Harkinnan alla sähköavusteinen polkupyörä ja on mietinnässä tuo, että keskimoottori kuluttaisi enemmän ketjua/rattaita verrattuna takamoottoriseen.
Sinänsä järkeenkäypä asia, mutta mitä eroa ajettavuudessa sitten on keskimoottorisen ja takamoottorisen välillä?
Keskimoottori vai takamoottorI?
11
281
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole järkeä noissa
- Anonyymi
Voitko perustella, vai huuteletko vaan ilman järkeä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voitko perustella, vai huuteletko vaan ilman järkeä?
Moottori. Se et ole sinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottori. Se et ole sinä.
Asia tuli siltä osin selväksi, ettei järkesi määrä riitä vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen. Kiitos kuitenkin osallistumisestasi tähän järkesi määrän ylittävään "kisaan" ja hyvää päivän jatkoa. Have a nice day.
- Anonyymi
Etumoottori.
- Anonyymi
Molemmat vaativat säännönmukaisesti aimo annoksen vaseliinia, jos toisenkin, toimiakseen kunnolla suomalaisissa sääolosuhteissa.
- Anonyymi
LAISKAN SÄHKÖPYÖRÄILIJÄN KALAKUKKO
(“Sama reitti, vähemmän poljentaa – enemmän täytettä.”)
Tämä kalakukko on niille, jotka valitsevat pyöräilyn vain silloin, kun sähkö on päällä, mäki on alamäkeä ja ilma on +18 eikä tuule. Se ei ole kevyt eikä sporttinen, vaan täytetty kuin pyöräilyshortsien taskut eväillä.
Ja toisin kuin pyöräilijä itse: se ei jätä mitään kesken.
AINEKSET (4:ää mukavuudenhaluista syöjää varten):
Kuori – jämäkkä mutta helposti pehmenevä:
– 1,2 kg ruisjauhoa
– 200 g vehnäjauhoa (koska ruis yksin tuntuu liialta työltä)
– 2 tl suolaa (elämän pieni kirpeys, kun akku loppuu)
– 5 dl vettä (ei hikoilusta, vaan hanasta)
– 2 rkl öljyä (liukuu alas kuten sähköpyörä alamäessä)
Täyte – maksimaalinen, koska energiaa ei kulu:
– 700 g muikkua (täyte kuin kertyneet ajamattomat kilometrit Stravassa)
– 400 g savukylkeä tai reilusti maustettua soijarouhetta
– 1 iso sipuli (karkeasti pilkottu – kuka jaksaa hienontaa?)
– 1 tl mustapippuria
– ½ tl savupaprikaa (antaa vaikutelman liikunnasta)
– 1 rkl hunajasinappia (maku, joka menee perille ilman sykettä)
VALMISTUS – minimivaivalla, maksimituloksella:
1. Taikina:
– Kaikki aineet kulhoon. Sekoitus – ehkä koneella.
– Vaivaa juuri sen verran, että näyttää siltä kuin yrittäisit.
– Anna levätä. Kuten pyörä, kun mäki alkaa.
2. Täyte:
– Paista kylki tai soija.
– Lisää sipuli, mausteet – ei liikaa, ettei hiki tule.
3. Kokoaminen:
– Kauli taikina, täytä reilusti, sulje laiskasti.
– Voitele kevyesti (tai unohda se – ei kukaan jaksa kaikkea).
4. Paisto:
– 230 °C / 15 min – äkillinen piikki lämpöön, kuin akku väärässä tilassa.
– 125 °C / 4 h – hyvä aika ladata pyörä, puhelin ja itseluottamus.
TARJOILU – ilman kiirettä, mieluiten istuen:
– Syö ulkona, mutta älä liian kaukana keittiöstä.
– Kylkeen jääkylmä juoma ja lause: “No on tääkin tavallaan urheilua.”
– Jälkkäriksi ehkä torkut.
YHTEENVETO:
Laiskan sähköpyöräilijän kalakukko on pehmeä, lämmin ja juuri sopivan huoleton.
Se ei yritä olla kevyt, eikä väitä olevansa “funktionaalinen” – mutta se maistuu hyvältä, vaikka et olisi ottanut askeltakaan.
