Helvetti on ikuinen

lue jos uskallat

47

1095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aritta

      Just. Sitähän se kristinusko on, pelottelua. :-) Uskalsin lukea sen verran kuin viitsin, mutta ei siinä ollut mitään uutta. Samaa mitä uskovaiset jauhavat jatkuvasti. Todisteita helvetistä ei ole.

      • Rankaisija

        "Todisteita helvetistä ei ole." Katso ympärillesi, niin näet Saatanan työn. Erossa Jumalasta ihminen on jo helvetissä, vailla toivoa, ilman valoa.


      • ovat...
        Rankaisija kirjoitti:

        "Todisteita helvetistä ei ole." Katso ympärillesi, niin näet Saatanan työn. Erossa Jumalasta ihminen on jo helvetissä, vailla toivoa, ilman valoa.

        ...olemassa vain korviesi välissä. Ei muualla.


      • Aritta
        Rankaisija kirjoitti:

        "Todisteita helvetistä ei ole." Katso ympärillesi, niin näet Saatanan työn. Erossa Jumalasta ihminen on jo helvetissä, vailla toivoa, ilman valoa.

        ole näkyvissä. Näet sitä mitä haluat ja uskovaiset haluavat nähdä pahuutta jonka he pistävät sitten jonkin ulkopuolisen voiman syyksi koska he eivät ymmärrä että ovat itse vastuussa kaikesta negatiivisuudesta mitä maailmassa on.


    • Aritta

      on hieman sarkastinen: "Jumala on armollinen ja rakastava Isä huolimatta siitä, että Hän tuomitsee jumalattomat iankaikkiseen kadotukseen." Miten rakastavainen hän onkaan. :-)

      • Rankaisija

        Jokaisella meistä on vapaa tahto, vapaus valita, palvelemmeko Jumalaa vai Saatanaa, kiellämmekö Jumalan vai rakastammeko häntä.


      • tuntuu
        Rankaisija kirjoitti:

        Jokaisella meistä on vapaa tahto, vapaus valita, palvelemmeko Jumalaa vai Saatanaa, kiellämmekö Jumalan vai rakastammeko häntä.

        kerta kerran jälkeen epäonnistua surkeasti sinulle annetussa lähetyskäskyssä?


      • Aritta
        Rankaisija kirjoitti:

        Jokaisella meistä on vapaa tahto, vapaus valita, palvelemmeko Jumalaa vai Saatanaa, kiellämmekö Jumalan vai rakastammeko häntä.

        että voimme valita elämämme miten haluamme. Voimme elää sen destruktiivisesti tai päinvastoin tai siltä väliltä eikä meitä rangaista valinnastamme. Kristinusko on erittäin vakava harhausko jonka takia monien elämät ovat ihan pilalla ja he joutuvat elämään ne uudestaan ja uudestaan. No, ehkä he tarvitsevat sitä.


      • kuolematon siekku
        Rankaisija kirjoitti:

        Jokaisella meistä on vapaa tahto, vapaus valita, palvelemmeko Jumalaa vai Saatanaa, kiellämmekö Jumalan vai rakastammeko häntä.

        uskovaiset ne palvelee jumalaa, anelee ja mouruaa milloin mitäkin. Sensijaan että yrittäisi itse vaikuttaa omalla tahdollaan ja teoillaan asiaansa. Mitään ulkopuolista auttajaa ei ole, eikä myöskään sarvipää paholaista.


    • Selitä, miksi täysin järjetön ajatus elää ja elää...? Ymmärrän kohtuullisen hyvin 'jonkinmoisen puhdistuksen', jotta sielulle avautuu tilaisuus tehostaa kokemuksia. Joten tässä on ajatuksena 'kaikkien sielujen perillepääsystä', aivan johdonmukaisesti. Ei ehdollistamista, se sulkee ovet rakentavilta ajatuksilta ja on jatkuvasti luomassa uusia esteitä. Voidaan pohtia myös rakkauden suhdetta 'iankaikkiseen kidutukseen'?

    • Lor di

      Helvettiä ei ole! Se jäätyi kun Suomi voitti euroviisut.

    • Kempiläinen

      Uskovaisilla tuntuu olevan hieman vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa ainakin Ilmestyskirjan kohdalla. Tai ehkä heidän raamatustaan puuttuvat Ilmestyskirjan loppuluvut, joissa luvataan: "eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

      • Erjuth --

        Eikö tuo kuitenkin tarkoita pelkästään niitä, jotka uskoivat Jeesukseen? Kipua ja parkua luvataan helvettiin joutuville.


      • Kempiläinen
        Erjuth -- kirjoitti:

        Eikö tuo kuitenkin tarkoita pelkästään niitä, jotka uskoivat Jeesukseen? Kipua ja parkua luvataan helvettiin joutuville.

        Kun siinä kerran sanotaan, että kuolemaa, murhetta, itkua ja kipua ei enää ole, niin eihän sitä sitten enää ole - eikä myöskään enää mitään kirousta, kuten 22. luvussa sanotaan. Uskovat ymmärtävät helvetin 'ikuiseksi kuolemaksi', joka onkin jollain salaperäisellä tavalla ikuista kidutusta, mutta eihän sitä voi enää olla, kun Jumala "hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta" (Jes. 25:8)


      • Erjuth --
        Kempiläinen kirjoitti:

        Kun siinä kerran sanotaan, että kuolemaa, murhetta, itkua ja kipua ei enää ole, niin eihän sitä sitten enää ole - eikä myöskään enää mitään kirousta, kuten 22. luvussa sanotaan. Uskovat ymmärtävät helvetin 'ikuiseksi kuolemaksi', joka onkin jollain salaperäisellä tavalla ikuista kidutusta, mutta eihän sitä voi enää olla, kun Jumala "hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta" (Jes. 25:8)

        Raamattua minulla ei enää ole enkä siihen kyllä kajoakaan mielelläni enää koskaan, mutta eikö Jeesuksen sanoilla ole enemmän painoarvoa kuin Jesajan? Minusta tämä on koko Raamatun suurin auktoriteetti kuolemanjälkeisestä tilasta. Matt. 25: 31-46 "Jeesus sanoi opetuslapsille: »Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’ Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’ Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’ Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.»" "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen." Nämä sanat on siis laitettu Jeesuksen suuhun, ja minusta niillä on suurin painoarvo. Ikuinen ei tunnetusti lopu koskaan. Täten "hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta" (Jes. 25:8) täytyy tarkoittaa vain niitä, jotka pääsevät taivaaseen (kaikkien = jotka pelastuvat). Onhan selvä asia, että maan päällä elo on usein kärsimystä; kyyneliä vuodattaa täällä jokainen.


      • mieltä
        Erjuth -- kirjoitti:

        Raamattua minulla ei enää ole enkä siihen kyllä kajoakaan mielelläni enää koskaan, mutta eikö Jeesuksen sanoilla ole enemmän painoarvoa kuin Jesajan? Minusta tämä on koko Raamatun suurin auktoriteetti kuolemanjälkeisestä tilasta. Matt. 25: 31-46 "Jeesus sanoi opetuslapsille: »Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’ Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’ Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’ Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.»" "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen." Nämä sanat on siis laitettu Jeesuksen suuhun, ja minusta niillä on suurin painoarvo. Ikuinen ei tunnetusti lopu koskaan. Täten "hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta" (Jes. 25:8) täytyy tarkoittaa vain niitä, jotka pääsevät taivaaseen (kaikkien = jotka pelastuvat). Onhan selvä asia, että maan päällä elo on usein kärsimystä; kyyneliä vuodattaa täällä jokainen.

        kanssasi. Minäkin ymmärrän juuri noin että kyyneleet pyyhitään niiltä, jotka menevät taivaaseen. Siellä ei ole kuolemaa, murhetta, itkua ja kipua, jotka nyt ovat täällä.


      • Kempiläinen
        Erjuth -- kirjoitti:

        Raamattua minulla ei enää ole enkä siihen kyllä kajoakaan mielelläni enää koskaan, mutta eikö Jeesuksen sanoilla ole enemmän painoarvoa kuin Jesajan? Minusta tämä on koko Raamatun suurin auktoriteetti kuolemanjälkeisestä tilasta. Matt. 25: 31-46 "Jeesus sanoi opetuslapsille: »Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’ Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’ Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’ Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.»" "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen." Nämä sanat on siis laitettu Jeesuksen suuhun, ja minusta niillä on suurin painoarvo. Ikuinen ei tunnetusti lopu koskaan. Täten "hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta" (Jes. 25:8) täytyy tarkoittaa vain niitä, jotka pääsevät taivaaseen (kaikkien = jotka pelastuvat). Onhan selvä asia, että maan päällä elo on usein kärsimystä; kyyneliä vuodattaa täällä jokainen.

        Jeesus puhuu tuossa kohtaa kyllä ikuisesta tulesta ja jopa ikuisesta rangaistuksesta, mutta missään kohtaa UT:ssä hän ei puhu ikuisesta kärsimyksestä. Tosin on paljon kiistelty siitä, tarkoittaako 'aionios' tässä ikuista, koska sanan perusmerkitys on 'aikakauden kestävä'. Tätä näkemystä puoltaa myös se, että tässä kuvattu tuomio on selvästi eri kuin Ilmestyskirjan Viimeinen tuomio ja tapahtuu tuhat vuotta aiemmin (siis Ihmisen pojan tullessa takaisin ennen tuhatvuotista valtakuntaa). Jos 'aionion' tulkitaan tässä ikuiseksi, siitä aiheutuu ainakin suurian ongelmia protestanttiselle teologialle. Sen mukaan nimittäin ikuiseen elämään pääsee tekemällä hyvää 'yhdelle näistä vähimmistä veljistäni'. Tuomittavien uskoa tässä ei kysellä, joten kohta on ristiriidassa protestanttisen 'pelastus on yksin uskosta' -opin kanssa. Jeesus asettaa puheissaan yleensä kuoleman ikuisen elämän vastakohdaksi. Myös Gehennan 'sammumaton tuli' symboloi mielestäni kuolemaa - Gehennassahan poltettiin myös teloitettujen rikollisten ruumiita mutta ei kuitenkaan elävältä. Vaikka tuli oli 'sammumaton', se ei ollut ikuinen, koska Gehennan laaksossa ei enää pala. Myös apostolit puhuvat kuolemasta tai kadotuksesta (kr. apoleia = tuho) ikuisen elämän vastakohtana. Helvetistä Paavali, Pietari ja Johannes eivät puhu mitään. Minusta näyttää siltä, että oppi ikuisesta kidutuksesta on sokaissut uskovat niin, että he eivät pysty näkemään kaikkia niitä raamatunkohtia, jotka ovat ristiriidassa opin kanssa. Kari Kuulan tavoin minäkin toivon, että kaikki ihmiset olisivat vielä kerran siinä uudessa maailmassa, jossa ei ole enää mitään kärsimystä eikä kuolemaa. Joka tapauksessa olen vakuuttunut, että nykykristittyjen käsitys pelkästään uskovien pelastumisesta ja kaikkien muiden hylkäämisestä ei voi pitää paikkaansa, koska se on ristiriidassa monien Jeesuksen omien opetusten kanssa. Esimerkiksi fariseuksia, jotka kyselivät Jeesukselta, mitä heidän pitäisi tehdä saavuttaakseen iankaikkisen elämän, Jeesus kehotti pitämään käskyt ja rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään. Jos minä olisin taivaassa ja tietäisin yhdenkään läheiseni tai edes tuttavani kärsivän samanaikaisesti hirveitä tuskia helvetissä, niin sellainen taivas olisi minulle helvettiäkin pahempi, enkä pystyisi parhaalla tahdollanikaan rakastamaan Jumalaa, joka sallisi sen. Onneksi minä en usko sellaiseen Jumalaan. Minä uskon että Jumala on rakkaus. Jos hän kurittaa meitä, niin hän kurittaa omaksi parhaaksemme opettaakseen meitä ymmärtämään, mitä on sellainen rakkaus, joka "ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa" (Room 13:10).


      • Kempiläinen kirjoitti:

        Jeesus puhuu tuossa kohtaa kyllä ikuisesta tulesta ja jopa ikuisesta rangaistuksesta, mutta missään kohtaa UT:ssä hän ei puhu ikuisesta kärsimyksestä. Tosin on paljon kiistelty siitä, tarkoittaako 'aionios' tässä ikuista, koska sanan perusmerkitys on 'aikakauden kestävä'. Tätä näkemystä puoltaa myös se, että tässä kuvattu tuomio on selvästi eri kuin Ilmestyskirjan Viimeinen tuomio ja tapahtuu tuhat vuotta aiemmin (siis Ihmisen pojan tullessa takaisin ennen tuhatvuotista valtakuntaa). Jos 'aionion' tulkitaan tässä ikuiseksi, siitä aiheutuu ainakin suurian ongelmia protestanttiselle teologialle. Sen mukaan nimittäin ikuiseen elämään pääsee tekemällä hyvää 'yhdelle näistä vähimmistä veljistäni'. Tuomittavien uskoa tässä ei kysellä, joten kohta on ristiriidassa protestanttisen 'pelastus on yksin uskosta' -opin kanssa. Jeesus asettaa puheissaan yleensä kuoleman ikuisen elämän vastakohdaksi. Myös Gehennan 'sammumaton tuli' symboloi mielestäni kuolemaa - Gehennassahan poltettiin myös teloitettujen rikollisten ruumiita mutta ei kuitenkaan elävältä. Vaikka tuli oli 'sammumaton', se ei ollut ikuinen, koska Gehennan laaksossa ei enää pala. Myös apostolit puhuvat kuolemasta tai kadotuksesta (kr. apoleia = tuho) ikuisen elämän vastakohtana. Helvetistä Paavali, Pietari ja Johannes eivät puhu mitään. Minusta näyttää siltä, että oppi ikuisesta kidutuksesta on sokaissut uskovat niin, että he eivät pysty näkemään kaikkia niitä raamatunkohtia, jotka ovat ristiriidassa opin kanssa. Kari Kuulan tavoin minäkin toivon, että kaikki ihmiset olisivat vielä kerran siinä uudessa maailmassa, jossa ei ole enää mitään kärsimystä eikä kuolemaa. Joka tapauksessa olen vakuuttunut, että nykykristittyjen käsitys pelkästään uskovien pelastumisesta ja kaikkien muiden hylkäämisestä ei voi pitää paikkaansa, koska se on ristiriidassa monien Jeesuksen omien opetusten kanssa. Esimerkiksi fariseuksia, jotka kyselivät Jeesukselta, mitä heidän pitäisi tehdä saavuttaakseen iankaikkisen elämän, Jeesus kehotti pitämään käskyt ja rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään. Jos minä olisin taivaassa ja tietäisin yhdenkään läheiseni tai edes tuttavani kärsivän samanaikaisesti hirveitä tuskia helvetissä, niin sellainen taivas olisi minulle helvettiäkin pahempi, enkä pystyisi parhaalla tahdollanikaan rakastamaan Jumalaa, joka sallisi sen. Onneksi minä en usko sellaiseen Jumalaan. Minä uskon että Jumala on rakkaus. Jos hän kurittaa meitä, niin hän kurittaa omaksi parhaaksemme opettaakseen meitä ymmärtämään, mitä on sellainen rakkaus, joka "ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa" (Room 13:10).

        on maallistuneen kirkon petos. Kreikan sana AIOINIOUS tarkoittaa tosiaankin vain ajanjaksoa, jolla on tietty alkamis ja loppumisaika. Vain kun Uudessa Testamentissa puhutaan näkymättömän maailman rangaistuksista tarkoittaakin AIOINIOUS yhtääkkiä 'ikuisuutta'. Joillekin 400-luvun kirkkokunnille oli mieleen kuvata Jumala ikuisesti rankaisevan hirviönä. Toinen maallistuneen kirkon petos on väittää että aikojen lopussa haudan pohjalta ponnahtaa se sama ruumis lihoineen ja luineen. Tämänkin opin kieltämisestä sai aikoinaan kuolemantuomion.


      • Kempiläinen kirjoitti:

        Jeesus puhuu tuossa kohtaa kyllä ikuisesta tulesta ja jopa ikuisesta rangaistuksesta, mutta missään kohtaa UT:ssä hän ei puhu ikuisesta kärsimyksestä. Tosin on paljon kiistelty siitä, tarkoittaako 'aionios' tässä ikuista, koska sanan perusmerkitys on 'aikakauden kestävä'. Tätä näkemystä puoltaa myös se, että tässä kuvattu tuomio on selvästi eri kuin Ilmestyskirjan Viimeinen tuomio ja tapahtuu tuhat vuotta aiemmin (siis Ihmisen pojan tullessa takaisin ennen tuhatvuotista valtakuntaa). Jos 'aionion' tulkitaan tässä ikuiseksi, siitä aiheutuu ainakin suurian ongelmia protestanttiselle teologialle. Sen mukaan nimittäin ikuiseen elämään pääsee tekemällä hyvää 'yhdelle näistä vähimmistä veljistäni'. Tuomittavien uskoa tässä ei kysellä, joten kohta on ristiriidassa protestanttisen 'pelastus on yksin uskosta' -opin kanssa. Jeesus asettaa puheissaan yleensä kuoleman ikuisen elämän vastakohdaksi. Myös Gehennan 'sammumaton tuli' symboloi mielestäni kuolemaa - Gehennassahan poltettiin myös teloitettujen rikollisten ruumiita mutta ei kuitenkaan elävältä. Vaikka tuli oli 'sammumaton', se ei ollut ikuinen, koska Gehennan laaksossa ei enää pala. Myös apostolit puhuvat kuolemasta tai kadotuksesta (kr. apoleia = tuho) ikuisen elämän vastakohtana. Helvetistä Paavali, Pietari ja Johannes eivät puhu mitään. Minusta näyttää siltä, että oppi ikuisesta kidutuksesta on sokaissut uskovat niin, että he eivät pysty näkemään kaikkia niitä raamatunkohtia, jotka ovat ristiriidassa opin kanssa. Kari Kuulan tavoin minäkin toivon, että kaikki ihmiset olisivat vielä kerran siinä uudessa maailmassa, jossa ei ole enää mitään kärsimystä eikä kuolemaa. Joka tapauksessa olen vakuuttunut, että nykykristittyjen käsitys pelkästään uskovien pelastumisesta ja kaikkien muiden hylkäämisestä ei voi pitää paikkaansa, koska se on ristiriidassa monien Jeesuksen omien opetusten kanssa. Esimerkiksi fariseuksia, jotka kyselivät Jeesukselta, mitä heidän pitäisi tehdä saavuttaakseen iankaikkisen elämän, Jeesus kehotti pitämään käskyt ja rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään. Jos minä olisin taivaassa ja tietäisin yhdenkään läheiseni tai edes tuttavani kärsivän samanaikaisesti hirveitä tuskia helvetissä, niin sellainen taivas olisi minulle helvettiäkin pahempi, enkä pystyisi parhaalla tahdollanikaan rakastamaan Jumalaa, joka sallisi sen. Onneksi minä en usko sellaiseen Jumalaan. Minä uskon että Jumala on rakkaus. Jos hän kurittaa meitä, niin hän kurittaa omaksi parhaaksemme opettaakseen meitä ymmärtämään, mitä on sellainen rakkaus, joka "ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa" (Room 13:10).

        Sinä oletkin oppinut nämä asiat. "Tosin on paljon kiistelty siitä, tarkoittaako 'aionios' tässä ikuista, koska sanan perusmerkitys on 'aikakauden kestävä'." Eiköhän jo tämän vuoksi kannattaisi järjestää kirkolliskokous, jossa asia perinpohjaisesti käytäisiin läpi. Ei ole nimittäin kenenkään etujen mukaista, että ihmisiä yhä piinataan ikuisen kärsimyshelvetin ajatuksella lapsuudesta pitäen. Olen kokenut sen itsekin. Olen huomannut, että sinulla on sydän paikallaan, Kempiläinen, mutta kristinopista on vaikea tehdä todella oikeudenmukainen ja rakkaudellinen uskonto. Juuri sen vuoksi en voi koskaan olla tunnustuksillinen kristitty. Joka tapauksessa toivon universalisteille voimia kamppailussa suvaitsematonta näkemystä vastaan.


      • kysyn.
        Kempiläinen kirjoitti:

        Jeesus puhuu tuossa kohtaa kyllä ikuisesta tulesta ja jopa ikuisesta rangaistuksesta, mutta missään kohtaa UT:ssä hän ei puhu ikuisesta kärsimyksestä. Tosin on paljon kiistelty siitä, tarkoittaako 'aionios' tässä ikuista, koska sanan perusmerkitys on 'aikakauden kestävä'. Tätä näkemystä puoltaa myös se, että tässä kuvattu tuomio on selvästi eri kuin Ilmestyskirjan Viimeinen tuomio ja tapahtuu tuhat vuotta aiemmin (siis Ihmisen pojan tullessa takaisin ennen tuhatvuotista valtakuntaa). Jos 'aionion' tulkitaan tässä ikuiseksi, siitä aiheutuu ainakin suurian ongelmia protestanttiselle teologialle. Sen mukaan nimittäin ikuiseen elämään pääsee tekemällä hyvää 'yhdelle näistä vähimmistä veljistäni'. Tuomittavien uskoa tässä ei kysellä, joten kohta on ristiriidassa protestanttisen 'pelastus on yksin uskosta' -opin kanssa. Jeesus asettaa puheissaan yleensä kuoleman ikuisen elämän vastakohdaksi. Myös Gehennan 'sammumaton tuli' symboloi mielestäni kuolemaa - Gehennassahan poltettiin myös teloitettujen rikollisten ruumiita mutta ei kuitenkaan elävältä. Vaikka tuli oli 'sammumaton', se ei ollut ikuinen, koska Gehennan laaksossa ei enää pala. Myös apostolit puhuvat kuolemasta tai kadotuksesta (kr. apoleia = tuho) ikuisen elämän vastakohtana. Helvetistä Paavali, Pietari ja Johannes eivät puhu mitään. Minusta näyttää siltä, että oppi ikuisesta kidutuksesta on sokaissut uskovat niin, että he eivät pysty näkemään kaikkia niitä raamatunkohtia, jotka ovat ristiriidassa opin kanssa. Kari Kuulan tavoin minäkin toivon, että kaikki ihmiset olisivat vielä kerran siinä uudessa maailmassa, jossa ei ole enää mitään kärsimystä eikä kuolemaa. Joka tapauksessa olen vakuuttunut, että nykykristittyjen käsitys pelkästään uskovien pelastumisesta ja kaikkien muiden hylkäämisestä ei voi pitää paikkaansa, koska se on ristiriidassa monien Jeesuksen omien opetusten kanssa. Esimerkiksi fariseuksia, jotka kyselivät Jeesukselta, mitä heidän pitäisi tehdä saavuttaakseen iankaikkisen elämän, Jeesus kehotti pitämään käskyt ja rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään. Jos minä olisin taivaassa ja tietäisin yhdenkään läheiseni tai edes tuttavani kärsivän samanaikaisesti hirveitä tuskia helvetissä, niin sellainen taivas olisi minulle helvettiäkin pahempi, enkä pystyisi parhaalla tahdollanikaan rakastamaan Jumalaa, joka sallisi sen. Onneksi minä en usko sellaiseen Jumalaan. Minä uskon että Jumala on rakkaus. Jos hän kurittaa meitä, niin hän kurittaa omaksi parhaaksemme opettaakseen meitä ymmärtämään, mitä on sellainen rakkaus, joka "ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa" (Room 13:10).

        Jos kaikki pääsevät taivaaseen, mikä merkitys Jeesuksen uhrikuolemalla on? Mikä on synnin merkitys pelastuksessa?


      • kysyn. kirjoitti:

        Jos kaikki pääsevät taivaaseen, mikä merkitys Jeesuksen uhrikuolemalla on? Mikä on synnin merkitys pelastuksessa?

        Kaikkien ihmisten karma oli Luciferiin sidottu, koska kaikki ihmiset henkinä ollessaan olivat seuranneet Luciferia hänen kapinassaan Jumalaa vastaan. Tämä oli se todellinen syntiinlankeemus. Nyt siis Lucifer hallitsi kaikkia ihmisasteelle kohonneita henkiä. Hän ei sallinut yhdenkään hengen, vaikka tämä olisi katunutkin, palata Jumalan luokse. Tarvittiin siis lunastaja taivuttamaan Kuolemanruhtinas päästämään vangit vapaaksi. Jumalan esikoinen Kristus tarjoutui ensimmäisenä tähän tehtävään. Kristuksen tehtävä oli kaksijakoinen. 1.Hänen tuli tuoda ihmisille todistus Jumalasta ja saarnata oikea oppi jota seuraamalla ihmiset tuntisivat pelastuksen. 2.Suorittaa lunastus. Lunastuksen suorittamiseksi täytyi Kristuksen syntyä ihmiseksi. Hänen täytyisi kestää suurin koetus, minkä kukaan oli saanut kantaakseen. Pimeyden voimat hyökkäsivät Jeesusta vastaan koko hänen elämänsä ajan yrittäen saada hänet luopumaan Jumalasta. Tämä koetus kesti aina viimeiseen hengenvetoon asti ristillä. Jos Jeesus pysyisi uskollisena Jumalalle loppuun asti, saisi hän suurimman voiman ja vallan mitä henkiolento voisi saada Jumalalta. Hän saisi myös vallan komentaa taivaan sotajoukkoja, ja käydä hyökkäystaisteluun Manalaa vastaan. Jeesus kesti koetuksen. Lucifer vaati Jumalaa pysymään puolueettomana koko maallisen kamppailun ajan. Kun siis ristinkuolema oli ohi, täytyi Jeesuksen henkiolentona käydä taisteluun Manalaa vastaan. Vasta maallisen kuolemansa jälkeen sai Kristus tietää, mitä oli voittanut kestäessään pahan houkutuksen. Lupauksensa mukaisesti Jumala antoi taivaan armeijat Jeesuksen komentoon. Henkimaailmoissa käytiin suuri taistelu. Manalan valtias lyötiin ja osa hänen omasta väestäänkiin kääntyi häntä vastaan. Luciferin täytyi lyötynä pyytää armoa vanhemmalta veljeltään Kristukselta. Ehdot olivat seuraavat: Lucifer saisi pitää osan vallastaan ja olla valtakuntansa herra, MUTTA HÄN EI SAANUT ENÄÄ PIDÄTTÄÄ KETÄÄN VÄKISIN VALLASSAAN JOS TÄMÄ HALUSI PALATA JUMALAN LUO. Muuten Lucifer sai kyllä edelleen viekoitella ihmisiä ja houkutella heidät luopumaan Jumalasta, vain tämä ehto asetettiin. Lucifer suostui, hänen oli pakko suostua. Hän oli pelännyt paljon ankarampia ehtoja. Kristus joukkoineen viipyi Manalassa kolme päivää. Tuona aikana julistetiin "kuolleille"; eli langenneille henkille evankeliumi. Tätä tarkoittavat UUden Testamentin jakeet:'Kuoletettiin lihassa, tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois, ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin kun arkkia valmistettiin eivät olleet uskollisia.' Jeesus sai myös paljon vankeja saaliikseen, kuten sanotaan myös UT:ssa. Tämä tarkoittaa niitä henkiä ,jotka vapautuivat Luciferin vankiloista. Jeesus ilmestyi myöhemmin mm.äidilleen, opetuslapsillensa, sekä apostoleille, jotka olivat olleet hänen kanssaan maallisen elämänsä aikana. Lunastus oli siis tullut täytetyksi, silta Jumalan luo oli rakennettu ja Kristus palasi riemuitsevan henkijoukon kanssa taivaaseen.


    • sappua

      Pahuuden tarkoitus on, että ihminen kasvaa ja vahvistuu hengessä niin, että hän ei enää halua vahvistaa pahuutta itsessään, pahuus siis itse opettaa sen harjoittajaa luopumaan siitä. Pahuus aiheuttaa kaikille jotka sen kanssa ovat tekemisissä vain pahaa oloa. Pahuus ei kuulu Rakkauteen vaikka se saa voimansa samasta energiasta kuten kaikki muukin, eli Rakkaudesta. Niin kauan pahuutta on kun ihmiset yksilöinä eivät halua tai eivät vielä ole riittävän vahvoja kuolettamaan sitä itsessään. PS. Linkkiä en katsonut aiheelliseksi avata.

      • totuuden puolella!

        Ilm 21: 1 ¶ Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. 2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. 3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; 4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." 5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". 6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. 7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. 8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema." Jotkut sanovat, että koska jakeessa 4 sanotaan, ettei kuolemaa enää ole oleva, niin se tarkoittaa, että helvetti ei ole ikuinen. Tällaisen väitteen väittäjä on pahoin erehtynyt, sillä koko tekstiyhteys kertoo mistä on kysymys. Jumala tekee uuden taivaan ja maan niille ihmisille, jotka ovat uskoneet Jumalaan ja jotka Jumala on pelastanut. Uusi maa on paikka, jossa ei ole enää kuolemaa, koska Jumalaan uskovat ihmiset elävät siellä iankaikkisesti. Jae kahdeksan kertoo sen että kaikkien niiden osa, jotka eivät ole uskoneet Jumalaan on oleva tulijärvessä, eli kadotuksessa.


      • totuus on Jumalan sana
        totuuden puolella! kirjoitti:

        Ilm 21: 1 ¶ Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. 2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. 3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; 4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." 5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". 6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. 7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. 8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema." Jotkut sanovat, että koska jakeessa 4 sanotaan, ettei kuolemaa enää ole oleva, niin se tarkoittaa, että helvetti ei ole ikuinen. Tällaisen väitteen väittäjä on pahoin erehtynyt, sillä koko tekstiyhteys kertoo mistä on kysymys. Jumala tekee uuden taivaan ja maan niille ihmisille, jotka ovat uskoneet Jumalaan ja jotka Jumala on pelastanut. Uusi maa on paikka, jossa ei ole enää kuolemaa, koska Jumalaan uskovat ihmiset elävät siellä iankaikkisesti. Jae kahdeksan kertoo sen että kaikkien niiden osa, jotka eivät ole uskoneet Jumalaan on oleva tulijärvessä, eli kadotuksessa.

        Matt 25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen (aionios) rangaistukseen (kolasis), mutta vanhurskaat iankaikkiseen (aionios) elämään." Jeesus Kristus puhui iankaikkisesta rangaistuksesta ja iankaikkisesta elämästä. Jos aionios ei tarkoita iankaikkista, vaan aikaa joka päättyy niin kuin universalismin kannattajat opettavat, niin se merkitsisi sitä, että iankaikkinen elämä Jeesuksessa ei olisi iankaikkista, vaan se päättyisi jossakin kohtaa. On huomattavaa, että Matt 25:ssa on sana aionios niin iankaikkisen rangaistuksen kuin myös iankaikkisen elämän kohdalla. Tietenkin se merkitsee molemmissa samaa asiaa eli iankaikkista. Jos kadotus ei olisi iankaikkinen, niin siinä esiintyisi joku muu sana kuin aionios, joka tarkoittaa iankaikkista. Tämä jo yksistään riittää kumoamaan universalistien väärän opetuksen aionios sanasta sekä siitä, että kadotus ei ole iankaikkinen. Iankaikkinen kadotus ja iankaikkinen elämä ovat kummatkin iankaikkisia, joilla ei ole loppua, näin opettaa meille Jumalan sana. 2 Kor 4:18 meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia (proskairos), mutta näkymättömät iankaikkisia (aionios). Korinttolaiskirjeen kohdasta käy hyvin selville kuinka Raamattu todella erottaa iankaikkisen sanan merkityksen ajallisesta, joka kestää tietyn aikaa ja päättyy. Proskairos tarkoittaa ajallista, eli aikaa joka päättyy ja aionios tarkoittaa iankaikkisuutta. Raamatun oman todistuksen mukaan aionios todellakin tarkoittaa iankaikkista, eli aikaa jolla ei ole loppua. Jotkut universalistit uskovat, että sana kolasis Matt 25:46:ssa ei merkitse rangaistusta, vaan korjausta, sillä lopulta kaikki "korjaantuvat" uskomaan Jumalaan myös kadotuksessa olevat, koska kadotus ei ole iankaikkinen. Tämäkin universalistien opetus on väärä, jonka myös Raamattu todistaa vääräksi. Kolasis sana tarkoittaa rangaistusta, jotkut sanakirjat antavat sille myös merkityksen korjaus. Raamattu todistaa tämänkin sanan kohdalla kumpaa se tarkoittaa rangaistusta vai korjausta: Ilm 22: 13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. 14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! 15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät. Ilmestyskirjan luvusta 22 käy selkeästi ilmi, että synnintekijät ovat ulkopuolella pelastuksen. Uusi Jerusalem on se lopullinen paikka, jossa Jumalan armosta pelastuneet elävät iankaikkista elämää. Raamattu opettaa meille selkeästi, että jumalattomilla synnintekijöillä ei ole osaa eikä arpaa iankaikkiseen elämään, vaan he ovat sen ulkopuolella. Jos Jumala todellakin pelastaisi kaikki ihmiset, niin silloin tuota Raamatun kohtaa ei voisi olla Raamatussa, mutta se on siellä osoituksena Jumalan lasten ja jumalattomien erilaisesta iankaikkisuudesta, jossa pelastuneet ovat iankaikkisessa elämässä ja jumalattomat iankaikkisessa kadotuksessa. Ilmestyskirjan kohta osoittaa myös sen etteivät synteihinsä kuolleet ole tehneet parannusta kadotuksessa, näin myös siltä osin universalismin väärä opetus on kumottu. http://koti.phnet.fi/petripaavola/universalismi.html


      • totuus on Jumalan sana kirjoitti:

        Matt 25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen (aionios) rangaistukseen (kolasis), mutta vanhurskaat iankaikkiseen (aionios) elämään." Jeesus Kristus puhui iankaikkisesta rangaistuksesta ja iankaikkisesta elämästä. Jos aionios ei tarkoita iankaikkista, vaan aikaa joka päättyy niin kuin universalismin kannattajat opettavat, niin se merkitsisi sitä, että iankaikkinen elämä Jeesuksessa ei olisi iankaikkista, vaan se päättyisi jossakin kohtaa. On huomattavaa, että Matt 25:ssa on sana aionios niin iankaikkisen rangaistuksen kuin myös iankaikkisen elämän kohdalla. Tietenkin se merkitsee molemmissa samaa asiaa eli iankaikkista. Jos kadotus ei olisi iankaikkinen, niin siinä esiintyisi joku muu sana kuin aionios, joka tarkoittaa iankaikkista. Tämä jo yksistään riittää kumoamaan universalistien väärän opetuksen aionios sanasta sekä siitä, että kadotus ei ole iankaikkinen. Iankaikkinen kadotus ja iankaikkinen elämä ovat kummatkin iankaikkisia, joilla ei ole loppua, näin opettaa meille Jumalan sana. 2 Kor 4:18 meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia (proskairos), mutta näkymättömät iankaikkisia (aionios). Korinttolaiskirjeen kohdasta käy hyvin selville kuinka Raamattu todella erottaa iankaikkisen sanan merkityksen ajallisesta, joka kestää tietyn aikaa ja päättyy. Proskairos tarkoittaa ajallista, eli aikaa joka päättyy ja aionios tarkoittaa iankaikkisuutta. Raamatun oman todistuksen mukaan aionios todellakin tarkoittaa iankaikkista, eli aikaa jolla ei ole loppua. Jotkut universalistit uskovat, että sana kolasis Matt 25:46:ssa ei merkitse rangaistusta, vaan korjausta, sillä lopulta kaikki "korjaantuvat" uskomaan Jumalaan myös kadotuksessa olevat, koska kadotus ei ole iankaikkinen. Tämäkin universalistien opetus on väärä, jonka myös Raamattu todistaa vääräksi. Kolasis sana tarkoittaa rangaistusta, jotkut sanakirjat antavat sille myös merkityksen korjaus. Raamattu todistaa tämänkin sanan kohdalla kumpaa se tarkoittaa rangaistusta vai korjausta: Ilm 22: 13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. 14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! 15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät. Ilmestyskirjan luvusta 22 käy selkeästi ilmi, että synnintekijät ovat ulkopuolella pelastuksen. Uusi Jerusalem on se lopullinen paikka, jossa Jumalan armosta pelastuneet elävät iankaikkista elämää. Raamattu opettaa meille selkeästi, että jumalattomilla synnintekijöillä ei ole osaa eikä arpaa iankaikkiseen elämään, vaan he ovat sen ulkopuolella. Jos Jumala todellakin pelastaisi kaikki ihmiset, niin silloin tuota Raamatun kohtaa ei voisi olla Raamatussa, mutta se on siellä osoituksena Jumalan lasten ja jumalattomien erilaisesta iankaikkisuudesta, jossa pelastuneet ovat iankaikkisessa elämässä ja jumalattomat iankaikkisessa kadotuksessa. Ilmestyskirjan kohta osoittaa myös sen etteivät synteihinsä kuolleet ole tehneet parannusta kadotuksessa, näin myös siltä osin universalismin väärä opetus on kumottu. http://koti.phnet.fi/petripaavola/universalismi.html

        uskoisi että apostoli Paavalikin oli universalisti. Hänhän hartaasti vakuuttaa, että kaikki pelastuvat.


      • Anonyymi
        MarkkuP kirjoitti:

        uskoisi että apostoli Paavalikin oli universalisti. Hänhän hartaasti vakuuttaa, että kaikki pelastuvat.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18478160/jalleensyntymisoppi-poistettiin-kristinuskosta
        Jälleensyntymisoppi poistettiin kristinuskosta

        "Muinaisen historioitsija Josefuksen mukaan esikristillisen munkkijärjestö essealaisten keskuudessa oli vallinnut käsitys, että ruumiit kulkivat tuhoon eikä niiden materia ollut kestävä, mutta sielut vaelsivat edelleen kuolemalta varjeltuina. Ja varhainen kristitty filosofi Justinius Marttyyri lausui teoksessaan Kaksinpuhelu Tryphoon kanssa, että ”maallisella pyhiinvaelluksellaan asuvat ihmisen sielut monissa kehoissa.” Alkukristillisten enemmistö olikin uskonut jälleensyntymisoppiin, mutta Raamatun muunneltu nykyversio opetti vain taivaasta ja helvetistä. Useat kohdat Raamatussa kuitenkin osoittivat, että usko jälleensyntymiseen oli ajanlaskun alussa ollut yleisesti hyväksyttyä juutalaisten keskuudessa. Alkukirkko oli siis hyväksynyt jälleensyntymisopin, ja sitä olivat opettaneet niin gnostilaiset kuin lukuisat kirkkoisätkin, kuten Clemens Aleksandrialainen ja kuuluisa Origenes 200-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18478160/jalleensyntymisoppi-poistettiin-kristinuskosta
        Jälleensyntymisoppi poistettiin kristinuskosta

        "Muinaisen historioitsija Josefuksen mukaan esikristillisen munkkijärjestö essealaisten keskuudessa oli vallinnut käsitys, että ruumiit kulkivat tuhoon eikä niiden materia ollut kestävä, mutta sielut vaelsivat edelleen kuolemalta varjeltuina. Ja varhainen kristitty filosofi Justinius Marttyyri lausui teoksessaan Kaksinpuhelu Tryphoon kanssa, että ”maallisella pyhiinvaelluksellaan asuvat ihmisen sielut monissa kehoissa.” Alkukristillisten enemmistö olikin uskonut jälleensyntymisoppiin, mutta Raamatun muunneltu nykyversio opetti vain taivaasta ja helvetistä. Useat kohdat Raamatussa kuitenkin osoittivat, että usko jälleensyntymiseen oli ajanlaskun alussa ollut yleisesti hyväksyttyä juutalaisten keskuudessa. Alkukirkko oli siis hyväksynyt jälleensyntymisopin, ja sitä olivat opettaneet niin gnostilaiset kuin lukuisat kirkkoisätkin, kuten Clemens Aleksandrialainen ja kuuluisa Origenes 200-luvulla.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18485694/muinaisten-tekstien-todenperaisyys

        Muinaisten tekstien todenperäisyys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18485694/muinaisten-tekstien-todenperaisyys

        Muinaisten tekstien todenperäisyys

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18536504/kuolemanrajakokemukset
        Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.
        Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA helvetillä. Ja paikoissa, joissa kirjoitan he ovat laittaneet useita kymmeniä linkkejä, joissa viitataan "kadotukseen", joissa taas joku on käynyt helvetissä. Eli jopa yhdessä ketjussa on useita kymmeniä kauhutarinoita "kadotuksesta" Mutta se on subjektiivista, ei objektiivista. Jätätte näppärästi huomioimatta sen tosiasian, että myös muissa uskonnoissa on lähellä kuolemaa tapahtuneita kokemuksia, jotka ovat täsmälleen päinvastaisia kuin nuo kauhulinkit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18536504/kuolemanrajakokemukset
        Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.
        Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA helvetillä. Ja paikoissa, joissa kirjoitan he ovat laittaneet useita kymmeniä linkkejä, joissa viitataan "kadotukseen", joissa taas joku on käynyt helvetissä. Eli jopa yhdessä ketjussa on useita kymmeniä kauhutarinoita "kadotuksesta" Mutta se on subjektiivista, ei objektiivista. Jätätte näppärästi huomioimatta sen tosiasian, että myös muissa uskonnoissa on lähellä kuolemaa tapahtuneita kokemuksia, jotka ovat täsmälleen päinvastaisia kuin nuo kauhulinkit.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18525643/synkretismi-kristinuskon-ja-muinaisten-uskontojen-valilla-
        Synkretismi kristinuskon ja muinaisten uskontojen välillä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18526280/quotmaailmanloppuquot-maailmanuskonnoissa
        "Maailmanloppu" maailmanuskonnoissa

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18541332/ikuinen-helvetti-ja-rakkaus-ovat-yhteensopimattomia
        Ikuinen helvetti ja rakkaus ovat yhteensopimattomia

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388
        ...
        Niinpä kenenkään ei olisi pitänyt yllättyä, kun hän joutui kolmen päivän paniikkitilaan ja sen jälkeen pitkäksi aikaa masennukseen sen jälkeen, kun hänen seurakunnassaan vieraillut Dominican homilist sattui saarnassaan mainitsemaan helvetin ikuisuuden. Se kuitenkin yllätti hänen vanhempansa, sillä he eivät olleet ennen sitä tajunneet, että hän ei ollut koskaan aiemmin tietoisesti omaksunut perinteistä kristillistä kuvaa kadotuksesta. Nyt kun hän oli ymmärtänyt, hänen reaktionsa oli epätoivoinen.

        Yhtäkkiä hän huomasi olevansa vangittuna absoluuttisen kauhun maailmankaikkeuteen, eikä mikään voinut rauhoittaa häntä, ennen kuin hänen isänsä onnistui vakuuttamaan hänet siitä, että pappi oli toistanut valheita, joiden ainoa tarkoitus oli terrorisoida ihmisiä alistumaan. Tämä auttoi häntä saamaan rauhallisuutensa takaisin, mutta ei hänen halukkuuttaan osallistua kirkkoon; jos hänen vanhempansa edes vihjasivat sen mahdollisuudesta, hän livahti kapeaan tilaan portaikon kaiteen taakse, josta he eivät päässeet hänen luokseen. Ja pian he alkoivat nähdä asian hänen näkökulmastaan. Sen seurauksena he eivät ole sen jälkeen käyneet messussa kuin muutamissa häissä ei-kommunikoivina vieraina, ja he ovat jo kauan sitten menettäneet kaiken kiinnostuksen siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18541332/ikuinen-helvetti-ja-rakkaus-ovat-yhteensopimattomia
        Ikuinen helvetti ja rakkaus ovat yhteensopimattomia

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388
        ...
        Niinpä kenenkään ei olisi pitänyt yllättyä, kun hän joutui kolmen päivän paniikkitilaan ja sen jälkeen pitkäksi aikaa masennukseen sen jälkeen, kun hänen seurakunnassaan vieraillut Dominican homilist sattui saarnassaan mainitsemaan helvetin ikuisuuden. Se kuitenkin yllätti hänen vanhempansa, sillä he eivät olleet ennen sitä tajunneet, että hän ei ollut koskaan aiemmin tietoisesti omaksunut perinteistä kristillistä kuvaa kadotuksesta. Nyt kun hän oli ymmärtänyt, hänen reaktionsa oli epätoivoinen.

        Yhtäkkiä hän huomasi olevansa vangittuna absoluuttisen kauhun maailmankaikkeuteen, eikä mikään voinut rauhoittaa häntä, ennen kuin hänen isänsä onnistui vakuuttamaan hänet siitä, että pappi oli toistanut valheita, joiden ainoa tarkoitus oli terrorisoida ihmisiä alistumaan. Tämä auttoi häntä saamaan rauhallisuutensa takaisin, mutta ei hänen halukkuuttaan osallistua kirkkoon; jos hänen vanhempansa edes vihjasivat sen mahdollisuudesta, hän livahti kapeaan tilaan portaikon kaiteen taakse, josta he eivät päässeet hänen luokseen. Ja pian he alkoivat nähdä asian hänen näkökulmastaan. Sen seurauksena he eivät ole sen jälkeen käyneet messussa kuin muutamissa häissä ei-kommunikoivina vieraina, ja he ovat jo kauan sitten menettäneet kaiken kiinnostuksen siihen.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18520364/tulta-ja-tulikivea-sarvia-ja-hantia
        Tulta ja tulikiveä, sarvia ja häntiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18520364/tulta-ja-tulikivea-sarvia-ja-hantia
        Tulta ja tulikiveä, sarvia ja häntiä

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18273516/ihmisen-metafyysinen-rakenne
        Me kaikki tunnemme ihmisen anatomian, mutta entä metafyysinen rakenne?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274310/ihmisen-metafyysinen-rakenne--osa-2
        Toinen esimerkki. Tehdäkseni asian niin selväksi. Vertauskuvallisesti keho on auto. Sielu tämän hienojakoisen kehon kuoressa on tämän auton matkustaja. Jää vielä selvittämättä, kuka on tämän monimutkaisen koneen kuljettaja? Ilmeisesti ei sielu. Sillä jos me olisimme tämän kehon kuljettaja, kaikki tapahtuisi elämässämme täysin niin kuin olemme suunnitelleet. Ja niin ei aina tapahdu. Se tarkoittaa joitakin kohtalon käänteitä, joitakin olosuhteita, joita haluaisimme välttää, mutta meidän on pakko jäädä niihin. Eli sanomme: "Kohtalo on johtanut..." tai minulle on tapahtunut jotakin..... tai jokin kohtalon voima. Eli tiettyyn pisteeseen asti minulla on vapaus, menen näin tai näin, mutta siinä on myös välttämättä jokin ennakointielementti ja tunnemme, että elämässämme on jokin muu voima, jotkut olosuhteet tai kohtalo, joka saa meidät toimimaan toisin kuin haluaisimme.

        Nämä ovat siis vertauskuvallisia esimerkkejä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274383/hienojakoinen-keho
        Mitä tarkoitetaan hienojakoisella keholla, Minulta on kysytty siitä täällä tällä palstalla. Tämä viestiketju on siis ikään kuin täydennys tähän viestiketjuun: ”Ihmisen metafyysinen rakenne”.
        Siis yksityiskohtaisemmin siitä, mitä hienojakoinen keho on, koska on hyvin tärkeää ymmärtää erot, nähdä sielun ja hienojakoisen kehon väliset erot. Valitettavasti ihmiset sekoittavat usein nämä käsitteet.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18285116/mita-ihminen-tekee-olipa-se-sitten-fyysista-tai-henkista-sama-energia-tulee-lopulta-takaisin
        Karman laki.
        Mitä ihminen tekee, olipa se sitten fyysistä tai henkistä, sama energia tulee lopulta takaisin

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18302336/vaununkuljettaja-(aly)-ja-ohjakset-(mieli)
        Vaunut ovat fyysinen keho; hevoset, jotka vetävät vaunuja, ovat viisi ulkoista aistia (kuulo, kosketus, näkö, maku ja haju); vaununkuljettaja (äly) ja ohjakset (mieli) ovat hienojakoinen keho, joka ohjaa vaunuja, ja matkustaja on sielu.

        https://pbs.twimg.com/media/BAOB-kiCIAAbZGa?format=jpg&name=small

        Vedat antavat meille vaihtoehtoisen näkemyksen psyyken luonteesta. Vedojen mukaan fyysisen kehon, joka on pelkkä biologinen mekanismi, ja sielun, joka on tietoisuuden lähde, lisäksi on olemassa myös hienojakoinen keho eli psyyke, joka on sielun ja kehon välinen kerros. Hienojakoinen keho toimii linkkinä sielun luonnollisten aistien ja kehon aistilaitteiden välillä.


        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271273/gunat---materian-kolme-olomuotoa
        Aineellisessa maailmassa voimme havaita kolme perusprosessia, joita tapahtuu kaikkialla mikroskooppisesta tasosta universaalille tasolle.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271908/gunat---materian-kolme-olomuotoa--osa2
        Gunat - materian kolme olomuotoa. Osa2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18273516/ihmisen-metafyysinen-rakenne
        Me kaikki tunnemme ihmisen anatomian, mutta entä metafyysinen rakenne?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274310/ihmisen-metafyysinen-rakenne--osa-2
        Toinen esimerkki. Tehdäkseni asian niin selväksi. Vertauskuvallisesti keho on auto. Sielu tämän hienojakoisen kehon kuoressa on tämän auton matkustaja. Jää vielä selvittämättä, kuka on tämän monimutkaisen koneen kuljettaja? Ilmeisesti ei sielu. Sillä jos me olisimme tämän kehon kuljettaja, kaikki tapahtuisi elämässämme täysin niin kuin olemme suunnitelleet. Ja niin ei aina tapahdu. Se tarkoittaa joitakin kohtalon käänteitä, joitakin olosuhteita, joita haluaisimme välttää, mutta meidän on pakko jäädä niihin. Eli sanomme: "Kohtalo on johtanut..." tai minulle on tapahtunut jotakin..... tai jokin kohtalon voima. Eli tiettyyn pisteeseen asti minulla on vapaus, menen näin tai näin, mutta siinä on myös välttämättä jokin ennakointielementti ja tunnemme, että elämässämme on jokin muu voima, jotkut olosuhteet tai kohtalo, joka saa meidät toimimaan toisin kuin haluaisimme.

        Nämä ovat siis vertauskuvallisia esimerkkejä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274383/hienojakoinen-keho
        Mitä tarkoitetaan hienojakoisella keholla, Minulta on kysytty siitä täällä tällä palstalla. Tämä viestiketju on siis ikään kuin täydennys tähän viestiketjuun: ”Ihmisen metafyysinen rakenne”.
        Siis yksityiskohtaisemmin siitä, mitä hienojakoinen keho on, koska on hyvin tärkeää ymmärtää erot, nähdä sielun ja hienojakoisen kehon väliset erot. Valitettavasti ihmiset sekoittavat usein nämä käsitteet.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18285116/mita-ihminen-tekee-olipa-se-sitten-fyysista-tai-henkista-sama-energia-tulee-lopulta-takaisin
        Karman laki.
        Mitä ihminen tekee, olipa se sitten fyysistä tai henkistä, sama energia tulee lopulta takaisin

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18302336/vaununkuljettaja-(aly)-ja-ohjakset-(mieli)
        Vaunut ovat fyysinen keho; hevoset, jotka vetävät vaunuja, ovat viisi ulkoista aistia (kuulo, kosketus, näkö, maku ja haju); vaununkuljettaja (äly) ja ohjakset (mieli) ovat hienojakoinen keho, joka ohjaa vaunuja, ja matkustaja on sielu.

        https://pbs.twimg.com/media/BAOB-kiCIAAbZGa?format=jpg&name=small

        Vedat antavat meille vaihtoehtoisen näkemyksen psyyken luonteesta. Vedojen mukaan fyysisen kehon, joka on pelkkä biologinen mekanismi, ja sielun, joka on tietoisuuden lähde, lisäksi on olemassa myös hienojakoinen keho eli psyyke, joka on sielun ja kehon välinen kerros. Hienojakoinen keho toimii linkkinä sielun luonnollisten aistien ja kehon aistilaitteiden välillä.


        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271273/gunat---materian-kolme-olomuotoa
        Aineellisessa maailmassa voimme havaita kolme perusprosessia, joita tapahtuu kaikkialla mikroskooppisesta tasosta universaalille tasolle.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271908/gunat---materian-kolme-olomuotoa--osa2
        Gunat - materian kolme olomuotoa. Osa2

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18536504/kuolemanrajakokemukset
        Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.
        Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA helvetillä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18485694/muinaisten-tekstien-todenperaisyys

        Hermeneutiikka käsittelee muun muassa muinaisten tekstien tarkkuutta, luotettavuutta, käännösvirheitä ja mahdollisia tulkintavirheitä.

        NDE kokemukset reinkarnaatiosta:

        Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.

        https://www.youtube.com/watch?v=mg9V2351FFY&pp=ygUabmRlLiByZWluY2FybmF0aW9uIGlzIHRydWU=

        Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.



        https://www.youtube.com/watch?v=uVE2inOz7nQ&pp=ygUZbmRlIGNocmlzdGlhbiBtZWV0IFZpc2hudQ==

        Christian Meets Hindu God During Near Death Experience (NDE)

        Kristitty tapaa Vishnun lähellä kuolemaa (NDE)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NDE kokemukset reinkarnaatiosta:

        Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.

        https://www.youtube.com/watch?v=mg9V2351FFY&pp=ygUabmRlLiByZWluY2FybmF0aW9uIGlzIHRydWU=

        Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.



        https://www.youtube.com/watch?v=uVE2inOz7nQ&pp=ygUZbmRlIGNocmlzdGlhbiBtZWV0IFZpc2hudQ==

        Christian Meets Hindu God During Near Death Experience (NDE)

        Kristitty tapaa Vishnun lähellä kuolemaa (NDE)

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18525643/synkretismi-kristinuskon-ja-muinaisten-uskontojen-valilla-
        Pakanallisilla jumalilla oli usein nimityksiä, kuten "maailman valo", "tie", "hyvä paimen" jne. Näitä nimiä on käytetty Jeesuksesta Kristuksesta.

        Pakanalliset jumalat viettivät joskus "viimeisen ehtoollisen" seuraajiensa kanssa ennen kuolemaansa.

        Pakanalliset jumalat herätettiin usein henkiin kuoleman jälkeen.

        Kaste oli yleinen rituaali mysteerikulttien seuraajien keskuudessa. Johannes Kastaja saattoi jäljitellä tätä rituaalia ja tuoda sen juutalaisuuteen.

        Perinne nauttia leipää ja viiniä jumalan symbolisena (tai todellisena) verenä ja lihana oli osa mysteeriuskontoja. Tämä vastaa Jeesuksen sanoja: "Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä" (Joh. 6:54).

        Myös idän kanssa samankaltaisuutta.

        Koska sekä Bhagavad-gita että Srimad-Bhagavatam sisältävät monia samankaltaisia tunteita ja kuvauksia kuin kristinusko, lukuisat kristityt tutkijat ovat yrittäneet todistaa, että niiden tarinat on lainattu Raamatusta. Tämä on kuitenkin osoittautunut päinvastaiseksi.

        RAAMATTU ON KIRJOITETTU TUHANSIA VUOSIA MYÖHEMMIN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18525643/synkretismi-kristinuskon-ja-muinaisten-uskontojen-valilla-
        Pakanallisilla jumalilla oli usein nimityksiä, kuten "maailman valo", "tie", "hyvä paimen" jne. Näitä nimiä on käytetty Jeesuksesta Kristuksesta.

        Pakanalliset jumalat viettivät joskus "viimeisen ehtoollisen" seuraajiensa kanssa ennen kuolemaansa.

        Pakanalliset jumalat herätettiin usein henkiin kuoleman jälkeen.

        Kaste oli yleinen rituaali mysteerikulttien seuraajien keskuudessa. Johannes Kastaja saattoi jäljitellä tätä rituaalia ja tuoda sen juutalaisuuteen.

        Perinne nauttia leipää ja viiniä jumalan symbolisena (tai todellisena) verenä ja lihana oli osa mysteeriuskontoja. Tämä vastaa Jeesuksen sanoja: "Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä" (Joh. 6:54).

        Myös idän kanssa samankaltaisuutta.

        Koska sekä Bhagavad-gita että Srimad-Bhagavatam sisältävät monia samankaltaisia tunteita ja kuvauksia kuin kristinusko, lukuisat kristityt tutkijat ovat yrittäneet todistaa, että niiden tarinat on lainattu Raamatusta. Tämä on kuitenkin osoittautunut päinvastaiseksi.

        RAAMATTU ON KIRJOITETTU TUHANSIA VUOSIA MYÖHEMMIN.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18526953/mita-yhteista-horuksella-adoniksella--mithrasilla-tammuzilla-jeesuksella-ja-muilla
        Zarathustra vs. Jeesus

        Zarathustra syntyi neitsyestä ja "tahrattomasta hedelmöityksestä jumalallisen järjen säteen vaikutuksesta".
        Hänet kastettiin joessa.
        Nuoruudessaan hän hämmästytti viisaita miehiä viisaudellaan.
        Paholainen kiusasi häntä erämaassa.
        Hän aloitti palvelutehtävänsä 30-vuotiaana.
        Zarathustra kastoi vedellä, tulella ja "pyhällä tuulella".
        Hän ajoi ulos riivaajia ja palautti sokean miehen näön.
        Hän opetti taivaasta ja helvetistä ja paljasti salaisuuksia, kuten ylösnousemuksen, tuomion, pelastuksen ja maailmanlopun.
        Hänellä oli pyhä malja eli graalin malja.
        Hänet surmattiin.
        Hänen uskonnollaan oli eukaristia.
        Hän oli "lihaksi tullut sana".
        Zarathustran seuraajat odottavat "toista tulemista" neitseestä syntyneessä Saoshyantissa eli Vapahtajassa, jonka on määrä tulla vuonna 2341 jKr. ja joka aloittaa palvelutyönsä 30-vuotiaana ja aloittaa kultaisen aikakauden.

        Yllättäviä yhtäläisyyksiä kristinuskon ja zarathustralaisuuden välillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18526953/mita-yhteista-horuksella-adoniksella--mithrasilla-tammuzilla-jeesuksella-ja-muilla
        Zarathustra vs. Jeesus

        Zarathustra syntyi neitsyestä ja "tahrattomasta hedelmöityksestä jumalallisen järjen säteen vaikutuksesta".
        Hänet kastettiin joessa.
        Nuoruudessaan hän hämmästytti viisaita miehiä viisaudellaan.
        Paholainen kiusasi häntä erämaassa.
        Hän aloitti palvelutehtävänsä 30-vuotiaana.
        Zarathustra kastoi vedellä, tulella ja "pyhällä tuulella".
        Hän ajoi ulos riivaajia ja palautti sokean miehen näön.
        Hän opetti taivaasta ja helvetistä ja paljasti salaisuuksia, kuten ylösnousemuksen, tuomion, pelastuksen ja maailmanlopun.
        Hänellä oli pyhä malja eli graalin malja.
        Hänet surmattiin.
        Hänen uskonnollaan oli eukaristia.
        Hän oli "lihaksi tullut sana".
        Zarathustran seuraajat odottavat "toista tulemista" neitseestä syntyneessä Saoshyantissa eli Vapahtajassa, jonka on määrä tulla vuonna 2341 jKr. ja joka aloittaa palvelutyönsä 30-vuotiaana ja aloittaa kultaisen aikakauden.

        Yllättäviä yhtäläisyyksiä kristinuskon ja zarathustralaisuuden välillä

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18524846/apokryfikirjat-mita-quotkielletyt-kirjatquot-katkevat-sisaansa
        Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava aiheesta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18518039/tasta-tiedamme-etta-raamattu-on-muutettu#comment-129801519
        Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

        https://rivalnations.org/censored-bible/
        Raamattusi on sensuroitu

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18520364/tulta-ja-tulikivea-sarvia-ja-hantia
        Tulta ja tulikiveä, sarvia ja häntiä


        Mitä ovat apokryfikirjat? Miten, milloin ja miksi ne ilmestyivät? Missä määrin apokryfikirjojen Jeesus eroaa Vapahtajasta, jonka uskoa kirkko on säilyttänyt vuosisatojen ajan? Ja mikä tärkeintä, onko näissä kristillisen kirjallisuuden muistomerkeissä jotakin sellaista, joka olisi uskovalle perustavanlaatuisen tärkeää, mutta joka on huolellisesti piilotettu "tavallisilta ihmisiltä" ja joka on vain "vihkiytyneiden" ulottuvilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18524846/apokryfikirjat-mita-quotkielletyt-kirjatquot-katkevat-sisaansa
        Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava aiheesta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18518039/tasta-tiedamme-etta-raamattu-on-muutettu#comment-129801519
        Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

        https://rivalnations.org/censored-bible/
        Raamattusi on sensuroitu

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18520364/tulta-ja-tulikivea-sarvia-ja-hantia
        Tulta ja tulikiveä, sarvia ja häntiä


        Mitä ovat apokryfikirjat? Miten, milloin ja miksi ne ilmestyivät? Missä määrin apokryfikirjojen Jeesus eroaa Vapahtajasta, jonka uskoa kirkko on säilyttänyt vuosisatojen ajan? Ja mikä tärkeintä, onko näissä kristillisen kirjallisuuden muistomerkeissä jotakin sellaista, joka olisi uskovalle perustavanlaatuisen tärkeää, mutta joka on huolellisesti piilotettu "tavallisilta ihmisiltä" ja joka on vain "vihkiytyneiden" ulottuvilla?

        Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

        Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.
        Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA helvetillä. Ja paikoissa, joissa kirjoitan he ovat laittaneet useita kymmeniä linkkejä, joissa viitataan "kadotukseen", joissa taas joku on käynyt helvetissä. Eli jopa yhdessä ketjussa on useita kymmeniä kauhutarinoita "kadotuksesta" Mutta se on subjektiivista, ei objektiivista. Jätätte näppärästi huomioimatta sen tosiasian, että myös muissa uskonnoissa on lähellä kuolemaa tapahtuneita kokemuksia, jotka ovat täsmälleen päinvastaisia kuin nuo kauhulinkit.

        Enemmän objektiivisuutta. On linkkejä, joissa ihmiset tapaavat Allahin ja saavat "syntinsä anteeksi", on linkkejä, joissa jopa kristityt tapaavat Vishnun. joissa buddhalaiset tapaavat Buddhan, joissa kristitty kääntyy pois kristinuskosta kuolemanläheisen kokemuksen seurauksena, joissa kristitty kääntyy islamiin, joissa kristitty kääntyy itämaiseen filosofiaan, joissa joku muu saa tietoa jälleensyntymisestä monissa muissa kuolemanläheisessä kokemuksessa. Tällaisia tapauksia on niin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

        Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.
        Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA helvetillä. Ja paikoissa, joissa kirjoitan he ovat laittaneet useita kymmeniä linkkejä, joissa viitataan "kadotukseen", joissa taas joku on käynyt helvetissä. Eli jopa yhdessä ketjussa on useita kymmeniä kauhutarinoita "kadotuksesta" Mutta se on subjektiivista, ei objektiivista. Jätätte näppärästi huomioimatta sen tosiasian, että myös muissa uskonnoissa on lähellä kuolemaa tapahtuneita kokemuksia, jotka ovat täsmälleen päinvastaisia kuin nuo kauhulinkit.

        Enemmän objektiivisuutta. On linkkejä, joissa ihmiset tapaavat Allahin ja saavat "syntinsä anteeksi", on linkkejä, joissa jopa kristityt tapaavat Vishnun. joissa buddhalaiset tapaavat Buddhan, joissa kristitty kääntyy pois kristinuskosta kuolemanläheisen kokemuksen seurauksena, joissa kristitty kääntyy islamiin, joissa kristitty kääntyy itämaiseen filosofiaan, joissa joku muu saa tietoa jälleensyntymisestä monissa muissa kuolemanläheisessä kokemuksessa. Tällaisia tapauksia on niin paljon.

        Esimerkiksi:

        https://www.youtube.com/watch?v=7EPQgOwAkgc&pp=ygUJbmRlIGFsbGFo
        Islam - Tapasin Allahin(Jumalan) kuolemanläheisessä kokemuksessani (NDE) Tapaamiseni Allahin kanssa | Video Essee |


        https://www.youtube.com/watch?v=TZUupVwc-Uk
        Nainen kuolee näkee profeetta Muhammedin sanoman jumalallisen ilmestyksen kuolemanläheisessä kokemuksessaan


        https://www.youtube.com/watch?v=Sfzj-xsHzkw&t=30s
        Tämä mies kuolee, paljastaa, että JUMALA ja USKONTO EIVÄT ole sitä, mitä uskot (NDE)

        Tämä mies jätti kristinuskon kokoaan NDE kokemuksen jälkeen.


        NDE kokemukset reinkarnaatiosta:

        Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.

        https://www.youtube.com/watch?v=mg9V2351FFY&pp=ygUabmRlLiByZWluY2FybmF0aW9uIGlzIHRydWU=

        Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.

        https://www.youtube.com/watch?v=mg9V2351FFY&pp=ygUabmRlLiByZWluY2FybmF0aW9uIGlzIHRydWU=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi:

        https://www.youtube.com/watch?v=7EPQgOwAkgc&pp=ygUJbmRlIGFsbGFo
        Islam - Tapasin Allahin(Jumalan) kuolemanläheisessä kokemuksessani (NDE) Tapaamiseni Allahin kanssa | Video Essee |


        https://www.youtube.com/watch?v=TZUupVwc-Uk
        Nainen kuolee näkee profeetta Muhammedin sanoman jumalallisen ilmestyksen kuolemanläheisessä kokemuksessaan


        https://www.youtube.com/watch?v=Sfzj-xsHzkw&t=30s
        Tämä mies kuolee, paljastaa, että JUMALA ja USKONTO EIVÄT ole sitä, mitä uskot (NDE)

        Tämä mies jätti kristinuskon kokoaan NDE kokemuksen jälkeen.


        NDE kokemukset reinkarnaatiosta:

        Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.

        https://www.youtube.com/watch?v=mg9V2351FFY&pp=ygUabmRlLiByZWluY2FybmF0aW9uIGlzIHRydWU=

        Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.

        https://www.youtube.com/watch?v=mg9V2351FFY&pp=ygUabmRlLiByZWluY2FybmF0aW9uIGlzIHRydWU=

        https://www.youtube.com/watch?v=xMqfErvWHo8
        Nainen kuolee; hänelle näytetään muita planeettoja, sivilisaatioita ja kerrotaan ihmisen tarkoitus (NDE).

        https://www.youtube.com/watch?v=DgU4S5CAMq4
        Kuollut 7 minuutiksi; miehelle näytetään aiempia elämiä uskomattoman NDE:n aikana

        JÄLLEENSYNTYMINEN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=xMqfErvWHo8
        Nainen kuolee; hänelle näytetään muita planeettoja, sivilisaatioita ja kerrotaan ihmisen tarkoitus (NDE).

        https://www.youtube.com/watch?v=DgU4S5CAMq4
        Kuollut 7 minuutiksi; miehelle näytetään aiempia elämiä uskomattoman NDE:n aikana

        JÄLLEENSYNTYMINEN.

        "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa,

        Niin, on suuri ”rakkauden” teko lähettää suurimman osan koskaan eläneestä ihmiskunnasta ikuiseen helvettiin, se onkin onkin mahtava "rakkauden" teko, koska sadismia suurempaa "rakkautta" ei voi olla olemassa. Jokainen, ja joka palvoo sellaista, palvoo Saatanaa, ei Jumalaa. Mutta sitä ei voi kyseenalaistaa, muuten joutuu ikuiseen helvettiin.

        KRISTITYT PROPAGOIVAT ABSURDISTA OPPIA IKUISESTA HELVETISTÄ, SANOMALLA, ETTEI MIKÄÄN EPÄPYHÄ VOI PÄÄSTÄ PARATIISIIN/TAIVAASEEN” .

        TÄMÄ ON TOTTA, MUTTA ENSINNÄKIN KUKA IHMEESSÄ HALUAA MENNÄ ”PARATIISIIN/TAIVAASEEN”, EDES LOMALLE, JA TOISEKSI, MIKSI RANGAISTUKSEN PITÄISI KESTÄÄ IKUISESTI.

        JOPA ”SAATANA”, VAIKKA HÄN KÄRSISI TUHANSIA TAI JOPA MILJOONIA VUOSIA HELVETISSÄ, SEN EI PITÄISI KESTÄÄ EI IKUISESTI.

        JUMALA, JOS HÄN ON JUMALA, NIIN HÄNELLÄ ON VALTA LOPETTAA KOKONAAN ”PELASTUMATTOMIEN” OLEMASSAOLO, MUTTA EI.

        IKUISTA HELVETTIÄ EI OLE OLEMASSA, VAIKKA SE OLISIKIN OLEMASSA VÄLIAIKAISENA.

        IKUINEN HELVETTI ON OLEMASSA VAIN FANAATTISEN KRISTTTYJEN DOGMAATTISESSA, KYSEENALAISTAMATTOMASSA, ABSURDISSA MIELESSÄ.

        KRISTITYT OVAT TEHNEET JUMALASTAAN HIRVIÖN HUOMAAMATTAAN. TÄMÄ ON JUMALANPILKKAA.

        JOS HELVETTI OLISI IKUINEN, OLISI LÄHINNÄ MAKUASIA, PALVOTAANKO JUMALAA TAI SAATANAA.

        Jo pelkkä ajatus saa joskus miettimään sitä, että oliko Friedrich Nietzsche oikeassa ja onko kaikki kristinuskon puheet hyväntekeväisyydestä, epäitsekkäästä rakkaudesta ja myötätunnosta enimmäkseen pelkkää pikkumaista teeskentelyä, joka peittää alleen syvän ja pysyvän kostonhimon.

        Rakastan lähimmäistäni niin paljon kuin voin, mutta jos uskon, että helvetti on todellinen ja myös ikuinen, en voi rakastaa häntä niin kuin itseäni. Vakaumukseni siitä, että on olemassa sellainen helvetti, johon toinen meistä voi joutua, kun toinen pääsee Jumalan valtakuntaan, tarkoittaa, että minun on oltava valmis hylkäämään hänet - ja todellakin hylkäämään kaikki - täydelliseen kurjuuteen, mutta samalla oletan edelleen, että näin tehtyäni voin nauttia täydellisestä ikuisesta autuudesta.

        Vannoutunut infernalisti torjuu väitteen kärsimättömästi (ennen kuin se ehtii painua mieleen). Mutta luulen, että rehellinen omantuntomme tutkiminen, jos sallimme itsemme ottaa sen riskin, kertoo meille, että tämä on ristiriita, jota ei voi loihtia pois jälleen kerran näennäisen päättelyn ja huonon dialektiikan kukoistuksella.



        OPPI IKUISESTA HELVETISTÄ ON PERVERSSI OPPI.

        Kuka loppujen lopuksi sanoo jotain objektiivisesti kauheampaa tai aggressiivisesti perverssiä, kuin ikuiseen helvettiin uskova kristitty, ja sitä oppia jopa levittävä, sehän on perverssi oppi.


        Vika ei ole Jeesuksessa, vaan Raamatun väärintulkinnassa ja alkuperäiskielen virheellisessä kääntämisessä. Jopa kaikkein räikein väärintulkinta, jolla ihmisiä kontrolloidaan pelon avulla, JULMAA. Vika ei siis ole kristinuskossa, vaan kristityissä, jotka ovat muuttaneet oppinsa sisältöä, se on selvää tietämättömyyttä, mutta ne, jotka uskovat tähän ikuiseen helvettiin, ja jopa levittävät tätä julmaa oppia, koska heillä on "lähetyskäsky", ovat myös tulleet sadistisiksi, samoin kuin tämän ikuisen helvetin sanoma. Se on ihmisen vapaan valinnan riistämistä ja koko rakkauden sanoman väärinkäyttöä, joka on johtanut siihen, että kristinuskosta on tullut rakkauden irvikuva, ja syy tähän on monien kristittyjen käyttäytyminen. Kaikki eivät ole tällaisia, mutta yksikin pisara myrkkyä muuttaa kaiken maidon myrkyksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4450
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3493
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3207
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2144
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1793
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1751
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe