Erot maaseudun ja kaupungin sivareilla

Maccari

Joo, itte keskeytin armeijan viikko sitten ja sen verran siellä huomasin, että yks jos toinenki hajos, mutta yleensä ottaen vain helsinki-vantaa-espoo-alueelta tulleet uskals lähteä sivariin, kun taas jotku karkkila nummipusula miehet leimas ittensä täysin hulluks mielummin ja sai e:n paperit (eli about. 6kk päästä joutuu mennä takas armeijaan) armeijasta ku että olis vaan lähteny sivariin. Kuulemma kaverit dissais liikaa jos menee sivariin. Itellä ei ainakaa ollu pienintäkään ongelmaa ja kaveritkaan ei siitä välitä.

Ja nyt joku "tosimies" tulee tänne haukkumaan mua etten ole mies. No tiedän olevani ihan tarpeeks mies ja nään hyödyllisemmäks mennä johonki kouluun avustamaan vuodeks, kun että olisin jossakin metsässä kuluttamassa valtion rahoja vuoden ajan. Joo ja tosi hyvä johtajakoulutus. Opit karjumaan alaisilles hulluna jos ne ei piilota kengännauhoja maihareiden sisälle...

Noh kai se armeija osalle tekee ihan hyvää. Itte en vaan pitäny sitä järkevänä paikkana.

21

1471

Vastaukset 21

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siv_ari

armeija on alistamisleikkikoulu, jossa ei opeteta muuta kuin olematta kyseenalaistamaan asioita. Siis herrojen kunnioittamiseksi.

• Bönö-Rame

Menkää ny jo muualle..............

• sivarimyös
        Bönö-Rame kirjoitti:

Menkää ny jo muualle..............

sinä leikkikouluun Ramstedt...c-mies...buahaahaahaahaahaa

• mie

Kerro asiallinen peruste, minkä takia alistumaan opetteleminen ei voisi olla myös arvokasta? Ja nimenomaan alistuminen ryhmäkuriin ja yhteistyöhön, jossa tosin on selkeä pomo? Eikä armeija nykyään ole aivotonta puuhaa, itsekin sain kyllä tehtävien toteuttamisessa käyttää aikapaljon aivoja ihan itse, vaikka jäkke olinkin.

Sosiaalisesta paineesta vielä, että minulla oli joukko-osastosas mies, jonka vanhemmat ja sukulaiset painostivat menemään juuri sissiksi. Mies raukak ei tosiaaankaan sopinut hommaan, inhosi metsässä olemista jne(en siis tarkoita, että siinä olsii mitään moraalisesti väärää, heh). No, paine oli niin kova, että kaveri mursi pingismailalla lyömällä sormensas, ettei tarvinnut mennä leireillä ja voisi silti pysyä yksikössä.

Armeijassa on paljon paskaa, mutta on siinä jotain hyvääkin. Siellä oppii itsestään kaikenlaista, se on vähän niin kuin puolen vuoden extremeloma, jolla oppii tuntemaan sisintään ja omaa luonnettaan.

• siv_ari
        mie kirjoitti:

Kerro asiallinen peruste, minkä takia alistumaan opetteleminen ei voisi olla myös arvokasta? Ja nimenomaan alistuminen ryhmäkuriin ja yhteistyöhön, jossa tosin on selkeä pomo? Eikä armeija nykyään ole aivotonta puuhaa, itsekin sain kyllä tehtävien toteuttamisessa käyttää aikapaljon aivoja ihan itse, vaikka jäkke olinkin.

Sosiaalisesta paineesta vielä, että minulla oli joukko-osastosas mies, jonka vanhemmat ja sukulaiset painostivat menemään juuri sissiksi. Mies raukak ei tosiaaankaan sopinut hommaan, inhosi metsässä olemista jne(en siis tarkoita, että siinä olsii mitään moraalisesti väärää, heh). No, paine oli niin kova, että kaveri mursi pingismailalla lyömällä sormensas, ettei tarvinnut mennä leireillä ja voisi silti pysyä yksikössä.

Armeijassa on paljon paskaa, mutta on siinä jotain hyvääkin. Siellä oppii itsestään kaikenlaista, se on vähän niin kuin puolen vuoden extremeloma, jolla oppii tuntemaan sisintään ja omaa luonnettaan.

Mutta kiva että käytit aikaasi turhaan kirjoitteluun =)

• MB260SE
        siv_ari kirjoitti:

Et vissiin tajua et niitä herroja pitää kunnioittaa.

• mie
        siv_ari kirjoitti:

Olipa mahtava perustelu.

• Ei muuta

kuin hyvää jatkoa.

• LZaa

Hieno homma ja maallehan kaikki tulee pienellä viiveellä.
      Sori. :)

• Kilin Kolin

Minusta tämä on aika mielenkiintoinen aihepiiri. Arvostan vakaumuksellisia sivareita, vaikka olen itse yleisen asevelvollisuuden kannalla (ja reservissä olen ollut vuoden), mutta erityisesti arvostan niitä sivareita, jotka ovat menneet sivariin vakaumuksen takia ja kovasta sosiaalisesta paineesta huolimatta. Ihailen esimerkiksi erästä pohjalaisesta pikkukylästä lähtöisin olevaa vakaumuksellista sivaria, koska maaseudulla on aika ahdasmielisiä asenteita sivarien suhteen. Sellaisella miehellä, joka seuraa vakaumustaan kovasta painostuksesta huolimatta, täytyy olla rautainen selkäranka. Sen takia minusta on epäoikeudenmukaista, kun kaikki sivarit leimataan lusmuiksi. Lusmuja toki joukkoon mahtuu, mahtuuhan heitä toki armeijaan käyviinkin, mutta yleistämällä tehdään totuudelle vahinkoa.

Suurissa kaupungeissa sivariin meno on paljon helpompaa, koska siellä on suvaitsevampi ilmapiiri. Toisaalta kaupunkiympäristössä useimmat ihmiset ovat toisilleen täysin vieraita, ja kaupungista voi löytää oman alakulttuurinsa. Kaupungissa sivarius ei välttämättä ole kyseenalaistamista, vaan kaveriporukka voi painostaa ryhtymään sivariksi. Sivarit ovat yleensä suvaitsevaa porukkaa, mutta sosiaalinen paine voi todellakin pakottaa jonkun myös sivariksi. Armeijaan menemällä nimittäin saattaisi pettää sivarikaverien luottamuksen. Niinpä sivarius ei ole kaikissa alakulttuureissa järjestelmän kyseenalaistamista eikä sivariuteen näin muodoin liity edes vakaumusta, vaan pelkkä sosiaalinen paine, joka tulee muiden sivarien taholta.

• Nimetön

Suomen laissa on kaksi vaihtoehtoa, intti tai sivari, valitse siitä. Itse valitsin sivarin ja olen erittäin tyytyväinen. Ei tarttenut jarrutella viikonloppuisin tyttöystävän kanssa ;)

• Pst-alikersantti

Tosta johtajakoulutuksesta,en tuomitsisi sitä pelkän viikon intissä olon jälkeen...totta kai ekalla viikolla huomautellaan joka asiasta,pikkuasioistakin,koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.Lipsut yhdestä säännöstä ja pian lipsut muistakin.Ensimmäisellä viikolla alokkaille opetetaan asioita sotilaan käyttäytymisestä ja esim.vaatetuksesta.Jos säännöissä sanotaan,että sotilas pukeutuu siististi ja asiallisesti ja että esim.mainitsemasi kengännauhat ei saa näkyä,silloin se on niin.Jos ei oppi mene perille,saa siitä silloin huomauttaa kovemmallakin äänellä.Olen itse alikersantti ja voin vuoden kokemuksella sanoa,että palveluksen aikana tilanne muuttuu,kun johtajat ja alaiset tutustuvat toisiinsa ja muodostuu ryhmähenki ja kuri.Tällöin turha huutaminen jää pois ja kaikki toimivat oman ryhmänsä parhaaksi.Samanlaista tiimihenkeä en ole siviilissä intin jälkeen havainnut.Ehkä sivari on sinulle se parempi ratkaisu,mutta en lähtisi tuomitsemaan johtajakoulutusta ensimmäisen viikon perusteella.Lisäksi vielä noista "maaseudun" pojista,itse olen etelä-pohjanmaalta ja voin omasta mielestä sanoa,että paras miehistöaines tulee maaseudun miehistä,ei niin paljon turhaa rutinaa joka asiasta.

• ei maalta

Maalla nielläänkin kiltisti kaikki paska kyselemättä ja sitten ollaan niin kovia. :)

• Pst-alikersantti
        ei maalta kirjoitti:

Maalla nielläänkin kiltisti kaikki paska kyselemättä ja sitten ollaan niin kovia. :)

En nyt tiedä,oliko tuossa viestissäni hirveästi mitään kovistelua,kerroin vain mielipiteeni ja jos maanpuolustushenki on mielestäsi paskaa niin Ok,se on oma mielipiteesi.

• syväpuhdistettu hiirimatto
        Pst-alikersantti kirjoitti:

En nyt tiedä,oliko tuossa viestissäni hirveästi mitään kovistelua,kerroin vain mielipiteeni ja jos maanpuolustushenki on mielestäsi paskaa niin Ok,se on oma mielipiteesi.

mu autosta loppu pensa. mä latoin mu hiirimaton pesukoneeseen ja kyllä muute nyt puhelin toimii ku vaihoin siihe oljyt.

• H.P.

Ite asun tääl oikee kunnon landel (keski-pohjanmaal) ja tunnen oikein livenä sivareita. Itse en ole heitä dissaillut, eikä kyllä kukaan muukaan ole pahemmin heidän valinnoistaan kiinnostunut. Mut kai se vaihtelee vähä paikkakunnan mukaan.

• Ei mikään yllätys että kaupunkilaispojat uskaltavat paremmin mennä sivariin kun landelta kotoisin olevat. Muistan omana sivariaikana kun Lapinjärvellä suurin osa sivareista oli juuri Helsingistä ja pääkaupunkiseudulta, näiltä pieniltä paikkakunnilta sivareita oli aina huomattavasti vähemmän.

Johtuu myös varmasti siitä että jossain landella ihmiset ovat vielä niin ahdasmielisiä ja kapeakatseisia etteivät he oikein pysty hyväksymään sivareita samalla tavalla kun kaupunkilaiset.

• höpöttää

Ahdasmielinen ja kapeakatseinen tummapelkuri taas vauhdissa.
        Ota jo lääkkeesi.

• veijarisetä
        höpöttää kirjoitti:

Ahdasmielinen ja kapeakatseinen tummapelkuri taas vauhdissa.
        Ota jo lääkkeesi.

Kyllä darkfear on tuossa asiassa ihan oikeassa. Olen itsekkin maalta ja sivariin lähdössä. Vaikken vielä ole edes aloittanut sivaria, monien tuttujen käyttäytyminen minua kohtaan muuttui kun saivat tietää että lähdenkin sivariin, eivät pahemmin enää juttele. Tää on tällanen pieni maalaiskylä jossa porukka on todella vanhanaikaista ja kaavoihin kangistunutta. Täällä keskustelupalstalla olen muuten huomannu että ne jotka oikeasti puolustaa omia mielipiteitään, ne haukutaan. Mistäköhän johtuu...?

• veijarisetä kirjoitti:

Kyllä darkfear on tuossa asiassa ihan oikeassa. Olen itsekkin maalta ja sivariin lähdössä. Vaikken vielä ole edes aloittanut sivaria, monien tuttujen käyttäytyminen minua kohtaan muuttui kun saivat tietää että lähdenkin sivariin, eivät pahemmin enää juttele. Tää on tällanen pieni maalaiskylä jossa porukka on todella vanhanaikaista ja kaavoihin kangistunutta. Täällä keskustelupalstalla olen muuten huomannu että ne jotka oikeasti puolustaa omia mielipiteitään, ne haukutaan. Mistäköhän johtuu...?

Kuten sanoin sen että pienillä paikkakunnilla ja maaseudulla se ihmisten suhtautuminen sivareita kohtaan on vieläkin huonompaa kun kaupunkilaisten keskuudessa.

Tosin armeijasta kieltäytyminen tuntuu olevan hirveä rikos melkein missä päin suomea tahansa, sillä suomalaiset ovat varsin usein äärettömän vanhanaikaisia ja kapeakatseisia monissa asioissa.

Omassa kotikaupungissani se suhtautuminen ei oikeastaan ole kovin paljon parempaa kun sinunkaan tilanteessasi, sillä suurin osa miehistä käy täällä armeijan ja sivarit leimataan heti maanpettureiksi.

Ne ihmiset haukutaan aina heti jotka uskaltavat kyseenalaistaa nämä suomalaisille tärkeät asiat, ilmeisesti se toisinajattelu on sitten ihmisten mielestä suomessa niin kauheaa.

• pojulla

Kovaa kommenttia armeijan touhusta. Varsinkin kun ottaa huomioon että olit siellä jopa parisen viikkoa.

Kyllähän siinä ajassa jo saa todella hyvin selville laitoksen syvimmän olemuksen ja tarkoituksen.

Eipä muuta kuin tervemenoa sivariin, jospa siellä sinusta olisi edes jotakin hyötyä.

Epäilen.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      64
      1081
    2. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      28
      706
    3. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      687
    4. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      90
      685
    5. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      9
      681
    6. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      648
    7. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      645
    8. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      68
      629
    9. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      23
      567
    10. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      63
      566
    11. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      42
      560
    12. 61
      559
    13. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      82
      558
    14. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      43
      534
    15. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      46
      530
    16. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      134
      508
    17. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      492
    18. Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?

Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.
      Ikävä
      27
      447
    19. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      29
      443
    20. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      47
      442
    Aihe