Nyt pitkään palstalla olleena, ja kun tuo historiakin on saatavana, kaivoin esiin ensimmäisen löytämäni ja koskaan aloittamani ketjun aloituksen tälle palstalle.
Aika hyvillä mielin voin sanoa, että eivät ole mielipiteeni juurikaan vuosien varrella muuttuneet ja voin sanojeni takana aina seisoa:)
---------------------------------------------------
Surullista
Kirjoittanut: Nainen24v 23.9.2002 klo 12.42
"Hovioikeuden presidentti puolustaa lievää raiskaustuomiota
Itä-Suomen hovioikeuden presidentti Esko Kilpeläinen ei näe mitään ihmeteltävää alaistensa päätöksessä lieventää raiskaajan tuomiota vakituisen työpaikan perusteella.
Yhteisestä kodista pois muuttaneen vaimonsa raiskannut mies sai Kuopion käräjäoikeudelta 1,5 vuoden ehdottoman vankeustuomion, mutta Itä-Suomen hovioikeus muutti sen ehdolliseksi ja 70 tunnin yhdyskuntapalveluksi. Hovioikeus perusteli päätöstä miehen vakituisella työpaikalla ja puhtaalla rikosrekisterillä.
-Onhan hovioikeuden lieventävässä päätöksessä muitakin tekijöitä kuin työpaikka. Eikö siinä ollut taustalla joku vanha avio- tai avosuhde, Esko Kilpeläinen perustelee.
Hänen mukaansa raiskausta lieventää se, että tekijä tuntee uhrinsa."
Yllä oleva teksti on tämän päivän Ilta-Sanomasta.
Kyllä minusta ainakin olisi monta kertaa kammottavampi asia tulla raiskatuksi sellaisen ihmisen taholta, johon olen luottanut ja jota olen rakastanut, kuin jonkun pusikosta hyppäävän sekopään. Nainen tavallaan syyllistettiin raiskauksesta, kun hänen arvostelukykynsä oli ollut niin heikko, että oli joskus erehtynyt rakastumaan tähän potentiaaliseen raiskaajaan.
Nostalgiaa
15
1169
Vastaukset
- Nari_Säre
...minulla on tainnut käsitys feminismistä noin terminä muuttua matkan varrella (feministit kun eivät näytä tyytyvän rakentamaan, vaan ovat kärkkäästi puuttumassa muidenkin ihmisten asioihin, toisin kuin erheellisesti silloin sinisilmäisenä oletin)... kun taas tietysti itse muuten sanomani asiat allekirjoitan:
"Feminismi ihan jees (vaikka olen mies)
Kirjoittanut: proffa 24.6.2002 klo 15.31
Maallikon mielipide:
Mielestäni on normaalia, että miehet ajavat itselleen edullisia asioita, eivätkä halua luopua saavutetuista eduista (sanottakoon sitä vaikkapa sovinismiksi) - se on yleisempänäkin mekanismina ihmiselle vallan luontainen olotila, kun vaikkapa talouselämää katsellaan.
Miksei naisilla olisi samanlainen oikeus ajaa asioitaan, vapaassa yhteiskunnassa onneksi on? Eihän ne tietenkään salamana muutu, mutta ompahan paljon edistyneet sadassa vuodessa, eikös?
Ainut asia, mitä en ymmärrä, on joidenkin yksilöiden ruikutus, että "miehet sopivat asioista keskenään jne."... Miksi sitä ruikuttamaan selvää asiaa - uskonkin, että oikeat feministit jättävät "herraklikit" omaan arvoonsa ja kehittävät omia hiekkalaatikoitaan, jossa valtaa pääsee käyttämään. Äänestämällä naisia, vähitellen alkaa yhteiskunnankin vallankäyttäjät naisistumaan (vrt. Tarja Halonen ja hänen reipas vallankäyttönsä).
Uskon myös että fiksut miehet ja naiset voivat myös tehdä aidosti yhteistyötä keskenäänkin, ja jättää yhteistyökyvyttömät omiin oloihinsa. Miehenä en toimi (omasta mielestäni ja omiin arvoihini nähden) yhteistyökyvyttömien miesten kanssa (joita olen kohdannut paljon), enkä vastaavanlaisten naistenkaan kanssa (joita olen myös kohdannut) - kuten päinvastaisiakin esimerkkejä, en usko, että yhteistyökyky tai -kyvyttömyys on sukupuoliriippuvainen asia. Enemminkin kyse on siitä mitä arvoja (avoimia tai piilotettuja) itse kukin haluaa yhteiskunnassa ja työelämässä ajaa.
Joten ei muuta kuin yhteiskuntaa rakentamaan tästä eteenpäin - kyllä se siitä.."- Nainen25v
Itse olen sitä sukupolvea, joille naisen ja miehen tasa-arvo on ollut itsestäänselvyys.
Nykyisellään naisilla on monessa suhteessa jo miehiä paremmat oltavat yhteisknnassa ja se ei ole oikein.
Ehkä tuo työelämä on vielä haaste.
Alussa uskoin vielä lakeihin ja normeihin, mutta täällä on herännyt siihen, että asennemuutos on ainoa keino muuttaa asioita ja lait ovat vaillinainen väline siihen. Epätasa-arvoiset lait, kuten kiintiöt muuttavat asenteita hitaasti ja usein naisvastaiseen suuntaan.
Omalla kohdallani on ehkä henkilökohtainen työelämälle omistautuminen ja synnytyslakko toimivin. Siihen en edes tarvitse lainsäädäntöä omassa tasa-arvotaistelussani.
Myös yleinen asevelvollisuus on epätasa-arvoa, ja naisetkin pitäisi jotenkin saada maata puolustamaan lain voimin, tai sitten miehille oikeus kieltäytyä joutumatta vankilaan. - äijäX
Nainen25v kirjoitti:
Itse olen sitä sukupolvea, joille naisen ja miehen tasa-arvo on ollut itsestäänselvyys.
Nykyisellään naisilla on monessa suhteessa jo miehiä paremmat oltavat yhteisknnassa ja se ei ole oikein.
Alussa uskoin vielä lakeihin ja normeihin, mutta täällä on herännyt siihen, että asennemuutos on ainoa keino muuttaa asioita ja lait ovat vaillinainen väline siihen. Epätasa-arvoiset lait, kuten kiintiöt muuttavat asenteita hitaasti ja usein naisvastaiseen suuntaan.
Omalla kohdallani on ehkä henkilökohtainen työelämälle omistautuminen ja synnytyslakko toimivin. Siihen en edes tarvitse lainsäädäntöä omassa tasa-arvotaistelussani.
Myös yleinen asevelvollisuus on epätasa-arvoa, ja naisetkin pitäisi jotenkin saada maata puolustamaan lain voimin, tai sitten miehille oikeus kieltäytyä joutumatta vankilaan.Vaikken kaikesta samaa mieltä kanssasi olekkaan niin
olipa mukava lukea tuota tekstiäsi. Aidosti tasa-arvoon kykenevä naisihminen taidat olla. Jos kaltaisiasi olisi enemmän niin tällä palstalla kukaan viitsisi meuhkata. Dänks! - Nari_Säre
Nainen25v kirjoitti:
Myös yleinen asevelvollisuus on epätasa-arvoa, ja naisetkin pitäisi jotenkin saada maata puolustamaan lain voimin, tai sitten miehille oikeus kieltäytyä joutumatta vankilaan....näyn palstan alkutaipaleella uskoneen tuohon sloganiin, että naisilla on (samasta työstä) 20% pienempi palkka kuin miehillä...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=16000000000003084
...eli, kuten olen todennutkin, feministisen propagandan sijaan kannattaa perehtyä faktoihin. - m78....
äijäX kirjoitti:
Vaikken kaikesta samaa mieltä kanssasi olekkaan niin
olipa mukava lukea tuota tekstiäsi. Aidosti tasa-arvoon kykenevä naisihminen taidat olla. Jos kaltaisiasi olisi enemmän niin tällä palstalla kukaan viitsisi meuhkata. Dänks!samaa mieltä, tuo teksti tuolta naiselta, oli oikein musiikkia korville, helppo kannattaa tasa-arvoa, kun löytyy naisia, jotka todellakin haluavat tervettä tasa-arvoa, eivätkä naisten hirmuvaltaa. kiitos :)
- Nari_Säre
Olisipa kiintoisaa lukea muidenkin vakkarien ensimmäisiä...
Eli, mikäli koette, niin kaivakaapas esille.. Minä en viitsi kaivaa muiden, kun silloin ei ei-rekisteröidyistä aina tiedä, mikä lie kenenkin.
Myös tiettyihin "klassikkokeskusteluihin" voisi olla jännä luoda nyt katsaus :-) Itse muistan eräitä keskusteluja edelleen lämmöllä.- Relander
Itse olen kirjoitellut palstalle vasta vähän aikaa, mutta tässä ensimmäinen avaus rekisteröimättömänä (ei yhtään vastausta):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000012726472
Tässä sitten eka avaus rekisteröitynä (ja heti haukuttiin sovinistiksi, vaikka linkitin vain naisen aseman kehitystä Suomessa kuvaavan aikajanan):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000013351510 - Uudelle tiedoksi
Relander kirjoitti:
Itse olen kirjoitellut palstalle vasta vähän aikaa, mutta tässä ensimmäinen avaus rekisteröimättömänä (ei yhtään vastausta):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000012726472
Tässä sitten eka avaus rekisteröitynä (ja heti haukuttiin sovinistiksi, vaikka linkitin vain naisen aseman kehitystä Suomessa kuvaavan aikajanan):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000013351510Se sovinistiksi haukkuja on yksi näistä feikkaajista. Käyttää myös nimiä feministineiti ja oikea feministi.
- Nari_Säre
...jopa ennen meikäläistä!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=3000000000328440
... ja harvinaisen pitkällä ja jopa pohdiskelevalla aloituksella.
Ilmeisesti tarkk'ampujia sittemmin väistelläkseen, hänen laukauksensa ovat tuost'emmin lyhenneet?- Nainen25v
Ihaillut Hertan aloituksia. Niissä on älyä, nokkeluutta ja tiettyä humaaniutta. Selkeästi näkyy, että hän on käyttänyt omaa aikaansa kirjojen kassa paljon.
- Nainen25v
Lukea noita vanhoja vastauksia, tulee vastaan nimimerkkejä, jotka ovat jo ammoin poistuneet keskuudestamme, kuten tuolla vilahti Ron_Jeremy, muistan kaverin;)
- Hertha
Ensi alkuun kirjoitin Suomi24:ssä "uskonto"-palstalla. Siihen aikaan se oli vallan "jakamaton", ei ollut palstoja eri uskontosuunnille, ateismille jne., ja siellä käytiin välistä aika vääntöä.
Kun Halosta valittiin 6 vuotta sitten, kirjoitin Soneraplazan Elleissä.
Vai saako täällä mainostaa?
- Nari_Säre
...tuttuun tyyliin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=20500000000353581
...ensimmäistä viestiä en löytänyt (ilmeisesti ei ollut avaus kuitenkaan).
Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien2183265- 582766
Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk172419Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I192396Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve631859Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä841820Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva401802Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro161779Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.841622Mietin sua liikaa
Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli65945