Käpykaartilaisten ja desanttien

TV1 klo 21.05

touhuista tulee tv.stä tänään elokuvaa Hannu Salaman kirjan pohjalta.Vähän erilaista sota-ajan näkemystä .

83

1419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika vähän

      on kerrottu sota-aikana tapahtuneista junaratojen pommi-iskuista ja tuhoista .Historiallisesti mielenkiintoista ajateltavaa.

      • kansa taisteli

        Eipä niistä ole paljoa kerrottavaa


    • Leipäjonojen suomi

      Suomen kansa ei ollut yhtenäisenä Lahtarien sodissa... Vaikka niin on kerrottu....

      • Kansa puolusti

        vapauttaan täysin yhtenäisenä. Pieni määrä kommunisteja harrasti maanpetoksellisia toimiaan. Sodan jälkeen aateveljet julistivat heidät sankareiksi.


      • Lahtarien leipäjonot
        Kansa puolusti kirjoitti:

        vapauttaan täysin yhtenäisenä. Pieni määrä kommunisteja harrasti maanpetoksellisia toimiaan. Sodan jälkeen aateveljet julistivat heidät sankareiksi.

        NL toi suomen köyhille leipää. 1944 häviön jälkeen suomen lahtarin oli pakko jakaa työtä ja tuloa !!!
        Suomen köyhät pärjäsi hyvin niin kauan kuin NL oli olemassa.
        Mutta 1990-2012 on suomeen saatu leipäjonot, kun ei ole NL uhkaa enää !
        - tämä kertoo että Lahtarit on jälleen suomessa vallassa !


      • viisas mahorkka
        Lahtarien leipäjonot kirjoitti:

        NL toi suomen köyhille leipää. 1944 häviön jälkeen suomen lahtarin oli pakko jakaa työtä ja tuloa !!!
        Suomen köyhät pärjäsi hyvin niin kauan kuin NL oli olemassa.
        Mutta 1990-2012 on suomeen saatu leipäjonot, kun ei ole NL uhkaa enää !
        - tämä kertoo että Lahtarit on jälleen suomessa vallassa !

        Mene nukkumaan itsesi selväksi pelle.


      • Niskalaukaus?
        Lahtarien leipäjonot kirjoitti:

        NL toi suomen köyhille leipää. 1944 häviön jälkeen suomen lahtarin oli pakko jakaa työtä ja tuloa !!!
        Suomen köyhät pärjäsi hyvin niin kauan kuin NL oli olemassa.
        Mutta 1990-2012 on suomeen saatu leipäjonot, kun ei ole NL uhkaa enää !
        - tämä kertoo että Lahtarit on jälleen suomessa vallassa !

        Harjoittelivatko Suomeen tulleet desantit niskalaukausta Moskovassa? Ketkä olivat harjoituskappaleina kun ammuttiin elävään maaliin?


      • dian avens krug pill
        Niskalaukaus? kirjoitti:

        Harjoittelivatko Suomeen tulleet desantit niskalaukausta Moskovassa? Ketkä olivat harjoituskappaleina kun ammuttiin elävään maaliin?

        Nuorteva harjoitteli ainoastaan "herrojen" jynssäämistä tosin vanhoja pierujahan ne nekkulan johtajat lähinnä oli 30-luvulla jolloin viagraa ei oltu vielä keksitty. Göring sentään sai naista vielä nelikymppisenäkin.


    • Salli Koistisen sota

      Kannattaa lukea Joni Skiftesvikin kirja; Salli Koistisen talvisota, vaikka kirja onkin fiktiivinen, siinä on kerrottuna melko tarkasti tuo desanttien hullutus.

      Suomalainen kommunisti uskoi naivisti aatteeseensa, edes Neuvosto-Karjalassa tapahtuneet puhdistukset 1930-luvulla ja leirielämä eivät lannistaneet heidän ajatuksiaan.

      • Miksi olisi pitänyt

        puhdistusten ja leirirangaistusten vähentää uskoa aatteeseen, niitähän nimenomaan aatteen puhtaana pysymiseksi, pakon edessä, tehtiin. Eritoten N-Karjalassa Yhdysvallat harjoitti aktiivista tiedustelu- ja disinformaatiotoimintaa soluttamalla tiedusteluasiamiehiä Yhdysvalloista saapuvien siirtolaisten joukkoon ja levittämällä disinformoijien kautta levottomuuksia lietsovia väitteitä Yhdysvalloissa muka vallinneesta paremmasta elämänlaadusta.


      • Anonyymi

        Jokaisella olisi pitänyt olla oikeus kieltäytyä sodasta. Ei voi olla oikein että perhe joutui väkivallan kohteeksi kun perheen isä oli kapykaartissa. Sota poliisit tulivat etsimään miehiä kun vaimot eivät paljastaneet miehensä olinpaikkaa alkoi silmitön pahoinpitely jonka katsojina oli usein pienet lapset. Miehet alkoivat olla jo aivan loppu sodan käynnistä. Useat eivät enää edes pystyneet terveytensä puolesta sotaan. Sillä ei siihen aikaan ollut mitään merkitystä oliko terve tai sairas. Ei ole oikein minkään asian edestä toimia näin olipa se isänmaa tai mikä tahansa muu tahansa. Ihmisiä murhattiin ja kaikkein törkeintä oman maan kansalaiset tappoi omia naapurin poikia. Yhdessä oli moni samaa koulua ja yhteisiä leikkejä lapsena tehneet. Aikuisen ikään päästyään piti alkaa tappaa toisiaan.


