Ydinvoima etenee vääjäämättä ...

Iranin ydinvoimala käynnistyi täydellä teholla
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/iranin ydinvoimala kaynnistyi taydella teholla/a804825

"Tuhannen megawatin voimala tuottaa sähköä 940 megawatin teholla, ilmoittaa Iranin ydinvoimaorganisaation johtaja Fereydoun Abbasi-Davani.

Voimalan rakentaminen Bushehriin alkoi venäläisten avustuksella syyskuussa 2002, mutta alunperin venäläiset ja iranilaiset sopivat voimalan rakentamisesta jo 1992. Matkalla on ollut runsaasti sekä poliittisia että teknisiä hidasteita, joista kuuluisimpia on Stuxnet-tietokonemato. "
"Iranin jatkosuunnitelmista ydinvoiman suhteen liikkuu maailmalla monenlaista tietoa. Heinäkuussa 2008 levisi tieto, että Iran aikoo rakentaa peräti 19 reaktoria lisää, joista kuusi vuoteen 2020 mennessä. "

Pahan pysäyttäminen on usein vaikeaa, tai jopa mahdotonta.

59

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesa Kaitera

      Ydinvoiman pysäyttäminen taitaa tosiaan olla mahdotonta. Tällä hetkellä maailmalla on rakenteilla reaktoreita seuraavasti:

      Argentiina 1
      Brasilia 1
      Etelä-Korea 3
      Intia 7
      Japani 3*
      Kanada 3
      Kiina 26
      Pakistan 2
      Ranska 1
      Suomi 1
      Slovakia 2
      USA 1
      Venäjä 10

      Yhteensä 61 reaktoria, joista Japanin kolmea reaktoria ei Fukushiman jälkeisessä tilanteessa voida välttämättä laskea mukaan. Jos pudotamme Japanin pois, niin lisää ydinvoimaa olisi juuri nyt rakentamassa 12 maata. Mutta kun otamme suunnittelussa olevat reaktorit mukaan, niin tällöin lista pitenee seuraavilla mailla: Armenia, Bagladesh, Bulgaria **, Englanti, Egypti, Indonesia, Iran, Jordania, Kazakstan, Liettua, Puola, Romania, Tshekki, Turkki, Ukraina, Valko-Venäjä, Vietnam ja Yhdistyneet Arabiemiraatit. Nyt tuli listalle lisää 17 maata, kun emme laske Bulgariaa mukaan. Suunnitteilla on yhteensä 160 reaktoria, joista Kiinassa 51, Intiassa 17 ja Venäjällä 16. Tuossa 160:ssä eivät ole mukana sen paremmin Fennovoiman hanke kuin OL4:kään, koska niissä kummassakaan ei ole vielä valittu edes reaktorin toimittajaa.

      • Kehitys etenee

        Karavaani kulkee,koirat haukkuu.Tuo mainio lausahdus sopii aina vaan tähänkin aiheeseen.


      • Köyliön Late

        Valmisteilla on siis 61, mutta näyttää siltä, että samassa ajassa putoaa pois tuotannosta 76-90 reaktoria, (Japani ja Saksa). Suunnitteilla on 160, joiden valmistumisikkuna menee vuoteen 2035 vähintään. Tuossa vaiheessa vanhenee noin 150 ydinvoimalaa lisää, joista vain harva enää saa jatkoaikaa (esim noin 50 Mark I:stä ja 30-40 wver:ää jne poistuu tuotannosta).

        Voidaan arvioida, että vuoteen 2040 mennessä ydinvoiman osuus on pysynyt suunnileen ennallaan, tai kasvanut vain vähän. Rsikit ja ja jäteongelmat ovat tuossa ajassa kasvaneet ehkä 50-70%. Todellisuus ydinvoimalan purkukustannuksista on tuolloin iskenyt naamalle aika pahasti, ja montaakaan poistuvaa voimalaa ei ole purettu. Vain muutama maa on aloittanut jätteen loppusijoituksen, niistäkin on osa sen keskeyttänyt nousseiden kustannusten vuoksi.

        Vuonna 2080 meillä on ympäri Eurooppaa useita tilapäpäisiä ydinjätevarastoja, joista osa vuotaa (Ranskassa ja Saksassa vuotaa jo nyt) . Sen lisäksi meillä on muutama käytöstä poistunut jälleenkäsittelylaitos, joiden jätteille ei kukaan osaa tehdä mitään. Esimerkiksi Sellafieldissä on jo tällä hetkellä CS137 säiliöissä sen verran tavaraa, että se vastaa jo satoja Tsernobylejä.

        Tulevaisuuden historiankirjoitus kannattaa miettiä jo nyt: eihän me olla mitään pahaa tehty. Laitetaan sinne vaikka niin, että aika nyt vaan oli sellainen, ei sille kukaan voinut mitään. Ei kannata pyytää anteeksi, koska silloin myöntäisimme jotakin - todetaan vain tuleville sukupolville, että yritimme tehdä tämän heidän edukseen.


      • Vesa Kaitera
        Köyliön Late kirjoitti:

        Valmisteilla on siis 61, mutta näyttää siltä, että samassa ajassa putoaa pois tuotannosta 76-90 reaktoria, (Japani ja Saksa). Suunnitteilla on 160, joiden valmistumisikkuna menee vuoteen 2035 vähintään. Tuossa vaiheessa vanhenee noin 150 ydinvoimalaa lisää, joista vain harva enää saa jatkoaikaa (esim noin 50 Mark I:stä ja 30-40 wver:ää jne poistuu tuotannosta).

        Voidaan arvioida, että vuoteen 2040 mennessä ydinvoiman osuus on pysynyt suunnileen ennallaan, tai kasvanut vain vähän. Rsikit ja ja jäteongelmat ovat tuossa ajassa kasvaneet ehkä 50-70%. Todellisuus ydinvoimalan purkukustannuksista on tuolloin iskenyt naamalle aika pahasti, ja montaakaan poistuvaa voimalaa ei ole purettu. Vain muutama maa on aloittanut jätteen loppusijoituksen, niistäkin on osa sen keskeyttänyt nousseiden kustannusten vuoksi.

        Vuonna 2080 meillä on ympäri Eurooppaa useita tilapäpäisiä ydinjätevarastoja, joista osa vuotaa (Ranskassa ja Saksassa vuotaa jo nyt) . Sen lisäksi meillä on muutama käytöstä poistunut jälleenkäsittelylaitos, joiden jätteille ei kukaan osaa tehdä mitään. Esimerkiksi Sellafieldissä on jo tällä hetkellä CS137 säiliöissä sen verran tavaraa, että se vastaa jo satoja Tsernobylejä.

        Tulevaisuuden historiankirjoitus kannattaa miettiä jo nyt: eihän me olla mitään pahaa tehty. Laitetaan sinne vaikka niin, että aika nyt vaan oli sellainen, ei sille kukaan voinut mitään. Ei kannata pyytää anteeksi, koska silloin myöntäisimme jotakin - todetaan vain tuleville sukupolville, että yritimme tehdä tämän heidän edukseen.

        Arviosi vanhentuvien ja käytöstä poistettavien reaktoreiden määrästä vaikuttaa realistiselta. Mutta kategorian "suunnitteilla" osalta aikahaarukkasi on liian pitkä. Ota huomoon, että varsin suuri osa tuosta ryhmästä on hankkeita, joiden osalta on jo tehty toimitussopimuskin tai ainakin aiesopimus. Rahaakin on ehkä kerätty jo tuntuvasti, eikä sen saa antaa maata tuottamattomana. Uskon, että ainakin 70% tuon ryhmän ydinvoimalaprojekteista on päässyt tuotantovaiheeseen jo vuoteen 2025 mennessä ja 90 % vuoteen 2035 mennessä. Pieni osahan jää luonnollisesti toteutumatta syystä tai toisesta.

        Mutta sitten tuolla listalla on myös ryhmä "ehdotetut", johon kuuluu 329 ydinvoimalaprojektia, myös Fennovoiman projekti sekä OL4. Suomalsiet projektit ovat siinä etulyöntiasemassa, että niiden osalta poliittinen harkinta on jo tehty. Kun toimittaja ja reaktorityyppi on valittu, niin sen jälken nuo kaksi projektia voivat edetä suhteellisen vauhdikkaastikin. Oleta, että ne saadaan tuotantoon suunnilleen vuosina 2021 - 2023. Uskon, että tuosta "ehdotetut"-ryhmästä tuotannossa olisi vuoteen 2035 menessä noin 220 ydinvoimalaa. Lisäksi arvioin, että kokonaan uusiin maihin tultaisiin rakentamaan noin 30 ydinvoimalaa tuohon samaan vuoteen mennessä.

        Tällöin vuonna 2035 maailmassa olisi tuotannossa noin puolet enemmän ydinvoimaloita kuin nyt ja ne tuottaisivat yhteensä noin 16-17% maailman sähköstä. Ydinvoima ei siis olisi suorastaan perimässä Maata, muttei se olisi minnekään katoamassakaan.


      • Kill Nuclear
        Kehitys etenee kirjoitti:

        Karavaani kulkee,koirat haukkuu.Tuo mainio lausahdus sopii aina vaan tähänkin aiheeseen.

        Ja ydinvoimalat paukkuu. Tuo mainio lause sopii aina vaan hyvin tähän aiheeseen.


      • Köyliön Late
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Arviosi vanhentuvien ja käytöstä poistettavien reaktoreiden määrästä vaikuttaa realistiselta. Mutta kategorian "suunnitteilla" osalta aikahaarukkasi on liian pitkä. Ota huomoon, että varsin suuri osa tuosta ryhmästä on hankkeita, joiden osalta on jo tehty toimitussopimuskin tai ainakin aiesopimus. Rahaakin on ehkä kerätty jo tuntuvasti, eikä sen saa antaa maata tuottamattomana. Uskon, että ainakin 70% tuon ryhmän ydinvoimalaprojekteista on päässyt tuotantovaiheeseen jo vuoteen 2025 mennessä ja 90 % vuoteen 2035 mennessä. Pieni osahan jää luonnollisesti toteutumatta syystä tai toisesta.

        Mutta sitten tuolla listalla on myös ryhmä "ehdotetut", johon kuuluu 329 ydinvoimalaprojektia, myös Fennovoiman projekti sekä OL4. Suomalsiet projektit ovat siinä etulyöntiasemassa, että niiden osalta poliittinen harkinta on jo tehty. Kun toimittaja ja reaktorityyppi on valittu, niin sen jälken nuo kaksi projektia voivat edetä suhteellisen vauhdikkaastikin. Oleta, että ne saadaan tuotantoon suunnilleen vuosina 2021 - 2023. Uskon, että tuosta "ehdotetut"-ryhmästä tuotannossa olisi vuoteen 2035 menessä noin 220 ydinvoimalaa. Lisäksi arvioin, että kokonaan uusiin maihin tultaisiin rakentamaan noin 30 ydinvoimalaa tuohon samaan vuoteen mennessä.

        Tällöin vuonna 2035 maailmassa olisi tuotannossa noin puolet enemmän ydinvoimaloita kuin nyt ja ne tuottaisivat yhteensä noin 16-17% maailman sähköstä. Ydinvoima ei siis olisi suorastaan perimässä Maata, muttei se olisi minnekään katoamassakaan.

