Entä tuliko nauta ja hevonen eurooppalaisten mukana Amerikkaan?
Milloin sika tuli Amerikkaan?
6
184
Vastaukset
- Hevonen tuli ainakin
Lännenelokuvista voi jäädä käsitys että intiaanit olivat kesyttäneet villimustangeja mutta tosiasiassa villimustangit ovat karanneiden kesyhevosten jälkeläisiä ja hevonen tuotiin amerikan mantereelle euroopasta.
- Poro Tallinnasta
Jo Kolumbuksella oli mukanaan 8 sikaa, mutta varsinaisena siankasvatuksen aloittajana Pohjois-Amerikassa pidetään Hernando de Sotoa, joka toi vuonna 1539 silloin Espanjalle kuuluneeseen Floridaan 13 sikaa. 3 vuotta myöhemmin Soton kuollessa määrä oli kasvanut jo useisiin satoihin (konservatiivinen arvio n. 700).
Ensimmäiset naudat tuotiin Jamestownin siirtokuntaan 1611.
Hevonen onkin hieman monimutkaisempi juttu. Pohjois-Amerikassa oli oma hevosrotu, joka levisi jopa ennen Beringin salmen syntyä Aasiaan ja Eurooppaan. Jostain tuntemattomasta syystä tämä alkuhevonen kuoli Amerikassa sukupuuttoon ja hevonen ilmestyi mantereelle vasta espanjalaisten mukana. - ihime mies
Poro Tallinnasta kirjoitti:
Jo Kolumbuksella oli mukanaan 8 sikaa, mutta varsinaisena siankasvatuksen aloittajana Pohjois-Amerikassa pidetään Hernando de Sotoa, joka toi vuonna 1539 silloin Espanjalle kuuluneeseen Floridaan 13 sikaa. 3 vuotta myöhemmin Soton kuollessa määrä oli kasvanut jo useisiin satoihin (konservatiivinen arvio n. 700).
Ensimmäiset naudat tuotiin Jamestownin siirtokuntaan 1611.
Hevonen onkin hieman monimutkaisempi juttu. Pohjois-Amerikassa oli oma hevosrotu, joka levisi jopa ennen Beringin salmen syntyä Aasiaan ja Eurooppaan. Jostain tuntemattomasta syystä tämä alkuhevonen kuoli Amerikassa sukupuuttoon ja hevonen ilmestyi mantereelle vasta espanjalaisten mukana.Joo, kyllä nuo eläimet meni ihan ensimmäisten laivojen mukana meren yli.
Kun ei ollut pakastimia, niin liharuoka piti kuljettaa elävänä.
- sdfäääääääääää
Mausteiden takia maailma valloitettiin
Marko Poolo loysi tien Kiinaan. Eurooppalaiset halusivat mausteita. Mausteet toimii säilytysaineena. Trooppisilla alueilla mausteita käytetään paljon
Joku hullu vain päätti että maailma on pyoreä ja itään päästään seilaamalla länteen
Ihan turhaan valloittivat amerikan. Kulta ja timantti ja oljy on Afrikassa
Afrikan alkuperäisväesto osasi auringossa kuivattaa lihaa
Meni aikaa kunnes huomattiin että merimatkaa varten pitää olla vihanneksia. Ongelmana oli alkuperäisväesto joka ei ymmärtänyt että laiva haluaa ostaa enemmän kuin mitä tarvitsevat ja tarvitsivat vihanneksia ja lihaa valtavat määrät - halpaa lihaa
Diaspora juutalaiset vei sian amerikkaan. Sika oli oivaa ja halpaa ravintoa vaeltavalle kansalle.
Nytkin Israelissa ortodoksi juutalaisista miehistä on 35% ilman työtä.
Niinpä halpa liha on tarpeen. kun töitä eiole.- jepjep, usko tai älä
Ei herrakansan tarvi tehdä töitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701