Miksi maksukatto on sama oli sitten vähävarainen tai rikas? Esim. takuueläkkeen varassa olevalle tuo yli 700 e/vuosi on todella kohtuuton määrä maksettavaksi itse, kun taas rikkaat eivät tuota maksukattoa edes tarvitsisi. Asiakasmaksujen korotuksia oikeudenmukaisempaa olisi tehdä maksukatosta progressiivinen, niin että kaikista pienituloisemmille se olisi hyvin pieni tai kokonaan ilmainen ja siitä tulojen kasvaessa maksukaton määrä kasvaisi niin, että rikkaimmilta se otettaisiin kokonaan pois. Myös pääomatulot ja varallisuus tulisi tässä huomioida, ei pelkästään ansiotulot. Itse asiakasmaksutkin voisi porrastaa tulojen mukaan, niin että vähävaraisille palvelut olisi täysin ilmaiset, rikkaille kalliimmat.
Miksei terveydenhuollon maksukatto ole progressiivinen?
7
112
Vastaukset
- Anonyymi
Täällä jo "rikkaat" (joita juuri ei edes ole) ja keskituloiset maksavat helvetilliset verot ja toisille maksetaan asumisesta ja kuluista lähtien aivan kaikki, hyvä ettei kanneta ruokaa sohvalle ja peitellä nukkumaan. Nämä hyvätuloiset maksavat kaiken itse, päivähoitomaksuista kalleimman kautta, ansiosidonnaisessa on jyrkkä leikkuri (mutta työttömyysvakuutusmaksut yms kyllä kelpaavat täysimääräisesti). Sitten pitäisi vielä leikata eläkkeitä (mutta ei toki eläkemaksuja), lapsilisiä ja vieläpä siitä terveydenhuollosta, joka jo moneen kertaan maksetaan hyvätuloisten verorahoista. Eikö yhtään edes hävetä ruinata lisää? Hanki omat rahasi ja maksa elämäsi ITSE!
- Anonyymi
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Kelahan saa kaikki tiedot helposti niin miksei tämmöinen systeemi onnistuisi toteuttaa.
- Anonyymi
Verotus, jolla terveydenhuoltoa rahoitetaan, on jo progressiivinen.
- Anonyymi
Kaikkien hoitaminen maksaa yhtä paljon, olitpa köyhä tai rikas.
On ihan kohtuullista, että itse kustannetaan ainakin osa hoitokuluista.
Verojen lisäksi rikkaat jo mksavat lääkärikäynnistä enemmän, sillä
he käyvät yksityisellä. Kunnallinen terveydenhoito ei pysty kuitenkaan
hoitamaan kaikkia potilaita vaan siellä on tolkuttomat jonot.- Anonyymi
Rikkailla ja keskiluokkaisillakin alkaa olla jo omat yksityiset sairasvakuutukset joilla sairaanhoito maksetaan, joissakin tapauksissa se myös kattaa suurimman osan lääkemaksuista.
- Anonyymi
Ei tuo ajatus jos köyhä niin ei tarvis mitään maksaa kun muutkin maksaa.Köyhät justiin ei hoida kuntoaan ja rutisee kun kunto pettää.Fysikaalisista hoidoista lähtien.
- Anonyymi
Mikä olisi se köyhyyden mittari? Olisiko se bruttoansio, vai mikä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747394Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583153- 342400
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj52008Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto271968- 201918
- 131877
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151633- 181579
- 521578