Mitkä kotityöt ovat mielestäsi pakollisia ja ilmeisesti siten kuuluvat jaettaviin kotitöihin?
kysymys feministeille
11
963
Vastaukset
- Tristar
Kotitöiden pakollisuus on hassu ajatus kun minkä tahansa palvelun voi ostaa se joka ei halua itse tehdä...
Kaikkihan kotona jonkun on tehtävä, miksi ihmeessä täälaista "sopimuskäytäntöä" oikein kehitellään, onko porukalle niin vaikeaa tehdä yhdessä?? Se joka jaksaa ja ehtii, oletettavasti jos toinen on kotivanhempi, hän ehtii enemmän kototna tehdä, toiset eivät ehdi. Niin yksinkertaista se on. Jokainen pariskunta on erilainen ja hoitaa asiat eri tavalla (tai jättää hoitamatta) oiekastaan minun on turha tässä pälistä kun en ymmärrä kysymystä ensinkään.
Over and out.
***- Sanelma*
ole ainoa - joka ei siis ymmärrä kysymystä. Viimeisten parin kolmen kuukauden aikana sovakoilla on herännyt varsinainen kotityö - ja synnytysbuumi, mitähän se mahtaa enteillä? Uutta parempaa yhteiskuntaa, jossa wc on siisti myös sovakon käynnin jälkeen?
Minä luotan vanhaan hyvään konstiin - valot pois ja tuli kynttilään, mitä silmä ei näe sitä sydän ei sure :D
kyllä pikku asioista sitten nousee suuri aallokko.
Ei kai tänä päivänä nuo asiat ole todellisia ajanryöstäjiä.
Sopii siis kummallekkin lisäksi ruuanlaitto on erittäin luovaa puuhaa.
Mutta keittokirjoissa on virheellisuuksiä kuten ohjeissa, jotka alkavat seuraavasti: "otetaan puhdas pata tai kasari".
Pitäisi olla "otetaan pata tai kasari"........- Tristar
Otetaan se keittoastia joka irtoaa ja ei ryömi :D tämä meikäläisen poikamiestyttökämpässä oli käytäntö.
*** - Sanelma*
Olen äskettäin saanut päivitystä sanavarastooni. Kasarilla ei nykyisin ole mitään tekemistä keittiötaitojen kanssa, se on 80-luvulla soitettua musiikkia. Tai yleensä 80-luvun tyyli.
Tunnen itseni päivä päivältä fossiilimmaksi.... Tristar kirjoitti:
Otetaan se keittoastia joka irtoaa ja ei ryömi :D tämä meikäläisen poikamiestyttökämpässä oli käytäntö.
***eivät tunne reaalikotitaloutta.
Sanelma* kirjoitti:
Olen äskettäin saanut päivitystä sanavarastooni. Kasarilla ei nykyisin ole mitään tekemistä keittiötaitojen kanssa, se on 80-luvulla soitettua musiikkia. Tai yleensä 80-luvun tyyli.
Tunnen itseni päivä päivältä fossiilimmaksi....musiikki oli Kasashokkia tai jotain sinnepäin kirjoitettuna.
- Nari_Säre
...aika mukavasti nykyisin... etenkin kun tutkimusten mukaan sinkuilla on niin, että miehet selviävät kotitöistä puolet naisia tehokkaammin, kun taas sitten lapsiperheissä kokonaistyötaakka on suomessa nykyisin aika tasan
(Sohville: ks. pari aiempaa ketjua, jossa löysin ainakin Pasi Malmin tekeleestä tilastoja siitä työtaakasta: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000020493623)
Noin meitsin suunnalta ilmeisesti ruuanlaitto lapsille, siivous, pyykki, ja tiskaus ovat aika pakollisia jokaviikkoisista... Ne pitää joko tehdä itse tai delegoida.
Kunhan lapset tästä vielä vähän kasvavat, aiomme hyödyntää lapsityövoimaa täysimittaisesti asiaan. Jo nyt tekevät aika halvalla mm. imuroinnin ja lattialuutuamisen, pienin vie roskat - meikä pesee vessat ja astiat, joita rouva muu perhe tuntuu saavan aika paljon sotketuksi (itse olen enempi töissä ja käytän vähempi astioita), rouva pesee pyykit ja useimmiten laittelee jotain safkaa muille (meitsi tulee töistä, niin kaavin sitten jämät). Mulle kuuluvat mm. sitten nurmikko, autonrenkaat jne. Rouva on innostunut muutoin pitämään autosta huolta...
Unelmana tietysti tässä täysmittainen lapsityövoiman ja myöh. ulkoisen työvoiman käyttö tulevaisuudessa. Kunhan lapset kasvavat ja muuttavat sitten kotoa, niin olen ajatellut minimoida. Nurmikko on aika rasittava kyllä. Noin yleensä ihmiselle pitäisi riittää 8 h työpäivä, ja loput voisi ulkoistaa muille.- Soh-vi
Sinulla näytti olevan useampia samaa koskevia kysymyksia minulle, vastasin yhteen niistä. Minuutti on höpsötystä, viittasin nuoriin ja nuorehkoihin "lapsellisiin perheisiin" ja heidän työajan ja kotiTYÖNsä määrään. Malmin tekeleestä ei asia selvinnyt. Koko kansan keskiarvot eivät anna vastausta.
- Hertha
Mitäs nyt luulisit, mitä himassa pitää tehdä?
Autetaan nyt kuitenkin: katso ensin, että lukko on kunnossa. - yksinkertainen
empiirisen tutkimuksen perusteella sanoisin, että jossain vaiheessa on pakko tehdä jotain ruokaa. Tästä ikävä kyllä seuraa se, että joutuu, jos ei tiskaamaan niin ainakin täyttämään tiskikonetta. Hellaakin on pakko pyyhkiä, muuten siihen jäänyt ruokaraaka-aineisto aiheuttaa ikävää käryä asuintiloihin.
Lisäksi on ilmennyt, että ainakin vaatteita on pestävä. Lähiympäristö on kuitenkin siinä määrin hienohelmaista väkeä, että pesullakin on ajoittain käytävä.
Asuinviihtyvyyttä lisää pääsääntöisesti se, että asunto on jossain määrin siisti. Toisaalta siivous osoittautuu pakolliseksi ainakin siellä keittiössä.
Näistä kaikista seuraa myös se, että kaupassa on käytävä.
Ratkaisuksi voisi tosin osoittautua keskustan hotelli, josta saa huoneen, jota siivotaan. Hotellin ravintolasta saa ruokaa, eikä tarvitse edes siivota jälkiään. Mikäli hotelli on hyvin varustettu saattaa sieltä löytyä pesulapalvelu.
Eli priorisointien perusteella voisimme sanoa, että pakollisia kotitöitä ei oikeastaan ole.
Henkilökohtainen hygienia on suhteellista eikä se liity varsinaisesti kotitöihin. Tietenkin mikäli henkilökohtainen hygienia on siinä pisteessä, että henkilöstä valuu eritteitä ja likaa lattialle voidaan sanoa henkilökohtaisen hygienian olevan kotitöitä koska tässä tapauksessa se edesauttaa asunnon siisteyttä.
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?581081Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11810Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75775- 53614
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83563Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45512Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40487Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv35486Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43483Sinun kanssasi
Kahvilassa tapaaminen olisi jotakin niin outoa. Se ei olisi vain kavereiden tapaaminen, koska ei olla oltu oikeita kaver36466