    • otto-ville

      Samalla kannattaa lukea Kalevi Seilosen "Vastarintaryhmä".
      Valitettavasti "Salli Koistisen sota"lle se ei ole fiktiivinen, vaan siinä yhden Tampereen ryhmä jäsenet laukovat siinä kokemuksensa paperille.
      Vähän aikaa sitten putkahti toinenkin kirja jostain Tampereen ryhmistä ( tiettävästi myöskään ei fiktiivinen ), mutta sitä en ole lukenut.
      Mitä tulee Salaman filmisointiin verrattuna Seilosen kirjaan, täytyy myöntää että hiukan vaisu pätkä. Tosin ymmärtääkseni Salaman kirja olisi laajempinkin, jolloin ihmisten toimintaa sodissa olisi voinut paremmin perustella takaumilla 30 luvulla kärsityillä kärsimyksillä ( toistaiseksi ainoa heitto on "isoisän" valitus kohtalostaan ).
      Sensijaan virallisen suomen lähes fasistisen painostava piirre esiintyy mielenkiintoisella tavalla siinä kohtauksessa jossa "isä" joutuu kieltämään itsensä poliisilaitoksessa. Jää miettimään kuinka pitkälle suomessa todellakin oli "talvisodan henkeä" ja kuinka pitkälle se oli "synnytetty" edelläkuvatulla tavalla suomen poliisilaitoksissa 20 ja 30 luvuilla.

    • Jaajaa. Näkyy

      otto-villekin taas jatkavan haaveilujaan.

      "Jää miettimään kuinka pitkälle suomessa todellakin oli "talvisodan henkeä" ja kuinka pitkälle se oli "synnytetty" edelläkuvatulla tavalla suomen poliisilaitoksissa 20 ja 30 luvuilla. "

      Suomen kansa siis kasvatettiin demokraattisessa järjestelmässämme isänmaallisuuteen ja maanpuolustushenkeen poliisilaitosten toimin?
      Toiko ne ehkä myös rintamaesikuntina?

      Pötyähän ov:n jutut ovat aina olleet, mutta stallarien jalossa valekilvassa hänkin tuntuu vain parantavan.

    • valheen politiikkaa

      Lahtari-politiikka suomessa jatkuu kuumeisena tänäänkin.
      Poliittisen valheen ja tyhjänpuhumisen ja oman edun kulttuuri on syvällä suomessa.
      Mutta Leipäjonoista 2012 ei voi vaieta, eikä niitä saa piiloon.
      Työttmyystilastoja sensijaan väärnnetään ja peitellään,
      jotta massa-työttömyys vaikuttaisi pienemmältä.

      • Valehtelu on

        nimenomaan kommunistien ja muiden äärivasemmistolaisten keino väärentää historiaa ja nykypäivää. Tällä palstalla se näkyy erikoisen selvästi.

        Kommunistien kannatus on Suomessa kadonnut marginaaliin. Jäljellä olevat tuntuvat mahtuvan tälle palstalle valeitaan tyrkyttämään.


      • huijjausta on

        Leipäjonoista ja köyhyydestä Suomessa vaietaan kuin yhteisestä sopimuksesta !! vanhat puolueet vaikenee asian. Samoin työttömyyttä vähätellään.


      • ilt tox rk
        huijjausta on kirjoitti:

        Leipäjonoista ja köyhyydestä Suomessa vaietaan kuin yhteisestä sopimuksesta !! vanhat puolueet vaikenee asian. Samoin työttömyyttä vähätellään.

        Noh joku löysit todisteita Tornion olemattomista leipäjonoista. Niitä odotellessa voisit pitää sen pääsi kiinni trolli.


      • Vähän väliä
        ilt tox rk kirjoitti:

        Noh joku löysit todisteita Tornion olemattomista leipäjonoista. Niitä odotellessa voisit pitää sen pääsi kiinni trolli.

        on mm. tv-uutisissa kuvaa leipäjonoista lähinnä Helsingissä ja joskus myös Hurstin haastattelu asiasta.Täytyy olla umpiossa elävä jos ei leipäjonoista tiedä.Ahon hallituksen "muistomerkki" jäi näin näkyville valitettavasti pitkäksi aikaa.


      • pahoinvointivaltio !
        Vähän väliä kirjoitti:

        on mm. tv-uutisissa kuvaa leipäjonoista lähinnä Helsingissä ja joskus myös Hurstin haastattelu asiasta.Täytyy olla umpiossa elävä jos ei leipäjonoista tiedä.Ahon hallituksen "muistomerkki" jäi näin näkyville valitettavasti pitkäksi aikaa.

        pienissäkin kapungeissa on leipäjonot, suuremmissa useampi.....
        Suomessa on köyhyys todella yleistä, n 20 % on köyhiä !
        ( 14% aikusista, siis lapset ja perheet sitten päälle, niin vamraan se 20 ´% elää köyhyydessä )


      • lahtaus käynnissä
        pahoinvointivaltio ! kirjoitti:

        pienissäkin kapungeissa on leipäjonot, suuremmissa useampi.....
        Suomessa on köyhyys todella yleistä, n 20 % on köyhiä !
        ( 14% aikusista, siis lapset ja perheet sitten päälle, niin vamraan se 20 ´% elää köyhyydessä )

        Lahtari hallinto jyllää edelleen.
        Suomessa on asiat nyt 2012 edelleen huonosti. esim. Noin 620 000 ihmistä saa työttömyysetuutta !
        ( - mutta väärennetyt "sovelletut "työttömyystilastot kertoo muuta... ).
        Vallassa kokoomus-rkp !


    • otto-ville

      "...demokraattisessa järjestelmässämme..."
      Olikos se niin että SSTP I, II & STP I hajotettiin.
      Mitenkäs menikään SSTP I:n perustajien laita? Eikös siinä käynyt niin että kyseiset herrat joutuivat tekemään tuttavuutta poliisilaitoksen ja suomen oikeuslaitoksen kanssa.
      Entäpä sitten SSTP II/STP I kansanedustajat?

