Maailmalla yleisesti arvoidaan että USA joutui vetäytymään Vietnamin sodasta 1970-luvun alussa (viimeiset taistelujoukot poistuivat elokuussa 1972) koska
a) sota oli käymässä liian kalliiksi maalle
b) valkoiset hyvätuloiset kääntyivät sotaa vastaan
Presidentti Nixon usein selitti suurelle yleisölle ettei sodanvastaisilla aineksilla ollut vaikutusta hänen päätöksentekoonsa vetäytyä sodasta. Mutta Pentagonin asiakirjoista paljastui että suuri käänne päätöksentekijöiden keskuudessa tapahtui keväällä 1968 kun silloinen presidetti Johnson pyysi lähimmältä asiantuntijaryhmältä salaista arviota tilanteesta. Tuo raportti kertoi todellisen syyn miksi Vietnamista päätettiin vetää joukot pois:
”Tämä varmasti kasvava tyytymättömyys lisääntyvien kutsuntojen uhmaamisten takia ja kasvava levottomuus kaupungeissa johtuen käsityksestä että olemme unohtamassa kotoiset ongelmamme tulee entisestään provosoimaan kotoiset ongelmamme ennennäkemättömiin mittasuhteisiin.”
http://pelontorjunta.suntuubi.com/fi/Blogi/#winter_soldier
Eräs USA:n asevoimien eversti esitti myös analyysin jonka mukaan vuodesta 1968 lähtien maan asevoimat olivat siirtymässä sellaiseen vaiheeseen, joka alkoi uhkaavasti muistuttaa Venäjän tsaarin armeijan tilannetta ensimmäisessä maailmansodassa: asevoimat alkoivat hajota sisältäpäin kun sotilaat yksinkertaisesti kasvavassa määrin alkoivat kieltäytyä taistelemasta, pakenivat asepalvelusta, aiheuttivat tahallaan sodankäynnin sabotointia. Tilanne oli huomattavasti vakavampi asevoimien sisällä kuin myöhemmin haluttiin kertoa.
USA oli sisäisesti hajoamassa Vietnamin sodan takia
11
153
Vastaukset
- Missä se sisäinen
hajoaminen nyt piileksii?
Tietääkseni sisäisen hajoamisen koki aivan toinen supervalta kuin USA. Mistähän sekin johtui?- Koroljov
"Tietääkseni sisäisen hajoamisen koki aivan toinen supervalta kuin USA."
Mielenkiintoista kyllä USA:n nykytilanne alkaa yhä enemmän muistuttaa Neuvostoliiton loppuaikojen vastaavaa. USA:n nykyinen kriisi on monessa mielessä pahempi kuin 40 vuotta sitten, koska maan taloudelta on putoamassa pohja pois.
"Mistähän sekin johtui?"
Siitä että Gorbatšov epäonnistui siinä missä Nixon onnistui. Nykyisin Yhdysvalloilla ei enää ole Nixonin tasoisia valtiomiehiä eikä poliitikkoja, Putinin tasoisista nyt puhumattakaan. Sääliksi käy Amerikkaa, tai oikeastaan koko länttä.
- Vapaa suomalainen
Taidat unohtaa, että Pohjois-Vietnamia pommitettiin vielä niinkin myöhään kuin v.1973. Amerikkalaiset poistuivat Vietnamista vasta v.1975, jonka jälkeen Saigon joutui Pohjoisen valtaan.
Miten oli mahdollista käydä 7v. sotaa, jos USA olisi ollut hajoamassa?- Koroljov
"Miten oli mahdollista käydä 7v. sotaa, jos USA olisi ollut hajoamassa?"
Yhtä kauan soti Neuvostoliittokin Afganistanissa, vaikka maa oli jo romahduksen partaalla.
- rewghjkl
USA oli hajoamassa, varsinkin sen armeija. Syntyy kapinaa ja vastarintaa, kun pakolla määrätään sotaan, sellaisen armeijan toimintakyky ja teho on lisäksi heikko. Ensinmäisessä ja toisessa maailmansodassa miehet saatiin vaivoin kuolemanrangaistuksilla uhkaamalla pysymään rintamilla, vietnaminsodan aikoihin ja varsinkin demokraattisen valtion sisällä se ei ollut enään mahdollista. Suomessa tähän uskotaan yhä, tai uskooko kukaan oikeasti, mutta niin annetaan ymmärtää. Tästä on opittu, USA ei pystyisi Irakin ja Afganistanin operaatioihinsa ilman ammattiarmeijaa.
- Oma sota....
USA:ssa ei tunnettu Vietnamin sotaa "omaksi". Sotaa pidettiin aivan tarpeettomana niin siviileiden kuin myös sotilaiden keskuudessa.
Sotaväsymys vaivasi pahasti, rahat olivat menneet ja maailman arvostelu söi uskottavuutta. - moral destruction
USA:n asevoimien selvityksen mukaan Etelä-Vietnamissa olevien joukkojen keskuudessa tapahtui pelkästään vuonna 1970 ainakin 209 tapausta jossa sotilaat tahallaan aiheuttivat (useimmiten räjähdysaineilla) attentaatin joissa kohteina oli useimmiten amerikkalaiset ylemmät upseerit. Tuossa vaiheessa sotilaat kutsuivat myös yleisesti upseereita "sioiksi". Kokonaiset joukko-osastot alkoivat kieltäytyä taistelutehtävistä ja yleisesti tehtäviä alettiin laiminlyödä ja hankaloittaa. Sotaoikeudet ruuhkautuivat palvelusrikkomuksista. Noin 18% Vietnamissa palvelleista syyllistyi palverikkomuksiin ja osuus nousi eteenkin vuodesta 1968 lähtien.
- Kertoisitko pari
moral destruction kirjoitti:
USA:n asevoimien selvityksen mukaan Etelä-Vietnamissa olevien joukkojen keskuudessa tapahtui pelkästään vuonna 1970 ainakin 209 tapausta jossa sotilaat tahallaan aiheuttivat (useimmiten räjähdysaineilla) attentaatin joissa kohteina oli useimmiten amerikkalaiset ylemmät upseerit. Tuossa vaiheessa sotilaat kutsuivat myös yleisesti upseereita "sioiksi". Kokonaiset joukko-osastot alkoivat kieltäytyä taistelutehtävistä ja yleisesti tehtäviä alettiin laiminlyödä ja hankaloittaa. Sotaoikeudet ruuhkautuivat palvelusrikkomuksista. Noin 18% Vietnamissa palvelleista syyllistyi palverikkomuksiin ja osuus nousi eteenkin vuodesta 1968 lähtien.
esimerkkiä malliksi?
"Kokonaiset joukko-osastot alkoivat kieltäytyä taistelutehtävistä "
Jenkit eivät nimittäin tiedä tällaisista tapahtumista. - höpsistä shak
Oma sota.... kirjoitti:
USA:ssa ei tunnettu Vietnamin sotaa "omaksi". Sotaa pidettiin aivan tarpeettomana niin siviileiden kuin myös sotilaiden keskuudessa.
Sotaväsymys vaivasi pahasti, rahat olivat menneet ja maailman arvostelu söi uskottavuutta.Washington sähläsi kaikessa kun ei antanut Don Blackburnen kaltaisten sotilaiden toimia. Toisaalta kun katsot LBJ ja JFK kaksikkoa niin onko mikään ihme että sähläsi.
- komintern tito k
No mutta sittenhän se oli kuin ihailemasi ja jumaloimasi suuri kommunistileiri jossa ei yhtenäisyyttä ollut edes Lenin-sedän aikana. Ei hitsi Nekkulan sisälläkinhän käytiin kinaa noudatettavasti linjasta.
- Kosygin
Amerikkalaiset oli kyllä tyhmää porukkaa. Eivät menneet ja vallanneet Laosia ja Kambodzaa katkaistakseen Ho Tsi Minhin huoltoreitin vain ja ainoastaan siksi koska kuravaltiot olivat neutraaleja. Kennedyn idiootti taisi Operaatio White Starinkin juuri lopettaa Laosin neutraaliutta suojellakseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2512053- 841238
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171055- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 122779
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701