        Kaitera:"Tällöin vuonna 2035 maailmassa olisi tuotannossa noin puolet enemmän ydinvoimaloita kuin nyt ja ne tuottaisivat yhteensä noin 16-17% maailman sähköstä. Ydinvoima ei siis olisi suorastaan perimässä Maata, muttei se olisi minnekään katoamassakaan."

        Kaitera:"
        IAE (ei pidä sekoittaa IAEA:han, joka on Kansainvälinen ydinenergiajärjestö) on arvioinut, että vuoteen 2035 mennessä ydinvoiman käyttö vähenisi 15%. "

        Sääli murskata unelmaasi, mutta ydinvoimalla ei ole enää aikaa. Se ei kestä enää yhtään vakavaa onnettomutta, ydinjätteiden varastoinnista aletaan vasta nyt puhua. koko Eurooppa on herännyt, myös Ranska.

        Voisi ajatella tosin niinkin. että pahin on jo tapahtunut, eikä korjaavat tomenpiteet enää onnistu, joten antaa mennä loputkin. Vastustajat voidaan vaientaa demokratian ja mielipiteen vapauden kaventamisella.

        Inhottaa muuten tuo sinun manipulointisi kaikissa ketjuissa. E tkö voisi olla suora rehellinen? Tuo ei ole eduksi edes ydinvoimalle.


      • Vesa Kaitera
        Köyliön Late kirjoitti:

        Kaitera:"Tällöin vuonna 2035 maailmassa olisi tuotannossa noin puolet enemmän ydinvoimaloita kuin nyt ja ne tuottaisivat yhteensä noin 16-17% maailman sähköstä. Ydinvoima ei siis olisi suorastaan perimässä Maata, muttei se olisi minnekään katoamassakaan."

        Kaitera:"
        IAE (ei pidä sekoittaa IAEA:han, joka on Kansainvälinen ydinenergiajärjestö) on arvioinut, että vuoteen 2035 mennessä ydinvoiman käyttö vähenisi 15%. "

        Sääli murskata unelmaasi, mutta ydinvoimalla ei ole enää aikaa. Se ei kestä enää yhtään vakavaa onnettomutta, ydinjätteiden varastoinnista aletaan vasta nyt puhua. koko Eurooppa on herännyt, myös Ranska.

        Voisi ajatella tosin niinkin. että pahin on jo tapahtunut, eikä korjaavat tomenpiteet enää onnistu, joten antaa mennä loputkin. Vastustajat voidaan vaientaa demokratian ja mielipiteen vapauden kaventamisella.

        Inhottaa muuten tuo sinun manipulointisi kaikissa ketjuissa. E tkö voisi olla suora rehellinen? Tuo ei ole eduksi edes ydinvoimalle.

        Köyliön Late kommentoi aiempaa juttuani :"Sääli murskata unelmaasi, mutta ydinvoimalla ei ole enää aikaa. Se ei kestä enää yhtään vakavaa onnettomutta, ydinjätteiden varastoinnista aletaan vasta nyt puhua. koko Eurooppa on herännyt, myös Ranska."


        Olen osittain samaa mieltä kanssasi. Ydinvoima-ala ei todellakaan kestä yhtään Fukushiman tasoista ydinonnettomuutta KEHITTYNEEN TEKNOLOGIAN maassa. Mutta sellaista ei välttämättä ole tulossakaan. Se on mahdollista, muttei mitenkään ennalta määrättyä. Tshernobylin kaltainen tapaus ei enää voi toistua, mutta Fukushima voi. Muutama ydinvoima on nimittäin rakennettu aivan liian lähelle geologista siirrosvyöhykettä. Tosin Fukushiman tapauksen sai laajentumaan suoranaiseksi katastrofiksi aivan jättimäinen tsunami, jota ei kovinkaan monessa paikassa ole odotettavissa.

        Oma käsitykseni on se, että kolmaskin iso JYTKY on johonkin ydinvoimalaan vielä tulossa, mutta että se tapahtuu matalan teknologian maassa, joka vasta astuu ensi askeleitaan ydinvoima-alalla. Se ei tuhoa ydinvoima-alaa, joskin voi aiheuttaa tiettyjä "routavaurioita" ydinvoiman käytön laajentumiselle. Niin kauan kun ydinvoimalle ei ole kehitetty taloudellisesti kilpailukykyistä ja ekologisesti sitä parempaa vaihtoehtoa, niin maailma on enemmän tai vähemmän kytköksissä ydinvoimaan. Pidän fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja aivan erityisesti kivihiilen ja turpeen polttoa merkittävästi ydinvoimaa huonompana vaihtoehtona.


        Köyliön Late :"Inhottaa muuten tuo sinun manipulointisi kaikissa ketjuissa. E tkö voisi olla suora rehellinen? Tuo ei ole eduksi edes ydinvoimalle."


        Mutta minä olen mielipiteissäni täysin rehellinen. Jos tietoisesti valehtelisin, niin kusisin omaan nuotiooni. Siksi en usko nimimerkki Vastaajan sen paremmin kuin Sinunkaan varsinaisesti valehtelevan. Suhtaudun positiivisesti ydinvoimaan, kuten olen tehnyt koko ikäni. Tämän lähtökohtani johdosta uskon tietäväni Sinua paremmin, mikä on eduksi ydinvoimalle ja mikä ei. Jos minun mielipiteeni inhottavat Sinua, niin en mahda mitään. Ei kannata edes yrittää olla kaikille mieliksi, sillä tuolla tavoin ei ikinä saa mitään konkreettista aikaan. Uskon, että Sinun lisäksesi minua ja kirjoituksiani inhoavat varmaan varsin monet muutkin ydinvoiman vastustajat, mutten minä kuitenkaan sen vuoksi menetä yöuniani.


      • -runotar
        Kill Nuclear kirjoitti:

        Ja ydinvoimalat paukkuu. Tuo mainio lause sopii aina vaan hyvin tähän aiheeseen.

        Karavaani kulkee
        koirat haukkuu
        silmäns' kun sulkee
        niin ydinvoimalat paukkuu

        Rakkaudella 6.5. AD 2012
        -runotar


      • Runoja lisää
        -runotar kirjoitti:

        Karavaani kulkee
        koirat haukkuu
        silmäns' kun sulkee
        niin ydinvoimalat paukkuu

        Rakkaudella 6.5. AD 2012
        -runotar

        Pahinta on viherkiima,sehän tarttuu kuin liima.


      • -runotar
        Runoja lisää kirjoitti:

        Pahinta on viherkiima,sehän tarttuu kuin liima.

        iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihanaaaaaa! deittailtasko?


    • Mikä voisi pysäyttää PAHAn? Kuinka pieneksi vakavan reaktorionnettomuuden todennäköisyyden pitää laskea,, ennenkuin vaarallinen seikkailu PAHAn kanssa päättyy?

      Kun edes ydinasevaltiot ei voineet estää ydinvoiman rakentamista Iraniin, eikä siihen pystyneet edes maailman hienoimmat kyberhyökkäysaseet, ydinvoimaloiden sabotointiin valmistetut, etäkäytettävät tietokoneohjelmat, niin mikä sen PAHAn voisi pysyttää?

      Vakavan ydinreaktorionnettomuuden (INES 7) todennäköisyys on noin 3000 rektorivuotta /1/, eli nykymenolla n. 7 vuoden välein ydinvoimaloita räjähtelisi todella pahoin seurauksin. Kuinka kauan sellaista voi jatkua, ja silti vain rakennetaan lisää räjähteleviä ydinvoimaloita? Varmuudella tuollainen on täysin kaistapäisten touhua!

      Ydinvoiman nykytila tilastojen valossa:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10622084


      /1/ http://keskustelu.suomi24.fi/node/10539185/#comment-54334745
      "Vakavan (INES7) reaktorionnettomuuden todennäköisyys: 3000 reaktorivuotta"

    • Tätä se tiesi

      Kyseessä siis todella olikin sähköntuotantoon tarkoitettu voimala,vaikka toisin jotkut väittivät.

      • haihtuu kuin usva

        Toivottavasti Iranissa tulee pieni maanjäristys, ja ydinvoimalaitos hajoaa. Irkin presidentti on aika julkea mies, julkisesti uhannut rajäyttää Israelin pois maailmankartalta. Sen verran kiihkomielinen mies näyttää olevan, että järki on poissa pelistä hänen tapauksessaan.
        Seuvaavana tulevat kristityt jotka eivät kummarra allahia. Ensin Israel sitten kristityt.


      • Usvaa lisää
        haihtuu kuin usva kirjoitti:

        Toivottavasti Iranissa tulee pieni maanjäristys, ja ydinvoimalaitos hajoaa. Irkin presidentti on aika julkea mies, julkisesti uhannut rajäyttää Israelin pois maailmankartalta. Sen verran kiihkomielinen mies näyttää olevan, että järki on poissa pelistä hänen tapauksessaan.
        Seuvaavana tulevat kristityt jotka eivät kummarra allahia. Ensin Israel sitten kristityt.

        Totta tuo Iranin pressan touhu ja hänen pomonsa touhu,mutta eihän Israelkaan mikään rauhantahtoinen ole.Tuolla alueella voi sattua mitä tahansa ja silloin maailman energiapolitiikka menee uusiksi.Suomella tulee olla valmius näidenkin tilanteiden varalle.


    • Kill Nuclear

      Suomen PAHAN voi pysäyttää vain ulkopuolinen boikotti tai muu sellanen. On tämä niin hullu maa, että hirvittää.

      • Boy Cott UPM

        On jo olemassa youtubessa jotain Olkiluoto3:seen liittyvää lakkokehoitusjuttuja. Outokumpu ja joku metsä tai paperiyhtiö haluttiin boikottiin. Ei siitä mitään tule ennenkuin se Olkiluoto3 on valmis.


      • Hyvä kirjoitus sinulta

        "Suomen PAHAN voi pysäyttää vain ulkopuolinen boikotti tai muu sellanen. On tämä niin hullu maa, että hirvittää. "

        Niin minuakin hirvittää. Ydinvoima on kestävän kehityksen pahin vihollinen. Jokainen ymmärtää, mitä seuraa, kun kehitys on kestämätöntä.

        Suomen osalta suurin kauhistus on ydin-Suomi:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9859596/#comment-55015267
        "Lisätietoa ydin-Suomi-skenaariosta"


      • 6+16
        Vastaaja kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus sinulta

        "Suomen PAHAN voi pysäyttää vain ulkopuolinen boikotti tai muu sellanen. On tämä niin hullu maa, että hirvittää. "

        Niin minuakin hirvittää. Ydinvoima on kestävän kehityksen pahin vihollinen. Jokainen ymmärtää, mitä seuraa, kun kehitys on kestämätöntä.

        Suomen osalta suurin kauhistus on ydin-Suomi:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9859596/#comment-55015267
        "Lisätietoa ydin-Suomi-skenaariosta"

        Onko tuo "Kill Nuclear" sinun uusin sivupersoona?


    • Vesa Kaitera

      Kill Nuclear kirjoitti :"Suomen PAHAN voi pysäyttää vain ulkopuolinen boikotti tai muu sellanen. On tämä niin hullu maa, että hirvittää."


