Kirjassa Verinen Siuro sivulla 147 kerrotaan punaisten menettelystä kun he olivat yllättäneet suojeluskuntalaisten kokouksen ja pidättäneet osanottajat. Ketään ei teloitettu vaan ”vangituilta otettiin lupaus, etteivät vastaisuudessa osallistu suojeluskunnan toimintaan ja laskettiin vapaiksi”.
On aivan yleinen tieto, että vastaavassa tilanteessa valkoiset olisivat teloittaneet kaikki punakaartin kokouksesta yllätetyt ihan siihen paikkaan. Eli ihmisyys ja humanismi asuivat punaisella puolella ja petomaisuus sekä tappamisen kiima asuivat siellä valkopuolella. Tuo oli punaisilla normaali menettelytapa kuten kaikki historian kirjat yksimielisesti todistavatkin.
Punaiset eivät teloitelleet
37
223
Vastaukset
- Valehtelet taas!!
Punaiset aloittivat murhat ja teloitukset jo marraskuussa -17. Yhtenä erityisenä ryhmänä olivat suojeluskuntalaiset tai sellaisiksi epäillyt.
Heitä teloitettiin tammikuun loppuun mennessä noin 150 ja helmikuun aikana 599. Yhteensä kaikkiaan noin 1 800.
Hallituksen joukkojen toimeenpanevat teloitukset alkoivat kostona näistä.
Korpin ja kumppanien on turha valehdella tutkimustuloksia vastaan.- Anni Huttila
----Punaiset aloittivat murhat ja teloitukset jo marraskuussa -17.-----
Mitkä "punaiset", tollo? Kyseessä oli yksityisiä, yleensä juopuneitten tekemiä kostoja joista ei voi syyttää "punaisia" tai muunkaan värisiä. Tuo hokema "punaisten" tekemistä rikoksista on vain veruke ja tekosyys sille, että sen valeen turvin syyllistettiin koko köyhä väestönosa yhtäläisenä, punaisena, massana ja päästiin siten toteuttamaan vanhaa suunnitelmaa köyhälistön perusteellisesta nujertamisesta.
Kyseessä olivat siis yksittäiset kostot julmasta kohtelusta, eivät mitkään "punaisten" kollektiiviset rikokset. Mutta tekosyyksi kelpasi kaikki kun lähdettiin tuhoamaan järjestäytynyttä köyhälistöä ja palauttamaan kaikki siihen missä yhteiskunnallisesti oli oltu vielä parikymmentä vuotta sitten. - Punakaartit asialla
Anni Huttila kirjoitti:
----Punaiset aloittivat murhat ja teloitukset jo marraskuussa -17.-----
Mitkä "punaiset", tollo? Kyseessä oli yksityisiä, yleensä juopuneitten tekemiä kostoja joista ei voi syyttää "punaisia" tai muunkaan värisiä. Tuo hokema "punaisten" tekemistä rikoksista on vain veruke ja tekosyys sille, että sen valeen turvin syyllistettiin koko köyhä väestönosa yhtäläisenä, punaisena, massana ja päästiin siten toteuttamaan vanhaa suunnitelmaa köyhälistön perusteellisesta nujertamisesta.
Kyseessä olivat siis yksittäiset kostot julmasta kohtelusta, eivät mitkään "punaisten" kollektiiviset rikokset. Mutta tekosyyksi kelpasi kaikki kun lähdettiin tuhoamaan järjestäytynyttä köyhälistöä ja palauttamaan kaikki siihen missä yhteiskunnallisesti oli oltu vielä parikymmentä vuotta sitten."Mitkä "punaiset", tollo? Kyseessä oli yksityisiä, yleensä juopuneitten tekemiä kostoja joista ei voi syyttää "punaisia" tai muunkaan värisiä."
Asialla olivat punakaartit venäläisen sotaväen tukemana.
Vienohuttunen voisi perehtyä esimerkiksi punaisten veritekoihn Mommilassa ja Porvoon Saksanniemessä. Mihinkähän veritekoihin oli Saksanniemen keittiöhenkilöstö syyllistynyt?
Pelkästään suurlakkoviikolla punakaartilaiset murhasivat 34 viatonta ihmistä.
Hallituksen kannattajia murhattiin tammikuun loppuun mennessä noin 150 ja helmikuun aikana 599. Yhteensä kaikkiaan noin 1 800.
"päästiin siten toteuttamaan vanhaa suunnitelmaa köyhälistön perusteellisesta nujertamisesta."
Missähän tällainen suunnitelma oli laadittu? Aseellinen, ulkopuolelta tuettu kapina kyllä kukistettiin. Kapinallisten pääosa kuitenkin armahdettiin jo -18 loppuun mennessä.
Vielä -18 oli kunnallisvaalit, jotka vasemmisto voitti mm. Tampereella. Eduskuntavaaleissa maaliskuussa -19 vasemmisto sai 77 paikka. Ei se kovin tuhotulta vaikuttanut.
Aitona aivopestynä punikkina vieno vain toistelee perättömiä väitteitä. Mikset perehdy tutkimuksiin? - tikku-iivari
Punakaartit asialla kirjoitti:
"Mitkä "punaiset", tollo? Kyseessä oli yksityisiä, yleensä juopuneitten tekemiä kostoja joista ei voi syyttää "punaisia" tai muunkaan värisiä."
Asialla olivat punakaartit venäläisen sotaväen tukemana.
Vienohuttunen voisi perehtyä esimerkiksi punaisten veritekoihn Mommilassa ja Porvoon Saksanniemessä. Mihinkähän veritekoihin oli Saksanniemen keittiöhenkilöstö syyllistynyt?
Pelkästään suurlakkoviikolla punakaartilaiset murhasivat 34 viatonta ihmistä.
Hallituksen kannattajia murhattiin tammikuun loppuun mennessä noin 150 ja helmikuun aikana 599. Yhteensä kaikkiaan noin 1 800.
"päästiin siten toteuttamaan vanhaa suunnitelmaa köyhälistön perusteellisesta nujertamisesta."
Missähän tällainen suunnitelma oli laadittu? Aseellinen, ulkopuolelta tuettu kapina kyllä kukistettiin. Kapinallisten pääosa kuitenkin armahdettiin jo -18 loppuun mennessä.
Vielä -18 oli kunnallisvaalit, jotka vasemmisto voitti mm. Tampereella. Eduskuntavaaleissa maaliskuussa -19 vasemmisto sai 77 paikka. Ei se kovin tuhotulta vaikuttanut.
Aitona aivopestynä punikkina vieno vain toistelee perättömiä väitteitä. Mikset perehdy tutkimuksiin?----Ei se kovin tuhotulta vaikuttanut.----
Ei niin ja sekös sinunlaisiasi vieläkin itkettää. Joukkotuhonta jäi kesken kun täysijärkisempi porvaristo ulkovaltain painostuksesta lopetti sen ja ajoi hullut takaisin sinne mistä olivat tulleetkin.
Kai siihen oli osansa myös saksalaisten läsnäololla. Sakut eivät sietäneet rikollisten asejoukkioitten jatkuvaa heiluntaa omalla miehitysalueellaan. Oli parempi hissuksiin lähteä tai saku olisi laittanut kohta lahtaritkin monttuun. - Pötyä lykkäilet
tikku-iivari kirjoitti:
----Ei se kovin tuhotulta vaikuttanut.----
Ei niin ja sekös sinunlaisiasi vieläkin itkettää. Joukkotuhonta jäi kesken kun täysijärkisempi porvaristo ulkovaltain painostuksesta lopetti sen ja ajoi hullut takaisin sinne mistä olivat tulleetkin.
Kai siihen oli osansa myös saksalaisten läsnäololla. Sakut eivät sietäneet rikollisten asejoukkioitten jatkuvaa heiluntaa omalla miehitysalueellaan. Oli parempi hissuksiin lähteä tai saku olisi laittanut kohta lahtaritkin monttuun.taas kerran, Korppi-parka!!
"Joukkotuhonta jäi kesken kun täysijärkisempi porvaristo ulkovaltain painostuksesta lopetti sen ja ajoi hullut takaisin sinne mistä olivat tulleetkin."
Puhdistus hoidettiin toukokuun loppuun mennessä paikallisin voimin. Ketään "hulluja" ajettu minnekään, mutta pääosa armeijaa kotiutettiin kiireesti.
Leirivangit tuomittiin valtionrikosoikeuksissa. 113 teloitettiin. Ulkovallat eivät puuttuneet mihinkään.
Saksalaiset eivät olleet miehittäjiä, eivätkä puuttuneet puhdistuksiin.
Korppi näkyy taas esiintyvän toisella nikillä. Tiedot ovat samaa hölynpölyä kuin aina. Näitä punaidiootteja lienee kielletty perehtymästä historiaan. - roskapostaaja
Punakaartit asialla kirjoitti:
"Mitkä "punaiset", tollo? Kyseessä oli yksityisiä, yleensä juopuneitten tekemiä kostoja joista ei voi syyttää "punaisia" tai muunkaan värisiä."
Asialla olivat punakaartit venäläisen sotaväen tukemana.
Vienohuttunen voisi perehtyä esimerkiksi punaisten veritekoihn Mommilassa ja Porvoon Saksanniemessä. Mihinkähän veritekoihin oli Saksanniemen keittiöhenkilöstö syyllistynyt?
Pelkästään suurlakkoviikolla punakaartilaiset murhasivat 34 viatonta ihmistä.
Hallituksen kannattajia murhattiin tammikuun loppuun mennessä noin 150 ja helmikuun aikana 599. Yhteensä kaikkiaan noin 1 800.
"päästiin siten toteuttamaan vanhaa suunnitelmaa köyhälistön perusteellisesta nujertamisesta."
Missähän tällainen suunnitelma oli laadittu? Aseellinen, ulkopuolelta tuettu kapina kyllä kukistettiin. Kapinallisten pääosa kuitenkin armahdettiin jo -18 loppuun mennessä.
Vielä -18 oli kunnallisvaalit, jotka vasemmisto voitti mm. Tampereella. Eduskuntavaaleissa maaliskuussa -19 vasemmisto sai 77 paikka. Ei se kovin tuhotulta vaikuttanut.
Aitona aivopestynä punikkina vieno vain toistelee perättömiä väitteitä. Mikset perehdy tutkimuksiin?,,,,Vielä -18 oli kunnallisvaalit, jotka vasemmisto voitti mm. Tampereella. Eduskuntavaaleissa maaliskuussa -19 vasemmisto sai 77 paikka. Ei se kovin tuhotulta vaikuttanut.,,,,,,,
Hah hah, kun ulkovalloille haluttiin näyttää että meilläkin on demokratia. Vasemmiston edustajat tiesivät tasan tarkkaan että he olivat vain lahtarien rekvisiittaa, eräänlaisia sylikoiria. Ja mikäs onkaan koiran tehtävä, haukkua ja heiluttaa häntää. Ei siinä ollut varaa ruveta kovin vasemmistolaista esittämään tai olisi noutaja tullut. Parempi oli ymmärtää sanoa vain "joo joo, niin niin, isäntä on ihan oikeessa". Säilyi henki ja terveys ja asunto ja ehkä jopa työpaikkakin. - Ei tieto paina
roskapostaaja kirjoitti:
,,,,Vielä -18 oli kunnallisvaalit, jotka vasemmisto voitti mm. Tampereella. Eduskuntavaaleissa maaliskuussa -19 vasemmisto sai 77 paikka. Ei se kovin tuhotulta vaikuttanut.,,,,,,,
Hah hah, kun ulkovalloille haluttiin näyttää että meilläkin on demokratia. Vasemmiston edustajat tiesivät tasan tarkkaan että he olivat vain lahtarien rekvisiittaa, eräänlaisia sylikoiria. Ja mikäs onkaan koiran tehtävä, haukkua ja heiluttaa häntää. Ei siinä ollut varaa ruveta kovin vasemmistolaista esittämään tai olisi noutaja tullut. Parempi oli ymmärtää sanoa vain "joo joo, niin niin, isäntä on ihan oikeessa". Säilyi henki ja terveys ja asunto ja ehkä jopa työpaikkakin."Vasemmiston edustajat tiesivät tasan tarkkaan että he olivat vain lahtarien rekvisiittaa, eräänlaisia sylikoiria."