Syö, lataa – ja anna moottorin tehdä loput. 🔋🐟🚴♂️ Hyvin karkea yleistys (joka ei kaikissa tapauksissa tietysti pidä paikkaansa) tuohon asiaan on se että napamoottori (takamiottori) on se halpa/helppo/huono tapa toteuttaa tuo sähköavausteinen pilkupyörä ja sitten taas tuo keskiömoottori (keskimoottori) on se kalliimmpi/vaikeampi/parempu tapa toteutukseen.
Napamoottorissa kun on periaatteessa kaksi erillistä voimanlähdetyä (polkija sekä moottori), kun taas keskiömoottorillisessa ratkaisussa ikään kuin kahdesta voimanlähteestä tulee yksi (polkijan ja moottorin voima yhdistetään ja voima siirretään ketjun(hihnan) ja vaihteiston kautta takarenkaaseen.Momentintunnistuksen taso/toteutus/hyvyys (tai onko sitä ollenkaan) on tärkeimpiä ellei jopa tärkein yksittäinen ominaisuus sähköavusteisessa polkupyörässä, eli se miten moottori reagoi kuskin "tahtoon" voimantuotossa. Parhaimmillaan moottorin ja polkijan yhteistyö on "saumatonta" ja polkijalla ei edes tule sellaista tunnetta että moottori on se joka vie, vaan että tuntuu siltä kuin olisi kilpapyöräilijän tehot reisissä.
Kun taas huonolla tai olemattomalla momentintunnistuksella varustetulla pyörällä voi olla juuri se efekti mitä täällä mutama kirjoittaja kertoo, että kuski "on vain polkevinaan" ja moottori vie.
Ja tuon momentintunnistuksen "jakolinja" menee paljon juuri tuossa että keskiömoottorillisissa vaihtoehdoissa on tuo "hyvä" momentintunnistus ja sitten napamoottorillisissa vaihtoehdoissa se on huono taikka sitä ei ole käytännössä lainkaan (joku magneettitunnistin polkimissa jolla täytettään tuo sähköavausteisen polkupyörän vaatimus, eli moottori avustaa vain poljettaessa).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Momentintunnistuksen taso/toteutus/hyvyys (tai onko sitä ollenkaan) on tärkeimpiä ellei jopa tärkein yksittäinen ominaisuus sähköavusteisessa polkupyörässä, eli se miten moottori reagoi kuskin "tahtoon" voimantuotossa. Parhaimmillaan moottorin ja polkijan yhteistyö on "saumatonta" ja polkijalla ei edes tule sellaista tunnetta että moottori on se joka vie, vaan että tuntuu siltä kuin olisi kilpapyöräilijän tehot reisissä.
Kun taas huonolla tai olemattomalla momentintunnistuksella varustetulla pyörällä voi olla juuri se efekti mitä täällä mutama kirjoittaja kertoo, että kuski "on vain polkevinaan" ja moottori vie.
Ja tuon momentintunnistuksen "jakolinja" menee paljon juuri tuossa että keskiömoottorillisissa vaihtoehdoissa on tuo "hyvä" momentintunnistus ja sitten napamoottorillisissa vaihtoehdoissa se on huono taikka sitä ei ole käytännössä lainkaan (joku magneettitunnistin polkimissa jolla täytettään tuo sähköavausteisen polkupyörän vaatimus, eli moottori avustaa vain poljettaessa).Santulla lipsahti taas huti ja alkoi höpöttämään momentintunnistuksessa, kun kyseessä oli kumpi parempi keskiö- vai napamoottori. Itse sanoisin jotta keskiömoottori oli sitten momentintunnistusta tai ei niin paras.
- Anonyymi
Minulla on pyörässä keskiömoottori joka toiminut moitteettomasti ajoa melkein 22 000 km. Ketjuja olen vaihdattanut 3 kertaa ja nehän on halpoja. Takaratas tänä keväänä kun kilometrejä oli 20 000. Eli näistä voi päätellä keskiömoottorin kestävyyden.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2744694Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343040Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442867Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k292851Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761801Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061654Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601429
- 951292
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151180