      Mitä tulee siihen, että ydinvoima olii se kaikkein suurin mahdollinen paha, niin tuo väite on kyllä varsin posketon. IAEA arvioi, että ydinvoiman käyttö jonkin verran lisääntyisi tulevaisuudessa, muttei kovin paljoa. IAE on ydinvoiman suhteen pessimistisempi. Sen arvion mukaan ydinvoiman käyttö vähenisi 15% vuoteen 2035 mennessä ja samaan aikaan hiilen poltto lisääntyisi jyhkeät 63%. On selvää, että hiilipölyn jo nyt aiheuttamat suuret terveysongelmat pahenisivat tuon skenaarion toteutuessa tuntuvasti. Voidan myös pohtia, kuinka paljon holtiton hiilen tupruttelu vauhdittaa kasvihuoneilmiön etenemistä.

      Siihen, että jotkut ulkopuoliset maat alkaisivat boikotoida Suomea sen ydinvoimamyönteisyyden vuoksi, en usko. Tällä hetkellä ydinvoimaa rakentavat nimittäin rutkasti lisää niin Kiina, Intia, Venäjä kuin Etelä-Koreakin. USA, Ranska ja Englanti tulevat korvaamaan ainakin osan tuotantokaarensa loppuun päässeistä ydinvoimaloista uusilla reaktoreilla. Puola, Tshekki, Ukraina, Slovakia, Brasilia ja Argentiina satsaavat ydinvoimaan Suomen tavoin. Näissä maissa asuu liki puolet koko maailman väestöstä. Joten boikotti jotakin lisää ydinvoimaa rakentavaa maata kohtaan ei olisi boikotoijille mikään suuri menestys.

      Suomessa on käyty useita kertoja hyvinkin perusteellsiia keskusteluja eduskunnassa ydinvoiman lisörakentamisen tiimoilta.ja sen tuloksena lisäydinvoima hyväksytiin toukokuussa 2002 seitsemäntoista äänen enemmistöllä ja vuoden 2010 kesäheinäkuussa noin 50:n äänen enemmistöllä. Ydinvoiman vastustajat eivät enää voi noihin jo tehtyihin päätöksiin vaikuttaa, joten mielestäni Teidän kannattaisi kuudennen ja seitsemännen ydinvoimalan osalta heittää pyyhe kehään. Mutta ensi vaalikaudella on edessä vääntö Loviisa 3:sta, ja siinä ydinvoiman tukijoiden voitto ei ole varma, joskin varsin todennäköinen.

      • Mitä v-ttua!

        Mitä tullee siihen, että ydinvoima olisi kaikkein suurion mahdollinen paha, niin

        MISTÄ VI-USTA REVIT NOITA ÄLYTTÖMIÄ VÄITTEITÄSI? KÄYTÄ LAINAUSTA, JOS LAINAAT JOSTAKIN TOISEN KIRJOITAJAN TEKSTIÄ, ÄLÄK*Ä VÄÄRISTELE NIITÄ OMILLA MUUNNELMILLA


      • Vesa Kaitera
        Mitä v-ttua! kirjoitti:

        Mitä tullee siihen, että ydinvoima olisi kaikkein suurion mahdollinen paha, niin

        MISTÄ VI-USTA REVIT NOITA ÄLYTTÖMIÄ VÄITTEITÄSI? KÄYTÄ LAINAUSTA, JOS LAINAAT JOSTAKIN TOISEN KIRJOITAJAN TEKSTIÄ, ÄLÄK*Ä VÄÄRISTELE NIITÄ OMILLA MUUNNELMILLA

        Mitä v-ttua! koomentoi aiempaa jutttuani tuossa ylhäällä:MISTÄ VI-USTA REVIT NOITA ÄLYTTÖMIÄ VÄITTEITÄSI? KÄYTÄ LAINAUSTA, JOS LAINAAT JOSTAKIN TOISEN KIRJOITAJAN TEKSTIÄ, ÄLÄK*Ä VÄÄRISTELE NIITÄ OMILLA MUUNNELMILLA"


        Huomauttaisin vain, että minulla yleensä on leikattuna kommentoimani kirjoittajan teksti siltä osin, kuin tarkoitukseni on kommentoida sitä. Sitten kirjoitan tuon tekstin auki niin, kuin minä sen käsitin. Voi olla, että joku muu käsittää tuon leikkauksen toisin, mutta minulla on kutenkin vapaus kirjoittaa asiata kuten olen käsittänyt alkuperäisen kirjoittajan tarkoituksena olleen. Eivät nämä kirjoitukset nyt ihan niin pyhiä ole, etteikö nitä voisi varioida ja muunnella. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole täysin vääristää alkuperäisen tekstin ajatusta. Jos olen siihen joskus syyllistynyt, niin tuosta asiasta voi kyllä huomauttaa ihan kohteliaastikin ja keskustella asiasta kuten sivistyneet ihmiset tekevät.

        Muistuttaisin siitä, että kirjoitan tällä saitilla omalla nimelläni, ja minusta on asiastonta hyökätä nimimerkin takaa minuun henkilökohtaisesti. Se on puskasta ampumista, eikä sitä harrastavia henkilöitä ole koskaan Suomessa kovin korkealle arvostettu.

        Nettietiketti kieltää huutamasta ja siksi Sinunkin kannattaisi kyttää pieniä kirjaimia, paitsi jos haluat erityisesti korostaa jotakin termiä.

        Kiroilua ei missään kulttuurissa pidetä suuren älyllisyyden merkkinä. Minä myönnän kiroilevani melkoisesti, mutten tee sitä kirjoitetussa tekstissä. Se olisi loukkaus lukijoita kohtaan.

        Jos aiot jatkossa kirjoittaa tälle saitille, niin suosittelen, ettet tee sitä suutuksissasi. Tuollaisessa olotilassa kirjoitettu teksti vetoaa kovin harvoihin lukijoihin. Jutun pitäisi olla sellainen, että sen pystyy itse punastumatta lukemaan vielä kuukaudenkin päästä.

        Muituttaisin vielä, että olen nimenomaan ydinvoiman propagandisti. En oletakaan ydinvoiman vastustajien suhtautuvan minuun järin positiivisesti. Kaikkia ei voi miellyttää.


      • Vesa Kaitera kirjoitti:

        Mitä v-ttua! koomentoi aiempaa jutttuani tuossa ylhäällä:MISTÄ VI-USTA REVIT NOITA ÄLYTTÖMIÄ VÄITTEITÄSI? KÄYTÄ LAINAUSTA, JOS LAINAAT JOSTAKIN TOISEN KIRJOITAJAN TEKSTIÄ, ÄLÄK*Ä VÄÄRISTELE NIITÄ OMILLA MUUNNELMILLA"


        Huomauttaisin vain, että minulla yleensä on leikattuna kommentoimani kirjoittajan teksti siltä osin, kuin tarkoitukseni on kommentoida sitä. Sitten kirjoitan tuon tekstin auki niin, kuin minä sen käsitin. Voi olla, että joku muu käsittää tuon leikkauksen toisin, mutta minulla on kutenkin vapaus kirjoittaa asiata kuten olen käsittänyt alkuperäisen kirjoittajan tarkoituksena olleen. Eivät nämä kirjoitukset nyt ihan niin pyhiä ole, etteikö nitä voisi varioida ja muunnella. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole täysin vääristää alkuperäisen tekstin ajatusta. Jos olen siihen joskus syyllistynyt, niin tuosta asiasta voi kyllä huomauttaa ihan kohteliaastikin ja keskustella asiasta kuten sivistyneet ihmiset tekevät.

        Muistuttaisin siitä, että kirjoitan tällä saitilla omalla nimelläni, ja minusta on asiastonta hyökätä nimimerkin takaa minuun henkilökohtaisesti. Se on puskasta ampumista, eikä sitä harrastavia henkilöitä ole koskaan Suomessa kovin korkealle arvostettu.

        Nettietiketti kieltää huutamasta ja siksi Sinunkin kannattaisi kyttää pieniä kirjaimia, paitsi jos haluat erityisesti korostaa jotakin termiä.

        Kiroilua ei missään kulttuurissa pidetä suuren älyllisyyden merkkinä. Minä myönnän kiroilevani melkoisesti, mutten tee sitä kirjoitetussa tekstissä. Se olisi loukkaus lukijoita kohtaan.

        Jos aiot jatkossa kirjoittaa tälle saitille, niin suosittelen, ettet tee sitä suutuksissasi. Tuollaisessa olotilassa kirjoitettu teksti vetoaa kovin harvoihin lukijoihin. Jutun pitäisi olla sellainen, että sen pystyy itse punastumatta lukemaan vielä kuukaudenkin päästä.

        Muituttaisin vielä, että olen nimenomaan ydinvoiman propagandisti. En oletakaan ydinvoiman vastustajien suhtautuvan minuun järin positiivisesti. Kaikkia ei voi miellyttää.

        V-tut. OLET PAHA HÄIRIKKÖ

        "Eivät nämä kirjoitukset nyt ihan niin pyhiä ole, etteikö nitä voisi varioida ja muunnella. "

        JA V-TUT! Kaikki havaitsemani pälätyksesi, joissa vääristelet kirjoituksian, saavat ansaitsemansa kohtelun:

        LOPETA IHMISTEN SANOMISIEN VÄÄRISTELY JA ÄLYTÖN PÄLÄTYKSESI, JOTA SYYDÄT KESKUSTELUN AIHEESTA RIIPPUMATTA MISTÄ AIHEESTA TAHANSA


      • Vesa Kaitera
        Vastaaja kirjoitti:

        V-tut. OLET PAHA HÄIRIKKÖ

        "Eivät nämä kirjoitukset nyt ihan niin pyhiä ole, etteikö nitä voisi varioida ja muunnella. "

        JA V-TUT! Kaikki havaitsemani pälätyksesi, joissa vääristelet kirjoituksian, saavat ansaitsemansa kohtelun:

        LOPETA IHMISTEN SANOMISIEN VÄÄRISTELY JA ÄLYTÖN PÄLÄTYKSESI, JOTA SYYDÄT KESKUSTELUN AIHEESTA RIIPPUMATTA MISTÄ AIHEESTA TAHANSA

        Vastaaja kirjoitti :"V-tut. OLET PAHA HÄIRIKKÖ"


        Sinulla on luonnollisesti oikeus mielipeeseesi. Muistuttaisin kuitenkin, että tämän saitin moderaattorit ratkaisevat sen, kuka on häirikkö ja kuka ei. Toistaiseksi jokainen kirjoitukseni tällä saitilla on menyt läpi.


        Ote aiemmasta kirjoituksestani: "Eivät nämä kirjoitukset nyt ihan niin pyhiä ole, etteikö nitä voisi varioida ja muunnella. "


        Vastaaj kommentoi tätä :"JA V-TUT! Kaikki havaitsemani pälätyksesi, joissa vääristelet kirjoituksian, saavat ansaitsemansa kohtelun:

        LOPETA IHMISTEN SANOMISIEN VÄÄRISTELY JA ÄLYTÖN PÄLÄTYKSESI, JOTA SYYDÄT KESKUSTELUN AIHEESTA RIIPPUMATTA MISTÄ AIHEESTA TAHANSA"


        Niinhän sitä sanotaan, että kukin taaplaa tyylillään. Minä olen kirjoitellut eri saiteille nyt reilut 13 vuotta ja tämä on minun tyyliini,. Siitä ei ole kenenkään pakko pitää. Jospa kuitenkin lakkaisit huutamasta, koska sellainen ei tehoa minuun ja koska se antaa moukkamaisen vaikutelman.