      Kyllähän tätä maata poliisi- ja oikeuslaitos "isänmaallisuuteen ja maanpuolustushenkeen" omaltaosaltaan kouli, mutta tulokset eivät tainneet ihan vastata virallista propagandaa, vai kuinka?

      • Poliisi- ja

        oikeuslaitos piti kurissa valtionvastaiset toiminnat.
        Ei sillä ollut osaa ei arpaa maanpuolustushenkeen. Se nousi ihan muista tekijöistä, vaikka ov:n tapaiset valehtelijat eivät asiaa tajuakaan.


      • porvarinpamppu
        Poliisi- ja kirjoitti:

        oikeuslaitos piti kurissa valtionvastaiset toiminnat.
        Ei sillä ollut osaa ei arpaa maanpuolustushenkeen. Se nousi ihan muista tekijöistä, vaikka ov:n tapaiset valehtelijat eivät asiaa tajuakaan.

        oikeuslaitos piti kurissa valtionvastaiset toiminnat.
        Ei sillä ollut osaa ei arpaa maanpuolustushenkeen."

        Voisi sanoa että työläisten maanpuolustustahto oli niistä HUOLIMATTA erinomainen. Muuten jopa porvarit olivat sitä mieltä että 30-luvun lama oli suurin syy työläisten loikkauksiin Neuvostoliittoon. Porvarien sosiaalista "omaatuntoa" ei häirinnyt se että työttömät työläiset joutuivat turvautumaan epätoivoisiin tekoihin yrittäessään pysyä edes hengissä.


    • otto-ville

      Vai ei ollut poliisi ja oikeuslaitoksen oikeudenpolemisella ollut mitään vaikutusta suomen kansan taistelutahtoon. Kerrohan mitä kerrottiin "Tuntemattomassa Talvisodassa" suomalaisten sotavankien todenneen tuosta "talvisodan hengestä" tai pikemminkin sen puuteesta...

    • ristusmitäporukkaa

      Sitä valehteluahan suoritti neuvostoliittokin ennen sota ja sodan aikana, itse upotti viron rannikon lähellä oman rahtialuksen ja väitti upotuksen olevan muiden tekeleitä, erittäin halveksittavaa valehtelua..mutta toisaalta ymmärtää kun kyseessä on neuvostoliitto, en kyllä luota yhtään enempää venäjäänkään nykypäivänä, siinä on sen verran sontatunkio koko maa että saa olla varuillaan..tosiaankin sais itärajalla olla se kuuluisa "mannerheimlinja" kunnon muuri josta ei yli pääse..korkeintaan jollain räpisköivällä hävittäjällä muttei takaisin.

      • Mikä juttu?

        Upotti oman rahtialuksen?
        Mikä juttu tämä on?


      • ristusmitäporukkaa
        Mikä juttu? kirjoitti:

        Upotti oman rahtialuksen?
        Mikä juttu tämä on?

        MIKÄ JUTTUKO?

        Neuvostoliitto oikeasti huijasi ja upotti oman METALLISTIN Narvan lahden suulla, METALLISTIN oli neuvostoliiiton oma höyrylaiva.

        Viro laitettiin vastuuseen Metallistin uppoamiseen vaikka oma neuvostoliiton sukellusvene osallistui upotukseen, Alus ajettiin Narvanlahden koillisosaan Kurkolan rivin luo jossa sitä oli odottamassa kaksi Itämeren laivaston sukellusvenettä.


        STSA-303 ja Tutsa-luokan varmistuslaiva, STSA-303 ampui torbedon joka ei osunut tai ei räjähtänyt, toisenkin torbedon kävi samalla tavalla.

        Yhden kertomuksen mukaan Tutsa olisi ajanut lähemmäs ja ampunut kolmannen torbedon mutta toinen versio on että aluksen pohjaventtiili avattiin ja uppoamista nopeutettiin räjäyttämällä räjähdyspanoksia.

        Alus jäi osittain näkyviin matalan veden takia.

        Seuraavana päivänä neuvostoliittolainen uutistoimisto levitti koko maailmalle tarinan katalasta, tuntemattomasta sukellusveneestä, joka oli upottanut rauhallisen kauppalaivan.

        Turhaan virolaiset koettivat selittää syyttömyyttään tapaukseen. Mikään ei auttanut ja baltian maat saivat maksa siitä laskun.

        (teksti melkein suora lainaus kirjasta: "salaista palapeliä" kirjoittanut: Jukka L Mäkelä)


    • so what?

      "Olikos se niin että SSTP I, II & STP I hajotettiin."

      No kylläpä se taisi niin olla !
      Entäs sitten.

      "Mitenkäs menikään SSTP I:n perustajien laita? Eikös siinä käynyt niin että kyseiset herrat joutuivat tekemään tuttavuutta poliisilaitoksen ja suomen oikeuslaitoksen kanssa."

      No kylläpä se taisi niin mennä.
      Oikein meni.

      "Entäpä sitten SSTP II/STP I kansanedustajat?"

      Mitäpä niistä? Maanpetoksellista toimintaa harjoittivat.

    • otto-ville

      Jos kerran halutaan korottaa suomen demokraattisia oloja, niin eikös silloin poliittisen puolueen lakkautaminen kavenna demokraattista tasoa?
      "No kylläpä se taisi niin mennä.
      Oikein meni."
      Niinpä taisi hyvinkin mennä, joten suomen väittäminen "...demokraattisessa järjestelmässämme..." taitaa siten olla hiukan liiottelua, vai kuinka?
      Ihan noin mielenkiinnosta, mikäs olikaan se maanpetoksellinen toiminta josta SSTP I:n perustajajäsenet tuomittiin?
      Kai nyt sentään jotain pahempaa kuin SNS I:n NL:n kultuurin esittelevän kijallisuuden julkaiseminen.

