Surmanajotynnyri

Jawa

Mitenkä lasketaan kuinka suuri nopeus tarvitaan jotta moottoripyörällä pysyy 8m halkaisijaltaan olevan tynnyrin seinällä.

10

2749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sldkl

      ei kai se tynnyrin seinällä pysy.. pallossahan niillä on tapana ajaa.

      • Jawa

        Näkyy ne pojat ajavan tynnyrissä seinällä.
        www.teamreuha.com sieltä rojektit>tulossa surmanajoa


    • Onkohan sitä koulun fysiikan tunnilla oltu ollenkaan hereillä, kun tällaisia kysellään? Tietysti keskeiskiihtyvyyden aiheuttaman kitkavoiman pitää olla suurempi kuin kappaleen painon. Kaavalla kerrottuna

      myy*m*v^2/R > m*g,

      missä myy on kitkakerroin, m pyörän ja kuljettajan yhteinen massa, v nopeus, R säde massakeskipisteeseen sekä g maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys. Tästä epäyhtälöstä v voidaan ratkaista ja saadaan

      v > sqrt(g*R/myy),

      missä sqrt tarkoittaa neliöjuurta.

    • Jonsson.

      Jotta moottoripyörä pysyy seinässä juuri ja juuri kiinni, pitää keskipakovoiman olla suurempi kuin moottoripyörän ja kuljettajan kokonaismassan (aiheuttaman voiman). Tämä on siis n.s huonoin tilanne, joka on juuri silloin kun moottoripyöräkuljettajayhdistelmä on suoraan maapallon normaalin suunnassa kosketuksissa kattoon.

      Sitä mukaan kun näin tilanne ei ole, niin keskipakovoima ja kuljettajamoottoripyöräyhdistelmän omapaino summaantuvat toisiinsa, ja tilanne on aivan päinvastainen siinä tilanteessa kun ko. yhdistelmä on suoraan pallon alaosassa maapallon normaalin suuntaan (siis oikein päin). Jolloin jos nopeus on sama kuin edellä, niin maahan kohdistuva voima on 2G, elikkä kaksi kertaa yhdistelmän paino.

      Siihen kuinka paljon tämän teoreettisen arvon molemmille puolille on varaa mennä ilman katastrofaalisia seurauksia, selviää varmaankin parhaiten kokeilemalla. Lähinnä jossain vaiheessa liian hitaan nopeuden johdosta renkaiden pito ei enään riitä ja vetävä pyörä rupeaa sutimaan liikaa ja pyörä romahtaa alas. Se kuinka paljon ja pitkään tällaisessa tilanteessa ajoa voi jatkaa, ja mitä fyysisiä temppuja se edellyttää ajajalta on kysymysmerkki.

      Periaatteessa siis ylhäällä vähintään ainakin 0G:tä ja alhaalla vastaavasti ainakin 2G:tä.

      • Jonsson.

        Kriittisessä tilanteessa yhdistelmän paino ja keskipakovoima kumoavat toisensa (eli 0G) ja tälle voidaan kirjoittaa yhtälö.

        Yhdistelmän painosta johtuva voima:

        Fm = mg

        Keskipakovoima ko. painolle:

        Fk = m v^2/r

        joissa

        m = massa kg
        v = nopeus m/s
        r = säde (siis pallon säde) m
        g = gravitaatiokiihtyvyys 9.82 m/s^2

        Kirjoitetaan yhtäsuuriksi:

        mg = m v^2/r

        ja ratkaistaan v (huom! paino supistuu pois ja pelkästään nopeudella ja säteellä on merkitystä, elikkä pysyminen pallossa riippuu vain nopeudesta ja säteestä, eikä ollenkaan painosta)

        saadaan:

        v = sqrt(r g)

        Sijoittamalla SI-järjestelmän arvoja saadaan nopeus m/s.


      • Jonsson.
        Jonsson. kirjoitti:

        Kriittisessä tilanteessa yhdistelmän paino ja keskipakovoima kumoavat toisensa (eli 0G) ja tälle voidaan kirjoittaa yhtälö.

