Auto unelmia

Anonyymi-ap

Monellako teistä köyhistä on auto käytössä? Itse olen pähkäillyt autoilun kustannuksia ja nippa nappa voi olla järkevää auton hommaaminen. Laskeskelin että 80€/kk menee autoilun kuluihin ja bensat päälle.

Säästöjä on, joten voi unohtaa sen ostohinnan.

Minkälaisilla ajoneuvoilla te kuljette?

Mb_76

128

1463

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mulla on vanha auto pihassa. Mutta ei ole varaa trafi maksuhin.
      Niin en laillisesti sitä voi käyttää.

• Anonyymi

Mulla on aika uusi auto, vm 2019, uutena ostettu. Kertaakaan ei ole ollut rikkikään ja aina katsastuksesa menny läpi. Sitten on mökki ja iso omakotitalo.
      En oleköyhä vaan rahaa on liikaa, et on johonkin aina laitettava, onneks nyt saa jo pankissa oleville rahoille korkoakin, vähän aikaan ei saanu. Sijoituksille tuli taas osinkoa 25 000 e, se menee pilkottavaksi jatkamaan koronkasvua.

En iteidä mitä on olla köyhä, oon aina ollut rikas. Minulle köyhyys on sitä että jos tilillä ei ole paljon rahaa, niin sitten oon köyhä.

• Anonyymi

Suunsoittajia on ollut ennenkin.

• Anonyymi00088

Hienoa että tämäkin satusetä osasi etsiä tiensä köyhyys- palstalle.

• Anonyymi

Autoilu on jo luksustuote. Harvalla on varaa tähän. Onneksi julkinen liikenne toimii ja polkupyörällä pääsee myös, jos kaupunki alueella asuu.

Jos varat antavat myöden, niin ei muuta kuin autokaupoille!

• Anonyymi

Itse olen kerännyt retkeilykamoja. Grillit on ja teltat ja makuupussit. Auto vielä puuttuu, kun annoin ajoneuvoni nuorimmalle pojalleni. Pääsee näin ajamaan pillurallia kylille.

Rahat antaa myöden noin 6000€ auton oston. Sillä hinnalla saa tuorehkon noin 4v Toyotan.

Mb_76

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen kerännyt retkeilykamoja. Grillit on ja teltat ja makuupussit. Auto vielä puuttuu, kun annoin ajoneuvoni nuorimmalle pojalleni. Pääsee näin ajamaan pillurallia kylille.

Rahat antaa myöden noin 6000€ auton oston. Sillä hinnalla saa tuorehkon noin 4v Toyotan.

Mb_76

toyotalla ei saa pllua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

toyotalla ei saa pllua.

En ole pillua hakenut enää vuosiin, Nuorempana oli kovat halut naisten suhteen. Nykyään ei voi vähempää kiinnostaa. Kunhan saa sinkkuna elää, niin kaikki on hyvin. Naista en halua riesoikseni.

Toyotalla on varsin hyviä malleja ja luotettavia nämä on. Pieneen retkeilyyn, ja kauppareissuille ajattelin hommata tämän.

Jos lopetan oluen ryystämisen, niin käyttökustannukset on kasassa!

Mb_76

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mb_76

Varmaankin jonkun Aygon?

• Anonyymi00093
        Anonyymi kirjoitti:

toyotalla ei saa pllua.

Tollasia edes jaksa miettiä, auto kuin auto ja sillä pääsee kivasti paikasta toiseen.
        Tollasia mieti kuin kiimaiset teinipojat tai muuten luolamiehet.

• Anonyymi00104
        Anonyymi kirjoitti:

Mb_76

Tuon hintaluokan autoja on minullakin ollut, niillä reilut 100t km ajelee. Nykyisellä Skodalla 200t km ajettu hinta oli 7200 euroa.

• Anonyymi00108
        Anonyymi kirjoitti:

toyotalla ei saa pllua.

Kyllä saa ja kahdelta pimulta vielä. Ei joudu todistelemaan mitään.

• Anonyymi

Itselläni on 23v vanha Nissan Almera ja ihan hyvin on pelannut nämä 4 vuotta, kun olen sillä ajellut. On vielä siinä mielessä harvinainen yksilö, että on täysin ruosteeton. Edellinen omistaja on pitänyt sitä hyvin ja olen jatkanut siitä.
      Toki korjatakin on täytynyt välillä, mutta ei nyt mitään älyttömän kalliita remppoja kuitenkaan.
      Ajoneuvovero on 222€/v, vakuutus on reilu 500€/v täysillä bonuksilla sisältäen vähän muutakin kuin sen pakollisen vakuutuksen.
      Yllättävän bensapihi noin vanhaksi autoksi, maantiellä pääsee 5,7l/100km lukemiin eikä kaupungissakaan kulutus nouse kovin pahaksi. Seka-ajossa keskikulutus on ollut siinä 6,5l/100km, eli hieman alle valmistajan ilmoittaman. Talvella toki kulutus nousee.
      Ainoa huono puoli on, että osia alkaa vähän olla hankala löytää joiltain osin, jos mitä tarvitsee. Tai no, toki niitä vielä löytyy, mutta täytyy nähdä vähän vaivaakin.
      Eli kaikkea ei enää löydy edes Motonetista.
      Uudemman auton jos haluaa, niin Hyundai on ainakin perusvarma ja aika edullinen automerkki. Kia on myös hyvä, mutta on aika kallis huoltokuluiltaan.

• Anonyymi

Kaasukäyttöinen pikkuauto 1,0-litraisella turbokoneella. Ilman turboa näitä ei saanutkaan. On autoistani sekä vääntävin ja tehokkain että taloudellisin koskaan. Ympärivuotinen kulutus noin 3 kg/100 km, kun joka kuukausi on kymmenien kilometrien yhtäjaksoinen matka kahdesti.

Tällä hetkellä biokaasu on kalliimpaa kuin koskaan ennen (2,2 euroa/kg), mutta se on silti halvempaa kuin bensasta saatava energia. Kaasukäytöstä joutuu kyllä maksamaan veroa vajaat 300 e vuodessa (sis. perusveron), joten ihan pieneen käyttöön ei ole halvin.

Pitkäaikatyötön

• Anonyymi

Kyllästyin dieselin rangaistusveroihin ja hommasin bensa-auton eli
      eläkeläisen kukkaro riittää siihen 5000 - 6000 €:n autoon.
      Sillä nyt pärjäilee muutaman vuoden minkä jälkeen voi vaihtaa
      likimain saman hintaiseen kulkuneuvoon jos korttia riittää.

• Anonyymi

2019 Clio. Pieni kone, joten ei paljon kuluta ja halvat verot ja vakuutukset.

• Anonyymi

Hintatietoisen unelma-auto on Volkswagen Polo 1,2 vm. 2010. Siinä on viidennen sukupolven mallina pitempi akseliväli kuin edellisessä, mikä tekee siitä vakaan myös suurinta sallittua ajettaessa. Samoin moottorin ääni on kunnolla eristetty matkustamosta, ja penkit sopivat hyvin eurooppalaiselle vartalolle. Ajoasennosta saa aina kiitettävän, koska ohjauspyörässä on hyvä etäisyyssäätö. Ohjauskin toimii loogisesti ja auto kulkee itsekseen suoraan, joten tällä on mukava taittaa matkaa eli saa Golfin edut halvemmalla ja kapeammassa korissa.

Perusmallin kolmisylinterinen kone on pirteä ilman turboakin, se vastaa hyvin kaasuun, vaikka ajaisi taloudellisesti pienillä kierroksilla. Silloin kulutus on noin 5 l/100 km. Long life -öljyillä saa huoltovälin 30.000 km/2 vuotta, mikä oli minulle paljon ajavana oikein hyödyllinen ominaisuus.

14 tuuman teräsvanteilla korkeaprofiiliset 175/70:n renkaat tekevät jousituksesta mukavan, jos ajaa ns. mukavuuspaineilla. Normaalipaineilla taasen niiden kapeudella voi korostaa taloudellisuutta.

Valoilla näkee kunnolla, ja luksuksena on ajovalopesurit. Turvavyön yläkiinnikkeessä on korkeussäätö, joten vyökään ei hinkkaa kaulaa tai paina olkapäätä.

Olen siitä jo luopunut. Ajan 20-luvun autolla, ja seuraavan uuden auton pääoma on jo rahastossa sijoitettuna. En siis ole köyhä, mutta heitän vinkiksi nämä myönteiset kokemukseni käytettyä hakevalle.

• Anonyymi

Ja vielä varoituksena tuon Polon uudempaa facelift-mallia harkitsevalle: Sen perusmallissa on turboton 1,0-litrainen kone, joka on selvästi heikompi ja tuntuu laiskalta. On tosin sitten vielä taloudellisempi.

Penkit ovat istuinosaltaan pehmeämmät eli huonommat pitkässä ajossa. Valoilla ei näe kunnolla. Takapenkin selkänojan taustaa ei ole verhoiltu, eikä sitä voi jakaa 40:60, kuten vanhemmassa. Kaiken kaikkiaan säästömalli hyvässä ja pahassa.