      • demokratia toimi

        Hyvinhän se demokratia toimi kun esti maan luisumisen "diktatuuriin" kuten monessa naapurimaassa kävi.


      • tiktaattori orvl pea
        demokratia toimi kirjoitti:

        Hyvinhän se demokratia toimi kun esti maan luisumisen "diktatuuriin" kuten monessa naapurimaassa kävi.

        Taitaa OV olla taas vähän ottanut miestä väkevämpää ilolientä vai elämänlientäkö se oli.


      • Paraatimarssi
        tiktaattori orvl pea kirjoitti:

        Taitaa OV olla taas vähän ottanut miestä väkevämpää ilolientä vai elämänlientäkö se oli.

        Helsinkiin piti talvisodan Stalinille olla.Suomalaiset kommarit olivat valehdelleet mielialat Suomessa kommunismille myätämielisiksi.Kun totuus sitten valkeni,pysäytti Stalin hyökkäyksen.Talvisodassa oli rintamalla taistelemassa myös Suomalaisia kommareita,koska heitä **tutti Molotov-Rippentrop sopimus.Jatkosodassa karkureita liittyi käpykaartiin muutamilla paikkakunnilla.


      • ungenr von stern
        Paraatimarssi kirjoitti:

        Helsinkiin piti talvisodan Stalinille olla.Suomalaiset kommarit olivat valehdelleet mielialat Suomessa kommunismille myätämielisiksi.Kun totuus sitten valkeni,pysäytti Stalin hyökkäyksen.Talvisodassa oli rintamalla taistelemassa myös Suomalaisia kommareita,koska heitä **tutti Molotov-Rippentrop sopimus.Jatkosodassa karkureita liittyi käpykaartiin muutamilla paikkakunnilla.

        Siitähän se kommunismi saa juuri käyttövoimansa. Ei Hitlerkään bolsevisoitunut vaikka nukkui välillä puistossa. Hitler oli tavallaan keskiluokasta pohjalle pudonnut joten mitään tekosyitä kommareille ei ole.


    • Täällähän tämä on
      • otto-ville

        kiitokset


    • otto-ville

      Vaan eipä kuulu "so what"ilta tarkempaa tietoa siitä hirvittävästä rikoksesta josta SSTP I:n perustajajäseniä tuomittiin.
      Ehkäpä suomessa tuomittiinkin olemattomien todisteiden pohjalta, pelkästään EK:n väittämien mukaan.

      "Hyvinhän se demokratia toimi kun esti maan luisumisen "diktatuuriin" kuten monessa naapurimaassa kävi."
      Tai sitten pres akka-pekka pelkäsi menettävänsä pystinsä Walleniukselle tai Kosolalle....

      • hirveesti niitä oli

        Luin juuri vanhaa 60-luvun hymylehteä. Sen mukaan Tamnpereen naapurikunnassa ELI LEMPÄÄLÄN Kuljussa oli muka noin 10 000 käpykaartilaISTA PIILOSSA.


      • desantit
        hirveesti niitä oli kirjoitti:

        Luin juuri vanhaa 60-luvun hymylehteä. Sen mukaan Tamnpereen naapurikunnassa ELI LEMPÄÄLÄN Kuljussa oli muka noin 10 000 käpykaartilaISTA PIILOSSA.

        Häme oli vanhaa punikkien seutua 1918. Punakaartit ja kommunismi oli ennenkaikkea hämäläinen ilmiö. Marski voitti kansalaissodan mutta joitakin punaupseereja jäi henkiin. Tukea tyrkytettiin Neuvostoliitosta 1930-luvulla.


      • desantit
        hirveesti niitä oli kirjoitti:

        Luin juuri vanhaa 60-luvun hymylehteä. Sen mukaan Tamnpereen naapurikunnassa ELI LEMPÄÄLÄN Kuljussa oli muka noin 10 000 käpykaartilaISTA PIILOSSA.

        Häme oli vanhaa punikkien seutua 1918. Punakaartit ja kommunismi oli ennenkaikkea hämäläinen ilmiö. Marski voitti kansalaissodan mutta joitakin punaupseereja jäi henkiin. Tukea tyrkytettiin Neuvostoliitosta 1930-luvulla.


      • desantit
        hirveesti niitä oli kirjoitti:

        Luin juuri vanhaa 60-luvun hymylehteä. Sen mukaan Tamnpereen naapurikunnassa ELI LEMPÄÄLÄN Kuljussa oli muka noin 10 000 käpykaartilaISTA PIILOSSA.

        Häme oli vanhaa punikkien seutua 1918. Punakaartit ja kommunismi oli ennenkaikkea hämäläinen ilmiö. Marski voitti kansalaissodan mutta joitakin punaupseereja jäi henkiin. Tukea tyrkytettiin Neuvostoliitosta 1930-luvulla.


      • Karkureita ja
        desantit kirjoitti:

        Häme oli vanhaa punikkien seutua 1918. Punakaartit ja kommunismi oli ennenkaikkea hämäläinen ilmiö. Marski voitti kansalaissodan mutta joitakin punaupseereja jäi henkiin. Tukea tyrkytettiin Neuvostoliitosta 1930-luvulla.

        käpykaartilaisia jäi kiinni saamatta noin 2 000. Tosin tästä oli noin puolet Ruotsissa.

        Käpykaartilaisia saattoi jossain olla kymmenkunta, mutta harvoin enemepää. Yleensä ne piileskelivät yksin tai mmuutaman miehen porukalla jossain metsissä ja kävisät välillä kylillä hakemassa ruokaa.


      • ei!
        desantit kirjoitti:

        Häme oli vanhaa punikkien seutua 1918. Punakaartit ja kommunismi oli ennenkaikkea hämäläinen ilmiö. Marski voitti kansalaissodan mutta joitakin punaupseereja jäi henkiin. Tukea tyrkytettiin Neuvostoliitosta 1930-luvulla.

        Sukulainen oli punaupseeri joka ihmeen kaupalla jäi henkiin Tampereen kahinoista. Yleensähän punikkien työläisupseerit tapettiin 1918 kaikki. 1939 syksyllä tuli Venäjältä vieraita. "Oletteko halukas lyömään lahtarit". "On perustettu Suomalais-Karjalainen sotilasosasto". Mukana heillä oli Josif Stalinia esittävä maalaus ja Suomalais-Karjalaisen sotaosaston uniformu.


      • ei!
        desantit kirjoitti:

        Häme oli vanhaa punikkien seutua 1918. Punakaartit ja kommunismi oli ennenkaikkea hämäläinen ilmiö. Marski voitti kansalaissodan mutta joitakin punaupseereja jäi henkiin. Tukea tyrkytettiin Neuvostoliitosta 1930-luvulla.

        Sukulainen oli punaupseeri joka ihmeen kaupalla jäi henkiin Tampereen kahinoista. Yleensähän punikkien työläisupseerit tapettiin 1918 kaikki. 1939 syksyllä tuli Venäjältä vieraita. "Oletteko halukas lyömään lahtarit". "On perustettu Suomalais-Karjalainen sotilasosasto". Mukana heillä oli Josif Stalinia esittävä maalaus ja Suomalais-Karjalaisen sotaosaston uniformu.


      • 30-lukua
        ei! kirjoitti:

        Sukulainen oli punaupseeri joka ihmeen kaupalla jäi henkiin Tampereen kahinoista. Yleensähän punikkien työläisupseerit tapettiin 1918 kaikki. 1939 syksyllä tuli Venäjältä vieraita. "Oletteko halukas lyömään lahtarit". "On perustettu Suomalais-Karjalainen sotilasosasto". Mukana heillä oli Josif Stalinia esittävä maalaus ja Suomalais-Karjalaisen sotaosaston uniformu.

        Vastaus oli "ei".


      • 30-lukua
        ei! kirjoitti:

        Sukulainen oli punaupseeri joka ihmeen kaupalla jäi henkiin Tampereen kahinoista. Yleensähän punikkien työläisupseerit tapettiin 1918 kaikki. 1939 syksyllä tuli Venäjältä vieraita. "Oletteko halukas lyömään lahtarit". "On perustettu Suomalais-Karjalainen sotilasosasto". Mukana heillä oli Josif Stalinia esittävä maalaus ja Suomalais-Karjalaisen sotaosaston uniformu.

        Vastaus oli "ei".


      • Läntisessä Lapissa
        Karkureita ja kirjoitti:

        käpykaartilaisia jäi kiinni saamatta noin 2 000. Tosin tästä oli noin puolet Ruotsissa.

        Käpykaartilaisia saattoi jossain olla kymmenkunta, mutta harvoin enemepää. Yleensä ne piileskelivät yksin tai mmuutaman miehen porukalla jossain metsissä ja kävisät välillä kylillä hakemassa ruokaa.

        oli suurenpi käpykaartilaisten verkosto.Asiasta on kirjoitettu kirjakin,mutta nimeä en näin vuosien päästä muista.Usko asiaansa oli kova,niinkuin nykyajan vihreillä.


      • 10 + 5
        Läntisessä Lapissa kirjoitti:

        oli suurenpi käpykaartilaisten verkosto.Asiasta on kirjoitettu kirjakin,mutta nimeä en näin vuosien päästä muista.Usko asiaansa oli kova,niinkuin nykyajan vihreillä.

        Tasala, Markku: Metsäkaarti : Kolarin metsäkaartin jatkosota ja rauha. Oulu : Pohjoinen, 2000. ISBN 951-749-341-X.


    • otto-ville

      Kovin suuret olivat jannumme syytökset SSTP/STP:tä vastaan, mutta eipä näy niitä hirmuisia rikoksia joiden pohjalta jannut tuomittiin. Ilmeisesti ne eivät sitten olleet pahempia kuin SNS I:n julkaisutoimintakaan.
      Taitaapi olla todellakin niin että suomessa tuomittiin mielipiteen mukaan eikä suinkaan tehtyjen rikosten mukaan.
      Mitäs arvelette, onko mahollista että suomessa 20 & 30-luvuilla saattoi saada tuomion jopa pätkän sotamies sveik:in julkaisemisesta?

    • otto-ville

      mitenkäs se nyt menikään...
      -Kyllä sota-aikana pitää tietää mitä se vaatii.
      -työmieheltä se vaatii hengen.

      • Kuoliko niitä

        pidätettyjä todella siihen aikaan putkaan?


      • Ainahan niitä
        Kuoliko niitä kirjoitti:

        pidätettyjä todella siihen aikaan putkaan?

        putkakuolemia sattuu. Ei niissä mitään ihmeellistä ole.


      • Juoppoputkaan
        Ainahan niitä kirjoitti:

        putkakuolemia sattuu. Ei niissä mitään ihmeellistä ole.

        kylläkin nykyisin liika-annostuksen ym. takia,mutta kysymyshän oli tuolle sota-ajalle ja kuulustelujen aikaisista kuolemista.Kuoliko niitä siihen aikaan putkaan?