        Yhdistelmän painosta johtuva voima:

        Fm = mg

        Keskipakovoima ko. painolle:

        Fk = m v^2/r

        joissa

        m = massa kg
        v = nopeus m/s
        r = säde (siis pallon säde) m
        g = gravitaatiokiihtyvyys 9.82 m/s^2

        Kirjoitetaan yhtäsuuriksi:

        mg = m v^2/r

        ja ratkaistaan v (huom! paino supistuu pois ja pelkästään nopeudella ja säteellä on merkitystä, elikkä pysyminen pallossa riippuu vain nopeudesta ja säteestä, eikä ollenkaan painosta)

        saadaan:

        v = sqrt(r g)

        Sijoittamalla SI-järjestelmän arvoja saadaan nopeus m/s.

        v = sqrt(r g) = sqrt(8 x 9.82)
        = sqrt(8*9.82)=8.86341 m/s

        ja

        sqrt(8*9.82)*3600/1000=31.90827 km/h

        Siis ainakin 32 km/h, mutta varmuuden vuoksi lujempaa. Marginaali riippuu varmaankin ajajan taidoista ja tempuista, sekä renkaiden kitkasta yms. tekijöistä.


      • lukisit
        Jonsson. kirjoitti:

        v = sqrt(r g) = sqrt(8 x 9.82)
        = sqrt(8*9.82)=8.86341 m/s

        ja

        sqrt(8*9.82)*3600/1000=31.90827 km/h

        Siis ainakin 32 km/h, mutta varmuuden vuoksi lujempaa. Marginaali riippuu varmaankin ajajan taidoista ja tempuista, sekä renkaiden kitkasta yms. tekijöistä.

        tehtävän ja sijoittaisit oikeat numeroarvot. Tynnyrin halkaisija oli 8 m, ei säde.

        Lisäksi surmanajotynnyri on tietenkin pystyssä eli akseli vertikaalisesti, sillä muuten ajon aloittaminen tynnyrin sisällä menee vaikeaksi. Ei aloittaminen helpolta näytä tuossakaan tynnyrin asennossa, katsopa vaikka video.


      • Jonsson.
        lukisit kirjoitti:

        tehtävän ja sijoittaisit oikeat numeroarvot. Tynnyrin halkaisija oli 8 m, ei säde.

        Lisäksi surmanajotynnyri on tietenkin pystyssä eli akseli vertikaalisesti, sillä muuten ajon aloittaminen tynnyrin sisällä menee vaikeaksi. Ei aloittaminen helpolta näytä tuossakaan tynnyrin asennossa, katsopa vaikka video.

        Edellä esitetty lasku siis pätee surmanajopalloon, jonka säde on 8m.

        Ja siis jos säde olisikin 4m, niin lopputulos muuttuu vastaavasti.

        Surmanajotynnyriä en olekkaan nähnyt???


      • Jawa
        Jonsson. kirjoitti:

        Edellä esitetty lasku siis pätee surmanajopalloon, jonka säde on 8m.

        Ja siis jos säde olisikin 4m, niin lopputulos muuttuu vastaavasti.

        Surmanajotynnyriä en olekkaan nähnyt???

        Jos et ole nähnyt surmanajoa tynnyrissä niin tänä kesänä on mahdollisuus nähdä Reisjärvi-päivien aikana 27.7.2006


      • Surma
        Jawa kirjoitti:

        Jos et ole nähnyt surmanajoa tynnyrissä niin tänä kesänä on mahdollisuus nähdä Reisjärvi-päivien aikana 27.7.2006

        Surmanajo tapahtuma on 20.7.2006 Reisjärvellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      43
      9498
    2. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      54
      4106
    3. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

      Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      54
      3569
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      128
      2702
    5. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      107
      2556
    6. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

      Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      151
      2330
    7. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

      Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      27
      1997
    8. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      17
      1699
    9. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      33
      1497
    10. Kuinka kauan vielä

      jaksetaan vastustaa toisiamme?
      Ikävä
      71
      1317
    Aihe