Yllättävän vähän on tullut kommentteja säästämistä koskien. Eli onko niin, että kenelläkään ei ole säästöjä, eikä osaa edes kuvitella tällaista elämää.
Tietenkin sossu vaatii ,että eletään kädestä suuhun tyyliin. mutta voihan sitä säästää vaikka lipaston laatikkoon. Onko kenellekkään tullut mieleen, että pienilläkin summilla pääsee yllätävän hyviin lopputuloksiin.
Mb_76
Säästäminen
75
1073
Vastaukset
- Anonyymi
50€ kuukaudessa tekee 600€ vuoden loppun. Joten juhlavan joulun voi pitää ja vielä jää pieni summa tulevaisuutta ajatellen. Tämä onnistuu melkein kaikilta.
- Anonyymi
Esim myy pildee kk 50-100 ja säästää sen.
- Anonyymi
Puhut täyttä asiaa. Säästäminen pitäisi olla käyttäytymismalli.
- Anonyymi
En ole koskaan säästänyt. Velat oli pakko maksaa eikä se ole säästämistä.
Opintolainat ja talovelat. Molemmat etuajassa.
Puutevuodet opettivat siihen, että kun alkoi hiema jäämään pelivaraa niin sen voi jättää kuluttamatta.
Sossusta minulle ei ole kokemusta ja KELAsta vin se kerta kun hain sieltä dokumentin Espanjan työnhakua varten. - Anonyymi
Mulla on lukuisia tonneja kirjekuoressa kelalta jemmassa mutta en varsinaisesti ole pyrkinyt säästämään tarkoituksella. Välillä rahaa kuluu reilustikin sitten joskus ei juuri ollenkaan. Ruokaan ei montaa kymppiä mene/kk koska ruokajonot. Ei varsinaisesti niissä tarvitsisi käydä mutta eipä pitkäaikaistyöttömällä ole kalenterissa juurikaan muuta kuin tyhjää niin onpahan syy kävelylenkille.
- Anonyymi
Olen pienituloinen. olen itse tehvyt itselleni sellaisen elämän, että eläkkeeni riittää.
Hätävarana minulla on pakissa jokunen satanen ja visassa just nyt yli 1 500€ hätävaraa eli n. kuukauden eläke.
Eikö tämä ole lähes sääntö ainakin meille vanhemmille ihmisille? - Anonyymi
Olen säästänyt vuosia. Aattelin nyt jouluna ostella jotain mutta aionkin säästää. Ostan veneeseen kaikuluotaimen ensi kevääksi, se maksaa jotain 600 euroa.
- Anonyymi
Mä nostan aina tietyn summan tililtä ja säästän sen sukan varteen/lipaston laatikkoon tai miten sen nyt sanookin.
Eipä ne sossusta tule kotietsintää tekemään.
Ja silloin tietysti, kun olen töissä, säästän isompia summia.
Pätkätyöläisenä tulot tietysti on mitä on, mutta kuitenkin saa jotain säästöön.
Tulla ollessa muutaman kympin kuukaudessa, työsuhteen aikana jonkun satasen jopa. - Anonyymi
- edullinen ruoka, raaka-aineita, itse tehden. se säästää.
- sitten halpa asunto.
- vanhat vaatteet.
- ei turhaa ostelua.
- kahvitkin keitän 3 kertaa samoista jauhoista. siihenkin tottuu !
- Niin näin kun köyhäilee, niin jää jotain kulutusrahaa.. esim. harrasteisiin.- Anonyymi
" harrasteisiin."
Juu, kaljan juontiin ja tupakointiin.
Olutapinamies, perähikiä. Savo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" harrasteisiin."
Olutapinamies, perähikiä. Savovoi voi, --- kun maailmassa on niin paljon harrasteita..
ja mainitsemasi kalja tupakka, nehän on säälittävää turhakulutusta vain.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voi voi, --- kun maailmassa on niin paljon harrasteita..
ja mainitsemasi kalja tupakka, nehän on säälittävää turhakulutusta vain....Juoppohan sinä olet itsekin. Vai väitätkö muka selvinpäin suoltavasi tekstiä orposta, ammateistasi psykologina&opettajana, laiturin maalaamisesta, mittavasta omaisuudestasi ym....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voi voi, --- kun maailmassa on niin paljon harrasteita..
ja mainitsemasi kalja tupakka, nehän on säälittävää turhakulutusta vain....Jännä luulo, että kaikkien rahat menis tupakkaan ja kaljaan. Eihän niitä ole varaa ostaa, kuin heillä, joilla sitä rahaa on. Vielä kun kallistuu, niin loppuu nekin tupakka- ja alkoverorahat ja sitten lyödään kaikille vähän lisää veroa, niin valtio saa triplasti enemmän verorahoja hassttavaksi. Saadaan kaikki maksaa lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" harrasteisiin."
Olutapinamies, perähikiä. Savotaitaa käydä kateeksi !"! - heh hee....
- Anonyymi
Ennen säästäminen oli hyve. Nykyään kehotetaan kuluttamaan. Aina ne horisee vain ostovoimasta ja matalista koroista. Itse en ole koskaan ymmärtänyt turhanpäistä kuluttamista. Kun ihmisen perustarpeet on tyydytetty niin se riittää.
- Anonyymi
Ei toimeentulotuesta mitään säästöön pidä jäädä tai se on liian iso.Toimeentulotuki näköjään liian iso kun monella varaa ostaa kaljaa ja käryttää.Menkää persaukiset töihin ja alkakaa säästään.
- Anonyymi
Kaljaa voi tilata ulkomailta 90% hakvemmalla. Kuka hullu ny täältä, verotuksen kultamaasta, mitään ostaa?
- Anonyymi
Minulla on pieni eläke, vain hieman yli 1000€ kuukaudessa, joten pidän n. 6000€ puskurirahastoa, joista voin ottaa tarvittaessa yllättäviin menoihin. Ei tuo mikään suuri puskurirahasto ole, mutta se riittää ja täydennän sen sitten pikkuhiljaa, jos joudun turvautumaan siihen.
Elämiseen ei niin mahdottomasti mene rahaa, ruoka on edullista tarjouksista ostettuna, kalastan jonkin verran, että on vaihtelua ruokavalioon. Asumiseen ei kovin paljoa mene. Vaatteita ei enää tarvitse paljoa ostella, lähinnä alusvaatteita. Eilen sain uuden talvitakin ilmaiseksi, kun yhden tarjouksen mukana tuli se takki. En sitä nyt välttämättä tarvitse, kun viime talvena ilmaiseksi saatu talvitakki on vielä ihan hyvä.
Olen kerännyt pantillisia pulloja ja tölkkejä, palautan niitä nyt vielä ennen joulua, saan hyvin niillä panteilla ostettua jouluruokaa, loput pistän säästöön niistä rahoista. Ja nehän on verotettavaa tuloa, pitää ne verotkin muistaa.
Ei säästävältä rahat lopu!- Anonyymi
Minä en varsinaisesti säästä enää. Pientä ylläpitoa on, että 10 000€ pysyy tiilillä. Kaiken ylimääräisen voi laittaa kulutukseen. Tulot elämiseen nousee ihan hienosti. Eli säästöt tarvitee enää ylläpitoa.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en varsinaisesti säästä enää. Pientä ylläpitoa on, että 10 000€ pysyy tiilillä. Kaiken ylimääräisen voi laittaa kulutukseen. Tulot elämiseen nousee ihan hienosti. Eli säästöt tarvitee enää ylläpitoa.
Mb_761976 mallin mb on jo vanhaa romukamaa, osta uusi, niin ei ole rahahuolia !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1976 mallin mb on jo vanhaa romukamaa, osta uusi, niin ei ole rahahuolia !
76 megabittiä on 9,5 megatavua. Ei kovinkaan paljon nykypäivänä.
- Anonyymi
Pitää olla jonkun kk rahat lipastossa , ei kannata niin sokea olla etteikö rahanmaksu yms. toiminnat voisi katketa , silloin on väkeä sitten heti liikkeellä niin että rumaa jälkeä syntyy .
- Anonyymi
Jaa perseaukisilla rahaa.
- Anonyymi
Ei kannata säästää vaan sijoittaa.
- Anonyymi
Harkitsevaisella on käyttötilin lisäksi se säästötili sekä jemmarahaa kotona.
Rahoja on hyvä siirrellä paikasta toiseen aina käyttötarkoituksen mukaan. - Anonyymi
Samaa mieltä.
- Anonyymi
Mitkä ne tulot on ja menot huomioikaan että kirjoitatte köyhyyspalstalle elikä kaikki persaukisia.Jotain pätemistä tuo on kun kirjoittaa mulla on säästöjä niin haetko toimeentulotukea.
- Anonyymi
Kun elämme tällaisessa onnellisten ihmisten maassa. pakko on jotenkin pärjätä. eri
- Anonyymi
Euron kolikko taskussa lämmittää mieltä synkkänä päivänäkin yhtä mukavasti kuin sonnat jotka lötisevät housuun ja kusi sukkaan, tietysti savossa.
- Anonyymi
Jos toimeentulotukea hakee niin ihan turha kirjoitella säästämisestä kun eihän siitä pidä jäädä mitään ylitse. Toki sillaiten vaikka ei hae toimeentulotukea niin laittaa sivuun,itse en hae toimeentulotukea ja rajamaisemissa tulojen suhteen että köyhä heh.
- Anonyymi
Tämä on totta, että toimeentulotuki ei tarjoa säästämismahdollisuuksia. Jotain pientä kyllä pystyy säästämään esim 50€ kk. Tälläkin summalla pystyy kustantamaan hyvän joulun ja juhannuksenkin.
Itse en ole toimeentulotuki asiakas, mikä hyvä juttu. Rahat on itse tienattuja, ja pikkuisen paremmin tienaan kuin toimeentulotuki asiakas.. Ei kuitenkaan mitenkään merkittävästi. Pienellä aktiviteetilla pääsee yllättävän hyviin lopputuloksiin.
Mb_76
- Anonyymi
Joillakin raha valuu sormien välistä. Aina on turhaa kulunkia ja sitten rahat loppu.
Vähästäkin pystyy kerryttämään pienen pääoman, jolloin koskaan ei tarvitse miettiä mihin rahat riittää. Rahaa on käytössä saman verran mutta elämä on paljon vähemmän stressaavaa.- Anonyymi
Minä tienaan kuukaudessa vähemmän kuin toimeentulotuki asiakas. Kuukauden menot on 480€, jossa ylläpito. Rahat ovat riittäneet loistavasti. En kuitenkaan halua säästää enempää. Jotkuthan pystyy pärjäämään paljon vähemmälläkin. Tietty vapaus tässä tulee, kun ei tarvitse miettiä tulevia menoja. Rahallisia murheita ei ole, kiitos säästöjen.
Mb_76
- Anonyymi
Se on kylläkin että paljon rennompi olo kun tietää että rahaa on sivussa jos tiukka paikka tulee.Ei mikään hyvä juttu jos persaukinen koko ajan.Itsellä sellaiset tulot ettei tarvi hakea toimeentulotukea.Eipä paljon kiinnostas esitellä jotain tiliotteita.
- Anonyymi
Säästää tai ei. Minä olin tässä vähän aikaa sitten suurtuhlari. Sisustus oli mielihalu. Pystyin tekemään sen verran töitä, että omiani tuhlasin. Ei mikään huono ajatus. Siistiä ja laadukasta on nyt kotona. Nyt kelkka on kääntynyt 180 astetta ja pesämunan kerryttäminen on ykkösjuttu. Vuodet vierii ennätysnopeasti ja 7 vuotta on nyt takana säästölinjalla.
Ei tämä tyhmää ole. 1500€ per vuosi pystyn nostamaan s-tilitä ja siti potti kasvaa. Elämän laatu on parantunut huimasti.
Mb_76- Anonyymi
Pikkuhiluhan tuo 1500 on toki parempi kuin ei mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikkuhiluhan tuo 1500 on toki parempi kuin ei mitään.
Kyllä se 1500€ mukavasti tasapainottaa taloutta. Ei tule tunnetta, että puutteessa eletään. Pieniä nämä summat tosiaan on, mutta kuitenkin sopivia. Pitkäjänteistä työtä vaatii isommat potit. Vuosien työtä ja siksi niistä ei hevin luovu.
Mb_76
- Anonyymi
Kyllä säästöjä on, mutta niiden kertyminen loppui huhtikuuhun, jolloin hallitus poisti suojaosan työmarkkinatuesta. Sen jälkeen ei ole kannattanut käydä silpputöissä, kun palkasta ei jää puoliakaan käteen.
Vuodenvaihteen jälkeen ei tule enää asumistukeakaan omistusasuntoon. Sitten täytyy vähitellen kuluttaa säästöjä pois ja toivoa hallituksen kaatumista mahdollisimman pian. Tasan varmasti äänestän kevään kunta- ja aluevaaleissa.