Mistä sitten mahtoi johtua, että vasemmiston saatua enemmistön sadoissa kunnissa - mm. Tampereella -ryhdyttiin harjoittamaan vasemmistolaista politiikkaa?
Mahtoikohan siellä käydä ulkovaltojen edustajia katsomassa?
Eduskunnassa sdp oli suurin puolue ja alkoi pontevasti ajaa työväen etuja sekä hyvitystä sisällissodan tapahtumille.
Korppi siis väittää vasemmistopolitikan harjoittamisen ja köyhän kansan etujen ajamisen olleen "koiran" hommaa. Pahemmin ei voisi työväen asiaa loukata.
Olisiko jo viimein aika tarttua historiankirjoihin ja ryhtyä edes ajoittain rehelliseksi, Korppi? - svainks prolgjphk
roskapostaaja kirjoitti:
,,,,Vielä -18 oli kunnallisvaalit, jotka vasemmisto voitti mm. Tampereella. Eduskuntavaaleissa maaliskuussa -19 vasemmisto sai 77 paikka. Ei se kovin tuhotulta vaikuttanut.,,,,,,,
Hah hah, kun ulkovalloille haluttiin näyttää että meilläkin on demokratia. Vasemmiston edustajat tiesivät tasan tarkkaan että he olivat vain lahtarien rekvisiittaa, eräänlaisia sylikoiria. Ja mikäs onkaan koiran tehtävä, haukkua ja heiluttaa häntää. Ei siinä ollut varaa ruveta kovin vasemmistolaista esittämään tai olisi noutaja tullut. Parempi oli ymmärtää sanoa vain "joo joo, niin niin, isäntä on ihan oikeessa". Säilyi henki ja terveys ja asunto ja ehkä jopa työpaikkakin.Tannerin ja enemmistö vasureista tosiaan tiesi ettei kaltaistesi seuraaminen kannata. Siksi punaisten riveissä jouduttiin turvautumaan jopa lapsisotilaisiin.
- mitäs mie jo sanoin
Ei tieto paina kirjoitti:
"Vasemmiston edustajat tiesivät tasan tarkkaan että he olivat vain lahtarien rekvisiittaa, eräänlaisia sylikoiria."
Mistä sitten mahtoi johtua, että vasemmiston saatua enemmistön sadoissa kunnissa - mm. Tampereella -ryhdyttiin harjoittamaan vasemmistolaista politiikkaa?
Mahtoikohan siellä käydä ulkovaltojen edustajia katsomassa?
Eduskunnassa sdp oli suurin puolue ja alkoi pontevasti ajaa työväen etuja sekä hyvitystä sisällissodan tapahtumille.
Korppi siis väittää vasemmistopolitikan harjoittamisen ja köyhän kansan etujen ajamisen olleen "koiran" hommaa. Pahemmin ei voisi työväen asiaa loukata.
Olisiko jo viimein aika tarttua historiankirjoihin ja ryhtyä edes ajoittain rehelliseksi, Korppi?----mm. Tampereella -ryhdyttiin harjoittamaan vasemmistolaista politiikkaa?---
Ei kai, taidat muistaa väärin. - toxxx
mitäs mie jo sanoin kirjoitti:
----mm. Tampereella -ryhdyttiin harjoittamaan vasemmistolaista politiikkaa?---
Ei kai, taidat muistaa väärin.Kyllä vaan. Lurjukset kuvitteli saavansa paska Venäjältä herkkua. Ei tainnut edes pimperoosaa irrota kuten Marskille ja Vilholle aikanaan.
- cyrprus
Venäjältä se esimerkki oli kopioitu niiltä.
- yksityisyrittäjä
Ohhoh,kyllä taas laukkaa tuo mielikuvitus.Punaiset RYÖSTÖMURHAAJAT alkoivat toimia jo vuoden -17 lopulla.Mentiin oikein porukalla tappamaan,ei vissiin ollut miestä (?) mennä yksin.
- stek rj svainkoi
Kyllä Tsaari oli liian pehmeä. Siperian luksusta antoi monille kun olisi pitännyt nuppi panna ohtaan tai pogrom tyylillä karkottaa Venäjältä.
- tikku-iivari
stek rj svainkoi kirjoitti:
Kyllä Tsaari oli liian pehmeä. Siperian luksusta antoi monille kun olisi pitännyt nuppi panna ohtaan tai pogrom tyylillä karkottaa Venäjältä.
,,,,,Mentiin oikein porukalla tappamaan,ei vissiin ollut miestä (?) mennä yksin. ,,,,
Eipä tainneet lahtarienkaan murhaporukat olla yhden miehen vahvuisia ! - pinaiset
tikku-iivari kirjoitti:
,,,,,Mentiin oikein porukalla tappamaan,ei vissiin ollut miestä (?) mennä yksin. ,,,,
Eipä tainneet lahtarienkaan murhaporukat olla yhden miehen vahvuisia !Lahtarit eivät nakelleet pommeja aseettomien ihmisten sekaan tai ryöstelleet pankkeja. Muistatko mikä puoli sellaista "urheutta" harrasti.
- täysikasvuinen.
pinaiset kirjoitti:
Lahtarit eivät nakelleet pommeja aseettomien ihmisten sekaan tai ryöstelleet pankkeja. Muistatko mikä puoli sellaista "urheutta" harrasti.
,,,,,Muistatko mikä puoli sellaista "urheutta" harrasti. ,,,,
Lahtarithan ne. - ålsnnt peruna mar ik
täysikasvuinen. kirjoitti:
,,,,,Muistatko mikä puoli sellaista "urheutta" harrasti. ,,,,
Lahtarithan ne.Tshokke ja muut roskaläjät oli kyllä vasureita. Ei tainnut oikein se amerikkalainen pääoma Wall Streetilta ja Lontoo Cityn rahoista riittää joten piti turvautua varkauteen. Tämä tietysti johtuu siitä että osa bolsuista käytti rahaa naisiin, viinaan ja tupakkaan. Olisi siihen aikaan pesää saannut Venäjällä ilman rupliakin.
- est nihilum
pinaiset kirjoitti:
Lahtarit eivät nakelleet pommeja aseettomien ihmisten sekaan tai ryöstelleet pankkeja. Muistatko mikä puoli sellaista "urheutta" harrasti.
Työläisten selkänahastahan porvaristo ja talonpojat olivat pankkeihin kiikuttamansa rahat repineet joten jos pankista jotain haettiin niin omaansapahan työläiset ottivat.
Sinun ymmärryksesi ei riitä sitten mihinkään asiaan. - omaansa ottivat?
est nihilum kirjoitti:
Työläisten selkänahastahan porvaristo ja talonpojat olivat pankkeihin kiikuttamansa rahat repineet joten jos pankista jotain haettiin niin omaansapahan työläiset ottivat.
Sinun ymmärryksesi ei riitä sitten mihinkään asiaan."...omaansapahan työläiset ottivat."
Niinpä tietysti.
Ja jos isännät haki pankista rahaa niin varastivat työläisten rahoja. Vai?
(tilanne on varmaan sinun mielestä yhä samanlainen) - Wix Teller
omaansa ottivat? kirjoitti:
"...omaansapahan työläiset ottivat."
Niinpä tietysti.
Ja jos isännät haki pankista rahaa niin varastivat työläisten rahoja. Vai?
(tilanne on varmaan sinun mielestä yhä samanlainen)----Ja jos isännät haki pankista rahaa niin varastivat työläisten rahoja. ---
Niinkö on, että rikas saa viedä voimallaan ja vallallaan köyhältä hänen työnsä tulokset vaikka viimeistä myöten eikä siinä mitään? Mutta jos köyhä sitten jossain tilanteessa ottaa edes pienen osan niistä takaisin niin hän on varas, ryöväri ja rikollinen joka pitää ihan ehdottomasti ampua vaarallisena punikkina. - LaD
Wix Teller kirjoitti:
----Ja jos isännät haki pankista rahaa niin varastivat työläisten rahoja. ---
Niinkö on, että rikas saa viedä voimallaan ja vallallaan köyhältä hänen työnsä tulokset vaikka viimeistä myöten eikä siinä mitään? Mutta jos köyhä sitten jossain tilanteessa ottaa edes pienen osan niistä takaisin niin hän on varas, ryöväri ja rikollinen joka pitää ihan ehdottomasti ampua vaarallisena punikkina.Viidakon laki, pelle.
- nordsllt
Wix Teller kirjoitti:
----Ja jos isännät haki pankista rahaa niin varastivat työläisten rahoja. ---
Niinkö on, että rikas saa viedä voimallaan ja vallallaan köyhältä hänen työnsä tulokset vaikka viimeistä myöten eikä siinä mitään? Mutta jos köyhä sitten jossain tilanteessa ottaa edes pienen osan niistä takaisin niin hän on varas, ryöväri ja rikollinen joka pitää ihan ehdottomasti ampua vaarallisena punikkina.Toiset selvisi kunnialla puute ja kulkutauti ajasta. Toisista tuli natseja. Sibelius oli esim. köyhä tautinen mies. Miks se ei mennyt Lenin sedän juttusille ja alkanut väsätä suomalaista versiota kansainvälisestä. Marskilla tainnut olla edes vakituista asuntoa sisällissodan aikana että se siitä myytistä että kaikke "lahtari" olisi olleet miljonäärejä. Wuolijoella ja Kollontailla oli isot hirveät kartanot. Olivat Venäjän, Suomen ja Viron alueen ehkä kaksi rikkainta naista vallankumouksen jälkeen. Mieti sitä. Ainahan voit Erkiltä käydä kysymässä elettiinkö "Hellan salongissa" puutteessa ensimmäisen maailmansodan jälkeen.
- kapina on kapina
omaansa ottivat? kirjoitti:
"...omaansapahan työläiset ottivat."
Niinpä tietysti.
Ja jos isännät haki pankista rahaa niin varastivat työläisten rahoja. Vai?
(tilanne on varmaan sinun mielestä yhä samanlainen)""""Ja jos isännät haki pankista rahaa niin varastivat työläisten rahoja. Vai?""""
Kerro sinä millä oikeudella/perusteelle isännällä ja kartanon herralla oli oikeus viedä torpparinsa resursseista 50-70 % itselleen? Eiköhän se ole jokaisen täysijärkisen mielestä jo rikollista ryöstöä mutta jostain kumman syystä yhteiskunnan valtaapitävät pitivät sitä oikeana asiantilana jonka tulisi jatkua hamaan maailman loppuun asti. Olisikohan tuossa jotain ns. punakapinan syytä ehkä?
Tätä asiantilaahan ei ollut mitään mahdollisuutta siihen maailmanaikaan korjata rauhanomaisesti. Ei eduskunnassa eikä missään.
Kun valkohallitus esitti tammikuussa -18 punakaarteille ehdottoman antautumisen vaatimuksensa tiesi jokainen mitä siitä seuraisi, raaka kosto ja kaiken jo saavutetun peruminen. Paluu aikaan 100 v aikaisemmin. - Typerä olet
kapina on kapina kirjoitti:
""""Ja jos isännät haki pankista rahaa niin varastivat työläisten rahoja. Vai?""""
Kerro sinä millä oikeudella/perusteelle isännällä ja kartanon herralla oli oikeus viedä torpparinsa resursseista 50-70 % itselleen? Eiköhän se ole jokaisen täysijärkisen mielestä jo rikollista ryöstöä mutta jostain kumman syystä yhteiskunnan valtaapitävät pitivät sitä oikeana asiantilana jonka tulisi jatkua hamaan maailman loppuun asti. Olisikohan tuossa jotain ns. punakapinan syytä ehkä?
Tätä asiantilaahan ei ollut mitään mahdollisuutta siihen maailmanaikaan korjata rauhanomaisesti. Ei eduskunnassa eikä missään.
Kun valkohallitus esitti tammikuussa -18 punakaarteille ehdottoman antautumisen vaatimuksensa tiesi jokainen mitä siitä seuraisi, raaka kosto ja kaiken jo saavutetun peruminen. Paluu aikaan 100 v aikaisemmin."Kerro sinä millä oikeudella/perusteelle isännällä ja kartanon herralla oli oikeus viedä torpparinsa resursseista 50-70 % itselleen?"
Kyse oli sen aikainen menettely maanvuokran maksamisesta.
Torpan kontrahti tehtiin sen ajan lakien mukaisesti.
"Kun valkohallitus esitti tammikuussa -18 punakaarteille ehdottoman antautumisen vaatimuksensa tiesi jokainen mitä siitä seuraisi, raaka kosto ja kaiken jo saavutetun peruminen. Paluu aikaan 100 v aikaisemmin."
Turha valehdella. Punakaarteissa oli hyvin vähän torppareita.Torpparit yleensäkin tulivat kohtuullisesti toimeen. Riippui tietysti työvoiman määrästä.
Eduskunta sääti jo syksyllä -18 lain torpparivapautuksesta.
Kunnallisvaalit pidettiin vielä vuoden -18 puolella ja eduskuntavaalit maaliskuussa -19.
Taas voisi esittää kainon toiveen edes vähäisestä perehtymisestä historiaan tuon loputtoman valehtelun sijasta. - ei kelpaa toi
Typerä olet kirjoitti:
"Kerro sinä millä oikeudella/perusteelle isännällä ja kartanon herralla oli oikeus viedä torpparinsa resursseista 50-70 % itselleen?"
Kyse oli sen aikainen menettely maanvuokran maksamisesta.
Torpan kontrahti tehtiin sen ajan lakien mukaisesti.
"Kun valkohallitus esitti tammikuussa -18 punakaarteille ehdottoman antautumisen vaatimuksensa tiesi jokainen mitä siitä seuraisi, raaka kosto ja kaiken jo saavutetun peruminen. Paluu aikaan 100 v aikaisemmin."
Turha valehdella. Punakaarteissa oli hyvin vähän torppareita.Torpparit yleensäkin tulivat kohtuullisesti toimeen. Riippui tietysti työvoiman määrästä.
Eduskunta sääti jo syksyllä -18 lain torpparivapautuksesta.
Kunnallisvaalit pidettiin vielä vuoden -18 puolella ja eduskuntavaalit maaliskuussa -19.
Taas voisi esittää kainon toiveen edes vähäisestä perehtymisestä historiaan tuon loputtoman valehtelun sijasta."Torpan kontrahti tehtiin sen ajan lakien mukaisesti"
Mustien orjuus, Saksan juutalaisvastaisuus jne olivat myös aikansa lakeja ja olivat aivan perseestä.
Turha yrittää saada tehtyä vääryyttä oikeudeksi jonkin idioottimaisen lain perusteella. Tokihan moinen riisto sopi hyvin ihmisoikeuksista piittaamattomalle porvaristolle. Riistolain kohteena ollut iso kansanosa ei varmasti ollut yhtä onnessaan. - Kontrahdit tehtiin
ei kelpaa toi kirjoitti:
"Torpan kontrahti tehtiin sen ajan lakien mukaisesti"
Mustien orjuus, Saksan juutalaisvastaisuus jne olivat myös aikansa lakeja ja olivat aivan perseestä.
Turha yrittää saada tehtyä vääryyttä oikeudeksi jonkin idioottimaisen lain perusteella. Tokihan moinen riisto sopi hyvin ihmisoikeuksista piittaamattomalle porvaristolle. Riistolain kohteena ollut iso kansanosa ei varmasti ollut yhtä onnessaan.vapaaehtoisin sopimuksin torpan kantokyvyn mukaan.
Tietysti toimittiin lakien perusteella. Niinhän sivistyneet ihmiset tekevät.
Sivistymättömät latelevat valeitaan asioista mitään tietämättä. - puhut p...skaa
Kontrahdit tehtiin kirjoitti:
vapaaehtoisin sopimuksin torpan kantokyvyn mukaan.
Tietysti toimittiin lakien perusteella. Niinhän sivistyneet ihmiset tekevät.
Sivistymättömät latelevat valeitaan asioista mitään tietämättä.....vapaaehtoisin sopimuksin torpan kantokyvyn mukaan.
Tietysti toimittiin lakien perusteella. Niinhän sivistyneet ihmiset tekevät.,,,
Jos torppari ei olisi tehnyt sopimusta niin mikä olikaan vaihtoehto? Mennä perheineen talveksi lumihankeen istumaan. Eli latelet omituista tuuban tuotetta, todella syvältä.
Että sivistyneet ihmiset todellakin, joo justaansa. On se sivistystä kun torpan väellä menee vuotuisesta työajastaan puolet tai jopa ylikin vuokran maksuun eli 6-7 pv viikossa, aamusta iltaan. Omat työt pitää sitten yrittää jaksaa tehdä yöllä. Todella sivistystä, oikein vitivalkoisten verikoirien sivistystä.
Mitähän nyky-yhteiskunta sanoisi tuollaisesta sivistyksestä, taitaa nimittää orjien pidoksi ja ihmiskaupaksi ja lätkäisee vuokraisännän linnaan. Mikä on ihan oikein.
Mutta kerron sinulle, turha haikailla ja itkeä kaihoten sen ajan perään. Sellaiset isäntävallan ajat eivät koskaan palaa, usko se. - Sopimukset tehtiin
puhut p...skaa kirjoitti:
....vapaaehtoisin sopimuksin torpan kantokyvyn mukaan.
Tietysti toimittiin lakien perusteella. Niinhän sivistyneet ihmiset tekevät.,,,
Jos torppari ei olisi tehnyt sopimusta niin mikä olikaan vaihtoehto? Mennä perheineen talveksi lumihankeen istumaan. Eli latelet omituista tuuban tuotetta, todella syvältä.
Että sivistyneet ihmiset todellakin, joo justaansa. On se sivistystä kun torpan väellä menee vuotuisesta työajastaan puolet tai jopa ylikin vuokran maksuun eli 6-7 pv viikossa, aamusta iltaan. Omat työt pitää sitten yrittää jaksaa tehdä yöllä. Todella sivistystä, oikein vitivalkoisten verikoirien sivistystä.
Mitähän nyky-yhteiskunta sanoisi tuollaisesta sivistyksestä, taitaa nimittää orjien pidoksi ja ihmiskaupaksi ja lätkäisee vuokraisännän linnaan. Mikä on ihan oikein.
Mutta kerron sinulle, turha haikailla ja itkeä kaihoten sen ajan perään. Sellaiset isäntävallan ajat eivät koskaan palaa, usko se.yleensä torpparin aloittesta. Jos sitä ei syntynyt, jatkettiin muonamiehenä tai renkinä.
Vuokrapäivät oli tarkasti määrätty, yleensä 2-3 viikossa torpan koon mukaan.
Torpparit olivat tuolloista maaseudun keskiluokkaa eli palkatun työväen ja maanomistajien välillä. Monet torpat selviytyivät hyvin.
Torppia oli monentasoisia. Suurimmat vastasivat keskikokoista maatilaa, pienimmät eivät olleet juuri mäkitupia kummempia.
Et näy tuntevan asiaa lainkaan. Kirjoitat kaunaista höpinää. - mitä-hikoot
Sopimukset tehtiin kirjoitti:
yleensä torpparin aloittesta. Jos sitä ei syntynyt, jatkettiin muonamiehenä tai renkinä.
Vuokrapäivät oli tarkasti määrätty, yleensä 2-3 viikossa torpan koon mukaan.
Torpparit olivat tuolloista maaseudun keskiluokkaa eli palkatun työväen ja maanomistajien välillä. Monet torpat selviytyivät hyvin.
Torppia oli monentasoisia. Suurimmat vastasivat keskikokoista maatilaa, pienimmät eivät olleet juuri mäkitupia kummempia.
Et näy tuntevan asiaa lainkaan. Kirjoitat kaunaista höpinää.#Sopimukset tehtiin vapaaehtoisin sopimuksin torpan kantokyvyn mukaan#
Tottakai torpparin oli pakko olla aloitteellinen, hänhän siinä perheinee olisi ollut joutumassa mieron tielle ellei sopimusta uusita, ei isäntä.
#Tietysti toimittiin lakien perusteella. Niinhän sivistyneet ihmiset tekevät#
Mitähän silloinen laki mahtoi sanoa torpan/mäkituvan maksimivuokrasta, tuskin mitään. Kaikki isännät eivät olleet sivistyneitä, hyvän jos 1/10, ahneita ne olivat.
#Vuokrapäivät oli tarkasti määrätty, yleensä 2-3 viikossa torpan koon mukaan.#
Kolme työpäivää viikon kuudesta on paljon kun oli pakko jotenkin omatkin työt hoitaa. Mutta mihinkäs torppari olisi unta tarvinnut. Heinäntekoaikaan vuokra oli 6 päivää viikossa siihen asti kun talon heinät oli korjattu.
#Monet torpat selviytyivät hyvin#
Paljonko on "monet" kun suurin osa kitui nälänhädän partaalla koko ajan? - VaihtoehtojaOli
puhut p...skaa kirjoitti:
....vapaaehtoisin sopimuksin torpan kantokyvyn mukaan.
Tietysti toimittiin lakien perusteella. Niinhän sivistyneet ihmiset tekevät.,,,
Jos torppari ei olisi tehnyt sopimusta niin mikä olikaan vaihtoehto? Mennä perheineen talveksi lumihankeen istumaan. Eli latelet omituista tuuban tuotetta, todella syvältä.
Että sivistyneet ihmiset todellakin, joo justaansa. On se sivistystä kun torpan väellä menee vuotuisesta työajastaan puolet tai jopa ylikin vuokran maksuun eli 6-7 pv viikossa, aamusta iltaan. Omat työt pitää sitten yrittää jaksaa tehdä yöllä. Todella sivistystä, oikein vitivalkoisten verikoirien sivistystä.
Mitähän nyky-yhteiskunta sanoisi tuollaisesta sivistyksestä, taitaa nimittää orjien pidoksi ja ihmiskaupaksi ja lätkäisee vuokraisännän linnaan. Mikä on ihan oikein.
Mutta kerron sinulle, turha haikailla ja itkeä kaihoten sen ajan perään. Sellaiset isäntävallan ajat eivät koskaan palaa, usko se.”Jos torppari ei olisi tehnyt sopimusta niin mikä olikaan vaihtoehto? Mennä perheineen talveksi lumihankeen istumaan. Eli latelet omituista tuuban tuotetta, todella syvältä.”
Vaihtoehtoja oli muitakin. Hän saattoi ottaa toisen torpan sillä hyvistä torppareista kilpailtiin siinä kuin huonoja isäntiä vältettiin. Jotkut menivän muonamiehiksi. Paljon muutti myöskaupunkiin, joissa avautui jatkuvasti teollisuustyöpaikkoja. Reilu sata vuotta sitten myös moni muutti perheineen USA:han siirtolaiseksi.
- EtTunneAsiaa
#Vuokrapäivät oli tarkasti määrätty, yleensä 2-3 viikossa torpan koon mukaan.#
Kolme työpäivää viikon kuudesta on paljon kun oli pakko jotenkin omatkin työt hoitaa. Mutta mihinkäs torppari olisi unta tarvinnut. Heinäntekoaikaan vuokra oli 6 päivää viikossa siihen asti kun talon heinät oli korjattu.”
Tuon ajan lapsimäärät olivat isoja ja pojat kelpasivat taksvärkkiin hyvinkin jo viisitoitavuotiaina. Ei työpäivi lisätty siihen aikaan kuten esität. Minulla on kotona vanhoja torpparisopimuksia! Ne tehtiin siihen aikaan AINA kirjallisina vaikka monessa on allekirjoituksena puumerkki.
”#Monet torpat selviytyivät hyvin#
Paljonko on "monet" kun suurin osa kitui nälänhädän partaalla koko ajan?”
Kuten Linnan Pohjantähti-sarjassa monet suuret torpat pärjäsivät paremmin kuin pienettalot.- totuuttahan-minä
----Ne tehtiin siihen aikaan AINA kirjallisina ---
Älä yritä sanoa, että AINA kirjallisina, paljon oli suullisiakin sopimuksia. Tämän tosiasian Linna tuo hyvin esille romaanissaan Koskelan tapauksessa.
Mutta torpparin kannatti muistaa se, että sopimukset olivat määräaikaisia eli jossain kohtaa se päättyi ja silloin tarvittiin isännän suopeutta, että ylipäätänsä sai uuden sopimuksen eikä joutunut mieron tielle. Isännällä ei mitään vastaavaa painetta ollut kohdella torppariaan hyvin, ihan sama isännälle miten kohteli. Tulijoita kyllä riitti, ei maannälkäisistä ollut pulaa.
Sitäkään et ota huomioon mikä torpparin piti osata ajatella, että mites sitten jos hän sairastuu tilapäisesti tai pysyvästi tai peräti kuolee niin mites sitten käy, kuka silloin parhaiten nauraa. Senkään takia ei torpparin kannattanut sopimuksen tulkinnoissa liian viisaaksi heittäytyä vaan pitää isäntä onnellisena ja mieluummin joustaa itse. - TotuuttaEtTunne
"Mutta torpparin kannatti muistaa se, että sopimukset olivat määräaikaisia eli jossain kohtaa se päättyi ja silloin tarvittiin isännän suopeutta, että ylipäätänsä sai uuden sopimuksen eikä joutunut mieron tielle."
Torppia oli muitakin ja useammasta saattoi neuvotella yhtäaikaa.
"Isännällä ei mitään vastaavaa painetta ollut kohdella torppariaan hyvin, ihan sama isännälle miten kohteli."
Tässä sorrut näppäryyteesi! Isäntä halusi teienkin pitää hyväastä ja kunnollisesta torpparista kiinni eikä vaihtaa hänet esim. huonoksi tiedettyyn!
" Tulijoita kyllä riitti, ei maannälkäisistä ollut pulaa."
Ei ollut, mutta eivät kaikki olleet hyvämaineisia.
"Sitäkään et ota huomioon mikä torpparin piti osata ajatella, että mites sitten jos hän sairastuu tilapäisesti tai pysyvästi tai peräti kuolee niin mites sitten käy, kuka silloin parhaiten nauraa. "
Et taaskaan tunne sen ajan tilannetta. Tuohon aikaan lapsia tuli tiheään tahtiin eikä ollut harvinaista lainkaan se, että 40-vuotiaalla torpparilla oli jo yli kymmenen lasta. Pojat vanjemmasta päästä kelpasivat taksvärkkiin tai saattoivat ottaa torpan omiin nimiinsä, jos torpan entinen isäntä sairastui.
"Senkään takia ei torpparin kannattanut sopimuksen tulkinnoissa liian viisaaksi heittäytyä vaan pitää isäntä onnellisena ja mieluummin joustaa itse."!
Paitsi että samaa hyväksi tunnettua torpparia saattoi havitella kaksi tai useampi talo. Silloin kilpailtiin myös ehtojen määrässä! - ei_tietoa_sinä
totuuttahan-minä kirjoitti:
----Ne tehtiin siihen aikaan AINA kirjallisina ---
Älä yritä sanoa, että AINA kirjallisina, paljon oli suullisiakin sopimuksia. Tämän tosiasian Linna tuo hyvin esille romaanissaan Koskelan tapauksessa.
Mutta torpparin kannatti muistaa se, että sopimukset olivat määräaikaisia eli jossain kohtaa se päättyi ja silloin tarvittiin isännän suopeutta, että ylipäätänsä sai uuden sopimuksen eikä joutunut mieron tielle. Isännällä ei mitään vastaavaa painetta ollut kohdella torppariaan hyvin, ihan sama isännälle miten kohteli. Tulijoita kyllä riitti, ei maannälkäisistä ollut pulaa.
Sitäkään et ota huomioon mikä torpparin piti osata ajatella, että mites sitten jos hän sairastuu tilapäisesti tai pysyvästi tai peräti kuolee niin mites sitten käy, kuka silloin parhaiten nauraa. Senkään takia ei torpparin kannattanut sopimuksen tulkinnoissa liian viisaaksi heittäytyä vaan pitää isäntä onnellisena ja mieluummin joustaa itse.Huima kyky keksiä itselle aina nimimerkki joka mahdollisimman kaukana totuudesta...
- NäinTekivätPunikit
"Lahtarit eivät nakelleet pommeja aseettomien ihmisten sekaan tai ryöstelleet pankkeja. "
,,,,,Muistatko mikä puoli sellaista "urheutta" harrasti. ,,,,
Lahtarithan ne."
Viipurin lääninvankilan joukkomurha tapahtui Viipurissa 27.-28. huhtikuuta välisenä yönä 1918, juuri ennen Suomen sisällissodan loppua. Vankilaan tunkeutui joukko punakaartilaisia, jotka surmasivat yli 30 henkeä. Viipurin lääninvankilan surmia pidetään suurimpana punaisten joukkojen suorittamana yksittäisenä joukkomurhana.
Tapahtumien kulku: Punakaartilaisjoukkiota johti Taipalsaaren rintaman päällikkö Hjalmar Kaipiainen. Tunkeuduttuaan vankilaan humalainen aseistettu joukko tappoi ensin Karjalan Kansalaisliiton johtajan ja kansanedustajan Leander Ikosen, tehtailija ja kansanedustaja Matti Pietisen, ratainsinööri Tallgrenin ja vankilan entisen vahtimestarin Ahlgrenin. Sen jälkeen pidettiin istuntoa, jossa silminnäkijäkertomuksen mukaan mukana ollut nainen olisi valinnut surmattavat. Joukko murhasi vankilan johtajan Johan Stråhlmanin, Vuoksenniskan asemapäällikön Edvard Tojkanderin ja joitakin muita. Lopuksi joukko meni vankien yhteistilaan. Vangit yrittivät puolustautua asein ja rytäkässä Kaipiainen itse haavoittui. Hän luovutti johdon Albin Piskoselle. Albin Piskonen oli entinen vanki ja juuri hän ampui vankilanjohtajan. Joukko heitti vankien yhteistilaan käsikranaatin surmaten 4–5 henkilöä ja haavoittaen useita. Myöhemmin yöllä tapettiin vielä vankilan uusi vahtimestari Mannermaa. - AnttiRinne.SDP
SDP meinas likvidoida tolokun immeiset keväällä 1918.
- TelottivatpaHyvinkin
Koivu, joka sai voimansa lahtarin verestä
Tommolan veripellolla punaiset surmasivat vihollisina pitämiään henkilöitä, “herroja”. Sisällissodan aikana helmi-, maalis- ja huhtikuussa pellolla kuoli 49 ihmistä.
Kaikkiaan punaiset tappoivat Kouvolassa runsaat 120 henkilöä eli suurin piirtein saman verran kuin valkoiset surmasivat punavankeja.
Huhtikuussa punaiset siirsivät teloitukset Tommolan veripellolta vajaan kymmenen kilometrin päähän länteen, Kymijoen ylittävälle Korian sillalle.
– Hautaaminen pellolle oli vaikeata, koska maa oli roudassa. Ruumiista oli helpompi päästä eroon Korialla, koska ne pystyttiin heittämään sillalta alas jokeen, kertoo sisällissodan surmatöitä 2000-luvun alussa Kouvolassa tutkinut filosofian tohtori Mirja Turunen.
Veripellon paikka löytyy vilkkaan kadun varrelta, autoliikenne on jatkuvaa. Nykyään paikka on pusikkoa, jonka läpi kulkee polku. Pari vanhaa, osittain lahonnutta koivua on myös pystyssä.
Koivuihin liittyy tarina.
– Kansa kertoi koivusta, jonka oksat olivat oudot ja kurottivat taivaalle ikään kuin armoa anoen. Puun sanottiin olevan vahva, koska se sai voimansa lahtarin verestä. Tämä on pisimpään Kouvolassa elänyt sisällissotaan liittyvä tarina, kertoo Turunen.
Veripellon alueella, aukealla paikalla on lasten leikkipuisto. Sen nurmikolla on harmaa kivi, johon Vapaussodan ja itsenäisyyden Kymenlaakson perinneyhdistys on vuonna 2006 kiinnittänyt muistolaatan veripellolla surmattujen kansalaisten muistoksi.
Maahan, kiven viereen on äskettäin tuotu kukkakimppu.
Lähistöllä asutaan omakotitaloissa, kerrostaloissa ja vanhusten palveluasunnoissa, käydään töissä yhdellä Suomen suurimmista ratapihoista sekä valmistetaan pienteollisuusalueella muun muassa lakritsia, leipää ja lihapiirakoita.
Ja käydään Käpylän luterilaisessa kirkossa, joka valmistui 1950-luvun alussa.
Kouvola sinnitteli punaisena vielä vappuna
Sisällissodan taitekohta koettiin huhtikuun alkupäivinä 1918. Valkoiset alkoivat kuun aikana saada otetta vallasta, ja valloittivat sodan kannalta keskeisen Tampereen Pohjoismaiden suurimmassa kaupunkitaistelussa.
Kouvola ja muu Kymenlaakso sinnittelivät punaisten hallussa vielä koko huhtikuun ja jopa alun toukokuutakin, vaikka muualta tulevia punaisia pakolaisia alkoi näkyä asemakylän katukuvassa. Heidän tavoitteenaan oli päästä jatkamaan pakomatkaansa junalla muun muassa Venäjälle.
“Vielä vappuna soittokunta soitteli työväenmarssia Kouvolan kasarmin pihalla punakaartilaisjoukoille, mutta jäljellä olevien moraalin mursi Valkealasta kuuluva tykkien jyly”.
Näin tutkija Mirja Turusen kirja lainaa 1920-luvun lopulla kirjattuja muisteluja. Valkoiset valtasivat Kouvolan toukokuun alussa ja teloittajien ja teloitettavien osat vaihtuivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2422040- 841228
- 901057
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701