      • Mitäs luulisit?
        Juoppoputkaan kirjoitti:

        kylläkin nykyisin liika-annostuksen ym. takia,mutta kysymyshän oli tuolle sota-ajalle ja kuulustelujen aikaisista kuolemista.Kuoliko niitä siihen aikaan putkaan?

        Kuulustelijat eivät olleet niitä helläkätisimpiä ja jos vastaan laittoi niin lisää tuli hakkaajia.Jokin kirja tai omakuntanne on aiheesta kirjoitettu ja paikkakunta oli muistaakseni Pirkanmaalla.Tietääkö joku tarkemmin?


      • Amatöörit.
        Mitäs luulisit? kirjoitti:

        Kuulustelijat eivät olleet niitä helläkätisimpiä ja jos vastaan laittoi niin lisää tuli hakkaajia.Jokin kirja tai omakuntanne on aiheesta kirjoitettu ja paikkakunta oli muistaakseni Pirkanmaalla.Tietääkö joku tarkemmin?

        Kyllä sentään NL:ssä ja kansandemokratioissa kuulustelut hoisi amattitaitoiset kiduttajat. Kai se oli laissakin sanottu että vangilla on oikeus ammattaitoiseen ja turvalliseen kidutukseen.


      • Suolasilliä kyllä
        Amatöörit. kirjoitti:

        Kyllä sentään NL:ssä ja kansandemokratioissa kuulustelut hoisi amattitaitoiset kiduttajat. Kai se oli laissakin sanottu että vangilla on oikeus ammattaitoiseen ja turvalliseen kidutukseen.

        syöttivät,mutta vettä eivät antaneet.


      • Anonyymi
        Ainahan niitä kirjoitti:

        putkakuolemia sattuu. Ei niissä mitään ihmeellistä ole.

        Ne hakattiin kuoliaiksi jos oli sota karkuri. Niistä on vaiettu aina niistä ei ole saanut puhua.


    • otto-ville

      Kalle Joutsijärvi. Ei välttämättä putkaan, mutta kuolipa kuitenkin valkoisen valpon käsissä.

      • Miten olisi

        käynytkään punaisen valpon käsissä.Kun rikolliset ja kuulustelijat vaihtoivat paikkaa.


    • otto-ville

      "Miten olisi käynytkään punaisen valpon käsissä.Kun rikolliset ja kuulustelijat vaihtoivat paikkaa."
      Meinataankos sitä sellaista, että valkoisen vallan aaveet pääsivät maistamaan omia kuulustelutapoja uhreiltaan?
      23 puukoniskua.
      Olin muuten huomaavani ettei tv-elokuvassa esiintynyt sitä EK/valpon pikku ongelmaa joka hyvinkin selittäisi miksi kuulustelija raivostuneena iskee kuulustettavan hengiltä. Mikäköhän se olisi?

      • Elokuva oli

        fiktio,vaikkakin Hannu Salamalla oli jotain pohjaa kirjaa tehdessään.Punainen valpo piti vuosia syyttömiä tutkinnassa noin vain piruuttaan.


    • otto-ville

      Ja se ei tainnut olla ihan vain piruuttaan kun valkoisen vallan aaveet tappoivat Kalle Joutsijärven.
      Noh, jokatapauksessa.
      Jos polliisilaitoksen edustaja iskee 23 puukoniskua kuulustettavan ruumiseen, kun osottautuu kuinka työväenedustaja onpi polliisilaitoksen nyrkkiä niin paljon moraalisesti korkeammalla tasolla ( eli kieltäytyy puhumasta ), niin kyllä siinä rupeaa epäilemään että nuo 23 puukoniskua isketään erään aineen vaikutuksen alaisena.
      Fiktiota taitaakin tv-elokuvassa olevan se ettei siinä näytetä tätä suomen poliisilaitoksessakin riehunutta pikku ongelmaa, poliisilaitoksen maineen "pelastamiseksi".
      Nollan pisteen vihje: "jos kaikki suomen järvet..."

      • Yhtä tuomittavia

        ovat molemmat.Niin valkoisen valpon touhut sota-aikana kuin punaisen valpon touhut heti sota-ajan jälkeen.Vai oletko eri mieltä kun vain sitä toista jankutat?


    • ottovillehän

      jankuttaa siksi, että on pysyvästi äärivasemmiston aivopesun vaikutuksen alaisena.

    • otto-ville

      ...viinaksi muuttuis
      Punaista valpoa voi tietenkin syyttää ammattitaidon puuteesta, mutta punaisen valpon toimitsijoilla olikin enemmän kokemusta valkoisen vallan aaveiden nyrkkien uhrina olemisesta, kuin niiden käytöstä tunnustuksien saamiseen.
      Tietenkin punainen valpo olisi voinut pyytää virka-apua NKVD:ta...

      Sitäpaitsi valkoisen vallan aaveiden tuomittavat toimenpiteethän eivät rajottuneet vain sota-aikaan. Muistanen varmaan EK:n hyvinkin tuomittavan toiminnan Antikaisen näytös-oikeudenkäynnin aikana.

      • Tekeekö tuo

        ammattitaidon puute hyväksyttäväksi pitää syyttömiä vankeudessa vuosikausia.Vai olisi vielä NKVD pitänyt pyytää apuun.Loruja lisää kun kerran aloitit (..viinaksi muuttuis)."Toverit,illalla jaetaan kiväärit ja aamulla ammutaan kaverit".


    • otto-ville

      "ammattitaidon puute hyväksyttäväksi pitää syyttömiä vankeudessa vuosikausia."
      Kuten esimerkiksi asekätkijöitä?
      Muistanet varmaan YE kakkosten visiitin 15 tammikuuta 1945 päämajassa. Jannut olivat hakemassa mobilisaatio käskyä niille 30 000 piilossa olevalle tussarille. Miksiköhän?