Facelift-mallin tunnistaa helposti takaa: alakulmissa on heijastimet, ja rekisterikilven syvennys on leveä. Edessä on erilliset päiväajovalot alhaalla.

• Anonyymi

Kiitos vinkistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vinkistä.

Varmatoimisimpia "vanhoja" lienee 2000-2010 lukujen Citroen Xarat ja Skoda Octavia Combit

• Anonyymi00107
        Anonyymi kirjoitti:

Varmatoimisimpia "vanhoja" lienee 2000-2010 lukujen Citroen Xarat ja Skoda Octavia Combit

😂😂😂😂😂😂😂silkkaa romurautaa kaikki.

• Anonyymi

Unelma olisi pieni auto, mutta sen pitäisi myös olla sen verran korkea,
      että eläkeläinen jaksaa kammeta sinne ja myös pois.
      Ehkä esim. Kia Venga vastaa noita toiveita. Matalaa autoa en enää osta eikä
      ole mitään tarvetta hankkia nelivetoista tai 2wd cittaria.

• Anonyymi

Vielä sitä saa hankituksi n. 5000 € maksavan auton tai sitten pitää turvaytua
        siihen huutokauppasysteemiin, mistä saa pilkkahinnalla sellaisen auton,
        mitä ehkä joutuu vähän kunnostamaan ainakin katsastuskuntoon.

• Anonyymi

Jos voisi asua joukkoliikenteen varrella. Niin olisi oma kuski.

• Anonyymi

Uutena 2017 ( ? ) ostettu urpotupo Polo. Mittarissa nyt noin 33000km koska joudun viikoittain useita kertoja ajelemaan halvantuneen ja puhekyvyttömän vaimoni asioita
      Paljon kätevämpää kuin toistuva turvautuminen invataksiin.
      Auto on tarpeellinen käyttöesine.
      60-luvun puolivälissä, ollessani sveduissa Scanialla töissä, olisi mieleni tehnyt pari vuotta ajettua Amazonia mutta siihen olisi ollut tehtävä velkaa.
      Älyttömämpää lainarahan kohdetta en voi kuvitellakaan kuin auto!
      Ostin siis muutaman vuoden ikäisen kuplan joka sekin takavarikoitiin muutaman vuoden kuluttua Suomessa. Sain sakkoa 50mk.
      Sitten 80-luvun alussa, kun olisi ollut mahdollisuus velkaa tekemättä ostaa vaikka tehdasuusi, halvempi Porshe, niin se ei enää tuntunutkaan sen arvoiselta.
      Tuon jälkeen olen ostanut käteisellä keskiluokkaisen eurooppalaisen. Ajellut sillä, millä enemmän, millä vähemmän, myynyt suoraan yksityselle ja ostanut uuden, käteisellä. Käyttöajat ovat vaihdellet 7v - 14v joten vähän on ollut hankintoja.

• Anonyymi

Autolla kannattaakin ajaa mahdollisimman pitkään ja hylätä vasta sitten kun
        jossakin kalliissa osassa kuten kone tai vaihdelaatikko alkaa ilmetä vakavaa vikaa.
        Olen parilla autolla ajanut 13-14 vuotta jolloin niiden arvon alennukseksi on
        tullut vain alle tonni per vuosi, mikä on todella vähän . Kalliin auton ostajelle kun
        se arvon alennus on luokkaa 500 € kuukaudessa . Se ei käy eläkeläiselle .

• Anonyymi

Jos et juo, on vara pitää autoa tai moottoripyörää tai vaikka hevosta. Tingit ruokapöydästä jos tulee yllättäviä menoja etkä törsäile.

• Anonyymi

Jos asumiseen liittyvät kustannukset olisivat kohtuullisia olisi varaa vaikka juodakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos asumiseen liittyvät kustannukset olisivat kohtuullisia olisi varaa vaikka juodakin.

Kyllä se yhtiövastike on melkoisen alhainen eikä rasita taloutta paljoakaan.

• Anonyymi

Mulla on auto. Mutta ei enää varaa laillisesti sitä käyttää.
      Koska trafi maksut ja vakuutukset, katsastukset, polttoaine,
      huollot on liian kalliita.

• Anonyymi

Mutta jos ei käy huolloissa vaan korjauttaa vain ne välttämättömät kohteet ja ajelee ne marketin välit halvoilla kinukki renkailla. Kulut vaan härskisti minimiin.

• Anonyymi

Sama juttu, auto on, mutta noi tasa-vero maksut, trafi ja alv, jne, niin köyhällä ei ole varaa
        autoa käyttää.
        Ja jos ajelee ilman maksuja tulee erittäin kovat sakot !!
        Itse olen jumissa kunon varaa vain polkupyörää kesän aikana käyttää.. Talvella en pyöräile.

• Anonyymi

Asun kaupungissa missä kattava bussiverkosto,pääsen bussilla,ratikalla,junalla ni 84eur kuukausilippu mihin ihmeeseen omaa autoa tarvisin.Jos jonnekki kauemmas täytyy päästä niin jonkun auton kyydillä.Jos jossain korvessa asuis n sillon täytys olla kyllä auto tai tuttu ni hoitus kauppareissut.

• Anonyymi

Vihreät hakajavat nyt tiemaksuja maahan , eli ihmisten liikkuvuutta haluavat hankaloittaa , ei noilla ole kyllä kaikki inkkarit kanootissa , vähän kuin pyöräilynkin kanssa , edes pk-seudulla ei ole resursseja pitää pyöräteitä käyttökuntoisina talven yli . eikö nuo tosissaan muuta keinoa keksi varojen keruuseen kuin jatkuvasti autoilijat ovat tähtäimessä .

• Anonyymi

Mistä köyhillä mukamas rahoja on auton hankkimiseen saatika sen ylläpitämiseen.Sossuko noita autoja ostaa.

• Anonyymi

Olen takuueläkeläinen, eli tulot vain 985,30e/kk ja olen pystynyt hankkimaan auton, ja ylläpitäminenkin vielä on onnistunut, niin kyllä pienillä tuloilla on mahdollista autoa pitää. Aikoinaan myös toimeentulotuella ollessakin oli auton pito mahdollista ja sossu ei siihen ylimääräistä antanut.
        Sitä on vain elettävä tosi pienesti, että mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.

• Anonyymi

Hyviä autoja löytyy halpispalstoilta, esim. 70€ Fiat Punto, jossa oli ajoaikaa kuukausi, ei ole kovin kallis. Ja kuukaudessa sillä ajelee aika paljon marjareissuja ja tienaa kyllä hintansa jo ensimmäisenä päivänä.

Meillä kohtuu käytetty ja ajettu ranskalainen, joita saa ihan taskurahalla, on ilmastoinnit ja muut hienoudet. Perusvakuutus ei paljoa maksa. Kelpaa työmatkoihin hyvin ja saa hyvät kilometrikorvaukset. Köyhälle ei maksa autoilu mitään, kun kilometrikorvaukset tulee verottomana, jäädään vielä voitolle.

• Anonyymi

On ollut sähkölautaa, autoja ja nyt on sähköpyörä ja auto yhtäaikaa ja vain takuueläkeläisen tuloilla.

• Anonyymi

Pääasiallinen kulkuväline on ollut polkupyörä, kesät talvet, siihen turvautuen, mutta kun jo ikää on yli viidenkymmenen, niin nyt olen siirtynyt sähköpyörän käyttäjäksi, kun jostain syystä tavallisella pyörällä ajo ei suju kuin vettä vaan, niin sähköpyörällä ajo sujuu ilman ongelmia.
      No, on kyllä ilmennyt sellaisia ongelmia nivelissä, että on täytynyt hankkia ihan auto jo, kun ei ole aina taipunut nivelet pyörällä ajoonkaan, niin kun on ollut rahaa sen verran, että auton pystyin laittamaan, niin kyllä sen mieluimmin laittaa kuin alkaisi bussilla köröttelemään, mikä näin kaupunkialueella asustellessa on kyllä mahdollista, mutta siis paljon mukavampi on ajella omalla sähköpyörällä tai autolla nuo kauppa-asiat ja huviajelut mihin niitä tarvitsee.
      Autoilun kustannukset, kun on 5 vuotias kyseessä on vielä minusta halpaa, vain alle 60e kuukaudessa vakuutus ja vero, bensaa vähillä ajoilla n,30e/kk.
      Pienillä tonnin tuloilla tämä on mahdollista, mutta pahan päivän koittaessa luopuisin tietenkin autosta ja siirtyisin bussien asiakkaaksi.

• Anonyymi

Ällistyttävän pienet kulut on sinun autossasi. Itsellä on 300-400 kuussa kun on
        omien kulkemisten lisäksi myös lastenlapsien kuskauksia. Mutta onhan toki
        perheessä myös kaksi maksajaa, joten eihän siinä mitään ongelmaa synny.

• Anonyymi00071
        Anonyymi kirjoitti:

Ällistyttävää, miten viisikymppinen kokee olevansa jo kuin vanhus.

• Anonyymi00085
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Ällistyttävää, miten viisikymppinen kokee olevansa jo kuin vanhus.

No, toisilla ilmenee nivelissä ongelmia jo nelikymppisenäkin kuten itsellä huomasin portaiden kävelyssä jo silloin vastustusta ja nyt viisikymppisenä on ongelmat nivelissä lisääntyneet. Eikö teillä ole tietoa tälläisistä ihmiselämään kuuluvista ongelmista terveyden suhteen?
        Toisilla on ongelmia ja toisilla ei, mutta sukuviaksi voi sanoa minun niveliä, kun äidillänikin on niissä vikaa ilmennyt.

• Anonyymi00111
        Anonyymi kirjoitti:

No, viime vuonna tuli kilometrejä autolla n. 400 per kuukausi niin eipä ole mennyt rahaa kuin enintään 30e/kk bensaan.
        Ei ole ajo tarvetta enempään, että kauppa-autona tuota käytän ja pitempiä ajoja ei niin ole.

• Anonyymi00115
        Anonyymi00085 kirjoitti:

No, toisilla ilmenee nivelissä ongelmia jo nelikymppisenäkin kuten itsellä huomasin portaiden kävelyssä jo silloin vastustusta ja nyt viisikymppisenä on ongelmat nivelissä lisääntyneet. Eikö teillä ole tietoa tälläisistä ihmiselämään kuuluvista ongelmista terveyden suhteen?
        Toisilla on ongelmia ja toisilla ei, mutta sukuviaksi voi sanoa minun niveliä, kun äidillänikin on niissä vikaa ilmennyt.

Muutaman vuoden ajan romulonkkani haittasi autoon nousua ja poistumista.
        Vasen lonkkani leikattiin 81 vuotisena. Lonkka toimii moitteettomasti mutta romuprosessin aikana ehti aikanaan tähystetty oikea polveni pahoittamaan mielensä ja oikkuilee vaatien tukea.
        Sukuvika lienee liian hintelä nivelten rakenne. Nivelet närkästyivät vuosien mittaan kyykky- ja maastavetotreeneistä.
        Portaiden nousu ei ole mikään ongelma. Ostosreppu selässä nousen muutaman kerran viikossa ylin90 askelmaa asuntoomme mutta alas on mentävä hissillä. Romupolvi ei siedä alasmenoa rappujen kautta.
        Käytän autoa päivittäin. Vaimoni on halvaantunut ja puhekyvytön joten minulla riittää tekemistä ja menemistä.

• Anonyymi

Jahas että toimeentulotukiasiakkaat ostelevat autoja ja maksaa ylläpitokulut niin tämä on köyhyyspalsta eikä yhteiskunta.

• Anonyymi

Saakelin järkevää pitää autoa jos ei varaa ajella sillä sitten vielä jos hyvät bussiyhteydet.Sillon asia aivan eri jos asuu syrjäseudulla ja kauppaan matkaa esim, 17km.

• Anonyymi

Köyhyyteen voi lliittyä auto. Köyhäinautoissa kulut tulevat yleensä parkkisakoista. Ja siitä ilkivallasta, jota autot kohtaavat, kun ne joudutaan viemään metsän siimekseen suojaan parkkipirkoilta.
      Työköyhyydellä makkaroiden ja nakkien hankkimiseen voidaan vaatia auto. Jossa taas on se uhka, että parkkipirkko vaanii köyhäintyömaiden läheisyydessä.

• Anonyymi

Itse ajattelen kielteisesti nykyään auton hankinnasta. Sillä minulla on säästöjä, kun kaikki ei mene turhuuteen. Äiti on samanlainen, ei ole edes ajokorttia, mutta rahaa on yltäkylläisesti.

Myöskin linja-autoja menee vartin välein keskustaan ja pidemmällekkin. Kaupunkilaisen etuja! Pääsee kulkemaan 60€/kk kausikortilla.

Ajatukset auton suhteen voi vielä muuttua, mutta nyt mennään julkisella liikenteellä.

Mb_76

• Anonyymi

Miehisyyteen kuuluu autot. Naisella on helpompaa, kun mies-ystävät kuljettavat minne haluavat. Naisilla taas on omat rahanreikänsä, esim kauneudenhoito.

Siinä mielessä suosittelisin auton ostoa, kun talous antaa myöden. Ilmeisesti sinulla Mb_76 on säästöjä, mutta et halua luopua niistä? Tietenkin kun tarpeeksi tulee säästöjä, niin voit ostaa jonkun halpiaisauton?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miehisyyteen kuuluu autot. Naisella on helpompaa, kun mies-ystävät kuljettavat minne haluavat. Naisilla taas on omat rahanreikänsä, esim kauneudenhoito.

Siinä mielessä suosittelisin auton ostoa, kun talous antaa myöden. Ilmeisesti sinulla Mb_76 on säästöjä, mutta et halua luopua niistä? Tietenkin kun tarpeeksi tulee säästöjä, niin voit ostaa jonkun halpiaisauton?

Kun pääsen 20 000€ säästöihin käsiksi, niin ostan Toyota aygon. Näitä myydään 6000€ ihan hyviä. Nyt on 13 000€ säästötilillä ja olen nostanut väliajoin varoja omaan käyttöön. Aion nostaa myös jatkossa, kun se tuo elämänlaatua.

Mb_76

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun pääsen 20 000€ säästöihin käsiksi, niin ostan Toyota aygon. Näitä myydään 6000€ ihan hyviä. Nyt on 13 000€ säästötilillä ja olen nostanut väliajoin varoja omaan käyttöön. Aion nostaa myös jatkossa, kun se tuo elämänlaatua.

Mb_76

Et elä ainakaan toimeentulotuella. Niin ufo-jutuja kerrot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et elä ainakaan toimeentulotuella. Niin ufo-jutuja kerrot.

Eläkkeellä se tyyppi on ja tehnyt työuran ja hyvällä eläkkeellä. Nyt teidän riesana.

• Anonyymi00072
        Anonyymi kirjoitti:

En ikinä deittailisi autotonta miestä. Millä luulet hakevasi minut treffeille? Bussilla?

• Anonyymi00073
        Anonyymi00072 kirjoitti:

En ikinä deittailisi autotonta miestä. Millä luulet hakevasi minut treffeille? Bussilla?

Tämä on kyllä Stereotypia, että miehellä pitää olla auto ja lähipiirissä näin onkin, että miehillä on jonkinlainen kulkuneuvo. Niin nuukia nämä miehet kyllä on että ajaa muutaman tonnin ritsoilla. Rahat kyllä riittäisi uudempaankin autoon, mutta jokainen tyylillään.

Mb_76

• Anonyymi

Minulla on auto 9.5 vuotta vanha Kia. Menee siihen rahaa mutta on minulla säästöjä ja teen pimeitä töitä jotta saan rahaa lisää. En aja niin paljon kuin haluaisin koska bensa maksaa. Kuljen fillarilla paljon.

• Anonyymi

Niin, auto on kaksiteräinen miekka. Omasta kunnostaan on myös huolehdittava.

• Anonyymi

Minulla oli 70 ja 80 luvuilla useita autoja, yhtäaikaakin 3.
      -Työauto
      -kohellus auto
      ja Dodge Charger 69 cruisailuun+tytöille

Nyt 0 kpl.

kauppa on 100m päässä, onneksi.

• Anonyymi

eikö enää jöpötö ?

• Anonyymi

Auto pitää oikeasti olla kulloistenkin tarpeiden mukainen.
      Seuraavaksi luovun perheautosta ja ostan jonkin pienen, sillä
      90 %:a ajoista ovat pelkkää kaupunkiajoa 1-2 henkilön kuormalla.

• Anonyymi

Sain aikoinaan perinnön kun äiti kuoli ja ostin ihan uuden auton ford transit pakettiauton. Kyllä minä ajattelin sillä ajaa vielä 10 vuotta. Olen tehnyt sillä muuttokeikkoja ja tavaran kuljetusta sellaista pikkuhommaa.

• Anonyymi

Mullakin oli kakkosautona Toyota Hiace 2010 -luvuilla mutta sitten verot kasvoi muutamassa vuodessa kaksinkertaisiksi

• Anonyymi

Gäwellen gaadulle gäwellen wangilaaan aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

• Anonyymi

romaneilla on upeat autot joilla kiilaavat vanhus ja invapaikoille.

Menee ostoskärrytkin samalla autoon täytenä.
      Mistähän saisi ostaa romaniasuja? hameita ja saappaita..
      Kelasta?

• Anonyymi00054

Nyt on uudessa harkinnassa auton osto, kun alkaa osa-aika työt. Saan tienattua eläkkeen päälle vähän. Näin pysyy työkyky hyvänä. Toyota Aygoa saa noin 3000-5000€ hinnalla ihan hyviä. Työmatkoihin tämä auto on järkevä ja kauppareissuihin. Myöskin pieneen retkeilyyn. Minulla jatkuvia suunnitelmia, mitä varten tavoitesäästän. Rahat on jo säästötilillä ja jää vielä ihan hyvä potti s-tilille tulevien ostosten varalta.

Näin pysyy työkyky ja ei syrjäydy.

Mb_76

• Anonyymi00055

Osa-aikatyön tulot kustantaa tämän auton oston ja muutkin kulut. Eli se on plusmiinus nolla. Mutta sitten on auto ja elämän laatu paranee! Voi ajella sinne minne haluaa.

Kallista tämä autoilu kyllä on, kun polttoaineen hinta nousee nyt sodan takia. Kannattaa ehkä vielä katsoa, miten tilanne kehittyy. Voi tulla alennusta auton hintaan, kun ihmiset luopuu autoistaan. Silloin kun muut myy, niin kannattaa olla rahat valmiina ostoa varten. Voi tehdä hyvät alennuskaupat.

Mb_76

• Anonyymi00056
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Osa-aikatyön tulot kustantaa tämän auton oston ja muutkin kulut. Eli se on plusmiinus nolla. Mutta sitten on auto ja elämän laatu paranee! Voi ajella sinne minne haluaa.

Kallista tämä autoilu kyllä on, kun polttoaineen hinta nousee nyt sodan takia. Kannattaa ehkä vielä katsoa, miten tilanne kehittyy. Voi tulla alennusta auton hintaan, kun ihmiset luopuu autoistaan. Silloin kun muut myy, niin kannattaa olla rahat valmiina ostoa varten. Voi tehdä hyvät alennuskaupat.

Mb_76

Kannattaa tosiaan odottaa autojen alennusmyyntejä. -30-50% hinnalla voi tosiaan saada menopelin, kun kansa ryhtyy myymään autojaan. Silloin voi tehdä hyvät kaupat, jos on käteismies. Kipuraja alkaa olla lähellä, että alkaa autojen realisointiaalto.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Mb_76

Raharemontti ohjelmasta näkee mitä muut maksavat autoilusta ja se on vähintään 200€\kk bensoihin. Nämä on siis käyttökuluja ja sitten vielä auton osto ja ylläpitokulut. Ei ole köyhien hommaa tuo autoilu. Jollain töillä kannattaa kustantaa tämä luksustuote, muuten ei ole järkevää rahan käyttöä.

• Anonyymi00058
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Kannattaa tosiaan odottaa autojen alennusmyyntejä. -30-50% hinnalla voi tosiaan saada menopelin, kun kansa ryhtyy myymään autojaan. Silloin voi tehdä hyvät kaupat, jos on käteismies. Kipuraja alkaa olla lähellä, että alkaa autojen realisointiaalto.

Itse kanssa odotan ehkä tulevia alennusmyyntejä. Pitää tehdä hyvät alekaupat. Silti käyttökulut on kovat, kiitos bensan hinnan. Joutuu töihin, että saa kuitattua nämä. Aktivointina eläkelläisen arkeen tämä on kyllä hyvä. Tätähän ne viranomaisetkin hokee, että pitää olla aktiivinen. Se on se autoilun hinta ja edullista se ei ole.

Mb_76

• Anonyymi00059
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Itse kanssa odotan ehkä tulevia alennusmyyntejä. Pitää tehdä hyvät alekaupat. Silti käyttökulut on kovat, kiitos bensan hinnan. Joutuu töihin, että saa kuitattua nämä. Aktivointina eläkelläisen arkeen tämä on kyllä hyvä. Tätähän ne viranomaisetkin hokee, että pitää olla aktiivinen. Se on se autoilun hinta ja edullista se ei ole.

Mb_76

Kyllä ne rahat pitää ensin tienata, että autoilu on järkevää. Toimeentulotuella ei ole mitään mahdollisuuksia auton pitoon, tai pienellä eläkkeellä. Jos sosiaalitoimi ehdottelee osa-aika töitä, niin pitäähän siitä saada myös korvaus. Aktivointiin niillä on aina ollut halu ja eläkelläisetkään ei ole turvassa tältä. Voi vaatia esim. auton ostoa, että molempia miellyttävään malliin päästään. Joku konkreettinen hyöty?

Mb_76

• Anonyymi00060
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Kyllä ne rahat pitää ensin tienata, että autoilu on järkevää. Toimeentulotuella ei ole mitään mahdollisuuksia auton pitoon, tai pienellä eläkkeellä. Jos sosiaalitoimi ehdottelee osa-aika töitä, niin pitäähän siitä saada myös korvaus. Aktivointiin niillä on aina ollut halu ja eläkelläisetkään ei ole turvassa tältä. Voi vaatia esim. auton ostoa, että molempia miellyttävään malliin päästään. Joku konkreettinen hyöty?

Mb_76

Kannattaa tosiaan tehdä hyvät diilit sosiaaliviranomaisten kanssa. Eli auton osto ja käyttö vastaan osa-aikatöistä. Sitten kun sopparit on allekirjoitettu, niin autokaupoille. Käyttökuluihin ilmeisesti riittää tuo palkkatulo?

• Anonyymi00061
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Mb_76

Niin ne joutuu muutkin tekemään töitä, että pystyy kustantamaan elämänsä. Tuo on hyvä oivallus, että joutuu tienaamaan autoilun rahat. Minimitoimeentulolla ei tosiaankaan voi kustantaa autoiluja.

Ilmeisesti sinua kuitenkin kiinnostaa se, että lähdet tienaamaan niitä autoilun kuluja? Ehkä tämä on ainoa mahdollisuus, että pääset autoilijaksi. Eli töihin joudut tämän takia.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Niin ne joutuu muutkin tekemään töitä, että pystyy kustantamaan elämänsä. Tuo on hyvä oivallus, että joutuu tienaamaan autoilun rahat. Minimitoimeentulolla ei tosiaankaan voi kustantaa autoiluja.

Ilmeisesti sinua kuitenkin kiinnostaa se, että lähdet tienaamaan niitä autoilun kuluja? Ehkä tämä on ainoa mahdollisuus, että pääset autoilijaksi. Eli töihin joudut tämän takia.

Pitää olla askeleen edellä ja miettiä mitä Sossut seuraavaksi ehdottaa. Keskusteluryhmissä olen käynyt ja nämä on ollut ihan mukavia ja Kansalaisopistoa olen myös käynyt.

Nehän yrittää kuntouttaa minua työkykyiseksi ja vain ajan kysymys, milloin ne keksii osa-aika työt. Silloin pitää olla sanavalmis ja ehdottaa tätä autoilu juttua ja edunvalvontaan myös viestiä, että irroittaa sen auton verran rahaa, että pitää päästä töihin. N3000-5000€ saa jo työmatka-auton. Autoilun kulut on tarkoitus kustantaa palkkatuloista.

Osa-aika töissä voi mennä vuosia ja sitten onkin jo vanhuuseläke ajankohtainen. Sitten on mukava kruisailla vanhuuseläkkeellä, kun auto on!

Mb_76

• Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Pitää olla askeleen edellä ja miettiä mitä Sossut seuraavaksi ehdottaa. Keskusteluryhmissä olen käynyt ja nämä on ollut ihan mukavia ja Kansalaisopistoa olen myös käynyt.

Nehän yrittää kuntouttaa minua työkykyiseksi ja vain ajan kysymys, milloin ne keksii osa-aika työt. Silloin pitää olla sanavalmis ja ehdottaa tätä autoilu juttua ja edunvalvontaan myös viestiä, että irroittaa sen auton verran rahaa, että pitää päästä töihin. N3000-5000€ saa jo työmatka-auton. Autoilun kulut on tarkoitus kustantaa palkkatuloista.

Osa-aika töissä voi mennä vuosia ja sitten onkin jo vanhuuseläke ajankohtainen. Sitten on mukava kruisailla vanhuuseläkkeellä, kun auto on!

Mb_76

Se voi vaatia lääkärin lausunnon, että osa-aikatyön ja yleisen jaksamisen tueksi auton hommaamien on järkevää työmatka-autoksi ja muutenkin kulkemisiin.

Lääkärin hyvin perusteltu lausunto ja edunvalvonta kyllä antaa rahat auton ostoon. Omiahan ne rahat on. Joka nostosta pitää tehdä iso numero. Ilmoitat vain diilin ehdot ja sossu on myös hyvällä mielellä.

Yhteistyöllä Sosiaalitoimi, Edunvalvonta ja lääkärin puoltava lausunto ja tämä on taputeltu juttu!

• Anonyymi00064
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Mb_76

Kannattaa lähteä Aamulehden kantajaksi Postille. Se on yöllä tehtävää työtä ja julkiset ei kulje silloin. Tästä saa vähän extraa ja riittää ehkä autoilun kuluihin! Palkkahan ei ole mikään suuri, mutta eihän tässä haetakkaan mitään isoja tuloja? Kunhan kattaa autoilun kulut.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Kannattaa lähteä Aamulehden kantajaksi Postille. Se on yöllä tehtävää työtä ja julkiset ei kulje silloin. Tästä saa vähän extraa ja riittää ehkä autoilun kuluihin! Palkkahan ei ole mikään suuri, mutta eihän tässä haetakkaan mitään isoja tuloja? Kunhan kattaa autoilun kulut.

Kannattaa tosiaan ryhdistäytyä ja etsiä työ, jolla voi kustantaa auton räppänän. Muuta keinoa ei ole, että auton pystyy kustantamaan kuin lähteä töihin. Eläkelläiselle tämä on helppoa, kun eläkkeen päälle pystyy tienaamaan vähän!

Täyslorville tämä on mahdoton yhtälö, tai joutuu elämään alle toimeentulon, eli tosi tiukilla ja se ei ole mukavaa.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Kannattaa tosiaan ryhdistäytyä ja etsiä työ, jolla voi kustantaa auton räppänän. Muuta keinoa ei ole, että auton pystyy kustantamaan kuin lähteä töihin. Eläkelläiselle tämä on helppoa, kun eläkkeen päälle pystyy tienaamaan vähän!

Täyslorville tämä on mahdoton yhtälö, tai joutuu elämään alle toimeentulon, eli tosi tiukilla ja se ei ole mukavaa.

Pitää ottaa rohkeasti puheeksi minun sosiaalityöntekijän kanssa osa-aika työn mahdollisuuden. Hän tulee tekemään hakemuksetkin minun puolesta, että saa minut liikenteeseen. Sanoo vain nämä autohaaveet, että jostain pitäisi raapia kasaan käyttökulut.

Tosi järkevä ehdotus!

Mb_76

• Anonyymi00068
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Pitää ottaa rohkeasti puheeksi minun sosiaalityöntekijän kanssa osa-aika työn mahdollisuuden. Hän tulee tekemään hakemuksetkin minun puolesta, että saa minut liikenteeseen. Sanoo vain nämä autohaaveet, että jostain pitäisi raapia kasaan käyttökulut.

Tosi järkevä ehdotus!

Mb_76

Tiesitkö, että liikkeet ovat jo vuosikausia myyneet autoja huutokaupalla
        sillä halpojen autojen seisottaminen pihalla ei ole järkevää.
        Helposti saa sellaisen 3-4 t€ auton hintaan 800-1200 € huutokaupalla.

• Anonyymi00070
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Tosi järkevä ehdotus!

Mb_76

Voit tienata eläkkkeen päälle bruttona 1 070,85 €/kk. Lähde ilmarinen. Hyvin tulee kuitatuksi autoilun kulut ja bensoihinkin jää vielä rahaa! Joudut tosin hommaamaan toisen verokortin ja maltillisella 20% verolla jää käteen noin 850€/kk. Myöskin asumistuki loppuu jos alat tienaamaan.

Riittää hyvin nämä tienistit auton ylläpito ja käyttökuluihin. Posti on kyllä järkevä paikka osa-aika toihin. Nehän ei maksa edes niin paljon että yläraja paukkuisi. Eläkelläiselle hyvä lisätienisti.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Voit tienata eläkkkeen päälle bruttona 1 070,85 €/kk. Lähde ilmarinen. Hyvin tulee kuitatuksi autoilun kulut ja bensoihinkin jää vielä rahaa! Joudut tosin hommaamaan toisen verokortin ja maltillisella 20% verolla jää käteen noin 850€/kk. Myöskin asumistuki loppuu jos alat tienaamaan.

Riittää hyvin nämä tienistit auton ylläpito ja käyttökuluihin. Posti on kyllä järkevä paikka osa-aika toihin. Nehän ei maksa edes niin paljon että yläraja paukkuisi. Eläkelläiselle hyvä lisätienisti.

Jos pääsisin Postille lehdenjakajaksi, niin valitsisin sen pienimmän reitin. Tarkoitus on vain kuitata autoilun kulut, ei muuta. Normaali eläke riittää elämiseen.

Mb_76

• Anonyymi00075
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Jos pääsisin Postille lehdenjakajaksi, niin valitsisin sen pienimmän reitin. Tarkoitus on vain kuitata autoilun kulut, ei muuta. Normaali eläke riittää elämiseen.

Mb_76

Nythän etsitään kesätyöntekijöitä varhaisjakeluun ympäri maan. Tähän kannattaa lähteä mukaan ja sieltä se lehdenjakajan ura aukeaa!

• Anonyymi00067

Koko historia. 1964 alkaen minulla on ollut 3 käytettynä ostettua ja 3 uutena ostettua.
      Nykyisen Vw Polon ostin uutena 8 vuotta sitten. Ilman haaveria ajelen sillä haudan partaalle.
      Autot olivat keskiluokkaisia eurooppalaisia lukuunottamatta kahta käytettyä Datsunia.
      Yhtään käytettyä en ole onnistunut saamaan kauppiaalle vaihdossa vaan ne on ollut myytävä "pihasta".
      Esimerkiksi vaikkapa 240000km ajettu Citroen Xara. Miksi kauppiaat vierastivat tarjotessani vaihtoon? Rekisteröity, ajokuntoinen peli. Jakopää uusittu. Etujarruletkut vaihdettu. Jarrupalat vaihdettu. Hydrauliikkaa kohennettu. Pakoputken loppupää uusittu. Suuri osa kilometreistä tasaista ajoa motarilla.

• Anonyymi00069

Pöljä

• Anonyymi00076

Omistan auton, tarvitsen sitä, maksut on saatu hoidettua, TK-eläkkeellä olen. Nyt kun ei tajuttomasti bensan hinta nousis, tai oikeasti hillitisisivät sitä, niin että se näkyy pumpulla, eikä mitään jälkikäteisiä hyvityksiä.

• Anonyymi00077

Kannattaa tosiaan odottaa autojen alennusmyyntejä. Rahat kannattaa hommata sitä ennen säästämällä. Taviksilta kun loppuu rahat, niin alet alkaa. Käteinen on kingi tässä tilanteessa. Nyt vain odotellaan sitä kipukynnystä. Nousupaineita on bensan hinnoissa. 3€ litra hinta on mahdollinen!

Siinä on jokaisen mietittävä säästökohteita, eli autot myyntiin ja huviajelu pois.

• Anonyymi00078

Esim. 5000€ auton saisi -50% alennuksella. 2500€ kustantaisi tämä kulkuneuvo. Järkevää kaupan käyntiä ja ostajalle vuosisadan ostos! Tosin käyttökulut kasvaa varsin koviksi, eli huviajelut jää pois. Ei voi ajaa kuin pakolliset menot. 3€/litra on tosiaan liikkunut mediassa, mihin bensan hinta voi nousta.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000008782943.html

Myöskin käyttökulujen maksaja pitää olla, eli joku työpaikka, muuten tulee liian raskaaksi kustantaa nämä omasta pussista.

• Anonyymi00079

Tuo on lähellä totuutta tuo Ap;n laskema 80€/kk ylläpitokuluista, tähän vielä bensat päälle, jotka kustantaa 150-200€/kk Eli 230-280€/kk on autoilun kulut kuukaudessa. Ei kannata ottaa autoa riesoiksi, ellei saa mojovia hinnan-alennuksia, esim. -50% alennuksesta. Silloin tässä hommassa on joku järki.

• Anonyymi00080

Ei ole köyhien hommaa tuo autoilu, 60€/kk maksaa julkisen liikenteen kausikortti. Tämä on järkevämpi liikkumismuoto köyhälle. Myöskin hyvään polku-pyörään kannattaa satsata, jolla liikkua.

Kunnon ale tekisi nyt hyvää autojen hinnoille, muuten tässä auto-ideassa ei ole mitään järkeä.

• Anonyymi00081

Toimeentulotuki on n.600€/kk, mikä pitää jäädä asumisen jälkeen käyttövaroiksi. Siitä autoilu nipistäisi n.250€/kk. eli 350€/kk jäisi muuhun elämiseen, 87€/viikko . Jatkuvaa pennin venytystä pelkän autoilun takia. Ei ole järkevää talouden hallintaa.

Tämä vaatii erityis-järjestelyjä, että tässä on järkeä. Eli odottaa niitä alennusmyyntejä ja joutuu hommaamaan työpaikan, joka mahdollistaa auton oston ja sen käytön. Eläkkeellä sama homma, että rahat ei riitä autoiluun, ellei järjestä jotain työhommaa. Onneksi eläkkeen päälle pystyy tekemään pieniä osa-aika töitä, joka tekee auton hankkimisen järkeväksi.

• Anonyymi00082
        Anonyymi00081 kirjoitti:

Toimeentulotuki on n.600€/kk, mikä pitää jäädä asumisen jälkeen käyttövaroiksi. Siitä autoilu nipistäisi n.250€/kk. eli 350€/kk jäisi muuhun elämiseen, 87€/viikko . Jatkuvaa pennin venytystä pelkän autoilun takia. Ei ole järkevää talouden hallintaa.

Tämä vaatii erityis-järjestelyjä, että tässä on järkeä. Eli odottaa niitä alennusmyyntejä ja joutuu hommaamaan työpaikan, joka mahdollistaa auton oston ja sen käytön. Eläkkeellä sama homma, että rahat ei riitä autoiluun, ellei järjestä jotain työhommaa. Onneksi eläkkeen päälle pystyy tekemään pieniä osa-aika töitä, joka tekee auton hankkimisen järkeväksi.

Autonhan voi laittaa Liikennekäytöstä poistoon, eli seisontaan. Kesäksi ottaa vain käyttöön ja muuten seisonnassa loppuajan, näin kulut pysyy kohtuullisina. Eli ostaa sen 5000€ ritsan kesä-autoksi. Näin saa polttoaine kulut ja vakuutukset kohtuullisiksi. Trafiakaan ei tarvitse poisto ajalta maksaa.

Kannattaa tarttua tarjoukseen, jos edullisia autoja tulee markkinoille.

• Anonyymi00083
        Anonyymi00082 kirjoitti:

Autonhan voi laittaa Liikennekäytöstä poistoon, eli seisontaan. Kesäksi ottaa vain käyttöön ja muuten seisonnassa loppuajan, näin kulut pysyy kohtuullisina. Eli ostaa sen 5000€ ritsan kesä-autoksi. Näin saa polttoaine kulut ja vakuutukset kohtuullisiksi. Trafiakaan ei tarvitse poisto ajalta maksaa.

Kannattaa tarttua tarjoukseen, jos edullisia autoja tulee markkinoille.

Esim. kolme kuukautta pitää autoa liikenteessä, kesä-, heinä- ja elokuu. Tämä kustantaa 250€ kertaa kolme, eli 750€ per ajokausi. Kulut pysyy näin kohtuullisina. Muuten kulkee julkisilla ja polkupyörällä.

Näin yhtälö on jo siedettävä ja ei tarvitse eläkelläisen lähteä töihin. Nyt vain odotetaan niitä alekauppoja että päästään ostoksille!

• Anonyymi00084

Unelmoin saavani savolaisen eläkeläisen mulqqua puijon tornin juurella kuplavolkkarissa, mossessa tai rättisitikassa.

• Anonyymi00086

Kelataksin käytön omavastuu on 25€/keikka suuntaansa.
      Vaimoni halvauksen ja puhekyvyttömyyden vuoksi joudun hoitamaan paljon häneen liittyviä asioita. Tavallisten apteekki- ja ruokakauppakeikkojen lisäksi yllättäviä "lisukkeita" kuten pesulareisut ja muut rätteihin liittyvät asiat
      Arkiset asiat ja edunvalvontaan liittyvät, käsittämättömän vaikeasti hoidettavat jutut naapurikaupungissa.
      Yms. Kätevää lähteä pololla hoitamaan juttuja. Uutena 8 vuotta sitten ostettuna ja maksettuna vain vähäinen käyttö rasittaa taloutta mutta on tarkasteltava asiaa kokonaisuutena.

• Anonyymi00089

Mutta aloitukseen. Silloin kun oli "unelmia" tai oikeastaan mielenkiinnon kohteita en pystynyt velkaa tekemättä toteuttamaan niitä. Velkaraha autoon sijoitettuna on minusta älyttömin kohde
        Vuosia myöhemmin, kun olisi ollut varaa valita, niin se ei enää tuntunutkaan sen arvoisellta.
        Mitä TODELLA tarvitsen, ratkaisi.

• Anonyymi00087

Köyhällä ei voi olla autoa. Ainoastaan jonkinlainen yhteisomistuskuvio voi olla mahdollinen. Sitä ennen vain pitäisi olla sen aikaa olematta köyhä että pystyisi ajamaan ajokortin.

Köyhyys ja auto ei sovi samaan lauseeseen.

• Anonyymi00090

Minulla oli 90 luvulla opiskelijana auto ja toimeentulotuellakin on ollut auto, niin kyllä se on mahdollista, muttei ole pitkäikäistä, kun vanhoista autoista on kyse. Niihin tulee vikoja joita ei ole vara korjauttaa, niin eivät mene katsastuksesta läpi, niin sellaista se on köyhän autonpito, väliaikaista.

• Anonyymi00106
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Minulla oli 90 luvulla opiskelijana auto ja toimeentulotuellakin on ollut auto, niin kyllä se on mahdollista, muttei ole pitkäikäistä, kun vanhoista autoista on kyse. Niihin tulee vikoja joita ei ole vara korjauttaa, niin eivät mene katsastuksesta läpi, niin sellaista se on köyhän autonpito, väliaikaista.

Eletäänkö me nyt 90- lukua?

• Anonyymi00109
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Eletäänkö me nyt 90- lukua?

Olen saanut toimeentulotukea 2010-luvulla ja silloinkin oli auton pito mahdollista niin kauan kuin auto pysyi ehjänä eli meni läpi katsastuksesta. Elikkä saatoin muutaman vuoden tai ehkä vuoden ajaa alle tonnin hintaisella autolla. En käytä alkoholia ja tupakkaa tai huumeita ja en käy ravintoloissa syömässä, niin niukalla elämisellä ja olen jopa ylipainoinen, että ruokaakin on ollut vara hankkia ostaen kaupoista enkä yhtään kertaa ruokajakeluista ilmaisruokaa.

• Anonyymi00091

Caprice 5.7 litranen bensakone.

• Anonyymi00092

Minulla kohtuu käytetty ranskalainen auto, ollut jo useampia ja hinta luokka n. 800€ - 1200€, ei mitään ongelmaa, kun halvin mahdollinen pakollinen liikennevakuutus ja Trafimaksun maksan kerralla.

Tuttavani osti myös ranskalaisen auton 100€ hinnalla, siinä oli pieni vika, etupuskuri löytyi purkamolta edullisesti. Ei kallis tämäkään auto!

Saan itse vähentää verotuksessa joka vuosi tuon auton käytöstä tulonhankintaan liittyen huomattavan summan ja vaimoni saa työnantajaltaan kilometrikorvauksen verottomana, joten meille tämä autoilu tällä formaatilla on pelkkää tuloa, eli verovähennys ja kilometrikorvaukset tuottaa meille enempi, mitä meillä on kuluja autosta. Tämä siksi, että kilometrikorvaukset on laskettu kaavamaisesti uusista autoista ja niiden kuluista.

• Anonyymi00095

Minulla aina kestää näiden unelmien toteuttaminen, Grillistä puhuin vuoden, ennen kuin tein käteiskaupat Weberin sähkögrillistä. Sama tämän autojutun kanssa että paljon tulee juttua etukäteen. S-tilillä on kyllä n.15 000€ josta voi lohkaista 5000€ auton ostoon. Mutta odotan näitä työjuttuja, että ensin töihin ja sitten vasta auton osto on ajankohtainen. Näin myös talouden hallinta on hanskassa, eli on mahdollisuus auton ylläpitoon. Myöskin odotan mahdollisia ale-myyntejä.

Mb_76

• Anonyymi00096

Kannatta lähteä töihin, että pystyy toteuttamaan näitä pieniä unelmia! Toimettomana nämä on vain märkää unelmaa, ei toteudu.

• Anonyymi00097

Työsopparin allekirjoitus, osa-aikatyö, ja autokaupoille. Huippujuttu! Voi ajella ympäri vuoden ja ylläpito on hallinnassa! Ei tarvitse laittaa seisontaan!

Mb_76

• Anonyymi00098
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Työsopparin allekirjoitus, osa-aikatyö, ja autokaupoille. Huippujuttu! Voi ajella ympäri vuoden ja ylläpito on hallinnassa! Ei tarvitse laittaa seisontaan!

Mb_76

Sinullahan on hyvä eläke? Mutta olet niin pihi, että vaadit autoilusi maksajaa palkkatöiden kautta. Sitä se raha teettää.

• Anonyymi00099
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Sinullahan on hyvä eläke? Mutta olet niin pihi, että vaadit autoilusi maksajaa palkkatöiden kautta. Sitä se raha teettää.

En halua maksaa autoilun kuluja omasta pussistani. Muuten säästöt sulaa. Onneksi eläkkeellä voi tehdä osa-aika töitä ja auton osto/ylläpito on mahdollista. Vähän viitseliäisyyttä niin tulos on hyvä ja auto on.

Hyvä on riiata sitten naisia kun on ajoneuvo. Siisti tuoreToyota.

Mb_76

• Anonyymi00100
        Anonyymi00099 kirjoitti:

En halua maksaa autoilun kuluja omasta pussistani. Muuten säästöt sulaa. Onneksi eläkkeellä voi tehdä osa-aika töitä ja auton osto/ylläpito on mahdollista. Vähän viitseliäisyyttä niin tulos on hyvä ja auto on.

Hyvä on riiata sitten naisia kun on ajoneuvo. Siisti tuoreToyota.

Mb_76

AYGO autoonko ajattelit niitä naikkosia kutsua? Miten raavas mies voisi ajella sellaisella kipolla? Tosi minibudjektin auto.

• Anonyymi00101
        Anonyymi00100 kirjoitti:

AYGO autoonko ajattelit niitä naikkosia kutsua? Miten raavas mies voisi ajella sellaisella kipolla? Tosi minibudjektin auto.

Muuhun ei ole rahaa. Minulla on nätti koti ja autoa vailla olen. Käyttötarkoitukseen riittää pienempikin auto. Autoilun kulut pitäisi kuitata osa-aika töillä. Omasta pussista en ole niitä valmis maksamaan. Eli mars mars osa-aika töihin. Eläkelläisen etuja!

Mb_76

• Anonyymi00102
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Muuhun ei ole rahaa. Minulla on nätti koti ja autoa vailla olen. Käyttötarkoitukseen riittää pienempikin auto. Autoilun kulut pitäisi kuitata osa-aika töillä. Omasta pussista en ole niitä valmis maksamaan. Eli mars mars osa-aika töihin. Eläkelläisen etuja!

Mb_76

Aikanaan oli juttua minun kello-ostoksista. 200€ Casio kellon ostosta. Tätäkin pidettiin köyhien kellona, mutta mukava on ranteessa. Vähätellään näitä ostoksia, kun ei ollut Roleksi. Köyhän pitää olla tyytyväinen jokaiseen ostokseen, mitä pystyy säästämään! Ottaa elämän omiin käsiin ja voi pienistäkin tuloista hommata jotain kivaa.

Mb_76

• Anonyymi00103
        Anonyymi00102 kirjoitti:

Aikanaan oli juttua minun kello-ostoksista. 200€ Casio kellon ostosta. Tätäkin pidettiin köyhien kellona, mutta mukava on ranteessa. Vähätellään näitä ostoksia, kun ei ollut Roleksi. Köyhän pitää olla tyytyväinen jokaiseen ostokseen, mitä pystyy säästämään! Ottaa elämän omiin käsiin ja voi pienistäkin tuloista hommata jotain kivaa.

Mb_76

Olet aika kapitalisti. Puhut vain, mitä olet pystynyt hommaamaan siihen pieneen elämääsi. Ilmeisesti olet sinkku ja muuta elämää ei ole, kuin nätti koti ja auto-ostokset. Monen yksinäisen tarinaa, että katse kiinityy materiaan. Parempi kuitenkin kuin ei mitään, että voi rakentaa sellaisen elämän kuin itse haluaa. Eli nätti koti ja autokin vielä. Jotkut jopa pitää siitä, että voi elää itselle.

• Anonyymi00105
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Olet aika kapitalisti. Puhut vain, mitä olet pystynyt hommaamaan siihen pieneen elämääsi. Ilmeisesti olet sinkku ja muuta elämää ei ole, kuin nätti koti ja auto-ostokset. Monen yksinäisen tarinaa, että katse kiinityy materiaan. Parempi kuitenkin kuin ei mitään, että voi rakentaa sellaisen elämän kuin itse haluaa. Eli nätti koti ja autokin vielä. Jotkut jopa pitää siitä, että voi elää itselle.

Minä kyllä pidän, että voi elää oman näköistä elämää ja säästöjäkin on. Näistä säästöistä pitää pitää kynsin hampain kiinni. Elämisen laatu on parantunut ja avioliitossa mikään raha ei riittänyt, vaikka olin hyvissä töissä. Eli elän aika onnellisesti sinkkuna. Vielä kun saan osa-aikatöiden jälkeen hommattua auton. niin voi riiata jotain naisia, vaikka auto on aika minimaallinen Aygo. Siisti pitää kyllä tämänkin ajoneuvon olla.

Mb_76

• Anonyymi00110
        Anonyymi00105 kirjoitti:

Minä kyllä pidän, että voi elää oman näköistä elämää ja säästöjäkin on. Näistä säästöistä pitää pitää kynsin hampain kiinni. Elämisen laatu on parantunut ja avioliitossa mikään raha ei riittänyt, vaikka olin hyvissä töissä. Eli elän aika onnellisesti sinkkuna. Vielä kun saan osa-aikatöiden jälkeen hommattua auton. niin voi riiata jotain naisia, vaikka auto on aika minimaallinen Aygo. Siisti pitää kyllä tämänkin ajoneuvon olla.

Mb_76

Ei ole järkevää autoilu, ellei ole jossain työnsyrjässä kiinni. Raharemontti ohjelmassa käyttökulut on noin 200€/kk bensoihin. Ja nythän polttoaineet nousee sodan myötä. Eli kannattaa miettiä kahdesti, että kannataako ryhtyä autoiljaksi.

Vaatii siis työn tekoa, että autoilu on järkevää, ja säästöt ei ota osumaa.

• Anonyymi00112
        Anonyymi00110 kirjoitti:

Ei ole järkevää autoilu, ellei ole jossain työnsyrjässä kiinni. Raharemontti ohjelmassa käyttökulut on noin 200€/kk bensoihin. Ja nythän polttoaineet nousee sodan myötä. Eli kannattaa miettiä kahdesti, että kannataako ryhtyä autoiljaksi.

Vaatii siis työn tekoa, että autoilu on järkevää, ja säästöt ei ota osumaa.

Se on yllättävän kallista tuo autoilu. 280€ kustantaa bensat ja vakuutukset autoilu. Ei näitä voi muuten kustantaa kuin töihin lähtemällä. Mutta nättihän se Toyota Aygokin on siinä parkkipaikalla. Kannattaa lähteä Osa-aika töihin, että pystyy kustantamaan autoilun.

Mb_76

• Anonyymi00113
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Se on yllättävän kallista tuo autoilu. 280€ kustantaa bensat ja vakuutukset autoilu. Ei näitä voi muuten kustantaa kuin töihin lähtemällä. Mutta nättihän se Toyota Aygokin on siinä parkkipaikalla. Kannattaa lähteä Osa-aika töihin, että pystyy kustantamaan autoilun.

Mb_76

Järkevä sanoisi ettei tässä ole mitään järkeä. Se bensakulu 200€/kk on tosi iso summa. Ja tässäkin on nousupaineita. Monet joutuu luopummaan autosta, kun maksaa tyhjästä. Mb_76 taas ajattelee, että sopii sisustukseen tämä Toyota Aygo. Töihin vielä joutuu tämän unelman takia.

• Anonyymi00114
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Järkevä sanoisi ettei tässä ole mitään järkeä. Se bensakulu 200€/kk on tosi iso summa. Ja tässäkin on nousupaineita. Monet joutuu luopummaan autosta, kun maksaa tyhjästä. Mb_76 taas ajattelee, että sopii sisustukseen tämä Toyota Aygo. Töihin vielä joutuu tämän unelman takia.

Onko Mb_76 homo. Yleensä homoja kiinnostaa sisustukset ja muutenkin itsestä huolehtiminen. Vai onko tämä trendi eronneiden miehien juttu. Että voi panostaa itseensä?

Uuttahan tämä on, että myös miehet ottaa osaa kodin viihtyisyyteen. Pojot siitä ja houkuttelevampi kohde naisille! Vielä kun saat sen auton hommattua!

• Anonyymi00116
        Anonyymi00114 kirjoitti:

Onko Mb_76 homo. Yleensä homoja kiinnostaa sisustukset ja muutenkin itsestä huolehtiminen. Vai onko tämä trendi eronneiden miehien juttu. Että voi panostaa itseensä?

Uuttahan tämä on, että myös miehet ottaa osaa kodin viihtyisyyteen. Pojot siitä ja houkuttelevampi kohde naisille! Vielä kun saat sen auton hommattua!

En ole homo, mutta iloa tuo tämä sisustusjuttu. Tämä on jatkuvan tarkkailun kohteena. En ole ainoa sinkkutalous ja selviämisjuttuja on jokaisella sinkulla. Itse pidän Weberin grillistä, joka on viimeisin ostos. Myöskin rajat tulee vastaan, että mitä kannattaa hommata tähän sinkku kämppään.

Yksi iso ostos on auton osto ja kun työsopparit on kirjoitettu, niin saman tien auto-ostoksille.

Mb_76

• Anonyymi00118
        UUSI
        Anonyymi00116 kirjoitti:

En ole homo, mutta iloa tuo tämä sisustusjuttu. Tämä on jatkuvan tarkkailun kohteena. En ole ainoa sinkkutalous ja selviämisjuttuja on jokaisella sinkulla. Itse pidän Weberin grillistä, joka on viimeisin ostos. Myöskin rajat tulee vastaan, että mitä kannattaa hommata tähän sinkku kämppään.

Yksi iso ostos on auton osto ja kun työsopparit on kirjoitettu, niin saman tien auto-ostoksille.

Mb_76

Mielenkiinnon kohteita on hyvä olla. Sinulla tämä on ilmeisesti sisustus. Sopii tämä sinkkumiehellekin ja löytää uusia puolia itsestään. Tässäkin on rajat, eli joskus tulee asunto valmiiksi ja sitten tämä ei vie rahoja entiseen tapaan. Pientä luksusta on, kun pystyy pienistä rahoista hommaamaan näitä rikkaiden leluja.

• Anonyymi00119
        UUSI
        Anonyymi00118 kirjoitti:

Mielenkiinnon kohteita on hyvä olla. Sinulla tämä on ilmeisesti sisustus. Sopii tämä sinkkumiehellekin ja löytää uusia puolia itsestään. Tässäkin on rajat, eli joskus tulee asunto valmiiksi ja sitten tämä ei vie rahoja entiseen tapaan. Pientä luksusta on, kun pystyy pienistä rahoista hommaamaan näitä rikkaiden leluja.

Olen hyvin toimeentuleva köyhä. Kaikki pitää budjetoida ja säästö osioonkin pitää riittää varoja. Niin kuin raharemontti ohjelmassa neuvotaan. Säästöjä voi kohtuuden rajoissa myös syödä.

Olen köyhänä tyytyväinen elämisen tasoon. Jotain uhrauksia joudun tekemään, että pääsen autoon käsiksi.

Mb_76

• Anonyymi00120
        UUSI
        Anonyymi00119 kirjoitti:

Olen hyvin toimeentuleva köyhä. Kaikki pitää budjetoida ja säästö osioonkin pitää riittää varoja. Niin kuin raharemontti ohjelmassa neuvotaan. Säästöjä voi kohtuuden rajoissa myös syödä.

Olen köyhänä tyytyväinen elämisen tasoon. Jotain uhrauksia joudun tekemään, että pääsen autoon käsiksi.

Mb_76

Sinulla on Ideologia että olet köyhä, vaikka tilanne on jotain muuta. En väitä että tämä on huono linja. Pennin venytys on järkevää. Tarkkana ole kuin porkkana, niin saat sen autonkin hommattua köyhänä! Uhrauksia joutuu tekemään, eli töihin pitää päästä että tämä auto-homma on järkevää.

• Anonyymi00117

Kyllä auton pitäminen on rankkaa ja kallista. Juurikin nypin vanhoista
      talvirenkaista nastat, niin saa ajella kesällä ainakin jonkun aikaa.
      Sitten satsataan kesällä johonkin poistotarjouksien kesärenkaisiin.

• Anonyymi00121
      UUSI

Auton hyödytkin on otettava laskuihin mukaan. Autoa tarvitaan esimerkiksi hiihtämiseen. Liikuntaan käytetty raha tulee kyllä takaisin. Työtönkin tarvitsee autoa, jos aikoo hakea työpaikkaa minne ei bussilla pääse. Maaseudulla auto on melkein välttämätön, jos haluaa pysyä työkunnossa. Usein pieni japanilainen käytettynä on köyhän paras auto-ostos kun siitä ei maksa liikaa.

• Anonyymi00122
        UUSI

Paras auto on yksinkertaista perustekniikkaa omaava japsi.
        Germaanien sähköhärpättimiä sisältävä teniikka vaan vikaantuu ja niiden
        korjaus on teknisesti sekä taloudellisesti mahdotonta köyhälle.

• Anonyymi00123
        UUSI
        Anonyymi00122 kirjoitti:

Paras auto on yksinkertaista perustekniikkaa omaava japsi.
        Germaanien sähköhärpättimiä sisältävä teniikka vaan vikaantuu ja niiden
        korjaus on teknisesti sekä taloudellisesti mahdotonta köyhälle.

Itse olen myös samoilla linjoilla, eli Toyota on järkevä valinta autoiluun. Minulla on ollut kaksi Toyotaa, uuden karheina ostettuja. Näillä olen pystynyt ajamaan 10v. per auto. Itse teen aina käteiskaupat ja niin jatkossakin. Nytkin on autorahat s-tilillä. 15 000€ on tilillä josta voi lähiaikoina irroittaa 5000€ auton ostoon. Vielä jää järkevä 10 000€ säästötilille, josta ponnistaa ylös. Velaksi en ole ostanut mitään, vaan olen aina olut käteismiehenä. Tämä koskee myös pienempiä ostoksia, eli mitään osamaksu luottokortti hässäkkää ei ole.

Mb_76

• Anonyymi00125
        UUSI
        Anonyymi00123 kirjoitti:

Itse olen myös samoilla linjoilla, eli Toyota on järkevä valinta autoiluun. Minulla on ollut kaksi Toyotaa, uuden karheina ostettuja. Näillä olen pystynyt ajamaan 10v. per auto. Itse teen aina käteiskaupat ja niin jatkossakin. Nytkin on autorahat s-tilillä. 15 000€ on tilillä josta voi lähiaikoina irroittaa 5000€ auton ostoon. Vielä jää järkevä 10 000€ säästötilille, josta ponnistaa ylös. Velaksi en ole ostanut mitään, vaan olen aina olut käteismiehenä. Tämä koskee myös pienempiä ostoksia, eli mitään osamaksu luottokortti hässäkkää ei ole.

Mb_76

Joudut tekemään jotain töitä, että saat kuitattua autoilun kulut. Muuten ei ole järkeä ja vaivalla hommatut säästöt sulaa.

Hyvä motivaatori tämä autojuttu kyllä on. Eli joutuu aktivoimaan iteään. Tätähän viranomaisetkin toivoo.

• Anonyymi00124
      UUSI

Jos minua köyhyys uhkaisi - työllisenä ei uhkaa - luopuisin ensimmäisenä autostani.

• Anonyymi00126
      UUSI

- kun on köyhä niin ei varaa..
      - Itsellä on vanha arvoton auto, mutta se toimii, kun olen huoltanut sen.
      - Ongelmana on tasa verot,,
      siis trafi maksut, vakuutus, kats. ja bensa, renkaar, alv...
      - Auto on , mutta ei varaa sillä ajaa lain mukaisesti, trafi verot maksaen....

• Anonyymi00127
        UUSI

Kyllä auto on luksus tuote. Se maksaa. Ylläpitokulut ovat korkealla ja bensat kanssa. Mutta kyllä se tuorehko auto parkkipaikkalla on nätti.

• Anonyymi00128
        UUSI
        Anonyymi00127 kirjoitti:

Kyllä auto on luksus tuote. Se maksaa. Ylläpitokulut ovat korkealla ja bensat kanssa. Mutta kyllä se tuorehko auto parkkipaikkalla on nätti.

Itse olen tullut sille kannalle, että auto pitää hommata. Maksoi mitä maksoi. Sitten on nätti koti ja nätti pieni auto. Hyvä on kutsua naisvieraita kylään.

Ale-myynnit myös kiinnostaa, eli voi saada edullisesti rautaa!

Uhrauksia joutuu kyllä tekemään tämän unelman takia. Säästöjä en ole valmis syömään, joten ainoa mahdollisuus on töihin meno.

Mb_76

• Anonyymi00129
        UUSI
        Anonyymi00128 kirjoitti:

Itse olen tullut sille kannalle, että auto pitää hommata. Maksoi mitä maksoi. Sitten on nätti koti ja nätti pieni auto. Hyvä on kutsua naisvieraita kylään.

Ale-myynnit myös kiinnostaa, eli voi saada edullisesti rautaa!

Uhrauksia joutuu kyllä tekemään tämän unelman takia. Säästöjä en ole valmis syömään, joten ainoa mahdollisuus on töihin meno.

Mb_76

Vaikka sinulla on se 15 000€ edunvalvojan tiliillä, niin ulos niitä ei helpolla saa. Vaatii lääkärin lausunnon, että sieltä saa jotain ulos. Vaikka on omia rahoja. Jaksamista tukevaa ja osa-aika töiden takia auton hommaaminen on järkevää. Nehän ei heppoisin perustein anna sitä 5000€ summaa. Pitää olla supliikki mies, että luovii tästä läpi!

• Anonyymi00130
        UUSI
        Anonyymi00129 kirjoitti:

Vaikka sinulla on se 15 000€ edunvalvojan tiliillä, niin ulos niitä ei helpolla saa. Vaatii lääkärin lausunnon, että sieltä saa jotain ulos. Vaikka on omia rahoja. Jaksamista tukevaa ja osa-aika töiden takia auton hommaaminen on järkevää. Nehän ei heppoisin perustein anna sitä 5000€ summaa. Pitää olla supliikki mies, että luovii tästä läpi!

Kaikki ostokset pitää tosiaan perustella edunvalvontaan. Nyt on korkein nosto 1000€ keittiön pöydän ostamiseen. Myöskin nostin Weberin grilliin 350€ keväällä. Hyvä lisä käyttökuluihin, että pystyy nostamaan väliajoin rahaa luksukseen.

Ammatilaisten käsissä on rahatalous ja säästöjäkin syntyy, kiitos hyvän eläkkeen. Ne antaa 100€ viikko elämiseen ja sillä kyllä pärjää.

Mb_76

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      114
      3802
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      16
      3577
    3. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      115
      2469
    4. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      78
      2430
    5. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      53
      2422
    6. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      8
      2370
    7. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      21
      2327
    8. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      157
      2215
    9. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      436
      1997
    10. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      58
      1921
    Aihe