Tuon porukan reissu Giroon on herättänyt ihmettelyä harrastajapyöräilijöiden keskuudessa.
Miksi Markus Vuorelan tuottamat keskitehot ovat 10 % alhaisemmat kuin muilla. Onko kyseessä vain mittausmenetelmä vai vaikuttaako pyörä niin paljon ?
Luultavasti "Härkä" Vuorela on porukan painavin ja esimerkiksi päivänä 5 hän ajaa vielä velodromin kovilla tehoilla kuvausta varten ?
Siellä videoiden lopussa on yhteenveto ajopäivästä.
Markus Vuorela, Lauri Vuorinen ja Rikhard Mäki-Heikkilä
32
507
Vastaukset
- Anonyymi
1300 kilometriä kymmenessä päivässä tekee 130 kilometriä per päivä. Eikö niin? Aivan hyvä näppylärenkahilla viidentoistakilon painoilla. Osa etapeista tehtiin junan kyydissä. Tarina ei kerro sisältyykö junamatkat 1300 kilometriin. Oletan että eivät sisälly.
- Anonyymi
Maken Cervelo saattaa olla kevyempi ajaa tasaisilla, mutta vuoristoon tultaessa Vuorela joutuu tuottamaan suurimmat watit. Niin, ne on ilmeisesti kaikilla Stravan watteja, ei wattipolkimilla mitattuja, saati takaa.
- Anonyymi
9 ajopäivää, 2 lepopäivää nekin matkustaessa, nousua liki 10.000 m. Pisimmät päivämatkat siinä 200 km. Hattua pitää nostaa.
Etenkin Vuorelalle, joka kesken muun matkanteon ottaa väliin vetoharkat 20 min voimantuotolla 370 wattia. - Anonyymi
Fitnordissa on enemmän tehoja.
- Anonyymi
Lain mukaan 250
- Anonyymi
KOLMIHENKISEN PYÖRÄILIJÄJOUKKUEEN KALAKUKKO
("Yhdessä poljettu, yhdessä syöty – vaikka yksi aina jää vähän jälkeen.")
Tämä kukko on suunniteltu tiimille, jossa on yksi tosissaan treenaava, yksi taukopaikkoja rakastava ja yksi, jolla on aina ketjut irti. Se on tasapainoinen, ravitseva ja ennen kaikkea jaettavaksi tarkoitettu. Ei tarvita kireitä kisaliivejä – vain yhteinen tahtotila ja hyvä ruokahalu.
AINEKSET (3 erilaiseen ruokailutyyliin):
Kuori – kuin pyörätiemerkintä: kantava ja vähän kulunut:
– 1,2 kg ruisjauhoa
– 300 g spelttijauhoa (hiukan parempaa, koska yksi on "ravintotietoinen")
– 2 tl suolaa (kuin hienovarainen kiukku ketjuista)
– 5 dl vettä (hikeä vastaava määrä)
– 2 rkl oliiviöljyä (voitelua myös keskustelulle tauolla)
Täyte – kolme tyyppiä, kolme ulottuvuutta:
– 600 g muikkua (jokaiselle oma rivi – suoraan, kauniisti, ei ryppyyn)
– 200 g kylkeä ("pro"-tyypille, joka sanoo tarvitsevansa proteiinia palautumiseen)
– 200 g savutofua (kasvispainotteiselle, joka käyttää sähköä vain valoon)
– 1 punasipuli, siivutettuna (kyyneleet matkasta tai sipulista)
– 1 tl mustapippuria
– 1 tl yrttisuolaa (koska yksi lukee etiketit tarkemmin kuin muut)
– 1 rkl dijon-sinappia (terävä potku, kuten ryhmäajon piikki ylämäessä)
VALMISTUS – rytmikkäästi, kuin peesissä:
1. Taikina:
– Sekoita jauhot, suola, vesi ja öljy.
– Vaivaa kevyesti – niin että voi vielä jutella.
– Anna levätä 30 min, kuten jalkoja huoltopysähdyksellä.
2. Täyte:
– Paista kylki ja tofu erillään (koska joukkueessa kunnioitetaan eroja).
– Lisää sipuli ja mausteet, sekoita hellästi.
– Lado muikut siististi – pyöräilyssä ja kukossa linja on kaikki.
3. Kokoaminen:
– Kauli taikina, jaa täyte sektoreittain – jokaiselle vähän omaansa.
– Sulje kansi huolella, ettei kenenkään maku karkaa matkasta.
– Voitele pintaan öljyä – kiiltoa kuten pyörään huollon jälkeen.
4. Paisto:
– 230 °C / 15 min – yhteislähtö.
– 125 °C / 4–5 h – hidas matka maaliin, mutta perille päästään yhdessä.
TARJOILU – yhteisestä laatikosta, evästauolla tai mökkiterassilla:
– Leikkaa kolmeen osaan: yksi isolle, yksi normaalille ja yksi sille joka "ei nyt oikein jaksa syödä".
– Kylkeen: kivennäisvettä, energiapatukka ja hyvä läppä kypäräpäistä rusketusrajoista.
YHTEENVETO:
Kolmihenkisen pyöräilijätiimin kalakukko on yhteisöllinen, monipuolinen ja juuri sopivasti ravitseva.
Se ei vaadi voittoa, vaan hyvää seuraa, reilun jaon ja yhteisen päämäärän: syödään ennen kuin tulee nälkäkiukku.
Polje, jaa ja syö. Kukko ei jätä ketään taakse. 🐟🚴♀️🚴♂️🚴♂️ - Anonyymi
Tuossa ensimmäisessä lähetyksessä Make huutaa sieltä kauempaa, että hänen pyörässään on muita luokkaa parempi osasarja tai ainakin kallein. Vaan kyllä hänkin irvisti Pellegrinolle (kikkopelleä ei näkynyt tässä sarjassa).
- Anonyymi
Sarkoidoosin vaivaama Matti Rämö polki Saharaan ja takaisin ajellen vanhalla Tunturillaan yli 45 kg pakkaus mukanaan. Päivämatkat olivat suunnilleen samat, mutta etenemisnopeus hitaampi. Telttamajoituksessa.
- Anonyymi
Taisi olla joku Helkama Kulkuri hällä. Yhtä paska eniwei kuin Tunturi. Näitä polkijoita riittää, mutta ei heitä juurikaan tapetille nosteta, kun ei ole raha, valtavirran muoti-ilmiöt ja sponsorimaailma tukena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi olla joku Helkama Kulkuri hällä. Yhtä paska eniwei kuin Tunturi. Näitä polkijoita riittää, mutta ei heitä juurikaan tapetille nosteta, kun ei ole raha, valtavirran muoti-ilmiöt ja sponsorimaailma tukena.
Toiselle paska, toiselle käytännön työjyrä, Ukrainan Odessan varkaalle aarre.
Vaan Odessassa Matti osti halvimman markettipyörän minkä sai ja joutui toteamaan, että tämähän toimii. Tuon kirjan olen lainannut pois, mutta muistelen, että se maksoi alle 150 euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toiselle paska, toiselle käytännön työjyrä, Ukrainan Odessan varkaalle aarre.
Vaan Odessassa Matti osti halvimman markettipyörän minkä sai ja joutui toteamaan, että tämähän toimii. Tuon kirjan olen lainannut pois, mutta muistelen, että se maksoi alle 150 euroa.Jep, mutta paska silti.
Anonyymi kirjoitti:
Taisi olla joku Helkama Kulkuri hällä. Yhtä paska eniwei kuin Tunturi. Näitä polkijoita riittää, mutta ei heitä juurikaan tapetille nosteta, kun ei ole raha, valtavirran muoti-ilmiöt ja sponsorimaailma tukena.
Ei nyt ihan näinkään.
Matti Rämöltä löytyy lukuisia julkaistuja kirjoja jotka löytyvät myös esim. Yle Areenalta.
Ja nopeasti katsottuna hänestä löytyy julkaistuja juttuja ainakin:
Yleltä useissa ohjelmissa haastatteluissa, Helsingin Sanomilta, Kirkko ja Kaupunki lehdestä, Et-Lehdestä, Molemmista iltapäivälehdistä, Turun Sanomista, Kotiliedestä nyt pikaisesti katsottuna, että ihan nyt en sano ettei yhtään mitään "tapetille nostoa" olisi ollut.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ei nyt ihan näinkään.
Matti Rämöltä löytyy lukuisia julkaistuja kirjoja jotka löytyvät myös esim. Yle Areenalta.
Ja nopeasti katsottuna hänestä löytyy julkaistuja juttuja ainakin:
Yleltä useissa ohjelmissa haastatteluissa, Helsingin Sanomilta, Kirkko ja Kaupunki lehdestä, Et-Lehdestä, Molemmista iltapäivälehdistä, Turun Sanomista, Kotiliedestä nyt pikaisesti katsottuna, että ihan nyt en sano ettei yhtään mitään "tapetille nostoa" olisi ollut.Jos osaisit lukea tekstiä pintaa syvemmältä, olisit hoksannnut, että tuossa viitattiin siihen aika suureen joukkoon muita palloa kiertäviä pyöräilijöitä, joista ei julkisuudessa juurikaan puhuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos osaisit lukea tekstiä pintaa syvemmältä, olisit hoksannnut, että tuossa viitattiin siihen aika suureen joukkoon muita palloa kiertäviä pyöräilijöitä, joista ei julkisuudessa juurikaan puhuta.
Kyllä se alkuperäinen kommentti sisälsi myös tämän Matti Rämön. Ylen leivissä kelpaa olla, on aikaa matkustella. Kovia suorituksia tietysti, vaikka omasta mielestään ei suorita. Palvoo hindujumala Shivaa, tykkää muslimiterroristeista, vihaa juutalaisia. Mitä muuta voikaan odottaa henkilöltä joka on syntynyt saastaisessa Forssassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se alkuperäinen kommentti sisälsi myös tämän Matti Rämön. Ylen leivissä kelpaa olla, on aikaa matkustella. Kovia suorituksia tietysti, vaikka omasta mielestään ei suorita. Palvoo hindujumala Shivaa, tykkää muslimiterroristeista, vihaa juutalaisia. Mitä muuta voikaan odottaa henkilöltä joka on syntynyt saastaisessa Forssassa.
Ei sisältänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sisältänyt.
Tietysti sisälsi. Kuinkas luet? ”Näitä polkijoita riittää..” Sana NÄITÄ on nainut sisäänsä myös Matti Rämön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti sisälsi. Kuinkas luet? ”Näitä polkijoita riittää..” Sana NÄITÄ on nainut sisäänsä myös Matti Rämön.
Kannattaa tutustua I K Inhan kirjoihin pyörämatkoista 1800-luvun eurooppaan. Ei voi sanoa muutakuin huhhuh.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa tutustua I K Inhan kirjoihin pyörämatkoista 1800-luvun eurooppaan. Ei voi sanoa muutakuin huhhuh.
Ma sanon huhu huh nykyaikana ja lähden 124- kilometrin polkupyörälenkille omin pikku koivinvoimin. Lähde sinäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ma sanon huhu huh nykyaikana ja lähden 124- kilometrin polkupyörälenkille omin pikku koivinvoimin. Lähde sinäkin.
Joko tulit polkupyöräilemästä? Itsekin tosin liioittelin. Poljin cyclocrossia vain 122 kilometriä ja 750 metriä. Aikaa kului neljä tuntia sekä kolmekymmentäviisi minuuttia. Nousumetrejä 853 yhteensä.
- Anonyymi
Lauri Vuorisella mielenkiintoinen insta ja erittäin hyvällä työn jäljellä tehty, ammattimaisesti jopa maastossa.
Joku sanoi jälkihiessä, että Iivo käyttää 50.000 euroa vuosittain instan sisällön tuotantoon. Hyvää sekin, mutta näkökulma hieman toinen.- Anonyymi
Tuo 50k oli Juha Kanervan heitto, arvio ilman faktantarkastusta. Kyllä Iivokin osaa esiintyä ja kuvaamista varten löytyy lähipiiriä PHSstä.
- Anonyymi
Ennen tuota ensimmäistä kirjaansa Rengasrikkoja Saharassa 2009 Matti Rämö oli treenannut pyöräilyä jo muutaman vuoden ajaen 15.000 km vuositasolla.
Hän oli löytänyt ajonopeuden, jolla ei kuormittanut itseään liikaa. Tehojen nostaminen jo 10 % tuosta ajotahdista aiheutti sen, että seuraavasta päivästä tuli lepopäivä.
Watteja hän ei tarkkaillut, tuntemus ratkaisi ja kello kertoi vain ajan kulun. Päivän päätteeksi, kun päiväkirja oli täytetty, nollattiin välimatkamittarin arvot.- Anonyymi
Kolmikon nopeus esteettömillä osuuksilla on käytännössä lähellä 30 km/h.