        Sen olen kuitenkin huomannut, että katsot jostakin syystä omistavasi tämän saitin ja määrääväsi mistä kirjoitetaan ja miten kirjoitetaan. Jospa jättäisit nuo tehtävät saitin moderaattoreille.

        Tällä saitilla on muutamia ydinfysiikan ja ydinvoimalateknologian ammattilaisia, jotka pyrkivät esittämään tosiasiat viileän neutraalisti. En kuulu näihin ammattilaisiin, enkä ole "puolueeton havainnoija", vaan ydinvoiman puolesta puhuja. Siksi tarkoitukseni on faktojen esittämisen lisäksi pyrkiä saattamaan ydinvoiman vastustajat huonoon valoon. Teidän ydinvoiman vastustajien kannattaisi sisäistää se, että kaikkea mitä tälle saitille kirjoitatte, voidaan käyttää Teitä ja asiaanne vastaan.


      • älkää vaivautuko
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Vastaaja kirjoitti :"V-tut. OLET PAHA HÄIRIKKÖ"


        Sinulla on luonnollisesti oikeus mielipeeseesi. Muistuttaisin kuitenkin, että tämän saitin moderaattorit ratkaisevat sen, kuka on häirikkö ja kuka ei. Toistaiseksi jokainen kirjoitukseni tällä saitilla on menyt läpi.


        Ote aiemmasta kirjoituksestani: "Eivät nämä kirjoitukset nyt ihan niin pyhiä ole, etteikö nitä voisi varioida ja muunnella. "


        Vastaaj kommentoi tätä :"JA V-TUT! Kaikki havaitsemani pälätyksesi, joissa vääristelet kirjoituksian, saavat ansaitsemansa kohtelun:

        LOPETA IHMISTEN SANOMISIEN VÄÄRISTELY JA ÄLYTÖN PÄLÄTYKSESI, JOTA SYYDÄT KESKUSTELUN AIHEESTA RIIPPUMATTA MISTÄ AIHEESTA TAHANSA"


        Niinhän sitä sanotaan, että kukin taaplaa tyylillään. Minä olen kirjoitellut eri saiteille nyt reilut 13 vuotta ja tämä on minun tyyliini,. Siitä ei ole kenenkään pakko pitää. Jospa kuitenkin lakkaisit huutamasta, koska sellainen ei tehoa minuun ja koska se antaa moukkamaisen vaikutelman.

        Sen olen kuitenkin huomannut, että katsot jostakin syystä omistavasi tämän saitin ja määrääväsi mistä kirjoitetaan ja miten kirjoitetaan. Jospa jättäisit nuo tehtävät saitin moderaattoreille.

        Tällä saitilla on muutamia ydinfysiikan ja ydinvoimalateknologian ammattilaisia, jotka pyrkivät esittämään tosiasiat viileän neutraalisti. En kuulu näihin ammattilaisiin, enkä ole "puolueeton havainnoija", vaan ydinvoiman puolesta puhuja. Siksi tarkoitukseni on faktojen esittämisen lisäksi pyrkiä saattamaan ydinvoiman vastustajat huonoon valoon. Teidän ydinvoiman vastustajien kannattaisi sisäistää se, että kaikkea mitä tälle saitille kirjoitatte, voidaan käyttää Teitä ja asiaanne vastaan.

        pälä pälä pälä


      • Älkää ruokkiko
        älkää vaivautuko kirjoitti:

        pälä pälä pälä

        sitä narsistia.Sehän nauttii siitä kun sen kanssa kinaa.Miksi Vesa Kaitera menet jatkuvasti sille vastaamaan,vaikka et saa asiallisia vastauksia.


      • Vesa Kaitera
        Älkää ruokkiko kirjoitti:

        sitä narsistia.Sehän nauttii siitä kun sen kanssa kinaa.Miksi Vesa Kaitera menet jatkuvasti sille vastaamaan,vaikka et saa asiallisia vastauksia.

        Tulin tälle saitille nimenomaan varmistaakseni sen, ettei tätä käytetä ydinvoiman vastaiseen yksisilmäiseen manipulaatioon. Olen kinannut ydinvoiman vastustajien kanssa jo monta monituista kertaa aiemminkin, ja uskon tuntevani Vastajan edustaman arkkityypin, enkä pelkää häntä.

        Minulla on aikomus paitsi selittää asioita ydinvoiman kannalta parhain päin, jotta tämän saitin lukijat saisivat käsityksen asioiden toisestakin puolesta, myös yrittää saada ydinvoiman vastustajien uskottavuutta heikennettyä. Silloin luonnollisena maalina on Vastaaja, koska hänen suorastaan uskonnollinen kiihkonsa ydinvoiman vastustamisessa yhdistyy varsin hatariin tietoihin. Tässä on usein käynyt niin, että omat rönsyilevät mutta sisäisesti loogiset kirjoitukseni ovat kohdanneet Vastaajan jankuttavan tyylin. Kun olen muutaman kerran käyttänyt Vastaajan ja eräiden muidenkin ydinvoiman vastustajien kirjoituksia heitä vastaan, niin Vastaajan päreet palavat, ja hän rupeaa solvaamaan minua. Se ei ole voittava strategia, koska siinä näkyy pienoiskoossa ydinvoiman vastustajien käsitys sananvapaudesta: se ei heidän mielestään kuulu ydinvoiman kannattajille. Niille lukijoille, joila ei ole selkeästi määriteltyä kantaa ydinvoimaan, ydinvoiman vastustajen pasmojen totaalinen sekoaminen ja siirtyminen räyhäyslinjalle vaikuttaa luotaantyöntävästi. En siis välttämättä kirjoita tälle saitille saadakseni asiallisia vastausia, vaan äärimmäisen epäasialliset vastaukset palvelevat usein tarkoitustani parhaalla mahdollisella tavalla.


      • Osin niinkin
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Tulin tälle saitille nimenomaan varmistaakseni sen, ettei tätä käytetä ydinvoiman vastaiseen yksisilmäiseen manipulaatioon. Olen kinannut ydinvoiman vastustajien kanssa jo monta monituista kertaa aiemminkin, ja uskon tuntevani Vastajan edustaman arkkityypin, enkä pelkää häntä.

        Minulla on aikomus paitsi selittää asioita ydinvoiman kannalta parhain päin, jotta tämän saitin lukijat saisivat käsityksen asioiden toisestakin puolesta, myös yrittää saada ydinvoiman vastustajien uskottavuutta heikennettyä. Silloin luonnollisena maalina on Vastaaja, koska hänen suorastaan uskonnollinen kiihkonsa ydinvoiman vastustamisessa yhdistyy varsin hatariin tietoihin. Tässä on usein käynyt niin, että omat rönsyilevät mutta sisäisesti loogiset kirjoitukseni ovat kohdanneet Vastaajan jankuttavan tyylin. Kun olen muutaman kerran käyttänyt Vastaajan ja eräiden muidenkin ydinvoiman vastustajien kirjoituksia heitä vastaan, niin Vastaajan päreet palavat, ja hän rupeaa solvaamaan minua. Se ei ole voittava strategia, koska siinä näkyy pienoiskoossa ydinvoiman vastustajien käsitys sananvapaudesta: se ei heidän mielestään kuulu ydinvoiman kannattajille. Niille lukijoille, joila ei ole selkeästi määriteltyä kantaa ydinvoimaan, ydinvoiman vastustajen pasmojen totaalinen sekoaminen ja siirtyminen räyhäyslinjalle vaikuttaa luotaantyöntävästi. En siis välttämättä kirjoita tälle saitille saadakseni asiallisia vastausia, vaan äärimmäisen epäasialliset vastaukset palvelevat usein tarkoitustani parhaalla mahdollisella tavalla.

        Kun toiselta palaa päreet olet jo voittanut.Neuvottelutaktiikkaharjoitteissa paneudutaan tähänkin asiaan.Aikoinaan stallareilla paloi heti päreet kun niiden utopiat torjuttiin.He siirtyivät kommunismin kaaduttua vihreisiin ja vastustavat kaikkea nykyaikaista kehitystä,kuten ydinvoimaa.HUUTAMINEN palstalla on näkyvin osoitus tästä.Toinen on samojen lauseiden jankutus,sekä mielipidejärjestöjen hokemien toistuva lainaus.Mitään ei osata itse sanoa,aina vaan lainataan jotain.


      • Ripulipälätys STOP
        Osin niinkin kirjoitti:

        Kun toiselta palaa päreet olet jo voittanut.Neuvottelutaktiikkaharjoitteissa paneudutaan tähänkin asiaan.Aikoinaan stallareilla paloi heti päreet kun niiden utopiat torjuttiin.He siirtyivät kommunismin kaaduttua vihreisiin ja vastustavat kaikkea nykyaikaista kehitystä,kuten ydinvoimaa.HUUTAMINEN palstalla on näkyvin osoitus tästä.Toinen on samojen lauseiden jankutus,sekä mielipidejärjestöjen hokemien toistuva lainaus.Mitään ei osata itse sanoa,aina vaan lainataan jotain.

        Se pälättäjähän sano selvästi että kirjoittaa toisen sanomaksi sen minkä se siitä viestistä ymmärtää toisen sanoneen. Sellaista kutsutaan myös valehtelemiseksi. Pahinta pälättäjässä on se ripuli, jota se suoltaa suun täydeltä, vaikka mikään ripulinokareista ei olisi edes koko palstan keskusteluiden aihe.


      • Vesa Kaitera
        Ripulipälätys STOP kirjoitti:

        Se pälättäjähän sano selvästi että kirjoittaa toisen sanomaksi sen minkä se siitä viestistä ymmärtää toisen sanoneen. Sellaista kutsutaan myös valehtelemiseksi. Pahinta pälättäjässä on se ripuli, jota se suoltaa suun täydeltä, vaikka mikään ripulinokareista ei olisi edes koko palstan keskusteluiden aihe.

        Nimimerkki Ripulipäläty STOP (mahdollisesti yksi Vastaajan alter egoista) kirjoitti minusta:"Se pälättäjähän sano selvästi että kirjoittaa toisen sanomaksi sen minkä se siitä viestistä ymmärtää toisen sanoneen. Sellaista kutsutaan myös valehtelemiseksi."


        Huomauttaisin vain, että kun olen kommentoinut jonkun aiemman kirjoittajan viestiä, niin olen jokseenkin aina liittänyt heti oman viestini alkuun sanatarkan lainauksen tuosta aiemmasta tekstistä. Näin lukijoille muodostuu selvä käsitys siitä, mitä väitettä kommentoin. Se, minkä käsityksen itse sain tekstistä, saattoi tietenkin poiketa alkueräisen viestin kirjoittajan tarkoituksesta. Sekä puhetta että kirjoituksia kun voi tukita monella tavalla.

        Olen ollut aikoinani useita vuosia käräjäoikeuden lautamiehenä ja tällöin olin
        mukana ratkaisemassa liki tuhatta oikeustapausta. Silloin tällöin syyttäjällä ja puoustusasianajajalla tuli kiistaa vastaajan sanomisista välittömästi rikosta ennen tai rikoksen teon jälkeen. Itse sanoista voitiin hyvinkin olla yhtä mieltä, mutta siitä, mitä vastaaja oli niillä viime kädessä tarkoittanut, saatettiin olla kovinkin eri mieltä.


        Ripulipälätys STOP:"Pahinta pälättäjässä on se ripuli, jota se suoltaa suun täydeltä, vaikka mikään ripulinokareista ei olisi edes koko palstan keskusteluiden aihe."


        Huomauttaisin kuitenkin, että omat juttuni liittyyvät ainakin joltain osin käsiteltävään aiheeseen, vaikka tyylini mukaisesti hieman rönsyilen sinne tänne.
        Tietenkin kun kommentoin omaan peroonaani liittyviä juttuja kuten juuri tässä tapauksessa, niin tällöin tilanne on toinen.

        Ei ole voittava strategia keskittyä minun persoonaani ja tapaani esittää asioita.
        Ensinmainitusta asiasta on sanottava, että tarkoitus olisi, että asiat riitelevät, eikä mentäisi henkilökohtaisuuksiin. Jälkimmäisen kontrollointi on viime kädessä saitin moderaattoreiden käsissä. Älä mene heidän reviirilleen.


      • V.E.S.O.T.
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Nimimerkki Ripulipäläty STOP (mahdollisesti yksi Vastaajan alter egoista) kirjoitti minusta:"Se pälättäjähän sano selvästi että kirjoittaa toisen sanomaksi sen minkä se siitä viestistä ymmärtää toisen sanoneen. Sellaista kutsutaan myös valehtelemiseksi."


        Huomauttaisin vain, että kun olen kommentoinut jonkun aiemman kirjoittajan viestiä, niin olen jokseenkin aina liittänyt heti oman viestini alkuun sanatarkan lainauksen tuosta aiemmasta tekstistä. Näin lukijoille muodostuu selvä käsitys siitä, mitä väitettä kommentoin. Se, minkä käsityksen itse sain tekstistä, saattoi tietenkin poiketa alkueräisen viestin kirjoittajan tarkoituksesta. Sekä puhetta että kirjoituksia kun voi tukita monella tavalla.

        Olen ollut aikoinani useita vuosia käräjäoikeuden lautamiehenä ja tällöin olin
        mukana ratkaisemassa liki tuhatta oikeustapausta. Silloin tällöin syyttäjällä ja puoustusasianajajalla tuli kiistaa vastaajan sanomisista välittömästi rikosta ennen tai rikoksen teon jälkeen. Itse sanoista voitiin hyvinkin olla yhtä mieltä, mutta siitä, mitä vastaaja oli niillä viime kädessä tarkoittanut, saatettiin olla kovinkin eri mieltä.


        Ripulipälätys STOP:"Pahinta pälättäjässä on se ripuli, jota se suoltaa suun täydeltä, vaikka mikään ripulinokareista ei olisi edes koko palstan keskusteluiden aihe."


        Huomauttaisin kuitenkin, että omat juttuni liittyyvät ainakin joltain osin käsiteltävään aiheeseen, vaikka tyylini mukaisesti hieman rönsyilen sinne tänne.
        Tietenkin kun kommentoin omaan peroonaani liittyviä juttuja kuten juuri tässä tapauksessa, niin tällöin tilanne on toinen.

        Ei ole voittava strategia keskittyä minun persoonaani ja tapaani esittää asioita.
        Ensinmainitusta asiasta on sanottava, että tarkoitus olisi, että asiat riitelevät, eikä mentäisi henkilökohtaisuuksiin. Jälkimmäisen kontrollointi on viime kädessä saitin moderaattoreiden käsissä. Älä mene heidän reviirilleen.

        päläpälää, älkää vaivautko


      • Vesa Kaitera
        Osin niinkin kirjoitti:

        Kun toiselta palaa päreet olet jo voittanut.Neuvottelutaktiikkaharjoitteissa paneudutaan tähänkin asiaan.Aikoinaan stallareilla paloi heti päreet kun niiden utopiat torjuttiin.He siirtyivät kommunismin kaaduttua vihreisiin ja vastustavat kaikkea nykyaikaista kehitystä,kuten ydinvoimaa.HUUTAMINEN palstalla on näkyvin osoitus tästä.Toinen on samojen lauseiden jankutus,sekä mielipidejärjestöjen hokemien toistuva lainaus.Mitään ei osata itse sanoa,aina vaan lainataan jotain.

        Osin niinkin kirjoitti :"Kun toiselta palaa päreet olet jo voittanut.Neuvottelutaktiikkaharjoitteissa paneudutaan tähänkin asiaan."


        Muistan, kun meillä Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunnan väittelyharjoituksissa painotetiin tätä asiaa:älä ikinä, ikinä menetä malttiasi väittelyssä, vaikka toinen osapuoli solvaisi sinua ja mielipiteitäsi kuinka paljon hyvänsä.


        Osin niinkin :"Aikoinaan stallareilla paloi heti päreet kun niiden utopiat torjuttiin.He siirtyivät kommunismin kaaduttua vihreisiin ja vastustavat kaikkea nykyaikaista kehitystä,kuten ydinvoimaa.HUUTAMINEN palstalla on näkyvin osoitus tästä."


        Jonkin verran tuota olen kyllä havainnut tapahtuneen, vaikkeivät entiset taistolaiset mitenkään valtaisan suurta joukkoa Vihreistä muodostakaan. Mutta ydinvoiman vastaisen materiaalin tuottamisesa ja levittämisessä entiset taistolaiset ovat kyllä olleet varsin näkyvä ryhmä.


        Osin niinkin :"Toinen on samojen lauseiden jankutus,sekä mielipidejärjestöjen hokemien toistuva lainaus.Mitään ei osata itse sanoa,aina vaan lainataan jotain."


        Toisto on sinänsä hyvinkin tehokas keino, jos sitä pystyy harrastamaan niin, ettei vastapuoli pääse sotkeman väliin. Saksasa 30-luvun alkupuolella kävi niin, että ylenmääräiseen jankkaukseen väsyneet maltilliset porvarit ja sosiaalidemokraatit "luopuivat taistelusta" ja jättivät propagandakentän vapaaksi natseille ja kommunisteille, joista ensinmainitut voittivat.

        Tuo lainauksien ylenmääräinen viljely on toiaan erittäinkin tunnusomainen piirre ydinvoiman vastustajile. Useat heistä kun ovat ydinfysiikkaa ja ydinvoimateknologiaa käsittelevillä saiteilla "vieraalla maaperällä". Kun tällöin turvautuu jonkun auktoriteetin kirjoituksiin, niin se antaa selkänojaa, eikä oma tietämättömyys paljastu aivan heti. Sitäpaitsi on paljon nopeampaa kierrättää joitakin juttuja kuin itse ruveta keksimään tekstiä.


      • V.E.S.O.T.
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Osin niinkin kirjoitti :"Kun toiselta palaa päreet olet jo voittanut.Neuvottelutaktiikkaharjoitteissa paneudutaan tähänkin asiaan."


        Muistan, kun meillä Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunnan väittelyharjoituksissa painotetiin tätä asiaa:älä ikinä, ikinä menetä malttiasi väittelyssä, vaikka toinen osapuoli solvaisi sinua ja mielipiteitäsi kuinka paljon hyvänsä.


        Osin niinkin :"Aikoinaan stallareilla paloi heti päreet kun niiden utopiat torjuttiin.He siirtyivät kommunismin kaaduttua vihreisiin ja vastustavat kaikkea nykyaikaista kehitystä,kuten ydinvoimaa.HUUTAMINEN palstalla on näkyvin osoitus tästä."


        Jonkin verran tuota olen kyllä havainnut tapahtuneen, vaikkeivät entiset taistolaiset mitenkään valtaisan suurta joukkoa Vihreistä muodostakaan. Mutta ydinvoiman vastaisen materiaalin tuottamisesa ja levittämisessä entiset taistolaiset ovat kyllä olleet varsin näkyvä ryhmä.


        Osin niinkin :"Toinen on samojen lauseiden jankutus,sekä mielipidejärjestöjen hokemien toistuva lainaus.Mitään ei osata itse sanoa,aina vaan lainataan jotain."


        Toisto on sinänsä hyvinkin tehokas keino, jos sitä pystyy harrastamaan niin, ettei vastapuoli pääse sotkeman väliin. Saksasa 30-luvun alkupuolella kävi niin, että ylenmääräiseen jankkaukseen väsyneet maltilliset porvarit ja sosiaalidemokraatit "luopuivat taistelusta" ja jättivät propagandakentän vapaaksi natseille ja kommunisteille, joista ensinmainitut voittivat.

        Tuo lainauksien ylenmääräinen viljely on toiaan erittäinkin tunnusomainen piirre ydinvoiman vastustajile. Useat heistä kun ovat ydinfysiikkaa ja ydinvoimateknologiaa käsittelevillä saiteilla "vieraalla maaperällä". Kun tällöin turvautuu jonkun auktoriteetin kirjoituksiin, niin se antaa selkänojaa, eikä oma tietämättömyys paljastu aivan heti. Sitäpaitsi on paljon nopeampaa kierrättää joitakin juttuja kuin itse ruveta keksimään tekstiä.

        poliittistq ripulia


    • Vesa Kaitera

      Nimimerki Älkää vaivautuko (Vastaajan ater ego ?) kommentoi äskeistä juttuani: "pälä pälä pälä".


      On tietenkin parempi, että kirjoittaa jotain tuonkaltaista kuin että kirjoittaa isoilla kirjaimilla kirosanojen kanssa, mutta tuo kyllä antaa sellaisen vaikutelman, että asialliset argumentit ovat loppuneet, mutta jotakin pitää kuitenkin kirjoittaa. Hieman samaan tapaan kuin lapset, joilla on väittelyssään suuri tarve sanoa viimeinen sana. Sitä jankataan ja jankataan, ja lopulta toinen sanoo "pälä pälä" ja sitä rataa. Sellainen ei ole aikuista käytöstä.

      • V.E.S.O.T

        Viiden sanan alkukirjaimet


      • Miksi ruokit

        sitä?Toiset täällä osaa välttää sen jankutusta kun ei osallistu siihen.Ilmastomuutospalstalla oli sama tilanne.


    • Köyliön Late

      ""Useat heistä kun ovat ydinfysiikkaa ja ydinvoimateknologiaa käsittelevillä saiteilla "vieraalla maaperällä". Kun tällöin turvautuu jonkun auktoriteetin kirjoituksiin, niin se antaa selkänojaa, eikä oma tietämättömyys paljastu aivan heti. ""

      Vesa, se oliskin helppoa, jos kyse oliskin vain tekniikasta ja fysiikasta. Mutta oikeasti kyse taitaa olla paljon muustakin, Ydinvoimaratkaisuilla yhteiskunta sitoutetaan sadaksi vuodeksi vaihtoehdottomuuteen, jossa ei enää välttämättä lasketa muiden tekniikkojen kehityksen varaa. Epävarmuutta uraanin saatavuudesta ei haluta ottaa huomioon, jollin yhteiskunta ehkä pakotetaan samalla sitoutumaan plutoniumtalouteen.

      No, tämäkin on lopulta aika pientä, varsinainen ydinkysymyss kuitenkin liittyy fysiologiaan, lääketieteeseen ja radio-biologiaan. Jostakin syystä sinäkin välttelet näitä aiheita ja vetäydyt todistaamttomuuden ison selän taakse piiloon.

      Ydinvoima on vaikea aihe niin pitkään kuin epätietoisuus jatkuu. Seuraavien 20 vuoden aikana tullaan saamaan Fukushimasta mahdollisesti lisätietoa, joka voi valottaa sltäkin mitä Tsernobyliisä oikeasti tapahtui. Fukushiman syöpähuiput ajoittuvat ehkä vuoteen 2050 ja siitä eteenpäin.

      • Päteväksi havaittua

      • Vesa Kaitera

        Köyliön Late kirjoitti :"Vesa, se oliskin helppoa, jos kyse oliskin vain tekniikasta ja fysiikasta. Mutta oikeasti kyse taitaa olla paljon muustakin, Ydinvoimaratkaisuilla yhteiskunta sitoutetaan sadaksi vuodeksi vaihtoehdottomuuteen, jossa ei enää välttämättä lasketa muiden tekniikkojen kehityksen varaa."


        Tässä on se ongelma, että jos ydinvoimavaihtoehdosta luovutaan, niin silloin pitäisi olla valmiina vaihtoehtoinen sähköntuotantosuunnitelma, jossa sähkön hinta pysyisi kohtuullisena, ja jossa ei kasvatettaisi fossiilisten polttoaineiden osuutta. Jos satsataan rajusti uusiutuviin enrgialähteisiin, niin sähkön hinta nousisi taivaisiin, ja jos sitä massiivisesti verovaroin tuettaisiin, niin veronmaksajatkaan eivät ihastuisi siitä. Nythän tuulivoimaa tuetaan tariffihinnoittelulla varsin reippaasti ja minusta se on ihan OK, mutta jossakin menee raja. Jos kaikki ydinvoimamme korvattaisiin uusiutuvalla energialla, niin varomaksajien kipukynnys kyllä ylittyisi. Juuri tällä hetkellä uusiutuvista enrgialähteistä ei ole ydinvoiman korvaajiksi, ja siksi Fennovoiman projekti ja OL4 ovat minusta ihan hyviä projekteja.


        Köyliön Late :"Epävarmuutta uraanin saatavuudesta ei haluta ottaa huomioon, jollin yhteiskunta ehkä pakotetaan samalla sitoutumaan plutoniumtalouteen."


        Meillä on Suomessa useiksi sukupolviksi aivan riittävästi uraania, jonka saamme eri kaivosten aputuotteena.


        Köyliön Late :"No, tämäkin on lopulta aika pientä, varsinainen ydinkysymyss kuitenkin liittyy fysiologiaan, lääketieteeseen ja radio-biologiaan. Jostakin syystä sinäkin välttelet näitä aiheita ja vetäydyt todistaamttomuuden ison selän taakse piiloon."


        Ydinvoimaloissa tapahtuneet onnettomuudet ovat aiheuttaneet syöpätapauksia ja suoranaisia kuolemisia säteilysairauksiin, mutta ydinvoima tappaa kuitenkin alle sadasosan siitä ihmismäärästä mitä hiili tekee tuottamaansa TWh:a kohden. Martti Tiurihan herätti kansainvälistäkin huomiota väittäessään, että pahasti vaurioitunut ydinvoimala tappaa suunnilleen saman määrän ihmisiä viikossa kuin hyvin toimiva hiilivoimala. Kun on laskettu, että hiilen aiheuttamat kuolemantapaukset ovat kuitenkin suunnilleen miljoona vuotta kohden, niin Tiurin väite on kyllä suuntaa-antava, joskaan ei aivan kirjaimellisesti paikkansapitävä.


        Köyliön Late :"Ydinvoima on vaikea aihe niin pitkään kuin epätietoisuus jatkuu."


        Tuo on tietenkin totta, muttei se silti saa olla syy tolkuttomaan hiilen tuprutteluun.


      • Amazing

        Fukushiman säteilyvaikutuksista verratuna Tshernobylin vastaaviin. Fukushiman säteilypäästö maaympäristöön oli tämänhetkisen tiedon mukaan 10-20% Tshernobylin päästöstä. Se rajoittui käytännössä kokonaan Japanin maaperälle. Evakuoinnit ja joditablettisuojautumiset ennätettin tehdä pääosoin ajoissa, mm. sen ansiosta, että enin osa päästöstä tapahtui vasta 3-4 päivän kuluttua. "Yllätyspäästö" tuli lähinnä alueelle, joka on luoteeseen Fukushimasta mutta onneksi harvaan asuttua.
        Tuohon luoteeseen suuntautuvaa laskeumaa lukuunottamatta radioaktiivinen laskeuma on satojen kilometiren säteellä on verrattavissa tshernobyl-laskeumaan Suomessa. Vastapainona on, että Japanissa on suuri väestöntiheys. Kuitenkin, tulee olla vaikeata osoittaa mitään kiistattomia Fukushima-vaikutuksia väestön terveydessä. Pikemminkin niitä voitaisiin osoittaa "likvidaattorien joukossa". Tässäkin suhteessa voidaan olla pessimistisiä. Tshernobylissä oli satoja tuhansia likvidaattoreja, jotka saivat suuria säteilyannoksia, mutta heidän terveydestään suhteessa saatuun säteilyannokseen ei ole mitään yhtenäistä käsitystä. Joten tässäkin suhteessa voidaan olla pessimistisiä. Yksilötason tragedioita varmaan tullaan julkistamaan, mutta kokonaiskäsitys hukkuu niihin.


      • Päläpälän sijaan
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Köyliön Late kirjoitti :"Vesa, se oliskin helppoa, jos kyse oliskin vain tekniikasta ja fysiikasta. Mutta oikeasti kyse taitaa olla paljon muustakin, Ydinvoimaratkaisuilla yhteiskunta sitoutetaan sadaksi vuodeksi vaihtoehdottomuuteen, jossa ei enää välttämättä lasketa muiden tekniikkojen kehityksen varaa."


        Tässä on se ongelma, että jos ydinvoimavaihtoehdosta luovutaan, niin silloin pitäisi olla valmiina vaihtoehtoinen sähköntuotantosuunnitelma, jossa sähkön hinta pysyisi kohtuullisena, ja jossa ei kasvatettaisi fossiilisten polttoaineiden osuutta. Jos satsataan rajusti uusiutuviin enrgialähteisiin, niin sähkön hinta nousisi taivaisiin, ja jos sitä massiivisesti verovaroin tuettaisiin, niin veronmaksajatkaan eivät ihastuisi siitä. Nythän tuulivoimaa tuetaan tariffihinnoittelulla varsin reippaasti ja minusta se on ihan OK, mutta jossakin menee raja. Jos kaikki ydinvoimamme korvattaisiin uusiutuvalla energialla, niin varomaksajien kipukynnys kyllä ylittyisi. Juuri tällä hetkellä uusiutuvista enrgialähteistä ei ole ydinvoiman korvaajiksi, ja siksi Fennovoiman projekti ja OL4 ovat minusta ihan hyviä projekteja.


        Köyliön Late :"Epävarmuutta uraanin saatavuudesta ei haluta ottaa huomioon, jollin yhteiskunta ehkä pakotetaan samalla sitoutumaan plutoniumtalouteen."


        Meillä on Suomessa useiksi sukupolviksi aivan riittävästi uraania, jonka saamme eri kaivosten aputuotteena.


        Köyliön Late :"No, tämäkin on lopulta aika pientä, varsinainen ydinkysymyss kuitenkin liittyy fysiologiaan, lääketieteeseen ja radio-biologiaan. Jostakin syystä sinäkin välttelet näitä aiheita ja vetäydyt todistaamttomuuden ison selän taakse piiloon."


        Ydinvoimaloissa tapahtuneet onnettomuudet ovat aiheuttaneet syöpätapauksia ja suoranaisia kuolemisia säteilysairauksiin, mutta ydinvoima tappaa kuitenkin alle sadasosan siitä ihmismäärästä mitä hiili tekee tuottamaansa TWh:a kohden. Martti Tiurihan herätti kansainvälistäkin huomiota väittäessään, että pahasti vaurioitunut ydinvoimala tappaa suunnilleen saman määrän ihmisiä viikossa kuin hyvin toimiva hiilivoimala. Kun on laskettu, että hiilen aiheuttamat kuolemantapaukset ovat kuitenkin suunnilleen miljoona vuotta kohden, niin Tiurin väite on kyllä suuntaa-antava, joskaan ei aivan kirjaimellisesti paikkansapitävä.


        Köyliön Late :"Ydinvoima on vaikea aihe niin pitkään kuin epätietoisuus jatkuu."


        Tuo on tietenkin totta, muttei se silti saa olla syy tolkuttomaan hiilen tuprutteluun.

        Tässä on vuosikymmeniä ollut sellainen ongeöma, että uusiutvia energioita luvataan ydinvopiman lisäksi, mutta ei korvaamaan ydinvoimaa. Lupaukset sitten unohdetaan.


      • Päläpälän vihollinen
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Köyliön Late kirjoitti :"Vesa, se oliskin helppoa, jos kyse oliskin vain tekniikasta ja fysiikasta. Mutta oikeasti kyse taitaa olla paljon muustakin, Ydinvoimaratkaisuilla yhteiskunta sitoutetaan sadaksi vuodeksi vaihtoehdottomuuteen, jossa ei enää välttämättä lasketa muiden tekniikkojen kehityksen varaa."


        Tässä on se ongelma, että jos ydinvoimavaihtoehdosta luovutaan, niin silloin pitäisi olla valmiina vaihtoehtoinen sähköntuotantosuunnitelma, jossa sähkön hinta pysyisi kohtuullisena, ja jossa ei kasvatettaisi fossiilisten polttoaineiden osuutta. Jos satsataan rajusti uusiutuviin enrgialähteisiin, niin sähkön hinta nousisi taivaisiin, ja jos sitä massiivisesti verovaroin tuettaisiin, niin veronmaksajatkaan eivät ihastuisi siitä. Nythän tuulivoimaa tuetaan tariffihinnoittelulla varsin reippaasti ja minusta se on ihan OK, mutta jossakin menee raja. Jos kaikki ydinvoimamme korvattaisiin uusiutuvalla energialla, niin varomaksajien kipukynnys kyllä ylittyisi. Juuri tällä hetkellä uusiutuvista enrgialähteistä ei ole ydinvoiman korvaajiksi, ja siksi Fennovoiman projekti ja OL4 ovat minusta ihan hyviä projekteja.


        Köyliön Late :"Epävarmuutta uraanin saatavuudesta ei haluta ottaa huomioon, jollin yhteiskunta ehkä pakotetaan samalla sitoutumaan plutoniumtalouteen."


        Meillä on Suomessa useiksi sukupolviksi aivan riittävästi uraania, jonka saamme eri kaivosten aputuotteena.


        Köyliön Late :"No, tämäkin on lopulta aika pientä, varsinainen ydinkysymyss kuitenkin liittyy fysiologiaan, lääketieteeseen ja radio-biologiaan. Jostakin syystä sinäkin välttelet näitä aiheita ja vetäydyt todistaamttomuuden ison selän taakse piiloon."


        Ydinvoimaloissa tapahtuneet onnettomuudet ovat aiheuttaneet syöpätapauksia ja suoranaisia kuolemisia säteilysairauksiin, mutta ydinvoima tappaa kuitenkin alle sadasosan siitä ihmismäärästä mitä hiili tekee tuottamaansa TWh:a kohden. Martti Tiurihan herätti kansainvälistäkin huomiota väittäessään, että pahasti vaurioitunut ydinvoimala tappaa suunnilleen saman määrän ihmisiä viikossa kuin hyvin toimiva hiilivoimala. Kun on laskettu, että hiilen aiheuttamat kuolemantapaukset ovat kuitenkin suunnilleen miljoona vuotta kohden, niin Tiurin väite on kyllä suuntaa-antava, joskaan ei aivan kirjaimellisesti paikkansapitävä.


        Köyliön Late :"Ydinvoima on vaikea aihe niin pitkään kuin epätietoisuus jatkuu."


        Tuo on tietenkin totta, muttei se silti saa olla syy tolkuttomaan hiilen tuprutteluun.

        Pälättävä nimmerkki sano, että ydinvoima tappaa vähemmän tuotettua kWh kohti. Miten ne sen laskee, kun Tshernobylinkään uhreja ei tiedä kukaan, ja sen vuoksi syntyy vieläkin uusia kuolonuhreja!

        Ilman pälätystäkin jokaiselle on selvää, että uusiutuvien energioiden kuolonuhrit on ainakin helpommin ja avoimemmin laskettavissa - ja myös vältettävissä.


      • Päläpälän vihollinen
        Päläpälän vihollinen kirjoitti:

        Pälättävä nimmerkki sano, että ydinvoima tappaa vähemmän tuotettua kWh kohti. Miten ne sen laskee, kun Tshernobylinkään uhreja ei tiedä kukaan, ja sen vuoksi syntyy vieläkin uusia kuolonuhreja!

        Ilman pälätystäkin jokaiselle on selvää, että uusiutuvien energioiden kuolonuhrit on ainakin helpommin ja avoimemmin laskettavissa - ja myös vältettävissä.

        Sit se pälättää jotain Martti Tiurista - herrasta, jonka väitetään sanoneen, että ydinjätettä voi 200 vuoden päästä syödä lusikalla :) En tiedä onko tiuri oikeasti Tiuri niin sanonut, mutta sen verran töksähtelevä tyypp on, että voi ollakin. Toivottavasti Tiurin jälkeläisille varataan joku aamuydinmuropaketti naposteltavaksi.


    • Köyliön Late

      "Meillä on Suomessa useiksi sukupolviksi aivan riittävästi uraania, jonka saamme eri kaivosten aputuotteena."

      Laitatko tästä faktaa näkyville? Kustannustekkuuden kanssa.

      • Vesa Kaitera

        Käsittäkseni Talvivaaran kaivos yksistään tuottaisi jo noin 80% Suomessa olevien ydinraktoreiden tarvitsemasta uraanista. Jos Talvivaarasta ei saataisi muuta kuin uraania, niin tuon kaivoksen avaaminen ei olisi ollut taloudellisesti kannattavaa, koska uranipitoisuus malmissa on niin kovin pieni. Mutta kun tuosta kaivoksesta saadaan niin nikkeliä, sinkkiä, kuparia, kobolttia kuin mangaaniakin, niin uraanin talteenotto käy siinä sivussa miltei ilmaiseksi.

        Kuusamon Juomasuolle mahdollisesti tuleva kultauraanikaivos tuottaisi sen verran uraania, että Talvivaaran uraanin kanssa Suomi olisi jokseenkin omavarainen uraanin osalta. Lisäksi joistakin mahdollisista uusista kaivoksista voitaisiin ehkä erotella uraani malmista.


      • Köyliön Late
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Käsittäkseni Talvivaaran kaivos yksistään tuottaisi jo noin 80% Suomessa olevien ydinraktoreiden tarvitsemasta uraanista. Jos Talvivaarasta ei saataisi muuta kuin uraania, niin tuon kaivoksen avaaminen ei olisi ollut taloudellisesti kannattavaa, koska uranipitoisuus malmissa on niin kovin pieni. Mutta kun tuosta kaivoksesta saadaan niin nikkeliä, sinkkiä, kuparia, kobolttia kuin mangaaniakin, niin uraanin talteenotto käy siinä sivussa miltei ilmaiseksi.

        Kuusamon Juomasuolle mahdollisesti tuleva kultauraanikaivos tuottaisi sen verran uraania, että Talvivaaran uraanin kanssa Suomi olisi jokseenkin omavarainen uraanin osalta. Lisäksi joistakin mahdollisista uusista kaivoksista voitaisiin ehkä erotella uraani malmista.

        Et siis kuitenkaan antanut kuin mutuja, tai ehkä omia toiveitasi? Väitit kuitenkin,että useiksi sukupolviksi - kuinka monelle reaktorille?

        Miten olet ottanut laskelmissai huomioon suurvaltapolitiikan ja Euroatomin?
        Voiko yhteisestä pulasta tulla sellainen seuraus, että puoli Suomea kaivetaan ja myllätään?


      • Köyliön Late
        Köyliön Late kirjoitti:

        Et siis kuitenkaan antanut kuin mutuja, tai ehkä omia toiveitasi? Väitit kuitenkin,että useiksi sukupolviksi - kuinka monelle reaktorille?

        Miten olet ottanut laskelmissai huomioon suurvaltapolitiikan ja Euroatomin?
        Voiko yhteisestä pulasta tulla sellainen seuraus, että puoli Suomea kaivetaan ja myllätään?

        " Kuitenkin, tulee olla vaikeata osoittaa mitään kiistattomia Fukushima-vaikutuksia väestön terveydessä."

        Loistava suoritus!! En olisi uskonut, että kukaan, edes Stuk, kehtaa heittää näin hulvatonta profetiaa. Ja tuollaisella varmuudella.

        Mitä muuten olet mieltä siitä että yli kolmaneksella Fukushiman lapsista on jo nyt ilmennyt kystiä kilpirauhasessa(5-20mm)? Tietenkin näitä kystia kehittyy iän myötä, mutta lapsilla ne eivät ole vilä niin tavllisia.


      • Amazing
        Köyliön Late kirjoitti:

        " Kuitenkin, tulee olla vaikeata osoittaa mitään kiistattomia Fukushima-vaikutuksia väestön terveydessä."

        Loistava suoritus!! En olisi uskonut, että kukaan, edes Stuk, kehtaa heittää näin hulvatonta profetiaa. Ja tuollaisella varmuudella.

        Mitä muuten olet mieltä siitä että yli kolmaneksella Fukushiman lapsista on jo nyt ilmennyt kystiä kilpirauhasessa(5-20mm)? Tietenkin näitä kystia kehittyy iän myötä, mutta lapsilla ne eivät ole vilä niin tavllisia.

        Hyvänlaatuisia kilpirauhaskyhmyjä on käsittääkseni Suomessakin kolmanneksella väestöstä, lapsista en tiedä. Kysymys on paljon tutkimusmusten tarkkudesta, minkä kokoinen kyhmy voidaan havaita.


      • Kuvottavaaa
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Käsittäkseni Talvivaaran kaivos yksistään tuottaisi jo noin 80% Suomessa olevien ydinraktoreiden tarvitsemasta uraanista. Jos Talvivaarasta ei saataisi muuta kuin uraania, niin tuon kaivoksen avaaminen ei olisi ollut taloudellisesti kannattavaa, koska uranipitoisuus malmissa on niin kovin pieni. Mutta kun tuosta kaivoksesta saadaan niin nikkeliä, sinkkiä, kuparia, kobolttia kuin mangaaniakin, niin uraanin talteenotto käy siinä sivussa miltei ilmaiseksi.

        Kuusamon Juomasuolle mahdollisesti tuleva kultauraanikaivos tuottaisi sen verran uraania, että Talvivaaran uraanin kanssa Suomi olisi jokseenkin omavarainen uraanin osalta. Lisäksi joistakin mahdollisista uusista kaivoksista voitaisiin ehkä erotella uraani malmista.

        sun käsitykset ei juuri kiinnosta. Linkki riittäisi.

        "Käsittäkseni Talvivaaran kaivos yksistään tuottaisi ..."


      • Vesa Kaitera
        Kuvottavaaa kirjoitti:

        sun käsitykset ei juuri kiinnosta. Linkki riittäisi.

        "Käsittäkseni Talvivaaran kaivos yksistään tuottaisi ..."

        Se, että Talvivaaran kaivos yksistään tuottaisi noin 80% Suomen ydinvoimaloiden tarvitsemasta uraanista, on selvä fakta, joka on kyllä esitetty sekä radion että TV:n uutisissakin. Ja vieläpä useaan kertaan. Uraanin osalta Talvivaaran vuosituotanto saattaisi olla Wikipedian mukaan noin 350 tonnia vuodessa.

        Vihreä Lanka kirjoitti 9.2.2012 jutussaan "Miksei Talvivaara puhunut uraanista lupakäsittelyssä?" seuraavaa:"Suomi on raportoinut vuodesta 1982 Talvivaaran uraanimalmion IAEAn varantoihin. Talvivaaran malmio on arvioitu suureksi, noin 3000–9000 tonniksi."

        On huomattava, että tuo arvio Talvivaaran uraanivaroista saattaa olla alakantissa. Talvivaara on kuitenkin monessa suhteessa suuri kaivos, ja on varin tyypillistä, että tuollaisen kaivoksen yhteydessä todelliset varannot ylittävät selvästi ennalta arvioidut. Uraanin saanti ei siis lopu ieltä ihan muutamassa vuodessa.


      • ekkö snaijaa?
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Se, että Talvivaaran kaivos yksistään tuottaisi noin 80% Suomen ydinvoimaloiden tarvitsemasta uraanista, on selvä fakta, joka on kyllä esitetty sekä radion että TV:n uutisissakin. Ja vieläpä useaan kertaan. Uraanin osalta Talvivaaran vuosituotanto saattaisi olla Wikipedian mukaan noin 350 tonnia vuodessa.

        Vihreä Lanka kirjoitti 9.2.2012 jutussaan "Miksei Talvivaara puhunut uraanista lupakäsittelyssä?" seuraavaa:"Suomi on raportoinut vuodesta 1982 Talvivaaran uraanimalmion IAEAn varantoihin. Talvivaaran malmio on arvioitu suureksi, noin 3000–9000 tonniksi."

        On huomattava, että tuo arvio Talvivaaran uraanivaroista saattaa olla alakantissa. Talvivaara on kuitenkin monessa suhteessa suuri kaivos, ja on varin tyypillistä, että tuollaisen kaivoksen yhteydessä todelliset varannot ylittävät selvästi ennalta arvioidut. Uraanin saanti ei siis lopu ieltä ihan muutamassa vuodessa.

        että sun käsitykset ei ketään kiinnosta


      • Vesa Kaitera
        ekkö snaijaa? kirjoitti:

        että sun käsitykset ei ketään kiinnosta

        Ekkö snaijaa kommentoi aiempaa kirjoitustani :"että sun käsitykset ei ketään kiinnosta."


        Jos jotakuta eivät minun juttuni kiinnosta, niin hän voi helposti hypätä niiden yli. Ei sen pitäisi olla järin vaikeaa. Mutta mitä tulee itse asiaan, niin se, että yksistään Talvivaaran kaivoksesta voitaisiin saada noin 80 Suomesa sijaitsevien ydinvoimaloiden tarvitsemasta uraanista, on esitetty uutisisa niin monta kertaa, että tämänkin saitin lukijoista valtaosa on siitä kyllä kuullut. En siis ole tempaissut tuota lukua hihastani.


    • Köyliön Late

      "Hyvänlaatuisia kilpirauhaskyhmyjä on käsittääkseni Suomessakin kolmanneksella väestöstä, lapsista en tiedä. Kysymys on paljon tutkimusmusten tarkkudesta, minkä kokoinen kyhmy voidaan havaita. "

      Mikset sitten ota selvää? Vastailet täällä asiantuntijana ja Stukinkin äänenpainolla. Esität varmoja väittettä Fukushimasta. Koeta nyt säilyttää uskottavuutesi.

    • Köyliön Late

      "Hyvänlaatuisia kilpirauhaskyhmyjä on käsittääkseni Suomessakin kolmanneksella väestöstä, lapsista en tiedä."

      Vain noin neljällä prosentilla, lapsilla noin 0,2-1,5 prosentilla. Heitteletkö tyypillisesti hihasta?

      • OFFTOPICs -> v--tuun

        Oletteko ihan oikeasti sitä mieltä, että satunnainen lukija, alkaessaan lukea keskustelua aiheesta "Ydinvoima etenee vääjäämättä ...", odottaa näkevänsä ruututolkulla jotain skeidaa väittelyä kilpirauhaskyhmyistä?

        Isot ihmiset,, avatkaa teitä niin suuresti kiinnostavasta asiasta oma ketju, niin teette suuren palveluksen itsellenne, tämän ketjun aiheesta kinnostunmeille ja varsinkin kilpirauhaskyhmyistä kiinnostuneille.

        Opetelkaa lopettamaan Off-topicit ennenkuin ne alkaakaan. Ei sen oppiminen vaadi kovin pitkää harjoitteluaikaakaan


      • Vesa Kaitera
        OFFTOPICs -> v--tuun kirjoitti:

        Oletteko ihan oikeasti sitä mieltä, että satunnainen lukija, alkaessaan lukea keskustelua aiheesta "Ydinvoima etenee vääjäämättä ...", odottaa näkevänsä ruututolkulla jotain skeidaa väittelyä kilpirauhaskyhmyistä?

        Isot ihmiset,, avatkaa teitä niin suuresti kiinnostavasta asiasta oma ketju, niin teette suuren palveluksen itsellenne, tämän ketjun aiheesta kinnostunmeille ja varsinkin kilpirauhaskyhmyistä kiinnostuneille.

        Opetelkaa lopettamaan Off-topicit ennenkuin ne alkaakaan. Ei sen oppiminen vaadi kovin pitkää harjoitteluaikaakaan

        Olen kirjoitellut eri saiteille toistakymmentä vuotta ja sen olen havainnut, että ainoastaan niissä tapauksissa, joissa yleinen kiinnostus aloittajan esittämää aihetta kohtaan on ollut vähäinen, kirjoittajat ovat pysyneet tiukasti annetun aiheen piirissä. Heti kun keskustelun tempo nousee, niin alkaa ilmantua erilaisa haaroja ja rönsyjä, jotka siirtävät keskutelun fokusta joskus varsin etäällekin alkuperäisestä aiheesta. Mutta kyllä tämän lukija hyvinkin sietää, koska keskustelussa on tällöin inhimillinen vuorovaikutteinen sävy, eivätkä keskustelun eri osapuolet vain lähettele nettilinkkejä toisilleen. Mutta kaksi ongemaa on: jankkaus ja henkilökohtaisuuksiin meno. Ne kumpikin karkoittavat lukijoita ja jättävät tympeän jälkimaun.

        En jakossakaan tule rajoittumaan kommenteissani viestiketjun aloittajan aiheeseen, jos siinä samassa voin kertoa jotain muutakin. Minulle on täysin turha mennä lähettelemään kehoituksia menna kuuseen, koska päätavoitteeni on estää tätä saittia muodostumasta yksipuoliseksi ydinvoiman vastustajien temmellyskentäksi. Toivon myös, että jos joku arvostelee minua henkilökohtaisesti eikä vain argumenttejani, niin hän uskaltaisi esiintyä omalla nimellään eikä piilottelisi nimimerkin takana.

        Mitä off-topics-aiheeseen tulee, niin jospa jättäisitte tämänkin saitin keskustelun kontrolloinnin saitin moderaattoreille. Uskon, että jos tilanne on täysin karkaamassa käsistä, niin he kyllä pistävät asiat ruotuun.


      • Amazing

        Katsoin netistä, useammastakin lähteestä, vaikkapa http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/060323.htm. Suurin osa kyhmyistä on pienehköjä, alle 10 mm. Löydösten määrä riippuu tutkimusmenetelmästä, ultraäänellä löytyy todella kolmanneksella väestöstä ja ruumiinavauksessa puolelta.


      • Amazing kirjoitti:

        Katsoin netistä, useammastakin lähteestä, vaikkapa http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/060323.htm. Suurin osa kyhmyistä on pienehköjä, alle 10 mm. Löydösten määrä riippuu tutkimusmenetelmästä, ultraäänellä löytyy todella kolmanneksella väestöstä ja ruumiinavauksessa puolelta.

        päässäsikö kyhmyjä, vai mistä hölötät? Mitä niillä on tekemistä keskustelun aiheen, " Ydinvoima etenee vääjäämättä ...", kanssa? Onko ydinvoima tehnyt kyhmyn päähäsi?


      • Köyliön Late
        Amazing kirjoitti:

        Katsoin netistä, useammastakin lähteestä, vaikkapa http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/060323.htm. Suurin osa kyhmyistä on pienehköjä, alle 10 mm. Löydösten määrä riippuu tutkimusmenetelmästä, ultraäänellä löytyy todella kolmanneksella väestöstä ja ruumiinavauksessa puolelta.

        "Kilpirauhasen insidentaloomat ovat lisääntyneet merkittävästi kaulan ultraäänitutkimusten yleistymisen myötä. Kilpirauhaskyhmyt ovat väestössä yleisiä, palpoitavia kyhmyjä todetaan 4-10%:lla. Todellinen kyhmyn prevalenssi on huomattavasti suurempi, sillä ruumiinavausaineistoissa kyhmyjen esiintyvyys on n. 50%. Ultraäänitutkimuksella löydetään kymmenkertainen määrä kilpirauhaskyhmyjä kliiniseen palpaatioon verrattuna. Yli 40-vuotiailta löytyy ultraäänellä kilpirauhaskyhmy joka toiselta, palpoimalla vain 5%.lla. Branderin ja kumppaneiden tutkimuksessa alle 10 mm kyhmyistä palpoiden löytyi vain 6%, yli 2 cm:n kyhmyistä jo 58%. Kyhmyjä tavataan enemmän naisilla ja määrä lisääntyy iän mukana. "

        Tämä oli Amazingin lähteestä. Eli voidaan päätellä, että jos koko väestöllä on ultrassa löydettyjä kyhmyjä noin 40%, niin lapsilla niitä pitäisi olla vain noin 10%.
        (Palpaatio aikuisilla 4%, lapisilla 0.2-1%). Tämä nyt ei ole mitään tiedettä, mutta tästä pystyy hyvin päätteleemään, että Fukushiman lapsilla on tapahtunut jotakin nopeaa muutosta onnettomuuden jälkeen. Kilpirauhassyöpää Tsernobylin perusteella alkaisi esiintymään vasta 4-5 vuoden päästä altistumisesta selvästi normaalia enemmän, eli silloinhan tuosta saadaan vahvistus.

        Olisi aika törkeää sanoa tässä vaiheessa, että : "Kuitenkin, tulee olla vaikeata osoittaa mitään kiistattomia Fukushima-vaikutuksia väestön terveydessä. "


      • Amazing
        Köyliön Late kirjoitti:

        "Kilpirauhasen insidentaloomat ovat lisääntyneet merkittävästi kaulan ultraäänitutkimusten yleistymisen myötä. Kilpirauhaskyhmyt ovat väestössä yleisiä, palpoitavia kyhmyjä todetaan 4-10%:lla. Todellinen kyhmyn prevalenssi on huomattavasti suurempi, sillä ruumiinavausaineistoissa kyhmyjen esiintyvyys on n. 50%. Ultraäänitutkimuksella löydetään kymmenkertainen määrä kilpirauhaskyhmyjä kliiniseen palpaatioon verrattuna. Yli 40-vuotiailta löytyy ultraäänellä kilpirauhaskyhmy joka toiselta, palpoimalla vain 5%.lla. Branderin ja kumppaneiden tutkimuksessa alle 10 mm kyhmyistä palpoiden löytyi vain 6%, yli 2 cm:n kyhmyistä jo 58%. Kyhmyjä tavataan enemmän naisilla ja määrä lisääntyy iän mukana. "

        Tämä oli Amazingin lähteestä. Eli voidaan päätellä, että jos koko väestöllä on ultrassa löydettyjä kyhmyjä noin 40%, niin lapsilla niitä pitäisi olla vain noin 10%.
        (Palpaatio aikuisilla 4%, lapisilla 0.2-1%). Tämä nyt ei ole mitään tiedettä, mutta tästä pystyy hyvin päätteleemään, että Fukushiman lapsilla on tapahtunut jotakin nopeaa muutosta onnettomuuden jälkeen. Kilpirauhassyöpää Tsernobylin perusteella alkaisi esiintymään vasta 4-5 vuoden päästä altistumisesta selvästi normaalia enemmän, eli silloinhan tuosta saadaan vahvistus.

        Olisi aika törkeää sanoa tässä vaiheessa, että : "Kuitenkin, tulee olla vaikeata osoittaa mitään kiistattomia Fukushima-vaikutuksia väestön terveydessä. "

        Jos kilpirauhassyövät lisääntyvät aaastuneella aluella, se tullaan varmasti huomaamaan seuraavan 10 vuoden kuluessa, sillä normaalisti se on niin harvinainen tauti. Mielestäni nykyisistä löydöksistä ei vielä voi sanoa kovin paljon, sillä mm. nettiviitteen mukaisesti kyhmyjen esiintyvyys riippuu ratkaisevasti tutkimusmenetlmän tarkkuudesta. Käsitykseni mukaan Fukushimassa evakuonnit ja jodisuojautumiset tehtiin pääosin ajoissa, joten lasta kohden todennäköisyys kilpirauhassyöpään on pienempi kuin Tshernobylissä. Kokonaismäärään vaikuttaa se, että Japanissa asukastiheys on suurempi kuin Tshernobylin ympäristössä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      894
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      837
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      284
      729
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe