Kerran vielä

jorojukka-kukka

Raskaan päivän ilta.

Kevennykseksi saat keksiä, mikä kukka kuvaa feminismiä ja sovinismia kaikkein parhaiten.

Paras ja perustelluin yhtälö palkitaan tuttuun tapaan! :D

Ps. Jöröjukka-kukka ei sitten kelpaa vastaukseksi (näsäviisaille tiedoksi).

30

1365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nari_Säre

Feminismiä kuvaa parhaiten ohdake - se näyttää herkästi leviävältä, piikikkäältä, ja se käyttää muille kukille ja kasveille tarkoitettuja resursseja surutta. Vaikea kitkeä. Ei ruoki ketään aidosti.

Sovinismia kuvaa parhaiten semmoinen tunkiolla kasvava päivänkakkaran näköinen kukka. Se on hyvin näkyvillä, pitkävartinen, mutta ei sitäkään voi oikeen syödä.

Tasa-arvoa sitten kuvaa mehevä apila tai miksipä ei perunakin. Se tuottaa pohjan kaikelle kasvulle tarjoten ravintoa. Usein tasa-arvon hedelmät ja mukulat kypsyvät piilossa äänekkäiltä barrikadeilta, mutta kun ne tulevat esiin on kaikilla ilo suuri ja vatsa täynnä.

• voisi sopia sovinismiin. Toisaalta taas myös jokin fallinen, vaikeasti hoidettava kasvi. Olisiko Amaryllis semmoinen?

Ei feminismiinkään mikään herkkä kukka sovi. Täytyy miettiä.

• Nari_Säre

...ei kyllä tullut mieleen oikeen mitään feminismiin tai sovinismiin liittyvää, vaan ennemminkin jotain mukavaa ja aistikasta.

Kaktuksesta tuli mieleen muutama tiukkahuulinen piikittelijätäti, ja miksei -setäkin.

• jorojukka-kukka

Takki jo päällä ja vielä koneelle... :D

Viestiisi täytyy sanoa, että sen lähettäjänä oleT mielestäni NERO.

Hitsin hyvä.

• Kurre_Orava
        Nari_Säre kirjoitti:

...ei kyllä tullut mieleen oikeen mitään feminismiin tai sovinismiin liittyvää, vaan ennemminkin jotain mukavaa ja aistikasta.

Kaktuksesta tuli mieleen muutama tiukkahuulinen piikittelijätäti, ja miksei -setäkin.

Sinulta taisi tuon metaforan suurempi viesti jäädä ymmärtämättä?

• Nari_Säre
        Kurre_Orava kirjoitti:

Sinulta taisi tuon metaforan suurempi viesti jäädä ymmärtämättä?

...minulle tuli mieleen jotain oikein mukavaa... Aloin jo kuvitella itseni mehiläiseksi, joka lähtee tutkimaan tarkemmin, löytäisikö mettä.

• Nari_Säre

...minusta sinulla, arvon jöris, on ollut nämä pari viimeistä aloitusta oikein kiintoisia - metaforinen ajattelu usein tuo esiin aina jotakin olennaista ajattelun kohteesta.

Esim. viimeaikaisiin äänestän halosta - perusteita EI TULE -tyyppisiin avauksiin nähden koen tämän viimeaikaisen kommunikaatiosi todella parannuksena kohti uutta päivää nousevaa.

Hienoa.

• Kurre_Orava

Sen kummemmin selittelemättä niin.

Feminismi on kuin jokin lihansyöjäkasvi, ja antifeminismi on tietenkin rentun ruusu eli horsma.

• Nari_Säre

...noin tarkennuksena on useimmiten eri asia kuin sovinismi, jonka suhteen jöris tuossa kysäisi.

Esim. tuossa aiemmin keskusteltiin, että itse feminismin sisälläkin voi olla "antifeminismiä" tiettyihin feministisiksi luetteltuihin agendoihin suuntautuen.

(eli nyt kiinnitän huomiosi, ettet tarkkaan ottaen ihan vastannut jöriksen kysymykseen).

• Kurre_Orava
        Nari_Säre kirjoitti:

...noin tarkennuksena on useimmiten eri asia kuin sovinismi, jonka suhteen jöris tuossa kysäisi.

Esim. tuossa aiemmin keskusteltiin, että itse feminismin sisälläkin voi olla "antifeminismiä" tiettyihin feministisiksi luetteltuihin agendoihin suuntautuen.

(eli nyt kiinnitän huomiosi, ettet tarkkaan ottaen ihan vastannut jöriksen kysymykseen).

Koska olen ilmeisesti palstan ainoa tunnustava sovinisti, niin minulta meni käsitteet sekaisin.

Nimenomaan tarkoitin rentun ruusua sovinismin kukkana.

'
        Olen viikon ollut tiettömällä tiellä...
        Toin sulle Horsman se rentun ruusu on...
        '

• Nari_Säre
        Kurre_Orava kirjoitti:

Koska olen ilmeisesti palstan ainoa tunnustava sovinisti, niin minulta meni käsitteet sekaisin.

