Vääristääkö Garden Helsingin valtiontuki kilpailua? - 35 miljoonan euron potti vaatii EU-hyväksynnän.
Ministeriössä oltiin ihmeissään, kun Garden Helsingin tuki ilmestyi kuin tyhjästä papereihin. Garden Helsingille myönnetty 35 miljoonan euron valtiontuki aiheuttaa närää kahden muun ison tapahtuma-areenahankkeen johtohenkilöissä.
Garden ei ole ainoa pääkaupunkiseudulle suunnitteilla oleva noin 20 000 katsojaa
vetävä sisäareena. Silti se on ainoa, jolle valtio on myöntänyt tukea.
Arena 3.3:n edustajat edellyttävät valtiolta tasapuolisuutta tukipäätöksissään. Hankkeista Vantaan Arena 3.3. on jo jättänyt rakentamislupahakemuksen, joten se on Garden Helsinkiä pidemmällä.
Taka-Töölöön suunnitteilla olevalle Garden Helsingille myönnettiin ehdollinen valtiontuki hallituksen kevään 2025 puoliväliriihessä. Tapa, jolla valtiontuki junailt investointiohjelmaan herätti hämmennystä.
Gardenin tuki nousi listoille yllättäen ilman, että tuelle olisi ollut minkäänlaista hakuprosessia.
- Siellä oli kehysriihen muistiinpanoissa lyhyt maininta tästä tuesta. En itse tiedä, aloite tällaiselle hankkeelle on tullut. Opetus- ja kulttuuriministeriö ei sitä ole ehdottanut, eli se tuli ikään kuin yllätyksenä, sanoo ministeriön rakennusneuvos Mikko Helasvuo. Löytyy se
Myös tuolloin liikunta-, urheilu- ja nuorisoministerinä toiminut Sandra Bergqvist (r. vahvistaa, että hän ei ollut tekemässä päätöstä Gardenin tukemisesta.
- Se tehtiin hallituksen kehysriihessä, Bergqvist viestittää.
Garden Helsingin valtiontuki vaatii vielä budjettikäsittelyssä eduskunnan hyväksynnä sekä Euroopan komission hyväksynnän.
EU-notifiointia hallitus haki vasta tämän vuoden helmikuussa. Helasvuon mukaan
asian vaimisteru vei aikaa, koska santokontana on kaytannossa vain yksi lause puoliväliriihen muistiinpanoissa.
1
Garden Helsingin takana olevan Projekti GH:n operatiivinen johtaja Emilia Ottela e itse ollut vielä areenahankkeessa mukana, kun puoliväliriihipäätös tehtiin. Projekti GH:n hallituksen nykyinen puheenjohtaja, kokoomustaustainen Jan Vapaavuori oli tuolloin yhtiön hallituksen jäsen.
Pyysimme Vapaavuorelta kommenttia siihen, miten Gardenin valtiontuki päätyi investointiohjelmaan. Hän ohjasi vastauksen kuitenkin Ottelalle.
- Kyse on mittaluokaltaan niin suuresta investoinnista, ettei sitä ollut luontevaa käsitellä opetus- ja kulttuuriministeriön määrärahojen kautta.
Miten haetaan rahaa joka ei ole jaossa. Hesa korruptiota.
Anonyymi-ap
3
70
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Mystinen juttu.
- Anonyymi00002
Niin tuppaavat olemaan kokoomuksen hyväveljien veivaukset, joissa veronmaksajien miljoonat katoavat kokoomuslaisten bisneksiin, tässä tapauksessa 35 miljoonaa euroa.
- Anonyymi00003
vapaamuurari-loosit on mystinen juttu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741650- 201124
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321063Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu133871Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189806- 64684
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo191607On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 48528
- 69510
- 55507
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32498- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28422- 40417
- 33413
- 16399
- 82398
- 37396