      "Loruja lisää kun kerran aloitit (..viinaksi muuttuis)." Meinataanko sitä että EK/valkoisen valpon alkoholiprobleema olisi lorua?

      • Ei todellakaan

        Valpon porukat olivat viinaan meneviä.Olihan heidän ylin esimiehensäkin ministeri Leino oikein tunnettu "happomies".Kyllä siellä punavalpon pidttämänä oli syyttömiäkin.Miksi aina asekätkijät yksin otetaan esille,kun punavalpon aiheettomista vangituista puhutaan.Peitelläänkö tässä punavalpon "henkilöstön" rikoksia.Tässäkin ketjussa aihetta vaihdetaan koko ajan pois heidän rikoksistaan.


    • Punavalpon

      pidättämiä oli vuosia vankeina ilman syytteen nostoa. Toisia toimitettiin NL:on, josta vain harva palasi vuosien kuluttua.

      Ei ihme, että punavalpo sitten lakkautettiin. Demareissa oli miestä siihenkin ja porvarit tukivat.

      • Vankeina...????

        Kuinka niin vankeina ilman oikeudenkäyntiä? Ei taida pitää paikkaansa. Suomesta ei karkotettu suomalaisia Neuvostoliittoon, 1930-luvulla oli "kyydityksiä" Lapaunliikkeen aikoina.
        Juttusi on hieman hatara.


      • Näitä oli mm.
        Vankeina...???? kirjoitti:

        Kuinka niin vankeina ilman oikeudenkäyntiä? Ei taida pitää paikkaansa. Suomesta ei karkotettu suomalaisia Neuvostoliittoon, 1930-luvulla oli "kyydityksiä" Lapaunliikkeen aikoina.
        Juttusi on hieman hatara.

        Lista 1:n Miehikkäjän vangit. Taisivat olla kolmekin vuotta vankeina ilman syytettä.
        Ns. Leinon vangit mm. luovutettiin NL:on. Eikä ne olleet ainoat.

        Suomalaisia ei todellakaan karkotettu, vaan luovutettiin.


      • Joku kirjakin
        Näitä oli mm. kirjoitti:

        Lista 1:n Miehikkäjän vangit. Taisivat olla kolmekin vuotta vankeina ilman syytettä.
        Ns. Leinon vangit mm. luovutettiin NL:on. Eikä ne olleet ainoat.

        Suomalaisia ei todellakaan karkotettu, vaan luovutettiin.

        niistä Leinon vangeista on kirjoitettu.Oli niitä vankiloissakin ja myöhemmin valtio maksoi korvauksia syyttömänä olemisesta vankilassa.Valvontakomission lähdettyä päästettiin moni syytön pois.Taisi siinä Suomen oikeusministerikin vaihtua.


      • Leino.....
        Näitä oli mm. kirjoitti:

        Lista 1:n Miehikkäjän vangit. Taisivat olla kolmekin vuotta vankeina ilman syytettä.
        Ns. Leinon vangit mm. luovutettiin NL:on. Eikä ne olleet ainoat.

        Suomalaisia ei todellakaan karkotettu, vaan luovutettiin.

        Luovutukset tapahtuivat Leinon tietämättä. Leino päätti vangita asianosaiset valvonkomission määräyksestä, mutta vangitut lennätettiin salaa Moskovaan. Olisiko hän voinut tehdä toisin?


      • Miten Leino
        Leino..... kirjoitti:

        Luovutukset tapahtuivat Leinon tietämättä. Leino päätti vangita asianosaiset valvonkomission määräyksestä, mutta vangitut lennätettiin salaa Moskovaan. Olisiko hän voinut tehdä toisin?

        olisi ehtinyt jotain tehdä Miehikkälän vankien puolesta? Kuka nyt kolmessa vuodessa...


      • Leino parka
        Miten Leino kirjoitti:

        olisi ehtinyt jotain tehdä Miehikkälän vankien puolesta? Kuka nyt kolmessa vuodessa...

        Leino oli vain laitettu keulakuvaksi ja kulisseissa Hertta ja Moskova määräsivät tahdin.Ei ihme että pulloon tarttuu.Muistelmatkin poltettiin vähän ennen julkaisua.Jäiköhän yhtään kirjaa piiloon?


    • otto-ville

      "Miksi aina asekätkijät yksin otetaan esille,kun punavalpon aiheettomista vangituista puhutaan."
      Ehkäpä siksi koska asekätkijät eivät olleet mikään aiheeton pidätys.

      Tulikin EK/valkoisen valpon jannuista mieleeni, eikös kyseinen henkilökunta omannut varsin fasistisen piirteen?
      Taisi valkoisen valpon puhdistaminen olla tarpeeseen sodan jälkeen, jos nyt ottaa huomioon Ville Saksan itsemurhakirjeen.

      noh, jokatapauksessa palataampas tähän:
      Muistanet varmaan YE kakkosten visiitin 15 tammikuuta 1945 päämajassa. Jannut olivat hakemassa mobilisaatio käskyä niille 30 000 piilossa olevalle tussarille. Miksiköhän?

    • otto-ville

      Ei saa osoittaa mieltä, ei saa laulaa, ei saa pitää puheita.
      Ja kun hautajaisväki rupeaa kiellosta huolimatta laulamaan kansainvälistä, niin suomen poliisilaitos sekoaa ja rupeaa hakkaamaan hautajaisväkeä.
      Jotenkin noin se meni.
      Erikoinen hautajaiskohdasta tekee sen että kyseessähän on tilaisuus jossa on vain omaiset ja joitain lähitovereita paikalla. Siis ei mikään toritilaisuus, jossa voisi vaikuttaa laajempiinkin kansanjoukkoihin ja siitäkin huolimatta polliisilaitos kieltää muistelemisen haudan ympärillä.

      • Lahtari-järjestelmä

        Se punaisten kyykytys oli osa hyvin suunniteltua joukkotuhoa, alistamista. Vuodesta 1918 - 2012 on Lahtarien harjoittama kyykytys jatkunut.
        ( - vain 1944-1990 välillä Lahtari pelkäsi NlL puna-armeijaa )..

        Kansa kyykkyyn ja Lahtarile kaikki edut, on se Lahtarien malli tehdä poltiikkaa sumessa.
        Kokoomus-kepu-sdp -rkp-vihreät, on nyky Lahatareita. Kiihkeimmät Lhatari-pervot on kokoomuksessa ja kokoomusnuorissa !


      • Kansa on
        Lahtari-järjestelmä kirjoitti:

        Se punaisten kyykytys oli osa hyvin suunniteltua joukkotuhoa, alistamista. Vuodesta 1918 - 2012 on Lahtarien harjoittama kyykytys jatkunut.
        ( - vain 1944-1990 välillä Lahtari pelkäsi NlL puna-armeijaa )..

        Kansa kyykkyyn ja Lahtarile kaikki edut, on se Lahtarien malli tehdä poltiikkaa sumessa.
        Kokoomus-kepu-sdp -rkp-vihreät, on nyky Lahatareita. Kiihkeimmät Lhatari-pervot on kokoomuksessa ja kokoomusnuorissa !

        tuominnut vaaleissa punikit.
        Jäljellä on vain marginaalinen ryhmä typeryksiä, jotka höpöttävät valeitaan tälläkin palstalla.


    • otto-ville

      Melkein 400 000 on kyllä aika iso osa äänestäväisestä kansasta ja tuon siivun nappasi puolue joka oli ollut olemassa vasta muutaman kuukauden. Aika hyvin, eikö vain.
      Kuinkas kauan kestikään perspuolueelta nousta kolmanneksi, 10 vuotta? Eikös juuri vähän aikaa sitten kyseessä olevan puolueen edustaja mennyt möläyttämään kuinka sille ravintelissa ampujalle olisi pitänyt myöntää kunniamitalli...

      Mitä tulee siihen keskustelunaiheena olevaan tv-elokuvaan, niin epäilempä että se hautajais-kohtaus ei taida kuuluakaan pätkän fiktiiviisiin kohtiin. pitkin 20 & 30 lukujahan katsottiin pahalla jos joku uskalsi mennä muistelemaan kaatuneita tovereita haudalle, siitä nyt puhumatta jos kaatuneille tovereille yritettiin pystyttää muistomerkkiä. On täytynyt hädän olla aikamoinen valtiovallan puolella, kun murha-kustaa vuonna -39 "anelee anteeksi" työväestöltä.

      Tulikin muuten lista 1 mieleeni, kuinkas moni niistä olikaan niitä jotka puhuivat venäjää äidinkielenä?

      • En tiennytkään!

        "On täytynyt hädän olla aikamoinen valtiovallan puolella, kun murha-kustaa vuonna -39 "anelee anteeksi" työväestöltä."

        Missäs yhteydessä tuo on tapahtunut?

        Vuonna 1933 Mannerheim puheessaan Vapaussodan 15-vuotismuistojuhlassa kylläkin totesi, ettei ole " tarpeellista muistella, kummalla puolen kukin oli 1918".

        Punakaartilaisetn suhtautumista Mannerheimiin kuvaa se, että Talvisodan aikana vanhat punakaartilaiset halusivat rintamalle omana joukkonaan ja Mannerheimin alaisina.


    • otto-ville

      " tarpeellista muistella, kummalla puolen kukin oli 1918"
      Siis vuonna 1933 murha-kustaamme muistutti kansalaisiaan verisistä jäljistään, mutta erkonsodan jälkeen ( eikä vuonna -39 ) oli jannu niin polvilleen lyöty että oli pakotettu kosiskelemaan työ- ja työtätekevää suomen kansaa "vakaumuksensa puolesta kaatuneet"lla.
      Olivat tainneet suomi-pojat juosta aika kovaa kannaksella vanjoja pakoon, kun vielä erkonsodan jälkeenkin mannergeim noin hädissään oli.

      • Ei ollut kosiskelua,

        vaan tunnustus työväestölle kokonaisuudessaan.

        Eikö ov pysty kertomaan tilaisuutta, missä tuollainen tuli esiin?

        OV:n historiakirjoissa kuuluu edelleen Kremlin kellojen kaiku.
        Ei ole edelleenkään vähäisintäkään tietoa Talvisodan historiasta.


    • otto-ville

      " tarpeellista muistella, kummalla puolen kukin oli 1918"
      Tuollaista meteliä mannergeim siis piti vuonna -33 ja erkonsodan jälkeen oli mies niin lyöty että oli valmis tunnustamaan punaorpojen oikeuden vanhempiensa muistelemiseen.

      Mitä, mitä. Onkos seuraava muka tuntematon:
      "nyt päättyneessä sodassa kaatuneiden sankarivainajien sekä myös kaikkien murroskautena vuonna 1918 molemmin puolin vakaumuksensa puolesta henkensä uhranneitten yhteisenä uskonnollisena muistopäivänä"
      Heh, heh. "...uskonnollisena muistopäivänä", taisi murha-kustaa haluta potkaista vielä kerran punikkia.
      Mitä tulee erkonsotaan, niin eikös Vilanniemessä majuri Hällfors ja hänen joukkonsa taineet panikoida aika pahasti 5.3. 1940.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe