Vankileirien saaristo?

jotain rajaa!!

Kuinka luotettava kirja onkaan tämä Aleksandr Solženitsynin teos? Solženitsynin oli toki sisäpiirissä näkemässä monia asioita mutta onko jotain kuitenkin lisätty sensaatioarvoksi?

3

228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henkilö tai lähde ole kiistänyt "Vankileirien saariston" totuudellisuutta.

Kirjallisuutta:
      Varlam Shalamov "Kolyman kertomuksia"

• sensaatioarvoksi...

Olen henkilökohtaisesti tavannut yhden virolaisen, nyt jo edesmenneen yliopistomiehen, joka kertoi minulle kokemuksistaan leirielämästä näillä Stalinin "riemuleireillä". Tämä kaveri kertoi mm. kuinka opittiin olemaan niskuromatta, kun yksi sidottiin puuhuun kiinni malliksi muille kesäyöksi. Leiri oli sijainnut sen verran pohjoisessa, että aurinko ei kesällä laskenut lainkaan, joten hyttysille ja mäkäräisille riitti syötävää. Aamulla oli sitten aika hiljainen poika tämä kaveri, joka otettiin siitä puusta sitten irti, silmät muurautuneina umpeen ja muutenkin aika turvonneena. Tämä kaveri myös kertoi, että Stalinin kuolema pelasti hänet, koska v. 1953 jälkeen hänetkin vapautettiin varsin pian.
      Tunsin hänet monta vuotta ja vasta viimeisinä elinvuosinaan hän kertoi minulle noista ajoistaan. Kaikesta näki, että kokemus oli ollut rankka.

Suosittelen tutustumaan muihinkin kirjoihin, joissa on kirjoittajien omakohtaisia kokemuksia noista leireistä ja karkotuksista. Taisto Huuskonen kirjoitti omasta ja vaimonsa kokemuksistaan parikin kirjaa: Laps Suomen ja Ennin tarinan, jo niistäkin saa lukemalla jonkilaisen kuvan oloista leireillä, vaikka he eivät joutuneetkaan aivan pahimpiin paikkoihin. Jo pelkkä junamatka kylmissä härkävaunuissa Siperiaan uuvutti monet ja leiri kuittasi monet. Useissa dokumenteissa mainitaan jopa ihmislihan syömistä mm. Rybinskin patotyömaalla, jossa liki miljoona pakkotyövankia näki nälkää. Rybinskin pakkotyöleiriltä kuvatut Neuvostopropagandafilmitkin oli kuvattu näyttelijöiden voimin, kun vangit olivat niin huonossa kunnossa.

• Pappa-2

Olennaisesti oikein.

Vilkaise Anne Applebaumin teosta, jos haluat tieteellisemmän näkökannan.
      Leiriläisten muistelmia on vaikka kuinka Otto-Villen vaimosta alkaen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1083
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      847
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      783
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      728
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      529
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      294
      525
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      521
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      479
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Kalle irtisanoutui

Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin
      Orimattila
      53
      454
    Aihe