Matti pyrki keskinopeuteen 14,5 km/h, hellitti heti, jos alkoi jalat rallattaa liian kovaa. Maksimeita ei kannata laskea. Pakkotilanteissa hänkin ajoi yli 20 km/h keskaria, tuolla kauhealla lastilla, jopa ketjuruoska ja iso kasa varaosia mukana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmikon nopeus esteettömillä osuuksilla on käytännössä lähellä 30 km/h.
Matti pyrki keskinopeuteen 14,5 km/h, hellitti heti, jos alkoi jalat rallattaa liian kovaa. Maksimeita ei kannata laskea. Pakkotilanteissa hänkin ajoi yli 20 km/h keskaria, tuolla kauhealla lastilla, jopa ketjuruoska ja iso kasa varaosia mukana.Himalajan polkaisulla on pakko joko tunkata tai puskea yli 400 watilla tuntikausia.
- AnonyymiUUSI
Näytin tuon Cervelon keskiön etupuolelta otettua kuvaa pyörämekaanikolle. Hän sanoi, että siinä on luukku, jota kautta pääsee lataamaan akun ja huoltamaan keskiömoottoria.
- AnonyymiUUSI
Cervelo valmistaa sähköpyöriä, mutta tuo ei ole sellainen.
Eiköhän tuo kansi ole kaapeleiden läpivientien huoltoa varten. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Cervelo valmistaa sähköpyöriä, mutta tuo ei ole sellainen.
Eiköhän tuo kansi ole kaapeleiden läpivientien huoltoa varten.Jospa Markus onkin nikkaroinut kevään valoisten iltojen iloksi sinne Rolls Royce Merliinin koneet.
Kun katselin Cervelon mallistoa ja niitä muutamaan huonohkolaatuista kuvaa mitä olen itse pyörästä onnistunut löytämään, niin on erittäin todennäköistä että tuo kyseinen pyörä on Cervelon Aspero mallistosta ( https://www.cervelo.com/en-US/bikes/aspero ) jossa on rungon alaputkessa, heti keskiön etupuolella joku isompi (muvinen?) runkosuoja (ja joka EI OLE sähkäavusteinen malli)
Kun taasen katsoo Cervelon ainoaa sähköavusteista pyörää eli Rouvidaa ( https://www.cervelo.com/en-US/bikes/rouvida ) niin tässä ei vastaavaa suojaa ole ja muutenkin tuon rungon alaputken muoto on hieman kuvista poikkeava (selkein eroava yksityiskohta olisi tuo keskiön osuus, mikä tuossa sähköavausteisessa mallissa on selkeästi isompi ja korkeammalle jatkuva (mitä ei kuvista olisi havaittavissa).
Eli oletuksellisesti tuo pyörämekaanikko jolle näytit on todennäköisesti ollut väärässä.
- AnonyymiUUSI
Rolssin Merlin oli toisen maailmansodan käänteentekevä innovaatio hyödyntää sitä pommikoneissa. Messersmithit eivät ehtineet laivueiden kimppuun. Brittimoottori kehitettiin jo 30-luvulla, mutta toimintavarma siitä tuli vasta sodan myötä.
Veikkaan, että Härkis ei ole sitä taikonut tuohon putkeen.- AnonyymiUUSI
Sittemmin Messerschmitt Me 262 ehti hyvinkin ja vielä reippaasti ohikin
- AnonyymiUUSI
Tuossahan ekalla videolla Lauri Vuorinen kertoo, että reissun oleellisin tarkoitus on harjoituskauden avaus, ei varsinainen matkapyöräily. Siksi vertailu Rämöön tai muihinkaan ei ole oikein hyvä.
On siis ajettu PK, VK ja hetkittäin jopa MK sykkeillä.
Krista Pärmäkoski julkaisi aikoinaan samansuuntaisia välähdyksiä harjoittelukauden avauksesta pyöräillen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m372726Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?
Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.891174Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia
Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.127979Oliko mies vetäytyminen
Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.60950- 66907
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos76858Oon tässä pohtinut että se nainen
Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle70805EU:lta tyly ratkaisu Temulle
On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta99802Nainen on ihana
ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?25718Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä
Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi30684