Nimenomaan tarkoitin rentun ruusua sovinismin kukkana.

'
        Olen viikon ollut tiettömällä tiellä...
        Toin sulle Horsman se rentun ruusu on...
        '

...taitaa olla jotain, mitä nämä palstafeministit "konstruoivat sosiaalisesti" riippumatta siitä, miten sen itse määrittelen.

Minä siis olen todennut olevani aatteideni suhteen ympäristön näkökulmasta strukturaalinen, mutta muutoin erittäin tasa-arvoinen.

• Kurre_Orava
        Nari_Säre kirjoitti:

...taitaa olla jotain, mitä nämä palstafeministit "konstruoivat sosiaalisesti" riippumatta siitä, miten sen itse määrittelen.

Minä siis olen todennut olevani aatteideni suhteen ympäristön näkökulmasta strukturaalinen, mutta muutoin erittäin tasa-arvoinen.

Jahah, vai niin.

Ja saisinko saman Suomeksi... :D

• Nari_Säre
        Kurre_Orava kirjoitti:

Jahah, vai niin.

Ja saisinko saman Suomeksi... :D

...on englantilaisen sosiologin Anthony Giddensin luoma teoria yhteiskunnallisesta kehityksestä.

Sen mukaan ympäristö vaikuttaa tietyn yhteisön/yksilönkin kehitykseen samalla kun se yhteisö/yksilö sitten osaltaan vaikuttaa takaisin siihen yhteiskuntaan.

Siksi esim. feminismi tai antifeminismi jne. (tai narin aatteiden tulkinta sosiologisesta perspektiivistä) ei ole mikään absoluutti, vaan kullakin hetkellä tehty tulkinta, joka taas toisaalta voi vaikuttaa sitten niihin ympäröiviin olosuhteisiin, jotka sitä tulkitsevat, osaltaan.

Eli tiivistettynä - sinä vaikutat ympäristöön ja ympäristö sinuun, ja se on prosessi. Giddenssi on sanonut sen vaan vaikeammin, joten siitä tulee tiedettä.

Homma juontaa juurensa jo -60-luvulle, jolloin herrat Berger & Luckmann kirjoittivat kirjan "The social construction of reality".

Feminisminkin tulkinta on tavallaan useiden osapuolten tekemien tulkintojen summa ajassa, jossa sitä tarkastelemme, suhteessa muihin merkityksiin, joita ympäristöstämme havaitsemme. Ja tämä tulkinta vaikuttaa siten myös osaltaan feminismiin siinä todellisuuden osassa, jossa vaikuttaa.

Eli feminismikriittisyys kannattaa aina - faktojen ja argumentaation pohjalta on kivempi strukturoida todellisuutta, kuin useinkin toistettujen myyttien, sanoisin.

• j.pukkila
        Nari_Säre kirjoitti:

...on englantilaisen sosiologin Anthony Giddensin luoma teoria yhteiskunnallisesta kehityksestä.

Sen mukaan ympäristö vaikuttaa tietyn yhteisön/yksilönkin kehitykseen samalla kun se yhteisö/yksilö sitten osaltaan vaikuttaa takaisin siihen yhteiskuntaan.

Siksi esim. feminismi tai antifeminismi jne. (tai narin aatteiden tulkinta sosiologisesta perspektiivistä) ei ole mikään absoluutti, vaan kullakin hetkellä tehty tulkinta, joka taas toisaalta voi vaikuttaa sitten niihin ympäröiviin olosuhteisiin, jotka sitä tulkitsevat, osaltaan.

Eli tiivistettynä - sinä vaikutat ympäristöön ja ympäristö sinuun, ja se on prosessi. Giddenssi on sanonut sen vaan vaikeammin, joten siitä tulee tiedettä.

Homma juontaa juurensa jo -60-luvulle, jolloin herrat Berger & Luckmann kirjoittivat kirjan "The social construction of reality".

Feminisminkin tulkinta on tavallaan useiden osapuolten tekemien tulkintojen summa ajassa, jossa sitä tarkastelemme, suhteessa muihin merkityksiin, joita ympäristöstämme havaitsemme. Ja tämä tulkinta vaikuttaa siten myös osaltaan feminismiin siinä todellisuuden osassa, jossa vaikuttaa.

Eli feminismikriittisyys kannattaa aina - faktojen ja argumentaation pohjalta on kivempi strukturoida todellisuutta, kuin useinkin toistettujen myyttien, sanoisin.

..toisinajattelua ajatellen, nimittäin jos oikein äityy strukturoimaan, niin lopultahan käy niin, että strukturoi itsensä pihalle siinä mielessä, ettei enää tule ymmärretyksi..
        ..siitä voi syntyä taas sangen omalaatuisia todellisuuksia..
        ..feminismi lienee yksi tällainen omalaatuinen rakenne tai todellisuus, joka ei välttämättä kaikille avaudu..
        ..jos tällaisia tulkintaan perustuvia todellisuuksia tai rakenteita syntyy,niin niiden täytyy olla todella reikäisiä eli toisinsanoen hataria tai sitten omia saarekkeitaan valtatodellisuuksien joukossa..

• P.e.p.e.
      • jorojukka-kukka

Kaunista! Pepe romanttisella päällä?

• Colli.

Torajyvähän nyt ei ole varsinaisesti kukka (tai onhan silläkin kukinto), mutta kuvaa muilta ominaisuuksiltaan feminismiä erittäin suuresti:

http://www.agronet.fi/mkl/06/pohja.html

Sovinismiin taas sopisi juolavehnä. Erittäin sitkeä hävitettävä. (en ehdi kiireiltäni kaivamaan linkkiä).

• Nari_Säre

...alkaa tosiaan lipsua, koska torajyvä lienee todellakin sieni, joka ei lainkaan kuulu erilaisten sirkkaisten heimoon.

Tietystihän myös esim. ulpukka voisi olla... sehän pyrkii synkeästä järvenpohjasta kohti valoa, vaikka rumat hauet huitelevat ympärillä.

Nykyisin aina nähdessäni colli-nimimerkin, minulle tulee mieleen muuten maireasti hymyilevä microsoftin myyntimies (ks. aloitukseni alla, jossa löysin jälleen kerran kuvat palstalaisista).

• Colli.
        Nari_Säre kirjoitti:

...alkaa tosiaan lipsua, koska torajyvä lienee todellakin sieni, joka ei lainkaan kuulu erilaisten sirkkaisten heimoon.

Tietystihän myös esim. ulpukka voisi olla... sehän pyrkii synkeästä järvenpohjasta kohti valoa, vaikka rumat hauet huitelevat ympärillä.

Nykyisin aina nähdessäni colli-nimimerkin, minulle tulee mieleen muuten maireasti hymyilevä microsoftin myyntimies (ks. aloitukseni alla, jossa löysin jälleen kerran kuvat palstalaisista).

Taitaa vähän lipsua. Mutta toisaalta, kukkien tehtävähän on kutsua mehiläisiä luokseen imemään mettä ja levittämään siitepölyä ja ainakaan minä en ole tuntenut kovin suurta vetoa torajyviin. Eli sopiiko feminismiä ollenkaan verrata kukkiin.

Löysinpäs tuon Microsoft Collin. Noh, vähän huolimattomasti kietaistu solmio hänellä, jonka tarkoitus on kai korostaa leppoisaa (mutta ylimielistä) rentoutta, jota vino hymy täydentää.

Toivottavasti en tule samaistumaan tuohon tyyppiin. Eihän hänellä ole viiksiäkään!

• jorojukka-kukka

Aika mitättömän näköinen tuo Torajyvä, mutta rumat ne "vaatteillaan" korreilee! :D

• Feminisimi: Tulen punainen ruusu. Kaikki haluaa haistella ja kosketella, väärin käsiteltynä piikikäs ja saa veren vuotamaan. Oikein käsiteltynä, tuoksuu hyvälle, kestää kauan ja kaikkien nautittavana.

Sovinisimi: Kielo. Kansllinen kukkanen, kaikkialla, mutta tappavan myrkyllinen. Lapset eivät saa koskaan käsitellä, mieluitein ei kasvettuaankaan. Jos kuitenkin kosketuksiin joutuvat, on välitön käsienpesu pakollinen.

• Mi-yes

Palstalla on aloitussivulla 7 kappaletta "jorojuka-kukan" aloitusta, tasosta puhumattakaan, ja viimeisin alkaa "raskaan paivan ilta".

Vielako ihmetellaan sita palstan naisten sortoa?

• Sorbus

..Mi-yes joka teki aloituksia mm. kännykästään ja jostain auringonpaisteesta?

• mi-yok
        Sorbus kirjoitti:

..Mi-yes joka teki aloituksia mm. kännykästään ja jostain auringonpaisteesta?

Pthyi, pthyi, pthyi

• jorojukka-kukka

Herrajumala, että naisetkin kehtaavat kirjoittaa feminismipalstalla! Mikä hemmetti naisia oikein riivaa!!! Phyi sentään!

Ps. Sinä se jaksat aina laskea noita minun tekemiäni aloituksia ja viestimääriä. Kipi-kapi kiireesti laskemaan nyt....lisää on tullut! ;)

• Mi-yes

Ajatelkaapa itsaenne. Kehtaisitko SINA aloittaa tuommoisen vastauksen?

Vakavasti.

• jorojukka-kukka

Onko sukka pahasti? ;)

• luotsi

Näin saamme sovinistin ja feministin yhteen tällä kauniilla kukkasella.

Ismi kuin ismi.

• jorojukka-kukka

Feminismi = sinapin siemen. (Pienestä kasvaa suuri.)

Sovinismi = jalkahiki. (Yhtä vaikeasti poiskitkettävä!)

Ps. Ei nyt ihan kukkasia, mutta melkein. ;)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      73
      3350
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      46
      3112
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2351
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      341
      1999
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1759
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1575
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      12
      1432
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1269
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1204
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1120
    Aihe