Pitkäaikatyötön - Anonyymi
Varmasti on säästöjä ja muutakin asiaa, mutta kun yksi terrorisoi kaikkien keskusteluja, niin ei ole kiva kirjoitella, kun heti haukutaan ja mollataan. Hyvät keskustelut loppuu siihen.
- Anonyymi
Tuo on kieltämättä ikävää. Toisaalta on hyvä ymmärtää, että joillakin ei ole elämässään oikein mitään muuta tekemistä kuin pilata toisten tekemisiä. Säälittää tuo toiminta, kun eihän sellainen tyyppi ole muutenkaan muiden suosikki. Kärsii varmaankin yksinäisyydestä ja muista psykopatian seurauksista.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Kartanon rouvattarella ei ole varsinaisesti säästöjä vaan pikemminkin varallisuutta. Hän ei ole retostellut summilla(kaiketi miljoonia) mutta jotain on kertonut. Taskurahaa nostaa tonnin/vk, 2 autoa on. Bemari arkiajoon kuten ruokajonossa&kirppisreissuihin(josta nettoaa tonnin/kk) ja mersu viikonlopuiksi. 25 huoneen kartano kerrospalvelijoilla. Ja flyygelillä. Ja kesämökki laiturilla.
- Anonyymi
Kun on rahaa, niin pystyy pongaamaan kaikki tarjoustuotteet. Nämä tulee yleensä ihan puskista, joten pitää toimia ripeästi. Mitään ei tarvitse ostaa täyteen hintaan. Näitä tarjouksia tupsahtelee aina silloin tällöin. Silloin on hyvä olla valuuttaa.
Itse löysin Helkaman polkupyörän, joka maksoi 430€, eli 30% oli alennusta. Muurikan kesäkeittiön löysin myös tarjouksesta. Nämä tilanteet tulee ihan puskista, jolloin on hyvä olla limiittiä tilillä tai käteistä.
Mistään ei tarvitse maksaa täyttä hintaa, kun näitä tarjouksia tupsahtelee silloin tällöin.
Mb_76- Anonyymi
Ihan turhia tuollaisia on ostaa.
- Anonyymi
Pitää kyllä paikkansa, että säästöillä saa kykyä nopeaan reagointiin. Itsekin ostin satasen talvilenkkarit kuudellakympillä muutama viikko sitten, kun huomasin mustan perjantain tarjouksen.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Olen säästänyt jo pitkään 5 % nettoansioista, mutta se kertyvä summa on
kärsinyt selkeästi inflaatiosta, joten on viisasta siirtyä siihen pankkihenkilöiden
suosittamaan 10 %:n säästöosuuteen, mikä kerryttää rahaa ihan toisella tavalla.
Siitä potista vai vähävarainenkin lohkaista siivun silloin kun tarve vaatii, eli
vaikka kesälomakuluihin tai jouluostoksiin. Voi mysö rahoittaa vaikka matkan
tai ostaa autoon uuden rengassarjan ilman että se heiluttaa muuta kuukauden
menoihin tarkoitettua budjettia. Rahataloutta kannattaa hallita tiukalla kädella.- Anonyymi
Säätäminen ei tarkoita sitä, että orjallisesti vain säästetään. Muutaman kerran vuoteen voi nostaa varoja omaan käyttöön. Itse nostin 500€ joulun kuluihin. Seuraava nosto on 1000€ keväällä, kun pitää ostaa uusi keittiön pöytä. Nämä nostot kuuluu asiaan ja nostaa säästämisen mielekkyyttä.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säätäminen ei tarkoita sitä, että orjallisesti vain säästetään. Muutaman kerran vuoteen voi nostaa varoja omaan käyttöön. Itse nostin 500€ joulun kuluihin. Seuraava nosto on 1000€ keväällä, kun pitää ostaa uusi keittiön pöytä. Nämä nostot kuuluu asiaan ja nostaa säästämisen mielekkyyttä.
Mb_76Ai "voi"?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai "voi"?
helposti VOI , kun säästelee säntillisesti, niin voi hankkia vaikka asennuksineen
hellan tai astiksen, joiden edulliset perusmallit ovat töineen 500-600 €.
Turhaa on ostaa ökymalleja, kun on osoittautunut, että ei ne kestä sen kauempaa.
- Anonyymi
Jonkin verran ois hyvä olla sivussa jos tulee tarve uusia pesukone,telkkari,läppäri.
- Anonyymi
Sitä voi säästää paljon muutakin kuin rahaa
- Anonyymi
Vasemmistossa se tarkoittaa vain säästä puhumista.
- Anonyymi
Aion säästää tänä vuonna 150 euroa joka kuukausi kunnes tarvin rahaa johonkin. Joulukuussa minulla pitää olla noin 800 euroa säästössä ja aion säästää ne rahat työttömyysrahasta. Voi tulla jotain että pitää ostaa jotain tärkeää mutta sanoisin että 800 euroa joulukuussa jos on säästössä ni se olisi hyvin.
- Anonyymi
Ihan järkeviä suunnitelmia ja säästöjä voi myös syödä. Itse nostan omaan käyttöön 1500€/vuosi. Tämä on sellaista säästöjen ylläpitoa, että noin 10 000€ pysyy säästötillä. En ole siis aktiivi säästäjä enää.
Tämä on ihan järkevää, että pienistäkin summista pystyy laittamaan sivuun.
Mb_76
- Anonyymi
Alkon oltua lakossa 70-luvun alussa, aloitin pontikan valmistuksen.
Alkuun painekattilalla. Sitten 10:n litran pöntöllä ja 800mm kolonnilla. Muutama vuosi myöhemmin keittoastia +10 litraa jossa 3kW:n säädettävä uppovastus.
Annoin rankin kirkastua joten keittäminen oli helppoa ja varsinkin toisen laskun 2kW:n tulos hyvää. Metyylit pois keulilta la loppupään sikunapitoinen seuraavaan kiertoon..
Samaan aikaan velmistin tuttavan mustaherukoista kotiviiniä 60 litran pullossa ja uuteolutta 20:n litran erissä.
Harrastus säilyi 18 vuotta. Muutto kerrostaloon lopetti säästöä tuoneen harrastuksen.
Tupakointi loppui lasten lääkärin painostuksesta.
Säästöä kaikki. Ei ollut mitään hinkua törsätä säästyneitä killinkejä pelkästään sen vuoksi, että niitä oli!- Anonyymi
Säästäminen on nostettava kunniaan eli entisaikojen tasolle.
Kun laittaa sen suositellut 10 % nettoansioista heti säästöön, niin hädän hetkellä
on sitten mistä ottaa. Joskus on tarvetta loppukuusta tai kesämoma-aikana,
mutta kun pitää lainahanatkin tiukalla, niin jemmarahan saldo kuitenkin pikkuhiljaa
kasvaa ja antaa lisää varmuutta talouden hallintaan.
Vaikka vuoden vaihtuessa tulee uusia menoeriä kuten asuntokulujen lisääntyminen,
niin kuitenkin pysyy kuukauden kulutus hanskassa ilman lipsahduksia.
Ajoneuvoverokin pitää taas maksaa vuodeksi eteenpäin, mutta siitäkin vielä selviää
hyvin vaikka joulu on jonkin verran kurittanut tiliä alaspäin. Jemmaraha on siunaus ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun laittaa sen suositellut 10 % nettoansioista heti säästöön, niin hädän hetkellä
mutta kun pitää lainahanatkin tiukalla, niin jemmarahan saldo kuitenkin pikkuhiljaa
Vaikka vuoden vaihtuessa tulee uusia menoeriä kuten asuntokulujen lisääntyminen,
Ajoneuvoverokin pitää taas maksaa vuodeksi eteenpäin, mutta siitäkin vielä selviää
hyvin vaikka joulu on jonkin verran kurittanut tiliä alaspäin. Jemmaraha on siunaus !Minulla meni 300€ joulun kuluihin. 500€ oli korvamerkittyä rahaa menoihin. Lasten joululahjoihin meni 200€ kahdelle aikuiselle lapselle käteisen muodossa. Hyvät ruuat sain syödä äitin joulupöydässä. Loistavaa ruokaa ja ilmaista.
200€ jäi nyt ylimääräistä kulutettavaksi. Nämä menee ihan elämiseen. Keväällä pitää nostaa seuraava 1000€ erä, että pystyy ostamaan uuden keittiön pöydän Iskulta.
Tämä on järkevää taloudenhoitoa. Jokaisella ihmisellä pitäisi olla säästötili. Ruokahalu kasvaa syödessä, mutta minulla ei ole enää säästämis tavoitteita. Pääasia on, että nämä nykyiset säästöt ei sula. Eli käytöön jää enemmän rahaa, mutta mihin minä sitä käytän? Sinkku ihminen.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hyvin vaikka joulu on jonkin verran kurittanut tiliä alaspäin. Jemmaraha on siunaus !Kotitarveteollisuudella halusin kuvata tilannetta, että rahaa jää kuluttamatta ilman säästämistä.
Noiden vuosien aikana ja niiden jälkeenkin periaate on pysynyt samana. En ole pannut mitään määräsummaa säästöön vaan ollut kulutukseni suhteen kriittinen.
Tarvitsenko tuota todella? Mikä olisi vaihtoehto?
Eräs poikkeus olisi saattanut olla järkevä.
Useiden vuosien tähtäyksellä esimerkiksi kuukausittainen pikkusumman sijoittaminen johonkin osakerahastoon olisi ollut järkevää.
Kun kurssit ovat alhaalla niin rahastos-osuuksia saa enemmän ja kurssien ollessa korkealla niin sama juttu toisin päin. Ei pikavoittoja mutta pitemmällä tähtäyksellä varmaa, kohtuullista tuottoa.
Talovelkojen jälkeenkään en ole säästänyt mitään jemmarahaa mutta sellaista on kertynyt
siihen tasoon, että esimerkiksi pienieläkeläinen vaimoni voisi halutessaan ensimmäisenä pankkipäivänä ottaa käyttöönsä noin 25:n vuoden nettoeläkkeensä verran rahaa.
Vaimoni on nyt 75 vuotinen joten jemmarahaa on kertynyt pitemmällä ajalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotitarveteollisuudella halusin kuvata tilannetta, että rahaa jää kuluttamatta ilman säästämistä.
Noiden vuosien aikana ja niiden jälkeenkin periaate on pysynyt samana. En ole pannut mitään määräsummaa säästöön vaan ollut kulutukseni suhteen kriittinen.
Tarvitsenko tuota todella? Mikä olisi vaihtoehto?
Eräs poikkeus olisi saattanut olla järkevä.
Useiden vuosien tähtäyksellä esimerkiksi kuukausittainen pikkusumman sijoittaminen johonkin osakerahastoon olisi ollut järkevää.
Kun kurssit ovat alhaalla niin rahastos-osuuksia saa enemmän ja kurssien ollessa korkealla niin sama juttu toisin päin. Ei pikavoittoja mutta pitemmällä tähtäyksellä varmaa, kohtuullista tuottoa.
Talovelkojen jälkeenkään en ole säästänyt mitään jemmarahaa mutta sellaista on kertynyt
siihen tasoon, että esimerkiksi pienieläkeläinen vaimoni voisi halutessaan ensimmäisenä pankkipäivänä ottaa käyttöönsä noin 25:n vuoden nettoeläkkeensä verran rahaa.
Vaimoni on nyt 75 vuotinen joten jemmarahaa on kertynyt pitemmällä ajalla.Kun ruuhka vuodet on ohi, niin säästöt kertyy ihan itsekseen. Itse olen jo kohta 50v ja hyvin menee sinkkuna. Avioero takana ja paremmin menee kuin avioliitossa. Saa olla itsekäs ja mielihaluja voi toteuttaa. Helppo elämä, kunhan ei mene toiselle kierrokselle naisten suhteen. Itselle jää sisustus rahaa, ja paljonhan sitä on hommattukin. Autorahatkin on jemmassa, mutta epäilen etten tuhlaa saastöjä autoon. Linja-autot kulkee 15min välein kaupunkiin ja muuallekin.
Mb_76
- Anonyymi
MEH! Kaikki menee mitä tulee ja sillee, en ole varautunut mihkään ja elän päivä kerrallaan.
- Anonyymi
Vanhemmiten sitä vaan kertyy pankkiin euroja, kun ei (osaa) kuluttaa, ja kaikkea on riittävästi.
Eläke, ja vuokratulot tekevät mojovan summan, ja lähemmäs viiskyt tonnii on kertynyt. Se vielä lapsillekin kelpaa joskus, mutta sanoivat ettei taloa huoli jättää, kun kaikilla on uudet talot, ja kolmekin taloa, ja osake jää joskus jaettavaksi kaupunkialueelta.
Kyllä jälkipolvi saa isot siivoukset sitten aikanaan, kun omaisuudet eivät rajoitu kiinteistöihin, vaan autoja, ja pari moottoripyörääkin löytyy.
Pitäis osata nuorena kuluttaa. Vanhana omaisuutta ja rahaa kertyy, kun jumittuu kotinurkkiin. - Anonyymi
Johtuisiko kommenttien vähyys siitä, että nykypäivänä kukaan ei enää tiedä säästämisestä yhtään mitään. Tämän ajan ihmiset vain kuluttavat. Joskus vuosia sitten kuulin nuoren äidin suusta: "tämä sukupolvi ei säästä".
- Anonyymi
Jää minulla joskus satanenpari laitettavaksi säästölippaaseen mutta en näe mieltä säästämisessä säästämisen vuoksi. Se raha on kuitenkin poissa kulutuksesta oman hyvinvoinnin eteen tai elämän pienistä iloista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jää minulla joskus satanenpari laitettavaksi säästölippaaseen mutta en näe mieltä säästämisessä säästämisen vuoksi. Se raha on kuitenkin poissa kulutuksesta oman hyvinvoinnin eteen tai elämän pienistä iloista.
Pahan päivän varalle on hyvä panna vähän sivuun. Turha kuluttaminen on - turhaa ja elämän pienet ilot voivat olla aivan ilmaisia.
- Anonyymi
Eräänlaista säästämistä on sekin, kun kerryttää puskuria yllättävien menojen varalle.
Kahden, kolmen kuukauden tilin suuruinen vararahastolla selviää pitkälle, näin olen huomannut omakotitalossa asuvana. - Anonyymi
Tuskin valmiiksi köyhä pystyy paljoakaan säästämään niistä pienistä roposista jotka jää jäljelle pakollisten menojen jälkeen kuukausittain.
Köyhän täytyy pitää kirjanpitoa menoista ja tuloista sekä karsia niin paljon kuin mahdollista turhista menoista.- Anonyymi
Köyhälle kaikki menot ovat turhia paitsi laituriin maalit viikoittain.
- Anonyymi
Säästöä on sekin ettei velkaannu, mielummin vähän plussan puolella.
- Anonyymi
Eikö sen pitäisi mennä niiin, että säästää sen, minkä voi. Pienistä puroista ne isotkin virrat alkaa.
- Anonyymi
aaaaaaaaa Juon gaiggi rahani tai deen giljuaaaaaaaaaa
- Anonyymi
Säästöt käteisenä kaappiin.
- Anonyymi
Jos tekee käteistöitä niin ei ne tilille tule.
- Anonyymi
Meillä avovaimon ksnssa saadaan kyllä säästöönkin rahaa, vaikka ollaan pienituloisia työssäkäyviä.
Pärjätään varmasn paremmin luin tuilla elävät, mutta esim omassa lähipiirissä on monia, jotka tienaavat yksinään suurinpiirtein samaa tasoa kuukaudessa kuin mitä me 2 yhdessä. Eivätkä ole mitään huippupalkalla eläviä korkeakoulutettuja kuitenkaan. Eli kertoo meidän tilanteesta aika jyvin..
Mutta silti, jää meillä säästöönkin rahaa.
Auttaa asiaa, kun me emme pahemmin hillu baareissa tm, vaikka olemmekin nuoria. Avokki on 22v ja mä 30. - Anonyymi
Sossu vaatii ......... Mitäs se minulle kuuluu mitä sossu vaatii.
Elän omaa elämääni ja rahoitan sen ihan itse, joten korkeintaan verottaja
vähän säännöstelee elämäni laatua kun kaapaisee pois neljänneksen rahasta.
Mutta sossun kanssa en suostu asioimaan, korkeintaan sylkäisen ovelle. - Anonyymi
Vain tyhmät eivät osaa varautua tuleviin talouden häiriöihin.
Viisas säästää pikkuhiljaa sitä jemmarahaa itselleen. - Anonyymi
Täällä nämä jutut osoittavat kuinka moraalittomia ihmiset. Säästetään pimeästi että saa valtiolta enemmän rahaa käyttöönsä, jo on härskiä. Hyvä vaan, että nyt laiskureita patistetaan hakemään kokoaikatöitä, ennen kun maksetaan sossurahoja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821399Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä681197Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2051192Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2141184Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121039Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103993Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65913Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍129894Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123788- 77765