni halpoja ja voi valita peru tai sitte jauhoisa versioita.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      65
      2242
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      218
      2119
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      117
      1428
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1190
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      16
      1183
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      104
      1051
    7. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      949
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      84
      930
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      899
    10. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      875
    Aihe